quote:Op zaterdag 26 november 2005 22:39 schreef kree het volgende:
De buien in het westen lijken een beetje in te kakken helaas.
Hier een laatste radarplaatje:
Tuurlijk kerel, in iedergeval fijn dat je op me website bent geweest, ik reageer verder niet op, allemaal onzin wat je uitkraamt.quote:Op zaterdag 26 november 2005 23:21 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Op de eerste plaats is het natuurlijk erg eenvoudig om wat vrienden en kenissen zo'n beoordeling in te laten vullen. Op de tweede plaats zeg ik nergens dat het niet te vertrouwen IS, ik zeg dat de knullige teksten dat gevoel geven
Maar dit is volledig offtopic.
Er wordt wat meegetrokken vanuit duitsland en er komt wat vanaf de noordzee.quote:Op zaterdag 26 november 2005 23:23 schreef Weerman het volgende:
@ Kree: Waar komen die neerslagbeelden vandaan?
De radarbeelden komen van Weatheronlinequote:Op zaterdag 26 november 2005 23:26 schreef Weerman het volgende:
Klopt, dit komt door een depressiemaar ik bedoel, het is niet WeerOnline, die van teleweer?
quote:Op zaterdag 26 november 2005 23:22 schreef Weerman het volgende:
[..]
Tuurlijk kerel, in iedergeval fijn dat je op me website bent geweest, ik reageer verder niet op, allemaal onzin wat je uitkraamt.
Het komt voor dat we gewoon helemaal niet antwoorden.quote:Wij staan bekend om onze goede service. Mocht u een e-mail sturen naar ons dan krijgt u bijna altijd een e-mail terug binnen 8 uur.
er wordt gestreefd....quote:en er wordt gestreven naar 100% uptime.
Onze servers vallen wel eens uit.... Dat is niet de boodschap die je wilt vertellen neem ik aan.quote:wij adverteren niet met een minimum uptime, wel met de zekerheid dat er zo weinig mogelijk server uitvallen zullen zijn.
Lijkt me een beter plan jaquote:Op zaterdag 26 november 2005 23:36 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik zal nog eens iemand proberen te helpen. Maar goed, compleet offtopic en wilde het eigenlijk gewoon via mail doen.
Ik word....quote:Op zaterdag 26 november 2005 23:38 schreef Weerman het volgende:
Zo snel ben ik niet op me tenen getrapt, ik post even iets na een paar weken en ik wordt gelijk aangevallen wat betreft mijn bedrijf. Fijn dat je me wilt helpen, waardeer ik ook. Zal het toch even aanpassen zo
In Emmen zelf valt weinig te zien.quote:Op zondag 27 november 2005 00:24 schreef XcUZ_Me het volgende:
R'dam nog steeds ernstig sneeuwloos.
Maarrrr, ik ga op visite in Emmen, dus onderweg krijg ik hopelijk wel iets te zien.
Daarom tikte ik ook "onderweg naar..."quote:Op zondag 27 november 2005 00:47 schreef pekel het volgende:
[..]
In Emmen zelf valt weinig te zien..
Utrecht zal nagenoeg droog blijvenquote:Op zondag 27 november 2005 09:50 schreef Clint_Eastwood het volgende:
Iemand een idee over de neerslag kans de aankomende uren in de stad Utrecht?
quote:Op zondag 27 november 2005 09:52 schreef Oom_Agent het volgende:
[..]
Utrecht zal nagenoeg droog blijven
Moeder natuur heeft betere flits... maar die komt altijd zo onverwachts.quote:
Ik moet zo nog vanuit schenkel naar middelwatering bij Oma op verjaardags visite.quote:Op zondag 27 november 2005 14:03 schreef TC03 het volgende:
Iek wiel sneeuw in Roetterdam (Capelle eigenlijk). Goedverdoeme.
Ik woon in Middelwatering, dus laten we maar niet wachten.quote:Op zondag 27 november 2005 14:07 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik moet zo nog vanuit schenkel naar middelwatering bij Oma op verjaardags visite.
Dus laten we in godsnaam nog een uurtje of 4 wachten voordat het met bakken uit de hemel komt
http://www.wetteronline.de/strassen.htmquote:Op zondag 27 november 2005 14:39 schreef Klonk het volgende:
ff een kort vraagje, ik moet voor m'n werk vanavond een flink stuk duitsland in (naar Frankfurt am Main), hoe is het weer in die hoek ?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | VERKEERSINFORMATIE 27 nov. ** duitsl/oostenrijk/zwitserland/italië DUITSLAND WEER - In het westen,noorden en midden van het land is het door sneeuwval op bevriezing plaatselijk zeer glad. Op veel autosnelwegen ligt sneeuw. Houdt u rekening met veel vertraging. PROGNOSE - Extra drukte op de wegen naar Essen door de Motor Show,t/m 4 december. |
Ook in Venlo, dikke natte vlokkenquote:Op zondag 27 november 2005 15:10 schreef Max-Westerman het volgende:
Het sneeuwt in Kerkrade
Ik zat donderdag en vrijdag voor werk in Groningen (woon zelf in Maastricht). Toen ik vrijdag rond 17.00 uur in de auto zat, heb ik meteen m'n baas maar gebeld, dat ik vrij snel een hotel zou boekenquote:Op zondag 27 november 2005 15:50 schreef Speed-Addicted het volgende:
Ben overigens toch van culemborg naar eindhoven gegaan. Ik ging 20:00 weg en was er om 0:30
Vanaf den bosch wel heerlijk onverantwoord veels te hard gereden op een snelweg die op sommige stukken van ijs was, heerlijk die adrenaline
heel wijs besluitquote:Op zondag 27 november 2005 15:53 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Ik zat donderdag en vrijdag voor werk in Groningen (woon zelf in Maastricht). Toen ik vrijdag rond 17.00 uur in de auto zat, heb ik meteen m'n baas maar gebeld, dat ik vrij snel een hotel zou boeken. Ergens in Drente ('t plaatsje Spier?) hotel geboekt en daar tot gistermorgen gebleven. Uiteindelijk toch nog 4,5 uur erover gedaan van daar tot in Maastricht. Uurtje langer dan 'normaal'. Dus mij hoor je verder niet klagen
.
800+ KMquote:Op zondag 27 november 2005 16:49 schreef coz het volgende:
dikke chaos op de weg en op het spoor, lees 650 km file ..
Geen chaos zoals vrijdag (uiteraard), maar wel gladheid. Oppassen dusquote:Op zondag 27 november 2005 16:45 schreef Lariekoek het volgende:
Kunnen we morgen tijdens de spits nog chaos verwachten?
Je gaat me toch NIET vertellen dat ik godverdomme morgenochtend mijn auto of fiets moet uitgraven om naar het werk te komen hequote:
quote:Op zondag 27 november 2005 23:46 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Je gaat me toch NIET vertellen dat ik godverdomme morgenochtend mijn auto of fiets moet uitgraven om naar het werk te komen he
HEEL het weekend mag het met bakken uit de lucht vallen, maar neuh... in Rotterdam krijgen we regen.... Tot zondagavond 23:30... DAN komt er een sneeuwbuitje aan.
Want ondertussen vriest het hier al sinds een uurtje of 7 vanavond.
Huilie!quote:Op zondag 27 november 2005 23:46 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Je gaat me toch NIET vertellen dat ik godverdomme morgenochtend mijn auto of fiets moet uitgraven om naar het werk te komen he
HEEL het weekend mag het met bakken uit de lucht vallen, maar neuh... in Rotterdam krijgen we regen.... Tot zondagavond 23:30... DAN komt er een sneeuwbuitje aan.
Want ondertussen vriest het hier al sinds een uurtje of 7 vanavond.
Dan wordt het een gladde boel, aangezien het hier vriest.quote:Op zondag 27 november 2005 23:51 schreef junkiexp het volgende:
Ik gok erop dat het regen is.
Hier in Rotterdam ookquote:Op zondag 27 november 2005 23:56 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dan wordt het een gladde boel, aangezien het hier vriest.
Heel goed!quote:Op maandag 28 november 2005 08:17 schreef indahnesia.com het volgende:
regen ?
Hier (IJmuiden) zojuist wat geflits en gedonder, maar lijkt nu over te zijn.quote:
Zomer 2006. Warm en zonnig.quote:Op dinsdag 29 november 2005 20:53 schreef junkiexp het volgende:
Nog mensen met een langere termijn weers verwachting?
Begin december verloopt warm, rond half december wordt het kouderquote:Op dinsdag 29 november 2005 20:53 schreef junkiexp het volgende:
het schijnt warmer te gaan worden in de aanloop naar de volgende zomerquote:Op dinsdag 29 november 2005 20:53 schreef junkiexp het volgende:
Hou je winter / regen / zwem kleren maar bij de hand.quote:Op dinsdag 29 november 2005 20:53 schreef junkiexp het volgende:
quote:Op zaterdag 3 december 2005 17:24 schreef Weerman het volgende:
Heeft iemand nog een laatste actuele radarbeeld?
Kijk eens naar de tijdquote:Op zaterdag 3 december 2005 17:27 schreef indahnesia.com het volgende:
Het regent nog wat in het noorden des lands, elders zou het droog moeten zijn volgens Weeronline
Jammer dat de grid en de borderlines erop staanquote:Op maandag 5 december 2005 23:33 schreef SpeedyGJ het volgende:
Oja:
Deze satellietbeeld heb ik een paar weekjes terug gevonden. Hier kun je mooi BAAZ en Epsilon op zien!
LET OP: Afbeelding is redelijk groot maar zeker de moeite waard!
Klik hier
Het dauwpunt is de temperatuur waarbij waterdamp begint te condenseren door afkoeling van de lucht zonder dat vocht wordt toegevoerd of afgevoerd. Zodra de dauwpuntstemperatuur wordt bereikt is de lucht verzadigd met waterdamp en bedraagt de relatieve vochtigheid 100%. Denk maar aan de bril die beslaat zodra je in een warmere vochtige omgeving komt. Eerst is de temperatuur van de bril nog lager dan het dauwpunt van de lucht rond de bril, waardoor het vocht op de brillenglazen condenseert en de bril tijdelijk beslaat.quote:Op donderdag 8 december 2005 22:48 schreef Lariekoek het volgende:
Wat is dauwpunt?
Nee, dan moet of de temperatuur gezakt zijn of de luchtvochtigheid toegenomenquote:Op vrijdag 9 december 2005 09:11 schreef MissHobje het volgende:
Hmm het warmt iets op blijkbaar want er ontstaat nu heel veel mist hier ( A a/d R)
Ja, is heel snel dicht getrokken inderdaad!quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:15 schreef firecow het volgende:
Hmm kon net nog ver ver kijken in amsterdam ik zie nu maar en meter of 100 ofzo :/
Temp ging van -1 naar heel snel 3 graden omhoog.. vries ontdooide ( dus meer vocht jah door temp stijgingquote:Op vrijdag 9 december 2005 12:01 schreef Evil-Cherry het volgende:
[..]
Nee, dan moet of de temperatuur gezakt zijn of de luchtvochtigheid toegenomen![]()
Zo helder als het vanmorgen was, zo mistig is het nu. 2.7 nu. Lekker.
Ja, zover denk ik dan weer niet doorquote:Op vrijdag 9 december 2005 12:40 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Temp ging van -1 naar heel snel 3 graden omhoog.. vries ontdooide ( dus meer vocht jah door temp stijging)
Logisch toch![]()
Dan hoop ik dat je ver van me vandaan woont.quote:Op zondag 11 december 2005 14:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
Luchtdruk knalt naar beneden! 3034.4 hPa!
Ik doelde op je foutje van ongeveer 3 bar.quote:Op maandag 12 december 2005 20:31 schreef SpeedyGJ het volgende:
Huh Hi_Flyer, snap je niet![]()
7.0 graden en de luchtdruk ik inmiddels weer aan het stijgen naar 1036.0 hPa.
quote:EXTRA:
Door aankomende springtij i.c.m. harde NW-winden worden vrijdag diverse peilen overschreden.
Vrijdagmorgen mogelijke overschrijding van het weeralarmcriterium windstoten in het noorden van het land, zie ook meerdaagse-guidance.
Regenquote:Op donderdag 15 december 2005 15:12 schreef Vjenne_kloet het volgende:
Wat een vies kloteweer, ben helemaal nat.
quote:Vandaag trekt een randstoring via het oostelijke deel van de Noordzee richting de Baltische Staten. Morgen koerst een volgende randstoring via het noordwesten van Duitsland richting Polen. Alle modellen komen nu in de nanacht en vroege ochtend (tussen 03 en 09 UTC) met een kleine NW9 bft boven de Wadden. Ook op geringe hoogte geven de modellen veel wind (zo'n 55 kt op 900 hPa). De kans op zeer zware windstoten is daardoor voor het uiterste noordoosten niet helemaal uitgesloten, maar is te klein voor een voorwaarschuwing!
De modellen laten het zwaarste windveld/-stoten over Duitsland naar het zuidoosten trekken. Deze koers geldt ook voor de bijbehorende dynamische neerslag. Ook hier een duidelijke voorkeur voor het noordoosten en oosten van Nederland, de rest van Nederland krijgt minder. Hirlam houdt het in het zuidwestelijk deel zelfs helemaal droog, dit i.t.t. de andere modellen.
Aandachtspunten
WIND:
Zie boven. Dat betekent vrijdag ruiming van de wind naar NW en tussen 03 en 09 UTC een tijdelijke 9 bft in het Waddengebied. Ook op enige hoogte (900 hPa) staat een forse wind (>55 kts). In het noordoosten e.e.a. vergezeld van zware windstoten, kleine kans op zeer zware windstoten. De rest van land moet in die periode rekening houden met zware windstoten.
We houden het voor u in de gatenquote:donderdag 15 december 2005 22.34 uur, geldig tot zaterdag 17 december 2005, 00 UTC.
Marco Nolet
Guidance weerbeeld voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee gebaseerd op de HIRLAM run van 18 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling
In grote lijnen is Hirlam niet veel anders dan de vorige run en ook de overeenkomst met de andere modellen is groot.
Een randstoring boven de noordelijke Noordzee trekt snel verder in zuidoostelijke richting. In de ochtend bereikt de storing de Duitse Bocht en wordt in de middag al boven Polen!! verwacht. Het hele systeem heeft kenmerken van een snelle cyclogenese dus waakzaamheid is geboden!
Verder is het interessant om te zien wat Hirlam zaterdag doet. In de koude lucht laat Hirlam dan een buienstoring (Polar Low?!) over de Noordzee naderbij komen.
Vergelijking Meteosat 8 WV 7.3 met Hir 18+03 Modeluitvoer:
goede overeenkomst.
Aandachtspunten
Uiteraard gaat de aandacht voornamelijk uit naar de snelle cyclogenese die boven de Noordzee moet gaan plaatsvinden. Het laag trekt tamelijk zuidoostelijk en lijkt vooralsnog met de sterkste winden de Duitse Bocht in te lopen.
Een ander interessant fenomeen is de buienstoring die Hirlam zaterdag laat passeren. Het heeft vooralsnog kenmerken van een Polar Low.
WIND:
Sterkste windveld aan de zuidwestflank van het laag. Duitse Bocht en onze kust krijgen waarschijnlijk de meeste wind. Hirlam komt daar met een dikke 8, kleine 9, en dat is een fractie meer dan de vorige run. Langs de westkust blijft het allemaal een bft-tje rustiger. Wat windstoten betreft lijkt het er niet op dat we het weeralarmcriterium van 56 knopen grootschalig gaan overschrijden. Er komt weliswaar veel wind op hoogte te staan, maar daarentegen is de opbouw dan tamelijk stabiel. Voor het noordelijk kustgebied en het uiterste noordoosten kunnen de windstoten lokaal wel eens tot 50-55 kts komen. Elders aan de kust lijkt het me met 45-50 knopen mooi. Boven land kan daar nog eens 5 knopen af en kom je tussen de 40-45 knopen uit.
Interessant worden ook de wind en windstoten nabij het naderende Polar Low. Hirlam komt lokaal met winden boven de 50 kts!! uit boven de Noordzee, en voor onze kust kortstondig met 9 bft. Bovendien zitten we dan in veel onstabiele lucht dan vrijdag en lijkt mij de kans op zware windstoten erg groot. Misschien boven zee wel zeer zware windstoten. TKE kaartjes geven al een indicatie. Weliswaar is alles nog ver weg, en laat Hirlam wel
TKE geeft dan hogere waardes dan voor vrijdagochtend. Ook dat blijft dus iets om in de gaten te houden.
NEERSLAG:
Vannacht vanuit het noorden regen. Vrijdag in de loop ochtend trekt de regen weg en in de loop van de middag komen vanaf de Noordzee buien. In eerste instantie regenbuien, in de loop van vrijdagavond en zaterdagnacht krijgen de buien dan een winters karakter. Thetaw850-waardes gaan dan naar 0 of -1. Nesokaartjes en Hirlam sneeuwkaartjes geven sneeuw duidelijke indicaties!
TEMPERATUUR:
KTG en Hirlam komen goed overeen en kunnen worden aangehouden.
In Amsterdam is het ook onstuimig, maar niet zo erg als 25 november.quote:Op vrijdag 16 december 2005 06:16 schreef SpeedyGJ het volgende:ik heb hier momenteel al een felle storm! Lang niet mee gemaakt
Hier anders onder nulquote:Op vrijdag 16 december 2005 07:04 schreef indahnesia.com het volgende:
Wat een wind![]()
en het is negen graden boven nul![]()
Nee de tempquote:
Op het KNMI staat trouwens dat het nu 0 in het zuiden isquote:Op vrijdag 16 december 2005 07:17 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Nee de temp![]()
Ik maak gewoon van die + een -![]()
![]()
Help mijn schutting!
Ja en in het noorden een krachtige tot harde wind aanquote:Op vrijdag 16 december 2005 07:20 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Op het KNMI staat trouwens dat het nu 0 in het zuiden isIk schrok al! bleek dat dus fout te zijn.
Jah right, doe daar maar even 1 bij op, hier zeker weten een dikke 8 uitschieters naar 9, schutting ligt om, en de windmeter meet de wind niet meer, alleen de richting...ik snap me god niet waaromquote:Op vrijdag 16 december 2005 08:17 schreef i2Them2 het volgende:
HIer ook flinke windstoten en een windkracht 6.![]()
[afbeelding]
Aardig wat regen in Duitsland:
[afbeelding]
Toen ik van huis uit richting vliegveld fietste kwam ik langs het centraal station.. en die bus was net iets te verleidelijkquote:Op vrijdag 16 december 2005 09:15 schreef indahnesia.com het volgende:
het waait erg hard trouwens.. ook hier in Eindhoven.. windstoten en motregen.. daarin moest ik naar mijn werk. Maar met regenjas was het goed te doen.
quote:In de avond neemt de wind tijdelijk wat af maar in de nacht trekt ze weer aan en kan langs de kust mogelijk opnieuw stormkracht bereiken. De aangevoerde lucht wordt gevoelig kouder en de kans op natte sneeuw neemt verder toe. De verwachting is nu dat er gedurende de tweede helft van de avond en de nacht ook droge sneeuw kan gaan vallen en dat die sneeuw ook kan blijven liggen, met name in de oostelijke helft van het land. In combinatie met de wind kan dat voor problemen zorgen en we adviseren om wat dat betreft de berichtgeving te blijven volgen.
Kan nog leuk worden dusquote:Modellenbeoordeling
Hir06 ziet er wat het drukpatroon betreft betrouwbaar uit. De wind op de Noordzee komt over het algemeen goed overeen met de waarnemingen, alleen in de Duitse Bocht staat actueel meer wind dan hir06 aangeeft. Met EC00 en ukrm06 zijn er alleen verschillen m.b.t. het kleine lagedrukgebied dat rond 09 UTC op de Noorse Zee ligt (66N, 4W). Op de satellietfoto is een vortex te zien. Geen van de modellen geeft een laagje op de plek waar dit laag actueel zit, maar alle modellen geven wel een indicatie van een laag of trog in de buurt (ukrm06 qua positie het best). Er zit daar ook een koude put (hoogtelaag en T500 van -45 graden). Volgens hir06 bereikt dit systeem in de vorm van een trog Zaterdag om 06 UTC het noorden van het land, ukrm06 en EC00 zijn trager. Bij de trog (of laag?) veel wind (W-NW 9 voor het noorden van het land en mogelijk zeer zware windstoten) en mogelijk sneeuwbuien die wat meer geclusterd zijn. Voorlopig stellen we de beslissing om een voorwaarschuwing uit te geven zo lang mogelijk uit en we hopen m.b.v. de volgende modelrun wat meer duidelijkheid te krijgen (beslissing voorwaarschuwing moet 12 uur van te voren dus om 18 UTC uiterlijk). De weeralarmcriteria waar het om gaat zijn de zeer zware windstoten (2 van de 5 kuststations dus Den Helder en Terschelling) en het sneeuwjachtcriterium.
Vergelijking Meteosat 8 WV 7.3 met Hir 06+03 Modeluitvoer:
Geen commentaar.
Aandachtspunten
WIND:
Hir06 bruikbaar voor de windverwachting. Boven land vrij krachtige tot krachtige noordwestenwind, aan zee hard of stormachtig. Bij buien zware windstoten, zaterdag rond 06 UTC in de noordelijke kuststrook kans op zeer zware windstoten.
NEERSLAG:
Hir06 thetaw850 van +3 lijkt de grens voor de winterse neerslag (natte sneeuw en hagel). In de special van Texel (rond 11:45 UTC) is al hagel gemeld. Dat betekent vanmiddag al kans op natte sneeuw of hagel. In de loop van de avond kan er ook droge sneeuw gaan vallen en met name in de oostelijke helft van het land kan die sneeuw blijven liggen. NESO en hirlam sneeuwkaartjes geven pas vanaf vannacht sneeuw (morgen overdag ook), GFS al vanavond. Thetaw850-waardes gaan vannacht naar -1.
was die heftige sneeuwzut van 3wkn geleden ook van een polar low? Want ik weet dat het vanuit het noorden aankwam zettenquote:Op vrijdag 16 december 2005 14:19 schreef Againzender het volgende:
De laatste guidance van het KNMI:
[..]
Kan nog leuk worden dus
Een satellietfoto met de vortex, mooi te zien tussen Noorwegen en IJsland in:
[afbeelding]
Linkje heb ik gejat uit:
Koude winter verwacht deel 7
Deze vortex kan een polar low worden, en hij komt onze kant op
ik weet niet of dat technisch gezien een polar low was, het had er wel veel van weg in ieder geval.quote:Op vrijdag 16 december 2005 14:42 schreef Party_P het volgende:
[..]
was die heftige sneeuwzut van 3wkn geleden ook van een polar low? Want ik weet dat het vanuit het noorden aankwam zetten
Temperatuur in apeldoorn binnen 45min van 7 naar 4 graden.
En dat nu ook hier (groningen)quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:06 schreef i2Them2 het volgende:
HIer een joekel van een hagelbui. 5 minuten lang hagel. Hier nu helemaal wit
Tijdens de bui:
[afbeelding]
Wat later:
[afbeelding]
Echt super die wintersebuien![]()
Misschien is dat die onweersbui die ze net in de buurt van Veendam haddenquote:Op vrijdag 16 december 2005 16:21 schreef pekel het volgende:
Hele donkerblauwe lucht over Emmen.
't Is echt behoorlijk donker nu.quote:Op vrijdag 16 december 2005 16:25 schreef Againzender het volgende:
[..]
Misschien is dat die onweersbui die ze net in de buurt van Veendam hadden
Maak je dan maar op voor een flinke hagel/onweersbuiquote:
hoezo dat?quote:Op vrijdag 16 december 2005 19:34 schreef SpeedyGJ het volgende:
Hier momenteel 2.9 graden, windmeter maar weer offline gegooid
Die vortex begint toch wel steeds meer op een klein lagedrukgebiedje te lijken, vind ik als leek dan:quote:vrijdag 16 december 2005 18.49 uur, geldig tot zondag 18 december 2005, 00 UTC.
John Kambeel
Guidance weerbeeld voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee gebaseerd op de HIRLAM run van 12 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling
Hir12 ziet er wat het drukpatroon betreft in het guidancegebied betrouwbaar uit en dat geldt ook voor de andere modellen. De wind op de Noordzee komt over het algemeen goed overeen met de waarnemingen.
Boven de Noorse Zee ligt een hoogtelaag (met dipool-structuur / T500 <-40C) met aan de zuidkant een trog. Deze trog (met vortex) is fraai zichtbaar in de satellietfoto. Echter zou je verwachten dat dat ook in de isobaren te zien is, maar dat is niet het geval (geldt overigens ook voor de andere modellen). Het laagje wat noordoost van de vortex ligt is wel te traceren (als een aparte kern in het isobarenpatroon) en deze moet volgens het model rond 06 UTC boven het oostelijk Waddengebied liggen en daarna verder zuidoostwaarts trekken. De trog die daar vooruit ligt wordt rond 03 UTC boven het noorden van het land verwacht.
Het windveld is het sterkst nabij het laagje waar HiRLAM 45-50 kts berekent (UKRM houdt het overigens bij een scherpe trog). Gezien het feit dat in HiRLAM de convectiviteit (buien) ook de weergegeven drukgradient beïnvloedt, gaan we uit van een maximum van 40-45 kts (een 9 bft dus). Op 1100 vt worden snelheden van 60-65 kts gepresenteerd, maar ook daar halen we wat van af en komen op 55-60 kts in het oostelijk Waddengebied en het uiterste noordoosten.
Verder staat de winterse neerslag centraal. HiRLAM-NESO (neerslagsoort) zit er actueel goed bij (ook op het noorden van de Noordzee). Met een T850 die later vanavond en vannacht -8C is, een dikte die terugloopt naar 516 en een thetaw onder nul nemen de kans op (droge) sneeuw verder toe. Het zwaartepunt lijkt boven het noorden en oosten te liggen (hoeveelheden, volgens HiRLAM, in de orde van 2-5 en zaterdagochtend 5-10 cm: UKRM doet het beduidend rustiger aan en komt met hoeveelheden in de orde van 1-3 cm). Wel moet ook de rest van het land rekening blijven houden met clustering dan wel lijnvorming van de buien (met kans op droge sneeuw).
Tot slot zal het me niets verbazen als straks de nadruk niet op het laagje noordoost van de trog maar toch de trog zelf het belangrijkste item wordt (de satellietfoto en meer nog de waarnemingen van 21 en 00 UTC boven de noordelijke Noordzee zullen uitsluitsel kunnen geven)
Voorlopig blijven we de beslissing om een voorwaarschuwing uit te geven zo lang mogelijk uitstellen. Gezien de positie van de trog/laag en ontbreken van waarnemingen zullen we naar alle waarschijnlijkheid moeten wachten tot aan het eind van de avond/begin van de nacht om een gedegen uitspraak te doen over het wel/niet halen van weeralarm-criteria.
Vergelijking Meteosat 8 WV 7.3 met Hir 12+03 Modeluitvoer:
Weinig te melden, maar patroon E22 boven de Noorse Zee komt beter overeen met de werkelijkheid.
Aandachtspunten
WIND:
Hir12 bruikbaar voor de windverwachting met dien verstande dat rond passage laag de werkelijke wind waarschijnlijk zo'n 5 kts lager ligt. Dat overigens ook voor de windstoten (zie modelbeoordeling)
NEERSLAG:
Pas tegen middernacht de eerste meldingen van droge sneeuw. Nadruk ligt op het noorden en oosten van het land. Verder morgen clustering en lijnvorming (sneeuw)buien in de gaten houden (zie verder ook modelbeoordeling).
bron: http://www.estofex.org/quote:...the Netherlands and NW Germany...
Intense depression will rapidly race SE ward over NE Germany [morning hours], Poland [ during the noon and afternoon hours ], reaching Belarus during the late night hours... Left exit region of outstanding 165kt H3 jet and very active baroclinic zone support this development.... First area to watch for TSTM development will be the cold front, attending the intense LL depression...Obviously, main concern will be instability release...Prefrontal advection of marginal higher dewpoints (Theta-E tongue) is forecasted by model pool...this, combined with strong height falls, impressive forcing along the cold front, strong UL divergence and locally enhanced lift ( topographically induced ) should yield the possibility for isolated SFLOC reports... especially in the SEE TEXT area.
Kinematic parameters will be impressive with up to 20m/s LL-shear and low LCLs with a risk for an isolated tornado... Main risk will be severe to damaging wind gusts with DLS in the order of 40m/s+ ... H85 wind field also very strong [ up to 35m/s ]and steepening LL lapse rates should be conducive for strong downward-impulses... Current thinking is that threat of convective induced gusts will be marginal ( reason for not upgrading ATM ), but each weakly electrified storm will pose a significant wind gust threat!
Next area of interest will be the SLGT area during the night hours... Extremely cold H5 airmass [ ~ -43°C ]will arrive during the midnight hours in the risk area... Latest buoy reports show SSTs in the range of 10 - 11 °C... This combination will help for SBCAPE values in the range of 200 - 400 J/kg, which should be advected well inland ( although rapidly diminishing )...During the past few runs, GFS showed a weak disturbance moving onshore during the 00-03Z time frame, which should help for some forcing...Again, impressive UVV values present under LE region of UL/ mid- level jet in a zero-capped environment... Current thinking is that TSTMS will increase in coverage over the S-North Sea, moving onshore in the SLGT area... LL shear enhanced with up to 15m/s and SRH-1 values in the order of 300m**2/s**2... Very steep LL lapse rates present in an environment with 30m/s H85 flow, so main risk will be severe wind gusts/white-out conditions... Low LCL also favors an enhanced tornado threat in the risk area!... Despite the bad timing, conditions look favorable for a few TSTMs to develop in the risk area during the latter part of the forecast period.
hoeveel promille heb je dan?quote:Op vrijdag 16 december 2005 20:10 schreef SpeedyGJ het volgende:
en een blaastest uitgevoert maar helaas,
raar. In noordelijk stadgroningen (op 5 hoog, dus geen last van de stad) waait het normaal windkracht 3 waarschijnlijk. En al helemaal geen sneeuw. Zover is dokkum hier toch niet vandaanquote:Op zaterdag 17 december 2005 00:53 schreef SpeedyGJ het volgende:
SNEEUW!!!!!!! STORM!!!!!!!! OMG damn dit gaat momenteel enorm raar hier!!! Alles hoor je kraken, breken, echt eng nu!
Dat witte is hier alweer weg...quote:Op zaterdag 17 december 2005 01:50 schreef SpeedyGJ het volgende:
Het is hier al een kleine beetje wit geworden op de daken
Daar werd ik ook wakker vanquote:Op zaterdag 17 december 2005 12:18 schreef zakjapannertje het volgende:
vanmorgen een onweersklap gehoord waar ik wakker van werd, en nu zit er weer een onweersbui(tje) hier in Zoetermeer
Kwartiertje verder, Temperatuur gedropped tot 1.8 graden en nog steeds flinke sneeuw en hagel buien.quote:Op zaterdag 17 december 2005 14:22 schreef FRaGMaN het volgende:
flinke sneeuwval op het moment in gorinchem. Tis 4 graden dus zal niet blijven liggen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |