abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 december 2005 @ 14:51:48 #176
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_33414880
quote:
Op maandag 26 december 2005 14:47 schreef Freeflyer het volgende:

[..]

hoe kom je nou aan die 68 euro ?
6,5% van 30.000 = 1950 euro (wat je werkgever afdraagt)
42% van 1950 = 819 euro (belasting op jaarbasis)
819 / 12 = 68,25 euro belasting per maand

Maar als ik een denk- danwel rekenfout maak, vertel het me dan alsjeblieft.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  maandag 26 december 2005 @ 14:55:01 #177
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_33414952
dan maar met wat cijfers...

hoop dan adhv van die cijfers dat iemand mij kan vertellen wat er gaat gebeuren voor mij...

in 2005 ben ik particulier verzekerd voor zeg 140 euri per maand. kost mij 1680 per jaar. van mijn werkgever krijg ik geen compensatie of wat dan ook....

in 2006 sluit ik een verzekering af die mij 11750 per maand gaat kosten. kost mij dan 1410 per jaar.

concreet betekent dat voor mij een voordeel van 270 euri op jaarbasis.

hoe zit het dan voor mij belastingtechnisch ? ik verdien ongeveer 42000 euro bruto op jaarbasis incl. vakantietoeslag etc.
Neerkomen wel!
  maandag 26 december 2005 @ 14:59:08 #178
1986 Jane
pi_33415029
quote:
Op maandag 26 december 2005 14:55 schreef Freeflyer het volgende:

hoe zit het dan voor mij belastingtechnisch ? ik verdien ongeveer 42000 euro bruto op jaarbasis incl. vakantietoeslag etc.
Voor zover ik het begrepen heb (maar ja...) ga jij dan ook die 68,25 euro belasting per maand betalen.
  maandag 26 december 2005 @ 14:59:20 #179
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_33415036
quote:
Op maandag 26 december 2005 14:51 schreef Jane het volgende:

6,5% van 30.000 = 1950 euro (wat je werkgever afdraagt)
42% van 1950 = 819 euro (belasting op jaarbasis)
819 / 12 = 68,25 euro belasting per maand

Maar als ik een denk- danwel rekenfout maak, vertel het me dan alsjeblieft.
nee hoor, het is meer mijn onwetendheid
quote:
Op maandag 26 december 2005 14:55 schreef Freeflyer het volgende:

concreet betekent dat voor mij een voordeel van 270 euri op jaarbasis.
270 (voel ik netto in mijn portemonnee) - 819 (gaat in de inkomstenbelasting mee) = 549,- euri wat de zorgverzekering mij meer gaat kosten per jaar...

moet dus gewoon zorgen dat ik creatief omga met de belastingaangifte om die 549,- te compenseren
Neerkomen wel!
  maandag 26 december 2005 @ 15:08:14 #180
1986 Jane
pi_33415243
quote:
Op maandag 26 december 2005 14:59 schreef Freeflyer het volgende:

270 (voel ik netto in mijn portemonnee) - 819 (gaat in de inkomstenbelasting mee) = 549,- euri wat de zorgverzekering mij meer gaat kosten per jaar...
Ach, om je een beetje op te beuren, het kán nog erger.

Ik ga er 819 (belasting) + 972 (voorheen vergoeding van mijn werkgever) = 1791 euro netto op achteruit per jaar. En daar krijg ik dan 550 bruto voor vergoed. En mijn premie wordt zo'n 600 euro minder per jaar. Maar ja, het gat is daarmee nog niet gedicht.
  maandag 26 december 2005 @ 15:25:49 #181
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_33415633
quote:
Op maandag 26 december 2005 15:08 schreef Jane het volgende:

Ik ga er 819 (belasting) + 972 (voorheen vergoeding van mijn werkgever) = 1791 euro netto op achteruit per jaar. En daar krijg ik dan 550 bruto voor vergoed. En mijn premie wordt zo'n 600 euro minder per jaar. Maar ja, het gat is daarmee nog niet gedicht.
gezellig hoor... we worden weer ouderwets genaaid door de overheid.

alle voordeeltjes die we miv volgend jaar krijgen zijn dus een sigaar uit eigen door
Neerkomen wel!
  maandag 26 december 2005 @ 15:26:57 #182
1986 Jane
pi_33415655
quote:
Op maandag 26 december 2005 15:25 schreef Freeflyer het volgende:

alle voordeeltjes die we miv volgend jaar krijgen zijn dus een sigaar uit eigen door
Exactly! Ik krijg straks 2% salarisverhoging, maar ja, die valt dus ook in een diep zwart gat.
pi_33417980
Jane je bent al die jaren voorheen voordeliger uit geweest als de normale werkende mens. Ik vind het wel goed dat ze eens goed bezuinigen op al die ambtenaren, hoeft de rest van de bevolking jullie minder salaris te betalen.
<a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
pi_33425079
quote:
Op maandag 26 december 2005 14:59 schreef Jane het volgende:

[..]

Voor zover ik het begrepen heb (maar ja...) ga jij dan ook die 68,25 euro belasting per maand betalen.
Dat klopt, dus totaal per maand 185 eur ongeveer
  dinsdag 27 december 2005 @ 00:55:02 #185
1986 Jane
pi_33428645
quote:
Op maandag 26 december 2005 17:23 schreef Timmehhh het volgende:
Jane je bent al die jaren voorheen voordeliger uit geweest als de normale werkende mens. Ik vind het wel goed dat ze eens goed bezuinigen op al die ambtenaren, hoeft de rest van de bevolking jullie minder salaris te betalen.
Jij hebt er overduidelijk helemaal niks van begrepen. In welk opzicht dan precies? Dat ik met mijn hele normale salarisje toch particulier verzekerd moest zijn terwijl 'jullie' in het ziekenfonds mochten? Dat ik vervolgens allerlei medische zaken niet vergoed kreeg die door het ziekenfonds wel vergoed werden?
Als je mijn verhaal goed gelezen had, dan had je begrepen dat er helemaal geen sprake was van voordeel van de ambtenaar, v.w.b. het salaris. De salarissen zijn ook helemaal niet hoog. Het is niet voor niks dat de overheid zelf mensen probeert over te halen om ambtenaar te worden door te wijzen op de secundaire arbeidsvoorwaarden (die nu één voor één afgebroken worden, btw)! Voor het geld deed je het namelijk al niet! En 'de belastingbetaler' (wat ik net zo goed ben) is helemaal niet minder kwijt nu! Meer juist!

Hee, maar droom lekker verder. Op andere terreinen probeert men ook te bezuinigen op ambtenaren. Tenminste... op papier. Maar dat maakt niet uit, want het volk is toch dom, zo blijkt wel uit jouw reactie. V.w.b. de IT bijvoorbeeld worden gewoon voor dubbel het geld steeds meer dure jongens met leaseauto's uit het bedrijfsleven ingehuurd. Want het werk moet natuurlijk wel gewoon gedaan worden. En dan geef je het niet uit aan ambtenarensalarissen, dan noem je het gewoon anders en komt het uit een ander potje. Maar het blijft hetzelfde belastinggeld dat je betaalt. Maar dan wel 2x zoveel. Slim hè, die regering van ons.
pi_33450904
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 14:31 schreef Jane het volgende:

[..]

Niks geen 'mazen in de wet' waarvan vroeger gebruik gemaakt werd of dingen krijgen 'waar je geen recht op had'. Ik denk dat veel ambtenaren voorheen met liefde in het Ziekenfonds gegaan waren, maar het mocht niet! Het was tenslotte ook nog zo dat het Ziekenfonds sommige dingen wél vergoedde, die de particuliere verzekeringen niet vergoedden. Dingen als de pil tot niet zo lang geleden bijvoorbeeld. Nederland stond op zijn kop toen die uit het Ziekenfonds gehaald werd, maar toen ik hem gebruikte moest ik die altijd al zelf betalen!
Nou wees blij dan he nu mag je eindelijk in het ziekenfonds tegen dezelfde kosten en zelfde voorwaarden als ieder ander in de marktsektor.

Overigens moet je ook niet zo zeuren over ambtenaren salarissen want die zijn echt niet laag. Zeker niet als je kijkt wat de gemiddelde ambtenaar ervoor hoeft te doen.
pi_33451037
quote:
Op maandag 26 december 2005 15:08 schreef Jane het volgende:

[..]

Kan je me even uitleggen hoe je dat berekend want het lijkt me nogal sterk.

Als het overigens wel klopt heb je dus inderdaad al die jaren te weinig betaald aangezien gewone werkenden er nauwelijks op achteruit gaan. Ra ra hoe kan dat als ieder naar draagkracht evenveel gaat betalen
  dinsdag 27 december 2005 @ 20:34:33 #188
1986 Jane
pi_33451080
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 20:29 schreef dazzle123 het volgende:

Overigens moet je ook niet zo zeuren over ambtenaren salarissen want die zijn echt niet laag. Zeker niet als je kijkt wat de gemiddelde ambtenaar ervoor hoeft te doen.
Je klinkt als iemand die z'n stokpaardje heeft gevonden en lekker met de meute meelult.

Ik kan je vertellen dat de mensen die het minste uitvoeren bij ons de dure jongens met leaseauto's zijn die worden ingehuurd uit het bedrijfsleven. Dure IT-jongens, ja, die 2x zoveel verdienen als de mensen in vaste dienst.
Die leunen lachend achterover van jouw belastinggeld, ja.
pi_33451145
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 20:34 schreef Jane het volgende:

[..]

Je klinkt als iemand die z'n stokpaardje heeft gevonden en lekker met de meute meelult.

Ik kan je vertellen dat de mensen die het minste uitvoeren bij ons de dure jongens met leaseauto's zijn die worden ingehuurd uit het bedrijfsleven. Dure IT-jongens, ja, die 2x zoveel verdienen als de mensen in vaste dienst.
En wie huurt deze leaseboys in?
  dinsdag 27 december 2005 @ 20:37:48 #190
1986 Jane
pi_33451199
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 20:36 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

En wie huurt deze leaseboys in?
De overheid, omdat de regering jou graag wil doen geloven dat ze echt minder aan het uitgeven zijn aan ambtenarensalarissen. Dus laten ze hetzelfde werk gewoon duurder doen uit een ander potje.
pi_33451287
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 20:37 schreef Jane het volgende:

[..]

De overheid, omdat de regering jou graag wil doen geloven dat ze echt minder aan het uitgeven zijn aan ambtenarensalarissen. Dus laten ze hetzelfde werk gewoon duurder doen uit een ander potje.
Maar goed allemaal leuk en aardig, feit blijft dat je je zelf allemaal doemscenarios aan het aan praten bent die waarschijnlijk helemaal niet kloppen. Ik heb ook nog nergens gehoord of gelezen dat ambtenaren veel meer premie gaan betalen en dat is ook niet zo.
  dinsdag 27 december 2005 @ 20:41:46 #192
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33451320
als ambtenaren per echt gewerkt uur betaald zouden worden, dan zouden ze ineens veel minder als het minimumloon krijgen. ga maar na: de dag van de gemiddelde ambtenaar:

tussen 0800 en 0900 flex
tot 0930 koffiedrinken.
0930-1000 wat documenten doornemen
1000-1045 koffiepauze
1100-1200 wat telefoontjes plegen
1200-1300 lunch
1300-1330 koffie
1330-1500 wat werken
1500-1530 koffie
1530-1600 de vrouw bellen wat de pot schaft vanavond.
1600 flexen
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 27 december 2005 @ 20:50:46 #193
1986 Jane
pi_33451609
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 20:40 schreef dazzle123 het volgende:
Ik heb ook nog nergens gehoord of gelezen dat ambtenaren veel meer premie gaan betalen en dat is ook niet zo.
Nee, minder premie, maar ja, de rest he....

En BHFH, jij moet ook niet zo dom doen. Dat staat je niet.
  dinsdag 27 december 2005 @ 20:51:42 #194
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33451644
ik vergat het posticon
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 27 december 2005 @ 20:53:12 #195
1986 Jane
pi_33451688
Ach so...
pi_33555892
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 00:55 schreef Jane het volgende:

[..]

Jij hebt er overduidelijk helemaal niks van begrepen. In welk opzicht dan precies? Dat ik met mijn hele normale salarisje toch particulier verzekerd moest zijn terwijl 'jullie' in het ziekenfonds mochten? Dat ik vervolgens allerlei medische zaken niet vergoed kreeg die door het ziekenfonds wel vergoed werden?
Als je mijn verhaal goed gelezen had, dan had je begrepen dat er helemaal geen sprake was van voordeel van de ambtenaar, v.w.b. het salaris. De salarissen zijn ook helemaal niet hoog. Het is niet voor niks dat de overheid zelf mensen probeert over te halen om ambtenaar te worden door te wijzen op de secundaire arbeidsvoorwaarden (die nu één voor één afgebroken worden, btw)! Voor het geld deed je het namelijk al niet!
Als ambtenaar hoef je over het algemeen een stuk minder hard te werken en dan hoor je natuurlijk ook niet zoveel salaris te ontvangen. Overigens klopt je verhaal over de salarissen van de ambtenaren niet helemaal. Bij lagere functies ben je zelfs beter af als ambtenaar.

In de overheidssector zijn de salarissen namelijk meer genivelleerd wat inhoudt dat het verschil in salaris tussen de functies kleiner is. Een topmanager bij de overheid verdient minder dan zijn collega in het bedrijfsleven en de "simpelere" banen worden bij de overheid weer beter betaald.
quote:
En 'de belastingbetaler' (wat ik net zo goed ben) is helemaal niet minder kwijt nu! Meer juist!
Bruto gezien wel, netto kost je alleen maar belasting....
quote:
Hee, maar droom lekker verder. Op andere terreinen probeert men ook te bezuinigen op ambtenaren. Tenminste... op papier. Maar dat maakt niet uit, want het volk is toch dom, zo blijkt wel uit jouw reactie.
Ja hoor het volk is dom. En Jane de ambtenaar zal ongevraagd wel even kijken wat goed is voor het volk, uiteraard wel tegen een flinke vergoeding
quote:
V.w.b. de IT bijvoorbeeld worden gewoon voor dubbel het geld steeds meer dure jongens met leaseauto's uit het bedrijfsleven ingehuurd. Want het werk moet natuurlijk wel gewoon gedaan worden. En dan geef je het niet uit aan ambtenarensalarissen, dan noem je het gewoon anders en komt het uit een ander potje. Maar het blijft hetzelfde belastinggeld dat je betaalt. Maar dan wel 2x zoveel. Slim hè, die regering van ons.
Ja dat de overheid niet efficient werkt dat wist ik wel. Ze willen alleen maar groter worden en nog meer uitgeven, en wij maar belasting betalen

Het wordt tijd dat er eens flink gesnoeid en gereorganiseerd wordt bij de overheid
<a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
  vrijdag 30 december 2005 @ 21:01:54 #197
1986 Jane
pi_33556015
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 20:59 schreef Timmehhh het volgende:

Ja hoor het volk is dom. En Jane de ambtenaar zal ongevraagd wel even kijken wat goed is voor het volk, uiteraard wel tegen een flinke vergoeding
Heb jij enig idee wat ik voor werk doe?

En droom verder maar lekker verder.
pi_33556057
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 20:34 schreef Jane het volgende:

[..]

Dat ze niets doen valt ook alleen de hogere ambtenaren aan te reken. Het komt gewoon omdat er niets is om te doen! Maar dat maakt de hogere ambtenaren niet uit, zij willen gewoon een grote afdeling onder hun gezag hebben waardoor ze een grotere invloed kunnen uitoefenenen, dit alles ten koste van de belastingbetaler...
  Moderator vrijdag 30 december 2005 @ 21:39:34 #199
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_33557812
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 21:02 schreef Timmehhh het volgende:

[..]

Dat ze niets doen valt ook alleen de hogere ambtenaren aan te reken. Het komt gewoon omdat er niets is om te doen! Maar dat maakt de hogere ambtenaren niet uit, zij willen gewoon een grote afdeling onder hun gezag hebben waardoor ze een grotere invloed kunnen uitoefenenen, dit alles ten koste van de belastingbetaler...
Whehe, hoe ver kun je buiten de werkelijkheid staan. Ik ga er dan ook maar vanuit dat je dit alleen roept om te schoppen.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_33567792
Hoe zit het nu precies, uit mijn huidige loonstrookje kan ik vinden dat de volgende bedragen worden ingehouden op mijn bruto inkomen:

Premie IZA ¤ 51,11
Inh. Bel. bijdr. ZKV. ¤ 81,80
Premie nomin. IZA ¤ 25,00

Bij elkaar opgeteld gaat er dus ¤ 157.91 van mijn 4 wekelijkse bruto inkomen naar IZA. Moet ik hier dan nu ook al belasting over rekenen omdat mijn werkgever bijdraagt in de kosten? Zo ja, dan moet ik dus nog zo ongeveer ¤ 80,- bij die ¤ 157,91 optellen voor het feitelijke bedrag dat ik tot nu toe kwijt ben aan de zorgverzekering.

Ik weet dat ik met de nieuwe zorgverzekering ¤ 112,- (en een klein beetje) ga betalen elke maand. Hier komt dus nog een bijdrage van de werkgever bij van 6,5% als ik het goed begrijp? en dit moet ik in principe bij mijn belastbaar inkomen optellen, en hierover moet ik dus belasting betalen?

Heb ik dat zo ongeveer goed begrepen? Volgens mij ben ik dan met de nieuwe zorgverzekering goedkoper uit toch?

Bovendien heb ik ook nog 'ns recht op ¤ 327,- zorgtoeslag
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')