abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32895954
Zitten hier mensen op de Vrije School? Of hebben er mensen op gezeten?
Ik ben een meisje =)
pi_32896144
Vast wel. Ook vast wel
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  woensdag 7 december 2005 @ 17:36:25 #3
42555 Tomek
Take on the world!
pi_32896257
quote:
Op woensdag 7 december 2005 17:32 schreef Black-Death het volgende:
Vast wel. Ook vast wel
denk het ook wel
  Moderator woensdag 7 december 2005 @ 17:41:06 #4
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_32896376
YVONNE!!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 7 december 2005 @ 17:42:05 #5
47781 Jorikjet
Brother from another mother
pi_32896399
ik zit op de vrijersschool, telt dat ook?
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
pi_32896494
Hmz, ok, ook nog serieuze reacties?
Ik zit zelf op t Novalis College in Eindhoven.. Vind Vrije School persoonlijk leuker dan een reguliere school (ja, heb ik ook op gezeten..) Wat zijn jullie meningen?
Ik ben een meisje =)
pi_32896754
Ik zit op een kutschool.
I never saw a purple cow
I hope I never see one,
But I can tell you this right now:
I'd rather see than be one.
pi_32896913
wtf is een vrije school?
pi_32896915
quote:
Op woensdag 7 december 2005 17:54 schreef crackhead het volgende:
Ik zit op een kutschool.
pi_32896989
Een school en vrij, yeah right.
pi_32897026
quote:
Op woensdag 7 december 2005 17:54 schreef crackhead het volgende:
Ik zit op een kutschool.
pleonasme
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_32897118
Ik heb op de vrije school gezeten. Hoezo?
deal with it
  Moderator woensdag 7 december 2005 @ 18:14:12 #13
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_32897216
Euhm, grappenmakertjes
http://www.vrijescholen.nl/
pi_32897391
*meld zich*

Ik heb op een Vrije School gezeten.
pi_32897420
vriend van mij zit er op.
Die knakker is behoorlijk vreemd.
Mn ex zat er ook op, en tsja die is ook een beetje maf.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_32900580
quote:
Op woensdag 7 december 2005 18:21 schreef Mute_Me het volgende:
vriend van mij zit er op.
Die knakker is behoorlijk vreemd.
Mn ex zat er ook op, en tsja die is ook een beetje maf.
Whaha, jij zegt dus indirect dat mensen die op de Vrije School hebben gezeten maf zijn?
Mja, soms is dat wel zo, de Vrije School is namelijk gebaseerd op de antroprosofie, en mensen die zich daar strikt aan houden zijn behoorlijk raar ja. Lopen alleen maar met wollen sokken in sandalen rond enzo Dusja.
Maar ff in t kort wat verschillen zijn tussen reguliere en Vrije School:

De school begint ten eerste bij de kleuterklas, en dan is groep 3 de 1e klas De onderbouw gaat dus tot de 6e klas. Als je dan naar de middelbare gaat tel je door, dus de 1e klas middelbaar is bij ons de 7e. Ik zit nu dus in de 12e...
We werken met periodes, je hebt 4 weken lang de eerste 2 uur hetzelfde vak. (hoofdonderwijs) Vakken als nederlands, wiskunde, scheikunde, natuurkunde, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis enz... Daarnaast heb je ze ook nog in de vakles.
We hebben veel meer creatieve vakken zoals: tekenen, tuinbouw, koken, smeden, handwerken, handenarbeid enz...
Je blijft alle 12 de jaren in zo goed als dezelfde klas, maakt niet uit wel niveau je doet. Het hoofdonderwijs heb je met je hele klas, de rest van de vaklessen met je eigen profiel en niveau.
Je kan gewoon vmbo, havo of vwo doen, en ook alle profielen.
Ik denk dat dit de belangrijkste verschillen zijn...
Ik ben een meisje =)
pi_32900724
pi_32900742
dus eigenlijk zit je al 12 jaar op de basisschool?
pi_32900837
Ahum, nee
Ik ben een meisje =)
pi_32900962
12 jaar dezelfde klas, de tering. Ik ben altijd blij als ik na een jaar een nieuwe klas heb.
pi_32901000
Hehe, ja, komen wel soms mensen bij en mensen weg, maar met sommige zit ik nu al 7 jaar in de klas (ik zit pas vanaf de 5e, groep 7 op de Vrije School)
Ik ben een meisje =)
pi_32901493
quote:
Op woensdag 7 december 2005 17:41 schreef Renesite het volgende:
YVONNE!!
Doe normaal.
pi_32901517
quote:
Op woensdag 7 december 2005 20:49 schreef Dupje het volgende:
Hehe, ja, komen wel soms mensen bij en mensen weg, maar met sommige zit ik nu al 7 jaar in de klas (ik zit pas vanaf de 5e, groep 7 op de Vrije School)
En hoeveel jaar moet je nog?
  Moderator woensdag 7 december 2005 @ 21:07:13 #24
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_32901531
quote:
Op woensdag 7 december 2005 21:05 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Doe normaal.
Die zat op de vrije school, stofje tevens ook, die keuvelden en tijdje terug er al over.
  woensdag 7 december 2005 @ 21:07:51 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_32901549
En, wordt er nog rassenleer gegeven op de vrije school, van die racist Steiner?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_32901628
quote:
Op woensdag 7 december 2005 21:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Hmz, ja, das best slecht idd... We zijn een te witte school, en ik ben daar niet mee eens... Maargoed, buiten dat ist erg leuke school. Wat weet je btw van Steiner?

Ik zit in t laatste jaar (12e klas, 6e klas)
Ik ben een meisje =)
pi_32901771
Ik heb er ook op gezeten en geen spijt van gehad ondanks dat ik alleen mijn MAVO diploma daar kon halen
pi_32901785
Hoe lang is het dan geleden dat je op de VS hebt gezeten?
Ik ben een meisje =)
pi_32901906
quote:
Op woensdag 7 december 2005 21:15 schreef Dupje het volgende:
Hoe lang is het dan geleden dat je op de VS hebt gezeten?
9 jaar geleden ben ik daar wegegaan... en ik heb 14 jaar op een Vrije School gezeten, van kleuterklas tot en met de 12 e klas...
pi_32901942
quote:
Op woensdag 7 december 2005 21:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Eigenlijk zouden ze die toko's dus gewoon dicht moeten gooien, net als met islamitische scholen?
pi_32901977
Vind je dat de Islamitische scholen dicht moeten?
Ik ben een meisje =)
pi_32901992
quote:
Op woensdag 7 december 2005 21:19 schreef Mereltje het volgende:

[..]

9 jaar geleden ben ik daar wegegaan... en ik heb 14 jaar op een Vrije School gezeten, van kleuterklas tot en met de 12 e klas...
14 jaar. Jezus. En wat voor diploma heb je?
pi_32902148
quote:
Op woensdag 7 december 2005 21:22 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Kleuterklas 2 jaar, lagere school 7 jaar en bovenbouw 5 heb MAVO gehaald daar, toen 1 jaar HAVO in een versneld tempo, toen HBO 4 jaar en daarna Universiteit 3 jaar ik ben een doorzetter..
pi_32902201
Mja, mooi opgebouwd!
Ik ben een meisje =)
pi_32902234
quote:
Op woensdag 7 december 2005 21:22 schreef skiczukie het volgende:

[..]

En jij?
pi_32902254
Wat doet tijd er toe? je kunt je hele leven nog werken
pi_32902467
quote:
Op woensdag 7 december 2005 21:30 schreef Mereltje het volgende:

[..]

En jij?

Peuterzooi, kleuterklas, lagere school, Mavo afgemaakt, Havo gezakt, MBO 4, 4jaar, nu HBO Kunstacademie.
pi_32902665
quote:
Op woensdag 7 december 2005 21:36 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Peuterzooi, kleuterklas, lagere school, Mavo afgemaakt, Havo gezakt, MBO 4, 4jaar, nu HBO Kunstacademie.
Je hebt dus eigenlijk 1 of 2 zinloze HAVO-jaren gedaan
pi_32902734
quote:
Op woensdag 7 december 2005 21:43 schreef Mereltje het volgende:

[..]

Je hebt dus eigenlijk 1 of 2 zinloze HAVO-jaren gedaan
Ik doe niks zin- of doelloos.
pi_32902876
Er is dus een hoop veranderd op de Vrije School qua diploma's dat vind ik wel positief
pi_32917850
Mja, zeker fijner, ik doe nu wel een jaartje meer over de havo, maar gelukkig geen 7 jaar meer...
Ik ben een meisje =)
pi_32940128
quote:
Op donderdag 8 december 2005 14:09 schreef Dupje het volgende:
Mja, zeker fijner, ik doe nu wel een jaartje meer over de havo, maar gelukkig geen 7 jaar meer...
Ik heb ook op de vrije school gezeten. Ik vond het een geweldige tijd. Ik vind dat ik er persoonlijk veel aan heb gehad.
Rudeonline logic: "1km +1sec=1km/s"
"I don't know what your problem is, but I bet it's hard to pronounce.''
  vrijdag 9 december 2005 @ 11:32:31 #43
45206 Pietverdriet
pi_32940433
Iemand er cijfers over hoe Vrije Scholen scoren in de cito toets tov andere scholen?
pi_32940836
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Iemand er cijfers over hoe Vrije Scholen scoren in de cito toets tov andere scholen?
Wat zegt een CITO-toets in godsnaam??
  vrijdag 9 december 2005 @ 12:04:31 #45
45206 Pietverdriet
pi_32941223
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 11:50 schreef Sapientiea het volgende:

[..]

Wat zegt een CITO-toets in godsnaam??
Is een baseline meting van de vaardigheden die leerlingen worden geleerd
Omdat ie op alle scholen hetzelfde is kan je de resultaten vergelijken.
pi_32944200
Ik heb op de Vrije Hogeschool gezeten

www.vrijehogeschool.nl
pi_32944384
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 12:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Is een baseline meting van de vaardigheden die leerlingen worden geleerd
Omdat ie op alle scholen hetzelfde is kan je de resultaten vergelijken.
vroegah, toen ik op de Vrije School in Breda zat, hadden ze daar geen CITO, ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar ik moest bij een of ander extern bedrijfje een toets maken om toegelaten te worden op een 'normale' middelbare school...

moeilijk te vergelijken dus denk ik...
... en dat de mensen liever zoenen, dan dat ze vechten op 't journaal
  vrijdag 9 december 2005 @ 14:22:24 #48
45206 Pietverdriet
pi_32944573
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 14:15 schreef joris007 het volgende:

[..]

vroegah, toen ik op de Vrije School in Breda zat, hadden ze daar geen CITO, ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar ik moest bij een of ander extern bedrijfje een toets maken om toegelaten te worden op een 'normale' middelbare school...

moeilijk te vergelijken dus denk ik...
Daar was ik al bang voor, niet meedoen aan de cito toets, kan je ook niet vergelijken hoe goed de scholen scoren..
pi_32945708
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Daar was ik al bang voor, niet meedoen aan de cito toets, kan je ook niet vergelijken hoe goed de scholen scoren..
Ik denk niet dat de Vrije school onderdoet voor andere basisscholen. Sterker nog ik merkte dat ik een grote voorsprong had op studenten toen ik ging studeren. Het enige wat ik jammer vond was dat wiskunde B voor mij wat zwaarder gemogen had.
  vrijdag 9 december 2005 @ 15:06:56 #50
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_32945798
Toen ik heel jong was, heb ik een jaar op een vrije school gezeten. Maar ik mocht er alleen maar kleren aan van natuurlijk materiaal (dus 100% katoen of wol en geen polyester of nylon enzo) en ik kon er alleen maar spelen met speelgoed van natuurlijk materiaal (wel blokken, geen lego). Ook moest ik een houten, stenen of glazen melkbeker en lunchtrommel meenemen. Want uit een plastic beker drinken was niet toegestaan. Wat een stel hippies waren dat zeg. M'n moeder vond het veel te veel gezeik, dus een jaar later zat ik op een normale school.

[ Bericht 3% gewijzigd door Tijn op 09-12-2005 15:13:42 ]
  vrijdag 9 december 2005 @ 15:12:32 #51
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_32945943
Ik heb op een vrije school gezeten, 1 jaar, de derde klas (groep 5).

Ik heb 't hele jaar lang alleen maar lopen rekenen. De meester keek niet naar me op of om.

Na een jaar ben ik er af gehaald door mijn ouders en naar een ander e school gegaan, waar ik wel goed les kreeg, opnieuw in de derde klas. Daar heb ik mijn lagere school afgemaakt en toen de havo gehaald.
pi_32948569
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 15:06 schreef Tijn het volgende:
Toen ik heel jong was, heb ik een jaar op een vrije school gezeten. Maar ik mocht er alleen maar kleren aan van natuurlijk materiaal (dus 100% katoen of wol en geen polyester of nylon enzo) en ik kon er alleen maar spelen met speelgoed van natuurlijk materiaal (wel blokken, geen lego). Ook moest ik een houten, stenen of glazen melkbeker en lunchtrommel meenemen. Want uit een plastic beker drinken was niet toegestaan. Wat een stel hippies waren dat zeg. M'n moeder vond het veel te veel gezeik, dus een jaar later zat ik op een normale school.
Woww, waar heb je dan op de Vrije School gezeten? Want dat vind ik wel heftig... Wij mocht ook een paar dingen niet op de onderbouw, euhm... geen nagellak, en geen buiktruitjes Maar nu is dat echt niet meer zo...
Ik ben een meisje =)
  vrijdag 9 december 2005 @ 16:57:37 #53
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_32948694
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 16:52 schreef Dupje het volgende:

[..]

Woww, waar heb je dan op de Vrije School gezeten?
In Delft. Maar de naam van de school weet ik niet, ik was toen echt 5 ofzo.
pi_32948769
Ahh, ok.. Mja, die ken ik niet... Maar vind dan wel dat ze een btje overdreven hebben hoor daar
Ik ben een meisje =)
pi_32949350
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 15:06 schreef Tijn het volgende:
Nou weet ik natuurlijk niet hoe oud jij bent, maar vast niet boven de 30??
Ik ken die school toevallig en je word nooit gedwongen om alleenmaar kleren van natuurlijk materiaal te dragen. Van heel vroeger kan ik me dit wel voorstellen, netzoals het op de andere scholen vroeger strenger was.

Ik was/ben het zelf ook niet eens met alle "denkbeelden", maar dat ben ik ook niet van de openbare scholen of de christelijke.
  vrijdag 9 december 2005 @ 18:29:05 #56
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_32950702
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 17:27 schreef Sapientiea het volgende:

[..]

Ik ken die school toevallig en je word nooit gedwongen om alleenmaar kleren van natuurlijk materiaal te dragen.
Volgens m'n moeder werd ik naar huis gestuurd omdat ik een jas aan had waar nylon in zat.
  vrijdag 9 december 2005 @ 18:37:56 #57
45206 Pietverdriet
pi_32950918
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 18:29 schreef Tijn het volgende:

[..]

Volgens m'n moeder werd ik naar huis gestuurd omdat ik een jas aan had waar nylon in zat.
Je hebt normale vrije scholen en streng in de leer vrije scholen, die in Zutphen bv, er zijn er daar 2, daar is ééntje streng in de leer, en die gaven bv ook tot voor kort het vak rassenleer, waar op deze toch zo blanke scholen de kinderen werd geleerd dat Negers dikke lippen hebben en een goed gevoel voor ritme, en nog meer van dit soort shit.
pi_33014015
Ahhhja
Hmz, wazig, maar ik weet niet hoor, onze school is qua wat je aan mag, en mee mag, en weet ik veel hetzelfde als op een gewone reguliere school. We mogen alles hoor
Ik ben een meisje =)
pi_33016008
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 14:09 schreef Mieks het volgende:

www.vrijehogeschool.nl
geitenwollensokken!
pi_33017388
Whahaha, *in sandalen* moet er nog bij
Ik ben een meisje =)
pi_33024389
echt geinig al die vooroordelen hier

Ik heb dus m'n hele leven op de vrije school gezeten, vanaf 3 tot 19 jaar. Eerst onderbouw (basisschool) in Winterswijk. Wat iedereen ook zegt over rassenleer, geitenwollensokken en niet in synthetische kleren mogen rondlopen, dat heb ik nooit meegemaakt daar. "Zijn wie je bent" was daar de hoogste regel. Iedereen werd geaccepteerd. Natuurlijk liepen er wel een paar zogeheten "sofen" rond, maar de meeste mensen daar waren heel gewoon. Mijn ouders hebben mij daar naar school gedaan omdat ze de filosofie van die school bij mij vonden passen, niet de uitspraken van Rudolf Steiner ofzo. Het enige wat mij verteld is op de basisschool over hem was dat hij de vrije school opgericht had. Zijn standpunt over rassen ben ik pas een tijdje geleden tegengekomen, toen ik zelf wat opzocht over deze man.

Na 6 jaar heb ik één jaar op de Vrije school bovenbouw (voortgezet onderwijs) in Zutphen gezeten waar volgens Pietverdriet rassenleer gegeven werd, wat ik overigens nooit ben tegengekomen daar. Wel had ik daar eurithmy, maar dat lag aan het beleid van deze school.
Toen ben ik naar de andere vrije school in Zutphen gegaan en daar heb ik 7 jaar doorgebracht. Tot en met dit jaar duurt VWO daar namelijk een jaar langer dan op een gewone school. Ik vond dat heel relaxt, omdat er in het 6e jaar (12e klas) veel tijd was voor het profielwerkstuk en ik mij het laatste jaar volledig kon richten op de schoolexamens en het eindexamen. Ik heb gewoon hetzelfde diploma als iedereen (VWO dan hè) en ik zit nu op de RU Nijmegen. Als ik weer zou moeten kiezen tussen een vrije school en een gewone school, zou ik weer voor de vrije school kiezen.

En nee, ik draag geen geitenwollen sokken met sandalen.
Wel lekker blijven plakken hè?
  maandag 12 december 2005 @ 20:23:51 #62
45206 Pietverdriet
pi_33025111
quote:
[b]Op maandag 12 december 2005 20:02 schreef Brammie1 het volgende:[/b

Na 6 jaar heb ik één jaar op de Vrije school bovenbouw (voortgezet onderwijs) in Zutphen gezeten waar volgens Pietverdriet rassenleer gegeven werd, wat ik overigens nooit ben tegengekomen daar. Wel had ik daar eurithmy, maar dat lag aan het beleid van deze school.
Toen ben ik naar de andere vrije school in Zutphen gegaan en daar heb ik 7 jaar doorgebracht. Tot en met dit jaar duurt VWO daar namelijk een jaar langer dan op een gewone school.
Heeft destijds nog de landelijke pers gehaald..
pi_33026767
quote:
Op maandag 12 december 2005 20:02 schreef Brammie1 het volgende:

Whaha, ja, ik heb ook euhm, een jaar of 7 euritmie gehad, echt ernstig, vooral op de onderbouw.. Maargoed, t hoort erbij, vind t ook niet erg ofzo.
Bij ons op school dragen alleen enkele leraren geitenwollen (wrs gewoon wol, maargoed) sokken met sandalen... Maar daar kijk ik niet eens meer naar om, t hoort er gewoon bij.
Ik vind t zelfs misschien wel grappig...
Ik ben een meisje =)
pi_33026943
quote:
Op woensdag 7 december 2005 17:23 schreef Dupje het volgende:
Of hebben er mensen op gezeten?
Ja, daar de havo gedaan op de ''bovenbouw'' in Rotterdam
It took God six days to create the earth, and Monty Python just 90 minutes to screw it up.
pi_33027216
ik wou dat ik op de vrije school zat! mn broertje heeft er wel op gezeten. en hij heeft er zoveel plezier van gehad, ik praat over de vrije school in Almelo. Alle leraren enzo zijn zo aardig joh, zelfs tegen mij! En alle activiteiten daar etc.., de vrije school rules
pi_33027464
Hehe, jeuj!!
Ik ben een meisje =)
pi_33027675
Volgend jaar een reunie met mijn oude klas
pi_33027871
quote:
Op maandag 12 december 2005 21:41 schreef Mereltje het volgende:
Volgend jaar een reunie met mijn oude klas
Die proberen wij ook al een tijdje van de grond af te krijgen..
It took God six days to create the earth, and Monty Python just 90 minutes to screw it up.
pi_33027907
quote:
Op maandag 12 december 2005 21:46 schreef Mr. Orange het volgende:

[..]

Die proberen wij ook al een tijdje van de grond af te krijgen..
10 jaar geleden dat wij elkaar voor het laatst hebben gezien dus ben erg benieuwd...
pi_33027937
quote:
Op maandag 12 december 2005 21:47 schreef Mereltje het volgende:

[..]

10 jaar geleden dat wij elkaar voor het laatst hebben gezien dus ben erg benieuwd...
Voor de meeste is het 3 jaar.. voor andere 2 jaar (mavo/havo klas)
pi_33037841
quote:
Op maandag 12 december 2005 20:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heeft destijds nog de landelijke pers gehaald..
Ja en het is zoals gewoonlijk kompleet uit z'n verband gerukt.

Rassenleer was bedoeld om kinderen te onderwijzen in de verschillen tussen de rassen. Dat er uiterlijke verschillende kenmerken zijn tussen de rassen kan niet ontkend worden. Verder bevatte dit een miniscuul gedeelte van de hele rassenleer.

Als je tegenwoordig zegt dat negers zwart/donker zijn dan word je al bestempeld als racist.

dinsdag 13 december 2005 @ 12:50:22 #72
45206 Pietverdriet
pi_33040758
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 10:43 schreef Sapientiea het volgende:

[..]

Ja en het is zoals gewoonlijk kompleet uit z'n verband gerukt.

Rassenleer was bedoeld om kinderen te onderwijzen in de verschillen tussen de rassen.
Hier staat de affaire beschreven
http://www.groene.nl/1996/09/rz_stein.html
http://www.gebladerte.nl/10307l19.htm

Naar aanleiding van

http://www.nrc.nl/redactie/Web/Opinie/Antropo/uitspraken.html
quote:
Dat er uiterlijke verschillende kenmerken zijn tussen de rassen kan niet ontkend worden. Verder bevatte dit een miniscuul gedeelte van de hele rassenleer.
Klopt, andere delen van zijn rassenleer:
"Das Judentum als solches hat sich aber längst ausgelebt, hat keine Berechtigung innerhalb des modernen Völkerlebens, und dass es sich dennoch erhalten hat, ist ein Fehler der Weltgeschichte, dessen Folgen nicht ausbleiben konnten."
Het jodendom...heeft geen berechtiging binnen het moderne volksleven en dat het nog steeds bestaat is een fout van de wereldgeschiedenis....
quote:
Als je tegenwoordig zegt dat negers zwart/donker zijn dan word je al bestempeld als racist.
Bestrijden dan Steiner zijn leer racistisch is, is als dat je zegt dat Marx het niet heeft over klassenstrijd.
pi_33041162
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 12:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hier staat de affaire beschreven
http://www.groene.nl/1996/09/rz_stein.html
http://www.gebladerte.nl/10307l19.htm

Naar aanleiding van

http://www.nrc.nl/redactie/Web/Opinie/Antropo/uitspraken.html
[..]

Klopt, andere delen van zijn rassenleer:
"Das Judentum als solches hat sich aber längst ausgelebt, hat keine Berechtigung innerhalb des modernen Völkerlebens, und dass es sich dennoch erhalten hat, ist ein Fehler der Weltgeschichte, dessen Folgen nicht ausbleiben konnten."
Het jodendom...heeft geen berechtiging binnen het moderne volksleven en dat het nog steeds bestaat is een fout van de wereldgeschiedenis....
[..]

Bestrijden dan Steiner zijn leer racistisch is, is als dat je zegt dat Marx het niet heeft over klassenstrijd.
Maar Pietverdrietje toch het zijn de uitspraken van een man, het is niet de leer die gegeven werd. Zelfs jij moet begrijpen dat begrijpen.

Of misschien was jij erook bij en weet jij meer dan ik?
  dinsdag 13 december 2005 @ 13:23:20 #74
45206 Pietverdriet
pi_33041579
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 13:07 schreef Sapientiea het volgende:

[..]

Maar Pietverdrietje toch het zijn de uitspraken van een man, het is niet de leer die gegeven werd. Zelfs jij moet begrijpen dat begrijpen.
Denk dat jij niet goed hebt leren lezen, lees het nog eens rustig door, waar ik de affaire van de Berkel noem, en waar ik verder ga over de leer van deze racist..
quote:
Of misschien was jij erook bij en weet jij meer dan ik?
Ik was er destijds zijdelings bij betrokken, en de artikelen die ik hierboven gepost heb geven een goede beschrijving van de affaire.
pi_33041751
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 13:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Denk dat jij niet goed hebt leren lezen, lees het nog eens rustig door, waar ik de affaire van de Berkel noem, en waar ik verder ga over de leer van deze racist..
[..]

Ik was er destijds zijdelings bij betrokken, en de artikelen die ik hierboven gepost heb geven een goede beschrijving van de affaire.
Dat rudolf steiner rascistische uitspraken heeft gedaan is zonder meer waar. Maar jij impliceert dat er ook zo les werd geven in "zijn" leer en dat is niet juist.

Oww leg uit? Waar was jij bij betrokken dan?
  dinsdag 13 december 2005 @ 13:32:30 #76
45206 Pietverdriet
pi_33041791
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 13:31 schreef Sapientiea het volgende:

[..]

Dat rudolf steiner rascistische uitspraken heeft gedaan is zonder meer waar. Maar jij impliceert dat er ook zo les werd geven in "zijn" leer en dat is niet juist.
Ik heb duidelijk gezegt waar in onderwezen werd, en impliceer niets.
  dinsdag 13 december 2005 @ 13:36:23 #77
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_33041895
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 14:09 schreef Mieks het volgende:

www.vrijehogeschool.nl
God damn hippies! Ga een vak leren! Stel je niet zo aan! "Ik wil m'n eigen weg gaan....." Doe dat maar lekker in je eigen tijd. Op het HBO moet je een vak leren en dan kun je niet altijd "je eigen weg gaan" en beeldhouwen...
lege ton
pi_33042025
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 13:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb duidelijk gezegt waar in onderwezen werd, en impliceer niets.
Waar was jij bij betrokken dan destijds?
pi_33042054
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 13:36 schreef nonzz het volgende:

[..]

God damn hippies! Ga een vak leren! Stel je niet zo aan! "Ik wil m'n eigen weg gaan....." Doe dat maar lekker in je eigen tijd. Op het HBO moet je een vak leren en dan kun je niet altijd "je eigen weg gaan" en beeldhouwen...
Wat heeft het HBO te maken met de vrije school?
  dinsdag 13 december 2005 @ 13:44:51 #80
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_33042111
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 13:42 schreef Sapientiea het volgende:

[..]

Wat heeft het HBO te maken met de vrije school?
Ja, sorry. Daar was ik inderdaad iets te snel mee. Ik denk bij het woordje Hogeschool aan HBO. Ik zie nu inderdaad dat het meer een oriëntatiejaar is. Maar ik blijf wel achter de rest van m'n post staan, hippies!
lege ton
  dinsdag 13 december 2005 @ 13:57:55 #81
45206 Pietverdriet
pi_33042434
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 13:41 schreef Sapientiea het volgende:

[..]

Waar was jij bij betrokken dan destijds?
Niet relevant voor deze discussie, maar aangezien je verder niets post, neem ik aan dat je wilt zeggen dat ik helemaal gelijk had?
  dinsdag 13 december 2005 @ 14:08:43 #82
45206 Pietverdriet
pi_33042661
Valt me trouwens op dat kritiek op Steiner en de Vrije School er toe voert dat mensen als door wespen gestoken worden. Ook hier Antroposofie, een verdachte leer? was dit te zien. Die discussie is zeker leuk om eens terug te lezen. Vooral hoe de soofjes reageren. Mijn ouwe prof, (De taal filosoof Seuren) zei eens, mensen die zo boos worden zijn mensen die weten dat ze ongelijk hebben...
Wat hebben we met de Vrije School. Een school die, zoals ik uit de discussie hier heb begrepen géén Cito toets voert. Een school die gebaseerd is op de leer van een man die op zijn zachts gezegt nogal wat foute denkbeelden er op na hield.
Maakt dat Antroposofen tot racisten? Nee, dat niet.
Maar ik zou toch graag eens willen zien wat de vervolgstudies zijn van vrije scholieren in vergelijking tot andere (blanke) scholen, want laten we wel zijn, net als scholen met den bijbel zijn de vrije scholen zeer blanke scholen.
Ik zou het demografisch erg intressant vinden om eens te zien wat de school voor de verdere vorming van de leerling aan invloed heeft, maar dan niet vergeleken met een gemiddelde school, maar met een vergelijkbare blanke school, waar ouders in vergelijkbare demografische groepen zitten (kwa inkomen bv)
  dinsdag 13 december 2005 @ 14:48:40 #83
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_33043591
Dat is inderdaad wel interessant om te weten. Bestaan daar geen onderzoeken naar?
lege ton
pi_33044429
Ja, idd, dat lijkt me ook zeer interessant... Ik heb persoonlijk geen last of iets van dat we zo'n enorme witte school zijn. Het lijkt me wel leuk om met wat buitenlandse mensen op school te zitten, mja, ze komen niet naar de Vrije School, dus dat zit er niet in.
Wie weet hebben de leerlingen van de Vrije School strax een achterstand op het omgaan met buitenlandse mensen. Ik denk dat ik er zelf geen problemen mee zal hebben, want ik heb wel wat buitenlandse mensen in mn vriendenkring...

En nonzz, waarom zijn we hippies?
Ik ben een meisje =)
pi_33044689
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 14:48 schreef nonzz het volgende:
Dat is inderdaad wel interessant om te weten. Bestaan daar geen onderzoeken naar?
Nou, laten we het hier onderzoeken!

ik heb op de Vrije School in Breda gezeten, de onderbouw.

daarna naar een Havo / Vwo brugklas gegaan op basis van de cito toets (denk ik) die ik bij een extern bedrijfje heb gemaakt.

uiteindelijk mijn mavo diploma behaald, daarna MBO bedrijfsadministratie en nu HBO Accountancy.

volgens mij heeft het feit dat ik op de Vrije School heb gezeten niet echt invloed gehad op mijn verdere school-carriere...

en ik kan ook niet echt zeggen dat ik er racistische denkwijzen aan over heb gehouden...
... en dat de mensen liever zoenen, dan dat ze vechten op 't journaal
pi_33044811
Mja, ik kan t nog niet zeggen, ik zit nog op school, maar ga als het goed is dit jaar mijn havo diploma halen, en daarna muziektherapie studeren...
Ik ben een meisje =)
pi_33047040
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 13:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Niet relevant voor deze discussie, maar aangezien je verder niets post, neem ik aan dat je wilt zeggen dat ik helemaal gelijk had?
Nee niet helemaal natuurlijk, maar echte fan van rudolf ben ik dan ook weer niet!
pi_33047436
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 14:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Valt me trouwens op dat kritiek op Steiner en de Vrije School er toe voert dat mensen als door wespen gestoken worden. Ook hier Antroposofie, een verdachte leer? was dit te zien. Die discussie is zeker leuk om eens terug te lezen. Vooral hoe de soofjes reageren. Mijn ouwe prof, (De taal filosoof Seuren) zei eens, mensen die zo boos worden zijn mensen die weten dat ze ongelijk hebben...
Wat hebben we met de Vrije School. Een school die, zoals ik uit de discussie hier heb begrepen géén Cito toets voert. Een school die gebaseerd is op de leer van een man die op zijn zachts gezegt nogal wat foute denkbeelden er op na hield.
Maakt dat Antroposofen tot racisten? Nee, dat niet.
Maar ik zou toch graag eens willen zien wat de vervolgstudies zijn van vrije scholieren in vergelijking tot andere (blanke) scholen, want laten we wel zijn, net als scholen met den bijbel zijn de vrije scholen zeer blanke scholen.
Ik zou het demografisch erg intressant vinden om eens te zien wat de school voor de verdere vorming van de leerling aan invloed heeft, maar dan niet vergeleken met een gemiddelde school, maar met een vergelijkbare blanke school, waar ouders in vergelijkbare demografische groepen zitten (kwa inkomen bv)
Mmmm het is iid een schoool met een overwegend deel blanke leerlingen, maar veel ouders zijn ook best wel rijk [althans waar ik zat]. Ik ben blij dat ik [al was het maar voor 5 jaar], op de vrije school heb gezeten. De christelijke middelbare school waar ik eerst zat was het echt te triest voor woorden [vechten, drugs etc.].

Zover ik kan zien is bijna iedereen goed terecht gekomen [of door naar Universiteit, veel muziek en toneel etc.].
Ik had juist veel meer voordeel toen ik ging studeren tov de andere studenten van een 'normale' school. Aan de andere kant had ik weer een achterstand in wiskunde B [die heb ik flink moeten bijspijkeren].
Trouwens iedereen die de vrije school helemaal afmaakt heeft i.i.g Havo of VWO gedaan, althans toen ik er nog op zat.

Ik ben geen soof [verre van dat], maar de manier van lesgeven is wel heel goed. Buiten het rassenleer incidentje is de vrije school voorloper op het huidige leer-systeem.
Je word op de vrije school breder opgeleidt dan op een 'nomale' middelbare school, ik had 19 vakken bijna tot aan het eind.

Maarja net zoals een christelijke school niet voor mij werkt werkt een vrije school niet voor iemand anders.
pi_33049251
Dat de vrije school op de filosofie van Steiner gebaseerd is wil toch niet zeggen dat ze precies alles navolgen wat hij gezegt heeft en denken zoals hij dacht? Een christelijke school volgt toch ook niet de bijbel tot op de letter? Veel leraren die ik gehad heb, zijn het op veel punten niet eens met Steiner, maar vinden het idee van hem voor een nieuwe leerweg met een hele andere aanpak wel goed. Ik geloof dat het officiële verschil tussen een gewone school en een Vrije school (volgens de Vrije school) is dat een gewone school zich alleen toespitst op het ontwikkelen van het brein van de leerling en de Vrije School op het hele lichaam van de leerling.

Verder vind ik dat de vrije school waar ik op gezeten heb (de Berkel bovenbouw) heel veilig was. Nooit incidenten, nooit geweld, nooit diefstal. We hadden ook geen kluisjes daar op school. Je kon je rugzak met discman en dure boeken gewoon in de pauze ergens in de gang zetten. Absoluut veilig.

De artistieke vakken waren ook leuk. Ik vond 't heel relaxt als ik tussen een blokuur natuurkunde en een blokuur scheikunde een uurtje kon schilderen ofzo. Even tot rust komen.

Ik studeer nu biologie aan de RU Nijmegen.
  dinsdag 13 december 2005 @ 18:32:21 #90
45206 Pietverdriet
pi_33049385
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 18:26 schreef Brammie1 het volgende:
+
Ik studeer nu biologie aan de RU Nijmegen.
Dat hou ik voor een gerucht...
pi_33051282
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 18:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat hou ik voor een gerucht...
wat is er? RU betekend Radboud Universiteit
  dinsdag 13 december 2005 @ 23:07:33 #92
45206 Pietverdriet
pi_33058210
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 19:47 schreef Brammie1 het volgende:

[..]

wat is er? RU betekend Radboud Universiteit
Ah, dacht dat je de Rijks bedoelde, Nijmegen is een Katholieke Universiteit
pi_33067354
Niks katholieks aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')