[voordat ik doorverwezen wordt naar WLF Feedback omdatik misschien off topic ben..., Ik las daar dit]quote:Op donderdag 1 december 2005 13:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik stipte het ook al aan in FB: filosofie en wetenschap worden uit bepaalde kaders bedreven. Het is ontzettend hip om je niks van die kaders aan te trekken en zelf op de free-mind toer te gaan, maar de realiteit is, dat daar ( vrijwel altijd ) niks constructiefs uitkomt. En dat is prima, maar zodra je je ideeen dan op een forum knalt, wat ook vooral wetenschappelijk en filosofisch is, dan wordt er toch vanuit dat kader geredeneerd. Dat wordt dan door sommigen vertaald als "vastgeroest" ( zie andere topic) maar ik denk dat critici dat bestempelen als "constructief". Zij weten immers waaraan een theorie moet voldoen, en volgen de manier van denken die ons de laatste eeuwen al zo ver heeft gebracht. Ik denk dat Doffy daar meer op doelt
eerste reactie:quote:klopt de stelling van Pythagoras?
tweede reactiequote:ja die klopt
Dit is natuurlijk erg simplistisch neergezet, maar wie kan hier dan nog posten?quote:ja i.d.d die klopt slotje
Maar ik (en anderen vast met mij) hebben totaal niks tegen 'kneusjes' die niks van wetenschap weten...quote:Op donderdag 1 december 2005 14:21 schreef soulsurvivor het volgende:
Met andere woorden, waarom geen huis tuin en keuken WFL, waar al de kneusjes zoals ik kunnen posten en tot hun recht komen?
Nee, ik denk het niet.quote:Op donderdag 1 december 2005 14:31 schreef Jordy-B het volgende:
Stel dat je rudeonline weet te overtuigen...
Wat dan? Wordt de wereld dan ineens een fijne plek om te leven, ofzo?
Op heel FOK!, maar als het over zijn theorie gaat, is dit de enige passende topic.quote:Op donderdag 1 december 2005 14:29 schreef soulsurvivor het volgende:
Ok, als FOK dit subforum zo wil in kaderen moet het dat doen. Maar wees dan duidelijk en maak een ander subforum. Zo niet, laat mensen dan in hun waarden.
Maar waar kan rude-online op dit moment anders posten?
De wetenschappers hebben vaak wel weer ingewikkeldere topics, waar ze het onderling ook niet over eens zijn, of nog aan het onderzoeken zijn. Ik ben met je eens dat daar geen subforum vol van zou moeten komen, want voor een leek (als ik) is dat niet te volgen.quote:Stel je voor dat er alleen maar wetenschappers hier posten die elkaar allemaal beamen.
leuk, boeiend![]()
kneusjes zoals je ze noemt kunnen terecht op WFL. Er hebben ook diverse topics "voor dummies" gelopen, waar o.a. de relativiteitstheorie en de quantummechanica zijn uitgelegd op een manier dat zelfs WFL-bezoekers die totaal geen wetenschappelijke achtergrond hadden het konden begrijpen. Verder speelt in de levensbeschouwelijke hoek het geen rol wie of wat je bent.quote:Met andere woorden, waarom geen huis tuin en keuken WFL, waar al de kneusjes zoals ik kunnen posten en tot hun recht komen?
Is dit zo Rudeonline?quote:In dit geval is daar echter ook geen sprake van, er is hier sprake van iemand die een wetenschappelijke theorie bestrijdt, maar zelf de theorie die hij bestrijdt niet begrijpt, en niet begrijpt wat de implicaties daarvan zijn. Ondanks alle terechte kritiek die hij krijgt, blijft hij zijn theorie verdedigen. Zie je een beetje wat hier gebeurt? Er wordt geen nieuwe theorie ontworpen om iets nieuws te verklaren, maar er wordt een nieuwe theorie ontworpen omdat de bestaande theorie die die aspecten verklaart door hem niet begrepen wordt.
Ik mis de relevantie van het overtuigen van rudeonline...quote:Op donderdag 1 december 2005 14:39 schreef Pie.er het volgende:
[..]
