kan ook niet met een magneetje want hij gaat eerst ook met zijn hand er gewoon overheen en dan gebeurd er niks en vlak daarna wel weer... en zeker met een documentaire zoals jensen zou je met 20 beelden per seconde toch moeten kunnen zien als hij iets verdachts doet... en met die lepel was geen twijfel aan.quote:op dinsdag 29 november 2005 02:19 schreef vaudej het volgende:
de lepel sprong niet van mijn tv afdat met het kompas zou heel goed iets met een magneetje in zijn hand kunnen zijn..
maar die lepel, heel apart.
ik zou graag geloven dat hij dat deed, of dat je zus dat deed, gestuurd door hem.quote:op dinsdag 29 november 2005 10:22 schreef arnout109 het volgende:
mijn zus had een horloge die het al een jaar niet meer deed, en die is gisteravond toen ze meedeed weer gaan lopen.
ik zal er eens op lettenquote:op dinsdag 29 november 2005 10:26 schreef iteejer het volgende:
[..]
ik zou graag geloven dat hij dat deed, of dat je zus dat deed, gestuurd door hem.
maar ik heb gehoord dat door dingen als het horloge in de hand houden het uurwerk opwarmt, ingedikte olie weer wat vloeibaarder kan worden, en zodoende weer kan gaan lopen.
mijn conclusie destijds was dat aandacht wonderen doet, in alle vormen.
ik ben benieuwd hoe lang het horloge het blijft doen. zou je dat voor ons willen blijven volgen, de komende weken bv?
thnksquote:op dinsdag 29 november 2005 11:12 schreef arnout109 het volgende:
ik zal er eens op letten, hij doet het iig nu nog steeds
ge hebt gelijk, vrouwe astralia, ik zal het aanpassen in ttquote:op dinsdag 29 november 2005 11:12 schreef stenny het volgende:
het is overigens: uri geller, met een e.
fijn, here itejero.quote:op dinsdag 29 november 2005 11:26 schreef iteejer het volgende:
[..]
ge hebt gelijk, vrouwe astralia, ik zal het aanpassen in tt
offtopicquote:op dinsdag 29 november 2005 11:12 schreef stenny het volgende:
het is overigens: uri geller, met een e.
hij is juist zo bekend geworden omdat hij die dingen voor de tv. kon doen. niet omdat een klein percentage het horloge weer ging lopen. daarnaast ontweek hij die vraag niet, hij zei dat hij het gewoon met zijn 'mindpower' deed. en hij 'chookte' (ofzo) niet toen jensen over de pen begon. jensen mocht de pen zelfs houden, kan hij er altijd nog naar kijken.quote:op dinsdag 29 november 2005 17:47 schreef pt_hadrianus het volgende:
dat van die horloges is uit te leggen, het is namelijk zo dat als een horloge al een hele tijd stil staat, en je 'em opeens pakt en zo een beetje ermee 'schud' als het ware, een schok geeft, heel soms het kreng weer gaat lopen.
omdat er zoveel duizenden mensen kijken naar zo'n programma, is er altijd een percentage waarbij het truukje werkt, en die zijn dan zo onder de indruk dat ze het naar buiten brengen ed., en van de mensen waarbij het niet werkte hoor je verder niets over.
je zag ook hoe hij expliciet de vraag over het hoe ervan ontweek omdat hij donders goed weet hoe het zit.
verder hoe dat zit met die pen, ik vermoed dat er iets in die pen zit, want ze gebruikten dus wel een pen van hem, en ik meende die gast even te zien choken toen jensen over die pen begon, maarja hij doet dit al zo lang dat hij er handig overheen kon lullen.
en toch zijn er geen grote googelaars die zeggen dat hij nep is. want wat hij doet dat konden hen niet. james deed niet hetzelfde met de lepel als uri.quote:op woensdag 30 november 2005 00:34 schreef livelived het volgende:
onze grote vriend james randi was ooit in een discovery docu te zien en een gedeelte ging over uri. james deed hetzelfde met de lepel als uri en gaf uitleg over de truc (had met warmte en voorverwarmen te maken). ik geloof zelfs dat james er een boek over heeft geschreven.
dit lijkt erop te duiden dat uri fake is of in ieder geval dat het fake kan zijn.
ik zie niet echt in waarom de ene goochelaar de andere zou moeten afkraken en waar beweren ze precies dat ze hem niet na kunnen doen? het zou erg mooi zijn als uri echt wat kan maar bij deze persoon in kwestie heb ik nu eenmaal zo mijn twijfels vanwege die docu. het boek van james heet trouwens the truth about uri gellerquote:op woensdag 30 november 2005 00:37 schreef #ANONIEM het volgende:
en toch zijn er geen grote googelaars die zeggen dat hij nep is. want wat hij doet dat konden hen niet.
ik zag de docu zo'n 8 jaar geleden maar het 'spoon bending' werd wel degelijk uitgelegd en james kon het ook.quote:james deed niet hetzelfde met de lepel als uri.
in jensen brak hij de lepel daarna zonder hem nog verder aan te raken. googelaars kraken wel mensen af die de hele wereld iets willen laten weten wat niet klopt. googelaars hebben ook nog wel enigszins respect voor hun eigen beroep hoor. ze zouden wel iets erover kunnen zeggen.quote:op woensdag 30 november 2005 00:50 schreef livelived het volgende:
ik zie niet echt in waarom de ene goochelaar de andere zou moeten afkraken en waar beweren ze precies dat ze hem niet na kunnen doen? het zou erg mooi zijn als uri echt wat kan maar bij deze persoon in kwestie heb ik nu eenmaal zo mijn twijfels vanwege die docu. het boek van james heet trouwens the truth about uri geller
[..]
ik zag de docu zo'n 8 jaar geleden maar het 'spoon bending' werd wel degelijk uitgelegd en james kon het ook.
thnx (en stenny)quote:op woensdag 30 november 2005 00:56 schreef merlin693 het volgende:
@ livelived
mischien deze die stenny al plaatste
http://www.darat.org/~dim(...).on.tonight.show.wmv
geloof me, die pen is met geller mee naar huis gegaan ;d nee ok, die technologie zou niet eens bestaan hebben back then, dat zal het wel niet zijn. hij ziet die tekeningen gewoon van tevoren, klaar.quote:en hij 'chookte' (ofzo) niet toen jensen over de pen begon. jensen mocht de pen zelfs houden, kan hij er altijd nog naar kijken.
hij gaat anders al een poos mee, de sceptici waren verbaasd dat hij na de 'ontmaskering' ("i don't feel strong today.") gewoon doorging met zijn wereldtournee. als je nu de website mag geloven, (een redirect, daarom is hij zo langzaam) zijn hij en zijn partner ook een soort weldoeners. er staat ook: uri geller is vegetariër. hum, zelf ben ik veganist, dus dit vind ik altijd goed nieuws, maar zulke mededelingen kunnen ook een andere bedoeling hebben. verdomd, ik word zelf ook steeds sceptischer. maar nooit te, ik houd graag een open mind.quote:op woensdag 30 november 2005 08:28 schreef pt_hadrianus het volgende:
[..]
als hij for real is, zal dat zichzelf uitwijzen because the real thing is real.
dat laatste vind ik weer een brug te ver. er is meer mogelijk dan veel mensen denken.quote:op woensdag 30 november 2005 09:11 schreef wiebelkont het volgende:
ik geloof niet dat hij deze dingen allemaal echt kan, omdat het indruist tegen wat fysiek mogeljik is.
dus jij vermoed dat het ergens fysiek wel mogelijk is om door iemands reet heen te kijken, naar de tekening in zijn kontzak?quote:op woensdag 30 november 2005 10:05 schreef stenny het volgende:
[..]
dat laatste vind ik weer een brug te ver. er is meer mogelijk dan veel mensen denken.
maar inderdaad: ik ben niet overtuigd, maar ik voel ook niet de behoefte. voor mij is het niet een soort wedstrijdje van 'ja het is waar', 'nee het is niet waar'.
jensen had het hem niet de tekening laten zien. net zoals heel veel andere mensen waar hij het al voor heeft gedaan raadde hij deze ook. daarnaast waren er geen strepen waartussen jensen mocht tekenen. ken je jensen wel een beetje of niet?quote:op woensdag 30 november 2005 09:11 schreef wiebelkont het volgende:
die tekening had hij van te voren kunnen bespreken/bekijken (ik impliceer dus niet dat dat zo was) en dat de tekening hetzelfde formaat had kon bewerkstelligd worden door van te voren het kaartje waarop hij ging tekenen 2 potloodstreepjes te geven waartussen hij moest tekenen.
om de streepjes te maskeren, en de precies lengte van zijn eigen getekende racket te verhullen, zette hij even wat flinke zwarte strepen met een marker op zijn papiertje, totaal onnodig, om hem daarna met de tekening van jensen te vergelijken.
een lepel kan inderdaad breken dmv metaalmoeheid, al zou het metaal dan wel moe zijn. als hij zoveel kracht in zijn vingers heeft dat hij daarmee metaal kan buigen/breken zonder het eerst 'moe' te maken, zal de lepel ook nooit warm zijn op het breekpunt.
een horloge dat niet meer werkt, kan ook liggen aan het feit dat de olie in het raderwerk stug is geworden. de warmte van een handpalm kan de olie weer vloeibaar genoeg maken om te gaan lopen.
ik geloof niet dat hij deze dingen allemaal echt kan, omdat het indruist tegen wat fysiek mogeljik is.
whaha, jij bent me er eentje zegquote:op woensdag 30 november 2005 10:21 schreef wiebelkont het volgende:
dus jij vermoed dat het ergens fysiek wel mogelijk is om door iemands reet heen te kijken, naar de tekening in zijn kontzak?
áls hij de tekening van te voren gezien heeft, had hij op zijn eigen lege papier 2 strepen kunnen zetten waartussen hij het racket ging tekenen op hetzelfde formaat. waarom zou hij anders die dikke zwarte markerstrepen op het papier zetten alvorens te vergelijken? om die paar toevallige millimeter verschil te maskeren, lijkt mij.quote:op woensdag 30 november 2005 10:27 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
whaha, jij bent me er eentje zeg![]()
![]()
telepathie zal voor jou zeker geen optie zijn omdat jij de wetenschappelijke kennis op dat gebied niet hebt.
ja heel fijn. je weet dus niks van telephatie en van het bewijs wat ervoor pleit.quote:op woensdag 30 november 2005 10:49 schreef wiebelkont het volgende:
áls hij de tekening van te voren gezien heeft, had hij op zijn eigen lege papier 2 strepen kunnen zetten waartussen hij het racket ging tekenen op hetzelfde formaat. waarom zou hij anders die dikke zwarte markerstrepen op het papier zetten alvorens te vergelijken? om die paar toevallige millimeter verschil te maskeren, lijkt mij.
ik denk dat telepathie niet bestaat, maar mensen wel degelijk in staat zijn tot op bepaalde hoogte te raden in welke richting iemand denkt. hoe gewoon is het niet dat twee vrienden, of 2 mensen die mekaar al jaren kennen, precies weet wat de ander denkt door hem/haar alleen maar aan te kijken? mensen zijn slimmer dan je denkt, maar je vermoed het vaak niet. dat betekent nog niet dat het bovennatuurlijk is.
energie is het trillen van bepaalde atomen. de ene brengt de andere atoom aan het bewegen. energie is niet een op zich staande stof die als zodanig bestaat. je kunt dus niet zeggen dat je iemands energie oppikt of wat dan ook. een mens heeft 5 zintuigen, en de enige manier waarom een levensvorm in ons universum signalen over kan brengen is door straling (licht, warmte) of trillingen/bewegingen (geluid, aanraken). anders niet.
prima, vertel jij maar eens even in je eigen woorden hoe telepathie werkt dan. kort, graag.quote:op woensdag 30 november 2005 10:58 schreef #ANONIEM het volgende:
[..]
ja heel fijn. je weet dus niks van telephatie en van het bewijs wat ervoor pleit.
ja kom zeg, we gaan er geen langdradig verhaal van maken zeker. ik vermoed namelijk dat ik al weet wat hij wil gaan zeggen, vandaar de vraag het kort te houden.quote:op woensdag 30 november 2005 11:56 schreef stenny het volgende:
[..]
zo zo nog eisen gaan stellen ook.![]()
![]()
heeft niks met natuurkundige kennis te maken, en je reageert op mijn vraag, dus ik stel voor dat je hem dan ook beantwoord.quote:op woensdag 30 november 2005 12:58 schreef rthls het volgende:
was de aarde vroeger niet plat? was het vroeger niet onmogelijk om ooit als mens te gaan vliegen?
wat ik hiermee wil zeggen is, dat je niet zomaar moet zeggen dat telepathie niet bestaat, omdat dat volgens de huidige (natuurkundige) kennis niet kan.
ik zeg dat we het nu niet kunnen. en tot het tegendeel bewezen is blijf ik daarbij. als men een chip uitvindt die vanuit je hersens gedachtes kan bluetoothen, soif, dan bestaat telepathie (wat een wonder).quote:op woensdag 30 november 2005 12:58 schreef rthls het volgende:
was de aarde vroeger niet plat? was het vroeger niet onmogelijk om ooit als mens te gaan vliegen?
wat ik hiermee wil zeggen is, dat je niet zomaar moet zeggen dat telepathie niet bestaat, omdat dat volgens de huidige (natuurkundige) kennis niet kan.
die kan ik niet beantwoorden. ik probeer alleen te zeggen, dat je een "open mind" moet houden voor zaken zoals telepathie.quote:op woensdag 30 november 2005 13:28 schreef wiebelkont het volgende:
[..]
heeft niks met natuurkundige kennis te maken, en je reageert op mijn vraag, dus ik stel voor dat je hem dan ook beantwoord.
als telepathie bestaat, op welke manier word de informatie dan overgedragen van brein naar brein?
tuurlijk, en ook moeten we een open mind houden voor het bestaan van kabouters, en voor het bestaan van griekse goden op een berg, en voor het bestaan van een holle aarde, en voor het bestaan van marsmannetjes, en...en...quote:op woensdag 30 november 2005 14:49 schreef rthls het volgende:
die kan ik niet beantwoorden. ik probeer alleen te zeggen, dat je een "open mind" moet houden voor zaken zoals telepathie.
nee ze worden belachelijk gemaakt als ze zeggen telepatisch te zijn maar dat op geen enkele manier kunnen bewijzen, ja zo kan ik het ook.quote:nu worden mensen belachelijk gemaakt, als ze zeggen dat ze telepathisch zijn
ik baseer die mening ook nog op een ander feit.quote:op woensdag 30 november 2005 14:49 schreef rthls het volgende:
[..]
die kan ik niet beantwoorden. ik probeer alleen te zeggen, dat je een "open mind" moet houden voor zaken zoals telepathie.
ja, als je het van een wetenschappelijk oogpunt bekijkt, bestaat telepathie niet, maar dat is toch (dat denk ik dan) alleen, omdat de wetenschap nog niet zo ver is.
nu worden mensen belachelijk gemaakt, als ze zeggen dat ze telepathisch zijn, en om maar weer met vroeger te komen: vroeger waren er ook magiers die van alles deden wat niet kon, terwijl er een simpele chemische reactie aan ten grondslag lag (kan ik dat eigenlijk wel zo gebruiken, taaltechnisch gezien?).
wie weet, dat misschien ooit telepathie ook bewezen kan wordenhoe? dat weet ik niet..
als je het zo bekijktquote:op woensdag 30 november 2005 15:05 schreef wiebelkont het volgende:
[..]
ik baseer die mening ook nog op een ander feit.
in het verleden hebben 'uitvindingen' elkaar in een rap tempo opgevolgd. de ene na de andere ontdekking werd gemaakt, en het was zo dat je bij wijze van spreken al 'per ongeluk' een ontdekking kon doen die van wereldbelang was. (is ook niet ongewoon, vele hedendaagse vanzelfsprekendheden waren het gevolg van een 'ongelukje' van deze of gene wetenschapper)
tegenwoordig is het anders. mensen doen jaren onderzoek voor een kleine vooruitgang, de wetenschap ontwikkeld relatief langzaam vergeleken met vroeger. omdat de meeste aardse dingen al verzonnen zijn, is het moeilijk om nog met wat nieuws te komen. speculaties over telepathie en aanverwanten zijn al zo oud als de mensheid, maar zijn nooit doorgebroken, en zijn nooit 'mainstream' geworden, ook zijn er in al die jaren nooit harde bewijzen voor geweest. en nog steeds is er geen bewijs voor. de wetenschap mag dan nog lang niet uitgedokterd zijn over alle dingen die op aarde mogelijk zijn, maar ik geloof dat ze wel al ver genoeg zijn om de kunnen beoordelen of iets mogelijk is of niet.
zo heeft men ook aangetoond dat het in theorie mogelijk is om mensen over te stralen á la star trek, maar 1 verkeerd teruggeplaatst atoompje aan de andere kan van de lijn is desastreus... en dus zal het er nooit van komen tenzij dat gevaar ingedamd kan worden.
dat is een goeie vraag.. maar zal helaas wel weer niet zo zijn...quote:op woensdag 30 november 2005 15:38 schreef rthls het volgende:
zijn er toevallig niet een paar fok!-ers geweest bij deze aflevering van jensen?
lees verderquote:er bestaan verschillende manieren om sleutels en lepels schijnbaar psychokinetisch te verbuigen. de methode die geller meestal gebruikte, was volgens waarnemers erg simpel. hij wachtte op een moment waarop de toeschouwers even waren afgeleid. dat gaf hem de gelegenheid het voorwerp bliksemsnel te buigen door er druk op uit te oefenen. zo kun je een sleutel buigen door hem tegen de zijkant van je stoel te drukken of hem door een opening in een andere sleutel steken, zodat je een bruikbare hefboomwerking krijgt. geller had alle tijd om een gunstige gelegenheid af te wachten, want hij hoefde zijn trucs niet snel uit te voeren, zoals dat van een goochelaar wordt verwacht. alle mislukkingen kon hij bovendien toeschrijven aan onvoorspelbare storende factoren, zoals vermoeidheid en slechte vibraties.
geller gebruikte allerlei methoden om de aandacht van zijn toeschouwers in de verkeerde richting te sturen. hij was veel in beweging, praatte onophoudelijk, gaf voortdurend aanwijzingen en switchte steeds van het ene experiment naar het andere. meestal lagen er verschillende testvoorwerpen in zijn buurt. hij schiep zodoende een maximum aan chaos om zich heen, waardoor anderen het spoor bijster raakten. vaak beweerde geller dat water of metaal zijn krachten konden versterken om vervolgens naar een wasbak of centrale verwarming te kunnen lopen. zo onttrok hij zich even aan de blik van de toeschouwers, wat hem de gelegenheid gaf bedrog te plegen........
quote:op woensdag 30 november 2005 14:34 schreef da_rippah het volgende:
de wetenschap is uitgevonden om alle dingen die we waarnemen te verklaren en dat werkt vooralsnog perfect.
quote:op woensdag 30 november 2005 17:32 schreef sh0g het volgende:
wetenschap is niet uitgevonden zoals eerder werd gezegd door iemand.
i rest my case...quote:op woensdag 30 november 2005 20:20 schreef da_rippah het volgende:
ik heb helemaal niet gezegd dat de wetenschap bedacht is.
daar gaat het hier ook niet om, al vind ik het nog moeilijk om zulk talent wetenschappelijk te verklaren, maar goed.quote:op woensdag 30 november 2005 20:20 schreef da_rippah het volgende:
en die topsporters en jonge componisten waar jij het over hebt leiden niet aan iets wat niet door de wetenschap te verklaren is.
gewoon bs is. je wilt gewoon beweren dat als er wetenschappelijk bewijs voor is geleverd dat 1 persoon zo'n gave heeft, dat elke lompenboer het ineens kan leren. dat bewezen is dat mozart op zijn vierde een hele symfonie componeerde heeft toch ook niet geleid tot een miljard supercomponisten of wel?quote:op woensdag 30 november 2005 14:34 schreef da_rippah het volgende:
als telepathie echt zou bestaan zou het allang een van de meest gebruikte communicatievormen wereldwijd zijn geworden. ik vind het altijd zo grappig dat dit soort dingen volgens sommige mensen wel kunnen, maar niet wijdverbreid zijn. als zoiets echt bewezen wordt zou iedereen het binnen een jaar kunnen.
nee dat hebben we niet.quote:op woensdag 30 november 2005 23:18 schreef #ANONIEM het volgende:
ik vind dat we het gedeelte over dat lepel buigen nu wel gehad hebben. jullie kunnen allemaal zeggen wat jullie willen maar hij had de lepel zelf niet vast toen hij de lepel liet knappen. dat is ook gewoon terug te zien op de opgenomen video. hij raakt die lepel niet aan...
quote:er bestaan verschillende manieren om sleutels en lepels schijnbaar psychokinetisch te verbuigen. de methode die geller meestal gebruikte, was volgens waarnemers erg simpel. hij wachtte op een moment waarop de toeschouwers even waren afgeleid. dat gaf hem de gelegenheid het voorwerp bliksemsnel te buigen door er druk op uit te oefenen. zo kun je een sleutel buigen door hem tegen de zijkant van je stoel te drukken of hem door een opening in een andere sleutel steken, zodat je een bruikbare hefboomwerking krijgt. geller had alle tijd om een gunstige gelegenheid af te wachten, want hij hoefde zijn trucs niet snel uit te voeren, zoals dat van een goochelaar wordt verwacht. alle mislukkingen kon hij bovendien toeschrijven aan onvoorspelbare storende factoren, zoals vermoeidheid en slechte vibraties.
geller gebruikte allerlei methoden om de aandacht van zijn toeschouwers in de verkeerde richting te sturen. hij was veel in beweging, praatte onophoudelijk, gaf voortdurend aanwijzingen en switchte steeds van het ene experiment naar het andere. meestal lagen er verschillende testvoorwerpen in zijn buurt. hij schiep zodoende een maximum aan chaos om zich heen, waardoor anderen het spoor bijster raakten. vaak beweerde geller dat water of metaal zijn krachten konden versterken om vervolgens naar een wasbak of centrale verwarming te kunnen lopen. zo onttrok hij zich even aan de blik van de toeschouwers, wat hem de gelegenheid gaf bedrog te plegen.
ja dat hebben we welquote:op woensdag 30 november 2005 23:33 schreef quarks het volgende:
nee dat hebben we niet.
1: het is tv, je weet nooit wat ervoor is gebeurt.
2: de lepels waren van te voren neergelegd, je weet niet wat er van te voren is gebeurt.
3: niemand controleerde de lepels vlak voordat hij de truuk uitvoerde (zoals wel gebruikelijk is bij goede goochelaars).
4: ik meen me te herrineren dat de camera niet op de lepel was gericht toen het boog.
5: het is bewezen dat wanneer meneer geller in een onderzoekscentrum zijn kunsten mocht vertonen, zijn 'speciale gaven' het lieten afweten.
ja ik ook na het zien van die tekening. ik weet niet of jensen betrouwbaar is. maar misschien heeft die jensen ook weer niet goed op zitten letten bij het maken van z'n tekening.quote:op woensdag 30 november 2005 23:55 schreef seriewoordenaar het volgende:
en toch wil ik blijven twijfelen aan geller. gek is dat...
hulp van derden?quote:op woensdag 30 november 2005 23:55 schreef sh0g het volgende:
die tekening valt niet goed te verklaren. er bestaan duizenden verschillende objecten die men kan tekenen. het enige dat ik kan verzinnen is dat uri heeft gespiekt, omdat ik uit het gesprek opmaakte dat jensen het snel moest tekenen, waar uri dan bij zou zijn geweest. misschien heeft jensen verteld over z'n grote hobby tennis? en was het een pure gok? lijkt me wel een erg gevaarlijke gok. speelt jensen onder 1 hoedje met uri, hij lijkt me daar niet de persoon voor. tenzij jensen is omgekocht ofzo hehe.
talent bestaat niet. iedereen is tot alles in staat, met genoeg training. er zijn uitgebreide onderzoeken naar geweest, naar aanleiding van die man die zijn 2 dochters (ben de namen even kwijt) persé in de top van de tenniswereld wilde zien. hij liet ze elke dag trainen en dat is ook gelukt, ze zijn beroemde tennissters geworden.quote:op woensdag 30 november 2005 17:32 schreef sh0g het volgende:
ff over het feit waarom telepathie niet wereldwijd wordt toegepast als het zou bestaan.
waarom schrijven we niet allemaal symfonieën op ons 4e?
waarom verdienen we niet allemaal bakken met geld met topsport?
omdat we niet allemaal dit talent hebben. ... <text>
die tekening is best te verklaren. ik heb ooit een programma gezien van een engelse illusionist, die mensen zo kon bespelen dat ze onbewust zijn aanwijzingen opvolgden terwijl ze dachten dat ze dat uit vrije wil deden. zo kon hij ze ook tekeningen laten maken terwijl hij al wist wat er zou komen te staan. hij heeft zelfs een keer iemand een pistool laten laden met 2 of 3 kogels en daar russisch roulette mee gespeeld, omdat hij die persoon onbewust de kogels in vooraf bepaalde kamers had laten doen. hele programma was erop gericht om te laten zien hoe die psychologische spelletjes werken.quote:op woensdag 30 november 2005 23:55 schreef sh0g het volgende:
die tekening valt niet goed te verklaren. er bestaan duizenden verschillende objecten die men kan tekenen. het enige dat ik kan verzinnen is dat uri heeft gespiekt, omdat ik uit het gesprek opmaakte dat jensen het snel moest tekenen, waar uri dan bij zou zijn geweest. misschien heeft jensen verteld over z'n grote hobby tennis? en was het een pure gok? lijkt me wel een erg gevaarlijke gok. speelt jensen onder 1 hoedje met uri, hij lijkt me daar niet de persoon voor. tenzij jensen is omgekocht ofzo hehe.
weet je toevallig wie dat was?quote:op donderdag 1 december 2005 13:58 schreef byte_me het volgende:
[..]
ik heb ooit een programma gezien van een engelse illusionist
jep, dat was em. geller gebruikt ook zulke truuks, maar noemt het telepatie. dat vind ik zo flauw. noem het gewoon wat het is, dan is het nog veel cooler.quote:op donderdag 1 december 2005 15:22 schreef seriewoordenaar het volgende:
deze? http://www.channel4.com/e(...)sites/m/mindcontrol/
ik denk dat die "remote viewers" verdomd intelligente mensen zijn. ze kunnen blijkbaar met akelige precisie en bepaalde kennis (waar vond de moord/ontvoering plaats, hoe ziet het gebied eruit, hoe denkt een moordenaar) bepalen waar het lijk vermoedelijk moet liggen.quote:op donderdag 1 december 2005 18:07 schreef sh0g het volgende:
@wiebelkont:
remote viewing is ook een vorm van telepathie. er wordt soms een beroep gedaan op remote viewers om de locatie van een vermist persoon te vinden. ze krijgen dan bijvoorbeeld een landkaart van een groot gebied van enkele honderden vierkante kilometers. soms krijgen ze een persoonlijke voorwerp van de vermiste persoon in handen. ze gaan in gedachten de kaart af en krijgen beelden door van een specifieke locatie. waar die beelden vandaan komen weet ik niet, misschien de geest van de vermiste persoon? de remote viewer wijst een specifiek gebied aan op de kaart. vervolgens gaan ze er naar toe. de omgeving komt overeen met de vaak gedetailleerde beschrijving die de remote viewer op voorhand gaf. en niet van: ik zie boompjes, bergjes, stukjes heide, maar bijvoorbeeld: oostkant van een lage heuvel met een stalen bouwwerk erop (wat dan een zendmast blijkt te zijn), dichtbegroeid, etc. meestal is de remote viewer nog nooit in het gebied geweest. toch wel eigenaardig dat dan (het lichaam van) die vermiste persoon nog gevonden wordt op de precies aangewezen locatie.
hoe kan dit?
james randi is een figuur die zegt dat als het ook via trukage kan het dus nep is, klaar...quote:op woensdag 30 november 2005 00:34 schreef livelived het volgende:
onze grote vriend james randi was ooit in een discovery docu te zien en een gedeelte ging over uri. james deed hetzelfde met de lepel als uri en gaf uitleg over de truc (had met warmte en voorverwarmen te maken). ik geloof zelfs dat james er een boek over heeft geschreven.
dit lijkt erop te duiden dat uri fake is of in ieder geval dat het fake kan zijn.
euhhhh, hij schijnt het juist erg goed te doen in die gecontroleerde omstandigheden....quote:op woensdag 30 november 2005 12:48 schreef pt_hadrianus het volgende:
anyway, ik weet zeker dat die geller niets zou presteren in controlled circumstances. je ziet aan alles wat hij doet en vooral hoe hij dingen doet dat hij een truukje uithaalt. hij heeft imo net zoveel mind power als hans klok die keer op keer z'n lieftallige assistente doormidden zaagt.
ik ken dus een vrouw die hier weleens voor de politie werkt en die is echt paranormaal begaafd hoor....quote:op vrijdag 2 december 2005 09:46 schreef wiebelkont het volgende:
[..]
ik denk dat die "remote viewers" verdomd intelligente mensen zijn. ze kunnen blijkbaar met akelige precisie en bepaalde kennis (waar vond de moord/ontvoering plaats, hoe ziet het gebied eruit, hoe denkt een moordenaar) bepalen waar het lijk vermoedelijk moet liggen.
er zijn mensen in dienst bij de overheid/politie die een profielschets van een moordenaar kunnen maken aan de hand van kenmerken, gebruikte voorwerpen, positie van het lijk, enzovoort. die profielschets is bijna altijd akelig nauwkeurig. deze remote viewers gaan een stapje verder, en zijn in staat om tot zekere hoogte te beredeneren waar de persoon zich zou moeten kunnen bevinden. uitzonderlijk slim? ja. paranormaal? nee.
dat zou onzinnig zijn:quote:op vrijdag 2 december 2005 10:11 schreef erodome het volgende:
[..]
ik ken dus een vrouw die hier weleens voor de politie werkt en die is echt paranormaal begaafd hoor....
we hebben er weleens spelletjes mee gespeeld en wat daaruit komt krijg je niet voor elkaar met een goede gok, daarbij krijgt zij van de politie geen details over de zaak...
nope, ze krijgt geen details, ze krijgt alleen wat ze nodig heeft om te zoeken, een kaart en evt persoonlijke spullen, meer niet, serieus.quote:op vrijdag 2 december 2005 10:25 schreef wiebelkont het volgende:
[..]
dat zou onzinnig zijn:
agent 1: we lopen vast, we weten het echt niet, al die aanwijzingen leiden tot niks! agent 2: ik weet het ook niet! agent 3: kom, we roepen er een paranormaal iemand bij. agent tegen paranormaal begaafde: kom, er iemand vermoord, kun jij even aanwijzen waar het lijkt ligt? hier is haar zakdoek! tis verdomme toch geen speurhond
als ze politie iemand in de arm neemt om ze te helpen in een onderzoek, dan leggen ze daar vertrouwen in, en geven die persoon alle info die ze hebben, ze willen immers allemaal dat het slachtoffer gevonden word. en net zoals iemand een profielschets van een moordenaar kan maken, kan zo iemand dan een profielschets van de moord of ontvoering maken, zo lijkt mij.
als iemand echt paranormaal begaafd is en dingen kan die wij niet kunnen, dat zou het 100% raak moeten zijn. en dat percentage halen ze écht niet.
lieve schat, dan is aan jou dezelfde vraag:quote:op vrijdag 2 december 2005 10:38 schreef erodome het volgende:
[..]
nope, ze krijgt geen details, ze krijgt alleen wat ze nodig heeft om te zoeken, een kaart en evt persoonlijke spullen, meer niet, serieus.
en dat het 100% raak moet zijn klopt dus niet, een paranormaal persoon is god niet ofzo, ze krijgen dingen door, soms is dat heel vaag, soms heeft het niets te maken met wat ze willen weten, soms krijgen ze niets door en soms heel duidelijk.
als jij kan voetballen betekend dat toch ook niet dat je altijd scoort?
ik word er soms wel narrig van dat mensen dan maar vinden dat een paranormaal persoon alles moet weten en anders is het nep, dat is dus gewoon niet waar!!!!!!!!
ik heb ook nooit beweerd dat het nooit gebeurd is, ik heb alleen gezegd dat ik niet geloof dat er paranormale krachten aan het werk geweest zijn.quote:op vrijdag 2 december 2005 11:36 schreef erodome het volgende:
ik weet niet hoe dat werkt, de wetenschap weet het niet eens, het enige wat ik weet is dat het werkt, dat ze al bij verschillende zaken zodanig geholpen heeft dat het slachtoffer gevonden is.
voor de blondjes nog een keer dan! energie is géén op zich staande stof. energie is het bewegen (trillen) van atomen. stroom is niets meer dan een rivier van elektronen door een koperdraad. geluid is niets meer dan trillende atomen die in golven voorbewegen. er is een beperkte varieteit aan stoffen aanwezig op aardig, en daaraan inherent ook een beperkt aantal manieren van informatieoverdracht. ik sta meer dan jou open voor nieuwe ontwikkelingen, omdat ik vermoed iets meer verstand van dergelijke wetenschappen te hebben dan jij, en "energie" kun je niet ontvangen, dat is bullshit. energie is het bewegen ván bepaalde stoffen. en vertel jij me nu, nog maar eens, hoe in godsnaam er informatieoverdracht vanaf het lijk naar de 'vinder', in dit geval de paranormaal begaafde, had moeten plaatsvinden.quote:dit gaat buiten de bekende kaders om, een energievorm die we nog niet kunnen meten misschien, denk niet dat we alles al weten aub, want dan maken we dezelfde fout als in de middeleeuwen, lekker star in ons eigen denkkader blijven en alles erbuiten als fout/nep beschouwen, dan gaan we niet verder met groeien als mensheid...
in alle gevallen zal hij/zij niet onthullen hoe ze erachterkwam, want zolang het een mysterie blijft, blijft hij/zij er geld en/of aandacht mee verdienen. nogmaals, ik geloof best dat hij/zij de juiste locatie kon aanwijzen van een lijk en of verdachte, maar het bewijs zegt alleen dat men succesvol was in het vinden van het lijk. het bewijs zegt niks over de manier waarop het lijk gevonden is.quote:ik snap niet dat mensen hieraan voorbij blijven gaan, fbi gebruikt mensen ervoor, zelfs hier in ons landje worden ze ervoor gevraagd en met succes!!!
dat is bewijs, alleen kunnen we nog niet bewijzen hoe het presies in zijn werk gaat, het enige wat we zeker weten is dat de beelden(of geluid, ligt aan de gave, zijn vele verschillende manieren) kloppen in veel gevallen.
in de gevallen waar ze het niet weet zegt ze het ook gewoon.
ooit van subliminal messaging gehoord? men (en hiervan zijn er een hoop, geloof me) is in staat iemand iets op te dragen. er zijn zat mensen die jou onderbewust een boodschap kunnen meegeven, door je in een bepaalde denkrichting te sturen. ze zijn in staat jou tot op de letter op te dragen wat je moet tekenen, zonder dat jij dat in de gaten hebt, en daarom ben jij zo verbaast als hij/zij het dan goed weet te raden. dat is niks nieuws.quote:maar om een spelletje te noemen die we hebben gedaan.
we waren met een groep van 6, iedereen moest een voorwerp in zijn hoofd nemen en zij moest dat raden, ze had ze alle keren goed.
dit spelletje hebben we 5 keer herhaalt, je kan je vast wel voorstellen dat de voorwerpen steeds maffer werden en dus ook moeilijker te gokken, toch heeft ze geen enkele fout gemaakt.
verder hebben we ook andere dingen gedaan, maar dat ging op persoonlijk vlak, van iets dat je kwijt bent en eens zien of zij wist waar het was tot echt heel persoonlijke zaken uit het verleden enzo.
ze heeft geen enkele fout gemaakt.
dat jij niet wist waar je hem gelaten had, betekent niet dat hij ook echt weg was. voor hetzelfde geld had zij die ring allang zien liggen.quote:ik was zelf een ring kwijt, wist echt niet meer waar ik dat ding gelaten had en zij kon me zo vertellen dat ik een kast even weg moest schuiven en ja hoor, het klopte...
ik kan je precies uitleggen hoe je computer werkt, daar is niets mysterieus aan. maar kijk daarvoor iteejer even aan, die heeft een fijne "computers voor blondjes" handleiding geschrevenquote:het is niet zo dat als je niet kan uitleggen hoe iets presies in zijn werk gaat dat het niet echt is hoor, ik kan je ook niet uitleggen hoe mijn computer presies werkt, toch doet hij het...
dit klopt niet helemaal, maar goed, energie kan wel degelijk invloed hebben op de mens namelijk, is ook bewezen....quote:op vrijdag 2 december 2005 11:52 schreef wiebelkont het volgende:
[..]
ik heb ook nooit beweerd dat het nooit gebeurd is, ik heb alleen gezegd dat ik niet geloof dat er paranormale krachten aan het werk geweest zijn.
[..]
voor de blondjes nog een keer dan! energie is géén op zich staande stof. energie is het bewegen (trillen) van atomen. stroom is niets meer dan een rivier van elektronen door een koperdraad. geluid is niets meer dan trillende atomen die in golven voorbewegen. er is een beperkte varieteit aan stoffen aanwezig op aardig, en daaraan inherent ook een beperkt aantal manieren van informatieoverdracht. ik sta meer dan jou open voor nieuwe ontwikkelingen, omdat ik vermoed iets meer verstand van dergelijke wetenschappen te hebben dan jij, en "energie" kun je niet ontvangen, dat is bullshit. energie is het bewegen ván bepaalde stoffen. en vertel jij me nu, nog maar eens, hoe in godsnaam er informatieoverdracht vanaf het lijk naar de 'vinder', in dit geval de paranormaal begaafde, had moeten plaatsvinden.
komt het geld verhaaltje weer, hopeloos gezeur...quote:in alle gevallen zal hij/zij niet onthullen hoe ze erachterkwam, want zolang het een mysterie blijft, blijft hij/zij er geld en/of aandacht mee verdienen. nogmaals, ik geloof best dat hij/zij de juiste locatie kon aanwijzen van een lijk en of verdachte, maar het bewijs zegt alleen dat men succesvol was in het vinden van het lijk. het bewijs zegt niks over de manier waarop het lijk gevonden is.
zucht.....quote:ooit van subliminal messaging gehoord? men (en hiervan zijn er een hoop, geloof me) is in staat iemand iets op te dragen. er zijn zat mensen die jou onderbewust een boodschap kunnen meegeven, door je in een bepaalde denkrichting te sturen. ze zijn in staat jou tot op de letter op te dragen wat je moet tekenen, zonder dat jij dat in de gaten hebt, en daarom ben jij zo verbaast als hij/zij het dan goed weet te raden. dat is niks nieuws.
idd ze zag hem liggen, alleen waren we niet bij mij thuis en was zij nog nooit in mijn huis geweest.quote:dat jij niet wist waar je hem gelaten had, betekent niet dat hij ook echt weg was. voor hetzelfde geld had zij die ring allang zien liggen.
je kan wel lekker laagdunkend doen, maar je begrijpt best wat ik bedoel, dat je niet weet hoe het presies werkt betekend niet dat het niet bestaat.quote:ik kan je precies uitleggen hoe je computer werkt, daar is niets mysterieus aan. maar kijk daarvoor iteejer even aan, die heeft een fijne "computers voor blondjes" handleiding geschreven
dus je ziet het zelf ook in nu?quote:op vrijdag 2 december 2005 12:16 schreef erodome het volgende:
[..]
dit klopt niet helemaal, maar goed, energie kan wel degelijk invloed hebben op de mens namelijk, is ook bewezen....
ik weet niet hoe het werkt, ik roep ook maar iets, maar jij weet me nu al te vertellen dat iets dat misschien nog niet gemeten kan worden niet bestaat, erg knap van je, ik zeg gewoon dat ik het niet weet...
er stond geld slash aandacht, niet geld alleen.quote:[..]
komt het geld verhaaltje weer, hopeloos gezeur...
die dame die ik persoonlijk ken vraagt geen geld voor wat ze doet, ze heeft gewoon een goede baan waar ze haar geld mee verdient en doet dit totaal vrijwillig.
ze heeft dit al vanaf haar geboorte en weet niet waarom het werkt zoals het werkt, zij zegt dat ze de info van boven krijgt als je dan toch een verklaring wil, maar hoe dat presies in zijn werk gaat weet ze niet, ze is geen wetenschapper en heeft geen dik labratorium in haar tuin ofzo.
[..]
als het onbewust gebeurt, moet je er ook niet vanuit gaan dat je je er van bewust bent dat ze op je heeft zitten inspelen, is het wel? hence the term "onderbewust".quote:zucht.....
we werden niet gestuurd, iemand stelde dit voor terwijl we gewoon wat lol aan het maken waren en helemaal niet op dat onderwerp gericht waren en het werd zo uit de losse hand gedaan, zonder dat zij iets tegen ons heeft gezegt.
dat is onzin. voor hetzelfde geld heeft ze gezegd "zoek eens achter een kast" en dacht jij toen "oh, dat kan wel eens zijn ja". mensen idealiseren graag. jij wilde graag toeschrijven aan haar dat je die ring terugvond, terwijl ze je misschien alleen een duw in de goede richting gaf.quote:[..]
idd ze zag hem liggen, alleen waren we niet bij mij thuis en was zij nog nooit in mijn huis geweest.
en dat jij iets niet snapt of niet durft/kunt doorgronden, betekent niet dat anderen dat niet kunnenquote:[..]
je kan wel lekker laagdunkend doen, maar je begrijpt best wat ik bedoel, dat je niet weet hoe het presies werkt betekend niet dat het niet bestaat.
lees even terug naar mijn post eerder in dit topic over wetenschappelijke ontwikkeling, toen tegen nu.quote:vroeger wisten we niet hoe zwaartekracht werkte en eigenlijk alles wat we nu weten wisten we vroeger niet, toch is het niet zo dat het toen niet bestond.
correctie, 'mij' valt niet zo makkelijk te overtuigenquote:op vrijdag 2 december 2005 12:41 schreef erodome het volgende:
zucht, met jou valt niet te praten, echt niet...
het heet logica, en je moet het ook eens proberen! een voorwerp of lijk, zijn beide dóód. het woord zegt het al. ze doen niets. een voorwerp dat dood (of levenloos, volgens de correcte biologische term) is, is niet in staat op eigen kracht te communiceren. het is dus niet mogelijk dat een dood of levenloos voorwerp uit eigen beweging informatie overdraagt naar een ontvanger, of dat nu een paranormaal iemand is of niet. dat betekent dat als er wel informatie te halen valt uit een voorwerp, deze informatie door iemand anders aangebracht moet zijn.quote:het bewijs is dat mensen het doen, dat het klopt, het maakt niet uit welke ervaringen ik je vertel, je doet ze toch af als onzin.
ik denk niet in 'kadertjes' en ook niet 'heilig'. ik denk logisch.quote:maar verklaar ze dan eens aan de hand van je heilige denkkadertjes zeg!!!!
spreek voor jezelfquote:jij zegt het is er of het is er niet, dat klopt, maar wij weten niet alles,
er is inderdaad een theorie die dat zegt, maar daar ben ik zelf ook niet van overtuigd. ik vind ook niet dat een onontdekte plantensoort te vergelijken valt met telepathie en dergelijke. van onontdekte planten weten we al dat ze er zijn, alleen nog niet waar en in welke hoedanigheid. en we kunnen ze makkelijk vinden, door ernaar te zoeken, door te kijken, luisteren, ruiken, proeven en aanraken.quote:er zullen vast nog wel dingen zijn die er wel zijn maar waarvan wij niet weten dat ze er zijn, zo worden er ook nog met grote regelmaat nieuwe diersoorten en plantensoorten gevonden, bestonden die niet voordat we ze vonden?
dat kunnen ze niet. levende personen zijn voorzover mij bekend ook nog nooit door paragnosten opgespoord. er zijn altijd aanwijzingen in het spel. een kaart vertel je niets, maar kan wel informatie verschaffen over vluchtroutes, en, gecombineerd met de werkwijze van de moordenaar, kan je al berederen waar hij niet heen zal zijn gegaan. een heleboel zaken kunnen simpel beredeneerd worden, alleen niet iedereen is daar even goed in.quote:kom op, als je kan zeggen dat het nepperij is, dat het niet klopt kan je vast ook wel bewijzen waarom dat zo is, dus ga je gang, verklaar waarom mensen aan de hand van een kaart en een persoonlijk eigendom iemand op kunnen zoeken, dood en/of levend, zonder verdere details, zonder het te zoeken persoon te kennen, zonder die omgeving te kennen.
ook dat is weer wat jij ervan kan maken. iemand is, zoals ik je net vertelde, in staat de gedachten van een ander persoon sterk te beinvloeden. ze kunnen je dingen laten geloven. ze kunnen je dingen laten doen waarbij ze het zo spelen dat jij eigenlijk denkt dat je die dingen écht zelf wilde! denk maar aan hypnose. nogmaals, ze kan je een domme hint in de goede richting gegeven hebben, waarbij jij de ring vond, en toen je haar meedeelde dat je hem gevonden hebt, wilde ze er álles over weten ...quote:zelfde als met die ring, ze wist me te vertellen onder welke kast het lag en waar onder de kast(rechtsachterin, lag een stuiterballetje naast) terwijl ze mijn huis niet kent.
verklaar het maar dat ze dat wist,
nee, dat ben ik niet. ik geloof gewoon niet in paranormale gavesquote:jij bent toch degene die alles weet en wie je niets nieuws kan vertellen,
jij probeert mij ervan te overtuigen dat je echt gelooft in paranormale zaken, terwijl ik best aanneem dat je dat doet. het gaat erom dat ze voor jou dingen verklaren die jij zelf niet snapt. zolang de 'oplossing' op meerdere manieren bewerkstelligd kan worden, is het géén paranormaal iets, in mijn boekje.quote:kom op dan....
dat is toch ook logisch?quote:op vrijdag 2 december 2005 13:04 schreef erodome het volgende:
er zijn wel degelijk levende mensen gevonden door paragnosten, ook vele weggelopen dieren bv....
en jij zegt dat het niet kan, terwijl politie en fbi er gebruikvan maakt, het kan dus wel, het gebeurt ook, dus aan jou de taak om dan maar te zeggen hoe het dan wel werkt, want jij weet zo stellig te verklaren dat het niet om een paranormale gave gaat, dan kan je dat vast ook wel bewijzen.
maar dat doen skeptische luitjes nooit, nee ik moet dan maar bewijzen hoe het werkt, hun kunnen net zo min bewijzen dat het niet zo werkt, alleen wordt mijn idee naar de prullebak verwezen en wentelen ze zich in hun eigen ideeen terwijl beide op veronderstellingen gebouwt zijn, alleen heb ik bij mijn mening ervaringen die het ondersteunen.
je bent er toch niet bij geweest, dus weet je ook niet wat er allemaal is gebeurt.quote:op vrijdag 2 december 2005 13:17 schreef erodome het volgende:
verklaar dan hoe het kan dat iemand een lijk kan vinden zonder de omgeving te kennen, zonder het persoon te kennen, zonder details te kennen over waar het persoon het laatste gezien is e.d. aan de hand van een kaart en een gebied zo groot als nederland en een persoonlijk eigendom...
geef dan een verklaring die zou kunnen kloppen en dan echt aan de hand van deze info, dus geen dingen erbij halen.
dus geen sporen, want de paranormaal krijgt die sporen niet voor zijn neus, geen kennis van het gebied waardoor hij zou kunnen weten wat logische stappen zijn, geen beperkt gebied met beperkte mogelijkheden e.d....
verklaar het dan...
aan de hand van deze stelling is het niet mogelijk. dat is hetzelfde als dat ik jou een pakketje zou sturen met daarin mijn autosleutel en het verzoek even op te zoeken waar ik hem ook alweer geparkeerd heb.quote:op vrijdag 2 december 2005 13:17 schreef erodome het volgende:
verklaar dan hoe het kan dat iemand een lijk kan vinden zonder de omgeving te kennen, zonder het persoon te kennen, zonder details te kennen over waar het persoon het laatste gezien is e.d. aan de hand van een kaart en een gebied zo groot als nederland en een persoonlijk eigendom...
geef dan een verklaring die zou kunnen kloppen en dan echt aan de hand van deze info, dus geen dingen erbij halen.
dus geen sporen, want de paranormaal krijgt die sporen niet voor zijn neus, geen kennis van het gebied waardoor hij zou kunnen weten wat logische stappen zijn, geen beperkt gebied met beperkte mogelijkheden e.d....
verklaar het dan...
makkelijk zo ja, als de helft van mijn post weglaatquote:
quote:op vrijdag 2 december 2005 13:22 schreef quarks het volgende:
[..]
je bent er toch niet bij geweest, dus weet je ook niet wat er allemaal is gebeurt.
verhaal over paragnosten die de politie helpen
dit bedoel ik dus, ik geef je een ervaring, vraag dan de logische verklaring en als die er niet is zal ik of zij wel liegen, makkelijk hoor...quote:op vrijdag 2 december 2005 13:27 schreef wiebelkont het volgende:
[..]
aan de hand van deze stelling is het niet mogelijk. dat is hetzelfde als dat ik jou een pakketje zou sturen met daarin mijn autosleutel en het verzoek even op te zoeken waar ik hem ook alweer geparkeerd heb.
en nu weet ik wat je gaat zeggen!
"ja maar, zij kan dat wel!"
suuuure. tenzij ik 100% zeker kan vaststellen door er onder andere met mijn neus bovenop te zitten dat zij van toeten nog blazen weet, en aan de hand van een bak vreten een voor haar wildvreemde doodgereden kat terugvind, ga ik nadenken over paranormale krachten
hehehehehe. wat boerenkamp hier in feite zegt, is dat hij een aantal paragnosten die overtuigd zijn van hun eigen kunnen, in een in overeenstemming gekozen testomgeving heeft geplaatst, met in overeenstemming gekozen experimenten.quote:op vrijdag 2 december 2005 13:42 schreef erodome het volgende:
ik ken haar en weet hoe dat in zijn werk gaat van haar en ik ga er even niet vanuit dat dat gelogen is...
het stuk wat jij plaatst heeft haken en ogen, er wordt beslist wat paranormaal zou moeten zijn en wat niet van de uitspraken terwijl de paranormaal aangeeft dat via die weg verkregen te hebben, kijk eens wie oa mee heeft gedaan met het uitzoeken van die uitspraken, juist ja, iemand die er niet in geloofd, er zelfs tegen is, vreemd genoeg vinden ze het geloof van tenhaeff reden om dat als niet betrouwbaar te zien, maar maakt dat met echt ongeloof ineens niets meer uit...
en zelfs boerenkamp ontkent het bestaan van echte paranormale ervaringen niet...
heeft boerenkamp nu aangetoond dat helderziendheid niet bestaat? en geeft boerenkamp de skeptici de wetenschappelijke handvatten om te kunnen zeggen 'kijk het is allemaal oplichterij'? boerenkamp gaf zijn mening duidelijk tijdens de promotie. op de vraag van de zweedse prof. evergard hierover antwoordde hij: 'nee, we kunnen niet stoppen met het vak parapsychologie. parapsychologie heeft volgens mij ook de taak om naar psychologische processen te zoeken. dit is echter maar een deelgebiedje. er zijn andere gebieden in de parapsychologie zoals de observationele theorieën, spontanegevallenanalyses, paranormaal genezen e.d., waar nog veel onderzoek noodzakelijk is.
er is een aantal jaar terug een engelsman geweest die daarmee een show hadquote:op woensdag 30 november 2005 10:49 schreef wiebelkont het volgende:
[..]
ik denk dat telepathie niet bestaat, maar mensen wel degelijk in staat zijn tot op bepaalde hoogte te raden in welke richting iemand denkt. hoe gewoon is het niet dat twee vrienden, of 2 mensen die mekaar al jaren kennen, precies weet wat de ander denkt door hem/haar alleen maar aan te kijken? mensen zijn slimmer dan je denkt, maar je vermoed het vaak niet. dat betekent nog niet dat het bovennatuurlijk is.
in je hoofd kwam die zin vast duidelijker voor dan hij is.quote:op vrijdag 2 december 2005 14:01 schreef erodome het volgende:
tja als ik zeg ik ben een ring kwijt dan help ik iemand ook echt, maar ik wordt toch niet geloofd, de vb waarmee ik kom kan je niet verklaren, dus zijn ze gelogen en klaar zijn we weer!!!!
er zijn vele uitspraken geweest en vele die klopte, alleen werden niet alles als potienteel paranormaal beschouwd en de keuze welke wel en welke niet zijn oa door een ontzettend tegenstander gedaan.
nogmaals, waarom maakt het geloof in iets je onbetrouwbaar als het om onderzoek gaat maar ongeloof wat net zo sterk is niet?
hehe. dat zou niet logisch zijn.quote:op vrijdag 2 december 2005 14:11 schreef erodome het volgende:
wat ook een leuke is, waarom tellen ervaringen niet als ze voor iets spreken en wel als ze tegen iets spreken, moet daar dan ook niet dat onweerlegbare bewijs voor zijn?
verklaar dan eens met die kennis die je hebt hoe ze dat gevonden heeft, hoe ze wist waar onder de kast en wist dat er een stuiterbal naast lag waarvan ik niet wist dat die daar lag(die hoort gewoon in de speelgoedbak te liggen en ik had geen klachten over missende stuiterballen gehad).quote:op vrijdag 2 december 2005 14:07 schreef wiebelkont het volgende:
[..]
in je hoofd kwam die zin vast duidelijker voor dan hij is.
paranormale gaven bezitten is iets waar veel mensen in geloven. wetenschap bedrijven is een praktijkactiveit. ik geloof pas dat paranormale gaven bestaan als ik zelf kan controleren onder welke omstandigheden het plaatsvind en ik absoluut kan uitsluiten dat er geen andere mogelijkheid is. dan nog zal ik op het moment dat een dergelijke situatie zich voordoet, een dubbelcheck pogen uit te voeren op de paranormale gebeurtenis.
en ik heb zo'n vermoeden dat jij niet heel veel verder gaat komen dan 'ja maar ze heeft echt mijn ring teruggevonden, ik heb het zelf gezien!' en daarom heeft het weinig zin om hier nog meer energie in te steken![]()
maar dan kan je het ook niet afdoen als nep, op z'n hoogst als onwaarschijnlijk of we weten het niet.quote:op vrijdag 2 december 2005 14:16 schreef wiebelkont het volgende:
[..]
hehe. dat zou niet logisch zijn.
als er 'iets' blijkt te bestaan wat van grote invloed zou kunnen zijn op onze levens, dan willen we daarvan weten. en liefst ook met duidelijke bewijzen. als wij het vermoeden hebben dat iets niet echt bestaat, is het dus ook niet van belang voor ons. waarom zou je dan nog moeite steken in het najagen van bewijs? dat is niet onze aard. de mens wil resultaat zien.
en daar gaat het nu juist om. jij denkt te simpel. bewijs dat iets wel bestaat is geen bewijs dat iets anders niet bestaat.quote:op vrijdag 2 december 2005 14:23 schreef erodome het volgende:
[..]
maar dan kan je het ook niet afdoen als nep, op z'n hoogst als onwaarschijnlijk of we weten het niet.
want als het echt nep is kan je dat bewijzen toch, want als je moet kunnen bewijzen dat het echt is is dat andersom ook mogelijk.
je snapt écht niet wat ik je aan het verstand probeer te brengen he?quote:op vrijdag 2 december 2005 15:11 schreef erodome het volgende:
schat we hebben niet meegeluld, nu kan je dat onderzoek naar voren halen, maar ik weet zelf wat ik heb gezegd en wat niet...
het spel ging als volgt, geef aan wat je kwijt bent en ik kijk of ik weet waar het is, dat is alles.
het was leuk geweest als het fout was gegaan, maar het ging niet fout, er waren in totaal 3 mensen wat kwijt(minder proefpersonen als bij het voorwerp spelletje) en alledrie hebben op presies de plaats die ze aangaf, met details hetgene terug gevonden wat ze kwijt waren.
toen ik aan de beurt was zei ik ik ben een ring met een amethyst erin kwijt, meer mocht ik niet zeggen.
toen heeft zij gezegd onder de kast daar en daar aan de rechterkant, achterin, naast een balletje, wat klopte toen ik thuiskwam en het nakeek.
verklaar het dan en niet door er steeds dingen bij te halen zoals je steeds doet.
zo kan ik namelijk ook werken, ja maar daar zal dat en dat en dat wel aan vast zitten, nee dus, deze omstandigheden, presies zo, verklaar maar.
erodome kan er ook wat van, alleen die geeft niet toe dat ze gewoon stronteigenwijs is.quote:op vrijdag 2 december 2005 15:19 schreef bonobo11 het volgende:
david blaine kan er ook wat van,
alleen hij geeft wel toe dat hij een handige goochelaar is
ik ben op de hoogte van een aantal dingen wat erodome kan, maar lepeltjes buigen hoort daar, dacht ik, niet bij. misschien wel een leuk kaarttruukje. jointje bouwen kan ze in ieder gevalquote:op vrijdag 2 december 2005 15:23 schreef wiebelkont het volgende:
[..]
erodome kan er ook wat van, alleen die geeft niet toe dat ze gewoon stronteigenwijs is.
degene die hier stronteigewijs is ben jij, want je blaat maar wat over dingen die niet gebeurt zijn in dat spelletje en denkt daarmee de waarheid te hebben.quote:op vrijdag 2 december 2005 15:23 schreef wiebelkont het volgende:
[..]
erodome kan er ook wat van, alleen die geeft niet toe dat ze gewoon stronteigenwijs is.
lieve eroquote:op vrijdag 2 december 2005 15:32 schreef erodome het volgende:
[..]
degene die hier stronteigewijs is ben jij, want je blaat maar wat over dingen die niet gebeurt zijn in dat spelletje en denkt daarmee de waarheid te hebben.
ik weet wat ik heb gezegd en niet heb gezegd, de enige info die ik haar heb gegeven is dat ik een ring met een amethyst kwijt was, zij wist met details te vertellen waar die lag en dat bleek waar te zijn, zo simpel zit het in elkaar.
misschien stond er een spiegel achter jensen, verdekt opgesteld in de coulissen?quote:op vrijdag 2 december 2005 16:57 schreef protos4 het volgende:
met die tekening. als ik het goed kan herrineren waren de diagonale raam lijnen op zijn tekening andersom. waarom?
in die link naar een verhaal van skepsis staat ook dat sommige 'uri geller's' door de envelop probeerde heen te kijken.quote:op vrijdag 2 december 2005 17:00 schreef wiebelkont het volgende:
[..]
misschien stond er een spiegel achter jensen, verdekt opgesteld in de coulissen?
dat denk ik niet. zal erg moeilijk gaan met invalshoek en positie op een voor hem onbekend gebied.quote:op vrijdag 2 december 2005 17:00 schreef wiebelkont het volgende:
[..]
misschien stond er een spiegel achter jensen, verdekt opgesteld in de coulissen?
vandaar het "onze grote vriend"quote:op vrijdag 2 december 2005 09:55 schreef erodome het volgende:
james randi is een figuur die zegt dat als het ook via trukage kan het dus nep is, klaar...
randi doet er alles aan om iets als nep te kunnen neerzetten, echt alles en gaat daarin soms erg ver en ver voorbij de waarheid van wat hij voor zijn neus heeft.
randi is daarin net zo onbetrouwbaar als dat iemand is die perse wil bewijzen dat het echt is, niet onbevooroordeeld dus.
interessant, en ik heb dit persoonlijk nog niet verklaard gezien door james. even voor de duidelijkheid: ik zie een docu die aantoont dat het spoonbending (de voorgeprepareerde versie) van uri ook een truc kan zijn. niks meer, niks minder. ik vecht het paranormale en dergelijke zeker niet aan. echter, door zo’n docu kijk ik wel met meer argwaan naar uri maar dat valt te verwachten natuurlijk. .quote:dat met die lepel kan je door trukage doen, maar uri heeft het ook gedaan met lepels die mensen zelf meenamen, waar dus de mogelijkheid er niet is dat hij metaalmoeheid heeft veroorzaakt van te voren....
dat met die tekening bv heeft uri ook gedaan voor officiale instantie's onder echt gecontroleerde omstandigheden en daar lukte het hem ook....
quote:"ihave personally witnessed and experienced on two occasionsthe metal bending abilities of uri geller. these experimentswere conducted under rigorous laboratory conditions. in thesetwo experiments the thick steel rod i was holding and observingcarefully bent, and continued to bend, in my own hand. onerod bent to 90 degrees during a period of approximately sixminutes while i was holding it. the other steel rod bent after uri stroked it and continued bending on a glass tablewithout anyone touching it. the steel rods were provided bymyself. i consider the geller effect to be a phenomenon whichshould be studied seriously by science. "
"a scientist would have to be either massively ignorantor a confirmed bigot to deny the evidence that the human mindcan make connection with space, time and matter in ways which have nothing to do with the ordinary senses. further, he cannotdeny that these connections are compatible with current thinkingin physics, and may in the future become accepted as a part of an extended science in which the description 'paranormal'no longer applies, and can be replaced by 'normal'."
dr. kit pedler, (head of the electron microscopy department,university of london:)
het betreffende artikel in naturequote:"wehave observed certain phenomena with the subjects [including geller] for which we have no scientific explanation. "
"as a result of geller's success in this experimentalperiod, we consider that he has demonstrated his paranormal,perceptual ability in a convincing and unambiguous manner."(the results of these experiments were published in the respectedbritish journal nature,vol. 251, no. 5).
dr harold puthoff and russell targ(stanford research institute - california, u.s.a.)
quote:" i tested uri myself under laboratory-controlled conditionsand saw with my own eyes the bending of a key which was nottouched by geller at any time. there was a group of peoplepresent during the experiment who all witnessed the key bendingin eleven seconds to an angle of thirty degrees. afterwards we tested the key in a scientific laboratory using devicessuch as electron microscopes and x-rays and found that there was no chemical, manual or mechanical forces involved in thebending of the key."
professor helmut hoffmann (department of electrical engineering, technical university of vienna, austria)
quote:"uribent a strong heat-treated alloy bar held by myself and myassistant at each end. there was absolutely no pressure exertedby uri while the bar was bending. all the controlled experiments i conducted with uri have been described in scienceset avenir, no. 345, pp. 1108-1113."
professor charles crussard(professor of metallurgy, school of mines, paris, and scientificdirector of pecheney, france)
tuurlijk is de druk te hoog als hij zijn eigen spullen niet kan gebruikenquote:op vrijdag 2 december 2005 21:07 schreef erodome het volgende:
kan maar zo, maar wie weet is de druk echt te hoog...
artikel over dat artikel in nature.quote:op vrijdag 2 december 2005 21:07 schreef erodome het volgende:
knip
toch zijn er veel gevallen bekend waarin hij niet zijn eigen spullen gebruikte...quote:op vrijdag 2 december 2005 21:14 schreef bonke het volgende:
[..]
tuurlijk is de druk te hoog als hij zijn eigen spullen niet kan gebruiken
zou ik ook zeggen
ps: vond de link van sasser wel interessant![]()
nope kruisje...quote:op vrijdag 2 december 2005 21:20 schreef quarks het volgende:
[..]
artikel over dat artikel in nature.
[afbeelding]
ik hoop dat je het kan zien.
misschien staat het hier.quote:op vrijdag 2 december 2005 21:34 schreef erodome het volgende:
[..]
toch zijn er veel gevallen bekend waarin hij niet zijn eigen spullen gebruikte...
nou ja, dit zal wel even een vraag blijven, blijf benieuwd naar de uitslagen van die officiele onderzoeken in een kooi van faraday(schrijf je at zo???).
verklaar wat ? toon ons dan één goed gedocumenteerd geval waarbij een paragnost de politie naar een lijk heeft geleid of wat dan ook, dan zouden we tenminste iets te verklaren hebben, nu blijft het bij anekdotisch, en dus waardeloos, bewijs.quote:op vrijdag 2 december 2005 13:17 schreef erodome het volgende:
verklaar het dan...
dat jij niet eens wist wie geller is, geeft aan hoe lang geleden het al is dat hij "wereldnieuws" was met die onzin. hij is niet "eindelijk een persoon die dit soort dingen daadwerkelijk kan" maar hij is een van de eerste en meest bekende die hier ooit (20 jaar geleden?) publiekelijk mee begonnen was. wat ik daarmee wil zeggen is dat hij niet iemand is die alle andere oplichters eindelijk eens laat zien hoe het echt kan, maar dat hij een van de 1e was die juist al die andere geinspireerd heeft. er zijn talloze bewezen voorbeelden van hoe hij simpele goocheltruukjes gebruikte om paranormaal over te komen.quote:op dinsdag 29 november 2005 02:16 schreef #ANONIEM het volgende:
ikzelf wist niet eens wie uri gellar was tot dat ik hem bij jensen zag vannacht. ik heb altijd al in telepathie e.d. gelooft omdat het ook wel logisch te verklaren valt vanuit bepaalde principes maar wat ik bij jensen zag wekte toch wel mijn verbazing.
heeft iemand anders hem ook gezien bij jensen?
ik kan me niet voorstellen dat het in scene is gezet en hij lijkt me eindelijk een persoon die dit soort dingen ook daadwerkelijk kan.
ik sta open voor paranormale mogelijkheden, maar als iemand iets laat zien wat goochelaars ook kunnen laten zien, zoals met die tekening, waarom moet ik dan uitgaan van een paranormale gebeurtenis ipv dat het een goochelshow was? geef toe, je hebt hem niets zien doen wat je hans kazan niet hebt doen in z'n shows. die laat toch ook dingen zien die je echt niet snapt? alsof goochelaars nooit bij een talkshow wel 'ns een truuk hebben laten zien die je niet begrijpt? zijn die niet paranormaal alleen maar omdat ze dat niet beweren? en als geller het wel beweert is 100% exact dezelfde demonstratie opeens wel paranormaal?quote:voor de mensen die niet weten wat hij kan: tijdens het tv programma van jensen brak hij lepels met zijn geest, liet hij compassen van richting veranderen (bewegen) en kon hij de tekening die jensen had gemaakt (zonder dat uri het had gezien) precies natekenen. tijdens de show...
het gaat er niet om wat je "kan begrijpen" omdat jij altijd al geloofd hebt in telepathie, maar om of het ook een truuk kan zijn. dat geldt dan dus voor zowel het telepitsche gedeelte als het buigen van lepels. je kunt toch niet ontkennen dat goochelaars al ettelijke malen hebben laten zien dat zij het ook kunnen terwijl zij nooit beweren dat het echt paranormaal is? ik zal het je nog sterker vertellen de goocheltruuk van lepels buigen/breken bestond eerder dan mensen die beweerden dat ze het met hun geestkracht deden...quote:het telepathische gedeelte kan ik me voorstellen maar ik begrijp niks van de mogelijkheid om metaal om te buigen van gewone lepels.
gaaf artikel! ook wel grappig om te lezen hoe moeilijk het moet zijn voor nature om aan de ene kant op safe te spelen en ongelofelijke resultaten links te laten liggen en aan de andere kant geen argument te hebben om het niet te plaatsen omdat er weinig valt aan te merken op het onderzoek.quote:op vrijdag 2 december 2005 21:20 schreef quarks het volgende:
artikel over dat artikel in nature.
inderdaad ja.quote:op zaterdag 3 december 2005 11:20 schreef livelived het volgende:
[..]
gaaf artikel! ook wel grappig om te lezen hoe moeilijk het moet zijn voor nature om aan de ene kant op safe te spelen en ongelofelijke resultaten links te laten liggen en aan de andere kant geen argument te hebben om het niet te plaatsen omdat er weinig valt aan te merken op het onderzoek.
lieg niet zoquote:op zaterdag 3 december 2005 02:44 schreef mike_another het volgende:
[..]
ik sta open voor paranormale mogelijkheden
[..]
uri geller gebruikt allerlei methoden om de aandacht van zijn toeschouwers in de verkeerde richting te sturen.quote:op zaterdag 3 december 2005 12:58 schreef stenny het volgende:
- hij komt erg hectisch over en straalt geen rust uit (persoonlijke observatie) - minpunt
ja dat zou kunnen. maar overeind blijft de tekening, iemand echt een sluitende verklaring?, want ik geloof echt niet dat jensen in het complot zit.quote:op zaterdag 3 december 2005 13:10 schreef quarks het volgende:
[..]
uri geller gebruikt allerlei methoden om de aandacht van zijn toeschouwers in de verkeerde richting te sturen.
hij was veel in beweging, praatte onophoudelijk, gaf voortdurend aanwijzingen en switchte steeds van het ene experiment naar het andere.
meestal liggen er verschillende testvoorwerpen in zijn buurt.
hij schiep zodoende een maximum aan chaos om zich heen.
heb je dit al gelezen.quote:op zaterdag 3 december 2005 13:13 schreef stenny het volgende:
[..]
ja dat zou kunnen. maar overeind blijft de tekening, iemand echt een sluitende verklaring?, want ik geloof echt niet dat jensen in het complot zit.
het is misschien zoals bij char?quote:op woensdag 30 november 2005 23:55 schreef seriewoordenaar het volgende:
ik heb een jaar of 2 geleden enkele maanden contact gehad met geller om dit alles te checken in het kader van een onschuldig prive-onderzoek. blijkt (voor mij) dat de man vooral veel van licht en liefde houdt maar voor zover ik het in al die tijd kon beoordelen zijn het gewoon truuks. snelle afleidingen en dergelijke... spelen met de perceptie is ook knap, maar het is niet echt.
en toch wil ik blijven twijfelen aan geller. gek is dat...
doorslagpapier?quote:op zaterdag 3 december 2005 13:17 schreef quarks het volgende:
[..]
heb je dit al gelezen.
er zijn ontzettend veel verklaringen voor te vinden.
dat is ook op tv geweest.quote:op zaterdag 3 december 2005 13:28 schreef ledzep het volgende:david copperfield doet het een stuk beter met het laten verdwijnen van treinen enzo. en er is niemand die weet hoe hij het precies doet, maar hij geeft tenminste wel toe dat hij goochelt.
dat snap ik, maar ik bedoel dat het geen 'echte' truuk is.quote:op zaterdag 3 december 2005 13:41 schreef ledzep het volgende:
natuuurlijk is het een truc, maar hij geeft tenminste toe dat het een truc is.
tis wat!quote:op zaterdag 3 december 2005 14:55 schreef thomasberge het volgende:
mijn lepel deed niks toen hij op de tv lag
hele harde!quote:op zaterdag 3 december 2005 16:39 schreef seriewoordenaar het volgende:
harde lepels, stenny?![]()
hier vind je de korte docu van james randi over geller en popoff. ik weet niet of ie al gepost is, maar voor het geval van niet...
omdat ik kritiek heb en logische vragen stel, wil toch niet zeggen dat ik er niet voor open sta? onze definitie van ergens voor open staan is gewoon verschillend. de mijne is dat je moet aantonen dat je iets ongelooflijks doet, de jouwe is dat als jij niet begrijpt hoe een truuk werkt dat het dan wel paranormaal moet zijn.quote:
de exacte definitie van een goochelaar. of geller er één is laat aan ieders eigen beoordeling over. maar dat de gebruikte methodes exact overeenkomen geeft toch te denken.quote:op zaterdag 3 december 2005 13:10 schreef quarks het volgende:
uri geller gebruikt allerlei methoden om de aandacht van zijn toeschouwers in de verkeerde richting te sturen.
hij was veel in beweging, praatte onophoudelijk, gaf voortdurend aanwijzingen en switchte steeds van het ene experiment naar het andere.
meestal liggen er verschillende testvoorwerpen in zijn buurt.
hij schiep zodoende een maximum aan chaos om zich heen.
dat politie (=mensen, soms wanhopig, soms goedgelovig, meestal denkend baat het niet dan schaadt het niet) ergens gebruik van maken is geen bewijs dat het ook echt werkt? daar is wetenschappelijk onderzoek voor nodig. en ja dat is er al vaak geweest, waarom heeft dat dan nooit kunnen aantonen dat het echt werkt? je hebt te maken met statistische waarschijnlijkheden en kunt je niet beroepen op individuele gevallen. dat is zonder uitzondering het enige argument dat bij paranormale gebruikt wordt.quote:op vrijdag 2 december 2005 13:04 schreef erodome het volgende:
er zijn wel degelijk levende mensen gevonden door paragnosten, ook vele weggelopen dieren bv....
[quote]
dat bewijst toch niets als je niet statistisch serieus bekijkt hoeveel paragnosten niet iets hebben teruggevonden. je moet al die gevallen individueel bekijken en beoordelen of er een logische gok mogelijk was + of op 1 paragnost die het goed had 1000 het mis hadden bij gelijke omstandigehden. dergelijke onderzoeken bestaan niet, dus je kan onmogelijk op individuele gevallen baseren dat het allemaal echt kan.
[quote]
en jij zegt dat het niet kan, terwijl politie en fbi er gebruikvan maakt, het kan dus wel, het gebeurt ook, dus aan jou de taak om dan maar te zeggen hoe het dan wel werkt, want jij weet zo stellig te verklaren dat het niet om een paranormale gave gaat, dan kan je dat vast ook wel bewijzen.
dat is pertinent niet waar, niemand hoeft te bewijzen hoe iets werkt, dat is het tegenovergestelde van wetenschap. bijna altijd wordt in de wetenschap eerst aangetoond in herhaalbare experimenten dat iets werkt, daarna wordt het pas zinnig om energie te steken hoe het werkt. er zijn 1000en voorbeelden (peniciline, een asprientje, kwantum mechanica etc.) in de wetenschap die dat proces doorgelopen hebben, maar bij paranormale beweringen wordt vaak de eerste -simpele- stap van eerst aantonen dat het werkt voor het gemak overgeslagen. alsof het beneden hun stand is om "ongelovigen" aan te tonen dat iets daadwerekelijk zo werkt, terwijl als een willekeurig verschijnsel daadwerkelijk bestaat, het kinderlijk makkelijk onweerleg aan te tonen zou zijn.quote:maar dat doen skeptische luitjes nooit, nee ik moet dan maar bewijzen hoe het werkt, hun kunnen net zo min bewijzen dat het niet zo werkt, alleen wordt mijn idee naar de prullebak verwezen en wentelen ze zich in hun eigen ideeen terwijl beide op veronderstellingen gebouwt zijn, alleen heb ik bij mijn mening ervaringen die het ondersteunen.
neuh, zo makkelijk is het nu ook weer nietquote:op zaterdag 3 december 2005 14:03 schreef quarks het volgende:
hij filmt een trein, doet wat spannends, vervolgens gaat de camera uit, trein wordt weggehaald, camera weer aan tadaa!!
je kan veel over randi zeggen, maar dat als iets ook via trucage kan dat het dan wel nep moet zijn, zegt hij juist absoluut nooit. hij hamert er juist op, dat noemt hij zelf z'n levenswerk, dat als een verschijnsel ook exact nagebootst kan worden met een truuk dat het waarnemen van het verschijnsel zelf (dus dezelfde waarneming bij de goochelaar of bij de paranormale uitvoerder) daarmee per definitie niet meer als absoluut bewijs aangevoerd kan worden. probeer tussen die redering maar 'ns een speld te krijgen?quote:op vrijdag 2 december 2005 09:55 schreef erodome het volgende:
james randi is een figuur die zegt dat als het ook via trukage kan het dus nep is, klaar...
randi doet er alles aan om iets als nep te kunnen neerzetten, echt alles en gaat daarin soms erg ver en ver voorbij de waarheid van wat hij voor zijn neus heeft.
randi is daarin net zo onbetrouwbaar als dat iemand is die perse wil bewijzen dat het echt is, niet onbevooroordeeld dus.
hij leidt de mensen af en buigt de lepel een paar keer buiten beeld. zegt daarbij overdreven vaak: "kijk hij kan niet gebogen worden" terwijl hij er dan zichtbaar druk op uitoefent en hem dus een beetje buigt, maar te snel om te zien. als hij dit echt kan, waarom dan toch altijd lepels en sleutels? waarom geen dingen nemen waarvan we weten dat een mens het met z'n handen niet ook kan verbuigen? (ev. op de rand van bv een tafelpoot) waarom buigt hij geen staal van een paar centimeter dik? 30 jaar discussie rond z'n persoon kan hij oplossen, als hij niet altijd voorwepen zou gebruiken die door een mens met genoeg moeite ook met de hand te verbuigen zijn?quote:dat met die lepel kan je door trukage doen, maar uri heeft het ook gedaan met lepels die mensen zelf meenamen, waar dus de mogelijkheid er niet is dat hij metaalmoeheid heeft veroorzaakt van te voren....
veel goochelaars ook. was zelfs nog een aflevering bij columbo, inclusief een van de mogelijke oplossingen van de truuk, het was een variatie erop: een persoon mocht geblindoekt een cirkel zetten met een stift op een willekeurige bladzijde in een stratenboek. daarna keken ze in het stratenboek en reden naar de plek die hij omcirkeld had en de persoon werd gevraagd lang te klijken naar het gebouw en te proberen het beeld door te zenden naar de goochelaar. het object waar de persoon naar keek wist de "tovenaar" op kilometers afstand te tekenen. en ja hoor het klopte!. bewijs voor paranormale gaven toch? gek genoeg is de truuk lachwekkend simpel: de stift was leeg en in het stratenboek was van te voren een cirkel gezet om een gebouw. dat kon de geblindoekte persoon natuurlijk niet zien noch welke bladzijde hij zelf echt gekozen had.quote:dat met die tekening bv heeft uri ook gedaan voor officiale instantie's onder echt gecontroleerde omstandigheden en daar lukte het hem ook....
ja, ik zit met dezelfde ambiguïteit. maar ik laat mijn gevoel de weg wijzen. ook al zou hij dat kunnen wat hij zegt, hij straalt geen rust uit. in kolkend water kun je jezelf niet spiegelen. ik vraag me dan ook af of hij wel eens goed stil staat bij zijn uitstraling. op mij komt hij als een drukke, hectische goochelaar over. hij zei bij jensen ook: "ik vind het leuk omstreden te zijn." okay, zijn keuze, maar hij zal dan niet moeten verwachten dat er veel wetenschappers zijn die zijn optredens als bewijzen, inspiratie zien...quote:op zaterdag 3 december 2005 23:16 schreef seriewoordenaar het volgende:
ok, de kracht van herhaling is inderdaad sterk.
weet je wat het gekke is? ik 'ken' geller nu al een aantal jaar. persoonlijk met hem gecommuniceerd en soms denk ik dat hij de boel gewoon oplicht en andere keren wil ik het geloven omdat er geen enkele andere verklaring is. uiteindelijk doe ik het met 1 uitspraak van hem: 'als ik alleen maar truuks zou gebruiken, dan zet ik alles wat ik ben en alles wat ik heb op het spel.'
iemand die zo'n antwoord geeft na zoveel jaren vermeend illusionisme, daar ga je aan twijfelen. ik vrees dat er nooit eenduidig antwoord zal komen...
los van die lepels (die zwaar voor manipulatie vatbaar zijn): hoe buig je een sleutel? ik heb gisteren eens geprobeerd met brute kracht en je hebt verdomd veel kracht nodig om een sleutel zomaar te plooien. en dan nog doen alsof het vanzelf gaat? ik begrijp het allemaal niet, dat is duidelijk.
ik vind hem een ontzettend goeie goochelaarquote:op zondag 4 december 2005 11:27 schreef ledzep het volgende:
al die geller-aanhangers moeten mij eens vertellen waarom datgene wat hij doet nou zo veel indrukwekkender is dan dat wat illusionisten als copperfield, blaine etc doen. geller is niet veel meer dan een ontzettend slechte goochelaar die de mensen ook nog weet te overtuigen door zijn belachelijk geblaat.
omgekeerde psychologie is een kunst van illusionisme opzich.quote:op zaterdag 3 december 2005 23:16 schreef seriewoordenaar het volgende:
ok, de kracht van herhaling is inderdaad sterk.
weet je wat het gekke is? ik 'ken' geller nu al een aantal jaar. persoonlijk met hem gecommuniceerd en soms denk ik dat hij de boel gewoon oplicht en andere keren wil ik het geloven omdat er geen enkele andere verklaring is. uiteindelijk doe ik het met 1 uitspraak van hem: 'als ik alleen maar truuks zou gebruiken, dan zet ik alles wat ik ben en alles wat ik heb op het spel.'
iemand die zo'n antwoord geeft na zoveel jaren vermeend illusionisme, daar ga je aan twijfelen. ik vrees dat er nooit eenduidig antwoord zal komen...
los van die lepels (die zwaar voor manipulatie vatbaar zijn): hoe buig je een sleutel? ik heb gisteren eens geprobeerd met brute kracht en je hebt verdomd veel kracht nodig om een sleutel zomaar te plooien. en dan nog doen alsof het vanzelf gaat? ik begrijp het allemaal niet, dat is duidelijk.
oh? ik was ooit bij een voorstelling van copperfield en toen kon ie ook illusies makenquote:op zondag 4 december 2005 11:40 schreef bonke het volgende:
copperfield en blaine hebben daar cameratrucs voor nodig
ja, dat is zeker waar. maar een illusionist die hierop blijft hameren en zichzelf daarom ook geen illusionist noemt zou dan eigenlijk niets meer dan een oplichter zijn. en ik heb moeite te geloven dat geller een keiharde oplichter is.quote:op zondag 4 december 2005 11:44 schreef nokwanda het volgende:
[..]
omgekeerde psychologie is een kunst van illusionisme opzich.
tuurlijk deed ie ook trucs voor groot publiek dat niet gekocht wasquote:op zondag 4 december 2005 12:19 schreef livelived het volgende:
<off-topic>
[..]
oh? ik was ooit bij een voorstelling van copperfield en toen kon ie ook illusies maken![]()
</off-topic>
ik ken de man niet. heb hem ook nooit zelf gesproken. maar als mensen blijven hameren op een bepaald aspect wil dat nog niet zeggen dat ze de kluit niet belazeren. stel dat ik bijvoorbeeld een miljoen van de bank roof en ik geef opeens veel geld uit maar zeg met een quasi ernstig gezicht, als ernaar gevraagd wordt, "ik heb de bank beroofd", dan kan ik er donderop tegen zeggen dat niemand dat van mij zal geloven.quote:op zondag 4 december 2005 14:14 schreef seriewoordenaar het volgende:
[..]
ja, dat is zeker waar. maar een illusionist die hierop blijft hameren en zichzelf daarom ook geen illusionist noemt zou dan eigenlijk niets meer dan een oplichter zijn. en ik heb moeite te geloven dat geller een keiharde oplichter is.
ja zo zou het gegaan kunnen zijn.quote:op zondag 4 december 2005 17:13 schreef sankarst het volgende:
het buigen van de lepel bij jensen was duidelijk een fake. uri kwam de studio binnen met 2 lepels van zichzelf. hij maakt een grapje dat hij geen lepels meer buigt maar dat hij er nu muziek mee maakt en doet het voor. iedereen moet lachen en uri gaat weer op de bank zitten. daarna gooit hij heel snel zijn eigen 2 lepels bij jensen op het bureau (dit is gewoon te zien in het beeld). wanneer ze aankomen bij het buigen van de lepels zet jensen een dienblad op tafel met lepels die niet van uri zijn en mensen mee hebben genomen van huis. uri legt een aantal lepels naast het dienblad en husselt ze door elkaar. de 2 lepels van uri komen tussen de lepels van jensen. uiteindelijk heeft uri zijn zelf meegenomen lepel in handen en weet hij deze te buigen en uiteindelijk te breken. maar deze lepel heeft hij natuurlijk van te voren bewerkt. duidelijk een truuk dus.
![]()
kijk het filmpje maar na op de site van jensen.
wie denkt nog steeds dat het geen truuk is? overduidelijk als je goed naar het filmpje bekijkt.
de meeste horloges blijven niet stilstaan vanwege een mechanisch defect, maar omdat de olie zich heeft vastgezet of omdat er stof in het horloge zit.quote:op zondag 4 december 2005 17:37 schreef seriewoordenaar het volgende:
nette verklaring, ik zal het in de loop van volgende week nog eens bekijken.
heb je ook een verklaring voor het horloge?
wat betreft het horloge denk ik dat het ongeveer dezelfde truuk als bij de lepels is. hij kan tijdens het rommelen met het dienblad een eigen horloge er op hebben gelegd. of een magneet hebben gebruikt om het horloge weer aan de gang te brengen.quote:op zondag 4 december 2005 17:13 schreef sankarst het volgende:
het buigen van de lepel bij jensen was duidelijk een fake. uri kwam de studio binnen met 2 lepels van zichzelf. hij maakt een grapje dat hij geen lepels meer buigt maar dat hij er nu muziek mee maakt en doet het voor. iedereen moet lachen en uri gaat weer op de bank zitten. daarna gooit hij heel snel zijn eigen 2 lepels bij jensen op het bureau (dit is gewoon te zien in het beeld). wanneer ze aankomen bij het buigen van de lepels zet jensen een dienblad op tafel met lepels die niet van uri zijn en mensen mee hebben genomen van huis. uri legt een aantal lepels naast het dienblad en husselt ze door elkaar. de 2 lepels van uri komen tussen de lepels van jensen. uiteindelijk heeft uri zijn zelf meegenomen lepel in handen en weet hij deze te buigen en uiteindelijk te breken. maar deze lepel heeft hij natuurlijk van te voren bewerkt. duidelijk een truuk dus.
![]()
kijk het filmpje maar na op de site van jensen.
wie denkt nog steeds dat het geen truuk is? overduidelijk als je goed naar het filmpje bekijkt.
precies.quote:op zondag 4 december 2005 18:07 schreef sankarst het volgende:
bij het bewegen van het kompas gebruikt hij namelijk ook een magneet. hij beweegt namelijk met een gebalde vuist boven het kompas heen en weer en zegt dat hij met 'mindpower' het kompas laat bewegen. maar waarom moet je met mindpower een gebalde vuist boven het kompas heen en weer bewegen? het bewegen van de naald gaat gelijk aan het bewegen van zijn vuist (de magneet dus).
het fenomeen geller is al lang passé.quote:op zondag 4 december 2005 18:26 schreef ledzep het volgende:
aha. steeds meer verlichte geesten hier. die gast is werkelijk óf werkelijk knettergek, óf hij wil gewoon rijk worden door dit soort praktijken (en ik ben ervan overtuigd dat het de tweede is).
jomanda rijk???quote:op zaterdag 3 december 2005 13:31 schreef bonke het volgende:
maar je mag aannemen dat ie er wel rijk mee is geworden
net als jomanda trouwens
ik geloof niet dat hij het blikje heeft omgewisseld in die korte tijd dat hij het in zn handen had voordat hij hem 'openklikte'. hij heeft of het blikje verwisseld na het openmaken (en die spetters met dat openspringen kan een goede goochelaar echt wel voor elkaar krijgenquote:op zondag 4 december 2005 19:30 schreef ledzep het volgende:
ja, maar later in het filmpje zie je dat stuk weer en dan draait de camera mee. en ik zie het blikje niet plots in zijn mouw verdwijnen ofzo.
als je de herhaling bekjikt zie je als je goed kijkt opeens het lipje "erop" springen. de camera gaat snel naar beneden en floep, ineens zie je het zwartje gaatje veranderen in een lipje...quote:op maandag 5 december 2005 06:49 schreef dionysuz het volgende:
[..]
ik geloof niet dat hij het blikje heeft omgewisseld in die korte tijd dat hij het in zn handen had voordat hij hem 'openklikte'. hij heeft of het blikje verwisseld na het openmaken (en die spetters met dat openspringen kan een goede goochelaar echt wel voor elkaar krijgen), toen hij er zo op hamerde om te laten zien dat hij toch echt vol zat, of gewoon continu het blikje lopen vullen met een slangetje dat niet te zien is.
een hele tijd terug kwam een of andere presentator eens op bezoek bij jomanda. die verkocht flessen met ingestraald water. de presentator vraagt, of dat nou niet heel veel tijd kost. nee, zegt jomanda, want tegenwoordig kan het ook per krat!quote:op zondag 4 december 2005 20:39 schreef erodome het volgende:
[..]
jomanda rijk???
nee, dus, al haar vermogen wat ze verdient met wat ze doet geeft ze weg he, zit in hulp, niet in haar kontzak.
ik vind het een vaag mens, eerlijk waar en vind haar een slechte voor de wereld van het alternatieve, maar zeggen dat ze zichzelf rijk maakt over de ruggen van anderen zou een leugen zijn.
precies. hij verbuigt altijd lepels (nooit messen of andere ijzeren voorwerpen) en ik wil hem de lepels die ik thuis heb nog wel eens zien verbuigen, die zijn massief, en zonder 'dunne' stukken, met een heft van 5 mm dik dat doorloopt tot aan de lepel zelf, zonder 'breekpunt'. laat hem ook eens een titanium masterkey buigen, of een tekening natekenen die iemand op een bord on the spot zit te maken zonder dat hij ernaar kan/mag kjiken. wedden dat hij 'niet de juiste energie voelt'?quote:op maandag 5 december 2005 09:02 schreef visvogel het volgende:
[..]
als je de herhaling bekjikt zie je als je goed kijkt opeens het lipje "erop" springen. de camera gaat snel naar beneden en floep, ineens zie je het zwartje gaatje veranderen in een lipje...
cameratruuk, dat kan haast niet anders. helaas is de kwaliteit van het filmpje niet al te best, zodat het moeilijk is iets van de omgeving te zeggen. het lijkt alsof er bladeren verdwijnen/bijkomen (dus camera heel even uit), maar door de slechte kwaliteit is dit erg moeilijk te zien.
bij url geller krijg ik het idee dat hij iedereen aan het belazeren is. als hij echt zoveel mindpower had, dan zou hij zich tenminste eerst moeten concentreren, en niet als een bezetene 101 verhalen achter mekaar doorvertellen. ik vond het meer een act van een illusionist dan iemand die spiritueel bezig is.
bovendien ook merkwaardig dat hij in elke show precies dezelfde trukjes doet... als hij zoveel mindpower heeft, dan zou hij ook dingen op afstand, bijvoorbeeld een kopje wat een meter voor hem staat, moeten kunnen laten bewegen. maarja, het lukt hem alleen met een kompas, wel een heel makkelijke truuk (zou hij dat niet van een meter afstand kunnen zonder met zn handen erboven te zwaaien?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |