abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32930056
Een paar dagen geleden las ik in de Metro een ingezonden brief van ene meneer, die vond dat rokers met een brandblusser van het perron gespoten moeten worden. Nu zit ik hier op het forum en wederom valt mijn oog op een topic over rokers, over rokende vrouwen weliswaar, maar dan nog. Dat iemand liever een vrouw heeft die niet rookt, is een persoonlijke voorkeur en wat dat betreft zal ik mijn mond houden.

Maar dat gezanik over roken moet toch eens afgelopen zijn, mensen. Begrijp me niet verkeerd, dit is geen betoog om je aan het roken te helpen want ik, als roker, zal niet ontkennen dat roken slecht voor je is. Het is me alleen opgevallen dat men heel wat andere dingen uit het oog verliest, als het op gezondheid aankomt.

Het meest gebruikte argument om het roken te verbieden (het zij op openbare plaatsen of in het algemeen) is vanwege de gezondheid. Dat rokers hun eigen gezondheid willen verzieken is één ding, maar dat ze de gezondheid van anderen verzieken - dat mag niet. Met deze stelling ben ik het helemaal eens (hoewel nog nooit bewezen is dat je van meeroken ook longkanker kan krijgen, maar we gaan er voor het gemak maar vanuit want het risico is niet te nemen). Ik ben dan ook een roker die niet in een vol bushokje gaat staan roken, die niet in de rij van de pinautomaat gaat staan roken en die op het perron gewoon een rookpaal opzoekt. Ja, geloof het of niet, ik ben geen asociale roker.

Maar mensen, als we dan toch allemaal zo prat gaan op onze gezondheid, denk dan ook eens na over die snackbars die op iedere hoek te vinden zijn. Of de MacDonald's in het centrum die op een doodgewone woensdagmiddag propvol zitten. Veel te veel - en ongezond - eten is even slecht voor je als roken: het kan allebei hart- en vaatziekten veroorzaken. Blijf dan ook weg van die snackbars en ga naar de sportschool, als je dan toch echt graag gezond wilt blijven.

En doe dan ook meteen je auto weg, want het KNMI is niet voor niets gaan stijgeren. Onze luchtvervuiling is zeer ernstig, zeker in de randstad - dus als je dan écht het roken wilt stoppen vanwege de schone, frisse lucht: dump je auto, je brommer of je scooter en ga op de fiets of allemaal massaal met het openbaar vervoer (de vraag is dan alleen of het stoppen met autorijden nog zoveel effect heeft). Of koop een paard en een huifkar of zo.
En als dat geen optie is, ga dan massaal staken om koolzaadolie in te voeren als brandstof, in plaats van benzine. Koolzaadolie is 94% schoner dan gewone benzine.
Dwing je baas om de koffieautomaten te vervangen voor watertanks en sapjes, want teveel cafeïne is ook niet goed voor je.

Naja, zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Mijn punt is: ja, roken is slecht voor je. Maar staar je er niet blind op want er is zoveel meer dat je gezondheid verneukt en vaak heb je het nog niet eens in de gaten ook. Als we allemaal een beetje rekening houden met elkaar, is er niks aan de hand.

P.S. Neen, ik heb geen auto, dat is uit principe en ik ben ook niet van plan er één te kopen in de toekomst.
"Het is misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar het alternatief is niets doen,
en dat vind ik cynisch." - Dolf Jansen
Fotoboek
pi_32930133
Verkapt," ik zou eigenlijk willen stoppen topic maar ik kan het niet en wijs daarom naar andere dingen die ook slecht zijn"
pi_32930204
Ik kan me er wel in vinden.. Er is nu toch ook een discussie op gang om junk-food meer te belasten?
Ah...dat was het...
  donderdag 8 december 2005 @ 22:18:30 #4
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_32930220
Ik heb hier ook een huisgenote die zit te zeiken over mijn (en mijn huisgenoots) roken in de keuken, terwijl ze zelf te lui is om de afwas te doen, en als ik daar wat van zeg achterlijk gaat lopen reageren...

(rookt ook en houdt zoveel mogelijk rekening met de wensen van niet-rokers, maar deze dienen dan wel reeel te zijn, en rekening houden met elkaar dient dan wel van twee kanten te komen..
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  donderdag 8 december 2005 @ 22:19:54 #5
121713 ThaGuitarmaistro
Muzikaal hoogstandje
pi_32930247
Ik rijd maar af en toe auto, eet zelden slecht, sport 3 a 4x in de week, drink nauwelijks koffie, en ja, ik heb een grafhekel aan die gore sigarettenlucht.
  donderdag 8 december 2005 @ 22:21:00 #6
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_32930280
Rokers zijn in ieder geval leuker dan niet rokers.
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_32930311
Iedereen stoppen met roken => einde gezanik
Leven is perziksgewijs
  donderdag 8 december 2005 @ 22:21:54 #8
53963 Blue_MnM
Melt for no one
pi_32930315
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:21 schreef robh het volgende:
Rokers zijn geen onruststokers
"Never let 'em see you melt." "Inside everyone there's a little nut."
pi_32930331
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:15 schreef SterkStaaltje het volgende:
Verkapt," ik zou eigenlijk willen stoppen topic maar ik kan het niet en wijs daarom naar andere dingen die ook slecht zijn"
Omfg wat een domme post bevooroordeelde post. Leer zelfstandig nadenken voor zover je dat kan!

En verzin eens iets orgineels ipv die "Verkapt" antwoorden.
pi_32930351
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:15 schreef SterkStaaltje het volgende:
Ik heb absoluut geen zin om te stoppen, ik vind het veel te lekker.
Hou op met mijn gedachten proberen te lezen en lees de tekst.
"Het is misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar het alternatief is niets doen,
Fotoboek
pi_32930361
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:19 schreef ThaGuitarmaistro het volgende:
Ik rijd maar af en toe auto, eet zelden slecht, sport 3 a 4x in de week, drink nauwelijks koffie, en ja, ik heb een grafhekel aan die gore sigarettenlucht.
Fotoboek
pi_32930380
waarom is de sigaret uitgevonden?
pi_32930399
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:24 schreef Thrilled het volgende:
waarom is de sigaret uitgevonden?
Ik vraag me dat eerder af over het buskruit.
Fotoboek
pi_32930420
wat mij betreft mag iedereen roken, als ze die rook maar niet in mijn gezicht houden. Dat is wat ik er ranzig aan vind.
pi_32930434
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:25 schreef Blessed het volgende:

[..]

Ik vraag me dat eerder af over het buskruit.
stoten op het gezicht waren niet effectief genoeg meer?
  donderdag 8 december 2005 @ 22:26:27 #16
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_32930439
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:13 schreef Blessed het volgende:
Maar mensen, als we dan toch allemaal zo prat gaan op onze gezondheid, denk dan ook eens na over die snackbars die op iedere hoek te vinden zijn. Of de MacDonald's in het centrum die op een doodgewone woensdagmiddag propvol zitten. Veel te veel - en ongezond - eten is even slecht voor je als roken: het kan allebei hart- en vaatziekten veroorzaken. Blijf dan ook weg van die snackbars en ga naar de sportschool, als je dan toch echt graag gezond wilt blijven.

En doe dan ook meteen je auto weg, want het KNMI is niet voor niets gaan stijgeren. Onze luchtvervuiling is zeer ernstig, zeker in de randstad - dus als je dan écht het roken wilt stoppen vanwege de schone, frisse lucht: dump je auto, je brommer of je scooter en ga op de fiets of allemaal massaal met het openbaar vervoer (de vraag is dan alleen of het stoppen met autorijden nog zoveel effect heeft). Of koop een paard en een huifkar of zo.
En als dat geen optie is, ga dan massaal staken om koolzaadolie in te voeren als brandstof, in plaats van benzine. Koolzaadolie is 94% schoner dan gewone benzine.
Dwing je baas om de koffieautomaten te vervangen voor watertanks en sapjes, want teveel cafeïne is ook niet goed voor je.
Maar daar kiezen mensen nog altijd zelf voor. Meeroken kies je niet voor en wordt je vaak gewoon opgedrongen en dat is de reden waarom mensen daar over zeiken. Kijk als ik me eigen lichaam wil verzieken dan moet ik dat zelf weten, maar daar hoeft iemand anders niet een handje aan mee te helpen.
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
  donderdag 8 december 2005 @ 22:26:44 #17
53963 Blue_MnM
Melt for no one
pi_32930443
Dit land is volledig op hol geslagen als het over roken gaat. Op iedere hoek van de straat kan ik drugs kopen. Volgens mensen die daarvoor hebben gestudeerd, moeten softdrugs zelfs gelegaliseerd worden. Maar als iemand een sigaret opsteekt, wordt hij als een crimineel behandeld en de klassieke sigarenboer als een drugsdealer.
"Never let 'em see you melt." "Inside everyone there's a little nut."
  donderdag 8 december 2005 @ 22:28:42 #18
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_32930496
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:17 schreef NITROHOSS het volgende:
Ik kan me er wel in vinden.. Er is nu toch ook een discussie op gang om junk-food meer te belasten?
De staatskas kan niet zonder de accijnzen op tabak.

Het makkelijkste is de verkoop en het roken van sigaretten in het openbaar gewoon strafbaar te stellen. Dat soort betutteling zou met niet eens verbazen van dit kabinet. Maar hypocriet als onze regering is zullen ze zoiets nooit invoeren. Geld hè. Wat was het ook alweer 80% accijns op een pakje sigaretten?
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_32930512
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:26 schreef Blue_MnM het volgende:
Dit land is volledig op hol geslagen als het over roken gaat. Op iedere hoek van de straat kan ik drugs kopen. Volgens mensen die daarvoor hebben gestudeerd, moeten softdrugs zelfs gelegaliseerd worden. Maar als iemand een sigaret opsteekt, wordt hij als een crimineel behandeld en de klassieke sigarenboer als een drugsdealer.
en terecht, want dat is waar het uiteindelijk op neer komt
Leven is perziksgewijs
pi_32930561
Tis wel verdomde lekker dat moet ik bekennen maar goed is het helaas niet
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  donderdag 8 december 2005 @ 22:30:49 #21
123971 Serious_Sven
Our Infinite Struggle
pi_32930565
Blessed laat je niet gek maken door de sarcasme van de Fokker!

Je hebt gelijk, ik ben geen roker maar ik stuur mijn gasten ook niet naar buiten om te gaan roken, ik zet op z'n minst de deur open, in het verkeer krijg je ook vervuilde lucht binnen en het eten is ook niet pesticide vrij dus wat dat betreft vervuilen we onszelf toch wel, het is ook hoe je met je eigen leven omgaat dat is voor ieder eigen en dat mag je niet veroordelen.
pi_32930569
Ben het helemaal eens met de TS
  donderdag 8 december 2005 @ 22:33:28 #23
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_32930648
Je hebt gewoon een smerige dodelijke verslaving, en bent een huilie zonder karakter!

Hoe verzin je het..... verslavende middelen uit dodelijke giftige rook filteren met je longen, een van de meest kostbare organen in je lichaam...
censuur :O
  donderdag 8 december 2005 @ 22:34:50 #24
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_32930674
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:30 schreef Serious_Sven het volgende:
... in het verkeer krijg je ook vervuilde lucht binnen en het eten is ook niet pesticide vrij dus wat dat betreft vervuilen we onszelf toch wel....
Dat is idd ook erg dat de regering daar ook niets aan doet, ik wist het wel als ik de baas over de wereld was, dan ging er heeeeel wat veranderen!
  donderdag 8 december 2005 @ 22:37:11 #25
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_32930729
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:34 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Dat is idd ook erg dat de regering daar ook niets aan doet, ik wist het wel als ik de baas over de wereld was, dan ging er heeeeel wat veranderen!
dan rotte je meteen op uit irak!

Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_32930758
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:18 schreef descendent1 het volgende:
Ik heb hier ook een huisgenote die zit te zeiken over mijn (en mijn huisgenoots) roken in de keuken, terwijl ze zelf te lui is om de afwas te doen, en als ik daar wat van zeg achterlijk gaat lopen reageren...

(rookt ook en houdt zoveel mogelijk rekening met de wensen van niet-rokers, maar deze dienen dan wel reeel te zijn, en rekening houden met elkaar dient dan wel van twee kanten te komen..
Even afgezien van het niet afwassen, wat natuurlijk niet erg sociaal is, kan ik me wel voorstellen dat ze het niet prettig vindt dat je rookt in de keuken. Gelukkig hebben wij in huis met de rokers en de niet-rokers een goede verstandhouding. Gerookt in de keuken wordt er niet, in de gemeenschappelijke woonkamer wel, maar rond etenstijd wordt er rekening gehouden met etende huisgenoten die dat niet zo lekker vinden, die rooklucht over hun eten.

Zelf ben ik overigens niet-roker, maar we delen tenslotte een huis dus in de gemeenschappelijke ruimten moet je elkaar de ruimte gunnen. Op mijn kamer mag absoluut niet gerookt worden, dus als ik het zat ben kan ik altijd nog daar gaan zitten.

En wat betreft de openingspost, het klopt inderdaad dat veel niet-rokers het "jij geeft mij longkanker-argument gebruiken." Maar ik denk dat er ook veel niet-rokers zijn zoals ik die daar op zich geen problemen hebben. Ik vind het echter wel stinken en stel het ook niet op prijs als mensen rook in mijn gezicht staan te blazen oid. Dus wat dat betreft, hulde aan TS. Als alle rokers zo waren zou ik er nooit problemen mee hebben.

Het gaat helemaal niet om het roken, het gaat gewoon om het met elkaar samenleven en een beetje rekening houden met elkaar.
  donderdag 8 december 2005 @ 22:39:50 #27
123971 Serious_Sven
Our Infinite Struggle
pi_32930806
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:34 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Ik kan me er ook druk om maken maar weet je wat het is, je hebt er zo weinig aan en je hebt er alleen jezelf mee, er zijn te weinig mensen die het wat kan schelen want men eet toch gewoon fastfood bij het leven. Ik eet verantwoord en dat vind ik voor mezelf meer dan voldoende, meer kun je gewoon niet doen op dit moment, ja biologisch eten kopen maar dan houd je geen geld over om van 't leven te genieten.
pi_32930822
Ik stoor me ook niet aan sociale rokers. Dat het slecht voor me gezondheid is om mee te roken, dat zal wel. Het stinkt gewoon enorm, dat ist het grootste probleem. Ik heb ook geen zin om elke dag m'n kleren in de was te gooien.
Their eyes opaque.
pi_32930866
Gewoon in de stad lopen of fietsen is veel ongezonder als roken.

Maar dat praten roken niet goed, integendeel. Het gezondste wat je kan doen, is verhuizen naar een plek met een veel lagere bevolkingsdichtheid.
pi_32930916
Die kleren wassen, das idd iets waar ik me ook aan kan ergeren. Ik bedoel, als je een avondje in de kroeg hebt gezeten moeten je kleren gelijk in de was. En je haar stinkt ook verschrikkelijk.

Maar zo erg is dat nou ook weer niet. Het is een kleine ergenis achteraf. Het zal me er zeker niet van weerhouden om de kroeg in te gaan. Dat mensen daar roken dat weet ik en dat neem ik maar voor lief.
  Moderator donderdag 8 december 2005 @ 22:45:54 #31
9859 crew  Karina
Woman
pi_32930987
Ik rook en vind het lekker. Als ik ergens op bezoek ben vraag ik of iemand er last van heeft als ik rook, zo ja, dan ga ik wel even buiten staan, geen probleem. Ja ik weet dat het niet gezond is en bovendien een hoop geld kost en stinkt, maar zolang ik het lekker vind blijf ik het doen. En wie weet stop ik ook nog weleens.

Wat mij wel opvalt is dat vooral ex-rokers zeuren over de stank en hoe ongezond het wel is, nooit-rokers zijn vaak een stuk toleranter.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  donderdag 8 december 2005 @ 22:49:25 #32
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_32931087
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:41 schreef sjippen het volgende:

Maar dat praten roken niet goed, integendeel. Het gezondste wat je kan doen, is verhuizen naar een plek met een veel lagere bevolkingsdichtheid.
bron?
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
  donderdag 8 december 2005 @ 22:49:53 #33
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_32931101
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:41 schreef sjippen het volgende:
Ik vind dit soort argumenten echt nergens op slaan. Je moet er wel rekening mee houden dat je het allemaal bij elkaar op kan tellen. Als je in sommige steden loopt als niet roker, dan adem je op een dag zo 10 sigaretten aan luchtvervuiling in, tel daar ook nog eens bij op dat je regelmatig meerookt en dergelijke. Het is echt het totaal plaatje waar je naar moet kijken, dus meeroken, uitlaatgassen, fijn stof, etc. het draagt allemaal bij aan vervuiling van je longen. Hoe minder schadelijke factoren hoe beter!
pi_32931132
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:22 schreef Bonzi_Buddy het volgende:

[..]

Omfg wat een domme post bevooroordeelde post. Leer zelfstandig nadenken voor zover je dat kan!

En verzin eens iets orgineels ipv die "Verkapt" antwoorden.
Jij draagt lekker wat bij aan het topic idd

OT: Ik reageer zo omdat het geen zin heeft dit onderwerp weer ophoog te schoppen. Het is nou eenmaal zo dat 99% van de niet-rokers een hekel heeft aan de rook van de rokers. Ik vind het ook goor om naast iemand te zitten/staan die rookt. Je zal me er alleen niet over horen zeuren of klagen want ik weet precies hoe lekker het is om te roken. Heb namelijk zelf 7 jaar flink gerookt.

Maar nu ik al weer ruim 3 jaar niet meer rook weet ik dat al de vooroordelen en cliches die weer worden aangehaald ook onzin zijn. "rokers zijn gezelliger, uitlaatgassen zijn ook slecht, eten is met allerlij middelen verontreinigd van vet eten krijg je ook hart en vaat ziekten etc etc" Het zijn allemaal excuses als het om roken gaat, ze zijn wel waar, maar ook excuses.
  donderdag 8 december 2005 @ 22:52:20 #35
98312 Ewaldus
Save the cheerleader
pi_32931178
quote:
dat wou ik nou ook zeggen, serieus volkomen mee eens.
niets
pi_32931212
roken is stoer.
pi_32931469
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:49 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Ik vind dit soort argumenten echt nergens op slaan. Je moet er wel rekening mee houden dat je het allemaal bij elkaar op kan tellen. Als je in sommige steden loopt als niet roker, dan adem je op een dag zo 10 sigaretten aan luchtvervuiling in, tel daar ook nog eens bij op dat je regelmatig meerookt en dergelijke. Het is echt het totaal plaatje waar je naar moet kijken, dus meeroken, uitlaatgassen, fijn stof, etc. het draagt allemaal bij aan vervuiling van je longen. Hoe minder schadelijke factoren hoe beter!
Idd maar ik bedoelde dat gewoon lopen in de stad veel mensen denken goh lekker buiten een frisse neus halen ofzo maar het tegendeel is waar. Je kan mss beter binnen een sigaret roken dan een ommetje te maken in een drukke stad. Om maar te zwijgen van ondergrondse parkeergarages en tunnels, daar inhaleer je zoveel roet en benzeen dat je er in enkele minuten van onwel wordt.

Oh ja, ben geen .
pi_32931607
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:51 schreef SterkStaaltje het volgende:

[..]

Jij draagt lekker wat bij aan het topic idd

OT: Ik reageer zo omdat het geen zin heeft dit onderwerp weer ophoog te schoppen. Het is nou eenmaal zo dat 99% van de niet-rokers een hekel heeft aan de rook van de rokers. Ik vind het ook goor om naast iemand te zitten/staan die rookt. Je zal me er alleen niet over horen zeuren of klagen want ik weet precies hoe lekker het is om te roken. Heb namelijk zelf 7 jaar flink gerookt.

Maar nu ik al weer ruim 3 jaar niet meer rook weet ik dat al de vooroordelen en cliches die weer worden aangehaald ook onzin zijn. "rokers zijn gezelliger, uitlaatgassen zijn ook slecht, eten is met allerlij middelen verontreinigd van vet eten krijg je ook hart en vaat ziekten etc etc" Het zijn allemaal excuses als het om roken gaat, ze zijn wel waar, maar ook excuses.
Blijkbaar draag ik wat bij, aangezien je nu toch nog met een onderbouwing komt. Doe dat voortaan even in eerste instantie.
pi_32931644
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:21 schreef robh het volgende:
Ach ja, als Martin Drent je profeet is
pi_32931689
quote:
Als iemand xtc verkoopt op de hoek van de straat, ondervind jij daar toch lichamelijke hinder van?
quote:
Op donderdag 8 december 2005 23:03 schreef sjippen het volgende:

[..]

Idd maar ik bedoelde dat gewoon lopen in de stad veel mensen denken goh lekker buiten een frisse neus halen ofzo maar het tegendeel is waar. Je kan mss beter binnen een sigaret roken dan een ommetje te maken in een drukke stad.
''mss'' wel ja, ''mss'' ook niet.
  donderdag 8 december 2005 @ 23:16:36 #41
98312 Ewaldus
Save the cheerleader
pi_32931936
Vooral in de randstad wonen dan maakt het niet uit of je nog een peuk steekt of niet..

cliche argument, is ook beetje off-topic..
niets
pi_32932167
Roken is goed tegen RSI.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_32932308
Roken is prima zolang anderen er maar geen last van hebben Zelfs vaak als je op straat loopt, loop je in de rook van anderen, in de buitenlucht nog wel! Niet omdat het zo slecht voor mn gezondheid is, maar gewoon omdat ik het erg vies vind, zeker op de vroege ochtend. Verder ben ik het met je eens, ik heb er alleen geen last van als (oa) een ander teveel koffie zuipt

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 08-12-2005 23:29:07 ]
pi_32932383
Ik zou het hem graag zien proberen met zijn brandblusser.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  donderdag 8 december 2005 @ 23:34:54 #45
125545 DR878
I dont give a shit.
pi_32932475
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:13 schreef Blessed het volgende:
Een paar dagen geleden las ik in de Metro een ingezonden brief van ene meneer, die vond dat rokers met een brandblusser van het perron gespoten moeten worden. Nu zit ik hier op het forum en wederom valt mijn oog op een topic over rokers, over rokende vrouwen weliswaar, maar dan nog. Dat iemand liever een vrouw heeft die niet rookt, is een persoonlijke voorkeur en wat dat betreft zal ik mijn mond houden.

Maar dat gezanik over roken moet toch eens afgelopen zijn, mensen. Begrijp me niet verkeerd, dit is geen betoog om je aan het roken te helpen want ik, als roker, zal niet ontkennen dat roken slecht voor je is. Het is me alleen opgevallen dat men heel wat andere dingen uit het oog verliest, als het op gezondheid aankomt.

Het meest gebruikte argument om het roken te verbieden (het zij op openbare plaatsen of in het algemeen) is vanwege de gezondheid. Dat rokers hun eigen gezondheid willen verzieken is één ding, maar dat ze de gezondheid van anderen verzieken - dat mag niet. Met deze stelling ben ik het helemaal eens (hoewel nog nooit bewezen is dat je van meeroken ook longkanker kan krijgen, maar we gaan er voor het gemak maar vanuit want het risico is niet te nemen). Ik ben dan ook een roker die niet in een vol bushokje gaat staan roken, die niet in de rij van de pinautomaat gaat staan roken en die op het perron gewoon een rookpaal opzoekt. Ja, geloof het of niet, ik ben geen asociale roker.

Naja, zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Mijn punt is: ja, roken is slecht voor je. Maar staar je er niet blind op want er is zoveel meer dat je gezondheid verneukt en vaak heb je het nog niet eens in de gaten ook. Als we allemaal een beetje rekening houden met elkaar, is er niks aan de hand.

P.S. Neen, ik heb geen auto, dat is uit principe en ik ben ook niet van plan er één te kopen in de toekomst.
Vet eten werkt niet verslavend
Benzine werkt niet verslavend, alhoewel voor de enkelen onder fok!...
Caffeine werkt naar mijn ervaring niet verslavend

Roken werkt wél verslavend, en is ook nog slecht.

Zo punt achter gezet ,SLOTJE
Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%
pi_32932816
quote:
Op donderdag 8 december 2005 23:34 schreef DR878 het volgende:

[..]

Vet eten werkt niet verslavend
Benzine werkt niet verslavend, alhoewel voor de enkelen onder fok!...
Caffeine werkt naar mijn ervaring niet verslavend

Roken werkt wél verslavend, en is ook nog slecht.

Zo punt achter gezet ,SLOTJE
Vet en zoetigheden kunnen wel degelijk verslavend zijn. Caffeine is ook verslavend; dat blijkt wel uit het feit dat je ontwenningsverschijnselen ervan kan krijgen (weekendmigraine). Benzine is niet verslavend maar even verhuizen uit een gebied met veel luchtvervuiling doe je ook niet even snel.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_32932944
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:26 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Maar daar kiezen mensen nog altijd zelf voor. Meeroken kies je niet voor en wordt je vaak gewoon opgedrongen en dat is de reden waarom mensen daar over zeiken. Kijk als ik me eigen lichaam wil verzieken dan moet ik dat zelf weten, maar daar hoeft iemand anders niet een handje aan mee te helpen.
Ik kies er niet voor om mijn longen te laten vervuilen door uitlaatgassen hoor. Ik rijd weer geen auto.
Fotoboek
pi_32932991
Interessant artikel over het passief roken: http://www.libertarian.nl/NL/archives/000347.php

Conclusie van het artikel:

Er is geen reden om aan te nemen dat meeroken ongezond is, laat staan dodelijk. Dit zijn de belangrijkste redenen voor die conclusie:
quote:
1. De dosis rook die zelfs een regelmatige meeroker binnenkrijgt is verwaarloosbaar klein: ongeveer éénduizendste van de dosis rook die een roker typisch binnenkrijgt.
2. De meeste meerookonderzoeken vinden geen verband tussen meeroken en ziekte.
3. De meerookonderzoeken die dat wel vinden zijn methodologisch niet geldig - voornamelijk omdat ze gebaseerd zijn op een vergelijking tussen bevooroordeelde antwoorden over meeroken in het verleden door mensen met en zonder een bepaalde ziekte.
4. Zelfs als de methodologie wel goed zou zijn, zijn de gevonden relatieve risico's veel kleiner (doorgaans 1,2-1,3) dan twee. In verband met verstorende variabelen worden relatieve risico's lager dan twee door epidemiologen normaalgesproken niet als een bewijs van een oorzakelijk verband gezien.
5. Omdat de meeste individuele studies geen verband laten zien tussen meeroken en ziekte maakt men vaak gebruik van meta-analyses om toch een statistisch significant verband te vinden. Maar meta-analyses zijn onbetrouwbaar, onder andere omdat de resultaten sterk afhangen van de vooroordelen van de onderzoekers.
pi_32933004
quote:
Op donderdag 8 december 2005 22:33 schreef RemcoDelft het volgende:
Je hebt gewoon een smerige dodelijke verslaving, en bent een huilie zonder karakter!
Ik heb genoeg karakter om niet zulke onzinnige opmerkingen te maken tegen mensen die ik niet eens persoonlijk ken. Nu jij nog.
Fotoboek
pi_32933032
Ik rook niet
Heb geen auto - doe alles op de fiets/ ov.
Sport iedere dag meer dan 3 uur - intensief!
En eet af en toe bij de Mac - maar val daar met mijn walmen (wat bij roken dus wel voorkomt )niemand mee lastig.
Mag ik?
Billie Holiday is Lady Day!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')