Nee, ik denk het niet.
En ik mis de relevantie van deze vraag...
Na anderhalf jaar is hij nog steeds erg koppig.quote:Op donderdag 1 december 2005 15:22 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik mis de relevantie van het overtuigen van rudeonline...
Ik heb hier niets aan toe te voegen.quote:Op donderdag 1 december 2005 14:29 schreef Pie.er het volgende:
Maar ik (en anderen vast met mij) hebben totaal niks tegen 'kneusjes' die niks van wetenschap weten...
Waar ik minder mee heb zijn mensen die niks van wetenschap weten en daaruit concluderen dat wetenschap niks voorstelt.
Mensen die een wetenschappelijke theorie wantrouwen en een eigen bedenken: prima!
Mensen die een wetenschappelijke theorie wantrouwen, een eigen bedenken, alle negatieve kritiek negeren, niet discussieren maar continu hun eigen visie herhalen: niet prima!
Mensen die de relativiteitstheorie niet begrijpen: niks mis mee.
Mensen die de relativiteitstheorie niet begrijpen, maar toch zeker weten dat hij niet klopt: fout!
Snap je?
Gaat het over dit topic ?quote:Op donderdag 1 december 2005 16:04 schreef DionysuZ het volgende:
Die reacties op dat topic van de stelling van pythagoras die je in de OP aanhaalt soulsurvivor, die getuigen ook niet van veel intelligentie. Op een dergelijke manier gaan de mensen hier die in alle rudetopics posten niet met rude om hoor.
quote:Op donderdag 1 december 2005 16:13 schreef Quarks het volgende:
[..]
Gaat het over sdit topic ?
Ik kan de reacties daar niet in terugvinden.
Rude's topics
Volgens mij stond dat topic eerst niet in WFL (weet het niet zeker).quote:
Ik moet je ook eerlijk bekennen dat ik best wel dom ben hoor DionysuZ.quote:Op donderdag 1 december 2005 16:04 schreef DionysuZ het volgende:
Die reacties op dat topic van de stelling van pythagoras die je in de OP aanhaalt soulsurvivor, die getuigen ook niet van veel intelligentie. Op een dergelijke manier gaan de mensen hier die in alle rudetopics posten niet met rude om hoor.
ik heb het over de posts die je aanhaalt, die schijnbaar niet bestaan, niet over jouw postquote:Op donderdag 1 december 2005 16:21 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Ik moet je ook eerlijk bekennen dat ik best wel dom ben hoor DionysuZ.
Dus zal mijn post daar ook van getuigen.
De reacties en het topic zijn fictief, en hebben betrekking op ingekaderde spelregels in dit subforum.quote:Op donderdag 1 december 2005 16:04 schreef DionysuZ het volgende:
quote:Op donderdag 1 december 2005 16:39 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
De reacties en het topic zijn fictief, en hebben betrekking op ingekaderde spelregels in dit subforum.
Misschien schrijf ik niet duidelijk, of schat ik het begrijpend lezen niveau van de ander te hoog in.
mijn excuus hiervoor.
Beetje opzichtige steek onder water dit, try again. Je hebt blijkbaar niet de 43 andere topics doorgelezen die Rude hier heeft geopend sinds 2004. En dan helemaal he, niet gescand, helemaal gelezen. Ik durf te wedden dat je dat niet hebt gedaan.quote:Op donderdag 1 december 2005 16:39 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
De reacties en het topic zijn fictief, en hebben betrekking op ingekaderde spelregels in dit subforum.
Misschien schrijf ik niet duidelijk, of schat ik het begrijpend lezen niveau van de ander te hoog in.
mijn excuus hiervoor.
Nobel van je dat je Rudeonline loopt te verdedigen, maar je hebt zijn topics niet gelezen. Jij waardeert zijn open blik, als ik het goed begrijp. Alleen:quote:Op donderdag 1 december 2005 14:29 schreef soulsurvivor het volgende:
...
quote:Op donderdag 1 december 2005 17:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nobel van je dat je Rudeonline loopt te verdedigen, maar je hebt zijn topics niet gelezen. Jij waardeert zijn open blik, als ik het goed begrijp. Alleen:
*die open blik verandert constant van standpunt
*er wordt geen reden gegeven waarom die open blik nodig is
*al het commentaar en kritiek op die open blik wordt genegeerd, of beantwoord met een post waar je 9 van de 10 keer niks mee kunt.
*als de open blik er eens naast zit, dan wordt dat niet toegegeven
*die open blik is zo open, dat je zelfs niet meer rekening hoeft te houden met het feit dat je er iets mee wilt beschrijven dat je kunt waarnemen.
*die open blik is zelfs zo open, dat je er alles mee recht kunt lullen.
En least but not least: de openheid van die blik is zo uitgespreid, dat je datgene wat je wilt weerleggen met die open blik, niet hoeft te begrijpen !
Leuk hoor, zo'n open blik. Maar komen we er ergens mee? Ik denk zelf van niet.
quote:
Het klopt dat ik bepaalde aannames in de RT niet kan volgen. Dit heeft echter niks met mijn intelligentie te maken, ik begrijp iets niet omdat het volledig tegen mijn logische denkvermogen ingaat. En zelfs de wetenschap erkend dat hun theorie niet logisch is.quote:Op dinsdag 29 november 2005 18:32 schreef DionysuZ het volgende:
Ik denk dat ik snap hoe jij het bedoelt rude. Nu neem ik even aan dat snelheid niet relatief is, zoals je stelt. Stel je voor ik heb een totaal lege ruimte en een zaklamp. Stel je voor ik sta stil, en meet de lichtsnelheid. Dit is c.
-> Volgens jou beweeg ik nu precies met c van het licht af.
Nu ga ik met een absolute snelheid van 100.000 km/s vliegen. Ik meet de lichtsnelheid. Ik meet c.
-> Volgens jou vlieg ik met 200.000 km/s tov het licht, maar gaat mijn tijd nu trager zodat ik een lichtsnelheid van c blijf meten, terwijl ik wel de lichtsnelheid aan het naderen ben.
Nu ga ik met een absolute snelheid van 0.99999999999c vliegen. Volgens jou beweeg ik nu bijna met 0.00000000001c t.o.v. het licht, maar gaat mijn tijd trager zodat ik c blijf meten.
Nu ga ik hypothetisch met c vliegen. Volgens jou beweeg ik nu 0 km/s en sta ik absoluut stil in tijd en ruimte. Ik kan nu ook niets meten omdat een seconde oneindig lang duurt.
Zit ik in de buurt?
Je zou de metingen anders moeten interpreteren. Maar verder moet de theorie logisch zijn. Anders beland je in een soort van puzzel die wiskundig goed in elkaar zit, maar totaal niets meer te maken heeft met de werkelijkheid. Het is dom om te zeggen dat er geen absolute snelheid is terwijl de "lichtsnelheid" toch echt een absolute waarde heeft. Hij zou alleen 0 moeten zijn om niet verder in de war te raken.quote:Het principe van absolute snelheden en posities? Dat is inderdaad totaal niet dom. In het dagelijks leven doe ik ook net alsof het bestaat. Er zijn verschrikkelijk veel wetenschappers die met dit principe gedacht hebben. Zo ongeveer elke wetenschapper voor Einstein...
En het werkt ook echt wel een beetje hoor. Je kunt talloze dingen verklaren met behulp van die absolute snelheden en posities. Het probleem is alleen: niet alles!.
Er zijn wetenschappers geweest (bijv. Newton) die net als jij absolute coordinaten wilden, en die wel wiskundig goed genoeg waren om er een wiskundig correcte theorie van te maken. Jij denkt dat je iets nieuws doet: helaas voor jou, honderden jaren geleden was wat jij deed algemeen.
Die theorie die ze gemaakt hebben, blijkt alleen niet helemaal te kloppen bij hoge snelheden.
Nou heb je dus de keuze tussen twee soorten theorieen:
1. Met absolute coordinaten
2. Zonder absolute coordinaten
Theoriesoort 1 is 'logisch' voor mensen, maar blijkt niet helemaal te kloppen met de metingen.
Theoriesoort 2 is niet 'logisch' voor mensen, maar blijkt helemaal te kloppen met de metingen.
Wat is belangrijker, dat de theorie klopt of dat hij logisch is?
Ik vind het kloppen belangrijker, jij blijkbaar dat hij logisch is.
Daarbij moet ik opmerken dat de RT ook logisch is, alleen zie je dat waarschijnlijk niet als je hem niet snapt.
Ach als mensen een waardeoordeel gaan geven aan de mate van intelligentie dan gebeurt er iets in mijn hoofdquote:Op donderdag 1 december 2005 16:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Beetje opzichtige steek onder water dit, try again.
Niet begrepen is iets anders als dan maar gewoon aannemen. Lees mijn vorige post nog eens ( of lees hem eens) en vertel mij wat vanuit dit standpunt niet verklaart zou kunnen worden.quote:In dit geval is daar echter ook geen sprake van, er is hier sprake van iemand die een wetenschappelijke theorie bestrijdt, maar zelf de theorie die hij bestrijdt niet begrijpt, en niet begrijpt wat de implicaties daarvan zijn. Ondanks alle terechte kritiek die hij krijgt, blijft hij zijn theorie verdedigen. Zie je een beetje wat hier gebeurt? Er wordt geen nieuwe theorie ontworpen om iets nieuws te verklaren, maar er wordt een nieuwe theorie ontworpen omdat de bestaande theorie die die aspecten verklaart door hem niet begrepen wordt.
Misschien lees je niet goed ofzo, maar ik noem argumenten in een topic als 'klopt pythagoras wel?' in de trend van: 'ja, slotje', niet getuigen van bijster veel intelligentie. Ik heb het nergens over jouw intelligentie gehad en zal dat ook niet doen. Als je een discussie wil voeren dan moet je dat op basis van argumenten doen en niet op de persoon.quote:Op donderdag 1 december 2005 18:14 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Ach als mensen een waardeoordeel gaan geven aan de mate van intelligentie dan gebeurt er iets in mijn hoofd. En tja, dan komt er een steek onder water.
![]()
En of die opzichtig is of niet dat maakt mij geen donder uit.
Ik laat iedereen in zijn waarde, dat staat hoog in mijn vaandel. Maar als mensen andere kleineren dan laat ik mijn eigen norm ff varen.
Ok je hebt gelijk, sorry, je beledigde hoogstens een fictief persoonquote:Op donderdag 1 december 2005 18:53 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Misschien lees je niet goed ofzo, maar ik noem argumenten in een topic als 'klopt pythagoras wel?' in de trend van: 'ja, slotje', niet getuigen van bijster veel intelligentie. Ik heb het nergens over jouw intelligentie gehad en zal dat ook niet doen. Als je een discussie wil voeren dan moet je dat op basis van argumenten doen en niet op de persoon.
Dat bedenk je ook weer zelf; de wetenschap erkend dat helemaal niet. Grote flauwekul.quote:Op donderdag 1 december 2005 18:14 schreef rudeonline het volgende:
[..]
[..]
Het klopt dat ik bepaalde aannames in de RT niet kan volgen. Dit heeft echter niks met mijn intelligentie te maken, ik begrijp iets niet omdat het volledig tegen mijn logische denkvermogen ingaat. En zelfs de wetenschap erkend dat hun theorie niet logisch is.
[..]
Dat is nou juist het punt bij de RT.quote:Op donderdag 1 december 2005 18:14 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Het klopt dat ik bepaalde aannames in de RT niet kan volgen. Dit heeft echter niks met mijn intelligentie te maken, ik begrijp iets niet omdat het volledig tegen mijn logische denkvermogen ingaat. En zelfs de wetenschap erkend dat hun theorie niet logisch is.
Huh? Iets aannemen zonder het te begrijpen???quote:Op donderdag 1 december 2005 18:40 schreef rudeonline het volgende:
Niet begrepen is iets anders als dan maar gewoon aannemen. Lees mijn vorige post nog eens ( of lees hem eens) en vertel mij wat vanuit dit standpunt niet verklaart zou kunnen worden.
Zowiezo hebben jullie tegen je intuitie in een aanname gedaan waardoor hij moeilijk valt te weerleggen. Jullie hebben iets aangenomen zonder het te begrijpen, je slaat dan een stapje over en steekt over zonder te kijken.
De lichtsnelheid is ook relatief. Lees maar: ten opzichte van iedere externe waarnemer heeft een foton snelheid c. Zodra je ten opzichte van tegenkomt, gaat het om iets relatiefs.quote:Je zou de metingen anders moeten interpreteren. Maar verder moet de theorie logisch zijn. Anders beland je in een soort van puzzel die wiskundig goed in elkaar zit, maar totaal niets meer te maken heeft met de werkelijkheid. Het is dom om te zeggen dat er geen absolute snelheid is terwijl de "lichtsnelheid" toch echt een absolute waarde heeft. Hij zou alleen 0 moeten zijn om niet verder in de war te raken.
Lengtecontractie is niet mijn idee. Dat is iets uit de relativiteitstheorie wat JULLIE aannamen.quote:Jij bent degene die blijft beweren dat de aarde plat is, en je moet daarvoor belachelijke constructies aannemen zoals schepen die krimpen als ze ver op zee zijn.
Als tijd nu ook nog eens constant zou zijn. Tijd is niet constant, wat is er dan "constant" aan die zogenaamde lichtsnelheid?quote:De lichtsnelheid is ook relatief. Lees maar: ten opzichte van iedere externe waarnemer heeft een foton snelheid c. Zodra je ten opzichte van tegenkomt, gaat het om iets relatiefs.
Stel dat je gelijk hebt, waar zijn de theorieeen die van een logica uitgaan die wel door iedereen te snappen is?quote:Dat is nou juist het punt bij de RT.
Het gaat tegen je eigen logica en intuïtie in, dat maakt het zo moeilijk.
Dat betekent niet dat de theorie niet logisch is, maar dat het voor de mens niet logisch oogt op het eerste gezicht.
Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar snap je dit? ( met dank aan DionysuZ)quote:Op dinsdag 29 november 2005 18:32 schreef DionysuZ het volgende:
Ik denk dat ik snap hoe jij het bedoelt rude. Nu neem ik even aan dat snelheid niet relatief is, zoals je stelt. Stel je voor ik heb een totaal lege ruimte en een zaklamp. Stel je voor ik sta stil, en meet de lichtsnelheid. Dit is c.
-> Volgens jou beweeg ik nu precies met c van het licht af.
Nu ga ik met een absolute snelheid van 100.000 km/s vliegen. Ik meet de lichtsnelheid. Ik meet c.
-> Volgens jou vlieg ik met 200.000 km/s tov het licht, maar gaat mijn tijd nu trager zodat ik een lichtsnelheid van c blijf meten, terwijl ik wel de lichtsnelheid aan het naderen ben.
Nu ga ik met een absolute snelheid van 0.99999999999c vliegen. Volgens jou beweeg ik nu bijna met 0.00000000001c t.o.v. het licht, maar gaat mijn tijd trager zodat ik c blijf meten.
Nu ga ik hypothetisch met c vliegen. Volgens jou beweeg ik nu 0 km/s en sta ik absoluut stil in tijd en ruimte. Ik kan nu ook niets meten omdat een seconde oneindig lang duurt.
Veel van wat rudeonline schrijft is imo niet eens pseudo-wetenschappelijk te noemen..quote:Op donderdag 1 december 2005 17:44 schreef soulsurvivor het volgende:
Toch wil ik idd de vrije geesten verdedigen. Zolang er geen subforum is voor huis, tuin en keuken pseudo wetenschappelijk gefilosofeer. Denk ik dat mensen die zich aan rudeonline ergeren, niet meer moeten reageren.
Er reageren nog steeds mensen op inderdaad.quote:Maar ik vermoed dat een hoop mensen rudeonline best een beetje zouden missen, als hij zou stoppen. Tenminste het lijkt mij dat niet iedereen het zo vervelend vind om op rude te reageren, blijkbaar vervult hij toch een behoefte.
De relativiteitstheorie is voor (bijna) iedereen te begrijpen. Dit bleek uit de "relativiteitstheorie voor dummies"-reeks, waar na afloop iedereen die het topic volgde, inclusief mensen die totaal geen wetenschappelijke achtergrond hebben, het begreep.quote:Op vrijdag 2 december 2005 11:05 schreef rudeonline het volgende:
Stel dat je gelijk hebt, waar zijn de theorieeen die van een logica uitgaan die wel door iedereen te snappen is?
Nee, dat begrijp je dus niet goed. Wij nemen dat niet aan. Wij nemen aan dat de lichtsnelheid voor elke waarnemer c is, en daaruit volgt lengtecontractie. Dat is geen aanname, maar een gevolg.quote:Op vrijdag 2 december 2005 11:05 schreef rudeonline het volgende:
Lengtecontractie is niet mijn idee. Dat is iets uit de relativiteitstheorie wat JULLIE aannamen.
Zucht.quote:Als tijd nu ook nog eens constant zou zijn. Tijd is niet constant, wat is er dan "constant" aan die zogenaamde lichtsnelheid?
Ja, al anderhalf jaar terug. Snap jij ook dat dit niet overeenkomt met de waarnemingen en dat het dus fout is?quote:Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar snap je dit? ( met dank aan DionysuZ)
Het belangrijkste wat daar mis mee is: Het model wat je dan maakt, heeft totaal niks te maken met ons heelal!quote:Waarom niet een theorie maken die wel logisch is waarin wij moeten toegeven dat er duidelijk nog een dimsnie is die wij nog niet kunnen bevatten. Dat lijkt mij een betere optie, het zou ons duidelijk maken dat wij zelf de grens van het universum zijn? Is daar iets mis mee?
Het is een gevolg van jullie aanname..quote:Wij nemen dat niet aan. Wij nemen aan dat de lichtsnelheid voor elke waarnemer c is, en daaruit volgt lengtecontractie. Dat is geen aanname, maar een gevolg.
Wat nou .. Zucht, tijd is NIET constant. Bewegende klokken lopen langzamer.quote:Zucht.
Welke waarneming? Heb jij wel eens een kromme tijd en ruimte gezien? Onze waarneming vertelde ons ook lange tijd dat de aarde plat was. Nu we beter weten kun je met dezelfde waarneming "zien" dat dat toch echt anders is. Als je het begrijpt, dan ga je het ook zien.quote:Ja, al anderhalf jaar terug. Snap jij ook dat dit niet overeenkomt met de waarnemingen en dat het dus fout is?
Ook op de grens van het universum bevindt je je in het heelal. Net zo goed als dat iedereen het middelpunt kan zijn, kunnen we net zo goed allemaal de grens zijn. Dat is overigens een iets betere aanname, als iedereen zijn eigen grens vormt dan hoeven we niet te vechten om het middelpunt.quote:Het belangrijkste wat daar mis mee is: Het model wat je dan maakt, heeft totaal niks te maken met ons heelal!
Als jij een theorie wil maken waarin wij de grens van het universum zijn, ga dan vooral door zoals je doorgaat.
Als jij een theorie wil maken die iets te maken heeft met het universum waarin wij leven, stop dan met die absurde aannames die je doet en kijk eens naar het heelal om je heen.
En met wat meet je die snelheid dan? Bestaat er dan wel zoiets als een constante klok?quote:Namelijk: de constante lichtsnelheid ( wat gemeten is ) zorgt ervoor, dat niet elke klok even snel loopt.
quote:Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar snap je dit? ( met dank aan DionysuZ)
Waarom niet een theorie maken die wel logisch is waarin wij moeten toegeven dat er duidelijk nog een dimsnie is die wij nog niet kunnen bevatten. Dat lijkt mij een betere optie, het zou ons duidelijk maken dat wij zelf de grens van het universum zijn? Is daar iets mis mee?
Ik lees het. En wat nu? Volgens mij heb jij een probleem met objectief kijken...quote:Op vrijdag 2 december 2005 11:42 schreef rudeonline het volgende:
Het is een gevolg van jullie aanname..Lees nog eens goed wat je zegt..
Moet dat echt nog een keer uitgelegd worden? Dit is alleen in jouw theorie zo.quote:Wat nou .. Zucht, tijd is NIET constant. Bewegende klokken lopen langzamer.
Een simpele waarneming: ik neem waar dat de zon elke dag opkomt en ondergaat. Daaruit, en uit de waarneming dat de lichtsnelheid onafhankelijk van de waarnemer is, kan ik concluderen dat er een kromme ruimtetijd is.quote:Welke waarneming? Heb jij wel eens een kromme tijd en ruimte gezien?
Juist. Onze waarneming vertelde ons ook lange tijd dat absolute snelheden bestonden. Nu we beter weten kun je met dezelfde waarneming "zien" dat dat toch echt anders is.quote:Onze waarneming vertelde ons ook lange tijd dat de aarde plat was. Nu we beter weten kun je met dezelfde waarneming "zien" dat dat toch echt anders is. Als je het begrijpt, dan ga je het ook zien.
Op de grens van Nederland bevind je je half binnen Nederland, half erbuiten. Op de grens van Noorwegen bevind je je half binnen Noorwegen, half erbuiten. Op de grens van het universum bevind je je 'half in het universum, half erbuiten'. Wat snap je hieraan niet?quote:Ook op de grens van het universum bevindt je je in het heelal. Net zo goed als dat iedereen het middelpunt kan zijn, kunnen we net zo goed allemaal de grens zijn. Dat is overigens een iets betere aanname, als iedereen zijn eigen grens vormt dan hoeven we niet te vechten om het middelpunt.
Je bent een arrogante, kortzichtige, zelfingenomen eikel. JIJ moet eens wakker worden. JIJ bent degene die eens een keer antwoord moet gaan geven op vragen. JIJ bent degene die eens met iets moet komen waarbij je jezelf niet tegenspreekt. Er is al 42 topics lang op je gereageerd, maar je WIL het gewoon niet zien. Je wil gewoon gelijk krijgen. Gelijk krijgen is ook nog eens iets anders dan gelijk HEBBEN.quote:Op vrijdag 2 december 2005 11:50 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En met wat meet je die snelheid dan? Bestaat er dan wel zoiets als een constante klok?
Wordt toch eens wakker..
En geef eens antwoord op al mijn stellingen en vragen.
[..]
Snelheid is afgelegde weg/tijdsduur.quote:Op vrijdag 2 december 2005 11:50 schreef rudeonline het volgende:
En met wat meet je die snelheid dan?
Dat ligt eraan, wat noem jij een constante klok?quote:Bestaat er dan wel zoiets als een constante klok?
Jup, ik heb wel es foto's gezien van het effect van ruimte-tijd kromming. Einstein heeft dit ook gezien in 1 van zijn experimenten om zijn theorie te toetsen.quote:Op vrijdag 2 december 2005 11:42 schreef rudeonline het volgende:
Welke waarneming? Heb jij wel eens een kromme tijd en ruimte gezien?
Het is al aardig wat langer bekend dat de aarde rond moet zijn dan jij denkt denk ikquote:Onze waarneming vertelde ons ook lange tijd dat de aarde plat was. Nu we beter weten kun je met dezelfde waarneming "zien" dat dat toch echt anders is. Als je het begrijpt, dan ga je het ook zien.
Van mij is het ongeveer een copy-paste van het antwoord wat pie.er al gegeven heeft.quote:Op vrijdag 2 december 2005 11:50 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En met wat meet je die snelheid dan? Bestaat er dan wel zoiets als een constante klok?
Wordt toch eens wakker..
En geef eens antwoord op al mijn stellingen en vragen.
[..]
Bovendien volgt het uit de waarneming dat er een horizon is.quote:Op vrijdag 2 december 2005 12:03 schreef ATuin-hek het volgende:
Het is al aardig wat langer bekend dat de aarde rond moet zijn dan jij denkt denk ik
Maar er bestaat niet zoiets als een vadste tijdsduur. Een constante klok bestaat niet. Het enige wat wel constant is is dat een seconde altijd 300.000km duurt. En of jij nou beweegt of het licht, een seconde duurt 300.000km.quote:Op vrijdag 2 december 2005 12:02 schreef Pie.er het volgende:
[..]
Snelheid is afgelegde weg/tijdsduur.
Dus je meet de afgelegde weg van het licht en die deel je door de tijdsduur.
[..]
Dat ligt eraan, wat noem jij een constante klok?
Natuurlijk is alles relatief, maar als een object van jouw afbeweegt en je stopwatch blijft bij jou dan meet je de tijdsduur vanuit jouw referentiekader.quote:Op vrijdag 2 december 2005 12:10 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Maar er bestaat niet zoiets als een vadste tijdsduur. Een constante klok bestaat niet. Het enige wat wel constant is is dat een seconde altijd 300.000km duurt. En of jij nou beweegt of het licht, een seconde duurt 300.000km.
(offtopic) Was er niet recent een voorstel gedaan om een ander atoom te gebruiken, om zo de precisie op te krikken?quote:Op vrijdag 2 december 2005 12:14 schreef Quarks het volgende:
Een seconde is gedefinieerd als de duur van 9.192.631.770 perioden van de straling die correspondeert met de overgang tussen de twee hyperfijnenergieniveaus van de grondtoestand van cesium-133.
Ik herschrijf dit even naar iets corrects:quote:Op vrijdag 2 december 2005 12:10 schreef rudeonline het volgende:
Maar er bestaat niet zoiets als een vadste tijdsduur. Een constante klok bestaat niet. Het enige wat wel constant is is dat een seconde altijd 300.000km duurt. En of jij nou beweegt of het licht, een seconde duurt 300.000km.
Geen idee.quote:Op vrijdag 2 december 2005 12:19 schreef Alicey het volgende:
[..]
(offtopic) Was er niet recent een voorstel gedaan om een ander atoom te gebruiken, om zo de precisie op te krikken?
Fout, de afstand blijft per seconde gelijk. Anders is de snelheid ook niet constant.quote:Op vrijdag 2 december 2005 12:21 schreef Pie.er het volgende:
[..]
Ik herschrijf dit even naar iets corrects:
Maar er bestaat niet zoiets als een absolute tijd. Een constante klok bestaat niet. Het enige wat wel constant is is dat in een seconde het licht atijd 300.000km aflegt. En van welke waarnemer je het ook bekijkt, ineen seconde legt het licht altijd 300.000km af.
En welke conclusie trekken we hieruit?
lichtsnelheid = afgelegde afstand door het licht/tijdsduur
De lichtsnelheid is constant. Als de tijdsduur anders gezien wordt door andere waarnemers, dan wordt blijkbaar de afgelegde afstand ook anders gezien... Joh, lengtecontractie!!!
Mooie gedachte, rudeonline.quote:Op vrijdag 2 december 2005 12:26 schreef rudeonline het volgende:
Fout, de afstand blijft per seconde gelijk. Anders is de snelheid ook niet constant.
1sec duurt 300.000km. Dat is door iedere waarnemer te constateren. Zijn klok vertraagt. Hij meet dus steeds een lagere snelheid voor het licht. Bij 100%c is er geen tijd meer. Hij staat dan stil.
Hij legt 0km af in 0sec.
Maat jouw klok loopt toch gewoon langzamer!! dat is bewezen. Lees deze post nou nog eens goed, en vertel me of je hem goed begrijpt..quote:Op vrijdag 2 december 2005 12:29 schreef Pie.er het volgende:
[..]
Mooie gedachte, rudeonline.
Hier is alleen 1 probleempje mee: In het echt meet je altijd dezelfde snelheid voor het licht. Geen lagere. Dit is verschrikkelijk jammer, want daarom kloppen al die absolute theorieen niet.
Maar dit is al zo vaak nagemeten, en altijd mat men dezelfde snelheid voor het licht. Dus jouw theorie klopt niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |