Ben benieuwd, zeer benieuwd...quote:
De 'romantische' kunstenaar die met een fles rode wijn naast zich gaat zitten wachten op goddelijke inspiratie, of op het engeltje dat op zijn schouder neerdaalt, of op welk ander waanidee ook - want inspiratie bestaat niet! Alleen werkdrift bestaat, en discipline, en doorzettingsvermogen! - die zal vermoedelijk gedesillusioneerd eindigen. En bovendien straatarm.quote:Op maandag 19 december 2005 14:36 schreef zodiakk het volgende:
Ik vind dit topic wel ontluisterend. Huiswerkcontrole? Werktips? Waar is het romantische beeld gebleven dat je schildert als je daar zin in hebt?
Soms moet je - om de toppen van je kunnen te bereiken - door een muur heen. Kunst is vrijheid in je hoofd, ruimte. Volgens mij heeft het niet zoveel te maken met 'zin hebben om te schilderen', want niemand heeft elke dag zin, maar om echt goed te worden, zul je toch elke dag moeten trainen, oefenen, slijpen, bijvijlen, warmdraaien, experimenteren, enzovoort. Ik denk dat een stok achter de deur dan juist heel goed is.quote:Ik vraag me af of Automatic_Rock zich wil vereenzelvigen met De Kunstenaar, of met De Kunst. Als je jezelf niet kan motiveren om te schilderen dan kunnen anderen dat ook niet. In dat geval kan je je beter bezighouden met dingen waar je meer bevrediging en voldoening uithaalt, ook al is dat iets wat minder bewierookt wordt dan Kunstenaar.
Precies, zo is het. Gewoon aan het werk, niet zeiken. Er komt altijd wel wat. Uiteindelijk.quote:Op donderdag 22 december 2005 00:48 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
De 'romantische' kunstenaar die met een fles rode wijn naast zich gaat zitten wachten op goddelijke inspiratie, of op het engeltje dat op zijn schouder neerdaalt, of op welk ander waanidee ook - want inspiratie bestaat niet! Alleen werkdrift bestaat, en discipline, en doorzettingsvermogen! - die zal vermoedelijk gedesillusioneerd eindigen. En bovendien straatarm.
[..]
Soms moet je - om de toppen van je kunnen te bereiken - door een muur heen. Kunst is vrijheid in je hoofd, ruimte. Volgens mij heeft het niet zoveel te maken met 'zin hebben om te schilderen', want niemand heeft elke dag zin, maar om echt goed te worden, zul je toch elke dag moeten trainen, oefenen, slijpen, bijvijlen, warmdraaien, experimenteren, enzovoort. Ik denk dat een stok achter de deur dan juist heel goed is.
Blijkbaar niet gezien de geforceerde chicklit die je op een andere plek in dit subforum uitbraakt. Dat is verdomd inspiratieloos. Inspiratie bestaat, misschien niet buiten degene die het voelt, maar de ervaring ervan bestaat. Als men dat heeft dan is er geen discipline nodig, dan gaat het vanzelf: dan is er flow. Als men het niet heeft, dan moet je je met andere dingen bezighouden. Ik hou namelijk niet van verzuring. En ik hou ook niet zo van mensen die geforceerd de kunstenaar/schrijver moeten uithangen. Die calvinistische werkethiek die jij hier etaleert vind ik trouwens symptomatisch voor een tegenwoordige overstelpende hoeveelheid aan middelmatige boeken.quote:Op donderdag 22 december 2005 00:48 schreef Nadine26 het volgende:
De 'romantische' kunstenaar die met een fles rode wijn naast zich gaat zitten wachten op goddelijke inspiratie, of op het engeltje dat op zijn schouder neerdaalt, of op welk ander waanidee ook - want inspiratie bestaat niet! Alleen werkdrift bestaat, en discipline, en doorzettingsvermogen! - die zal vermoedelijk gedesillusioneerd eindigen. En bovendien straatarm.
Als je een keer een dag geen zin hebt, dan heb je gewoon geen zin en ga je iets anders doen. Dat heeft niets met 'de toppen van je kunnen te maken'. De toppen van je kunnen, dat zit niet in de kwast of de pen, maar in je levenswandel. Met tegenzin werken aan kunst vind ik een bijzonder kwalijk 'faken' van monomanie en passie. Ga eens een biertje drinken, denk ik dan, kom eens onder de mensen, neem een huisdier; stuk voor stuk effectievere manieren om door een 'muur in je hoofd' te breken. Wat jij bezigt hier is taal van verveelde kunstacademie-docenten, mensen in grauwe kleding en matte ogen. Mensen die liever de knoet hanteren dan mensen aanmoedigen om wat met hun leven te doen.quote:Soms moet je - om de toppen van je kunnen te bereiken - door een muur heen. Kunst is vrijheid in je hoofd, ruimte. Volgens mij heeft het niet zoveel te maken met 'zin hebben om te schilderen', want niemand heeft elke dag zin, maar om echt goed te worden, zul je toch elke dag moeten trainen, oefenen, slijpen, bijvijlen, warmdraaien, experimenteren, enzovoort. Ik denk dat een stok achter de deur dan juist heel goed is.
Flow krijg je pas als je al bezig bent, dat is er niet voordat je met die bezigheden begint. Om te beginnen, heb je discipline nodig. Inspiratie moet omgezet worden in daden, maar jij ziet dat als een proces dat vanzelf dient te gaan. Je zult altijd tijd en ruimte moeten maken, je leven zo inrichten dat die ruimte en die tijd er is, en dat komt neer op heel onromantisch praktisch denken. Je kunt geďnspireerd en toch lui zijn. Je kunt opzien tegen het begin waar je jezelf doorheen moet slaan voordat je in de 'flow' terechtkomt. Ik heb dat zo vaak meegemaakt, dat ik ergens lang tegenaan liep te hikken, terwijl ik - als ik eenmaal bezig zijn - tot de conclusie kom: wat vind ik dit toch eigenlijk geweldig om te doen. Het rare is dat het volgens mij ook nog eens vaak samengaat (de paradox): datgene waarvan je eigenlijk weet, dat je het zou moeten doen, - omdat het zo geweldig is, omdat je de inspiratie bij wijze van spreken door je aderen voelt stromen, omdat je het ook goed kan (en je weet dat je het goed kan) - , kan juist het lastigste zijn om aan te beginnen.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:40 schreef zodiakk het volgende:
Als men dat heeft dan is er geen discipline nodig, dan gaat het vanzelf: dan is er flow. Als men het niet heeft, dan moet je je met andere dingen bezighouden.
Dat is dan toeval, want bijna alle schrijvers - lees de autobiografieën er maar op na - houden er een ijzeren arbeidsmoraal op na. Graham Greene, bijvoorbeeld, dwong zichzelf tot een dagelijkse productie van een x-aantal woorden (laten we zeggen: 1500), en hij telde dat nauwkeurig na in de kantlijn. Als hij de 1500 had bereikt, legde hij resoluut en opgelucht - en vaak midden in een zin - zijn pen neer. Midden in een zin!quote:Op donderdag 22 december 2005 10:40 schreef zodiakk het volgende:
Die calvinistische werkethiek die jij hier etaleert vind ik trouwens symptomatisch voor een tegenwoordige overstelpende hoeveelheid aan middelmatige boeken.
Dat begrijp ik niet. Levenswandel? Bedoel je zoiets als: 'An unhappy childhood is a writers goldmine?'quote:Als je een keer een dag geen zin hebt, dan heb je gewoon geen zin en ga je iets anders doen. Dat heeft niets met 'de toppen van je kunnen te maken'. De toppen van je kunnen, dat zit niet in de kwast of de pen, maar in je levenswandel.
Nee, het plezier staat voorop.quote:Wat jij bezigt hier is taal van verveelde kunstacademie-docenten, mensen in grauwe kleding en matte ogen. Mensen die liever de knoet hanteren dan mensen aanmoedigen om wat met hun leven te doen.
Het is logisch dat je tijd moet vrijmaken om iets te ondernemen omdat er nou eenmaal ook andere bezigheden zijn die tijd vergen (eten, slapen). Het gaat er dan ook niet om dat je vanwege tijdgebrek niet aan Kunst (of wat dan ook waar je plezier aan beleefd) toekomt - dat je een beetje moet plannen om tijd vrij te maken - maar om het feit dat je 'discipline' moet opbrengen om die tijd vrij te maken. En dat voor iets waarvan je wčl het idee hebt dat je het heel graag doet. Daar zit de paradox in: niet in de moeite van het beginnen aan iets wat je leuk vind, maar in het jezelf terecht moeten wijzen om iets te doen wat je graag wil.quote:Op donderdag 22 december 2005 12:43 schreef RaisinGirl het volgende:
[..]
Flow krijg je pas als je al bezig bent, dat is er niet voordat je met die bezigheden begint. Om te beginnen, heb je discipline nodig. Inspiratie moet omgezet worden in daden, maar jij ziet dat als een proces dat vanzelf dient te gaan. Je zult altijd tijd en ruimte moeten maken, je leven zo inrichten dat die ruimte en die tijd er is, en dat komt neer op heel onromantisch praktisch denken. Je kunt geďnspireerd en toch lui zijn. Je kunt opzien tegen het begin waar je jezelf doorheen moet slaan voordat je in de 'flow' terechtkomt. Ik heb dat zo vaak meegemaakt, dat ik ergens lang tegenaan liep te hikken, terwijl ik - als ik eenmaal bezig zijn - tot de conclusie kom: wat vind ik dit toch eigenlijk geweldig om te doen. Het rare is dat het volgens mij ook nog eens vaak samengaat (de paradox): datgene waarvan je eigenlijk weet, dat je het zou moeten doen, - omdat het zo geweldig is, omdat je de inspiratie bij wijze van spreken door je aderen voelt stromen, omdat je het ook goed kan (en je weet dat je het goed kan) - , kan juist het lastigste zijn om aan te beginnen.
Een mooie anekdote,quote:Op donderdag 22 december 2005 14:12 schreef Revolverheld het volgende:
Dat is dan toeval, want bijna alle schrijvers - lees de autobiografieën er maar op na - houden er een ijzeren arbeidsmoraal op na. Graham Greene, bijvoorbeeld, dwong zichzelf tot een dagelijkse productie van een x-aantal woorden (laten we zeggen: 1500), en hij telde dat nauwkeurig na in de kantlijn. Als hij de 1500 had bereikt, legde hij resoluut en opgelucht - en vaak midden in een zin - zijn pen neer. Midden in een zin!
Dus ach, inspiratie....
Ook, het is gewoon de leveninstelling die je hebt. De manier waarop je omgaat met dingen. Gestructureerd bijvoorbeeld. Of juist niet. In hoeverre je een gewoontemens bent, of je veel prikkels nodig hebt, enz.quote:Dat begrijp ik niet. Levenswandel? Bedoel je zoiets als: 'An unhappy childhood is a writers goldmine?'
Ja, dat is zo. Ik reageer ook vooral op die ondertoon van 'Lijden om tot iets moois te komen'.quote:Nee, het plezier staat voorop.![]()
Maar om ergens toe te komen, en dat hoeft echt geen Kunst te zijn, dat kan ook huisvlijt zijn of geforceerde chicklit, moet je wél even gaan zitten. En het doen. Een biertje gaan drinken lijkt me de allerslechtste optie.
Maar dát ben ik helemaal met je eens, Zodiakkquote:Op donderdag 22 december 2005 14:48 schreef zodiakk het volgende:
Ja, dat is zo. Ik reageer ook vooral op die ondertoon van 'Lijden om tot iets moois te komen'.
Tuurlijk, je moet zo nu en dan ergens doorheen worstelen...quote:Op donderdag 22 december 2005 13:09 schreef cioran63 het volgende:
Kunst maken is helemaal niet leuk. Het is een uitermate vervelende bezigheid. Met een beetje geluk kun je pas achteraf een spoortje van vrolijkheid voelen, heel kort.
Daarbij is het wel de bedoeling dat de toeschouwer er niks van merkt, dat het zo'n kutklus was.
Nou, precies voor dat kleine moment van intense vrolijkheid en geluk als het werk af is . Het duurt niet lang, maar maakt veel goed.quote:Op donderdag 22 december 2005 19:24 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Tuurlijk, je moet zo nu en dan ergens doorheen worstelen...
Maar..Een uitermate vervelende bezigheid?
Daar geloof ik geen snars van, cioran...
En al zou het zo zijn; waarom ( -of waarvoor- ) doet een weldenkend mens het dan, in vredesnaam?
En hoe houd ie dat jaren lang vol?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |