Het is met elk werk uiteindelijk een kwestie van dat je denkt terwijl je bezig bent: Owww, kut, dit wordt niks, gatver kut het ziet er niet uit, dit is dus helemaal niks. Shit nou dat nog even veranderen, gotver er klopt geen reet van , dit wordt echt helemaal niks, owwwww KUT, fout streepje, en dat het uiteindelijk, na veel gedoe, ineens wel goed is. Na al dat gezeik een kort moment van geluk.quote:Op donderdag 22 december 2005 19:24 schreef De-oneven-2 het volgende:
Maar..Een uitermate vervelende bezigheid?
Daar geloof ik geen snars van, cioran...
Is dat moment van geluk dan maar zo kort? Juist omdat er, volgens jou, zo'n proces van rotgevoelens aan vooraf gaat zou je toch juist zeggen dat het moment van geluk langer duurt? Of vind je het een kort moment wel gelukt, ben je even gelukkig, en daarna opeens niet meer en ben je dus weer ongelukkig?quote:Op donderdag 22 december 2005 20:18 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Het is met elk werk uiteindelijk een kwestie van dat je denkt terwijl je bezig bent: Owww, kut, dit wordt niks, gatver kut het ziet er niet uit, dit is dus helemaal niks. Shit nou dat nog even veranderen, gotver er klopt geen reet van , dit wordt echt helemaal niks, owwwww KUT, fout streepje, en dat het uiteindelijk, na veel gedoe, ineens wel goed is. Na al dat gezeik een kort moment van geluk.
Verder is er dus niks leuks aan.
Heb jij dat niet?
Dit zijn geloof ik de exacte woorden die ik vandaag sprak onder het 'huiswerk'quote:Op donderdag 22 december 2005 20:18 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Owww, kut, dit wordt niks, gatver kut het ziet er niet uit, dit is dus helemaal niks. Shit nou dat nog even veranderen, gotver er klopt geen reet van , dit wordt echt helemaal niks, owwwww KUT, fout streepje
Nee, dan ben je niet ongelukkig. Maar dan wil je weer op naar het volgende.. En dan begint het hele verhaal weer opnieuwquote:Op donderdag 22 december 2005 20:21 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Is dat moment van geluk dan maar zo kort? Juist omdat er, volgens jou, zo'n proces van rotgevoelens aan vooraf gaat zou je toch juist zeggen dat het moment van geluk langer duurt? Of vind je het een kort moment wel gelukt, ben je even gelukkig, en daarna opeens niet meer en ben je dus weer ongelukkig?
Nee, ja, al snel gaat die euforie weer weg. Je kunt niet heel erg lang gelukzalig blijven staren naar je eigen werk. Dat houdt een keer op, net als het lachen om een goede mop. Op een zeker moment ben je uit gelachen en moet er een nieuwe grap komen.quote:Op donderdag 22 december 2005 20:21 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Is dat moment van geluk dan maar zo kort? Juist omdat er, volgens jou, zo'n proces van rotgevoelens aan vooraf gaat zou je toch juist zeggen dat het moment van geluk langer duurt? Of vind je het een kort moment wel gelukt, ben je even gelukkig, en daarna opeens niet meer en ben je dus weer ongelukkig?
Ja, ik begrijp je wel...quote:Op donderdag 22 december 2005 20:18 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Het is met elk werk uiteindelijk een kwestie van dat je denkt terwijl je bezig bent: Owww, kut, dit wordt niks, gatver kut het ziet er niet uit, dit is dus helemaal niks. Shit nou dat nog even veranderen, gotver er klopt geen reet van , dit wordt echt helemaal niks, owwwww KUT, fout streepje, en dat het uiteindelijk, na veel gedoe, ineens wel goed is. Na al dat gezeik een kort moment van geluk.
Verder is er dus niks leuks aan.
Heb jij dat niet?
Vanzalfsprekend dat de euforie ooit op is, maar dat is toch niet zo'n kort moment? En het kan toch ook niet zo zijn dat het proces van het maken louter bestaat uit tegenslagen, teleurstellingen,wanhoop en andere negatieve/demotiverende gevoelens?quote:Op donderdag 22 december 2005 20:31 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Nee, ja, al snel gaat die euforie weer weg. Je kunt niet heel erg lang gelukzalig blijven staren naar je eigen werk. Dat houdt een keer op, net als het lachen om een goede mop. Op een zeker moment ben je uit gelachen en moet er een nieuwe grap komen.
Zeker niet, maar ik verbaas me over de stelling dat hte proces eigenlijk grotendeels uit tegenslagen schijnt te bestaan.quote:Op donderdag 22 december 2005 20:36 schreef De-oneven-2 het volgende:
Nu ja, euforie is natuurlijk een hele sterke emotie...
Dat moet je ook niet onderschatten, Tha_Erik...
Daar ben ik het echt niet helemaal mee eens. Het werkproces kan heerlijk zijn. Voorstudies maken, Inspiratie opdoen op mooie plekken, schetsen maken. Dat het eindproduct dan tegenvalt is in sommige gevallen niet eens van belang.quote:Op donderdag 22 december 2005 20:36 schreef cioran63 het volgende:
Maar Tha_Erik, mijn werkproces is van geen enkel belang, alleen het resultaat telt.
Ik moet daar langer over nadenken. Of het werken zelf terwijl het voortdurend mis dreigt te gaan echt leuk is. Volgens mij is kunst maken niet leuk. Maar misschien, misschien.quote:Op donderdag 22 december 2005 20:33 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Ja, ik begrijp je wel...
Maar onder al dat gevloek en getier en gehannes gaat er toch een heerlijk gevoel schuil...
Dat ik met iets groots bezig zijn...Of...Dat ik tenminste met iets bezig ben.
Dat het zin heeft. Dat.
Nu ja, het maken van je werk is geen feest. Net zo als het opzetten van een feest ook geen feest is. Het is voornamelijk een hoop gedoe. Maar uiteindelijk was het allemaal de moeite waard..quote:Op donderdag 22 december 2005 20:36 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Zeker niet, maar ik verbaas me over de stelling dat hte proces eigenlijk grotendeels uit tegenslagen schijnt te bestaan..
Ach, het klinkt wel goed.quote:Op donderdag 22 december 2005 20:39 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Ik moet daar langer over nadenken. Of het werken zelf terwijl het voortdurend mis dreigt te gaan echt leuk is. Volgens mij is kunst maken niet leuk. Maar misschien, misschien.
NOU IK WEL!quote:Op donderdag 22 december 2005 20:51 schreef Tha_Erik het volgende:
Misschien dat ik wel zo'n ellendig gevoel heb tijdens het maken van een realistisch iets, maar als ik bezig ben om iets abstractere dingen te maken dan heb ik vaker geen negatieve gevoelens tijdens het werken dan wel.
Hoe kun je nou niet denken aan het resultaat?quote:Heerlijk toch als je met een kwast/potlood/pen/krijtje/vingers over het doek/vel/bord/plaat kan gaan, nog niet denkend aan het resultaat, maar gewoon het bezig zijn?
Bij mij is het wel zo dat als ik dan uitgekeken ben op iets, en het wegleg, maar het na een bepaalde tijdsperiode weer terug"vind" dat ik er dan weer enthousiast over kan zijn.quote:Op donderdag 22 december 2005 20:55 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik ben er het ook niet mee eens.
Ik beleef wel degelijk plezier aan het schilderen zelf. Niet altijd. Maar het gebeurt.
En het resultaat...Tja, daar staat een houdbaarheidsdatum op, he...
Het ene gaat langer mee als het andere...Maar het bederft vroeg of laat allemaal.
Dan kan ik er niet meer naar kijken.
hmm jawel, maar ik heb dan niet het gevoel met kunst bezig te zijn...quote:Op donderdag 22 december 2005 20:51 schreef Tha_Erik het volgende:
Heerlijk toch als je met een kwast/potlood/pen/krijtje/vingers over het doek/vel/bord/plaat kan gaan, nog niet denkend aan het resultaat, maar gewoon het bezig zijn?
Ik ben het met je eens, maar heb het zelf nog niet zo meegemaakt.quote:Op donderdag 22 december 2005 20:44 schreef cioran63 het volgende:
Ja, ik ben eruit hoor. Kunst maken is niet leuk. De het voortdurende wegsturen van de afgrond, met de angst daarin te verdwijnen, is NIET leuk. Achteraf is het leuk, bij het napraten, net als je soms verheerlijkt terug kunt denken aan ellendige kutmomenten.
Creatief met kurk zou voor mij één grote lijdensweg zijnquote:Op donderdag 22 december 2005 20:57 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
hmm jawel, maar ik heb dan niet het gevoel met kunst bezig te zijn...
creatief met kurk zou mij zo'n zelfde gevoel geven waarschijnlijk...
Best wel onmogelijk lijkt me. Jij dan?quote:Op donderdag 22 december 2005 20:59 schreef cioran63 het volgende:
Ben jij ambitieus, Tha Erik? Wil je de beste ter wereld worden? Wil jij iets neerzetten wat nog nooit is vertoond? Ten koste van alles?
En jij, Oneven?
Wat is onmogelijk?quote:Op donderdag 22 december 2005 21:03 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Best wel onmogelijk lijkt me. Jij dan?
Ik wil werk maken waar ik zelf tevreden over ben, cioran...quote:Op donderdag 22 december 2005 20:59 schreef cioran63 het volgende:
Ben jij ambitieus, Tha Erik? Wil je de beste ter wereld worden? Wil jij iets neerzetten wat nog nooit is vertoond? Ten koste van alles?
En jij, Oneven?
Ja, dat klinkt wel leuk, maar als ik dingen om me heen zie die beter zijn dan ik kan maken, laat ik dat niet op me zitten.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:04 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Ik wil werk maken waar ik zelf tevreden over ben, cioran...
Ik houd me niet zo bezig met 'de wereld' en 'de beste'...Dat zijn voor mij holle termen.
Ik denk dat iedereen ambitieus is, misschien niet voor wereldse doeleinden, maar iedereen wil iets bereiken (ook voor zichzelf).quote:Op donderdag 22 december 2005 20:59 schreef cioran63 het volgende:
En jij, Oneven?
God, dit gaat alle kanten op, straks lopen we weer vast in de discussie over wat goede kunst is.quote:
Maar je laat toch niet zo graag werken van jezelf zien, toch???quote:Op donderdag 22 december 2005 21:09 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik kijk er anders tegenaan. Maar erkenning van anderen is nooit weg, natuurlijk.
Dan gaat er een slotje op hoorquote:Op donderdag 22 december 2005 21:10 schreef cioran63 het volgende:
[..]
God, dit gaat alle kanten op, straks lopen we weer vast in de discussie over wat goede kunst is.
Ik heb nog NOOIT iets gezien. Al een flinke tijd geleden beloofde DO2 me al iets toe te sturen per email.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:11 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Maar je laat toch niet zo graag werken van jezelf zien, toch???
Ik heb er iig heeeel lang op moeten wachten voor ik iets zag
hihi, heel herkenbaar.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:13 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Ik heb nog NOOIT iets gezien. Al een flinke tijd geleden beloofde DO2 me al iets toe te sturen per email.
Oh ja!quote:Op donderdag 22 december 2005 21:13 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Ik heb nog NOOIT iets gezien. Al een flinke tijd geleden beloofde DO2 me al iets toe te sturen per email.
Nee, een jaar is het nog niet.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:15 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
hihi, heel herkenbaar.
Maar zolang je nog geen jaar wacht heb je nog geen reden tot klagen
Maar als het werken bij jou zo plezierig is, hoe kan het resultaat dan niet bevallen???quote:Op donderdag 22 december 2005 21:14 schreef De-oneven-2 het volgende:
Nee,
maar dat komt omdat ik nooit tevreden ben, AR.
Het liefst gooi ik alles vandaag nog op de brandstapel.
Jah, goed maar jij zeiquote:Op donderdag 22 december 2005 21:10 schreef cioran63 het volgende:
[..]
God, dit gaat alle kanten op, straks lopen we weer vast in de discussie over wat goede kunst is.
Vernieuwing is helemaal niet wat ik bedoel. Vernieuwing om de vernieuwing slaat nergens op. Maar aangezien iedereen uniek is, kun je toch altijd weer wat unieks neerzetten, hoe dan ook. Dat blijft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |