abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32834829
Hell, ik gooide 'm dicht. Tweede deel is nog wel gerechtvaardigd toch?
quote:
Op maandag 5 december 2005 13:37 schreef Leah het volgende:
Ik heb niet gekeken.. voelt een beetje als inbreuk op de privacy van dat mannetje eerlijk gezegd.
dat voel ik een beetje hetzelfde, dan wordt het ramptoerisme.

Zou wat zijn trouwens, als er een onderliggende onontdekte hartafwijking is. Lijkt me voor de ouders een stuk minder zuur, hoewel ik me afvraagt of dat 'helpt' (dat je niet zelf volledig verantwoordelijk bent voor de dood/diepe handicap van je kind)
pi_32835006
Ik heb dat 'ramptoerisme-gevoel' eigenlijk niet, maar ik heb wel vaker hun sites en foto's bekeken via OOL. Dat scheelt misschien.

Dat van die hartafwijking ben ik wel met je eens, Anneja.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 5 december 2005 @ 14:44:22 #3
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_32835477
Enzo is een taai manneke! Moeilijk voor zijn ouders, de artsen zijn heel reëel en geven aan dat hij geen kans heeft, maar leggen in feite de manier van overlijden bij de ouders. Het lijkt me zo dubbel, je wilt hem graag bij je houden, aan de andere kant weet je dat dat zeer waarschijnlijk niet kan

En hoe kunnen de artsen je nou vragen om je kind voeding te ontzeggen? Dat gaat volledig tegen je gevoel en je hart in lijkt me...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 5 december 2005 @ 14:48:55 #4
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_32835587
Ik snap alleen niet hoe de hartafwijking een oorzaak kan zijn van het feit dat hij zichzelf klemgezet heeft (om niet te zeggen 'opgehangen') in zijn kinderstoel...
  maandag 5 december 2005 @ 15:07:07 #5
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_32836057
quote:
Op maandag 5 december 2005 14:48 schreef Brighteyes het volgende:
Ik snap alleen niet hoe de hartafwijking een oorzaak kan zijn van het feit dat hij zichzelf klemgezet heeft (om niet te zeggen 'opgehangen') in zijn kinderstoel...
Dat vind ik eigenlijk ook wel vreemd ja....
Make love, not war ☮
pi_32836421
dank je voor het openen van een vervolg Anneja een vervolg is nog wel rechtvaardigd hoor, er is nog niets defenitiefs.
En van ramptoerisme is geen sprake vind ik, de ouders zoeken zelf de openbaarheid op.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_32836551
quote:
Op maandag 5 december 2005 15:20 schreef PeuRac het volgende:
dank je voor het openen van een vervolg Anneja een vervolg is nog wel rechtvaardigd hoor, er is nog niets defenitiefs.
En van ramptoerisme is geen sprake vind ik, de ouders zoeken zelf de openbaarheid op.
Staan de foto's ook nog op een andere site ??

Veel sterkte voor de ouders, dit zijn echt de meest erge beslissingen die je in je leven moet nemen volgens mij.
pi_32836789
quote:
Op maandag 5 december 2005 15:26 schreef massy het volgende:

[..]

Staan de foto's ook nog op een andere site ??

Veel sterkte voor de ouders, dit zijn echt de meest erge beslissingen die je in je leven moet nemen volgens mij.
op http://www.rigtering.nl/Reimer/oct-dec_2005.htm zie je gewone foto's van hem (van voor het ongeluk). De andere website is alleen voor leden.
pi_32837163
Het blijkt toch maar een vechtertje te zijn...
Trotse mamma :)
pi_32839150
Ja ik kreeg er ook wel een beetje dubbele gevoelens bij bij het zien van de foto's. Als het jouw kind zou zijn, dan zou je het volgens mij zo lang mogelijk willen houden. Maar aan de andere kant als ik hem zo zie liggen in dat grote bed, dat is toch ook wel heel erg triest. Hij ligt er echt zo levenloos bij.
pi_32839926
quote:
Op maandag 5 december 2005 14:48 schreef Brighteyes het volgende:
Denk dat het zelf klemzetten in het stoeltje en de afwijking ook geen verband hebben, maar misschien is de schade door een mogelijke afwijking wel zo groot? Ik bedoel, er zijn genoeg kindjes die veel langer zonder zuurstof zitten en daar helemaal zonder schade uit komen.
  maandag 5 december 2005 @ 17:39:37 #12
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_32840078
Mja, kan... hangt ook een beetje vanaf hoe lang het nou geweest is. Als de moeder zeg zo'n 10 minuten aan de deur heeft gestaan, dan moeten de hulpdiensten nog komen. Gaat heel snel hoor.
En het was in 'gewone' omstandigheden. Als iemand onderkoelt is dan kunnen de hersenen bijvoorbeeld veel langer zonder zuurstof voor ze kapot gaan.

Nou ja goed, het is en blijft hoe dan ook triest.
  † In Memoriam † maandag 5 december 2005 @ 18:00:25 #13
43556 miss_dynastie
pi_32840646
Ik voel niet die 'vreugde' die de ouders en meeste mensen op OOL voelen van 'hij is er nog', want dat idee heb ik niet, voor mij persoonlijk is leven veel meer dan alleen ademen. Maar voeding ontzeggen, tjee, dat zou ik ook nooit kunnen, lijkt me onmogelijk...
pi_32840828
ik blijf rillingen houden van dit verhaal.
pi_32842834
Behalve bij onderkoeling 10 minuten zonder zuurstof is eigenlijk altijd fataal, ook voor volwassenen. Je kunt dan nog wel gereanimeerd worden, maar de kans dat je voor altijd vegetatief blijft is dan iets van 99%. Dat heb ik geleerd bij EHBO/CPR. Die ambulance-broeder vertelde dat ze -als ze weten dat iemand meer dan 10 minuten geen zuurstof heeft gehad- vaak net doen of ze reanimeren, en dan zeggen dat het niet lukt om de familie de beslissing te besparen. Het is wel een droevig vooruitzicht nu, het lijkt erop dat ze toe gaan naar een kind dat wellicht langer blijft leven, maar nooit meer echt bij bewustzijn komt. Ik kan me wel voorstellen dat die extra tijd het wat makkelijker maakt om afscheid te nemen en een verhouding te krijgen met alle gebeurtenissen. Maar wat nou als het zo blijft als het nu is.... Je zult volgens mij als ouder heel moeilijk besluiten om je kind geen eten of drinken te geven of op een andere manier mee te werken aan zijn dood. Gruwelijke situatie. En arme Reimer, die dit blijkbaar toch wel behoorlijk bewust meemaakt allemaal...
mooi he, alles
  maandag 5 december 2005 @ 20:41:23 #16
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_32845220
Ik snap helemaal niet wat ze er mee bedoelen? Die opmerking over die afwijking? De schade die hij heeft komt toch gewoon door het ongeluk dat hij gehad heeft?

Wel echt triest hoor. Ik moet best vaak er aan denken, ik voel ook helemaal dat positieve niet en kan eerlijk gezegd ook niet met die ouders mee voelen. Ik vind het wel heel naar voor het kind zelf en zijn broertje. Dat vooral, die snapt er waarschijnlijk helemaal niets van en alles is straks zo anders.

Ik heb overigens wel een tuigje gekocht voor in de kinderstoel, laat d'r niet alleen maar ja je weet maar nooit enzo.
  Moderator maandag 5 december 2005 @ 22:01:26 #17
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_32847519
quote:
Lieve allemaal,

Enzo's eerste tandje komt door!!! Goed he!!

Het gaat nog steeds relatief goed. De ECG van zijn hartje was goed en gaf geen hartritmestoornissen aan. We zijn bij dat ze dat wel onderzocht hebben en dat ze ons zo vrij laten in de keuzes die er gemaakt kunnen worden.

Vanmiddag was Sinterklaas hier, met een zeer bekende stem; hij leek erg op die van een verpleger die er vandaag helaas niet bij kon zijn omdat hij naar een symposium moest ;-) Reimer was een beetje terughoudend, vond het nogal spannend. Hij kreeg een paard-en-wagen van lego ("kdootje!") en Enzo kreeg een Winnie de Poeh knuffel.

Aangezien we onze eigen oliebollenparty, die we altijd op de 1e Adventszondag houden (ook met gluhwein en warme choco), gemist hebben, heeft een van onze lieve vrienden ons vandaag alsnog heerlijke oliebollen gebracht. Dat was erg lief!

We zien wel wat de aankomende dagen en nachten ons brengen. Niemand durft er nu nog iets over te zeggen.

Liefs,
Geerke, Hans, Reimer, Enzo!
Als kinderen tandjes krijgen dan maken ze toch ook extra speeksel aan, aangezien enzo nauwelijks tot niet slikt lijkt me dat het vollopen van de longen ook te voorspoedigen, toch?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  maandag 5 december 2005 @ 22:08:17 #18
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_32847698
Ik denk dat dat in Enzo's geval misschien anders werkt. Een lijf in "overleefmodus"werkt heel anders. Hij zou dus zomaar helemaal geen last kunnen hebben van extra speekselvorming.

LB, je verwoordt precies hoe ik het voel...
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_32847945
Het leek mij al heel onwaarschijnlijk dat het ongeluk van een hartafwijking zou komen. Ze zouden dat al eerder gemerkt hebben. Wat ik denk is dat hij gewoon nog niet goed kon zitten, hij was immers 7 maanden oud, uitzonderingen zullen er altijd zijn, maar mijn kinderen konden toen echt nog niet in de kinderstoel zitten. En helemaal als ze het blad te strak hadden gezet, zákken ze onderuit dan kunnen ze niet weer omhoog komen. Hij kan het best nog wel een paar weken volhouden, maar wat senesta ook schrijft, tandjes betekent extra speeksel, en er hoeft maar 1 persoon bij hem in de buurt te komen die verkouden is, dan gaat het ook mis denk ik.
  † In Memoriam † dinsdag 6 december 2005 @ 09:36:43 #20
43556 miss_dynastie
pi_32855679
quote:
Op maandag 5 december 2005 20:41 schreef Luchtbel het volgende:
Ik snap helemaal niet wat ze er mee bedoelen? Die opmerking over die afwijking? De schade die hij heeft komt toch gewoon door het ongeluk dat hij gehad heeft?
Volgens mij bedoelen ze inderderdaad dat het reanimeren dan (beter) gelukt zou zijn. Maar tien minuten is lang, heel lang...
pi_32855803
quote:
Het idee was denk ik dat hij een hartstilstand gehad kan hebben en daarna onderuit gezakt is (en eventueel klem komen te zitten). Zijn hele circulatiestilstand zou dan door die hartafwijking veroorzaakt zijn. Blijft natuurlijk staan dat je ook dan zo snel mogelijk moet gaan reanimeren, maar toch.

Ik weet niet wat ik van mijn eigen kind zou vinden als het door bleef ademen terwijl er 'niemand meer thuis' is. Misschien nog wel erger dan wanneer hij meteen de geest zou geven bij het stoppen van beademing. Maar zo'n kind geen voeding meer geven zou me ook veel te ver gaan, dat idee vind ik te erg (net als bij diep-demente bejaarden trouwens).
  † In Memoriam † dinsdag 6 december 2005 @ 09:47:24 #22
43556 miss_dynastie
pi_32855917
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 09:42 schreef anneja het volgende:
Het idee was denk ik dat hij een hartstilstand gehad kan hebben en daarna onderuit gezakt is (en eventueel klem komen te zitten). Zijn hele circulatiestilstand zou dan door die hartafwijking veroorzaakt zijn. Blijft natuurlijk staan dat je ook dan zo snel mogelijk moet gaan reanimeren, maar toch.
Hmm... o zo. Daar geloof ik dan niks van, eerlijk gezegd. Zeven maanden is toch sowieso vrij vroeg voor een kinderstoel, dus dat ze daardoor onderuit zakken lijkt me niet gek. Dat ze het uitzoeken om de ouders een 'beter' gevoel geven, lijkt me wel gerechtvaardigd.
  † In Memoriam † dinsdag 6 december 2005 @ 09:55:23 #23
7074 moussy
kuttekop
pi_32856095
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 09:47 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Hmm... o zo. Daar geloof ik dan niks van, eerlijk gezegd. Zeven maanden is toch sowieso vrij vroeg voor een kinderstoel, dus dat ze daardoor onderuit zakken lijkt me niet gek. Dat ze het uitzoeken om de ouders een 'beter' gevoel geven, lijkt me wel gerechtvaardigd.
Ze zullen het eerder uitzoeken om alles uit te sluiten, niet voor de ouders.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  dinsdag 6 december 2005 @ 10:57:37 #24
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_32857433
Miss_D, Enzo is geen 7 maanden hoor. Anderhalf jaar.
Als je niet lacht, ben je dood.
  † In Memoriam † dinsdag 6 december 2005 @ 11:02:14 #25
43556 miss_dynastie
pi_32857539
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 10:57 schreef dutchie het volgende:
Miss_D, Enzo is geen 7 maanden hoor. Anderhalf jaar.
Ik zie dat ik me idd vergist heb, hij is van 21 maart dit jaar (dus hij was acht en geen zeven maanden oud toen het gebeurde) volgens hun eigen website, dus ook nog geen anderhalf.
  dinsdag 6 december 2005 @ 11:04:00 #26
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_32857570
Heuh? Nu ben ik de draad ook even kwijt.
  dinsdag 6 december 2005 @ 11:05:07 #27
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_32857594
Stond in het andere topic dat hij 1 was (ik heb me vergist, dacht dat er 1 1/2 stond). Maar hij is dus nog geen 1?
pi_32857820
In de aller eerste post van het eerste topic staat dat Enzo 1 jaar is!!

Vrienden van me hebben 2 zoontjes, eentje van 2 en een half en een van een jaar oud

Dat staat in de eerste post!!
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  Licht Ontvlambaar dinsdag 6 december 2005 @ 11:20:18 #29
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32857955
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 11:02 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ik zie dat ik me idd vergist heb, hij is van 21 maart dit jaar (dus hij was acht en geen zeven maanden oud toen het gebeurde) volgens hun eigen website, dus ook nog geen anderhalf.
Ik vind het allemaal heel dubbel... Weet niet zo goed wat ik nu moet denken...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  † In Memoriam † dinsdag 6 december 2005 @ 11:23:07 #30
43556 miss_dynastie
pi_32858019
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 11:14 schreef MeNicole het volgende:

Vrienden van me hebben 2 zoontjes, eentje van 2 en een half en een van een jaar oud

Van de site die moeder zelf heeft genoemd in een van haar berichtjes:
26 april - 1 month and 5 days old
Enzo 3 months-21 June
Dus dan is de eerste post niet helemaal nauwkeurig, wat ik me voor kan stellen als je geschrokken bent en je verhaal wil doen.
pi_32858083
quote:
Op zondag 20 november 2005 19:09 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Een kind van 8mdn kan nog niet uit zijn stoeltje klimmen
TS heeft het wel op een gegeven moment over 8mnd.
pi_32858195
quote:
Wel echt triest hoor. Ik moet best vaak er aan denken, ik voel ook helemaal dat positieve niet en kan eerlijk gezegd ook niet met die ouders mee voelen. Ik vind het wel heel naar voor het kind zelf en zijn broertje. Dat vooral, die snapt er waarschijnlijk helemaal niets van en alles is straks zo anders.
Ik ben ook helemaal niet positief inderdaad. Dat " halleluja hij leeft nog" voel ik niet. Ik denk dan meteen "nee, leven doettie niet. Hij ademt nog". Het is net een apparaat nu, het werkt. Maar de gevoelens, emoties en zelfdenkendheid die hem een mensje maken is verdwenen voor mijn idee...

Ik kan me niet indenken hoe die ouders zich moeten voelen, het lijkt me vreselijk je kind kwijt te gaan raken of het zo te zien liggen. Maar als buitenstaander voel ik vooral puur medelijden met het jochie dat hij daar nog steeds zo ligt te liggen.. Niks meer kan en het ook niet meer zal kunnen, behalve wachten op het einde.
pi_32858386
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 11:30 schreef innovative het volgende:
Niks meer kan en het ook niet meer zal kunnen, behalve wachten op het einde.
Ik denk dat ie zelfs dat niet kan.
  dinsdag 6 december 2005 @ 11:45:07 #34
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_32858544
Ik zie dat positieve ook niet. Ik denk dat het voor de ouders alleen nog fijn is dat hij er nog is. Ze weten zelf denk ik ook wel dat het 'een aflopende zaak' is, hoe oneerbiedig dit ook klinkt.
Maar zou jij als ouder, ook niet zo lang mogelijk naar je kindje willen blijven kijken? Alles aan hem/haar zo gedetailleerd mogelijk in je op willen slaan? Hem/haar aanraken en vasthouden zo lang het kan?
Op dat vlak, begrijp ik hen nl. wel.
Ik krijg er tranen van in mijn ogen als ik er teveel bij nadenk.
pi_32858756
Van een afstandje is natuurlijk alles anders. Ik denk dat als je zoiets zelf ondergaat dat het heel anders is. Voor een buitenstaander niet te begrijpen. Gelukkig maar denk ik dan!!!!

Zelf heb ik met zwaar verstandelijk gehandicapten gewerkt. Ik had daar een zwak voor een doof en blind meisje. Met een hartgebrek en een bocheltje. Het meisje kreeg ook de ene longontsteking na de andere. En overleefde het steeds maar weer. Elke buitenstaander had gezegd wat is dat nou voor leven enz. Ik zag dat ze toch momentjes van blijdschap kende, aan haar mimiek, aan haar ademhaling enz. Anderhalf jaar geleden is ze overleden. Zelf denk ik dat ze het toen zelf genoeg vond. Als ze niet meer wilde had ze het allang opgegeven is mijn gedachte erover. Waarschijnlijk ook niet reeel en zeker niet objectief. Ik had immers een groot zwak voor haar. Maar zo voelde ik dat wel.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  dinsdag 6 december 2005 @ 12:14:20 #36
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_32859193
Jessie, mooi geschreven.
  dinsdag 6 december 2005 @ 16:01:22 #37
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_32864713
Jessie, daar ben ik het helemaal mee eens. Als je naar zulke situaties kijkt van mensen die je zelf kent is het ook anders. Ik bedoel meer dat het zo'n mengeling van gevoelens is dat ik niet weet of ik voor deze mensen nou verdrietig ben of blij, of medelijden heb of misschien wel denk tja.... Tuurlijk is dat als buitenstaander anders, gelukkig maar.
pi_32869638
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 11:14 schreef MeNicole het volgende:

Ik ben nooit zo goed in die dingen, ik dacht dat hij ongeveer 1 jaar is, maar dat bleek achteraf 8mdn te zijn.
  woensdag 7 december 2005 @ 08:55:17 #39
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_32883309
quote:
Lieve allemaal,

Vanmorgen hebben we een gesprek met de arts gehad. De artsen durven niet te zeggen hoe lang Enzo's situatie gaat duren, want ze weten het echt niet (meer). Ze sluiten niets meer uit, omdat de situatie zo stabiel is sinds vrijdag. Waarschijnlijk, zeggen ze, zal Enzo uiteindelijk toch overlijden aan benauwdheid (maar daar lijkt hij nu helemaal geen last van te hebben dus dat weten ze ook niet zeker meer), of aan bijkomende infecties of complicaties. De arts zei dat we nu eigenlijk twee wegen kunnen bewandelen.

1. De lange weg: we kunnen Enzo alle kansen geven en hem optimaal helpen. Dan ook echt alles voor hem doen wat we kunnen.
2. De korte weg: als we dit geen kwaliteit van leven zouden vinden, kunnen we het proces waarin Enzo zit, verkorten. Dat betekent voeding en vocht onthouden, zodat het sneller gaat.

Wij kiezen voorlopig voor de eerste optie. We zien nu juist kleine dingetjes, zoals dat zijn ogen wat helderder lijken te staan, verder open staan en dat hij vaker rechtuit kijkt in plaats van zijn ogen steeds weg te draaien. We zien dat hij af en toe kleine slikbewegingen maakt. We weten niet wat hij misschien nog wel meer blijkt te kunnen; tenslotte werden de dingen die hij nu doet, onwaarschijnlijk zo niet onmogelijk geacht.

Vanaf morgen krijgt Enzo weer sondevoeding en dan komt ook de fysiotherapeut om hem te helpen, want zijn spieren verkrampen regelmatig. Ook komt de neuroloog hem morgen nog eens goed nakijken, om te zien wat er veranderd is ten opzichte van vorige week. Het is een goed gevoel dat ze ons geen richting op dwingen en nu alles voor hem gaan doen.

Dank je wel voor jullie gebed, blijf dat maar doen! We hebben een lief klein vechtertje!!
Liefs Geerke, Hans, Reimer, Enzo!
dit bericht is overigens van 6 dec.
pi_32884683
Als je het zo leest dan zijn misschien de wonderen de wereld nog niet uit. Ik weet nu niet of ik hoopvol moet zijn voor de ouders en Enzo, of dat het allemaal 1 grote teleurstelling zou zijn.
Als ouder denk ik ook dat ik precies hetzelfde zou doen, want diep in je hart zit daar altijd dat sprankje hoop!
pi_32884761
Ik kan me wel voorstellen dat je als ouder het gevoel hebt dat je dan in elk geval alles eraan hebt gedaan. Stel ze hadden meteen besloten om hem 'te laten gaan' hadden ze misschien altijd een knagend stemmetje in hun achterhoofd gehad "wat als...?"
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
ĐDumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  † In Memoriam † woensdag 7 december 2005 @ 10:29:31 #42
7074 moussy
kuttekop
pi_32884894
bah... tis toch ontzettend tegenstrijdig aan je moedergevoel om je kind geen voedsel of vloeistof te geven...
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 7 december 2005 @ 11:24:30 #43
13151 crew  Rewimo
pi_32886174
Ja, dat kun je volgens mij als ouder niet. Dat gaat zó tegen je gevoel in...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_32887461
pfff...... Wat moeilijk!
Aan de ene kant hoop je idd op een wonder
aan de andere kant...
ben zo bang dat dat kleine mannetje gevangen zit in zijn lichaampje, nergens een reactie op kan geven. Dus ook niet aan kan geven of hij wel of juist geen vreselijke pijn lijdt...
wie weet schreeuwt ie van binnen wel om rust, maar kan niemand bereiken......
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
  woensdag 7 december 2005 @ 12:36:41 #45
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_32887900
het doet me een klein beetje denken aan terri schiavo (of hoe je haar naam ook schrijft)
the journey is more important than the end or the start
and what it meant to me will eventually be
a memory of the time when i tried so hard
  woensdag 7 december 2005 @ 13:14:34 #46
34313 glossy
trotse mama van esmee
pi_32888887
wat een kracht heeft zo een klein mannetje om te vechten voor zijn leven.
en idd de wonderen zijn de wereld nog niet uit
pi_32889449
* Bar_en_Mar brand nog steeds een kaarsje voor Enzo

sterkte voor de ouders
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_32890049
Wauw, wat een wonderen er toch gebeuren! Ik hoop toch zo dat Enzo veel beter wordt en echt weer kan communiceren, kan spelen, maar ja ... als het al ooit zover komt, dan is er toch nog een hele lange weg te gaan.

Ik ben wel benieuwd naar de score die Enzo nu zou hebben met diezelfde test van eerst. En dan de scores vergelijken, natuurlijk.

* Bidt nog steeds voor Enzo, broer, papa en mama
pi_32900018
Bij Ouders Online heeft een neuropsycholoog gereageerd, iedereen was zo enthousiast vanwege de sterke reflexen die Enzo heeft, maar het blijkt juist het tegenovergestelde, hoe meer reflexen, en hoe steviger het lichaam is, hoe erger de hersenbeschadiging. En ook al is een gedeelte van de hersenen nog goed, die kunnen zich alleen ontwikkelen als alle hersenen in tact zijn. En dat is bij Enzo helemaal niet het geval. Ook schreef ze dat een situatie als dit bij baby's desastreus is. Al met al weinig hoop op enig herstel. Ik weet niet wat ik zou doen als het mijn kind was. Ik weet wel wat er met mijn moeder en opa is gebeurd (de korte weg).
pi_32900583
Ik dacht dat er geen kans op herstel meer was...
Ik heb zelf dan geen kinderen, maar kan me wel een beetje verplaatsen in de ouders, natuurlijk wil je hoop houden, maar ik denk dat de klap nu wel veel en veel harder aankomt omdat ze echt alleen maar van die positieve berichtjes schrijven.
Van wat ik ervan lees noem ik dit lijden en het uitstellen van het overlijden , maar nogmaals ik ben er niet bij geweest en het is mijn kind niet.
Gependeld
3 kinderen/1 kind, meisje/3 kinderen totaal, meisje, meisje, jongen/
april 2009 en het word een jongen
pi_32901827
Het zou voor mij geen keuze zijn denk ik om de voedsel te laten stoppen. Dat gaat volgens mij zo tegen je gevoel in.
Tja dat bericht van die neuropsycholoog is dan wel weer eentje die je met bijde benen op de grond zet helaas.
pi_32910903
Ja, je bent snel geneigd om in de zevende hemel te belanden als je al iets positiefs hoort. Maar als we realistisch zijn, is het menselijkerwijs niet mogelijk dat Enzo nog echt beter wordt. Maar toch blijf je dan hopen, he. En ik kan me goed voorstellen dat de ouders ook nog hoop hebben. Om dan inderdaad te stoppen met de voeding en vocht, ja, dat is behoorlij tegen je gevoel in.
Ik denk dat het nu ook (voor het rouwproces) niet goed zou zijn als de ouders nu akkoord zouden gaan met het stoppen van het toedienen ervan. Hun leven lang zullen ze dan het gevoel hebben dat Enzo misschien toch beter had kunnen worden.
Als Enzo verder geen pijn heeft, dan zal deze situatie nog wel even aanhouden, denk ik.
  donderdag 8 december 2005 @ 08:47:54 #53
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_32911344
Het is bij hersenbeschadigingen zo dat het soms voor komt dat de andere hersendelen taken gaan overnemen die kapot zijn. Dus ja, in theorie kan het wel zo zijn dat hij mss zou kunnen gaan slikken, maar als ik het goed begrijp is er zo veel kapot dat er toch niet heel veel meer zal zijn uiteindelijk.
  Moderator donderdag 8 december 2005 @ 10:21:04 #54
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_32912759
Gequote van elissa van ouders.nl
quote:
Ik kan als bijna-neuropsycholoog wel een aanvulling geven op het verhaal van dannie.

Het is zo dat babyhersenen heel flexibel zijn. Er kan best wat schade ontstaan en dan nemen inderdaad andere hersendelen de functies over. Vooral als de schade beperkt is tot een klein gebied in de hersenen, zijn de hersenen erg flexibel. Een kind met bijvoorbeeld een schotwond (akelig idee trouwens) kan daarvan beter herstellen dan een volwassene met diezelfde wond.

Ook wordt soms bij kinderen met zeer ernstige epilepsie een hersenhelft weggehaald. Deze kinderen gaan doorgaans naar het speciaal onderwijs, maar scoren op bijna alle vaardigheden zoals taal en motoriek toch nog maar mooi laaggemiddeld of iets daaronder, terwijl een volwassene bij wie je een hersenhelft weghaalt, zeer zwaar invalide zal zijn en bijvoorbeeld niet meer kan praten. Wel moet je bedenken dat de aangedane, weggehaalde hersenhelft van zo'n kind met epilepsie juist door die epilepsie al heel slecht was (ik heb het hier over extreem zware gevallen hoor!) en de andere hersenhelft daarom heel veel al overgenomen had.

Tot zover het positieve verhaal. Er is namelijk ook een keerzijde. Bij ernstig letsel voor de leeftijd van 1 jaar heeft hersenletsel doorgaans wel degelijk zeer ernstige gevolgen, vooral wanneer dit letsel over de hele hersenen verspreid is zoals bij Enzo. Dit is zo omdat de hersenen dan nog volop in ontwikkeling zijn. Dat blijven ze de hele kindertijd, maar zeker bij baby's is dit het geval. Een baby moet nog zó veel leren en voor alles wat hij moet leren heeft hij zijn hersenen zo hard nodig. Voor die ontwikkeling zijn hersengebieden ook van elkaar afhankelijk. Daarom gaat de ontwikkeling van delen van de hersenen die nog wel goed zijn, toch mis, omdat andere delen ook goed moeten werken om dat ene deel tot ontwikkeling te kunnen brengen. Kortom: een grote hersenbeschadiging in de babytijd is erg desastreus, erger nog dan bij een grote hersenbeschadiging bij een volwassene. Dit is dus heel anders dan een kleine beschadiging, waar kinderen goed overheen kunnen komen.

Soms is het ook zo dat een kind met hersenletsel eerst nog normaal lijkt, maar dat het zich niet ontwikkelt zoals het zou moeten. Zo'n kind "groeit in zijn gebrek", noemen ze dat. De problemen en achterstanden worden elk jaar weer groter. Je moet er dus nog jarenlang rekening mee houden dat er weer nieuwe problemen kunnen ontstaan.

Nog een klein beetje hoopgevende informatie ten slotte: vaak is het wel zo dat door de schok van een ongeluk de hersenen die nog wel goed zijn, tijdelijk wat extra "van slag" zijn, bijvoorbeeld door abnormale bloeddruk en door dode hersencellen in de buurt en (giftige) neurotransmitters die vrijkomen uit die dode hersencellen. Dat kan zich nog wel deels herstellen in de loop van een paar maanden. Het is dus zeker zinvol om steeds weer nieuwe scans te maken om te kijken of dit herstel optreedt. Maar als de schade echt te erg is en bijna alle hersenschors is weg, dan is er echt erg weinig hoop. Er moet nog wel weefsel over zijn dat zou kunnen herstellen. Hersenweefsel kan niet teruggroeien, wat weg is, is voor altijd weg.

Kortom, het klinkt niet goed. Maar ja, dat wisten we al...
quote:
Over de ogen kan ik niks zeggen, dat weet ik niet. Maar dat van die reflexen en die stevigheid in Enzo's lichaampje, dat is normaal bij een hersenbeschadiging en geen goed teken. Het werkt als volgt: reflexen ontstaan in de ruggenmerg en worden normaal gesproken gereguleerd en geremd door de hersenen.

Als een ongeluk pas is gebeurd, is het hele zenuwstelsel van slag en worden reflexen erg zwak. Maar na een tijdje verandert dat. Als de "rust" in het lichaam is teruggekeerd, gaat de ruggenmerg weer normaal werken en zorgt dus voor reflexen. Normaal gesproken worden die zoals ik al zei deels geremd door de hersenen. Maar als die remming wegvalt doordat de hersenen beschadigd zijn, terwijl de ruggenmerg het nog wel doet, dan krijg je juist heel hevige reflexen. Dat is geen teken van herstel, integendeel, helaas...

Neemt niet weg dat ik ook hoop dat het allemaal nog goed komt, hoor. Ik ben alleen erg bang dat die hoop geen zin heeft.
  Moderator zaterdag 10 december 2005 @ 13:50:16 #55
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_32969224
quote:
Lieve allemaal,

Vandaag hebben we een heel goed gesprek met de kinderneuroloog gehad. Hij heeft Enzo goed onderzocht en ons veel uitgelegd, waarbij hij alle tijd voor ons nam en alle vragen rustig en duidelijk beantwoordde.

Hij geeft aan dat hij bij Enzo basisreflexen ziet, op een laag, primitief niveau. Reflexen op een hoger niveau ziet hij bij Enzo niet. We hebben natuurlijk veel kleine verbeteringen gezien bij Enzo. De neuroloog geeft aan dat we wel meer van dit soort kleine verbeteringen zullen zien, maar dat ze waarschijnlijk allemaal passen binnen het beperkte, lage niveau van reflexen. Bijvoorbeeld dat hij eerst niet slikt en nu wel. Dat is een klein stapje hoger, maar valt ook binnen het beperkte gebied van de basisreflexen. Hij vergeleek het met een warme kachel. Als je je hand erop legt, trek je hem automatisch terug, dat is een basisreflex. Wij kunnen op een gegeven moment beslissen of we onze hand daar even laten liggen, om te voelen hoe warm het is. Dat is een hoger niveau, iets waarover je controle hebt. Dat soort signalen zien we nu niet bij Enzo. De neuroloog sluit niets uit, maar als hij naar Enzo kijkt, ziet het eruit als dat het bijkomen uit de coma op dit moment mijlenver weg is.

Ook hebben we een gesprek met de kinderarts gehad (niet de kinderarts van de Intensive Care maar van de kinderafdeling waar Enzo nu ligt), de voeding van Enzo - nu nog moedermelk, maar lang kan ik daar niet meer tegenop kolven! - wordt weer verhoogd. Hij krijgt morgen 6x110 cc per 24 uur.

De neuroloog vertelde van een revalidatiecentrum in Tilburg, met een gespecialiseerde afdeling voor kinderen in coma. Ze observeren en stimuleren de kinderen daar gedurende een periode van 8 weken, waarna de kinderen - afhankelijk van de eventuele vorderingen - naar huis gaan of verder behandeld worden. Daar gaan we aanstaande dinsdag heen om te kijken en te praten, zodat we daarna kunnen beslissen of Enzo daar kan verblijven.

We schrijven nu vanuit Heemskerk, we zijn even een paar dagen naar huis gegaan. Onder meer omdat Reimer ziek was, koorts had en naar ons vroeg. O, wat wil je dan graag op twee plaatsen tegelijk zijn!! Morgenmiddag (en misschien ook zondag) gaan we nog wel naar Enzo toe, maar blijven dan de rest van het weekend weer hier.
Dat was het even voor vandaag,

liefs Geerke, Hans, Reimer, Enzo!
pi_32977681
Klinkt nog steeds niet lekker, zij zijn natuurlijk blij dat hij nog steeds leeft, logisch. Maar ik (als leek) denk ik toch dat het nooit beter gaat worden, wat een vooruitzicht, hij kan nog tijden in coma liggen en alsnog overlijden. Wat een druk en moeilijk bestaan is dat de komende tijd terwijl het waarschijnlijk niks oplevert.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 10 december 2005 @ 22:00:47 #57
13151 crew  Rewimo
pi_32980545
Dat probeerde ik vanmiddag ook al te posten Het kan in feite eindeloos blijven duren zo...
  dinsdag 13 december 2005 @ 19:43:43 #58
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_33051179
Vandaag stond in het Stan Huygens journaal van de Telegraaf een foto van Enzo met zijn moeder.
Het ging om het bezoek van het Alax elftal aan het betreffende ziekenhuis.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 13 december 2005 @ 19:46:30 #59
13151 crew  Rewimo
pi_33051256
Ik kan de foto plaatsen als daar geen bezwaar tegen is. Of toch maar niet?
  dinsdag 13 december 2005 @ 19:51:40 #60
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_33051393
Het lijkt me dat het wel kan. Als je het in de telegraaf zet, weet je dat half Nederland het ziet. Maar ik weet niet wat het beleid van FOK hierop is.
Persoonlijk had ik het nooit gedaan (foto in de krant, bedoel ik), maar da's een andere discussie, denk ik.
  Moderator dinsdag 13 december 2005 @ 19:51:54 #61
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_33051397
Ik vond het een akelige foto.
  dinsdag 13 december 2005 @ 19:53:21 #62
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_33051438
Ik ook Senesta.
En misschien helemaal "not done" om dit te zeggen, maar ik vraag me af waarom ze hier toestemming voor hebben gegeven.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 13 december 2005 @ 19:57:38 #63
13151 crew  Rewimo
pi_33051578
Ik vind het ook geen mooie foto, Enzo staat er een beetje eng op met die weggedraaide oogjes. Overigens sprak ook uit het berichtje erbij weer de hoop van zijn moeder

Ik heb de foto opgeslagen, wie hem wil zien kan me mailen.
  dinsdag 13 december 2005 @ 19:58:18 #64
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_33051601
[edit]
  dinsdag 13 december 2005 @ 20:01:21 #65
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_33051695
Dat die moeder blijft hopen kan ik me levendig voorstellen. Aan de andere kant vind ik dit zo schrijnend, zoals Enzo er nu uitziet, dat ik het gevoel heb dat je zo'n kind moet beschermen tegen de buitenwereld. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, maar ik vind het te intiem, op de 1 of andere manier.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 13 december 2005 @ 20:07:26 #66
13151 crew  Rewimo
pi_33051915
Ik vraag me af, uit wat Enzo's moeder schrijft, of het wel tot haar is doorgedrongen wat er met hem aan de hand is. Ik krijg zo'n struisvogel-beeld van haar berichtjes. Alsof ze niet wil zien dat hij niet meer de oude Enzo is en dat naar alle waarschijnlijkheid ook nooit meer zal worden.

Aan de andere kant snap ik heel goed dat ze zich met alle macht vastklampt aan het feit dat hij er nog is. Het is nu eenmaal je kind en dat wil je niet kwijt.
  dinsdag 13 december 2005 @ 20:17:51 #67
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_33052293
Ik denk dat ze denkt dat omdat ie, tegen alle verwachtingen in, toch zelf ademt, er misschien nog wel meer verbetering in kan zitten.
Blijft het feit dat ik die krantenfoto echt niet kan begrijpen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 13 december 2005 @ 20:29:31 #68
13151 crew  Rewimo
pi_33052713
De foto van Enzo
  dinsdag 13 december 2005 @ 20:30:46 #69
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_33052768
erg schrijnend misschien, zl wel aan mij liggen, misschien ben ik de enige?
maar er stond in dat artikel dat die man die bij Enzo stond er even van moest slikken, en dat toen iemand anders tegen hem zei "ben ik blij dat we gezond zijn" het eerste wat door mijn hoofd schoot was dat Enzo ook gezond was, maar door een menselijke fout in coma ligt.
blijft t feit aanwezig dat Enzo er akelig uitziet zo
  dinsdag 13 december 2005 @ 20:34:37 #70
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_33052892
Och arme, die ogen. En toch begrijp ik wel dat zijn moeder zo reageert. Het 'struisvogel' en de hoop. Haar zoon was een paar weken terug nog volledig gezond. Het is denk ik niet te accepteren dat dit niet meer zo is. Je eigen kind zelf los moeten laten, dat kan (bijna) niet denk ik. Als die keuze niet voor je gemaakt wordt lijkt het mij echt, echt niet te doen.
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  † In Memoriam † dinsdag 13 december 2005 @ 20:47:50 #71
7074 moussy
kuttekop
pi_33053388
Ze laat gewoon zien dat ze dr zoon accepteert zoals ie is, hij is van haar, hij blijft van haar en zij zal er voor hem zijn. Dat is iig de indruk en het gevoel wat ik krijg bij die foto. Ze is gelukkig met het ventje, ondanks de grote zorgen.
pi_33053589
Wat een nare foto, ik begrijp niet zo goed dat ze hem dit aan doen.
Natuurlijk wil je je kind nooit kwijt, maar dit is niet het jongetje wat ze kenden, en dan ook totaal niet, dit jongetje is naar wat ik lees een kasplantje dat ligt te lijden.
Gependeld
  † In Memoriam † dinsdag 13 december 2005 @ 20:58:50 #73
7074 moussy
kuttekop
pi_33053764
Ik zie niet zo goed wat er naar aan is vergeet niet dat die mensen anders naar Enzo kijken dan wij.
  Jubileum moderator dinsdag 13 december 2005 @ 21:00:21 #74
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_33053821
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 20:47 schreef moussy het volgende:
Ze laat gewoon zien dat ze dr zoon accepteert zoals ie is, hij is van haar, hij blijft van haar en zij zal er voor hem zijn. Dat is iig de indruk en het gevoel wat ik krijg bij die foto. Ze is gelukkig met het ventje, ondanks de grote zorgen.
Zo voel ik het precies!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_33053858
Ook al werk ik zelf met verstandelijk gehandicapten en zie heel wat mensen die er anders uitzien , ik vind het jongetje er naar uitzien, echt gehandicapt er uitzien zo met zn oogjes weggedraaid en dat grote hoofd.
Gependeld
pi_33053891
Die ouders doen dat toch vanuit hun trots En wie zijn dan om daar van te vinden dat ze niet trots mogen zijn? Ik bedoel ze doen dat niet om hun zoontje dwars te zitten ofzo.
Hun zijn trots op hun vechtertje. Zo zien hun dat en zo willen zij denk ik dat wij hem ook zien. Dat dit niet voor iedereen zo overkomt is dan de conseqentie. Maar als ik ouder was die die beslissing op die manier had genomen dan had ik gedacht scheit. Mijn kind, mijn trots en anders doen ze de ogen maar lekker dicht.
Het voelt heerlijk!!!!
  † In Memoriam † dinsdag 13 december 2005 @ 21:03:23 #77
7074 moussy
kuttekop
pi_33053928
[schepje er boven op]

Als het een FOK!kertje was geweest hadden de meesten wel anders gereageerd!

[/schepje]
  Jubileum moderator dinsdag 13 december 2005 @ 21:04:10 #78
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_33053956
Zou je echt denken Mous?
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † dinsdag 13 december 2005 @ 21:04:50 #79
7074 moussy
kuttekop
pi_33053981
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 21:01 schreef MevrouwKoRn het volgende:
Ook al werk ik zelf met verstandelijk gehandicapten en zie heel wat mensen die er anders uitzien , ik vind het jongetje er naar uitzien, echt gehandicapt er uitzien zo met zn oogjes weggedraaid en dat grote hoofd.
hij ís gehandicapt, waarom zou hij er dan normaal uit moeten zien
  † In Memoriam † dinsdag 13 december 2005 @ 21:05:15 #80
7074 moussy
kuttekop
pi_33054006
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 21:04 schreef Lois het volgende:
Zou je echt denken Mous?
Tuurlijk, kijk naar Mink & Danyel, vecht jongen, vecht enz enz...
  Jubileum moderator dinsdag 13 december 2005 @ 21:08:00 #81
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_33054123
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 20:34 schreef Lishe het volgende:
Je eigen kind zelf los moeten laten, dat kan (bijna) niet denk ik. Als die keuze niet voor je gemaakt wordt lijkt het mij echt, echt niet te doen.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik kan me de gruwel niet indenken, de beslissing waar zij nu voor staan. Ik zou de beslissing ook niet kunnen nemen denk ik, behalve misschien in een situatie van ondraaglijk lijden.
Ik zou me uit alle macht aan elke vezel van mijn kind vastklampen denk ik.
Eva ♥ en Iris ♥
pi_33054296
Maar dan krijg je weer de vraag ``wat IS lijden``? In mijn ogen is dit namelijk lijden. Ik weet echt niet of ik mijn kind dit de rest van zn leven aan zou willen doen, en dan heb ik het over als Enzo echt zo blijft zoals hij nu is en blijft leven en dus de rest van zijn leven alleen maar aan apparaten verbonden is en alleen maar kan liggen op bed.
Nee, dat vind ik geen leven.
Gependeld
  † In Memoriam † dinsdag 13 december 2005 @ 21:13:21 #83
7074 moussy
kuttekop
pi_33054330
Tis ook geen leven, maar voor die ouders wel hún kind.
pi_33054375
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 21:05 schreef moussy het volgende:

[..]

Tuurlijk, kijk naar Mink & Danyel, vecht jongen, vecht enz enz...
Dat vind ik inderdaad ook waar ja. Toen ik na die foto keek van Enzo en de reactie's las dacht ik precies hetzelfde. Maar ik ben dan zo'n scheiterd die dat dan niet durft te zeggen
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  † In Memoriam † dinsdag 13 december 2005 @ 21:15:52 #85
7074 moussy
kuttekop
pi_33054412
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 21:14 schreef MeNicole het volgende:

[..]

Dat vind ik inderdaad ook waar ja. Toen ik na die foto keek van Enzo en de reactie's las dacht ik precies hetzelfde. Maar ik ben dan zo'n scheiterd die dat dan niet durft te zeggen
Ik hield me in... wil best wel eens de ongezouten versie posten hoor
  dinsdag 13 december 2005 @ 21:38:14 #86
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_33055204
Ik zie het toch anders.
Even ter vergelijking; toen mijn moeder erg ziek was, waren er veel mensen die even op bezoek wilden komen. Ik was daar het felst op tegen omdat mijn moeder er helemaal niet uitzag als mijn moeder, en ik niet wilde dat relatief vreemden haar zo kwetsbaar zouden zien.

Ik heb verder geen enkel oordeel over wat Enzo's moeder doet of laat, het voelt voor mij alleen als een te intiem binnenkijkje bij mensen die ik niet ken, maar hun verhaal helaas wel.
Ik had dat bij Mink niet, omdat ik jou "ken" Mouss.
  dinsdag 13 december 2005 @ 22:23:56 #87
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_33056764
Ik vind de foto niet eens naar.
Vind de geschokte reacties op die foto ook een beetje sensatiezoekerig overkomen, maar dat kan ook mijn verkeerde interpretatie zijn. Maar op basis van jullie reacties verwachtte ik een gruwelijke foto en dat vind ik het écht niet (gelukkig).

En Leah, komt dat gevoel over je moeder niet ook doordat je misschien weet dat je moeder zelf zo niet gezien wilde worden? Dat vind ik wel een verschil met een baby, bij wie kwetsbaarheid laten zien misschien ook minder beladen is?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  † In Memoriam † dinsdag 13 december 2005 @ 22:29:16 #88
7074 moussy
kuttekop
pi_33056962
Ik verwachte ook een hele akelige foto, maar het viel me alles mee.
  dinsdag 13 december 2005 @ 22:33:12 #89
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_33057109
Ja Sugar, dat is ook zo.
Mijn eerste reactie had overigens ook niets met de "akeligheid" van de foto te maken. In mijn reactie naar Rewimo toe doelde ik meer op het beleid van FOK, ik weet niet of je zo'n foto zomaar mag plaatsen ivm copyright.
  † In Memoriam † dinsdag 13 december 2005 @ 22:37:44 #90
7074 moussy
kuttekop
pi_33057282
nou volgens mij mag het niet, omdat ie uit het betaalde gedeelte van de telegraaf komt.
  dinsdag 13 december 2005 @ 22:56:28 #91
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_33057853
Nou Sugar, dat vind ik ook nogal een uitspraak zeg sensatiezoekerig omdat mensen het er akelig uit vinden zien of begrijp ik je nu verkeerd, bedoel je meer omdat er ""spannend"" over werd gedaan over het wel of niet posten van die foto?wat ik ook wel weer kon begrijpen, want waar ligt de grens? wat mag wel en wat niet....

Ik vind de foto ook naar om te zien, niet om zijn oogjes of wat dan ook, meer omdat ik denk aan het feit dat hij nog een gezond jongetje had kunnen zijn, net zoeentje zoals hierboven ligt te slapen in zijn bedje
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  Moderator dinsdag 13 december 2005 @ 22:58:53 #92
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_33057928
Ik snap eigenlijk niet waarom ik de foto niet akelig mag vinden.
En waarom mij dat een sensatiezoeker zou maken, maar misschien vat ik dat helemaal verkeerd op.
Ik val daarmee de ouders toch niet aan?
Het geeft mij gewoon op het moment dat ik de foto zie een een akelig gevoel, zo'n kindje hoort gewoon lekker rond te kruipen, eten in zijn oren te smeren, en de gekste geluidjes te produceren.

Als ik dat kindje dan zo zie, met die oogjes weg gedraaid, doekjes in zijn handen omdat hij anders zijn handen open haalt met zijn nageltjes (omdat zijn vuistjes zo verkrampt zijn), geeft mij dat een akelig gevoel, dat maakt het voor mij een akelige foto.

Daarmee geef ik geen oordeel over de ouders van enzo.
  dinsdag 13 december 2005 @ 23:13:32 #93
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_33058387
Oh en ik ben het er ook wel mee eens dat er zéker anders gereageerd wordt als het om een Fok-kindje gaat, maar ik moet zeggen dat ik daar meer problemen mee heb/had. Dat proberen overal een positieve draai aan te geven, heel goed bedoeld hoor, maar vaak niet reeel(in mijn ogen dan he?)

maar ik zit hier wel een topic te vervuilen geloof ik
Hyves!
  dinsdag 13 december 2005 @ 23:45:59 #94
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_33059384
Ik vond de foto ook niet schokkend. Weet alleen niet of ik dat zelf gedaan zou hebben.
Ik kan me zo voorstellen dat ik me eerder in een coconnetje zou terugtrekken. Niet vanwege schamen maar meer zoiets als beschermen of zo.
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:13 schreef Loena-tik- het volgende:
Oh en ik ben het er ook wel mee eens dat er zéker anders gereageerd wordt als het om een Fok-kindje gaat, maar ik moet zeggen dat ik daar meer problemen mee heb/had. Dat proberen overal een positieve draai aan te geven, heel goed bedoeld hoor, maar vaak niet reeel(in mijn ogen dan he?)

maar ik zit hier wel een topic te vervuilen geloof ik
Dit wilde ik eerder vanavond ook posten.
Ik moet heel eerlijk bekennen en nu ga ik heel heel eerlijk zijn zonder dat ik verder iemand wil kwetsen dat ik soms bij de foto's van Danyel ook wel eens gedacht heb 'Ben ik nou de enige die iets anders ziet dan de anderen?'. Dan kwamen er reacties over hoe mooi ontspannen hij er bij lag en dat je zag dat hij rust uit straalde, terwijl ik alleen maar een apatisch kindje zag liggen.
'Niks mis mee' om dat te posten om het maar eens zo raar te zeggen maar ik vond al die reacties toen ook een beetje overtrokken, wishfull thinking. Maar goed, ik snap ook wel dat mensen dat ook voor een deel doen omdat ze de betrokkenen 'kennen' en willen steunen.
Maar je ziet idd toch ook wel duidelijk dat hier de betrokkenheid minder groot is, het verbaasde me niet om te zien dat er al 3 dagen niet gereageerd was in dit topic. Terwijl we bij een Fok! kindje mss nu al wel aan deel 4 of 5 bezig zouden zijn geweest.
En ik zeg niet dat dat verkeerd is trouwens hoor, het is toch logisch dat je meer meeleeft met mensen die je kent. Maar daardoor 'oordeelt en 'veroordeelt'' het ook wel makkelijker denk ik.
  woensdag 14 december 2005 @ 06:26:52 #95
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_33064019
Ja, Loena en Senesta, ik vind het sensatiezoekerig overkomen om de foto zo te omschrijven als naar. De geschokte reacties klinken voor mij als "een sfeertje maken". Natuurlijk kijkt iedereen anders naar die foto en mag iedereen zeggen wat ie ervan vindt. Maar op mij kwamen ze niet oké over, deze reacties.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_33065762
niet alle vorderingen zijn de afgelopen tijd hier gepost maar deze wil ik jullie niet onthouden.
quote:
Lieve allemaal,

Gisteren merkte ik dat Enzo’s tweede tandje doorkomt!! Ook was gisteren de Ajax selectie in het ziekenhuis! De foto die ze gemaakt hebben met Nigel de Jong, is vandaag geplaatst in de Telegraaf (zit inmiddels ook al in Enzo’s dagboek geplakt), ik zal beide foto’s die ze gemaakt hebben, even toevoegen aan deze mail.

We zijn vandaag in Tilburg geweest (www.rcleijpark.nl). Maandag 19 december wordt Enzo daar opgenomen, op een afdeling voor kinderen / jongeren die niet bij bewustzijn zijn. Ze gaan hem dan eerst 2 weken observeren en hem daarna 6 weken een stimuleringsprogramma aanbieden: ze proberen dan zoveel mogelijk reacties bij hem los te krijgen, op allerlei gebied. Ook krijgt hij dan fysiotherapie. Over veel praktische zaken (zoals bezoek / evt. verblijf RMD) horen we maandag ter plekke meer.

De arts in Tilburg vertelde dat Enzo’s prognose slecht is - dat komt dan toch wel weer hard aan als je dat hoort - , omdat hij een algeheel gebrek aan zuurstof heeft gehad. Dat zou anders kunnen zijn bij bijvoorbeeld een ongeval, dan kan het zo zijn dat een gedeelte van de hersenen beschadigd is en een ander gedeelte helemaal onbeschadigd; de prognose is dan vaak wat beter. Maar wat ons erg aansprak, is dat de arts in Tilburg zei dat ze dat als het ware even aan de kant zetten, en hem gewoon alle kansen geven die een ander kind ook krijgt. Bij een slechte prognose gaan ze niet van het negatieve uit, ze denken dan ook niet dat het toch wel niet zal lukken. Ook geven ze - als verbetering uitblijft - niet halverwege de behandelingstermijn op. De arts zei: “Wij doen altijd zóveel tegen beter weten in”.
Na die 8 weken wordt er besloten hoe het verder gaat: is er veel vooruitgang geboekt, dan is evt. revalidatie in eigen regio mogelijk. Is er weinig tot geen vooruitgang - dan verwachten ze ook dat het daarna niet meer komt, omdat kans op herstel vaak in de eerst paar maanden het grootst is - dan bekijken we samen het vervolgtraject. Zover kijken wij nu absoluut nog niet, eerst maar eens Tilburg.

Verder hebben we hier toch een mooie kerstboom gezet. Ook al voelt het wat dubbel, Reimer vindt het prachtig en geniet er volop van. Zo zijn er meer dingen die toch doorgaan. Gisteren is Reimer met opa en oma met de trein naar het ziekenhuis gekomen, dat was een geweldige belevenis, want treinen zijn het helemaal op dit moment voor hem. Hij weet dat Enzo ziek is, maar vraagt zich verder volgens mij weinig af hoe het zit, het lijkt of het voor hem al een nieuwe werkelijkheid is geworden. Voor ons lijkt het al heel lang geleden dat ik Enzo heb zien lachen, laat staan hoe lang dat voor zo’n klein ventje als Reimer moet zijn....

liefs,
Geerke, Hans, Reimer, Enzo!
Hij is van gisteren avond.
  Moderator woensdag 14 december 2005 @ 10:37:03 #97
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_33066401
quote:
Op woensdag 14 december 2005 06:26 schreef Sugar het volgende:
Ja, Loena en Senesta, ik vind het sensatiezoekerig overkomen om de foto zo te omschrijven als naar. De geschokte reacties klinken voor mij als "een sfeertje maken". Natuurlijk kijkt iedereen anders naar die foto en mag iedereen zeggen wat ie ervan vindt. Maar op mij kwamen ze niet oké over, deze reacties.
Welke reactie had je dan wel gepast gevonden?
pi_33066488
quote:
Op woensdag 14 december 2005 06:26 schreef Sugar het volgende:
Jouw opmerking komt op mij ook niet zo positief over moet ik zeggen. Je drukt mensen doodleuk een stempel op, maar misschien komt dat omdat jij een andere opvatting(mildere) opvatting hebt van het woord sensatiezoeker. Bij mij past het namelijk in het rijtje ramptoerist..smullen enz. niet leuk dus Ik snap het eigenlijk niet zo goed waarom je zoiets moet zeggen tegen mensen die meeleven en ja ik voel mij ook aangesproken door die opmerking, simpelweg door het feit dat ik ook nare gevoelens kreeg bij het zien bij die foto, ben ik nu ook een sensatiezoeker?
Hyves!
  woensdag 14 december 2005 @ 10:51:07 #99
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_33066743
Ik ervaar het echt, helemaal niet! als sensatie zoeken.... Ik vroeg me alleen maar oprecht af, waarom je zo'n foto in de krant zou willen hebben.
Maar goed, ik zit misschien anders in elkaar, en kan sowieso niet invoelen wat die ouders voelen.

Maar ik mag het me toch wel afvragen
  woensdag 14 december 2005 @ 10:51:49 #100
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_33066760
We verschillen van mening over hoe naar de foto is. Dat kan en daar kunnen we denk ik verder niet over discussieren?

Ik vind vertellen dat het zo'n afschuwelijke foto is niet passen bij hoe ik de foto zie, maar goed, daar kunnen jullie weinig aan doen! Meer los daarvan vind ik het klinken als een een soort sensatie-achtige aankondigingen van gruwelijkheden ofzo. Ik weet niet, ik kan me voorstellen dat ik Maria ook wel zo op een foto kreeg op een ongelukkig getimed moment. Natuurlijk weten we hier dat het om een heel ziek jongetje gaat en maakt dat de foto schrijnend. Maar de reacties vertelden mij meer: kijk, ik heb gekeken en jeeeeeeeeeetje, wat ziet het er eng uit *kijk ook* *kijk ook* *kijk snel ook* *klik *hier*. Ik kreeg er een nare smaak van in m'n mond. Dat wilde ik zeggen met mijn eerdere opmerkingen.
  woensdag 14 december 2005 @ 10:53:16 #101
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_33066796
Oh Leah, maar de vraag waarom je dat in de krant zet, vind ik ook een logische, hoor.
Ik vind gewoon de geschokte reacties en opmerkingen over de oogjes en armpjes naar overkomen.
  † In Memoriam † woensdag 14 december 2005 @ 10:58:57 #102
7074 moussy
kuttekop
pi_33066935
quote:
Op woensdag 14 december 2005 10:51 schreef Leah het volgende:
Ik ervaar het echt, helemaal niet! als sensatie zoeken.... Ik vroeg me alleen maar oprecht af, waarom je zo'n foto in de krant zou willen hebben.
Maar goed, ik zit misschien anders in elkaar, en kan sowieso niet invoelen wat die ouders voelen.

Maar ik mag het me toch wel afvragen
Ik denk dat ze het misschien wel stoer vinden dat hún kind in contact is geweest met een ajaxpipo en niet denken aan het uiterlijk of wat ook van het jongetje.

Ik denk dat ik het ook toe zou staan, René heeft ook wel eens in de krant gestaan, die is gezond (als het goed is ) ík zie er geen verschil in.
  woensdag 14 december 2005 @ 10:59:47 #103
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_33066954
quote:
Op woensdag 14 december 2005 10:51 schreef Sugar het volgende:
We verschillen van mening over hoe naar de foto is. Dat kan en daar kunnen we denk ik verder niet over discussieren?

Ik vind vertellen dat het zo'n afschuwelijke foto is niet passen bij hoe ik de foto zie, maar goed, daar kunnen jullie weinig aan doen! Meer los daarvan vind ik het klinken als een een soort sensatie-achtige aankondigingen van gruwelijkheden ofzo. Ik weet niet, ik kan me voorstellen dat ik Maria ook wel zo op een foto kreeg op een ongelukkig getimed moment. Natuurlijk weten we hier dat het om een heel ziek jongetje gaat en maakt dat de foto schrijnend. Maar de reacties vertelden mij meer: kijk, ik heb gekeken en jeeeeeeeeeetje, wat ziet het er eng uit *kijk ook* *kijk ook* *kijk snel ook* *klik *hier*. Ik kreeg er een nare smaak van in m'n mond. Dat wilde ik zeggen met mijn eerdere opmerkingen.
Oh ok, nu snap ik het, je doelde dus meer om het gebeuren er omheen, nu snap ik het beter.
Hyves!
pi_33067119
Ik vind het ook een beetje enge foto, maar dat komt meer door de verdrietige gedachte die er bij hoort.
Het jongetje en de moeder zitten er verder wel mooi bij, je ziet de liefde.

Alleen snap ik niet zo goed wat Ajax daar doet, als dat voor een 8-jarig supportertje was, is het heel leuk dat ze even komen.
Maar dit jongetje heeft dit nooit gesnapt door zijn jonge leeftijd.
  woensdag 14 december 2005 @ 11:23:38 #105
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_33067469
Ik vind de foto ook wel meevallen, had nav de reacties ook wat veel ergers verwacht... Ik vind het wel opvallend hoe "gelukkig" de moeder lijkt, alsof er niks aan de hand is... Dat zal vast die hoop nog zijn die ze blijkbaar nog heeft.

Misschien zijn ze ook wel blij met de aandacht? Niet verkeerd bedoeld ofzow, maar kan me voorstellen dat je je verhaal kwijt wilt, ook om het voor jezelf een klein beetje te verwerken en op een rijtje te kunnen zetten...
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
ĐDumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  Moderator woensdag 14 december 2005 @ 13:13:17 #106
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_33070005
Ik vind het wel jammer op zich, er zijn van enzo met dat voetbalteam twee foto's gemaakt, de andere foto is heel gewoon, kijkt hij recht uit zijn oogjes, een veel mooiere foto maar die is dan weer niet geplaatst door de telegraaf.
Deze foto's heeft de moeder doorgemaild naar de spotters voor enzo site.
  † In Memoriam † zondag 25 december 2005 @ 09:16:34 #107
7074 moussy
kuttekop
pi_33389757
Weet iemand hoe het met Enzo en zijn familie is?
pi_33389783
http://www.rigtering.nl/Reimer/Dagboek_News.htm

Hier staat een update op hun site.
  † In Memoriam † zondag 25 december 2005 @ 11:40:17 #109
43556 miss_dynastie
pi_33523944
Ik heb net het laatste berichtje van Enzo gelezen op de site, hij heeft een constante epileptische aanval en dat moet eerst onder controle zijn voordat ze methet stimuleringsprogramma kunnen beginnen. Maar ik vraag me nu af; de hersens zijn zo zwaar beschadigd, ligt hij nog wel in coma, of is hij er uit maar is dat verschil niet te zien. Ik bedoel; het verschil tussen een coma en zwaar geestelijk gehandicapt, is zeer klein.
  Moderator vrijdag 6 januari 2006 @ 10:51:21 #111
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_33758017
quote:
3 Januari 2005 - Dinsdag

Gisteren heeft Enzo een EEG gehad en vanmiddag hadden we een gesprek met de neuroloog en met de revalidatiearts. De EEG ziet er niet goed uit en de medicatie slaat niet voldoende aan bij Enzo. Zelfs met al de medicatie die er is, krijgen ze de epilepsie van Enzo dus niet onder controle.

Dat betekent dat de beslissing genomen is dat Enzo definitief niet naar het revalidatiecentrum kan. De revalidatiearts zei dat, als zij nu aan slag zouden gaan met het stimuleringsprogramma, dat ze dan meer kwaad zouden doen dan goed. Het zou Enzo heel veel stress opleveren en het zou zijn epilepsie waarschijnlijk alleen maar versterken.

De verwachting is, zoals ik in het vorige bericht al schreef, dat de voortdurende epilepsie de hersenen van Enzo op den duur zal uitputten. Hoe lang dat gaat duren, kan niemand zeggen.

Het Elisabethziekenhuis waarin Enzo nu ligt, gaat nu zo snel mogelijk de overplaatsing regelen naar een ziekenhuis bij ons in de buurt. We hopen en verwachten dat dat het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk zal zijn.

Het voelt heel erg verdrietig, en ook erg onwerkelijk, want hoe slecht het er ook voor stond, ik kon me toch ook niet voorstellen dat Enzo echt definitief niet naar het revalidatiecentrum zou kunnen gaan. Dat was immers waar we voor naar Tilburg kwamen!

We gaan nu naar Enzo toe. Lieve Enzo, ik wou dat ik de woorden had die konden uitdrukken hoeveel we van je houden. Ik wou dat het allemaal zo anders was.... ik wil zo graag dat de zon die vandaag hier buiten zo heerlijk scheen, ook binnen in ons onwerkelijke wereldje schijnt...
quote:
Friday, January 06, 2006

What's new?

Vandaag hebben we te horen gekregen dat Enzo morgenochtend al naar de kinderafdeling van het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk mag! Op de één of andere manier kan ik nu heel blij zijn, ondanks alles, gewoon omdat hij straks zo lekker dicht in de buurt is. Dat we weer thuis kunnen wonen, en toch Enzo heel dicht bij ons hebben, dat is echt fijn.

We weten niet, hoe alles verder zal gaan, hoe lang Enzo in het ziekenhuis zal blijven, of thuis verplegen straks nog wel een optie is. De artsen weten ook niet hoe lang het zal duren voordat Enzo's hersentjes uitgeput zullen raken. De neuroloog achtte het echter onwaarschijnlijk dat Enzo het een jaar uit zou kunnen houden. Maar ja, je weet het nooit met Enzo!

Gisterenavond aaide ik hem over zijn bolletje en even leek het alsof hij zo verdrietig uit zijn ogen keek, het voelde bij mij alsof hij wilde zeggen: "ik ben zo moe van het vechten, mamma..."

Maar eerst gaan we morgen naar Beverwijk. Ik mag met Enzo mee in de ambulance! Wat heerlijk om ook op die reis dichtbij hem te zijn!
  vrijdag 6 januari 2006 @ 12:13:35 #112
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_33760580
Het is dus een beetje een aflopende zaak, zo te lezen...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  vrijdag 6 januari 2006 @ 12:15:46 #113
77879 MevrouwKoRn
Uberrammelaar
pi_33760658
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 12:13 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Het is dus een beetje een aflopende zaak, zo te lezen...
Dat is het naar mijn idee altijd geweest, maar wilden de ouders daar niet aan.
Het arme kereltje
Gependeld
pi_33772668
Ze hebben nu in ieder geval wel wat meer tijd gehad om er wat meer aan te "wennen", ze klinken nu een stuk realistischer. Het blijft toch wel een heel verdrietig verhaal. Vooral die laatste alinea waarin ze zich tot Enzo zelf richt vind ik hartbrekend.
mooi he, alles
pi_33783136
Ja inderdaad ze kllinkt nu wel meer realistisch. En die laatste alinea van het eerst berichtje is echt hartverscheurend. Ik moest echt even heel erg slikken

Ik vind het heel erg jammer dat Enzo zo'n ontzettende last heeft van die epilepsie, dit lijden zou je hem toch willen besparen.
pi_33801860
De één na laatste alinea

(van het bericht van 6 januari)

[ Bericht 19% gewijzigd door kissa op 07-01-2006 16:31:41 ]
pi_33864398
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 22:56 schreef Lewis.de.boxer het volgende:

Ik vind het heel erg jammer dat Enzo zo'n ontzettende last heeft van die epilepsie, dit lijden zou je hem toch willen besparen.
Ik denk eerlijk gezegd dat hij er zelf niets van merkt.
  Moderator maandag 9 januari 2006 @ 14:50:43 #118
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_33866162
quote:
Januari 2006 - Zondag

Vrijdag hebben we afscheid genomen van de andere mensen in het RMD-huis in Tilburg. We wensen de andere ouders daar alle kracht die nodig is en hopen met hen op vooruitgang van de situatie van hun kinderen. Veel van hun verhalen hebben ons diep getroffen en we blijven voor hen bidden!
Ik mocht mee met Enzo in de ambulance, en dat is heel goed gegaan. Enzo lag de hele tijd heel ontspannen te slapen. Hij heeft nu weer een mooi kamertje met veel plaats voor al zijn knuffels, muziekdoosje, het gekregen beeldje, een cd-speler en wat speelgoed voor Reimer. En uiteraard hangt het sterretje er weer; het blijft tenslotte in zekere zin Advent – tijd van hoop en verwachting!

Aankomende week – waarschijnlijk donderdag – gaan ze praten over Enzo. Daar zullen onder andere artsen, verpleegkundigen, de psycholoog en de maatschappelijk werkster bij zijn. Er wordt dan geproken over alle aspecten van zijn situatie en onze vragen worden daar ook behandeld. Daarna wordt dat weer met ons beproken.

Enzo is de afgelopen dagen erg ontspannen geweest en slaapt vrij veel. Hij is wel verkouden en af en toe zit hij daardoor erg vol, waardoor ademen wat zwaar gaat. Er wordt heel goed voor hem gezorgd! Eén verpleegkundige las hem vanmorgen nog het verhaal van Kabouter Plop voor (echt heel lief)

Reimer vindt het ziekenhuis geweldig. Op de gangen van de afdeling is een heus parcours geschilderd en Reimer rijdt op de auto’s en fietsjes van stoplicht naar “glasboom” en van tankstation naar praatpaal. Een garage met auto’s, een houten treintje en veeeeeel puzzels en hij vermaakt zich de hele dag!

vertaling Reimer’s – Nederlands: slagboom
pi_34378548
weet iemand hoe het nu is? de website werkt niet meer van hunzelf

edit: hij doet het al, even via een andere link geklikt...
Zoals ma kamper piet zegt:
~~ * * eeN DaG NieT LEVEN ~~ IS DaG NieT LacHT TOCHT ? * * ~~
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 23 januari 2006 @ 15:01:23 #120
13151 crew  Rewimo
pi_34378652
Hier kun je Enzo's dagboek lezen: http://www.rigtering.nl/Reimer/enzo_dagboek.html
  Moderator maandag 23 januari 2006 @ 15:01:50 #121
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_34378670
quote:
19 januari 2006, Donderdag

Ik zal even in het kort schrijven wat er in het gesprek van vandaag besproken is.

Er zijn 3 opties: Enzo komt volledig thuis wonen, gedeeltelijk thuis en gedeeltelijk elders, of gaat volledig ergens anders wonen. Voor ons is het nog onduidelijk wat precies de mogelijkheden zijn en hoe bepaalde dingen geregeld moeten worden.
We gaan nu met elkaar de volgende stappen nemen:

Onze contactpersoon bij stichting MEE gaat uitzoeken welke adressen er zijn in de regio, waar Enzo eventueel naartoe zou kunnen, zowel op het gebied van wonen als van een eventuele dagbesteding. Zij maakt daar een lijstje van en via de maatschappelijk werkster komt dat weer bij ons terecht.

Wij gaan afspraken maken met die instellingen en dagverblijven en opvangplaatsen, voor een orienterend gesprek met een rondleiding. Dan hebben we meer zicht op wat er te kiezen valt.

Op 14 februari om 14:00 uur komt er weer zo'n gesprek als vandaag en kijken we verder wat er gedaan moet worden. Wij hoeven dan nog niet overal geweest te zijn, we kunnen gewoon kijken hoever we komen. We hoeven dan ook nog niet iets besloten te hebben.

De arts heeft gezegd dat we Enzo gewoon mee naar buiten kunnen nemen, gewoon in zijn eigen wandelwagen. Daar heb ik nu heel veel zin in! Maar het moet net even iets beter weer worden dan vandaag het geval was...

Verder is Enzo wat minder verkouden merken wij. Hij is ook wat rustiger. Enzo houdt wel wat vocht vast in zijn rechterarmpje en handje, dat is wel zielig vind ik, maar er is niet zo veel aan te doen.
We hebben Enzo vanavond weer lekker gedoucht. Reimer vindt dat geweldig en helpt op zijn manier mee, met spetteren en insmeren.
We merken dat we bij het douchen van Enzo eigenlijk geen begeleiding van een verpleegkundige meer nodig hebben, en volgende keer mogen we het helemaal alleen doen. Uiteraard kunnen we wel elk moment om hulp vragen.
Nu ligt Enzo heerlijk te slapen, ik hoop dat hij ook een lekker rustige nacht heeft....
quote:
22 januari 2006, Zondag

Afgelopen nacht heeft Enzo het heel moeilijk gehad. Hij was weer heel erg verkouden – ook al hadden wij overdag steeds het idee dat hij het ergste gehad had, maar ‘snachts is dat dan toch heel anders – en hij heeft het erg benauwd gehad. Twee keer was hij echt even gestopt met ademen, zonder dat dat in een hoestbui was, en liep hij ook wat blauw aan. Gelukkig herstelde hij zichzelf wel weer, maar het was zowel voor Enzo als voor de verpleging een zware nacht!

We zijn nu zo gericht op de toekomst dat dit eigenlijk best onverwacht komt, en hoe sterk we Enzo ook vinden, ineens voelen we dan ook weer hoe kwetsbaar ons kleine dappere mannetje is...!

Er werd ons nu toch maar afgeraden om te gaan wandelen buiten, gezien de wat minder stabiele situatie van Enzo en daarnaast het feit dat het ook nog eens erg koud was. Jammer, maar dan gaan we gewoon een andere keer. De wandelwagen staat klaar op zijn kamertje!

Enzo heeft nu ook een mooie kinderstoel op wieltjes waarin hij ook af en toe in zit. Hij zit dan gezellig bij ons.

Reimer is helemaal in de wolken, want hij heeft een klein knuffelschaapje van een verpleegkundige gekregen en dat bungelt nu trots aan zijn broek. Steeds als we wegrijden bij het ziekenhuis roept hij vrolijk: “Dag ziekenhuis! Dag Enzo! Tot strakjes!”
Dat laatste berichtje stond op hun eigen site.
Je krijgt dan toch een beetje het idee dat de scenario's die de dokters in eerste instantie schetsten toch nog uit gaan komen.

[ Bericht 27% gewijzigd door senesta op 23-01-2006 15:07:35 ]
  maandag 23 januari 2006 @ 15:02:31 #122
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34378684
Even gekeken en dit vond ik net op het forum van ouders.nl:
quote:
22 januari 2006, Zondag

Afgelopen nacht heeft Enzo het heel moeilijk gehad. Hij was weer heel erg verkouden – ook al hadden wij overdag steeds het idee dat hij het ergste gehad had, maar 'snachts is dat dan toch heel anders – en hij heeft het erg benauwd gehad. Twee keer was hij echt even gestopt met ademen, zonder dat dat in een hoestbui was, en liep hij ook wat blauw aan. Gelukkig herstelde hij zichzelf wel weer, maar het was zowel voor Enzo als voor de verpleging een zware nacht!

We zijn nu zo gericht op de toekomst dat dit eigenlijk best onverwacht komt, en hoe sterk we Enzo ook vinden, ineens voelen we dan ook weer hoe kwetsbaar ons kleine dappere mannetje is...!

Er werd ons nu toch maar afgeraden om te gaan wandelen buiten, gezien de wat minder stabiele situatie van Enzo en daarnaast het feit dat het ook nog eens erg koud was. Jammer, maar dan gaan we gewoon een andere keer. De wandelwagen staat klaar op zijn kamertje!

Enzo heeft nu ook een mooie kinderstoel op wieltjes waarin hij ook af en toe in zit. Hij zit dan gezellig bij ons.

Reimer is helemaal in de wolken, want hij heeft een klein knuffelschaapje van een verpleegkundige gekregen en dat bungelt nu trots aan zijn broek. Steeds als we wegrijden bij het ziekenhuis roept hij vrolijk: “Dag ziekenhuis! Dag Enzo! Tot strakjes!”

groetjes en liefs en BEDANKT BEDANKT voor alle lieve gedachten en gebeden voor Enzo en voor ons!

x x x x Geerke
pi_34378771
bedankt allemaal!

ik moet soms gewoon even aan hem denken, gek he.... wil ik gewoon ff weten hoe t met m is.
Zoals ma kamper piet zegt:
~~ * * eeN DaG NieT LEVEN ~~ IS DaG NieT LacHT TOCHT ? * * ~~
  Moderator maandag 23 januari 2006 @ 15:11:32 #124
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_34378970
Oeps was al een keer gepost.
In het begin volgde ik het steeds maar geerke ging steeds minder posten en dus kijk je op een gegeven moment ook steeds minder.
  maandag 23 januari 2006 @ 15:12:17 #125
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_34378999
wat een toeval senesta en BE dat jullie 1 minuut na elkaar hetzelfde plaatsen

hetzij dan met een toeveoging die ik nu pas zie

[ Bericht 18% gewijzigd door Martineke op 23-01-2006 15:12:57 (beter kijken muts) ]
  Moderator maandag 6 februari 2006 @ 18:10:36 #126
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_34801543
quote:
6 februari 2006, Maandag

We zijn net een weekend weg geweest, dat was wel even goed voor ons. We weten dat er voor Enzo goed gezorgd wordt, en hij heeft zowel op zaterdag als op zondag bezoek gehad van vrienden van ons. Dat was ook een heel fijn idee.

We hebben een afspraak gemaakt met De Hartekamp in Heemstede, om vrijdag te gaan kijken. Misschien is dat een plaats waar Enzo kan wonen, we weten het allemaal nog niet precies. Vandaaruit zou hij ook dagen en weekenden thuis kunnen komen, wat dat betreft kan er veel merken wij. We proberen de mogelijkheden op een rijtje te krijgen.

We merken veel vooruitgang met de fysiotherapie! Alleen de laatste dagen vinden we Enzo wel wat meer gespannen en de spierverslappende medicijnen worden waarschijnlijk iets verhoogd. Twee van de drie medicijnen tegen epilepsie die hij kreeg, zijn nu helemaal gestopt (Depakine en Frisium). Het derde medicijn (Fenobarbital) is nu aan het afbouwen en intussen krijgt Enzo ook al Sabril, het medicijn dat alle drie de medicijnen gaat vervangen.

Enzo ademt nu ook soms in door zijn mond! Dat is wel fijn voor hem, op momenten dat hij zo'n last heeft van zijn verkoudheid en zo moeilijk ademhaalt. Dan krijgt hij toch iets meer lucht en is het allemaal wat minder zwaar.

Gisterenmiddag zat ik op de bank en zag ik ineens voor me hoe jij, Enzo, nu misschien zou zijn geweest: op je knietjes bij de bank, met je prachtige lach naar me opkijkend. Je mooie, ondeugende lach met altijd die kuiltjes in je wangen, je vrolijke ogen, die altijd stralen.....

Dan hoop ik toch zo dat alles anders zal gaan dan iedereen verwacht, en dat we dat gewoon gaan meemaken, dat alles weer echt goed komt! Die hoop gaat nooit weg. Er wordt nog steeds massaal voor je gebeden, Enzo. Dat doet ons heel erg goed!
Ik twijfelde of ik hem zou posten, weet niet of er echt nog behoefte is aan de updates.
pi_34805401
Ja, er is hier nog steeds behoefte aan updates. We hopen hier dat Enzo niet hoeft te lijden, dat hij niet op de grens van leven en dood blijft hangen, hoewel we niet durven te denken welke kant voor hem het beste zou zijn...
In ieder geval wordt er hier nog steeds aan hen gedacht en voor hen gebeden, dus bedankt voor de updates steeds!
pi_34806520
Hier hetzelfde.. (al kijk ik vaak wel op hun eigen site naar de updates)
pi_34809364
Ik ken Enzo eigenlijk helemaal niet en zijn ouders ook niet Die posten niet hier toch?
Het voelt heerlijk!!!!
pi_34810419
Ja hier ook hoor. Maar ik lees ook bij vanaf hun eigen site.
  Moderator zaterdag 11 februari 2006 @ 21:58:58 #131
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_34981320
quote:
10 februari 2006, Vrijdag

Enzo heeft een paar dagen koorts gehad, hij gloeide er helemaal van! Het werd ons gisterenmiddag afgeraden met hem te gaan wandelen. Gelukkig leek het vandaag weer beter te gaan, en hopelijk blijft de koorts weg.

We merken de laatste tijd dat Enzo zijn ogen wat vaker naar boven wegdraait en dat hij wat sneller verkrampt is, waarschijnlijk toch wat uitingen van zijn epilepsie.

Vandaag zijn we naar twee adressen geweest waar Enzo (al dan niet gedeeltelijk) zou kunnen wonen. We zijn er nog niet uit, en zullen misschien nog meer adressen langsgaan. De psycholoog van het ziekenhuis met wie we nu wekelijks goede en zinvolle gesprekken hebben, raadt ons aan alle voor en tegens van de diverse mogelijkheden in een schema op papier te zetten, zodat we een goede beslissing kunnen nemen. "Goed plan mamma!" zou Reimer zeggen.
  Moderator woensdag 15 februari 2006 @ 12:12:17 #132
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_35106724
quote:
14 februari 2006, Dinsdag

Op deze valentijnsdag lag er, toen we binnen kwamen vanmorgen, op Enzo's bed een mooie rode hartjeskaart met een foto van Enzo erop. Voor pappa, mamma en Reimer, van Enzo! Erg lief! Reimer heeft een valentijnskleurplaat voor Enzo gemaakt, en ook met brooddeeg geknutseld.

Vanmiddag hebben we weer een overleg gehad met de arts, verpleegkundige, de maatschappelijk werkster en onze contactpersoon bij Stichting MEE. We hebben de verschillende mogelijkheden van de beide woonadressen die we bezocht hebben, besproken, en we hebben nu afgesproken dat we er nog even over nadenken.

Wat de thuisverzorging van Enzo betreft: we weten nog niet hoe frequent we dat precies willen, maar het is in elk geval fijn als Enzo ergens een vaste woonplaats heeft. Vandaaruit kunnen we dan rustig bekijken hoe vaak we Enzo thuis willen verzorgen: bepaalde vaste dagen per week, alleen de weekends, elke week anders, alles is mogelijk!

Binnenkort komt de ergotherapeute bij ons thuis om te kijken wat geschikt zou zijn van wat we zelf in huis hebben. En wat er eventueel aangepast zou moeten worden.

In het dagboekje van Enzo, dat op zijn kamertje ligt en waar regelmatig verschillende verpleegkundigen, pedagogisch medewerksters en Hans en ik in schrijven - en waarin Reimer heeft getekend - schreef ik vandaag dat de eerste narcis en de hyacint op Enzo's kamertje zijn gaan bloeien. Het roept bij mij een gevoel op van de lente; een warm, dankbaar en hoopvol gevoel. En het doet denken aan de eerste lentedag vorig jaar, de dag dat Enzo geboren werd..... wat is Enzo een prachtig wonder van God!
  woensdag 22 februari 2006 @ 13:02:41 #133
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_35362240
quote:
20 februari 2006, Maandag

We hebben inmiddels een knoop doorgehakt: we willen graag dat Enzo naar De Hartekamp gaat. Het lijkt een goede plaats voor hem te zijn, en vandaaruit hebben we alle mogelijkheden om hem zo vaak we maar willen thuis te verzorgen. Waarschijnlijk kan Enzo zeer binnenkort (eind van deze week misschien zelfs) al verhuizen. Ineens moet je dan afscheid nemen van een inmiddels erg vertrouwde omgeving, van mensen die je goed hebt leren kennen. Waarom is dat ergens toch ook een beetje moeilijk...?

Vannacht (en deze week waarschijnlijk nog een keer) zal ik bij Enzo in het ziekenhuis slapen, om te ervaren hoe zo'n nacht met Enzo verloopt. Dan wordt er met de verpleging afgesproken dat ze alleen komen als ik ze bel.
Ik oefen nu zo vaak met het geven van de sondevoeding, dat ik dat vannacht ook al wel aandurf (hij moet toch 1x in de nacht voeding hebben, dus dat wordt even de wekker zetten.....). Het geeft een goed gevoel hem zelf de voeding te kunnen geven!

Overigens is Enzo zijn verkoudheid nu helemaal kwijt en heeft hij na vorige week ook geen koorts meer gehad. Gelukkig maar!

Reimer heeft vanmorgen gewonnen met sjoelen! Hij mocht een cadeautje uitzoeken. En hij is zo lief - hij vroeg vanmiddag heel lief aan Enzo of hij even met zijn knuffelberen mocht spelen..... en Enzo vond het goed ;-))
  woensdag 22 februari 2006 @ 13:29:46 #134
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_35363177
in wat voor een staat verkeerd het ventje eigenlijk. is hij bij en communiceert hij of kan hij alleen maar een beetje rond kijken?
  Moderator woensdag 22 februari 2006 @ 13:36:19 #135
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_35363422
Hij is niet bij, en hij kan niet communiceren.
Hij ligt eigenlijk gewoon nog in coma, er is veel hersenschade waardoor hij bijna continue epileptische aanvallen heeft.
Hij kan wel zelf ademen, hoesten en slikken.
  Hoofdredactie Fotografie woensdag 22 februari 2006 @ 13:37:10 #136
95752 crew  Chell
Kluns
pi_35363449
Volgens mij kan hij helemaal niks, ook niet rond kijken o.i.d.
  woensdag 22 februari 2006 @ 14:02:33 #137
99606 kruimel_20
Doe wat je wilt!
pi_35364331
das ook bar weining...
Is er enige kans op herstel / verbetering?
  Moderator woensdag 22 februari 2006 @ 14:08:39 #138
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_35364561
Volgens de artsen niet veel, ze zijn ook bang dat de epileptie uiteindelijk zijn hersenen zal uitputten, met alle gevolgen van dien...
  Moderator vrijdag 24 februari 2006 @ 17:09:54 #139
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_35449168
quote:
23 februari 2006, Donderdag

Het wordt maandag 6 maart. Dan verhuist Enzo naar zijn mooie nieuwe kamertje in De Hartekamp! Of hij voor die tijd (of daarna) een peg-sonde krijgt, is nu nog niet duidelijk, dat wordt nog overlegd. Vanmorgen waren er twee verpleegkundigen van De Hartekamp om bij Enzo te kijken en om dingen te overleggen, dat was heel fijn!

Enzo maakt sinds kort ook geluidjes, soms klinkt het alsof hij wil huilen..... dat klinkt ook wel eens wat verdrietig, maar ik vind geluidjes zo bij een kind horen, dat ik er onwijs van genieten kan.

Reimer heeft vandaag een masker gemaakt, aankomende maandag gaan ze carnaval
vieren in de speelkamer. Ben benieuwd wat hij daarvan zal vinden. De clowns gisteren vond hij weer erg leuk (maar hij is dan wel heel erg verlegen). Hij vindt het baby'tje op de kamer naast ons ook erg interessant en loopt het liefst voortdurend dat kamertje in en uit :-/ Ik moet hem sowieso erg goed in de gaten houden: hij is zo snel en wil vaak alles zelf doen: hij was laatst gewoon de keuken binnengegaan om een sapje voor zichzelf te maken! Dat werd dus een grote beker tot het randje gevuld met alleen maar siroop (twee soorten door elkaar omdat de ene fles leeg was en de beker nog niet vol)..... en hij heeft ook al een keer alle (open) pakken sap in zijn vrachtauto geladen, hij wilde ermee door de gang gaan rijden, maar we hadden het nog net op tijd in de gaten.....

Vannacht slaap ik opnieuw bij Enzo op de kamer. Vorige keer ging het heel goed, ik durfde in elk geval gewoon te gaan slapen - iets waar ik niet zeker van was, omdat ik het dan niet merk als Enzo het moeilijk heeft - dus dat ging goed. Ook de sondevoeding, medicijnen, oogzalf, het verschonen en omdraaien ging heel goed (wel een paar keer per nacht de wekker zetten, ik vind wel dat je allemaal kleine stukjes slaap krijgt hoor) en de verpleging hoefde de hele nacht niet te komen! Dus daar gaan we vannacht ook weer voor!
  Moderator woensdag 8 maart 2006 @ 18:12:06 #140
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_35851687
quote:
5 Maart 2006, Zondag

Het afscheid nemen van de kinderafdeling van het Rode Kruis Ziekenhuis vind ik moeilijk: er zijn zoveel lieve mensen die zo goed en zo liefdevol voor Enzo, voor Reimer en voor ons gezorgd hebben: de kinderartsen, de verpleegkundigen, de pedagogisch medewerksters, de fysiotherapeute, de ergotherapeute, de pastor, de psycholoog, de maatschappelijk werkster, de schoonmakers, de mensen die eten, koffie en thee kwamen brengen en liters "sapjes" voor Reimer hebben gemaakt, de clowns..... Al die mensen hebben we de afgelopen twee maanden leren kennen en zijn vertrouwd. De afdeling zelf, we voelden ons er thuis. Reimer heeft ook van elk moment op de afdeling genoten! We zijn iedereen die op welke manier dan ook voor Enzo, Reimer en ons gezorgd heeft ontzettend dankbaar! Jullie inzet en liefde voor onze kinderen, de informatie, de duidelijkheid, de mogelijkheden die we kregen, alle fijne gesprekken, het heeft allemaal echt veel voor ons betekend. Bedankt voor alles, we vergeten jullie nooit!

Daarnaast had mijn dagelijks leven inmiddels een vast ritme gekregen, 2 of 3 keer per dag ging ik met Reimer naar Enzo toe, ik was alleen thuis als Reimer 's middags even sliep, en 's avonds gingen we na het eten met zijn drietjes nog vaak naar Enzo toe. Dat zal nu ook allemaal anders worden, vanwege de afstand (een half uur rijden), het feit dat ik langzaamaan mijn werk weer ga oppakken en dat Enzo straks ook dagen hier thuis zal zijn. We moeten daar nog een ritme in vinden en dat voelt voor mij allemaal best onzeker.

Morgen ga je verhuizen, lieve Enzo. We gaan daar je kamertje net zo gezellig maken als hier. En nu je laatste nacht in het RKZ, lieverd, ga maar lekker rustig slapen tussen al je knuffels, met het sterretje voor je raam en een engel naast je bed.....
quote:
7 Maart 2006, Dinsdag

Alles is gisteren heel goed gegaan. Ik was vooral blij dat Enzo lekker ontspannen in de ambulance heeft gelegen. Zelf hadden we in twee maanden tijd waanzinnig veel spullen in zijn kamertje staan (dat zie je niet, dat blijkt altijd pas als je opruimt), en het zag er dan ook weer nogal leeg uit toen we weggingen.
Zijn nieuwe kamertje zag er al heel gezellig uit, maar we hebben het nog wat meer van Enzo gemaakt: bloeiende hyacinten, een prikbord voor de kaartjes - en echt, er lag al meteen post voor hem! - zijn eigen cd'tjes en muziekdoosjes, zijn naam op de deur, speelgoed voor Reimer en uiteraard het sterretje weer prachtig voor het raam. De wandelwagen staat daar op de gang en vanmiddag willen we lekker even wandelen. Het is hier tenminste nog lekker zonnig!

Het half uurtje rijden valt wel mee. Maar gisterenavond voelde het toch wel een beetje ver weg..... dus ik heb even gebeld hoe het met hem ging en hij lag lekker te slapen. Het voelt sowieso nog een beetje vreemd dat we nu echt bij het RKZ weg zijn. Gisterenavond miste ik ons vaste uitje om Enzo te douchen, dat was toch echt iets van de maandagavond..... we moeten nog even kijken wat er in De Hartekamp op dat gebied allemaal mogelijk is, volgens mij erg veel.

We hebben nu alle verpleegkundigen ontmoet, ze zijn met zijn vijven. Ook hebben we de fysiotherapeute en de ergotherapeute gesproken, en vanmiddag komen er nog artsen en een neuroloog. Dat iedereen hem even komt zien, dat voelt goed.

Reimer heeft zich prima vermaakt met zijn autootjes, en het lijkt alsof hij al helemaal thuis is op deze nieuwe plek. Dat is weer verbazingwekkend, hoe dat ventje dat doet!
  woensdag 8 maart 2006 @ 20:16:37 #141
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_35856094
Ik ga een slotje op dit topic hangen. Het wordt nu een kopie van zijn dagboek zoals dat op hun homepage staat: http://www.rigtering.nl/Reimer/enzo_dagboek.html
Echt verandering in de situatie zie ik niet zo 123 gebeuren en er over discussieren is ook niet meer aan de orde.

Iedereen die op de hoogte wil blijven hoe het met Enzo gaat kan dus op zijn eigen site kijken.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zondag 6 augustus 2006 @ 22:16:28 #142
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_40554315
En weer open voor de update
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_40554488
Bedankt ET

De laatste update is die van vandaag: vanmorgen is Enzo door een ademstilstand overleden.
Op de derde verjaardag van zijn broer Reimer.

Ik quote het bericht van hun site (er is daar ook een gastenboek waar je evt kunt condoleren):
quote:
Onze kleine grote strijder heeft de ongelijke strijd op moeten geven - Enzo is vanochtend overleden, rustig en vredig. Op de verjaardag van zijn broer Reimer, die vandaag 3 jaar is geworden. Alsof Enzo juist deze mooie dag uitgekozen heeft om naar zijn hemelse Vader te gaan....

Sterkte aan iedereen die zo intens met ons mee heeft geleefd en nooit is opgehouden dat te doen. We blijven jullie op de hoogte houden.

Lieve Enzo

Vannacht heb ik je lach
In een gouden doosje gelegd
De kuiltjes in je wangen
er aan weerszijden naast gelegd
ik heb er een beetje van onze
blijdschap voor het leven naast gelegd
zodat jouw lach
niet meer zo eenzaam is
en elke verjaardag, kerst,
ochtendgloren, hoogtijdag,
kijk ik even terug
hoe je naar ons lacht

(Amsterdam, 20 november 2005)
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 6 augustus 2006 @ 22:31:07 #144
13151 crew  Rewimo
pi_40554879
Rust zacht Enzo... Die rust heb je wel verdiend, mannetje.

Ik wens je ouders en broertje veel sterkte...
pi_40554982
Ach gut, kweet even niet wat te zeggen. Vind het heel erg dat het gebeurt is en dat hij er nu niet meer is
  zondag 6 augustus 2006 @ 22:39:28 #146
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_40555170

Enzo, lief klein dapper mannetje, rust zacht.

Ik wens de ouders en broertje heel veel sterkte en kracht toe de komende tijd.
Make love, not war ☮
pi_40555256
- edit -

[ Bericht 92% gewijzigd door Brown-Eyed_Girl op 06-08-2006 23:48:17 ]
pi_40555441
Ik wil jullie onwijs veel kracht en sterkte toewensen
In deze moeilijke tijd.

Waar je ook bent
,k zou het niet weten
niet in tijd of afstand te meten
maar ik heb je bij me
diep in mij
daarom ben je steeds dichtbij

Lieve Enzo rust zacht
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_40556045
Rust zacht Enzo........
  Moderator zondag 6 augustus 2006 @ 23:02:00 #150
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_40556063
Jeetje, ik heb dit verhaal steeds gevolgd, ook de updates op de site.
Van de week stond er al dat hij dips had waarbij de ademhaling en hartslag niet helemaal normaal waren.
Hij leefde ook al vanaf juni zonder voeding en de laatste tijd nog maar op 100 ml water per dag.
Ik denk dat dit kleine jongetje zijn rust verdiend heeft.
Ik wens zijn ouders en ook zijn broertje heel veel sterkte.

Ik vind het voor Reimer wel heel sneu, dat kleine mannetje heeft de afgelopen maanden bijna in ziekenhuizen geleefd en dat Enzo dan net op die dag overlijd zeg.
pi_40557917
Heb net het hele verhaal doorgelezen. Vreselijk zeg!
Rust zacht lieve Enzo.
  † In Memoriam † maandag 7 augustus 2006 @ 08:58:06 #153
81992 Githa
pi_40563849
Heel veel sterkte voor de ouders en Reimer, rust zacht Enzo.
  maandag 7 augustus 2006 @ 09:06:33 #154
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_40563912
Dit was volgens mij onvermijdelijk, maar o zo triest.
En zo vreselijk sneu ook voor zijn broertje dat het op zijn verjaardag is gebeurd. Nu zal er altijd een schaduw over zijn verjaardag hangen.
Heel veel sterkte voor het hele gezin.
pi_40564165
Gelukkig heeft het arme ventje eindelijk de rust die hij zo hard verdiende.
Sterkte voor de familie
mooi he, alles
  maandag 7 augustus 2006 @ 09:47:01 #156
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_40564414
Ik sluit me bij phileine aan. Je zegt eigenlijk precies wat mij niet wilde lukken op die manier.
  maandag 7 augustus 2006 @ 10:48:26 #157
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_40565663
Idd dutchie

veel stertke voor de familie.
  maandag 7 augustus 2006 @ 11:13:51 #158
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_40566323
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 09:47 schreef Brighteyes het volgende:
Ik sluit me bij phileine aan. Je zegt eigenlijk precies wat mij niet wilde lukken op die manier.
Hier hetzelfde eigenlijk.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_40566777
oooww gets, wat zielig voor Reimer. En de ouders natuurlijk, maar vooral voor Riemer, die zijn verjaardag nu altijd met de sterfdag van zijn oudere broer heeft....kan ook wel weer mooi zijn, maar het lijkt me zuur om met ene kinderfeestje bezig te zijn terwijl je met dit in je achterhoofd zit. Maar in ieder geval heeeeeeeeeeeeel veel sterkte en kracht aan de familie van Enzo.....
DANYEL EN THIJS
....maar daarna ben ik weer triestig...
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 7 augustus 2006 @ 11:33:14 #160
13151 crew  Rewimo
pi_40566862
Ik geloof dat de ouders het juist meer als een symbool beschouwen als ik het zo lees in hun eigen berichtje:
quote:
Op de verjaardag van zijn broer Reimer, die vandaag 3 jaar is geworden. Alsof Enzo juist deze mooie dag uitgekozen heeft om naar zijn hemelse Vader te gaan....
Hopelijk kan Reimer dat later ook zo zien.
pi_40567011
Rust zacht klein ventje.....
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_40567242
Ik heb ook wel eens gehoord dat het moment van sterven vaak 'bepaald' wordt door de stervende, en dat daarom wel eens gebeurd dat degene sterft als je net weg bent...omdat liefde zo sterk kan zijn dat je iemand ongewild op aarde houdt...ik hoop dat dat waar is en dat Enzo inderdaad het zo heeft gekozen en dat Reimer het later ook kan zien als een mooi gebaar. Ik kan me er op zich ook wel iets bij voorstellen maar kan me ook indenken dat je er niet altijd blij mee bent, als Reimer zijnde.
DANYEL EN THIJS
....maar daarna ben ik weer triestig...
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 7 augustus 2006 @ 11:52:11 #163
13151 crew  Rewimo
pi_40567428
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 11:45 schreef Catootje het volgende:
Ik heb ook wel eens gehoord dat het moment van sterven vaak 'bepaald' wordt door de stervende,
Ik ben ervan overtuigd nu ik heb gezien dat mijn vader gewacht heeft met sterven tot we bij hem waren Een paar minuten nadat we bij hem kwamen was het over...
  maandag 7 augustus 2006 @ 14:16:13 #164
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_40572059
brrr ik heb Enzo heel de tijd gevolgd op hun eigen site, dit laatste berichtje had ik echter nog niet gezien
ik kreeg gewoon kippevel toen ik las dat Enzo is ingeslapen op de verjaardag van zijn grote broer

familie en vrienden en iedereen die t nodig heeft, heel veel sterkte en kracht toegewenst
pi_40609183
Lang gevolgd en toch is dit dan weer onverwacht. Ook al weet je dat het hierop uit draait, toch schrik ik er van (misschien niet zo fijn om te lezen net voor een operatie van Elise).
We wensen de ouders en broer heel veel sterkte toe in hun verlies en bidden voor kracht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')