Ik vind het mooi.quote:Op woensdag 14 december 2005 19:20 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik ben maar begonnen met het uitzicht dat ik hier heb
[[url=http://automatic-rock.nl/huiswerk/01-1k.jpg]afbeelding][/url]
uhmmm, de gebouwen kunnen ook scheef zijn he. k heb nooit beweerd dat die gebouwen allemaal haakse hoeken hebben, en ook haaks op elkaar staan en waterpas enzoquote:Op woensdag 14 december 2005 20:30 schreef cioran63 het volgende:
Seht gut aus!
Let je wel een beetje op je perspectief?
[afbeelding]
quote:Op woensdag 14 december 2005 20:50 schreef De-oneven-2 het volgende:
FUCK PERSPECTIEF!
Ja, hola, kom nou, je gaat me niet wijs maken dat het dak van dat huis niet horizontaal is, ik bedoel van het huis met het puntdakje.quote:Op woensdag 14 december 2005 20:48 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
uhmmm, de gebouwen kunnen ook scheef zijn he. k heb nooit beweerd dat die gebouwen allemaal haakse hoeken hebben, en ook haaks op elkaar staan en waterpas enzo
Ja, van mij hoef je geen kloppend perspectief te gebruiken, maar doe het dan ook meteen abstract, óf helemaal plat, zoals een naïve schilder zou doen. Je wekt nu de suggestie van perspectief en diepte, maar past het vervolgens maar half toe. En dat is dan weer slordig, meneer. Maar dat heb je eigenlijk ook zelf al gezegd.quote:Maar je hebt wel gelijk![]()
Het is niet mijn bedoeling om iets 100% realistisch te schilderen of na te tekenen (zoals jij doet meen ik??). Maar moet er misschien wel wat meer over denken of ik het perspectief realistisch of niet realistisch wil hebben
Is dat per definitie slordig Cioran??? Kan het geen overwogen keus zijn om maar een beetje te fucken???quote:Op woensdag 14 december 2005 21:10 schreef cioran63 het volgende:
Ja, van mij hoef je geen kloppend perspectief te gebruiken, maar doe het dan ook meteen abstract, óf helemaal plat, zoals een naïve schilder zou doen. Je wekt nu de suggestie van perspectief en diepte, maar past het vervolgens maar half toe. En dat is dan weer slordig, meneer. Maar dat heb je eigenlijk ook zelf al gezegd.
Dus, kort samengevat, als je de perspectief fuckt, fuck m dan ook goed.
Moet jij vroeg op ofzo! Maar als dat een afspraak van je aan jezelf is. GA DAN !!!quote:Op woensdag 14 december 2005 21:19 schreef Automatic_Rock het volgende:
Maar mag ik nu naar bed?? ik ben al bijna een uur te laat...
3:50am gaat de wekker weer, zoals dat iedere maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag gaat...quote:Op woensdag 14 december 2005 21:22 schreef Paltos het volgende:
[..]
Moet jij vroeg op ofzo! Maar als dat een afspraak van je aan jezelf is. GA DAN !!!![]()
Dat kan ik me niet eens voorstellen zo'n tijdstip.quote:Op woensdag 14 december 2005 21:27 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
3:50am gaat de wekker weer, zoals dat iedere maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag gaat...
Nee, er staat 3x per week 3 op een dag. Dus 9 per week in totaal.quote:Op woensdag 14 december 2005 22:47 schreef Augustina het volgende:
Ik vind het een prachtige kikker, JAM.
AR, goed bezig!
Maar 3 per dag?! Waarom zo veel? Ga je dan niet tornen aan je kwaliteit om maar vooral je kwantiteit te halen?
Vrees niet hoor, AR, de komende drie á vier jaar maak ik toch geen tekening meer. By my guest, haal maar weg hoor.quote:Op donderdag 15 december 2005 04:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
@JAM
Tis eigenlijk niet de bedoeling dat andere mensen hier ook werk plaatsen...![]()
quote:Op donderdag 15 december 2005 04:50 schreef JAM het volgende:
[..]
Vrees niet hoor, AR, de komende drie á vier jaar maak ik toch geen tekening meer. By my guest, haal maar weg hoor.,
,
.
Daar zou je me zelfs een plezier mee doen.
Hoe rijm jij bovenstaande met dit:quote:Op donderdag 15 december 2005 11:20 schreef De-oneven-2 het volgende:
De bedoeling moet zijn dat je schildert, niet dat je een bepaald aantal haalt.
Volgens mij spreek je jezelf tegen....quote:Ik zou voor 3x per week ( minimaal ) 3 uur schilderen gaan.
Dus ( minimaal ) 9 uur schilderen per week.
Je klinkt als m'n leraarquote:Op donderdag 15 december 2005 12:43 schreef cioran63 het volgende:
Precies, AR, er is niks mis met zo'n opdracht aan jezelf. Op zijn minst een goede oefening. Op zijn best komen er ook nog betere resultaten van, omdat je niet gaat zitten mierenneuken, dagen of wekenlang. Hop, opvoeren die kwantiteit. Geen inspiratie, maar transpiratie. Zo werkt het.
Hij zegt dat het misschien niet slim is om persé drie schilderijtjes te maken. Je kan toch ook 6 uur bezig zijn met éen ding.quote:Op donderdag 15 december 2005 12:35 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Hoe rijm jij bovenstaande met dit:
[..]
Volgens mij spreek je jezelf tegen....
Maar dat is juist het probleem; dat ik weken lang bezig ben met 1 ding...quote:Op donderdag 15 december 2005 12:48 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Hij zegt dat het misschien niet slim is om persé drie schilderijtjes te maken. Je kan toch ook 6 uur bezig zijn met éen ding.
Oeps..quote:Op donderdag 15 december 2005 12:45 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Je klinkt als m'n leraar
Tja, als iedereen het zegt zal het wel kloppen denk ik danquote:Op donderdag 15 december 2005 13:43 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Oeps..
Maar ik ben er echt van overtuigd: sterker nog, wanneer je alles nog moet leren, wanneer kunst maken niet je eerste zorg is, als je op de academie zit, is het eenvoudigweg zaak veel vlieguren te maken, problemen tegen te komen en op te lossen, zaken grandioos laten mislukken (waar je dan niet bang voor moet zijn) of ineens iets zien lukken, en je afvragen waarom. Dat is gewoon ervaring op doen. En dat is het allerallerbelangrijkste. Die kunst komt vanzelf wel.
En alweer klink ik als zo'n oude academieleraar, maar het is nu eenmaal zo.
Nou, het gaat om helderheid, denk ik. Dat beeld wat je maakt, moet een heldere, duidelijke uitspraak zijn. (Wat niet betekent dat het geen duister of onbegrijpelijk beeld mag zijn, dat niet). Als je perspectief half toepast, in de linkerhelft van het beeld, en in de rechterhelft van het beeld daar een klein beetje vanaf gaat wijken, echt maar een klein beetje, zodat je ergens ziet dat het gaat wringen, wijst dat toch eerder op onkunde dan op opzet. Dat schilderij gaat dan zeggen: ja, ehhhh, ....ehhh, ja, zoiets...een beetje, uhhhh...quote:Op donderdag 15 december 2005 13:45 schreef Automatic_Rock het volgende:
Maaruh, over dat je perspectief moet kloppen, of helemaal gefuckt moet worden ben ik nog niet met je eens....![]()
Ik spreek mezelf nooit tegen, AR.quote:Op donderdag 15 december 2005 12:35 schreef Automatic_Rock het volgende:
Volgens mij spreek je jezelf tegen....
Ja, of andersom, natuurlijk.quote:Op donderdag 15 december 2005 19:11 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik zou het niet kunnen...
Sterker nog; ik zou het niet eens willen...
Nu al?? het is pas ochtend!!!!quote:Op vrijdag 16 december 2005 10:34 schreef Citroenschilletje het volgende:
Eindelijk mag ik jou een keer een schop verkopen...
Aan het werk AR!!
*schop*
Vind ik ook! Schilderen in de vroege, stille ochtenkou, wat kan een mens zich nog meer wensen.quote:Op vrijdag 16 december 2005 11:21 schreef Citroenschilletje het volgende:
Je wekker gaat toch al om 3.50 , dus eigenlijk had je allang aan het werk kunnen zijn...![]()
Laat zien! Laat zien!quote:
Ah, nu snap ik het.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:28 schreef Automatic_Rock het volgende:
3 in 3 uur was de afspraak he
Nu ja, ik hou niemand tegen.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:29 schreef skiczukie het volgende:
Maar ik mag dus niet over het werk posten?
Ik wilde alleen zeggen dat ik schets 2 wel erg okee vind.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:41 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Nu ja, ik hou niemand tegen.
Maar het zijn geen kunstwerken natuurlijk, maar studies... Dat verschil hoef ik niet uit te leggen hoop ik
Het is maar een studie, he...quote:Op vrijdag 16 december 2005 23:24 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Ik wilde alleen zeggen dat ik schets 2 wel erg okee vind.
Inderdaad, en best wel okee.quote:Op vrijdag 16 december 2005 23:42 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Het is maar een studie, he...
Nu ja, je woorden komen op mij wel gepikeerd over.., en dan met het gezichtje erbij....quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:40 schreef Augustina het volgende:
Ik ben niet gepikeerd AR.
Ik vraag me oprecht af of je iets van mij en de anderen verwacht in dit topic. En zo ja, wat dan?
Nou, precies weet ik ook niet.., maar ik zie wel wat in jouw interpretatie..quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:17 schreef De-oneven-2 het volgende:
Denk je dat je door te stoppen met je studie weer zin krijgt om te schilderen?
Of... Hoe moet ik je woorden interpreteren, AR?
Of weer schilderen óf ermee kappen.quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:17 schreef De-oneven-2 het volgende:
Denk je dat je door te stoppen met je studie weer zin krijgt om te schilderen?
Of... Hoe moet ik je woorden interpreteren, AR?
Wat doe je precies?quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:25 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Nou, precies weet ik ook niet.., maar ik zie wel wat in jouw interpretatie..
Studie is leuk om verder te komen, maar je ziel krijgt ze ook ongenadig om de oren.
Het zal vast wel de meest efficiente manier zijn om verder te komen, maar op welk moment wordt de prijs te hoog he. Dat is de vraag denk ik...
Misschien zijn er ook andere manieren om verder te komen zonder studie.
Of is er een manier om een studie te volgen zonder zo'n hoge prijs qua motivatie te hoeve betalen...
Ik hoop op het laatste..
Welke richting doe jij eigenlijk??quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:26 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Of weer schilderen óf ermee kappen.
Jah, tweede jaar Minerva. En ik zit ook een beetje vast. Ik doe nu Grafische Vormgeving, maar de studie is niet wat ik zoek. Ik vind er geen reet aan, en ik koos in eerste instantie deze opleiding, puur voor het diploma. Maar ik wil weer terug naar autonoom, Media Kunst.quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:26 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Welke richting doe jij eigenlijk??
ik meen me tenminste te herinneren dat je ook op een kunstacademie zit??
Jij bent mosterd?quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:27 schreef Augustina het volgende:
Oh ik ben mosterd.
Dat vastlopen moet je zien als motivatie kwijt zijn. En dat heeft dan als oorzaak de beoordelingen ja..quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:26 schreef Augustina het volgende:
Dank je AR. Nu weet ik tenminste waar ik ongeveer aan toe ben in dit topic.![]()
En ik schrik er van te lezen dat je vast loopt in je studie! En hoe moet ik dat vastlopen dan zien? Haal je geen goede cijfers? Of zit er geen ontwikkeling in je werk?
autonoom, beeldende kunst dus.quote:
Schilderen alleen? Geen fotografie erbij ofzo?quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:37 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
autonoom, beeldende kunst dus.
Doe de deeltijdopleiding in Den Bosch en zit nu in het 2e jaar.
Jah, ze moeten in hun eigen hol kruipe!quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:44 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik spuug op al die zogenaamde leraren van jou, AR.
Opkomende kunstenaars terug de grond in trappen; daar zijn ze goed voor!
Spuug!
fotografie is een aparte richtingquote:Op zaterdag 17 december 2005 15:41 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Schilderen alleen? Geen fotografie erbij ofzo?
Ah, dat is dus hetzelfde als bij. Alleen bij autonoom heb je twee richtingen. En wil dus ook naar Media. Vormgeving zuigt.quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:49 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
fotografie is een aparte richting
Beeldende kunst is alles wat je zelf wil. Er worden je geen technieken aangeleerd. Ze gaan er van uit dat je dat jezelf aan kan leren als je dat wil (en dat ben ik ook met ze eens). Er is een metaalwerkplaats, en houtwerkplaats, AV-bewerking, keramiek, zeefdrukken. En als je voor een werk wat met fotografie wil doen kan je ook gewoon de fotografie afdeling binnen wandelen hoor, die helpen je ook gewoon.
Kortom, alles is mogenlijk
De laatste periode ben ik met film bezig geweest. Bevalt me enorm goed, maar ik mis het schilderen, dus dat heb ik nu weer opgepakt
Logisch ook.quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:46 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Ik houd van jou.
Jij bent mosterd.
Ik houd van mosterd.
Voila.
Hte zijn goede mensen met goede bedoelingen hoor.quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:44 schreef De-oneven-2 het volgende:
Spuug!
Ik kan niet wachten!quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:54 schreef De-oneven-2 het volgende:
Maandag, woensdag en vrijdag.
quote:Op zaterdag 17 december 2005 16:03 schreef Automatic_Rock het volgende:
zucht, nou, ik heb weer genoeg gepraat al zeg ik het zelf
Ga nu ff Starsky en Hutch kijken de orginele tv serie natuurlijk, niet die slappe film
[afbeelding]
uit de OP:quote:Op zaterdag 17 december 2005 16:02 schreef Augustina het volgende:
Eigenlijk zijn wij er alleen voor dus, om zo nu en dan dit topic te openen en te kijken of jij je aan je gestelde aantallen houdt. Dat vind ik op zich best hoor, maar laat dat dan gewoon duidelijk zijn.![]()
Wat was hier niet duidelijk aan dan?quote:Op dinsdag 13 december 2005 20:05 schreef Automatic_Rock het volgende:
Jullie mogen namelijk controleren of ik de afspraak met mezelf na kom. En zo niet dan geef me maar een flinke schop onder de kont!!!!![]()
quote:Nu ja, het is natuurlijk fijn dat je groots kunt worden volgens hen. Maar als zij daarmee bereiken dat je gaat twijfelen of dat je verlamd raakt van hun waarschijnlijk goedbedoelde opmerkingen zijn ze niet goed bezig. Heb je dit al met je leraren overlegd?
Weten zij wel welk effect ze op jou hebben?
Na m'n laatste beoordeling heb ik idd een gesprek met hun aangevraagt, en ook gekregen. Daar kwam ook het hele onder of overschatten verhaal naar voren. En sinds dien is de motivatie zoek. Lamgeslagen eigenlijk...quote:Op zaterdag 17 december 2005 16:17 schreef Augustina het volgende:
En hoe zit het hiermee?
Overschat worden kan funest zijn voor 't zelfvertrouwen, logisch. Je doet wat je kan, je legt de lat zo hoog als je kan, en dan bij de beoordeling toch te horen krijgen: leuk, maar 't had beter gekund...quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:14 schreef Automatic_Rock het volgende:
Na m'n laatste beoordeling heb ik idd een gesprek met hun aangevraagt, en ook gekregen. Daar kwam ook het hele onder of overschatten verhaal naar voren. En sinds dien is de motivatie zoek. Lamgeslagen eigenlijk...
Het is maar een mening van die leraar.quote:Op zondag 18 december 2005 00:30 schreef Revolverheld het volgende:
[..]
Overschat worden kan funest zijn voor 't zelfvertrouwen, logisch. Je doet wat je kan, je legt de lat zo hoog als je kan, en dan bij de beoordeling toch te horen krijgen: leuk, maar 't had beter gekund...![]()
't Zal wel een trucje zijn van die leraren. Psychologisch spelletje waarmee ze denken jou te helpen. Goed idee dus, dit topic. Gewoon je eigen weg gaan.![]()
Toch zou ik nog eens met de leraren of de decaan/studiebegeleider gaan praten hoor. En ook zeggen dat je na het laatste gesprek je lamgeslagen voelde. Dat je motivatie zoek is.quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:14 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Na m'n laatste beoordeling heb ik idd een gesprek met hun aangevraagt, en ook gekregen. Daar kwam ook het hele onder of overschatten verhaal naar voren. En sinds dien is de motivatie zoek. Lamgeslagen eigenlijk...
Afgelopen zaterdag heb ik dat ook gezegd, en gezegd dat ik weer wil gaan schilderen (met het idee eigenlijk; het maakt niet uit wat ik doe, ik kreeg toch weer een 6). Was wel oke dat ik wer geen schilderen, en over de motivatie zoek zijn werd niet veel gezegd eigenlijk. Iig niet dat ik me herinner
Wat wel gezegd werd is dat ik dan meer moet schilderen. Naja, dat deel past wel mooi in mijn plan iig...
Heb ik toevallig afgelopen donderdag gedaanquote:Op zondag 18 december 2005 11:32 schreef Augustina het volgende:
[..]
Toch zou ik nog eens met de leraren of de decaan/studiebegeleider gaan praten hoor. En ook zeggen dat je na het laatste gesprek je lamgeslagen voelde. Dat je motivatie zoek is.
Aan de bel trekken hoor. Ze zitten er voor jou en zij willen ook niks liever dan dat je afstudeert. Dat is ook in hun belang namelijk.
En wat is er gezegd? Ik ga vandaag.quote:Op maandag 19 december 2005 04:15 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Heb ik toevallig afgelopen donderdag gedaan
Automatic_Rock een opkomende kunstenaar noemen vind ik anders ook niet echt didactisch verantwoord.quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:44 schreef De-oneven-2 het volgende:
Spuug!
Okee, dank je.quote:Op maandag 19 december 2005 15:47 schreef cioran63 het volgende:
Tis trouwens maandag.
Dan krijg je dus wel mooi een extra schop.quote:Op maandag 19 december 2005 16:05 schreef Automatic_Rock het volgende:
Het gaat vandaag niet lukken denk ik...
En woensdag ben ik sowieso de hele dag weg...
Ik schuif het allemaal maar een dagje op
Ben benieuwd, zeer benieuwd...quote:
De 'romantische' kunstenaar die met een fles rode wijn naast zich gaat zitten wachten op goddelijke inspiratie, of op het engeltje dat op zijn schouder neerdaalt, of op welk ander waanidee ook - want inspiratie bestaat niet! Alleen werkdrift bestaat, en discipline, en doorzettingsvermogen! - die zal vermoedelijk gedesillusioneerd eindigen. En bovendien straatarm.quote:Op maandag 19 december 2005 14:36 schreef zodiakk het volgende:
Ik vind dit topic wel ontluisterend. Huiswerkcontrole? Werktips? Waar is het romantische beeld gebleven dat je schildert als je daar zin in hebt?
Soms moet je - om de toppen van je kunnen te bereiken - door een muur heen. Kunst is vrijheid in je hoofd, ruimte. Volgens mij heeft het niet zoveel te maken met 'zin hebben om te schilderen', want niemand heeft elke dag zin, maar om echt goed te worden, zul je toch elke dag moeten trainen, oefenen, slijpen, bijvijlen, warmdraaien, experimenteren, enzovoort. Ik denk dat een stok achter de deur dan juist heel goed is.quote:Ik vraag me af of Automatic_Rock zich wil vereenzelvigen met De Kunstenaar, of met De Kunst. Als je jezelf niet kan motiveren om te schilderen dan kunnen anderen dat ook niet. In dat geval kan je je beter bezighouden met dingen waar je meer bevrediging en voldoening uithaalt, ook al is dat iets wat minder bewierookt wordt dan Kunstenaar.
Precies, zo is het. Gewoon aan het werk, niet zeiken. Er komt altijd wel wat. Uiteindelijk.quote:Op donderdag 22 december 2005 00:48 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
De 'romantische' kunstenaar die met een fles rode wijn naast zich gaat zitten wachten op goddelijke inspiratie, of op het engeltje dat op zijn schouder neerdaalt, of op welk ander waanidee ook - want inspiratie bestaat niet! Alleen werkdrift bestaat, en discipline, en doorzettingsvermogen! - die zal vermoedelijk gedesillusioneerd eindigen. En bovendien straatarm.
[..]
Soms moet je - om de toppen van je kunnen te bereiken - door een muur heen. Kunst is vrijheid in je hoofd, ruimte. Volgens mij heeft het niet zoveel te maken met 'zin hebben om te schilderen', want niemand heeft elke dag zin, maar om echt goed te worden, zul je toch elke dag moeten trainen, oefenen, slijpen, bijvijlen, warmdraaien, experimenteren, enzovoort. Ik denk dat een stok achter de deur dan juist heel goed is.
Blijkbaar niet gezien de geforceerde chicklit die je op een andere plek in dit subforum uitbraakt. Dat is verdomd inspiratieloos. Inspiratie bestaat, misschien niet buiten degene die het voelt, maar de ervaring ervan bestaat. Als men dat heeft dan is er geen discipline nodig, dan gaat het vanzelf: dan is er flow. Als men het niet heeft, dan moet je je met andere dingen bezighouden. Ik hou namelijk niet van verzuring. En ik hou ook niet zo van mensen die geforceerd de kunstenaar/schrijver moeten uithangen. Die calvinistische werkethiek die jij hier etaleert vind ik trouwens symptomatisch voor een tegenwoordige overstelpende hoeveelheid aan middelmatige boeken.quote:Op donderdag 22 december 2005 00:48 schreef Nadine26 het volgende:
De 'romantische' kunstenaar die met een fles rode wijn naast zich gaat zitten wachten op goddelijke inspiratie, of op het engeltje dat op zijn schouder neerdaalt, of op welk ander waanidee ook - want inspiratie bestaat niet! Alleen werkdrift bestaat, en discipline, en doorzettingsvermogen! - die zal vermoedelijk gedesillusioneerd eindigen. En bovendien straatarm.
Als je een keer een dag geen zin hebt, dan heb je gewoon geen zin en ga je iets anders doen. Dat heeft niets met 'de toppen van je kunnen te maken'. De toppen van je kunnen, dat zit niet in de kwast of de pen, maar in je levenswandel. Met tegenzin werken aan kunst vind ik een bijzonder kwalijk 'faken' van monomanie en passie. Ga eens een biertje drinken, denk ik dan, kom eens onder de mensen, neem een huisdier; stuk voor stuk effectievere manieren om door een 'muur in je hoofd' te breken. Wat jij bezigt hier is taal van verveelde kunstacademie-docenten, mensen in grauwe kleding en matte ogen. Mensen die liever de knoet hanteren dan mensen aanmoedigen om wat met hun leven te doen.quote:Soms moet je - om de toppen van je kunnen te bereiken - door een muur heen. Kunst is vrijheid in je hoofd, ruimte. Volgens mij heeft het niet zoveel te maken met 'zin hebben om te schilderen', want niemand heeft elke dag zin, maar om echt goed te worden, zul je toch elke dag moeten trainen, oefenen, slijpen, bijvijlen, warmdraaien, experimenteren, enzovoort. Ik denk dat een stok achter de deur dan juist heel goed is.
Flow krijg je pas als je al bezig bent, dat is er niet voordat je met die bezigheden begint. Om te beginnen, heb je discipline nodig. Inspiratie moet omgezet worden in daden, maar jij ziet dat als een proces dat vanzelf dient te gaan. Je zult altijd tijd en ruimte moeten maken, je leven zo inrichten dat die ruimte en die tijd er is, en dat komt neer op heel onromantisch praktisch denken. Je kunt geïnspireerd en toch lui zijn. Je kunt opzien tegen het begin waar je jezelf doorheen moet slaan voordat je in de 'flow' terechtkomt. Ik heb dat zo vaak meegemaakt, dat ik ergens lang tegenaan liep te hikken, terwijl ik - als ik eenmaal bezig zijn - tot de conclusie kom: wat vind ik dit toch eigenlijk geweldig om te doen. Het rare is dat het volgens mij ook nog eens vaak samengaat (de paradox): datgene waarvan je eigenlijk weet, dat je het zou moeten doen, - omdat het zo geweldig is, omdat je de inspiratie bij wijze van spreken door je aderen voelt stromen, omdat je het ook goed kan (en je weet dat je het goed kan) - , kan juist het lastigste zijn om aan te beginnen.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:40 schreef zodiakk het volgende:
Als men dat heeft dan is er geen discipline nodig, dan gaat het vanzelf: dan is er flow. Als men het niet heeft, dan moet je je met andere dingen bezighouden.
Dat is dan toeval, want bijna alle schrijvers - lees de autobiografieën er maar op na - houden er een ijzeren arbeidsmoraal op na. Graham Greene, bijvoorbeeld, dwong zichzelf tot een dagelijkse productie van een x-aantal woorden (laten we zeggen: 1500), en hij telde dat nauwkeurig na in de kantlijn. Als hij de 1500 had bereikt, legde hij resoluut en opgelucht - en vaak midden in een zin - zijn pen neer. Midden in een zin!quote:Op donderdag 22 december 2005 10:40 schreef zodiakk het volgende:
Die calvinistische werkethiek die jij hier etaleert vind ik trouwens symptomatisch voor een tegenwoordige overstelpende hoeveelheid aan middelmatige boeken.
Dat begrijp ik niet. Levenswandel? Bedoel je zoiets als: 'An unhappy childhood is a writers goldmine?'quote:Als je een keer een dag geen zin hebt, dan heb je gewoon geen zin en ga je iets anders doen. Dat heeft niets met 'de toppen van je kunnen te maken'. De toppen van je kunnen, dat zit niet in de kwast of de pen, maar in je levenswandel.
Nee, het plezier staat voorop.quote:Wat jij bezigt hier is taal van verveelde kunstacademie-docenten, mensen in grauwe kleding en matte ogen. Mensen die liever de knoet hanteren dan mensen aanmoedigen om wat met hun leven te doen.
Het is logisch dat je tijd moet vrijmaken om iets te ondernemen omdat er nou eenmaal ook andere bezigheden zijn die tijd vergen (eten, slapen). Het gaat er dan ook niet om dat je vanwege tijdgebrek niet aan Kunst (of wat dan ook waar je plezier aan beleefd) toekomt - dat je een beetje moet plannen om tijd vrij te maken - maar om het feit dat je 'discipline' moet opbrengen om die tijd vrij te maken. En dat voor iets waarvan je wèl het idee hebt dat je het heel graag doet. Daar zit de paradox in: niet in de moeite van het beginnen aan iets wat je leuk vind, maar in het jezelf terecht moeten wijzen om iets te doen wat je graag wil.quote:Op donderdag 22 december 2005 12:43 schreef RaisinGirl het volgende:
[..]
Flow krijg je pas als je al bezig bent, dat is er niet voordat je met die bezigheden begint. Om te beginnen, heb je discipline nodig. Inspiratie moet omgezet worden in daden, maar jij ziet dat als een proces dat vanzelf dient te gaan. Je zult altijd tijd en ruimte moeten maken, je leven zo inrichten dat die ruimte en die tijd er is, en dat komt neer op heel onromantisch praktisch denken. Je kunt geïnspireerd en toch lui zijn. Je kunt opzien tegen het begin waar je jezelf doorheen moet slaan voordat je in de 'flow' terechtkomt. Ik heb dat zo vaak meegemaakt, dat ik ergens lang tegenaan liep te hikken, terwijl ik - als ik eenmaal bezig zijn - tot de conclusie kom: wat vind ik dit toch eigenlijk geweldig om te doen. Het rare is dat het volgens mij ook nog eens vaak samengaat (de paradox): datgene waarvan je eigenlijk weet, dat je het zou moeten doen, - omdat het zo geweldig is, omdat je de inspiratie bij wijze van spreken door je aderen voelt stromen, omdat je het ook goed kan (en je weet dat je het goed kan) - , kan juist het lastigste zijn om aan te beginnen.
Een mooie anekdote,quote:Op donderdag 22 december 2005 14:12 schreef Revolverheld het volgende:
Dat is dan toeval, want bijna alle schrijvers - lees de autobiografieën er maar op na - houden er een ijzeren arbeidsmoraal op na. Graham Greene, bijvoorbeeld, dwong zichzelf tot een dagelijkse productie van een x-aantal woorden (laten we zeggen: 1500), en hij telde dat nauwkeurig na in de kantlijn. Als hij de 1500 had bereikt, legde hij resoluut en opgelucht - en vaak midden in een zin - zijn pen neer. Midden in een zin!
Dus ach, inspiratie....
Ook, het is gewoon de leveninstelling die je hebt. De manier waarop je omgaat met dingen. Gestructureerd bijvoorbeeld. Of juist niet. In hoeverre je een gewoontemens bent, of je veel prikkels nodig hebt, enz.quote:Dat begrijp ik niet. Levenswandel? Bedoel je zoiets als: 'An unhappy childhood is a writers goldmine?'
Ja, dat is zo. Ik reageer ook vooral op die ondertoon van 'Lijden om tot iets moois te komen'.quote:Nee, het plezier staat voorop.![]()
Maar om ergens toe te komen, en dat hoeft echt geen Kunst te zijn, dat kan ook huisvlijt zijn of geforceerde chicklit, moet je wél even gaan zitten. En het doen. Een biertje gaan drinken lijkt me de allerslechtste optie.
Maar dát ben ik helemaal met je eens, Zodiakkquote:Op donderdag 22 december 2005 14:48 schreef zodiakk het volgende:
Ja, dat is zo. Ik reageer ook vooral op die ondertoon van 'Lijden om tot iets moois te komen'.
Tuurlijk, je moet zo nu en dan ergens doorheen worstelen...quote:Op donderdag 22 december 2005 13:09 schreef cioran63 het volgende:
Kunst maken is helemaal niet leuk. Het is een uitermate vervelende bezigheid. Met een beetje geluk kun je pas achteraf een spoortje van vrolijkheid voelen, heel kort.
Daarbij is het wel de bedoeling dat de toeschouwer er niks van merkt, dat het zo'n kutklus was.
Nou, precies voor dat kleine moment van intense vrolijkheid en geluk als het werk af is . Het duurt niet lang, maar maakt veel goed.quote:Op donderdag 22 december 2005 19:24 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Tuurlijk, je moet zo nu en dan ergens doorheen worstelen...
Maar..Een uitermate vervelende bezigheid?
Daar geloof ik geen snars van, cioran...
En al zou het zo zijn; waarom ( -of waarvoor- ) doet een weldenkend mens het dan, in vredesnaam?
En hoe houd ie dat jaren lang vol?
Het is met elk werk uiteindelijk een kwestie van dat je denkt terwijl je bezig bent: Owww, kut, dit wordt niks, gatver kut het ziet er niet uit, dit is dus helemaal niks. Shit nou dat nog even veranderen, gotver er klopt geen reet van , dit wordt echt helemaal niks, owwwww KUT, fout streepje, en dat het uiteindelijk, na veel gedoe, ineens wel goed is. Na al dat gezeik een kort moment van geluk.quote:Op donderdag 22 december 2005 19:24 schreef De-oneven-2 het volgende:
Maar..Een uitermate vervelende bezigheid?
Daar geloof ik geen snars van, cioran...
Is dat moment van geluk dan maar zo kort? Juist omdat er, volgens jou, zo'n proces van rotgevoelens aan vooraf gaat zou je toch juist zeggen dat het moment van geluk langer duurt? Of vind je het een kort moment wel gelukt, ben je even gelukkig, en daarna opeens niet meer en ben je dus weer ongelukkig?quote:Op donderdag 22 december 2005 20:18 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Het is met elk werk uiteindelijk een kwestie van dat je denkt terwijl je bezig bent: Owww, kut, dit wordt niks, gatver kut het ziet er niet uit, dit is dus helemaal niks. Shit nou dat nog even veranderen, gotver er klopt geen reet van , dit wordt echt helemaal niks, owwwww KUT, fout streepje, en dat het uiteindelijk, na veel gedoe, ineens wel goed is. Na al dat gezeik een kort moment van geluk.
Verder is er dus niks leuks aan.
Heb jij dat niet?
Dit zijn geloof ik de exacte woorden die ik vandaag sprak onder het 'huiswerk'quote:Op donderdag 22 december 2005 20:18 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Owww, kut, dit wordt niks, gatver kut het ziet er niet uit, dit is dus helemaal niks. Shit nou dat nog even veranderen, gotver er klopt geen reet van , dit wordt echt helemaal niks, owwwww KUT, fout streepje
Nee, dan ben je niet ongelukkig. Maar dan wil je weer op naar het volgende.. En dan begint het hele verhaal weer opnieuwquote:Op donderdag 22 december 2005 20:21 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Is dat moment van geluk dan maar zo kort? Juist omdat er, volgens jou, zo'n proces van rotgevoelens aan vooraf gaat zou je toch juist zeggen dat het moment van geluk langer duurt? Of vind je het een kort moment wel gelukt, ben je even gelukkig, en daarna opeens niet meer en ben je dus weer ongelukkig?
Nee, ja, al snel gaat die euforie weer weg. Je kunt niet heel erg lang gelukzalig blijven staren naar je eigen werk. Dat houdt een keer op, net als het lachen om een goede mop. Op een zeker moment ben je uit gelachen en moet er een nieuwe grap komen.quote:Op donderdag 22 december 2005 20:21 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Is dat moment van geluk dan maar zo kort? Juist omdat er, volgens jou, zo'n proces van rotgevoelens aan vooraf gaat zou je toch juist zeggen dat het moment van geluk langer duurt? Of vind je het een kort moment wel gelukt, ben je even gelukkig, en daarna opeens niet meer en ben je dus weer ongelukkig?
Ja, ik begrijp je wel...quote:Op donderdag 22 december 2005 20:18 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Het is met elk werk uiteindelijk een kwestie van dat je denkt terwijl je bezig bent: Owww, kut, dit wordt niks, gatver kut het ziet er niet uit, dit is dus helemaal niks. Shit nou dat nog even veranderen, gotver er klopt geen reet van , dit wordt echt helemaal niks, owwwww KUT, fout streepje, en dat het uiteindelijk, na veel gedoe, ineens wel goed is. Na al dat gezeik een kort moment van geluk.
Verder is er dus niks leuks aan.
Heb jij dat niet?
Vanzalfsprekend dat de euforie ooit op is, maar dat is toch niet zo'n kort moment? En het kan toch ook niet zo zijn dat het proces van het maken louter bestaat uit tegenslagen, teleurstellingen,wanhoop en andere negatieve/demotiverende gevoelens?quote:Op donderdag 22 december 2005 20:31 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Nee, ja, al snel gaat die euforie weer weg. Je kunt niet heel erg lang gelukzalig blijven staren naar je eigen werk. Dat houdt een keer op, net als het lachen om een goede mop. Op een zeker moment ben je uit gelachen en moet er een nieuwe grap komen.
Zeker niet, maar ik verbaas me over de stelling dat hte proces eigenlijk grotendeels uit tegenslagen schijnt te bestaan.quote:Op donderdag 22 december 2005 20:36 schreef De-oneven-2 het volgende:
Nu ja, euforie is natuurlijk een hele sterke emotie...
Dat moet je ook niet onderschatten, Tha_Erik...
Daar ben ik het echt niet helemaal mee eens. Het werkproces kan heerlijk zijn. Voorstudies maken, Inspiratie opdoen op mooie plekken, schetsen maken. Dat het eindproduct dan tegenvalt is in sommige gevallen niet eens van belang.quote:Op donderdag 22 december 2005 20:36 schreef cioran63 het volgende:
Maar Tha_Erik, mijn werkproces is van geen enkel belang, alleen het resultaat telt.
Ik moet daar langer over nadenken. Of het werken zelf terwijl het voortdurend mis dreigt te gaan echt leuk is. Volgens mij is kunst maken niet leuk. Maar misschien, misschien.quote:Op donderdag 22 december 2005 20:33 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Ja, ik begrijp je wel...
Maar onder al dat gevloek en getier en gehannes gaat er toch een heerlijk gevoel schuil...
Dat ik met iets groots bezig zijn...Of...Dat ik tenminste met iets bezig ben.
Dat het zin heeft. Dat.
Nu ja, het maken van je werk is geen feest. Net zo als het opzetten van een feest ook geen feest is. Het is voornamelijk een hoop gedoe. Maar uiteindelijk was het allemaal de moeite waard..quote:Op donderdag 22 december 2005 20:36 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Zeker niet, maar ik verbaas me over de stelling dat hte proces eigenlijk grotendeels uit tegenslagen schijnt te bestaan..
Ach, het klinkt wel goed.quote:Op donderdag 22 december 2005 20:39 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Ik moet daar langer over nadenken. Of het werken zelf terwijl het voortdurend mis dreigt te gaan echt leuk is. Volgens mij is kunst maken niet leuk. Maar misschien, misschien.
NOU IK WEL!quote:Op donderdag 22 december 2005 20:51 schreef Tha_Erik het volgende:
Misschien dat ik wel zo'n ellendig gevoel heb tijdens het maken van een realistisch iets, maar als ik bezig ben om iets abstractere dingen te maken dan heb ik vaker geen negatieve gevoelens tijdens het werken dan wel.
Hoe kun je nou niet denken aan het resultaat?quote:Heerlijk toch als je met een kwast/potlood/pen/krijtje/vingers over het doek/vel/bord/plaat kan gaan, nog niet denkend aan het resultaat, maar gewoon het bezig zijn?
Bij mij is het wel zo dat als ik dan uitgekeken ben op iets, en het wegleg, maar het na een bepaalde tijdsperiode weer terug"vind" dat ik er dan weer enthousiast over kan zijn.quote:Op donderdag 22 december 2005 20:55 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik ben er het ook niet mee eens.
Ik beleef wel degelijk plezier aan het schilderen zelf. Niet altijd. Maar het gebeurt.
En het resultaat...Tja, daar staat een houdbaarheidsdatum op, he...
Het ene gaat langer mee als het andere...Maar het bederft vroeg of laat allemaal.
Dan kan ik er niet meer naar kijken.
hmm jawel, maar ik heb dan niet het gevoel met kunst bezig te zijn...quote:Op donderdag 22 december 2005 20:51 schreef Tha_Erik het volgende:
Heerlijk toch als je met een kwast/potlood/pen/krijtje/vingers over het doek/vel/bord/plaat kan gaan, nog niet denkend aan het resultaat, maar gewoon het bezig zijn?
Ik ben het met je eens, maar heb het zelf nog niet zo meegemaakt.quote:Op donderdag 22 december 2005 20:44 schreef cioran63 het volgende:
Ja, ik ben eruit hoor. Kunst maken is niet leuk. De het voortdurende wegsturen van de afgrond, met de angst daarin te verdwijnen, is NIET leuk. Achteraf is het leuk, bij het napraten, net als je soms verheerlijkt terug kunt denken aan ellendige kutmomenten.
Creatief met kurk zou voor mij één grote lijdensweg zijnquote:Op donderdag 22 december 2005 20:57 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
hmm jawel, maar ik heb dan niet het gevoel met kunst bezig te zijn...
creatief met kurk zou mij zo'n zelfde gevoel geven waarschijnlijk...
Best wel onmogelijk lijkt me. Jij dan?quote:Op donderdag 22 december 2005 20:59 schreef cioran63 het volgende:
Ben jij ambitieus, Tha Erik? Wil je de beste ter wereld worden? Wil jij iets neerzetten wat nog nooit is vertoond? Ten koste van alles?
En jij, Oneven?
Wat is onmogelijk?quote:Op donderdag 22 december 2005 21:03 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Best wel onmogelijk lijkt me. Jij dan?
Ik wil werk maken waar ik zelf tevreden over ben, cioran...quote:Op donderdag 22 december 2005 20:59 schreef cioran63 het volgende:
Ben jij ambitieus, Tha Erik? Wil je de beste ter wereld worden? Wil jij iets neerzetten wat nog nooit is vertoond? Ten koste van alles?
En jij, Oneven?
Ja, dat klinkt wel leuk, maar als ik dingen om me heen zie die beter zijn dan ik kan maken, laat ik dat niet op me zitten.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:04 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Ik wil werk maken waar ik zelf tevreden over ben, cioran...
Ik houd me niet zo bezig met 'de wereld' en 'de beste'...Dat zijn voor mij holle termen.
Ik denk dat iedereen ambitieus is, misschien niet voor wereldse doeleinden, maar iedereen wil iets bereiken (ook voor zichzelf).quote:Op donderdag 22 december 2005 20:59 schreef cioran63 het volgende:
En jij, Oneven?
God, dit gaat alle kanten op, straks lopen we weer vast in de discussie over wat goede kunst is.quote:
Maar je laat toch niet zo graag werken van jezelf zien, toch???quote:Op donderdag 22 december 2005 21:09 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik kijk er anders tegenaan. Maar erkenning van anderen is nooit weg, natuurlijk.
Dan gaat er een slotje op hoorquote:Op donderdag 22 december 2005 21:10 schreef cioran63 het volgende:
[..]
God, dit gaat alle kanten op, straks lopen we weer vast in de discussie over wat goede kunst is.
Ik heb nog NOOIT iets gezien. Al een flinke tijd geleden beloofde DO2 me al iets toe te sturen per email.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:11 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Maar je laat toch niet zo graag werken van jezelf zien, toch???
Ik heb er iig heeeel lang op moeten wachten voor ik iets zag
hihi, heel herkenbaar.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:13 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Ik heb nog NOOIT iets gezien. Al een flinke tijd geleden beloofde DO2 me al iets toe te sturen per email.
Oh ja!quote:Op donderdag 22 december 2005 21:13 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Ik heb nog NOOIT iets gezien. Al een flinke tijd geleden beloofde DO2 me al iets toe te sturen per email.
Nee, een jaar is het nog niet.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:15 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
hihi, heel herkenbaar.
Maar zolang je nog geen jaar wacht heb je nog geen reden tot klagen
Maar als het werken bij jou zo plezierig is, hoe kan het resultaat dan niet bevallen???quote:Op donderdag 22 december 2005 21:14 schreef De-oneven-2 het volgende:
Nee,
maar dat komt omdat ik nooit tevreden ben, AR.
Het liefst gooi ik alles vandaag nog op de brandstapel.
Jah, goed maar jij zeiquote:Op donderdag 22 december 2005 21:10 schreef cioran63 het volgende:
[..]
God, dit gaat alle kanten op, straks lopen we weer vast in de discussie over wat goede kunst is.
Vernieuwing is helemaal niet wat ik bedoel. Vernieuwing om de vernieuwing slaat nergens op. Maar aangezien iedereen uniek is, kun je toch altijd weer wat unieks neerzetten, hoe dan ook. Dat blijft.
Ja, goh, waar ken ik dat toch van.quote:
quote:Op donderdag 22 december 2005 21:16 schreef De-oneven-2 het volgende:
Oh, dan heb ik nog even...
Oh ja!quote:Op donderdag 22 december 2005 21:16 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, goh, waar ken ik dat toch van..
Shit.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:16 schreef De-oneven-2 het volgende:
Oh, dan heb ik nog even...
Ja! Hij weer wel hè!quote:Op donderdag 22 december 2005 21:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
Do2, als jij nou eens een paar werken hier post??
Euh... Nee.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
Do2, als jij nou eens een paar werken hier post??
Ja, maar dat gaat om iets unieks, iets persoonlijks. Dat blijft altijd mogelijk.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:16 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Jah, goed maar jij zei
'Ben jij ambitieus, Tha Erik? Wil je de beste ter wereld worden? Wil jij iets neerzetten wat nog nooit is vertoond? Ten koste van alles?'
Jah, precies. Okee.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:19 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Ja, maar dat gaat om iets unieks, iets persoonlijks. Dat blijft altijd mogelijk.
De hele kunst vernieuwen, weet ik veel, stromingen bedenken, nee, dat is een beetje voorbij, dat hebben we wel gehad.
Stromingen worden toch niet bedacht? Het was niet zo dat er in de periode van 1400 tot 1600 iemand had gezegd: "Dit is de renaissance".quote:Op donderdag 22 december 2005 21:19 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Ja, maar dat gaat om iets unieks, iets persoonlijks. Dat blijft altijd mogelijk.
De hele kunst vernieuwen, weet ik veel, stromingen bedenken, nee, dat is een beetje voorbij, dat hebben we wel gehad.
Ik wel.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:25 schreef JAM het volgende:
Jezelf vinden? Wat is dat nu weer voor een new-age gelul, twee? Ik heb dat nou nooit gevonden, dat -op zoek naar jezelf- gedoe.
De vernieuwing op zich wordt bedacht, iemand bedenkt het perspectief, een ander bedenkt dat ie iets met geabstraheerde bomen gaat doen. Later krijgt dat een naam, dat is waar.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:21 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Stromingen worden toch niet bedacht? Het was niet zo dat er in de periode van 1400 tot 1600 iemand had gezegd: "Dit is de renaissance".
Volgens mij wel dus.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:26 schreef Tha_Erik het volgende:
Je probeert toch gewoon je draai in leven te vinden, wat voor jou het beste werkt? Of is dat juist het "jezelf vinden"?
Ja, maar wie neemt die uitspraak nu voor z'n rekening? De kunstenaar de ander of het doek zelf?quote:Op donderdag 22 december 2005 21:29 schreef cioran63 het volgende:
Het gaat toch helemaal niet om de kunstenaar? Het gaat om het verhaal dat het schilderij vertelt, de uitspraak die het kunstwerk doet. Daar moet een ander wat aan hebben, niet de kunstenaar.
Die kunstenaar heeft wat te vertellen, als het goed is. Die doet een al dan niet interessante uitspraak.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:30 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, maar wie neemt die uitspraak nu voor z'n rekening? De kunstenaar of de ander?
Nee, niet zoeken. Vinden.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:25 schreef JAM het volgende:
Jezelf vinden? Wat is dat nu weer voor een new-age gelul, twee? Ik heb dat nou nooit begrepen, dat -op zoek naar jezelf- gedoe.
Dus een kunstwerk mag niet alleen een persoonlijk bericht hebben en moet altijd op het publiek gericht zijn?quote:Op donderdag 22 december 2005 21:29 schreef cioran63 het volgende:
Het gaat toch helemaal niet om de kunstenaar? Het gaat om het verhaal dat het schilderij vertelt, de uitspraak die het kunstwerk doet. Daar moet een ander wat aan hebben, niet de kunstenaar.
Ja! Godverdomme! Trap ik er weer in, godverdegodverdedomme.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:31 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Nee, niet zoeken. Vinden.
Ik heb ook geen idee wat ik daarmee bedoel, JAM.
Het was meer om een reactie te ontlokken van jouw kant.
Wel als je ermee naar buiten komt. Anders is het therapie of een hobby voor jezelf.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:32 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Dus een kunstwerk mag niet alleen een persoonlijk bericht hebben en moet altijd op het publiek gericht zijn?
En geen kunst meer?quote:Op donderdag 22 december 2005 21:34 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Wel als je ermee naar buiten komt. Anders is het therapie of een hobby voor jezelf.
Een zegging doen. Ik vind dat zoiets mooi. Ik had het er vandaag onder het avondeten met mijn vader over dat Tatsjana nogwat (een of andere Russisch schrijfstertje) veel meer zegt binnen tien pagina's dan Donna Turd in honderd. Tenminste, mijn vader had het er over. Ik heb nooit iets van Tatsjana nogwat noch Donna Turd gelezen (zo heet ze toch?) maar hij gebruikte toen het Russische woord voor zegging en dat was heel mooi. Het klonk heel mooi dus. Volgens mij was het een sjlatsj ofzo, dat staat me er nog van bij, in ieder geval.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:31 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Die kunstenaar heeft wat te vertellen, als het goed is. Die doet een al dan niet interessante uitspraak.
Ow, dan komt AR met zijn slotje!quote:Op donderdag 22 december 2005 21:35 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
En geen kunst meer?
Waarmee we trouwens op de nutteloze discussie komen wat kunst nou precies is
Ja, mooi woord, zegging, zeggingskracht. Het moet iets te vertellen hebben.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:37 schreef JAM het volgende:
Nou, bovenstaande in acht nemende, Tha_Erik, denk ik dat het doen van een zegging een van de dingen is. Het moet spreken, gillen, schreeuwen!
Nu je het zegt!quote:Op donderdag 22 december 2005 21:38 schreef JAM het volgende:
Dat is onder andere ook wat mijn gekwezel van échte literatuur scheidt. Ik heb namelijk niet zoveel te zeggen.
quote:
Ik doe met je mee, ik heb Jupiler.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:41 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik ga een biertje pakken...
Ja, ik dacht nog aan je toen ik vanmiddag in Albert Heijn stond.quote:
Ik ben oprecht nieuwsgierig waarom je er dan toch mee bezig blijft.quote:Op donderdag 22 december 2005 20:44 schreef cioran63 het volgende:
Ja, ik ben eruit hoor. Kunst maken is niet leuk. De het voortdurende wegsturen van de afgrond, met de angst daarin te verdwijnen, is NIET leuk. Achteraf is het leuk, bij het napraten, net als je soms verheerlijkt terug kunt denken aan ellendige kutmomenten.
Omdat het zo veel geld opbrengt.quote:Op donderdag 22 december 2005 23:43 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik ben oprecht nieuwsgierig waarom je er dan toch mee bezig blijft.
Nou, ja, wat ik al schreef: omdat het, als het lukt, achteraf een klein feestje kan opleveren.quote:Op donderdag 22 december 2005 23:43 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik ben oprecht nieuwsgierig waarom je er dan toch mee bezig blijft.
Dan moet je nog wel exposeren en moeten mensen je geklieder ook de moeite waard vinden om te aanschouwen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 00:03 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Nou, ja, wat ik al schreef: omdat het, als het lukt, achteraf een klein feestje kan opleveren.
En het is verder net als met op fora schrijven, je kunt er mededelingen mee doen. En dat is een onmisbare kant. Dat kun je nodig hebben, of willen.
Ja, dat is wel handig. En dat verhoogt de feestvreugde.quote:Op vrijdag 23 december 2005 00:06 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Dan moet je nog wel exposeren en moeten mensen je geklieder ook de moeite waard vinden om te aanschouwen.
Ja, feest, goed idee. Ik heb net een kankeressay geschreven (studie, enzo) en nu heb ik zin in bier. Goed idee, goed idee.quote:Op vrijdag 23 december 2005 00:09 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Ja, dat is wel handig. En dat verhoogt de feestvreugde.
Dat kan ik wel volgen, inderdaad.quote:Op vrijdag 23 december 2005 00:03 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Nou, ja, wat ik al schreef: omdat het, als het lukt, achteraf een klein feestje kan opleveren.
En het is verder net als met op fora schrijven, je kunt er mededelingen mee doen. En dat is een onmisbare kant. Dat kun je nodig hebben, of willen.
Nee, het is niet het romantische, klassieke lijden van de kunstenaar die zonder inspiratie zijn fles absinth aan de mond zet.quote:Op vrijdag 23 december 2005 00:33 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dat kan ik wel volgen, inderdaad.
Maar toch lijken die genoegens me klein, wanneer je ze in tijd uitdrukt. Wanneer je het leeuwendeel van je tijdsbesteding (om het zo maar eens te noemen) haat, dan lijken me de kleine feestjes achteraf en het feit dat je je kan meedelen, niet opwegen tegen de dagelijkse terreur waaraan je jezelf lijkt te onderwerpen.
Of heb je het toch eigenlijk over de kunstenaar die moet lijden?
Ik denk dat kunst maken een beproeving is omdat het veel meer een beroep doet op je kwetsbaarheid, je angsten, dan een 'normale' baan. Omdat je alles uit jezelf moet halen. Uit niks dus. Je moet uit niets iets maken. Dat is toch elke dag weer een opgaaf? Ook om erin te kunnen blijven geloven. Dát vooral.quote:Op vrijdag 23 december 2005 00:33 schreef OllieA het volgende:
Dat kan ik wel volgen, inderdaad.
Maar toch lijken die genoegens me klein, wanneer je ze in tijd uitdrukt. Wanneer je het leeuwendeel van je tijdsbesteding (om het zo maar eens te noemen) haat, dan lijken me de kleine feestjes achteraf en het feit dat je je kan meedelen, niet opwegen tegen de dagelijkse terreur waaraan je jezelf lijkt te onderwerpen.
Of heb je het toch eigenlijk over de kunstenaar die moet lijden?
Dat vind ik wel een moeilijk punt, ik weet niet of dat zo is. Er bestaat natuurlijk een romantisch beeld van de gevoelige kunstenaar die zijn ziel bloot legt, maar (op het gevaar af het weer té technisch en gevoelloos neer te zetten) de kunstenaar is ook een vakman, die iets tot in de puntjes beheerst, en daarmee effecten kan bereiken en sferen of gevoelens kan aanboren bij anderen. Dat doet ie niet zomaar een beetje toevallig in het wilde weg.quote:Op vrijdag 23 december 2005 00:43 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ik denk dat kunst maken een beproeving is omdat het veel meer een beroep doet op je kwetsbaarheid,
je angsten, dan een 'normale' baan.
Nou, veel, zo niet alles, haal je uit de wereld om je heen, je ervaringen. Dingen die je opnieuw schikt.quote:Omdat je alles uit jezelf moet halen. Uit niks dus.Je moet uit niets iets maken. Dat is toch elke dag weer een opgaaf?
Ja, als niemand erin gelooft, behalve jij als kunstenaar, dan lijkt me dat ook erg zwaar.quote:Ook om erin te kunnen blijven
geloven. Dát vooral.
Ja, dat met recensenten is vervelend, maar als er niemand op je werk reageert? Vind je dat niet vervelend? Waarom zou je dan nog publiceren? (Tenminste, ik neem aan dat je dat doet, uit bovenstaande)quote:Op vrijdag 23 december 2005 01:03 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ah! Dat snap ik. Dan verschillen we daarin. Ik ben bijzonder lui, maar vind hard werken - als het gaat om zo precies mogelijk te vertellen wat ìk wil vertellen - erg prettig. Dat is bepaald niet iets wat ik haat. Hoewel het moeizaam (enzovoorts enzovoorts) is, toch vind ik dat een erg plezierige bezigheid. Jezelf in het zweet werken.
Het gelul erover van recensenten als het af en is, en de meningen van het publiek en zo, dat doet mij dan weer helemaal niks. Dat vind ik zelfs vervelend.
[..]
Ja, maar je moet het wel eerst zien. En daarna schikken, dus. Als jij een tekening maakt, is er geen baas die zegt: "Doe dat even zo, op die manier graag, en met die techniek." Dat moet je allemaal zelf bedenken.quote:Op vrijdag 23 december 2005 01:01 schreef cioran63 het volgende:
Nou, veel, zo niet alles, haal je uit de wereld om je heen, je ervaringen. Dingen die je opnieuw schikt.
Ik bedoel meer: de zin ervan. Wat zal je je druk maken, waar dient het toe, etc. In feite zit niemand erop te wachten, dus zeker op dagen dat je er geen zin in hebt, moet het verleidelijk zijn om te denken: oh, fuck it, zoek een normale baan, zodat je net als de rest van Nederland kunt gaan zitten window watchen.quote:Ja, als niemand erin gelooft, behalve jij als kunstenaar, dan lijkt me dat ook erg zwaar.
Nee, ja, nee, met een kantoorbaan zonder veel verantwoordelijkheid kun je het niet vergelijken.Maar iemand die een bedrijf leidt, een topkok, een etaleur voor mijn part, heel normale banen die eigenlijk op hetzelfde neerkomen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 01:37 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ja, maar je moet het wel eerst zien. En daarna schikken, dus. Als jij een tekening maakt, is er geen baas die zegt: "Doe dat even zo, op die manier graag, en met die techniek." Dat moet je allemaal zelf bedenken.
[..]
Daar zou je onmiddelijk depressief van worden. En dat is nog erger dan kunst maken.quote:Ik bedoel meer: de zin ervan. Wat zal je je druk maken, waar dient het toe, etc. In feite zit niemand erop te wachten, dus zeker op dagen dat je er geen zin in hebt, moet het verleidelijk zijn om te denken: oh, fuck it, zoek een normale baan, zodat je net als de rest van Nederland kunt gaan zitten window watchen.![]()
Aandacht is altijd goed!quote:Op vrijdag 23 december 2005 01:49 schreef cioran63 het volgende:
Nou vind ik recensies wel leuk, alleen lees ik ze nooit. Ik spaar ze wel, want ik ben gek op aandacht.
Wat denk jij dan: kijk eens hoe middelmatig? Kijk eens hoe onopvallend? Je publiceert toch niet omdat je moeder zo van je boeken houdt?quote:Op vrijdag 23 december 2005 02:00 schreef OllieA het volgende:
Dat is dan misschien iets voor de beeldende kunst. Ik heb er in elk geval niks mee. Dat hele idee van: kijk es hoe goed!, ik snap dat echt niet hoor.
Nou, ik kijk wel soms even snel wat de toon is. Een slechte kritiek, dat vind ik niks. Ook niet leuk. Dan wil ik zo'n recensent op zijn bek gaan slaan. Maar slechte kritieken zijn in de beeldende kunst vrij zeldzaam. De meesten schrijven er gewoon niet over als ze het niks vinden.quote:Op vrijdag 23 december 2005 01:58 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Aandacht is altijd goed!![]()
Maar waarom lees je ze dan niet? Stop je ze ongelezen in een mapje? Serieus? Ik zou mijn nieuwsgierigheid nooit kunnen bedwingen, al wist ik nóg zo zeker dat ik met de grond gelijk werd gemaakt, dan nóg! Trouwens, slechte kritiek is vaak ook heel leuk. Omdat je dáár vaak uit kunt opmaken dat je het dus wél bij het rechte eind had, als je begrijpt wat ik bedoel. Want er zijn zoveel stakkers die er niks van snappen.
Je bent toch trots op je werk? Je staat er toch achter? Je vind jezelf toch wel fantastisch en veel beter dan die andere kutschrijvertjes?quote:Op vrijdag 23 december 2005 02:00 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dat is dan misschien iets voor de beeldende kunst. Ik heb er in elk geval niks mee. Dat hele idee van: kijk es hoe goed!, ik snap dat echt niet hoor.
[..]
Ik lees ze niet aandachtig. Terwijl ik heel hard een liedje fluit kijk ik ze diagonaal door, om de toon te peilen.quote:Je leest ze niet, maar je spaart ze wel? Dat vind ik nogal ongeloofwaardig.
Die 'normale' banen verdwijnen door inzet van IT en/of Chineesjes.quote:Op vrijdag 23 december 2005 01:37 schreef Nadine26 het volgende:
... zoek een normale baan, zodat je net als de rest van Nederland kunt gaan zitten window watchen.![]()
Jij geeft het manuscript toch aan je redacteur met toestemming een boek te publiceren met jouw naam erop? Onder jouw verantwoordelijkheid?quote:Op vrijdag 23 december 2005 02:08 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik publiceer niet. Mijn uitgever publiceert. En anders lees je die paar posts van me hierboven ook nog even.
Trouwens, je eigen werk goed vinden is niet echt iets voor de beeldende kunst alleen. Genoeg schrijvers kunnen er ook wat van. Eigenlijk zijn die nog erger.quote:Op vrijdag 23 december 2005 02:00 schreef OllieA het volgende:
[..]
[..]
O jawel, zeer gemeend, maar wat is er verder over te zeggen? Jij wilt het niet weten wat men van je vindt, als je uitgever het maar goed vindt, en ik wil de beste ter wereld zijn. Is de ene instelling beter dan de andere denk je? Zijn de resultaten anders?quote:Op vrijdag 23 december 2005 02:42 schreef OllieA het volgende:
Goh, ik dacht even dat er hier een gemeende discussie werd gevoerd, maar blijkbaar niet.![]()
En daarom heb ik mijn bijdrage even gewist.quote:Op vrijdag 23 december 2005 02:42 schreef OllieA het volgende:
Goh, ik dacht even dat er hier een gemeende discussie werd gevoerd, maar blijkbaar niet.![]()
Ha, AR.quote:
AR maakt gewoon te weinig huiswerkquote:Op vrijdag 23 december 2005 13:03 schreef Twisted_fok het volgende:
Er blijft zo weinig meer over van AR's huiswerk topic.
Die jongen probeert wat structuur in zijn leven te brengen. Niets mis met structuur. Structuur maakt het leven overzichtelijk: kant-en-klare brokken, hap-hap. Drie tekeningen in drie uur, driemaal in de week. Waarom niet ook drie eieren bij het ontbijt, driemaal onder de douche, driemaal masturberen en driemaal je moeder bellen? Het is héél artistiek om obsessief-dwangmatig het leven te verorberen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 12:31 schreef zodiakk het volgende:
Sta jij ook elke dag om 7 uur op?quote:Op zaterdag 24 december 2005 07:56 schreef Koekepan het volgende:
Ja, precies, behalve als je wiskunde studeert, DAN IS HET OPEENS CIJFERTJESNEUKERIJ..
.
.
![]()
Gelukkig kerstfeest allemaal, trouwens.
![]()
Kijk, dat vind ik dan weer leuk, dat dat je is opgevallen, vooral omdat er over na is gedacht. Noem het De Avonden-stemming; ik word aan het einde van het jaar zo treurig van een bepaald slag jongens. Maar dit is een huiswerktopic en ik doe niet meer aan huiswerkbegeleiding.quote:Op zaterdag 24 december 2005 08:15 schreef Koekepan het volgende:
(Trouwens, drie keer klaarkomen, drie keer je moeder bellen: ik wil niet weten hoe bij jou de associatieve ketens lopen...)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |