[voordat ik doorverwezen wordt naar WLF Feedback omdatik misschien off topic ben..., Ik las daar dit]quote:Op donderdag 1 december 2005 13:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik stipte het ook al aan in FB: filosofie en wetenschap worden uit bepaalde kaders bedreven. Het is ontzettend hip om je niks van die kaders aan te trekken en zelf op de free-mind toer te gaan, maar de realiteit is, dat daar ( vrijwel altijd ) niks constructiefs uitkomt. En dat is prima, maar zodra je je ideeen dan op een forum knalt, wat ook vooral wetenschappelijk en filosofisch is, dan wordt er toch vanuit dat kader geredeneerd. Dat wordt dan door sommigen vertaald als "vastgeroest" ( zie andere topic) maar ik denk dat critici dat bestempelen als "constructief". Zij weten immers waaraan een theorie moet voldoen, en volgen de manier van denken die ons de laatste eeuwen al zo ver heeft gebracht. Ik denk dat Doffy daar meer op doelt
eerste reactie:quote:klopt de stelling van Pythagoras?
tweede reactiequote:ja die klopt
Dit is natuurlijk erg simplistisch neergezet, maar wie kan hier dan nog posten?quote:ja i.d.d die klopt slotje
Maar ik (en anderen vast met mij) hebben totaal niks tegen 'kneusjes' die niks van wetenschap weten...quote:Op donderdag 1 december 2005 14:21 schreef soulsurvivor het volgende:
Met andere woorden, waarom geen huis tuin en keuken WFL, waar al de kneusjes zoals ik kunnen posten en tot hun recht komen?
Nee, ik denk het niet.quote:Op donderdag 1 december 2005 14:31 schreef Jordy-B het volgende:
Stel dat je rudeonline weet te overtuigen...
Wat dan? Wordt de wereld dan ineens een fijne plek om te leven, ofzo?
Op heel FOK!, maar als het over zijn theorie gaat, is dit de enige passende topic.quote:Op donderdag 1 december 2005 14:29 schreef soulsurvivor het volgende:
Ok, als FOK dit subforum zo wil in kaderen moet het dat doen. Maar wees dan duidelijk en maak een ander subforum. Zo niet, laat mensen dan in hun waarden.
Maar waar kan rude-online op dit moment anders posten?
De wetenschappers hebben vaak wel weer ingewikkeldere topics, waar ze het onderling ook niet over eens zijn, of nog aan het onderzoeken zijn. Ik ben met je eens dat daar geen subforum vol van zou moeten komen, want voor een leek (als ik) is dat niet te volgen.quote:Stel je voor dat er alleen maar wetenschappers hier posten die elkaar allemaal beamen.
leuk, boeiend![]()
kneusjes zoals je ze noemt kunnen terecht op WFL. Er hebben ook diverse topics "voor dummies" gelopen, waar o.a. de relativiteitstheorie en de quantummechanica zijn uitgelegd op een manier dat zelfs WFL-bezoekers die totaal geen wetenschappelijke achtergrond hadden het konden begrijpen. Verder speelt in de levensbeschouwelijke hoek het geen rol wie of wat je bent.quote:Met andere woorden, waarom geen huis tuin en keuken WFL, waar al de kneusjes zoals ik kunnen posten en tot hun recht komen?
Is dit zo Rudeonline?quote:In dit geval is daar echter ook geen sprake van, er is hier sprake van iemand die een wetenschappelijke theorie bestrijdt, maar zelf de theorie die hij bestrijdt niet begrijpt, en niet begrijpt wat de implicaties daarvan zijn. Ondanks alle terechte kritiek die hij krijgt, blijft hij zijn theorie verdedigen. Zie je een beetje wat hier gebeurt? Er wordt geen nieuwe theorie ontworpen om iets nieuws te verklaren, maar er wordt een nieuwe theorie ontworpen omdat de bestaande theorie die die aspecten verklaart door hem niet begrepen wordt.
Ik mis de relevantie van het overtuigen van rudeonline...quote:Op donderdag 1 december 2005 14:39 schreef Pie.er het volgende:
[..]
Nee, ik denk het niet.
En ik mis de relevantie van deze vraag...
Na anderhalf jaar is hij nog steeds erg koppig.quote:Op donderdag 1 december 2005 15:22 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik mis de relevantie van het overtuigen van rudeonline...
Ik heb hier niets aan toe te voegen.quote:Op donderdag 1 december 2005 14:29 schreef Pie.er het volgende:
Maar ik (en anderen vast met mij) hebben totaal niks tegen 'kneusjes' die niks van wetenschap weten...
Waar ik minder mee heb zijn mensen die niks van wetenschap weten en daaruit concluderen dat wetenschap niks voorstelt.
Mensen die een wetenschappelijke theorie wantrouwen en een eigen bedenken: prima!
Mensen die een wetenschappelijke theorie wantrouwen, een eigen bedenken, alle negatieve kritiek negeren, niet discussieren maar continu hun eigen visie herhalen: niet prima!
Mensen die de relativiteitstheorie niet begrijpen: niks mis mee.
Mensen die de relativiteitstheorie niet begrijpen, maar toch zeker weten dat hij niet klopt: fout!
Snap je?
Gaat het over dit topic ?quote:Op donderdag 1 december 2005 16:04 schreef DionysuZ het volgende:
Die reacties op dat topic van de stelling van pythagoras die je in de OP aanhaalt soulsurvivor, die getuigen ook niet van veel intelligentie. Op een dergelijke manier gaan de mensen hier die in alle rudetopics posten niet met rude om hoor.
quote:Op donderdag 1 december 2005 16:13 schreef Quarks het volgende:
[..]
Gaat het over sdit topic ?
Ik kan de reacties daar niet in terugvinden.
Rude's topics
Volgens mij stond dat topic eerst niet in WFL (weet het niet zeker).quote:
Ik moet je ook eerlijk bekennen dat ik best wel dom ben hoor DionysuZ.quote:Op donderdag 1 december 2005 16:04 schreef DionysuZ het volgende:
Die reacties op dat topic van de stelling van pythagoras die je in de OP aanhaalt soulsurvivor, die getuigen ook niet van veel intelligentie. Op een dergelijke manier gaan de mensen hier die in alle rudetopics posten niet met rude om hoor.
ik heb het over de posts die je aanhaalt, die schijnbaar niet bestaan, niet over jouw postquote:Op donderdag 1 december 2005 16:21 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Ik moet je ook eerlijk bekennen dat ik best wel dom ben hoor DionysuZ.
Dus zal mijn post daar ook van getuigen.
De reacties en het topic zijn fictief, en hebben betrekking op ingekaderde spelregels in dit subforum.quote:Op donderdag 1 december 2005 16:04 schreef DionysuZ het volgende:
quote:Op donderdag 1 december 2005 16:39 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
De reacties en het topic zijn fictief, en hebben betrekking op ingekaderde spelregels in dit subforum.
Misschien schrijf ik niet duidelijk, of schat ik het begrijpend lezen niveau van de ander te hoog in.
mijn excuus hiervoor.
Beetje opzichtige steek onder water dit, try again. Je hebt blijkbaar niet de 43 andere topics doorgelezen die Rude hier heeft geopend sinds 2004. En dan helemaal he, niet gescand, helemaal gelezen. Ik durf te wedden dat je dat niet hebt gedaan.quote:Op donderdag 1 december 2005 16:39 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
De reacties en het topic zijn fictief, en hebben betrekking op ingekaderde spelregels in dit subforum.
Misschien schrijf ik niet duidelijk, of schat ik het begrijpend lezen niveau van de ander te hoog in.
mijn excuus hiervoor.
Nobel van je dat je Rudeonline loopt te verdedigen, maar je hebt zijn topics niet gelezen. Jij waardeert zijn open blik, als ik het goed begrijp. Alleen:quote:Op donderdag 1 december 2005 14:29 schreef soulsurvivor het volgende:
...
quote:Op donderdag 1 december 2005 17:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nobel van je dat je Rudeonline loopt te verdedigen, maar je hebt zijn topics niet gelezen. Jij waardeert zijn open blik, als ik het goed begrijp. Alleen:
*die open blik verandert constant van standpunt
*er wordt geen reden gegeven waarom die open blik nodig is
*al het commentaar en kritiek op die open blik wordt genegeerd, of beantwoord met een post waar je 9 van de 10 keer niks mee kunt.
*als de open blik er eens naast zit, dan wordt dat niet toegegeven
*die open blik is zo open, dat je zelfs niet meer rekening hoeft te houden met het feit dat je er iets mee wilt beschrijven dat je kunt waarnemen.
*die open blik is zelfs zo open, dat je er alles mee recht kunt lullen.
En least but not least: de openheid van die blik is zo uitgespreid, dat je datgene wat je wilt weerleggen met die open blik, niet hoeft te begrijpen !
Leuk hoor, zo'n open blik. Maar komen we er ergens mee? Ik denk zelf van niet.
quote:
Het klopt dat ik bepaalde aannames in de RT niet kan volgen. Dit heeft echter niks met mijn intelligentie te maken, ik begrijp iets niet omdat het volledig tegen mijn logische denkvermogen ingaat. En zelfs de wetenschap erkend dat hun theorie niet logisch is.quote:Op dinsdag 29 november 2005 18:32 schreef DionysuZ het volgende:
Ik denk dat ik snap hoe jij het bedoelt rude. Nu neem ik even aan dat snelheid niet relatief is, zoals je stelt. Stel je voor ik heb een totaal lege ruimte en een zaklamp. Stel je voor ik sta stil, en meet de lichtsnelheid. Dit is c.
-> Volgens jou beweeg ik nu precies met c van het licht af.
Nu ga ik met een absolute snelheid van 100.000 km/s vliegen. Ik meet de lichtsnelheid. Ik meet c.
-> Volgens jou vlieg ik met 200.000 km/s tov het licht, maar gaat mijn tijd nu trager zodat ik een lichtsnelheid van c blijf meten, terwijl ik wel de lichtsnelheid aan het naderen ben.
Nu ga ik met een absolute snelheid van 0.99999999999c vliegen. Volgens jou beweeg ik nu bijna met 0.00000000001c t.o.v. het licht, maar gaat mijn tijd trager zodat ik c blijf meten.
Nu ga ik hypothetisch met c vliegen. Volgens jou beweeg ik nu 0 km/s en sta ik absoluut stil in tijd en ruimte. Ik kan nu ook niets meten omdat een seconde oneindig lang duurt.
Zit ik in de buurt?
Je zou de metingen anders moeten interpreteren. Maar verder moet de theorie logisch zijn. Anders beland je in een soort van puzzel die wiskundig goed in elkaar zit, maar totaal niets meer te maken heeft met de werkelijkheid. Het is dom om te zeggen dat er geen absolute snelheid is terwijl de "lichtsnelheid" toch echt een absolute waarde heeft. Hij zou alleen 0 moeten zijn om niet verder in de war te raken.quote:Het principe van absolute snelheden en posities? Dat is inderdaad totaal niet dom. In het dagelijks leven doe ik ook net alsof het bestaat. Er zijn verschrikkelijk veel wetenschappers die met dit principe gedacht hebben. Zo ongeveer elke wetenschapper voor Einstein...
En het werkt ook echt wel een beetje hoor. Je kunt talloze dingen verklaren met behulp van die absolute snelheden en posities. Het probleem is alleen: niet alles!.
Er zijn wetenschappers geweest (bijv. Newton) die net als jij absolute coordinaten wilden, en die wel wiskundig goed genoeg waren om er een wiskundig correcte theorie van te maken. Jij denkt dat je iets nieuws doet: helaas voor jou, honderden jaren geleden was wat jij deed algemeen.
Die theorie die ze gemaakt hebben, blijkt alleen niet helemaal te kloppen bij hoge snelheden.
Nou heb je dus de keuze tussen twee soorten theorieen:
1. Met absolute coordinaten
2. Zonder absolute coordinaten
Theoriesoort 1 is 'logisch' voor mensen, maar blijkt niet helemaal te kloppen met de metingen.
Theoriesoort 2 is niet 'logisch' voor mensen, maar blijkt helemaal te kloppen met de metingen.
Wat is belangrijker, dat de theorie klopt of dat hij logisch is?
Ik vind het kloppen belangrijker, jij blijkbaar dat hij logisch is.
Daarbij moet ik opmerken dat de RT ook logisch is, alleen zie je dat waarschijnlijk niet als je hem niet snapt.
Ach als mensen een waardeoordeel gaan geven aan de mate van intelligentie dan gebeurt er iets in mijn hoofdquote:Op donderdag 1 december 2005 16:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Beetje opzichtige steek onder water dit, try again.
Niet begrepen is iets anders als dan maar gewoon aannemen. Lees mijn vorige post nog eens ( of lees hem eens) en vertel mij wat vanuit dit standpunt niet verklaart zou kunnen worden.quote:In dit geval is daar echter ook geen sprake van, er is hier sprake van iemand die een wetenschappelijke theorie bestrijdt, maar zelf de theorie die hij bestrijdt niet begrijpt, en niet begrijpt wat de implicaties daarvan zijn. Ondanks alle terechte kritiek die hij krijgt, blijft hij zijn theorie verdedigen. Zie je een beetje wat hier gebeurt? Er wordt geen nieuwe theorie ontworpen om iets nieuws te verklaren, maar er wordt een nieuwe theorie ontworpen omdat de bestaande theorie die die aspecten verklaart door hem niet begrepen wordt.
Misschien lees je niet goed ofzo, maar ik noem argumenten in een topic als 'klopt pythagoras wel?' in de trend van: 'ja, slotje', niet getuigen van bijster veel intelligentie. Ik heb het nergens over jouw intelligentie gehad en zal dat ook niet doen. Als je een discussie wil voeren dan moet je dat op basis van argumenten doen en niet op de persoon.quote:Op donderdag 1 december 2005 18:14 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Ach als mensen een waardeoordeel gaan geven aan de mate van intelligentie dan gebeurt er iets in mijn hoofd. En tja, dan komt er een steek onder water.
![]()
En of die opzichtig is of niet dat maakt mij geen donder uit.
Ik laat iedereen in zijn waarde, dat staat hoog in mijn vaandel. Maar als mensen andere kleineren dan laat ik mijn eigen norm ff varen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |