10 miljoen euro voor raadsels in de media...quote:Kamer loopt te hoop tegen integratiecampagne
ANP
DEN HAAG - De Tweede Kamer is niet te spreken over de campagne die minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) reeds in gang heeft gezet om de integratie positief onder de aandacht te brengen. De bewindsvrouw heeft daarvoor 10 miljoen euro uitgetrokken voor de komende drie jaar maar wil niet zeggen wat de publiciteitscampagne precies behelst.
Dat bleek maandag tijdens het begrotingsoverleg voor integratie in 2006. De PvdA vindt het ‘onbestaanbaar’ dat de minister hier zoveel geld insteekt, terwijl de Kamer niets afweet van de inhoud en niet het groene licht daarvoor heeft gegeven. CDA en VVD zien er ook het nut niet van in. GroenLinks en D66 hebben een motie ingediend om het gereserveerde geld in te zetten voor concrete positieve acties. Het mag niet naar reclame- en adviesbureaus gaan.
Verdonk zei op haar beurt er ‘ook niets van te begrijpen.’ Ze heeft het idee voor een campagne diverse keren aan de orde gesteld en wilde juist iets anders doen dan de gebruikelijke postbus-51-spotjes. Over de inhoud kan ze nog niets zeggen omdat dit hoort bij de strategie. ‘Het begint van onderaf waarna er steeds meer symbolen verspreid worden.’ Ze raadde nog wel aan goed te kijken naar muziekzenders waar veel jongeren naar kijken.
De Tweede Kamer wil liever meer geld om radicalisering onder jongeren tegen te gaan: 6 miljoen euro in plaats van de 3 miljoen die er nu voor staan. Zo kunnen alle instituten in het beroepsonderwijs (VMBO, ROC, HBO) medewerkers trainen om radicalisering te herkennen en mee om te gaan.
Volgens Dijsselbloem (PvdA) staat de 3 miljoen totaal niet in verhouding tot de 400 miljoen euro die voor terrorismebestrijding uitgetrokken wordt. Een amendement van de PvdA en VVD voor een verdubbeling van het budget kan waarschijnlijk op een meerderheid rekenen. Verdonk vindt dat er al genoeg projecten tegen radicalisering lopen maar kan niet om een amendement heen.
Bron: De Volkskrant
Dit gaat over iets heel anders, namelijk integratie. En dan nog, moet het 10 miljoen kosten en wat kan je met reclame op dit vlak bereiken?quote:Op maandag 12 december 2005 21:30 schreef IntroV het volgende:
Hardstikke goed idee. We hebben tenslotte de 26.000 gezichten campagne, dus mag er ook wel eens iets van de ander kant komen.
Ik ben het nog steeds niet tegengekomen...quote:Dure &-campagne van Verdonk omstreden
Gepost door Gertjan (Kozzmic) - Bron: Het Parool
Gepubliceerd: zaterdag 21 januari 2006 @ 13:10Een tien miljoen euro kostende campagne van minister Rita Verdonk van integratie is omstreden. De publicist Mohammed Benzakour en cabaretier Najib Amhali weigerden mee te werken. De campagne om integratie te verbeteren draait om het teken &, dat overal op moet gaan duiken.
Benzakour zegt er weinig voor te voelen zich voor het karretje laten spannen van een minister waarin hij niet gelooft. "Zo'n campagne draagt niets bij. Die potsierlijke clipjes op MTV zijn volstrekt onbegrijpelijk. Je hoort een draaiorgel en Marokkaanse muziek en als het afgelopen is, heb je geen idee waar het over gaat. Het is weggegooid geld", zegt de van oorsprong Marokkaan. Voormalig tennisser Richard Kraijcek, de band Di-rect en de rappers Ali B. en Brace werken wel mee. Benzakour hoopt dat het daarbij blijft. "Ik roep op tot een boycot. Het is beter dat die tien miljoen euro worden gebruikt voor banen of een paar voetbalveldjes."
In de campagne is een centrale rol weggelegd voor de website EN.nl. Hierop zijn onder meer speciale &-T-shirts te winnen voor degenen die 'een goed &-voorbeeld' weten op te geven. Als voorbeelden zijn er afbeeldingen te zien van een blanke borstkas waarop de naam 'Rashida' is getatoeëerd, en een donkere schone die een gouden ketting met de naam Tjeerd draagt. Ook op muziekzender MTV, op internetsites voor jongeren (waaronder FOK!) en bij popconcerten duikt de & op.
Dure &-campagne van Verdonk omstreden
Merkwaardig toch dat er blijkbaar zomaar 10 miljoen aan iets gespendeerd kan worden wat op voorhand alleen werkgelegenheid oplevert en verder niets...quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:44 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik ben het nog steeds niet tegengekomen...
De jsf is geen proefballon.quote:Op dinsdag 13 december 2005 00:05 schreef miereneuker het volgende:
het is toch prima om dit een keer te proberen... er zullen voor die uitgave van 10 miljoen genoeg specialisten op dit gebied geraadpleegd zijn over de kans op succes etc. er zijn vast wel duurdere proefballonetjes geweest, zoals een jsf
Moet je wat vaker op de FP komen. Daar loopt de campagne nog altijd.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 14:44 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik ben het nog steeds niet tegengekomen...
http://www.woonbond.nl/nieuws/nieuws.php?aktie=bekijk&id=705quote:Mária van Veen laakt &-campagne van minister Verdonk
Woonbonddirecteur Mária van Veen trekt zich terug als ambassadeur van de peperdure &-campagne waarmee minister Verdonk de integratie wil verbeteren. Bij muziekzender MTV, op internetsites voor jongeren en bij popconcerten, overal duikt het mysterieuze teken & op. Van Veen had zich opgegeven als ambassadeur, omdat zij dacht (vanuit mijn achtergrond en ervaringen) een bijdrage te kunnen leveren aan het verbeteren van de interactie tussen mensen uit verschillende culturen. "De aanpak tot nu toe spreekt mij totaal niet aan", meldt zij het campagnebureau. "U strikt mensen in een 'gezaghebbende' positie voor het ambassadeurschap en vervolgens neemt u geen contact op om de betreffende ambassadeur te leren kennen en na te gaan wat hij/zij te bieden heeft. Wat doet u wel? U stuurt petjes, shirts en dergelijke rond en een kleurrijke uitnodiging voor de 'kick-off' van het kookevenement op 31 januari.".
Als uitsmijter stelt Mária van Veen de vraag: "Op deze manier worden er tonnen euro's aan een campagne besteed ter ere en glorie van wie?"
31 januari 2006
quote:Verdonk: tijd voor positief signaal over integratie
HAARLEM - Het is tijd dat er in Nederland een positief signaal wordt afgegeven over integratie. Dat zei minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie dinsdag in Haarlem bij de start van haar nieuwe integratiecampagne.
Volgens Verdonk krijgen de problemen tussen de bevolkingsgroepen in Nederland te veel aandacht in de media. „Terwijl er ook zoveel goede dingen gebeuren.” De campagne van Verdonk, die in totaal drie jaar gaat duren, kost 10 miljoen euro.
Om zelf het goede voorbeeld te geven sloeg de minister dinsdag samen met bijna honderd gasten aan het koken. Er werden 'fusion' gerechten gemaakt, combinaties van verschillende buitenlandse maaltijden. Verdonk zei dat zij heeft geleerd hoe ze uien moest snijden, „met het mes aan de goede kant”.
De integratiecampagne telt ongeveer honderd ambassadeurs, veelal bekende Nederlanders. Onder hen zijn prominenten uit het bedrijfsleven, de sport en de cultuur. Daarnaast zijn er zo'n zestig scouts, die in hun eigen omgeving de integratie moeten bevorderen.
Verdonk zei dat er in Nederland al tal van goede voorbeelden te vinden zijn van hoe verschillende culturen goed met elkaar kunnen omgaan. Zij noemde gemengde voetbalclubs als FC Omniworld uit Almere en bedrijven waar autochtone en allochtone Nederlanders samen het personeelsbestand vormen.
Het is de bedoeling dat er de komende anderhalf jaar 1001 geslaagde integratieprojecten worden verzameld op een speciale website. De campagne begon eigenlijk oktober vorig jaar al met spotjes op de muziekzenders MTV, TMF en The Box en met een serie posters. Als logo heeft de campagne het & -teken.
In de Tweede Kamer ontstond eerder ergernis over de kosten en de inhoud van de campagne. Fracties klaagden dat ze niet op de hoogte waren gesteld. Verdonk vond echter dat zij de Kamer wel voldoende heeft ingelicht.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/32723831/Verdonk:_tijd_voor_positief_signaal_over_integratie.html
Verdonk streeft bijna Cohen al voorbij qua 'softheid'.quote:Op woensdag 1 februari 2006 01:17 schreef Flumina het volgende:
raar dat Verdonk nu opeens met een feel-good campagne komt aanzeulen. Ongeloofwaardig.
quote:Achtergrond
Peiling -Campagne, effectief of niet?
Iris Kranenburg
Allochtone en autochtone jongeren zijn verdeeld over de actie van minister Verdonk om de integratie te bevorderen.
Shahrzad Meghdhad (16): ‘Je kunt mensen niet dwingen om te gaan met bepaalde groepen. Het is aan iemand zelf of hij het wil of niet. Ik kom uit Iran, maar heb nooit problemen gehad met integratie. Er zijn genoeg mensen, zoals nazi’s, die weigeren met buitenlanders om te gaan. Die mening is zo sterk dat je daaraan weinig kunt doen, ook niet met die campagne. Sommige mensen willen juist graag met buitenlanders omgaan, andere absoluut niet.’
Denise van Rijn (18): ‘Zo’n campagne spreekt eerder jongeren van 12 jaar aan dan die van rond de 16. Ik zie regelmatig de spotjes op televisie, maar ze zijn lang niet extreem genoeg. Ze moeten laten zien wat de echte gevolgen zijn van ruzies tussen bijvoorbeeld Marokkanen en racisten. Lonsdalers en racisten blijven gewoon achter hun mening staan.
‘Ik heb ook vrienden die zeggen: ‘we zijn in Nederland, dus buitenlanders moeten zich aanpassen. Zij zullen echt niet van gedachte veranderen door de campagne van Verdonk.’
Mahmud Akkoc (21): ‘De bedoeling van de campagne is wel goed, maar Verdonk begrijpt niet waar het om gaat. Je kan niet tegen een groep allochtonen zeggen dat ze maar een potje moeten gaan voetballen met autochtonen om de integratie te bevorderen.
‘Door deze campagne wordt nog eens duidelijk gemaakt dat er problemen zijn. Dat is op zich al verkeerd. Verdonk is een apart geval als ik eerlijk mag zeggen. Ze moet zich minder met jongeren bemoeien.’
Sjerrie van Londen (23): ‘Ik heb diverse clips gezien op The Box, MTV en TMF over de & -campagne, maar het is me totaal ontgaan dat het over integratie gaat. Als ik een beeld zie van een patatje met aan de ene kant en baklava aan de andere kant denk ik niet: de integratie moet worden bevorderd. Het is wel goed dat geprobeerd wordt iets aan het probleem te doen.
‘Maar als je er dan tien miljoen euro aan besteedt, zou het misschien wel op een betere en duidelijkere manier kunnen dan dat ze nu doen.’
Leonie van Spronzen (15): ‘De spotjes op muziekzenders raken mensen denk ik wel. Het is een leuk initiatief van Verdonk. Volgens mij heeft ze nog nooit met zenders als TMF of MTV samengewerkt.
‘Het is in elk geval een stuk beter dan de reclames van Postbus 51. Ik zit in een klas met veel buitenlandse kinderen, maar de kloof tussen autochtoon en allochtoon is hier erg klein. De allochtone leerlingen zijn altijd heel erg gedreven en halen vaak betere cijfers dan wij.’
Ahmed Aboutaleb, ambassadeur voor de & -campagne en wethouder van onder meer grotestedenbeleid in Amsterdam: ‘Tijdens de opening van de campagne stond ik aardappelen te schillen terwijl naast mij Ethiopische pannenkoeken werden gemaakt. Dat is toch enig.
‘Eindelijk wordt eens een keer niet op een ideologisch zwaar beladen manier het onderwerp besproken, maar juist op een leuke wijze. Dit is een ontspannen onderdeel van integratie en dat is wat mensen aanspreekt.’
Bron: De Volkskrant
Ik ben benieuwd of deze nieuwe tactiek van Verdonk wel goed ontvangen gaat worden door haar achterban.quote:Reportage
Een positieve draai aan ons multiculturele land
Van onze verslaggeefster Kim van Keken
HAARLEM - Rita Verdonk is de teaser-fase voorbij. Met haar nieuwe, tien miljoen euro kostende campagne wil de minister voor Integratie zich van haar gezellige kant laten zien.
‘En?’, vraagt de chauffeur van de Haarlemse buslijn 15, die dinsdagavond langs het integrerende kookfestijn in cultureel centrum de Lichtfabriek rijdt. ‘Wat betekent dat allemaal?’ Het antwoord, een onderdeeltje van de integratiekaravaan van minister Verdonk, zegt hem niets. ‘Vage toestanden.’
Zo reageerde ook een aantal Kamerleden toen de minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie eind december vorig jaar de begroting voor haar mysterieuze campagne van tien miljoen euro presenteerde. Verdonk en al haar ambtenaren zwegen, want de campagne, schreef ze naar de Kamer in professionele reclametaal, zit nog in de teaser-fase.
Dus ziet de jeugd sinds maanden geheimzinnige spotjes op de muziekkanalen en in de gratis landelijke dagbladen verschijnen steeds advertenties van een bloot, blank mannentorso met daarop de naam Rachida getatoeëerd. ‘ & ’ is het symbool dat het ministerie van Justitie de afgelopen weken verklapte. Meer niet.
Het prikkelen van nieuwsgierigheid staat immers centraal in de integratiekaravaan, die is uitbesteed aan een consortium van reclamebureaus. Eén ding werd wel duidelijk: de campagne mag zeker geen uitstraling hebben van een Postbus 51-spot. MTV en SBS6 zijn daarom gevraagd als mediapartners. Daarnaast werd naarstig gezocht naar ambassadeurs van ‘het goede voorbeeld’.
Publicist Mohammed Benzakour bedankte voor de eer. Evenals cabaretier Najib Amhali. Maar uiteindelijk circuleerde er toch een lijst met zeker honderd ambassadeurs met een status, onder wie zanger Brace, Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine, radiomaker Giel Beelen en directeur betaald voetbal Henk Kesler. Bobo’s te over, maar de inhoud van de campagne bleef onbekend, tot ontevredenheid van de Tweede Kamer.
Tijdens het culturele kookevenement in de Haarlemse Lichtfabriek wordt dinsdagavond voorzichtig een einde gemaakt aan alle geheimzinnigheid. Verdonk, met een schort voor, vertelt stralend: ‘2006 wordt voor mij het jaar van de integratie met een positieve toon.’ Natuurlijk moet ze ‘ook streng zijn’. Maar echt, Nederland gaat ‘een andere Verdonk’ ontmoeten. ‘Ik wil laten zien dat ik eigenlijk een gezellige vrouw ben.’
En gezellig doet ze in de lichtfabriek. Samen met de ambassadeurs, en andere genodigden kookt ze exotische en Hollandse gerechten. Olijk vraagt ze aan Farid, die werkt in een Marokkaans-Nederlands restaurant, welk menu ze bij hem moet bestellen. ‘De overheid is meestal saai, dus ik wil u iets pittigs aanbieden’, is het antwoord. ‘Ik denk dat zoiets wel wat losmaakt in u.’
Zo hebben alle ambassadeurs iets bijzonders in petto – dat in nevelen blijft gehuld. Judoka Deborah Gravenstijn wil ‘een boei zijn’ voor de jeugd en Kesler belooft dat er rond de vier vriendschappelijke wedstrijden van het Nederlands Elftal ‘de & -campagne een prominente rol zou spelen’. De media zouden nog verbaasd staan te kijken, zegt hij.
Dat is precies wat Verdonk wil. In de media is te veel aandacht voor problemen. Via goede voorbeelden wil ze eens een positieve draai geven aan multicultureel Nederland.
Bron: De Volkskrant
quote:Interview
‘Straatbarbecues hebben weinig zin’
Van onze verslaggeefster Margreet Vermeulen
AMSTERDAM - Het huidige integratiebeleid mikt nog te veel op de goedheid van de burger. En dat werkt niet, concludeert de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling in zijn advies Niet langer met de ruggen naar elkaar.
Ze worden met de beste bedoelingen georganiseerd en gesubsidieerd: de stroom aan multiculturele straatbarbecues, multiculturele kerstvieringen en interculturele straatfestivals. Maar het heeft allemaal weinig zin, vindt de Rotterdamse sociologe Talja Blokland. ‘We dachten altijd dat uit zulke eenmalige ontmoetingen mooie contacten zouden opbloeien. Maar zo werkt het helaas niet, blijkt uit onderzoek dat we hebben laten doen. Met dit soort projecten benadrukken we juist de verschillen tussen groepen mensen.’
Talja Blokland is een van de auteurs van het advies Niet langer met de ruggen naar elkaar, dat de Raad voor de Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO) vandaag aanbiedt aan minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken. Verdonk wil voorkomen dat autochtonen en allochtonen volstrekt langs elkaar heen leven. ‘Zo erg is het nu nog niet’, vindt Talja Blokland. ‘Maar de trend gaat wel de verkeerde kant op. Interetnische contacten nemen af. Allochtonen kampen nog steeds met grote achterstanden op de arbeidsmarkt. Het beeld dat we van elkaar hebben, verslechtert met de dag.’
Om te voorkomen dat de bevolkingsgroepen verder uit elkaar drijven, moeten we eerst stoppen allochtonen steeds aan te spreken op hun allochtoon-zijn. ‘Dat werkt averechts. Je moet mensen aanspreken op wat ze delen. Dat kan vooral rond school en opvoeding. Maar de school organiseert dinsdagochtend een cursus ‘omgaan met peuters’. Dan zitten er alleen Turkse en Marokkaanse moeders. Autochtone moeders zijn aan het werk. Dat is een gemiste kans.’
Ook het welzijnswerk kan volgens Blokland meer doen om allochtonen en autochtonen met elkaar te verbinden. ‘De middenklasse voelt zich niet thuis in een buurthuis. Die gaan liever met hun kinderen naar de muziekschool of de toneelclub. Dus moet je de muziekschool in het buurthuis onderbrengen, of de kwaliteit van het welzijnswerk verhogen. Of allebei.’
Maar willen autochtonen en allochtonen wel meer onderling contact?
‘Daarover roepen we maar wat. Lange tijd kregen de autochtonen in de arbeiderswijken de schuld van de moeizame integratie: zij wilden geen nieuwelingen opnemen. En nu is het de schuld van de allochtonen zelf, want ze willen niet integreren. Op dat soort kreten kun je geen beleid baseren. Je kunt wel de kans vergroten dat verschillende bevolkingsgroepen elkaar ontmoeten, omdat ze iets gemeenschappelijks delen. Vervolgens is het aan de mensen zelf.’
De overheid probeert een voorzichtig spreidingsbeleid te voeren. Helpt dat?
‘Een gemengde woonwijk of school leidt niet automatisch tot meer contact. Maar volstrekt gescheiden circuits zijn niet wenselijk. Bij de peuteropvang gaan allochtone kindertjes massaal naar de voorschool om hun taalachterstand weg te werken. Witte peuters gaan naar de particuliere kinderopvang. De segregatie begint op 2-jarige leeftijd. Dat heeft niemand zo gewild, maar het effect is er wel.’
Het RMO-advies benadrukt dat het huidige beleid te veel mikt op de goedheid van de burger. Dat werkt niet, meent Blokland. ‘In de VS krijgen studenten die bijles geven aan achterstandskinderen een korting op hun collegegeld. Dat stimuleert langdurige contacten. De relatie houdt zichzelf in stand uit welbegrepen eigenbelang van beide partijen.’
De integratie komt niet van de grond door voortdurend een beroep te doen op de goede wil van de burger, aldus de RMO. Kritiek is er ook op de bonte verzameling aan multiculturele ontmoetingsprojecten in de grote steden, die zelden leiden tot heuse contacten. De RMO baseert zich daarbij op onderzoek van de Universiteit Twente en het Verwey Jonker Instituut naar talloze sport-en spelprojecten en digitale trapveldjes waarop wel allochtonen afkomen en autochtonen schitteren door afwezigheid.
Bij het beroemde Rotterdamse Opzoomerproject is het juist andersom. ‘Dat is primair een activiteit van autochtone, oudere buurtbewoners’, aldus het onderzoeksverslag. Het verbaast Blokland niet echt. ‘Drukke tweeverdieners hebben wel wat anders aan hun hoofd dan een straatbarbecue.’
Bron: De Volkskrant
Ik verwacht van niet, maar aan de andere kant kan ze dan wel rekenen op de sympathie van mensen die dat nu niet hebben (zoals ik).quote:Op woensdag 1 februari 2006 09:56 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Verdonk streeft bijna Cohen al voorbij qua 'softheid'.
Anyway, de meningen over deze campagne zijn verdeeld.
[..]
[..]
Ik ben benieuwd of deze nieuwe tactiek van Verdonk wel goed ontvangen gaat worden door haar achterban.
En niet iedereen ziet die nieuwe tactiek als positief:
[..]
quote:Op dinsdag 7 februari 2006 19:06 schreef VeX- het volgende:
Ik krijg er nu al kriebels bij. Waarom geven ze dat geld niet gewoon aan mij. Dat is vele malen beter besteed. Maar ja, die gortdroge kerels in Den Haag zijn sowieso al niet meer van deze tijd. Ze zijn wereldvreemd.
De overheid en campagnes gaan meestal niet echt samenquote:Op dinsdag 7 februari 2006 19:02 schreef pberends het volgende:
'I love verkeersregels'-campagne mislukt
Geweldig altijd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |