Een paar dagen geleden las ik in de Metro een ingezonden brief van ene meneer, die vond dat rokers met een brandblusser van het perron gespoten moeten worden. Nu zit ik hier op het forum en wederom valt mijn oog op een topic over rokers, over rokende vrouwen weliswaar, maar dan nog. Dat iemand liever een vrouw heeft die niet rookt, is een persoonlijke voorkeur en wat dat betreft zal ik mijn mond houden.
Maar dat gezanik over roken moet toch eens afgelopen zijn, mensen. Begrijp me niet verkeerd, dit is geen betoog om je aan het roken te helpen want ik, als roker, zal niet ontkennen dat roken slecht voor je is. Het is me alleen opgevallen dat men heel wat andere dingen uit het oog verliest, als het op gezondheid aankomt.
Het meest gebruikte argument om het roken te verbieden (het zij op openbare plaatsen of in het algemeen) is vanwege de gezondheid. Dat rokers hun eigen gezondheid willen verzieken is één ding, maar dat ze de gezondheid van anderen verzieken - dat mag niet. Met deze stelling ben ik het helemaal eens (hoewel nog nooit bewezen is dat je van meeroken ook longkanker kan krijgen, maar we gaan er voor het gemak maar vanuit want het risico is niet te nemen). Ik ben dan ook een roker die niet in een vol bushokje gaat staan roken, die niet in de rij van de pinautomaat gaat staan roken en die op het perron gewoon een rookpaal opzoekt. Ja, geloof het of niet, ik ben geen asociale roker.
Maar mensen, als we dan toch allemaal zo prat gaan op onze gezondheid, denk dan ook eens na over die snackbars die op iedere hoek te vinden zijn. Of de MacDonald's in het centrum die op een doodgewone woensdagmiddag propvol zitten. Veel te veel - en ongezond - eten is even slecht voor je als roken: het kan allebei hart- en vaatziekten veroorzaken. Blijf dan ook weg van die snackbars en ga naar de sportschool, als je dan toch echt graag gezond wilt blijven.
En doe dan ook meteen je auto weg, want het KNMI is niet voor niets gaan stijgeren. Onze luchtvervuiling is zeer ernstig, zeker in de randstad - dus als je dan écht het roken wilt stoppen vanwege de schone, frisse lucht: dump je auto, je brommer of je scooter en ga op de fiets of allemaal massaal met het openbaar vervoer (de vraag is dan alleen of het stoppen met autorijden nog zoveel effect heeft). Of koop een paard en een huifkar of zo.
En als dat geen optie is, ga dan massaal staken om koolzaadolie in te voeren als brandstof, in plaats van benzine. Koolzaadolie is 94% schoner dan gewone benzine.
Dwing je baas om de koffieautomaten te vervangen voor watertanks en sapjes, want teveel cafeïne is ook niet goed voor je.
Naja, zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Mijn punt is: ja, roken is slecht voor je. Maar staar je er niet blind op want er is zoveel meer dat je gezondheid verneukt en vaak heb je het nog niet eens in de gaten ook. Als we allemaal een beetje rekening houden met elkaar, is er niks aan de hand.
P.S. Neen, ik heb geen auto, dat is uit principe en ik ben ook niet van plan er één te kopen in de toekomst.
"Het is misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar het alternatief is niets doen,
en dat vind ik cynisch." - Dolf Jansen
Fotoboek