abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33066018
Zo, een deeltje twee! Want drie jaar de avonden lezen in een topic, dat zou wel heel erg triest zijn.

Is het herlezen van de avonden iets te veel voor Uw schema? Herlees dan het 'integraal De Avonden lezen' topic, onder deze blauwe letters.
Hilariteit!

De originele OP
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 20:41 schreef corc het volgende:
HOEI BOEI!

Fok! herleest dit jaar �De Avonden� van G.K. (Simon) van het Reve!
Doe van 22 t/m 31 december mee in het �integraal (her)lezen van �De Avonden� van G.K. (Simon) van het Reve�-topique!

�De Avonden� van G.K. van het Reve is de eerste volwaardige roman die de volksschrijver afleverde, en het belangrijkste boek in de Nederlandse Literatuur. Het is klassiek geworden als de aangrijpende beschrijving van de saaiheid, die Nederland in de naoorlogse jaren beheerste. In Frits van Egters weerspiegelt zich de jeugd, die zijn leven ziet verlopen in zinloosheid, eentonigheid en eenzaamheid. Humor en de hoop dat er toch een hoger, groter Iets bestaat, houden hem op de been.

�Bij een langer aanhouden van deze gesteldheid loopt de geestelijke gezondheid van Reve ernstig gevaar!� - Godfried Bomans
�Van dit zeldzaam navrante slot, dat de gehele roman draagt, is geen denkbeeld te geven, men moet het gelezen hebben. Het behoort tot het aangrijpendste wat ik ooit onder ogen kreeg.� - Simon Vestdijk

Het boek beschrijft in tien hoofdstukken de laatste 10 dagen van het jaar. Het begint op 22 december in de vroege morgen als de held van het verhaal ontwaakt.
Om integraal mee te lezen houdt men zich aan de indeling van het boek, dus leest men een dag van Frits (= een hoofdstuk, +/- 20 pagina's) per dag. U bent klaar op oudejaarsavond. Tip: houdt een fles bessen-appelsap bij de hand!

Het boek is antiquarisch goed verkrijgbaar, voor elk budget (van E5,- voor een Bezige Bij-Pocket tot E 1000,- voor een gesigneerde eerste druk (AioloZ Leiden of Pergamon Bredevoort)

Heb je ook zin om een wintervertelling in de juiste sfeer te lezen? Om de saaiheid van een kerstvakantie met maximale intensiteit te ondergaan, en te herkennen in het boek dat je leest? Of wil je een cultureel gat plamuren? Lees dan dit jaar de avonden en post je bevindingen in dit topic!

Wat levert het op?
- Irriteer andere mensen met zeldzaam sarcastische humor
- Krijg inzicht in een ander tijdperk
- Wordt ontroerd door het aangrijpende relaas van een ziel in nood
- Herken andere avonden-lezers aan citaten ("het gaat slecht, maar verder gaat het goed")
- Troost je met de gedachte, dat het altijd nog erger kan
- Kom hier aan je obsessie met kaalheid!

Andere topics:
Special edition Avonden
Centraal de avonden
strip van de avonden
U bent welkom

... toch?
" there is nothing to not be amazed at "
pi_33066414
Echt zwak dat je je principes opzij zet voor Reve, corc.
pi_33066678
Liever dat toegeven dan onder een laffe kloon gewoon verder posten.

En Danny heeft me laatst een prachtig stoomstrijkijzer verkocht.
pi_33068256
quote:
Op woensdag 14 december 2005 10:49 schreef corc het volgende:
Liever dat toegeven dan onder een laffe kloon gewoon verder posten.
Precies, dit is een erezaak. De familienaam staat op het spel.
quote:
En Danny heeft me laatst een prachtig stoomstrijkijzer verkocht.
Wat een veelzijdig man, ik zag hem laatst nog de straat vegen!
pi_33073462
Ik heb de aankoopbon, met zijn naam erop
En wie blijft er nu boos met een messcherpe vouw in zijn broek?

Maar leuk om hier weer eens te komen. Wat een belevenissen met dat kindermeisje, zo gebeurt er nog eens iets in het normaal zo rustige (ofwel: doodse, saaie en vergeten) literaire subforum.

Waarom zouden we in godsnaam eigenlijk dat belegen boek van die seniele oude homo herlezen als een van de eerste uitingen van nieuwe en spannende vormen van literatuur onder onze ogen ontstaat? Wie leest er nu over saaiheid als smeuige chicklit slechts een muisklik verwijderd is?
  woensdag 14 december 2005 @ 15:31:48 #6
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_33073600
Tvp.

[ Bericht 91% gewijzigd door De-oneven-2 op 14-12-2005 15:45:37 ]
...dass wir fliegen.
pi_33076938
quote:
Op woensdag 14 december 2005 15:25 schreef corc het volgende:
Maar leuk om hier weer eens te komen. Wat een belevenissen met dat kindermeisje, zo gebeurt er nog eens iets in het normaal zo rustige (ofwel: doodse, saaie en vergeten) literaire subforum.
Subforum? Zitten we in een subforum? Dat klinkt alsof we rond een klein kampvuurtje zitten op de bodem van een ravijn, knieën opgetrokken, tandklapperend. TTK-forum mag de naam 'forum' niet eens dragen. Wat wordt er geforumeerd? Een losse greep uit een aantal TTK-topics onthult juist een minimum aan communicatie. Plaatjes posten, daar gaat het om. Of sullige zinnen ontleden, net doen of je kunstenaar bent, kliekjes, cabaret-topics die nooit verder dan 15 reacties komen. Dit is geen subforum, dit is een spookdorpje dat alleen nog op de kaart staat vanwege een overijverige cartograaf.
quote:
Waarom zouden we in godsnaam eigenlijk dat belegen boek van die seniele oude homo herlezen als een van de eerste uitingen van nieuwe en spannende vormen van literatuur onder onze ogen ontstaat? Wie leest er nu over saaiheid als smeuige chicklit slechts een muisklik verwijderd is?
Noodzaak, corc, noodzaak. Slechtgeschreven 'chicklit' is een modegril van dommige mensen die nergens voor durven staan. Staan zeg ik je, met de rug recht, kin omhoog: stáán! Stáán voor tijdloze monumenten, stáán voor de ogenschijnlijke niksigheid van De Avonden. Stáán zullen we. Met hoge en hardgesteven boorden moeten wij tegenwicht bieden aan die benen-wijd-lectuur van tegenwoordig. Ik heb een hekel aan 'chicklit', het is een nieuwe variant van een damesblad, maar dan voor vrouwen in de dertig die nog steeds niet weten hoe ze moeten leven en daarom gedienstig hun oor te luister leggen bij wat andere vrouwen - met matige schrijftalenten - hierover te vertellen hebben. 'Chicklit' gaat nergens over, het is een degeneratieve vorm van vereenzelviging. Chicklitlezeressen zijn schapen vermomt als hoeren. Subhumaan, verloren, behoeftig.

[ Bericht 0% gewijzigd door zodiakk op 14-12-2005 17:59:50 ]
  woensdag 14 december 2005 @ 17:56:24 #8
15869 gr8w8
Better by design.
pi_33076997
Maar, gaat men dit doen? En wie allemaal?
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_33077209
Ik heb het boek nog nooit gelezen, wel bij nederlands gehad op school. Maar hoeveel pagina's heeft het boek?
pi_33077821
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:56 schreef gr8w8 het volgende:
Maar, gaat men dit doen?
Ja, natuurlijk. Doe je mee?
quote:
En wie allemaal?
Nou, ik geloof dat een paar mensen daar nog een beetje over aan het bakkeleien zijn. Maar ik doe mee, & in het vorige topic, onder die mooie blauwe letters in de OP, kun je lezen wie zich nog meer hebben aangemeld. Laten we tegen de tijd dat het de 22e is even een lijstje maken van de mensen die zich aan- dan wel afgemeld hebben, zodat niet meer iedere post hoeft te beginnen met: "Ik heb me niet aangemeld, maar..." of "Ik heb me wel aangemeld, en..."
  donderdag 15 december 2005 @ 00:05:08 #11
135316 phish852
Tiocfaidh ár Lá
pi_33089801
tvp
Last.FM
Everybody seems to think I'm lazy
I don't mind, I think they're crazzy
  donderdag 15 december 2005 @ 00:08:52 #12
15869 gr8w8
Better by design.
pi_33089936
Voorruit dan, morgenavond dat boek eens uit mijn kast plukken. Mijn kast die nog, geheel in sfeer, op mijn oude kamer in het ouderlijk huis staat, in een dorpje nabij de Strabrechtse heide.
  donderdag 15 december 2005 @ 02:05:53 #13
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_33092648
Zodiakk, vind je het goed als ik even door de vensters van de tijden toeschreeuw?

Ik dacht er, na je schrijven, zowaar eventjes over na om ook maar de Avonden te gaan lezen. Niet omdat het me nu zo'n bijzonder goed boek leek (naar mijn idee woorden goede boeken enkel in het Engels geschreven, omdat je in het Engels 'fuck you, you faggity fag' kan zeggen), maar uit principe!

Maar ja, principes hè, principes. Sorry.

Ik hoop dat ik je niet teleurgesteld heb.

[ Bericht 65% gewijzigd door JAM op 15-12-2005 02:36:25 ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 15 december 2005 @ 13:28:29 #14
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_33100411
Zoals ik in het vorige topic al schreef, moet ik 'm maar gauw eens terugvorderen van mijn broer, dan wel een nieuw exemplaar aanschaffen.
Het is wel een aardige traditie verder.
pi_33101979
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:56 schreef gr8w8 het volgende:
Maar, gaat men dit doen? En wie allemaal?
Dit zijn de (aangemeldde) lezers van vorig jaar:

# Zodiakk
# Whiskers
# ir. Baboon
# keeper
# Gellius
# Seborik
# Frollo
# beeer (ja, helemaal beer. We zijn geen mietjes)
# aldostuta
# ASquare
# de-oneven-2
# Wolfje
# SlaatjeBla
# plunk
# gimme.shelter

En dit die van het jaar daarvoor:
# corc
# Troel
# SlaatjeBla
# zodiakk
# I.R.Baboon
# Isabeau
# Plunk
# beeer
# eenuitduizend
# Wolfje
# Koekepan

Dus ja, dat gaan we echt doen.
pi_33102029
Nou JAM, wat een geklieder! is dat nu nodig? Shampoo gewoon in het haar, is mijn devies.

En wat is er up met al die gewijzigde berichten? Zijn we erbarmelijke spellers of schamen we ons voor onze eerste ingevingen?
  donderdag 15 december 2005 @ 14:52:43 #17
15967 Frollo
pi_33102523
quote:
Op donderdag 15 december 2005 14:32 schreef corc het volgende:

En wat is er up met al die gewijzigde berichten? Zijn we erbarmelijke spellers of schamen we ons voor onze eerste ingevingen?
quote:
[ Bericht 0% gewijzigd door zodiakk op 14-12-2005 17:59 ]
Dat zal wel een PI behelsd hebben.
pi_33103025
Denk ik niet. Een zodiakk beheerst zijn posticonen met een angstwekkende perfectie. Zijn d's en t's, daarentegen...
Wittgenstein
pi_33103197
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:53 schreef zodiakk het volgende:

Noodzaak, corc, noodzaak. Slechtgeschreven 'chicklit' is een modegril van dommige mensen die nergens voor durven staan. Staan zeg ik je, met de rug recht, kin omhoog: stáán! Stáán voor tijdloze monumenten, stáán voor de ogenschijnlijke niksigheid van De Avonden. Stáán zullen we. Met hoge en hardgesteven boorden moeten wij tegenwicht bieden aan die benen-wijd-lectuur van tegenwoordig. Ik heb een hekel aan 'chicklit', het is een nieuwe variant van een damesblad, maar dan voor vrouwen in de dertig die nog steeds niet weten hoe ze moeten leven en daarom gedienstig hun oor te luister leggen bij wat andere vrouwen - met matige schrijftalenten - hierover te vertellen hebben. 'Chicklit' gaat nergens over, het is een degeneratieve vorm van vereenzelviging. Chicklitlezeressen zijn schapen vermomt als hoeren. Subhumaan, verloren, behoeftig.
Ach, modegril. Wie zijn wij om onze neus op te halen voor de tijdsgeest? Wie zijn wij om nukkige intellectualistische mannetjes te blijven tegenover de belofte van bloeiende meisjes met een baarlijke promiscuiteit? Wie zijn wij om ons intellect niet in te zetten om een leidend pad te vormen voor die verlorenen en behoeftigen (mits vrouw en onder de dertig, welteverstaan), als daarmee de weg naar geld en open-benencultuur open staat?

Ach, zonder gekheid, voorlopig blijf ik nog even trots staan met de kin omhoog, ik heb al genoeg geloofwaardigheid verloren door me hier na maanden weer te vertonen.

Maar eigenlijk ben nihilistisch genoeg om hoogstpersoonlijk uit ijdelheid en financieel gewin een bijdrage aan die degeneratieve vorm van vereenzelving te leveren. Een nieuwe chicklithit afleveren moet voor ons een makkie zijn (*Gorecki uit de CD-speler haalt en een ietshippige cultureel correcte 'blue note' verzamelaar aanzet*). Zullen we binnenkort afspreken bij Dudok om een beginnetje te maken met zo'n tijdschriftboek?

ps, die gesteven boorden zijn prima in orde, ik kan niet genoeg lof zingen van dat stoomstrijkijzer.

Gr8w8, hoe is het in Lierop?
  donderdag 15 december 2005 @ 15:27:21 #20
15967 Frollo
pi_33103462
quote:
Op donderdag 15 december 2005 15:12 schreef Koekepan het volgende:
Denk ik niet. Een zodiakk beheerst zijn posticonen met een angstwekkende perfectie. Zijn d's en t's, daarentegen...
Mmm... Een posticonbeheersing waar ik nog iets van zou kunnen leren dus...
pi_33103526
quote:
Op donderdag 15 december 2005 15:27 schreef Frollo het volgende:

[..]

Mmm... Een posticonbeheersing waar ik nog iets van zou kunnen leren dus...
Ja, maar da's niks om je voor te schamen hoor. Want wie niet?

(zodiakk had voor deze post ongetwijfeld precies het juiste posticoon geweten. Ik blijf steken op de lightbulb. .)
Wittgenstein
  donderdag 15 december 2005 @ 15:34:40 #22
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_33103683
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:04 schreef wlsandman het volgende:
Maar hoeveel pagina's heeft het boek?
Ligt aan het lettertype, mijne heeft 201 pagina's
Feyenoord!!! * Barça
  zaterdag 17 december 2005 @ 02:24:12 #23
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_33152928
Mijn versie heeft 8 CD's.

En het wilde plan om hem op m'n MP3speler te zetten gaat niet door want die doet ongeveer 2 uur met z'n batterijen. En bovendien denk ik dat de avonden-ervaring in het donker op mijn bank liggend toch beter tot z'n recht komt.

Tevens tvp.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_33165296
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:53 schreef zodiakk het volgende:
Stáán zullen we. Met hoge en hardgesteven boorden moeten wij tegenwicht bieden aan die benen-wijd-lectuur van tegenwoordig.
Verdomd als het niet waar is.
En ik ga De avonden natuurlijk niet herlezen. Ben je mal.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_33165505
Oh, ik doe het ook wel weer, en hoe zit het met die 8 CD's, IR?
  zaterdag 17 december 2005 @ 18:14:45 #26
15869 gr8w8
Better by design.
pi_33166143
Bah, boek vergeten mee te nemen van het ouderlijk huis.
pi_33170519
ik heb die audiobooks lekker in mp3
pi_33171633
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 20:40 schreef corc het volgende:
ik heb die audiobooks lekker in mp3
Zulke dingen moet je niet voor jezelf houden. Zoiets moet je delen. Sharen. Gmail? Een adresje? Een diskette die in Dudok van eigenaar kan wisselen?
  zaterdag 17 december 2005 @ 22:46:41 #29
11923 I.R.Baboon
pi_33175459
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 17:50 schreef Seborik het volgende:
Oh, ik doe het ook wel weer, en hoe zit het met die 8 CD's, IR?
De heer R. V. moet ze nog steeds naar me toesturen.

Maar goed, ik lees dat de heer corc ze al op mp3 heeft, dus wellicht is het makkelijker als hij een ingenieus verspreidingssysteem ontwikkelt.
pi_33191630
ow, nu doe ik het zelf ook, zo'n 100% wijziging.

[ Bericht 100% gewijzigd door corc op 18-12-2005 15:49:19 ]
pi_33289625
Als ik zo ga slapen zet ik de kachel uit, opdat het lekker koud is morgenochtend om 5.45 als ik de huiskamer instrompel om het eerste hoofdstuk te lezen.

Ik heb de laatste tijd wel steeds bizardere dromen, zal dat een teken zijn ik mentaal helemaal klaar ben voor deze beproeving?
Die Welt ist alles was der Fall ist.
  woensdag 21 december 2005 @ 22:02:10 #32
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_33289759
Het is een teken dat je mentale gesteldheid achteruit gaat, keeper.
En dat lijkt me voor het lezen van 'De Avonden' een prima ontwikkeling, inderdaad.
...dass wir fliegen.
pi_33294069
Het is hier nu heel erg warm in huis, misschien moet ik vannacht een raampje openzetten om 's ochtends te kunnen vernikkelen.
pi_33294298
quote:
Op woensdag 21 december 2005 23:45 schreef corc het volgende:
Het is hier nu heel erg warm in huis, misschien moet ik vannacht een raampje openzetten om 's ochtends te kunnen vernikkelen.
pi_33295382
Zodiakk, doe jij nu mee of niet? Ik ga volgende week snowboarden, maar ik neem het boek voor de zekerheid maar mee. Morgen hoofdstuk 1 lijkt me heel fijn, maar ik weet niet hoe lang ik het volhoud.

Of ik zet die mp3's op de hoofdtelefoon, natuurlijk. Vet cool heftige 'jumps' maken terwijl Reve's speekselrijke stem draden trekt in mijn gehoorgang alsof die bejaarde seniele zak mijn oren uitlikt.
  donderdag 22 december 2005 @ 00:30:55 #36
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_33295441
Ging jij vorig jaar ( - nu ja, of het jaar daarvoor. Dat houd ik allemaal niet zo bij - )
ook niet snowboarden op het 'moment supreme', corc?
...dass wir fliegen.
pi_33296182
Jawel, maar in die tijd waren moderne middelen als audiobooks op mp3 en iPod's niet voorhanden. Toen ben ik gefinished door het ouderwets te lezen.
  donderdag 22 december 2005 @ 05:45:27 #38
11923 I.R.Baboon
pi_33298477
'Kwart voor zes', mompelde hij. 'het is nog nacht'.
  donderdag 22 december 2005 @ 05:47:15 #39
11923 I.R.Baboon
pi_33298480
En nu ga ik me weer omdraaien en inslapen.
pi_33299079
Nou, het is geen kwart voor zes, maar wel nog nacht.

Overigens fake ik dat hele snowboarden enzo, ik verzin hippe activiteiten op internet om de imagodeuk die 8 keer de Avonden lezen veroorzaakt te compenseren. In werkelijkeheid kom ik nooit mijn huis uit.
pi_33299279
Dat zijn mijn favoriete users. Way to go, corc!
Wittgenstein
  donderdag 22 december 2005 @ 09:51:41 #42
15967 Frollo
pi_33300545
I.R.Baboon

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_33300639
Ik heb een plastic miniatuurkerstboompje en een USB-stick van 128mb gekregen van mijn werkgever. Ik voelde een sterke drang om mij in een lange en kleurrijke traditie te stellen.

De rest van de dag kan nog veel goedmaken.
pi_33300791
128 MB? Daar kun je net een postzegel op kwijt hè? .
Wittgenstein
pi_33301078
quote:
Op donderdag 22 december 2005 10:03 schreef Koekepan het volgende:
128 MB? Daar kun je net een postzegel op kwijt hè? .
128mb is eigenlijk nog optimistisch. Het was gewoon een spoel met 20 windingen met een paperclip ertussen en een LED-lampje.
pi_33304010
Corc, kan jij die mp3's nog verspreiden? Via Gmail of iets anders? Ben er namelijk altijd geinteresseerd in. En dan dalijk beginnen met het eerste hoofdstuk:)
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_33304151
Ja, die mp3, zie mail.

Wij doen ons uiterste best om dit topic ook voor slechtzienden beschikbaar te maken. Binnenkort ook toegang met een CKV-bon!

[ Bericht 80% gewijzigd door corc op 22-12-2005 14:17:54 ]
  donderdag 22 december 2005 @ 12:51:15 #48
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33305216
quote:
Op donderdag 22 december 2005 05:45 schreef I.R.Baboon het volgende:
'Kwart voor zes', mompelde hij. 'het is nog nacht'.
Speciaal voor opgestaan om te posten?

Heb er ook aan gedacht.... Maar vond het een beetje overdone
The End Times are wild
pi_33305302
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Speciaal voor opgestaan om te posten?

Heb er ook aan gedacht.... Maar vond het een beetje overdone
Ik vind het geniaal.

Overdone, tsssk.
Wittgenstein
  donderdag 22 december 2005 @ 13:21:32 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33306191
quote:
Op donderdag 22 december 2005 12:54 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Ik vind het geniaal.

Overdone, tsssk.
Ik vind het ook heel goed! Vandaar mijn:
Alleen om zelf nu mijn warme bedje ervoor te verlaten.
Maar nogmaals, laat onverlet mijn respect voor I.R.Baboon!
The End Times are wild
  donderdag 22 december 2005 @ 13:24:33 #51
15967 Frollo
pi_33306296
Ik vrees echter wel dat I.R. op zijn systeemklok heeft gekeken of het al kwart voor zes was, in plaats van op zijn lichtgevend horloge, dat aan een spijker hing, te kijken.
pi_33306392
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik vind het ook heel goed! Vandaar mijn:
Alleen om zelf nu mijn warme bedje ervoor te verlaten.
Maar nogmaals, laat onverlet mijn respect voor I.R.Baboon!
. Goed om dat te lezen.

Ik vind het zoiets als je vader vermoorden om daarna eens lekker te gaan zitten voor Hamlet. Hulde.
Wittgenstein
pi_33307547
De helft van de dag is al voorbij en ik heb alleen maar zitten paljassen.
  donderdag 22 december 2005 @ 17:33:07 #54
135316 phish852
Tiocfaidh ár Lá
pi_33314646
"Nu moest je maar eens weggaan."
Last.FM
  donderdag 22 december 2005 @ 18:06:25 #55
11923 I.R.Baboon
pi_33315535
quote:
Op donderdag 22 december 2005 09:51 schreef Frollo het volgende:
I.R.Baboon

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb nogal een gehandicapt slaapritme door wat papers en zo, en was gistermiddag iets te hard het café in gedoken met een werkgroep, dus meteen naar bed toen ik thuiskwam,, en toen lag ik rond 5 uur wakker. En toen dacht ik 'als ik om 10 over half 6 nog wakker ben ga ik m'n bed uit, Reve opzetten en even op Fok! posten'.

En zo geschiedde.
pi_33316933
Nou, de "vereeniging tot vergroting van de beschikbaarheid van De Avonden van G.K. (Simon van het) Reve voor blinden, slechtzienden, analphabeten, vermoeiden en aardsluie leden van de 'moeten-we-dit-helemaal-zelluf-lezen?'-CKV generatie" heeft haar servers geopend, vanavond. Dus mocht je de 'volkseditie' nog willen, geef het even aan, dan mail ik je een ip.
pi_33317335
Corc, heel erg bedankt voor de link. Maar ik had een vraagje. Ik kom eerst wel de index in, maar ik kan niet in de map MP3 komen. Heb jij maybe een oplossing?
pi_33317627
Nee. Bij mij werkt het namelijk. En volgens mijn log ook.
quote:
12/22/2005 7:14:33 PM - fok (<jouwipstondhier>) > asked to change directory : 'E:\ -> E:\Mp3\' --> Access allowed.
Misschien een andere ftp-client? of misschien kun je ergens anders op het web FTP-hulp vinden?
pi_33318116
ben er al in. Dankjewel, hoop dat ik het red om alles te downloaden voor je server offline gaat.
pi_33318643
Nou, ik ook!
pi_33389634
'Toen hij smorgens om kwart voor acht wakker werd, dacht hij onmiddellijk: 'Het is eerste kerstdag.' Op de ramen zag hij geen bloemen. 'Misschien is het begonnen te dooien,' dacht hij, draaide zich om en sliep tot half negen door. 'Niet langer dan nog een half uur blijven liggen,' dacht hij, toen hij weer wakker was. Hij sliep echter weer in en ontwaakte pas om tien voor half tien, toen zijn moeder de deur opende en zei: 'Zou je niet opstaan? Ik ga de eieren koken.' Hij kwam half overeind, maar ging weer liggen en trok de dekens over zijn gezicht. Hij snoof de slaaplucht van zijn lichaam op en dacht: 'Zou iemand anders die lucht net zo ruiken als ik?' Het werd half elf. 'Nu moet ik eindelijk opstaan,' dacht hij.'

(Ja iets te vroeg maar ik ga geen uur zitten wachten he)
pi_33389686
Ok, nu dan wel.
Kwart voor acht.
pi_33390090
quote:
Op zondag 25 december 2005 07:45 schreef cioran63 het volgende:
Ok, nu dan wel.
Kwart voor acht.
Hulde.

Hoe gaat het verder met de De Avonden-lezers?
pi_33391284
quote:
Op zondag 25 december 2005 10:20 schreef keeper het volgende:

Goed, maar verder gaat het slecht.
  zondag 25 december 2005 @ 12:41:25 #65
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33392145
quote:
Op zondag 25 december 2005 10:20 schreef keeper het volgende:

[..]

Hulde.

De kunst is natuurlijk om op schema te blijven. Dus niet alvast vooruitlezen.
Zodadelijk beginnen met 1e kerstdag.
The End Times are wild
pi_33392248
Eerste kerstdag is uit..tweede kerstdag morgen beginnen. Opmerkelijk om de dagen te lezen zoals ze echt zijn. Je krijgt een beetje overeenkomstige stemming.
  zondag 25 december 2005 @ 12:49:18 #67
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33392314
Nu is het weer hier geweldig deze kerst. Gisterennacht was het zelfs mild te noemen, vandaag schijnt de zon volop (Bergen op Zoom, Noord-Brabant). Dát is dan net even anders.
The End Times are wild
pi_33401942
Op schema. Ik kan bijna niet geloven dat ik het gewoon weer doe...

De sfeer is hier volslagen anders dan in het boek, maar ik kom er steeds weer helemaal in. Kleine vergelijkbare ergernissen zijn er natuurlijk altijd wel te vinden.
pi_33408103
ff pissen
  maandag 26 december 2005 @ 03:05:48 #70
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_33408180
quote:
Op maandag 26 december 2005 03:00 schreef cioran63 het volgende:
ff pissen
Mais oui...
.
...dass wir fliegen.
pi_33408212
Ja man, ik pis echt op de minuut synchroon.
  maandag 26 december 2005 @ 03:09:59 #72
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33408227
Lastig wanneer dat dan om 03:00 is.
The End Times are wild
pi_33408233
Alles voor de kunst.
  maandag 26 december 2005 @ 03:12:16 #74
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33408250
Wanneer je pissen als kunstuiting beschouwd...
The End Times are wild
pi_33408288
Nu ga ik even dromen over pissen in een warenhuis.
  maandag 26 december 2005 @ 03:16:02 #76
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33408297
Kijk dát is dan weer ontopic
The End Times are wild
pi_33408333
Alles is hier heel precies on topic. Dat luistert echt heel nauw hoor.
  maandag 26 december 2005 @ 03:20:40 #78
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33408341
Inderdaad. Verder is het hier een werkelijk stille nacht.
The End Times are wild
pi_33408344
Close reading, that's my middle name.
  maandag 26 december 2005 @ 03:24:12 #80
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33408375
Nu heb ik vanavond, geheel tegen mijn gewoonte in, toch net té copieus gedineerd. Normaal gesproken ben ik nu diep in slaap. Lag nu al twee uren op mijn rug zonder de slaap te pakken.

Zijn die nachtelijke slowchat's om dit uur toch net ff anders dan wanneer je ze 's ochtends eens terugleest.
The End Times are wild
  maandag 26 december 2005 @ 03:37:32 #81
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33408458
Deze avond is zeker verloren. Daar valt niks meer aan te veranderen.
The End Times are wild
  maandag 26 december 2005 @ 03:38:00 #82
37950 JAM
pi_33408461
Hallo! .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_33408682
Ik weet ervan. Ik ben op de hoogte. Probeer mij niks wijs te maken.
  maandag 26 december 2005 @ 12:15:12 #84
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33411214
quote:
Op maandag 26 december 2005 03:10 schreef cioran63 het volgende:
Alles voor de kunst.
quote:
Op maandag 26 december 2005 03:12 schreef LXIV het volgende:
Wanneer je pissen als kunstuiting beschouwd...
Nu moet ik tot mijn spijt bekennen dat ik vannacht niet scherp genoeg was om je toiletgang als kunst te erkennen.
Mijn excuses Cioran, en hulde voor wat je voor de kunst overhebt!
The End Times are wild
pi_33413663
Nou, geen punt hoor.
pi_33413727
quote:
Op maandag 26 december 2005 14:03 schreef cioran63 het volgende:
Nou, geen punt hoor.
Je moest nu maar eens weggaan, cioran63.
pi_33415405
Vanavond richting Viktor. En vergeet niet: voor zevenen mag je niet aankomen. Tot vandaag was ik heel Viktor vergeten, een doodzonde. Net zo'n zonde als de kerstboom.
pi_33510795
En, hoe gaat het nu? Op schema?
pi_33519899
quote:
Op donderdag 29 december 2005 17:22 schreef corc het volgende:
En, hoe gaat het nu? Op schema?
Helaas. Mijn schema is helemaal overhoop. Ik heb één hoofdstuk gelezen en dat was het dan ook wel. Het komt nooit meer goed. Misschien volgend jaar weer!
pi_33550960
Ik heb het in drie dagen uitgelezen.
Ja, die met de ballen in de bek.
  vrijdag 30 december 2005 @ 19:12:11 #91
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_33550997
Ja, maar... dat is niet de bedoeling!
...dass wir fliegen.
  vrijdag 30 december 2005 @ 19:15:30 #92
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33551121
Ik ben er ook al klaar mee.
Wat zal ik nu morgen en overmorgen gaan doen?
Gelukkig heb ik nog een leuk feestje voor de boeg
The End Times are wild
pi_33551186
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 19:12 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ja, maar... dat is niet de bedoeling!
Ja zeg. Als we ons allemaal aan de bedoeling zouden houden zou het maar een saaie boel worden in den wereld.
  vrijdag 30 december 2005 @ 19:26:25 #94
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_33551599
We zullen het nooit weten.
...dass wir fliegen.
pi_33552052
Bah, ik heb heel wat dagen gemist, maar dat probeer ik nog in te halen voordat het morgen is. Lang leve het visuele systeem.
pi_33560070
Ik kom aardig in de buurt, ik mis twee dagen, maar ik twijfel of ik nu nog verder zal gaan. Zet ik door morgen of niet?
pi_33588503
Iedereen al bessensap in huis? Ik zit iig op zaterdag na kerst (in de kroeg). Tja, ben gisteren pas begonnen
  zondag 1 januari 2006 @ 21:30:34 #98
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33610471
"Het is gezien, het is niet onopgemerkt gebleven"

The End Times are wild
pi_33622235
"Een opvatting die achting verdient maar desondanks - verwerpelijk"
pi_33689588
Ik ben verheugd, te lezen dat dit boek nog steeds door velen als een deugdelijke bron van verstrooiing en inspiratie wordt gezien.

Verder ben ik bang dat de taal uit De Avonden de mijne zodanig beïnvloed heeft, dat ik van die toon hoogstwaarschijnlijk tot mijn dood niet meer af kom.

Reve is een god in het diepst van mijn gedachten.
Maar ik wil nog wel es van gedachten veranderen.
You are a legend in a lovely game
pi_33690693
Ja zeker, ik ben het helemaal met u eens. Het is zeker dat we binnenkort een aantal medeburgers op stang zullen jagen door het verhaal van de twee mannen die een weddenschap sloten. Ja, zondig is het, God ziet alles, maar aan dat voornemen is niets meer te doen.
pi_36123870
Er gebeurt zo weinig in De Avonden dat ik het niet zal herlezen.
High hopes and aspirations, and years, above my station
Maybe
but all this time I've tried to walk with dignity and pride
pi_36124107
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 18:14 schreef R_ON het volgende:
Er gebeurt zo weinig in De Avonden dat ik het niet zal herlezen.
Je loopt wel een beetje achter he? Of is dit alvast voor kerst dit jaar?
pi_44342153
nog 11 dagen...
  maandag 11 december 2006 @ 22:58:06 #105
11923 I.R.Baboon
pi_44342190
Ik moet m'n exemplaar nog terugkrijgen van een vriendin die ik enthousiast had gemaakt maar die niet verder dan halverwege is gekomen, maar dan ben ik er ook bij.

Heb eigenlijk ook nog een afspraak met twee vrienden om om kwart voor 6 bij elkaar te komen, maar ik weet nog niet of dat gaat lukken.
pi_44342268
en hij blijft maar 23

vroeger vond ik hem oud
Maar ik wil nog wel es van gedachten veranderen.
You are a legend in a lovely game
pi_44351299
quote:
Op maandag 11 december 2006 23:00 schreef Capa het volgende:
en hij blijft maar 23

vroeger vond ik hem oud
pi_44355242
Ik doe weer mee!
pi_44360767
Ik ben benieuwd wie er dit jaar weer meedoen. Het is al de vierde keer op Fok, en de eerste keer dat we het zonder de steun van de Volksschrijver hier in het ondermaanse moeten klaren. Ik ga proberen om het dit jaar met het audiobook-op-mp3 te doen.

Zou De-oneven-2 dit jaar eindelijk de eindstreep halen?

nog wat promotie:
quote:
Heb je ook zin om een wintervertelling in de juiste sfeer te lezen? Om de saaiheid van een kerstvakantie met maximale intensiteit te ondergaan, en te herkennen in het boek dat je leest? Of wil je een cultureel gat plamuren? Lees dan dit jaar de avonden en post je bevindingen in dit topic!

Wat levert het op?
- Irriteer andere mensen met zeldzaam sarcastische humor
- Krijg inzicht in een ander tijdperk
- Wordt ontroerd door het aangrijpende relaas van een ziel in nood
- Herken andere avonden-lezers aan citaten ("het gaat slecht, maar verder gaat het goed")
- Troost je met de gedachte, dat het altijd nog erger kan
- Kom hier aan je obsessie met kaalheid!
pi_44361163
Ow ja, die mp3's...Die wil ik ook nog wel eens hebben.
pi_44365078
quote:
Op maandag 11 december 2006 23:00 schreef Capa het volgende:
en hij blijft maar 23
Ah, ideaal dus om hem, juist nu, weer te lezen.
pi_44632927
quote:
* V *

Om negen uur, toen het goed licht was geworden, werd hij wakker. "De tweede dag van Christus is aangebroken", dacht hij. "Het is vrijwel zeker", zei hij hardop, toen hij de hemel boven de huizen bekeek, "dat het helder, droog weer wordt. Laat ik niet te lang blijven liggen." Om twintig minuten over negen stond hij op.

Terwijl hij zich stond te wassen, kwam zijn vader, geheel aangekleed, de keuken binnen en bleef de wacht houden bij de ketel, waarin het water reeds zong. "Goeden morgen, mijn jongen", antwoordde hij, toen Frits "morgen" had gezegd. Hij deed drie eieren in een leeg pannetje, zette dit op een gasvlam en goot er het water uit de ketel, dat aan de kook was gekomen, in. "Wat doe je in godsnaam?" vroeg Frits moeder, die in een roze nachtjapon binnenkwam, "kook je eieren? Eieren leg je in het water, als het hard kookt. Dit is geen eieren koken. Nu is het water van de kook en moet je een paar minuten wachten, voor het weer begint. Dan weet je nooit, wanneer ze goed zijn." "Doe je je witte wollen slipover aan, Frits?" vroeg ze. Daarna begaf ze zich naar het kloset.

Aan het begin van het ontbijt werd niet gesproken. "Het begint goed", dacht Frits. Zijn vader zuchtte telkens als hij een boterham nam. "Alsof het opheffen en inhalen van de arm een zware arbeid is", dacht Frits. Zijn moeder keek op haar bord en schonk thee in. "Hoe lijkt je het weer, vader?" vroeg Frits. "Het lijkt niet zo slecht", antwoordde de man, een blik naar buiten werpend.

Toen Frits zag, hoe zijn vader langzaam het gepelde ei over zijn brood verdeelde, maar niet wist, waar hij de doppen in de handpalm moest laten en onhandige, hopeloze gebaren maakte, dacht hij: "Ik moet iets doen." "Waar wacht je op?" vroeg zijn moeder. Hij stak zijn eigen, nog ongepelde ei in de mond, sloot de lippen en maakte door de neus, steeds luider en sneller, kakelende geluiden. Met opengesperde ogen keek hij zijn ouders om beurten aan en liet daarna het ei op zijn bord vallen. Zijn moeder glimlachte, maar zijn vader keek verbaasd, het gezicht vertrekkend als iemand, die tegen de zon inkijkt.
pi_44704776
En, hoe gaat het met het lezen?
  zondag 24 december 2006 @ 15:45:14 #114
15967 Frollo
pi_44709919
Ik heb vorige week een poging gedaan om 'm tweedehands op de kop te tikken, aangezien mijn broer mijn exemplaar al jaren heeft (en dit nog ontkent ook!), maar helaas. Wel zes exemplaren van Moeder en Zoon gevonden, maar geen De Avonden.
pi_44716889
Ik was er weer eens te laat mee, dus ik denk dat ik dit jaar dit topic maar ga herlezen. En als ik tijd over heb ook de vorige.
Wittgenstein
pi_44716923
(Merk op hoe ik hier slinks gebruikmaakte van de meerslachtigheid van het woord topic.)
Wittgenstein
pi_44740006
quote:
Op zondag 24 december 2006 20:11 schreef Koekepan het volgende:
Ik was er weer eens te laat mee, dus ik denk dat ik dit jaar dit topic maar ga herlezen. En als ik tijd over heb ook de vorige.
Doe dat dan wel integraal.
  dinsdag 26 december 2006 @ 14:34:46 #118
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44749616
quote:
Op zondag 24 december 2006 15:45 schreef Frollo het volgende:
Ik heb vorige week een poging gedaan om 'm tweedehands op de kop te tikken, aangezien mijn broer mijn exemplaar al jaren heeft (en dit nog ontkent ook!), maar helaas. Wel zes exemplaren van Moeder en Zoon gevonden, maar geen De Avonden.
'De Avonden' ligt nu bij de V&D, en helemaal niet duur. Slechts 12,50, ingebonden en met harde kaft!
The End Times are wild
pi_44764907
Mijn negende keer, goede god. Wat een treurnis, het zal wel niets meer worden. Maar ik ga moedig voorwaarts, met of zonder de volksschrijver (of andere Fok! meelezers).
pi_44942692
Ik ben gestrand. In hoofdstuk 7. Maar het nieuwe jaar is nog maar net begonnen, er is nog niets verloren. Ik denk dat ik het nog wel uitlees, deze week.
pi_44948732
Ik heb nog bessen-appel voor je. Bessen appel light om precies te zijn, het is tenslotte maar half verdiend
  dinsdag 2 januari 2007 @ 19:45:26 #122
11923 I.R.Baboon
pi_44950201
Mijn vrienden R. en B., die ik ooit enthousiast heb gemaakt voor deze traditie, hebben het wel gehaald. Ik niet, maar ik hoop op hun resultaat te kunnen teren.

Mijn enige goede voornemen is dat ik het komend jaar wél ga halen.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 19:57:52 #123
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_44950681
Het was een slap eindejaar hier op FOK!, wat 'de Avonden' betreft. En dat nog wel in het jaar waarin Reve overleden is! (En De Avonden in de aanbieding was bij de V&D)

Ík heb het nochtans wederom gelezen. En gelachen.
The End Times are wild
pi_44954685
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 18:59 schreef corc het volgende:
Ik heb nog bessen-appel voor je. Bessen appel light om precies te zijn, het is tenslotte maar half verdiend
Als ik het nog uitlees, verandert het dan vanzelf in gewone bessen-appel? Maar voor die light doe ik het ook!
pi_44959573
Ik heb het op oudejaarsavond bij de avondwinkel gekocht, en het assortiment in bessenappel-heavy was erg beperkt (een nulverzameling zelfs). Het leek wel of de middenstand vandaag de dag helemaal geen rekening houdt met de duizendenden obsessieve avondenfans in den lande! En gezien het accent van de avondwinkelhouder wil ik daarvan graag een puntje optekenen voor de inburgeringscursus.

(het was natuurlijk allang opgekocht door al die andere avondenfans!)

Maar het gaat er doorheen als wijn, het is al bijna op. Dus misschien komt er nog echte.
pi_55318665
Gaat er dit jaar nog iemand zich eraan wagen. De kans is groot dat ik het toch ga doen.
pi_55318856
Uiteraard
  zondag 16 december 2007 @ 22:13:02 #128
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_55322934
Het boek ligt er weer klaar voor!
The End Times are wild
pi_55327780
Ik zou het boek eigenlijk eens voor mijn verjaardag moeten vragen. Ik ben per slot van rekening 22 december jarig.
pi_55345360
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 19:45 schreef I.R.Baboon het volgende:
Mijn enige goede voornemen is dat ik het komend jaar wél ga halen.
In het 60e verschijningsjaar van het Boek-der-boeken lijkt me dat een goed idee, aap.
  maandag 17 december 2007 @ 22:58:08 #131
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_55348879
* egeltje1985 doet mee

Eigenlijk zou ik eens een nieuwe versie moeten bemachtigen. Ik heb nu de versie van de 'kroonlijsters', nog van de middelbare school. Ach, dan is het ook niet erg als ik er Appel-bessen overheen mors (waar koop je dat trouwens? ).
pi_55352144
Ik ben wat stout geweest... ik heb vanavond het slot van De Avonden herlezen.

Nu moet jullie weten dat ik dit slot een paar keer per jaar herlees. Stiekem wacht ik op de eerste keer dat ik niet tot tranen geroerd ben. Vanavond was die keer niet. Mijn God, wat blijft dat mooi. Aan de ene kant zegt het alles wat ik zou willen zeggen... aan de andere kant ook wat ik niet zou kunnen zeggen, omdat ik kennelijk nog niet in staat ben mijn ouders te vergeven.
Ik ken weinig teksten die mij zo raken. Het herlezen kleurt mijn avond echt, meer dan een fles wijn of een ontmoeting met een schoon meiske (dat ik natuurlijk toch niet krijgen kan). Veel literatuur overtreft de impact van muziek niet.
Dit wel.
Groen Zwart Texels in 't Hart
pi_55352160
(dubbelpost, zal ook wel ergens goed voor zijn)
Groen Zwart Texels in 't Hart
  dinsdag 18 december 2007 @ 12:18:14 #134
11923 I.R.Baboon
pi_55357952
quote:
Op maandag 17 december 2007 20:51 schreef keeper het volgende:

[..]

In het 60e verschijningsjaar van het Boek-der-boeken lijkt me dat een goed idee, aap.
Ik ga weer m'n best doen. Ik heb overigens nu ook een mooie zeefdruk met daarop één pagina van de verstripping in mijn bezit.
  dinsdag 18 december 2007 @ 20:41:40 #135
135316 phish852
Tiocfaidh ár Lá
pi_55370762
ik ga weer mee doen, heb dit jaar de (pocket)-versie van Matena gekocht, dus eens kijken of dat makkelijk leest. Anders kan ik altijd nog overstappen op de normale versie.

Wat ik mij kan herinneren, is dat 2 jaar geleden (toen ik hem ook las, en dat ook had aangekondigd hier op het forum) het veel meer leefde hier op FOK, of is dat niet waar?

Voor ons wordt het in ieder geval weer genieten. We zorgen ervoor dat we in de meest perfecte stemming het feestgedruis rondom de jaarwisseling ingaan. Geluk!
Last.FM
pi_55452908
Als opwarmer heb ik vandaag een collega al gewezen op zijn beginnende kaalheid.
pi_55453145
Ik. Doe. Mee.
pi_55459306
En vandaag gaan we beginnen, dalijk eens het boek opzoeken.
pi_55462537
Ik heb hem nog niet gelezen dus ik ben gisteren even bij mijn lokale boekenboer geweest maar die hadden hem niet op voorraad. Welke zichzelf respecterende boekhandel heeft in december De avonden nou NIET in het schap?
Ze hadden alleen de stripversie en mij werd verzekerd dat die heel erg populair was en net zo goed als het echte werk... Uit armoede heb ik die maar meegenomen maar ik heb bij thuiskomst gelijk het boek besteld bij bol.com.
Ik ga hem dus lezen dit jaar, en als ik er niet doorkom pak ik de plaatjesversie wel...
There is no love sincerer than the love of food.
pi_55463577
Ik word er wel een beetje treurig van dat ik nu moet kiezen tussen op tijd beginnen met het stripboek of wachten tot maandag of zelfs na de kerst tot het echte boek arriveert.

[ Bericht 0% gewijzigd door MinderMutsig op 22-12-2007 15:05:55 (wordt :')) ]
  zaterdag 22 december 2007 @ 15:11:31 #141
135316 phish852
Tiocfaidh ár Lá
pi_55463954
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 14:49 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik word er wel een beetje treurig van dat ik nu moet kiezen tussen op tijd beginnen met het stripboek of wachten tot maandag of zelfs na de kerst tot het echte boek arriveert.
Dit jaar lees ik ook voor het eerst de stripversie, ik vind deze versie zeker niet minder (heb vanochtend het eerste hoofdstuk gelezen). Maar ik kan begrijpen dat je liever de normale versie leest. Dus als je die vandaag perse moet hebben, kan je hem altijd hier komen lenen ... Anders zou ik gewoon beginnen als ik jou was.
Last.FM
pi_55464332
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 15:11 schreef phish852 het volgende:

[..]

Dit jaar lees ik ook voor het eerst de stripversie, ik vind deze versie zeker niet minder (heb vanochtend het eerste hoofdstuk gelezen). Maar ik kan begrijpen dat je liever de normale versie leest. Dus als je die vandaag perse moet hebben, kan je hem altijd hier komen lenen ... Anders zou ik gewoon beginnen als ik jou was.
Waar is hier?

Het is mijn eerste keer en dan moet je eigenlijk wel beginnen met het echte boek vind ik. De stripversie is leuk als hebbedingetje maar als je een boek voor het eerst leest is je eigen voorstelling erg bepalend voor de ervaring. De tekeningen van deze versie laten weinig ruimte voor mijn eigen fantasie en dat vind ik wel jammer.
  zaterdag 22 december 2007 @ 17:15:07 #143
135316 phish852
Tiocfaidh ár Lá
pi_55466250
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 15:35 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Waar is hier?

Het is mijn eerste keer en dan moet je eigenlijk wel beginnen met het echte boek vind ik. De stripversie is leuk als hebbedingetje maar als je een boek voor het eerst leest is je eigen voorstelling erg bepalend voor de ervaring. De tekeningen van deze versie laten weinig ruimte voor mijn eigen fantasie en dat vind ik wel jammer.
Hier is Hengelo, Twente.
Het klopt wel wat je zegt inderdaad, de tekeningen zijn erg gedetailleerd.
Last.FM
pi_55468036
Zo, het eerste hoofdstuk is gelezen. Het herlezen is nog niet verloren.
pi_55468476
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 17:15 schreef phish852 het volgende:

[..]

Hier is Hengelo, Twente.
Het klopt wel wat je zegt inderdaad, de tekeningen zijn erg gedetailleerd.
Eerste kerstdag ben ik bij mijn ouders in Enschede. Als ik dan nog geen kopie op de kop heb kunnen tikken kom ik wel even bij je binnenvallen tijdens het kerstdiner om hem te lenen goed?
  zaterdag 22 december 2007 @ 21:30:19 #146
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_55473287
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 18:45 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Eerste kerstdag ben ik bij mijn ouders in Enschede. Als ik dan nog geen kopie op de kop heb kunnen tikken kom ik wel even bij je binnenvallen tijdens het kerstdiner om hem te lenen goed?
Wat jammer toch. Nu zag ik twee weken geleden nog een prachtig exemplaar liggen voor slechts vijftig eurocenten, TTK LPT 310, maar wat moet ik met nóg een kopie?
Had ik haar nu toch maar gekocht, en zo een goede kerstdaad kunnen verrichtten.
The End Times are wild
pi_55482374
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 21:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat jammer toch. Nu zag ik twee weken geleden nog een prachtig exemplaar liggen voor slechts vijftig eurocenten, TTK LPT 310, maar wat moet ik met nóg een kopie?
Had ik haar nu toch maar gekocht, en zo een goede kerstdaad kunnen verrichtten.
Ah, da's lief maar ik heb inmiddels de Avonden besteld, het wachten is op de levering maar ik vrees dat dit niet meer voor de kerst gaat gebeuren.
Helaas zal het ook lastig worden in mijn omgeving om dat boek te lenen. Het overgrote deel van mijn bekenden heeft na het eindexamen geen boek meer aangeraakt. Ik zal het voorlopig dus moeten doen met de stripversie.

Het is dat de boekenboer zo'n fijne voorraad antieke boeken en en koopjeskelder met prachtige pareltjes heeft anders zou ik hem gaan boycotten. Een boekhandel in december zonder de Avonden mag zich eigenlijk geen boekenhandel noemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door MinderMutsig op 23-12-2007 11:19:08 ]
pi_55485192
Ik doe mee, heb het boek eergisteren bij de bibliotheek gehaald (de laatste versie) omdat ze bij elke boekwinkel alleen maar de stripversie hadden en gisteren het eerste hoofdstuk gelezen.
pi_55485627
Ik heb gisteren het eerste hoofdstuk gemist; misschien kan iemand hier een korte samenvatting van de belangrijkste gebeurtenissen neerschrijven
  zondag 23 december 2007 @ 11:41:07 #150
135316 phish852
Tiocfaidh ár Lá
pi_55485653
quote:
Op zaterdag 22 december 2007 18:45 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

check je berichten hier op FOK.
Last.FM
pi_55490946
zojuist de eerste twee hoofdstukken gelezen.

samenvatting eerste hoofdstuk: 'Tom te tom tom, tom te tom'
  zondag 23 december 2007 @ 16:33:05 #152
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_55493162
Ik heb hem twee weken geleden voor het eerst uitgelezen. zeer puik. al begin ik me toch zorgen te maken over mijn haarlijn.
pi_55503094
quote:
Op zondag 23 december 2007 11:41 schreef phish852 het volgende:

[..]

check je berichten hier op FOK.

You've got mail.
pi_55566767
Het integraal niet lezen van De Avonden gaat me dit jaar uitstekend af
pi_55578931
Ik ben ook weer van de partij. Al loop ik wel een beetje achter door alle kerst-op&neer-reis-perikelen.
  donderdag 27 december 2007 @ 23:08:30 #156
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_55589362
Ik loop achter, voornamelijk doordat ik het boek nog steeds niet binnen heb.
pi_55598799
Ik lig ook op schema, werd alleen vanmorgen bruut verstoord.
pi_55598981
quote:
Op donderdag 27 december 2007 23:45 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik loop achter, voornamelijk doordat ik het boek nog steeds niet binnen heb.
Hij is binnen
Eens zien of ik tussen de top 2000 en de boodschappen nog tijd heb om bij te lezen.
  vrijdag 28 december 2007 @ 15:43:15 #160
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_55602600
Ik heb wel al geleerd dat ik stukjes die ik heel grappig vind niet moet voorlezen. Mijn familieleden kijken me steeds vreemder aan...
pi_55610354
Bij mij gaat het goed, verder gaat het slecht.

Wat ik me toch afvraag is waarom Reve alle (Amsterdamse) straatnamen heeft verbasterd. Alhoewel, eigenlijk geeft hij daar al antwoord op in Hoofdstuk 1, als de held van deze geschiedenis zijn vader corrigeert wanneer deze de uitdrukking 'er waait een echte Middenwegwind' gebruikt. Immers 'gebruik geen benamingen die voor buitenstaanders onbegrijpelijk zijn'.
pi_55610435
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 15:43 schreef egeltje1985 het volgende:
Ik heb wel al geleerd dat ik stukjes die ik heel grappig vind niet moet voorlezen. Mijn familieleden kijken me steeds vreemder aan...
Krijg je dan ook een droge keel, alsof er een hoop meel in vastzit?
  zaterdag 29 december 2007 @ 14:25:28 #163
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_55623793
Ik ben nu bijna net zo oud als Frits (ik ben 22), maar hij komt niet echt op me over als iemand van dezelfde leeftijd. Misschien ook omdat het boek wat ouder is en het zich in een andere tijd afspeelt. Maar ook omdat Frits af en toe net een cynisch oud mannetje lijkt.
Ik heb in de tussentijd (afgelopen jaar) ook de film gezien. Ik merk dat ik daar wel aan denk bij het lezen, dat ik nu de mensen uit de film voor me zie. Niet heel vervelend, maar wel anders.
Wanneer Frits het heeft over zijn jeugd (en vooral dan het martelen van dieren) doet me dat erg denken aan Werther Nieland. Hebben jullie dat boek ook gelezen?

@Keeper: Nee, ik heb niet het gevoel dat er een hoop meel vastzit in mn keel.
  zondag 21 december 2008 @ 13:27:47 #164
11923 I.R.Baboon
pi_64205317
Nog een uur of 16, mensen.
pi_64205422
quote:
Op zondag 21 december 2008 13:27 schreef I.R.Baboon het volgende:
Gaan we weer dit jaar?
pi_64209350
Fijn.
pi_64227791
quote:
Op zondag 21 december 2008 13:27 schreef I.R.Baboon het volgende:
Tijd om het boek uit de diepvries te trekken, dus.
  zondag 20 december 2009 @ 20:08:15 #168
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_75850056
En dit jaar? Ik heb vorig jaar overgeslagen. Maar het sneeuwt nu zo dat we toch nergens naartoe kunnen, dus prima tijd om met een boek bij de open haard te zitten.
pi_75852026
Tom te tom tom, tom te tom

Ik ben er al in bezig dit jaar, kon het niet laten liggen tot de 22ste
pi_75858751
Er is wel een beetje de klad in gekomen de afgelopen jaren. Ik vond zelf 2004 de mooiste editie.
pi_75877409
Voor de integrale volger die weinig tijd heeft of moe wordt van zinnen langer dan 140 karakters: volg De Avonden vanaf morgen mee op twitter.

Voor de integrale volger die genoeg tijd heeft en zich weer in de kleuterklas waant als zinnen niet langer mogen zijn dan 140 karakters: veel plezier met het boek.
  maandag 21 december 2009 @ 14:08:32 #172
11923 I.R.Baboon
pi_75878389
quote:
Op maandag 21 december 2009 13:45 schreef keeper het volgende:
Voor de integrale volger die weinig tijd heeft of moe wordt van zinnen langer dan 140 karakters: volg De Avonden vanaf morgen mee op twitter.

Voor de integrale volger die genoeg tijd heeft en zich weer in de kleuterklas waant als zinnen niet langer mogen zijn dan 140 karakters: veel plezier met het boek.
Dat plan had ik ook al. Met de door mij gewaardeerde zinnen, tenminste. Welnu, hoe meer aandacht hoe beter.

Ik ga dit jaar ook weer meelezen, ditmaal de stripversie.
  maandag 21 december 2009 @ 14:11:50 #173
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_75878533
quote:
Op maandag 21 december 2009 14:08 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Dat plan had ik ook al. Met de door mij gewaardeerde zinnen, tenminste. Welnu, hoe meer aandacht hoe beter.

Ik ga dit jaar ook weer meelezen, ditmaal de stripversie.
Ah, van de stripversie heb ik helaas alleen deel 1. Dus ik ga gewoon voor de boekversie.
pi_75879613
quote:
Op maandag 21 december 2009 14:08 schreef I.R.Baboon het volgende:
Dat plan had ik ook al.
.
quote:
Met de door mij gewaardeerde zinnen, tenminste. Welnu, hoe meer aandacht hoe beter.
Meedoen met @FritsVanEgters mag natuurlijk altijd.
  maandag 21 december 2009 @ 15:11:27 #175
11923 I.R.Baboon
pi_75881147
Ik ga wel wat rietwieten.

(dit alles is ook weer een extra stok achter de deur om tot het einde te blijven doorlezen)
  woensdag 22 december 2010 @ 19:25:23 #176
213380 Corkscrew
Turkenkrekker
pi_90301964
Nog mensen hier die 'm dit jaar (her-)lezen? Ik wel in elk geval, voor het eerst.
Wie dit leest is alfabeet.
pi_90331372
Ik ben gisteren ook begonnen. Derde keer voor mij.

[ Bericht 16% gewijzigd door Dastan op 23-12-2010 10:08:30 ]
  woensdag 21 december 2011 @ 12:38:42 #178
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_105862144
Tijd voor een schopje. Ik denk dat ik het dit jaar maar weer eens ga doen.
pi_105864979
Ik heb hem toevallig net uit. Dus ik hou dit topic in de gaten. :)
  vrijdag 23 december 2011 @ 00:14:04 #180
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_105945806
Ok, ik had geen van mijn twee exemplaren van het boek hier bij me, dus ik heb even het luisterboek binnengehaald. Ik luister nu dus hoofdstuk 1. Best leuk zo. :)
  vrijdag 23 december 2011 @ 17:07:56 #181
11923 I.R.Baboon
pi_105968469
Vergeet niet om ook dit jaar weer @FritsVanEgters te volgen.
pi_105972057
quote:
4s.gif Op vrijdag 23 december 2011 17:07 schreef I.R.Baboon het volgende:
_O_
pi_105987531
quote:
4s.gif Op vrijdag 23 december 2011 17:07 schreef I.R.Baboon het volgende:
Geweldig!
pi_106403385
En, nog mensen die hem gelezen hebben afgelopen weken? Ik heb in ieder geval erg genoten van Frits zijn uitspraken op Twitter. :)
  dinsdag 17 december 2013 @ 19:57:54 #185
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_134377233
Even een kick. Wie leest er mee? Dit jaar kloppen de dagen uit het boek precies. :)
  dinsdag 17 december 2013 @ 20:03:10 #186
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_134377497
quote:
99s.gif Op dinsdag 17 december 2013 19:57 schreef egeltje1985 het volgende:
Even een kick. Wie leest er mee? Dit jaar kloppen de dagen uit het boek precies. :)
Dan moeten we maar weer beginnen! Goede kick!
The End Times are wild
  dinsdag 17 december 2013 @ 22:06:55 #187
11923 I.R.Baboon
pi_134384486
Ik denk dat ik dit jaar De Kleine Neurasthenicus ga lezen, want die heb ik van JAM gekregen.
pi_134384590
Ik zal dit jaar eindelijk eens meedoen. Nog een twijfel: bij de bieb lenen of bij Bol kopen. :s)
  dinsdag 17 december 2013 @ 22:25:29 #189
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_134385618
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 december 2013 22:08 schreef Biancavia het volgende:
Ik zal dit jaar eindelijk eens meedoen. Nog een twijfel: bij de bieb lenen of bij Bol kopen. :s)
http://www.boekwinkeltjes(...)&prijsvan=&prijstot= Of goedkoop tweedehands.
pi_134387111
quote:
Maar dan heb ik hem waarschijnlijk niet op tijd binnen.
  woensdag 18 december 2013 @ 01:33:43 #191
37950 JAM
pi_134392474
Laatst nog op zoek gegaan naar een eerste druk, die gaan van ergens tussen de honderd en driehonderd euro, afhankelijk van de staat waarin het verkeert. Gelukkig heb ik ook nog een vierde druk liggen en lig ik die dagen waarschijnlijk ergens op een bank in een bungalow op het platteland, dus dat moet dit jaar wel weer eens lukken.
pi_134586306
Samenvatting hoofdstuk 1, zondag 22 december.

"Een totaal vergooide dag. Halleluja."
pi_134623645
Samenvatting hoofdstuk 2, maandag 23 december.

"Niemand weet, wat een menselijke woning inhoudt."
pi_134668974
Samenvatting hoofdstuk 3, dinsdag 24 december.

"Zo zijn onze dagen, die ons gegeven zijn onder de zon."
pi_134687598
Samenvatting hoofdstuk 4, woensdag 25 december.

"Heel in de verte hoorde hij het puffen van een trein. Zo vergaat onze tijd, dacht hij."
pi_134719217
Samenvatting hoofdstuk 5, donderdag 26 december.

"Hij ging bij de kachel zitten en dacht na. Ik wil een kerstboom zien, dacht hij."
pi_134752914
Samenvatting hoofdstuk 6, vrijdag 27 december.

"De dag is hol en deze avond geheel leeg."
  zaterdag 28 december 2013 @ 03:34:09 #198
11923 I.R.Baboon
pi_134775853
Beleef je er plezier aan, Biancavia?
pi_134786364
Plezier, plezier... Een groot woord voor wat toch enkel nutteloos tijdverdrijf blijkt te zijn.
pi_134786468
Samenvatting hoofdstuk 7, zaterdag 28 december.

" 'We moeten praten,' ging Frits door, 'ik moet praten. Laten we ergens over spreken.' "
pi_134828519
Samenvatting hoofdstuk 8, zondag 29 december.

"Men kan weg moeten, zonder dat men ergens heen moet. Dat zijn de gevallen, dat men ergens vandaan moet."
pi_134902438
Samenvatting hoofdstuk 9, maandag 30 december.

"Al onze hoop is op de film gevestigd. Wordt die een mislukking, dan is de somberte niet te overzien."
pi_134909947
Dit is toch niets voor jou Bianca. Er worden andere boeken voor jouw doelgroep geschreven.
Graag op anoniem
  dinsdag 31 december 2013 @ 06:17:02 #204
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_134913682
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 01:49 schreef Mainport het volgende:
Dit is toch niets voor jou Bianca. Er worden andere boeken voor jouw doelgroep geschreven.
Ik lees alles wat letters in een logische volgorde bevat.
pi_134924398
O, ben je er zo een.
Graag op anoniem
pi_134931391
Samenvatting hoofdstuk 10, dinsdag 31 december.

"We zijn vroeg vrij vandaag, dacht hij, de dienst is als op zaterdag. In werkelijkheid is het echter een dinsdag. Morgen is het een zondag, maar het is een woensdag. Wanneer we weer aan het werk gaan is het dus een maandag, maar tegelijk een donderdag. Dan zullen we dus kunnen zeggen: overmorgen is het zaterdag. We zien hieruit, hoe men eenvoudige dingen met geringe middelen ingewikkeld kan maken."
pi_147900104
Schop. :s)
  dinsdag 23 december 2014 @ 23:05:29 #209
11923 I.R.Baboon
pi_147900218
Het gaat slecht met mijn discipline, verder gaat het goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')