Daar is ook niets mis mee. Neemt niet weg dat hij ook een bepaalde verantwoordelijkheid heeft.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:16 schreef DarkElf het volgende:
die plastisch chirurg is imho helemaal fout maar hee hij verdient zijn geld hiermee dus het is maar net hoe je het bekijkt.
Maar ja het zijn mensen die aan een ziekte lijden dus die moeten dan toch tegen zich zelf worden beschermd!?quote:Op donderdag 24 november 2005 14:16 schreef DarkElf het volgende:
die plastisch chirurg is imho helemaal fout maar hee hij verdient zijn geld hiermee dus het is maar net hoe je het bekijkt.
Had hij ook al aan plastische chirurgie gedaan vroeg ik me af? Heb alleen de laatste helft gezien en dus het stuk over hem gemist. Maar hij zat daar zo wezenloos voor zich uit te staren, zonder ook maar iets van z'n gezicht te bewegen. 't zag er allemaal een beetje te strak uit imo.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:24 schreef schatje het volgende:
[..]
Die jongen was inderdaad allesbehalve lelijk:
quote:Neem Miranda. Een mooie vrouw van 32 die denkt dat haar gezichtshuid te bleek is en vol walgelijke vlekken zit. Elke dag is zij urenlang bezig haar huid zorgvuldig te camoufleren met make-up. Ze controleert zichzelf voortdurend in de spiegel. Soms neemt ze drastische maatregelen om er goed uit te zien. Ze wast haar gezicht met chloor om de vlekken te bleken en schuurt de huid met schuursponsjes om meer kleur te krijgen. Maar wat ze ook doet, niets kan de stem in haar hoofd die zegt dat ze foeilelijk is, tot zwijgen brengen. Ook geruststellingen door de omgeving halen niets uit.
Die stoornis heet BIID oftewel Body Integrity Identity Disorder. Daar heb ik ook een documentaire van gezien op RTL4. Iemand die aan deze stoornis lijdt heeft de wens om een bepaald lichaamsdeel geamputeerd te krijgen. Zo'n iemand voelt zich gehandicapt in een normaal lichaam en zal zich pas goed voelen wanneer de gewenste amputatie is uitgevoerd.quote:Op zaterdag 26 november 2005 15:16 schreef deadfucked het volgende:
Ik las pas ook een verhaal in de Yes of Vriendin ofzo van een man die persé z'n linkeronderbeen eraf wou, en dat ie echt jaloers was op gehandicapten mensen dat zij wel een been eraf hadden en hij niet. En dat er dan ook nog echt chirurgen zijn die nog gaan opereren ook :s Hij heeft btw ook BDD maar dat was al duidelijk denk ik?
Maar voelt zo iemand zich na de operatie dan ook daadwerkelijk goed? Is daarmee echt zijn probleem verholpen?quote:Op zaterdag 26 november 2005 16:02 schreef schatje het volgende:
[..]
Die stoornis heet BIID oftewel Body Integrity Identity Disorder. Daar heb ik ook een documentaire van gezien op RTL4. Iemand die aan deze stoornis lijdt heeft de wens om een bepaald lichaamsdeel geamputeerd te krijgen. Zo'n iemand voelt zich gehandicapt in een normaal lichaam en zal zich pas goed voelen wanneer de gewenste amputatie is uitgevoerd.
Ja, in de zin dat zo'n iemand zich veel gelukkiger voelt. Je kunt het vergelijken met iemand die een geslachtsoperatie heeft ondergaan.quote:Op dinsdag 29 november 2005 21:08 schreef Lllaura het volgende:
[..]
Maar voelt zo iemand zich na de operatie dan ook daadwerkelijk goed? Is daarmee echt zijn probleem verholpen?
Nou dat betwijfel ik... Veel mensen wel, maar de echte ""verslaafde"" eraan zullen zodra ze de spiegel zien direct een nieuw, in hun ogen, oncorrect punt in hun gezicht/lichaam ontdekken wat volgens hun spoedig verholpen moet worden.quote:Op dinsdag 29 november 2005 21:17 schreef schatje het volgende:
[..]
Ja, in de zin dat zo'n iemand zich veel gelukkiger voelt. Je kunt het vergelijken met iemand die een geslachtsoperatie heeft ondergaan.
In het geval van BDD heb je wellicht gelijk. De poster waarop ik reageerde ging echter om de stoornis BIID.quote:Op dinsdag 29 november 2005 21:32 schreef Kippetje3 het volgende:
[..]
Nou dat betwijfel ik... Veel mensen wel, maar de echte ""verslaafde"" eraan zullen zodra ze de spiegel zien direct een nieuw, in hun ogen, oncorrect punt in hun gezicht/lichaam ontdekken wat volgens hun spoedig verholpen moet worden.
Ik kan die betekenissen danwel allemaal niet (afkortingen..) maar blijf het onbegrijpelijk vinden hoe iemand zichzelf dat aandoen kan. Maargoed, dat vraagt een normaal mens zich ook af bij een alcoholist of drugsverslaafde. Het is gewoon een stoornis, wat ik wel vind is dat de chirurgen er op een bepaald punt een stokje voor steken moesten..quote:Op dinsdag 29 november 2005 21:44 schreef schatje het volgende:
[..]
In het geval van BDD heb je wellicht gelijk. De poster waarop ik reageerde ging echter om de stoornis BIID.
Het is een vretende obsessie die je hele leven overhoop gooit. Het komt overal in de wereld voor, al lijkt het erop dat het westen er het meest onder lijdt. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het bombardement van commercials en andere reclamecampagnes die met ons uiterlijk hebben te maken. Dit is meerdere keren aangetoond. Ik kan er zo geen bron voor vinden helaas.quote:- Mirrors: Checking and Avoidance (in het begin het veelvuldig checken van de vermeende aandoening, in een ernstigere fase worden spiegels vermeden om paniekaanvallen te voorkomen die tot zelfmoord kunnen leiden).
- Cameras
Familiekiekjes, foto's met vrienden, pasfoto's. Een marteling voor de BDD patient.
- Public Situations
Zoals ik al eerder zei vrezen BDD patienten uitgelachen te worden, aangestaard te worden, dat soort dingen. Ik kan me nog herinnerne dat ik, elke keer als ik iemand op straat hoorde lachen, er meteen op ging focussen en vermoedde dat het met mij te maken moest hebben.
- Disguise: Makeup, Hair, and Clothes
Een BDD patient doet er van alles aan om de vermeende aandoening te maskeren. Haar langer laten groeien om oren te verbergen, dat soort dingen. Ik was niet tevreden over mijn kaaklijn en zat zelfs als het niet koud was meestal met een das om tot aan mijn lippen in de trein, als ik gedwongen was op drukke plekken te zitten.
- Need for Reassurance
Veel BDD patienten moeten 10 keer op een dag verteld worden dat 'het echt niet zo erg is'. Dit helpt absoluut niet. De zorgen komen na 10 minuten weer terug. Een aardig voorbeeld vond ik op deze site:
Daughter: "Do my lips look ugly?"
Mother: "No, they don't look ugly."
Daughter: "Are you sure they don't look ugly?"
Mother: "Yes, they look fine."
Daughter: "So, they don't look great, because if they did, they wouldn't look fine. So, they could look better?"
Mother: "No, they look good."
Daughter: "You're just saying that because you are my mother and you have to."
Veel stoornissen gaan samen met andere verschijnselen, en soms is het zelfs een kunst om de juiste oorzaak-gevolg-keten vast te stellen.quote:Op vrijdag 30 december 2005 16:43 schreef Disorder het volgende:
BDD is voornamelijk zo hardnekkig en gevaarlijk omdat de patient zich niet alleen ernstig zorgen maakt om het uiterlijk, maar BDD is meer een totaalpakket van ziektebeelden. BDD gaat altijd gepaard met depressie en vervolgens vaak ook kluizenaarsgedrag.
Ik ben er vanaf gekomen doordat mijn moeder op een dag een artikel in de krant las over BDD. Ze herkende me in het artikel en liet het aan me zien. Vanaf dat moment kreeg het beest(je) een naam. Toen heb ik hulp gezocht, als een soort laatste poging iets van m'n leven te maken. En dat is gelukt door middel van therapie en SSRI (Prozac).quote:Op vrijdag 30 december 2005 19:06 schreef Alicey het volgende:
[..]Hoe ben je er eigenlijk van af gekomen? Op welk moment zocht je hulp en/of heb je bepaald dat je een probleem hebt? Heb je nu nog wel eens last van de verschijnselen (Bijv. in onevenwichtige periodes), of is het echt volledig weg?
Valt wel meequote:Sorry als ik erg veel vraag.![]()
Ok.quote:Op vrijdag 30 december 2005 21:23 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ik ben er vanaf gekomen doordat mijn moeder op een dag een artikel in de krant las over BDD. Ze herkende me in het artikel en liet het aan me zien. Vanaf dat moment kreeg het beest(je) een naam. Toen heb ik hulp gezocht, als een soort laatste poging iets van m'n leven te maken. En dat is gelukt door middel van therapie en SSRI (Prozac).
Kun je er op dat moment ookmee omgaan (weet je bijv. dat je je onnodig zorgen maakt)? Zijn er dingen die je dan doet om dat gevoel te onderdrukken?quote:Helaas komen er nog wel eens 'naschokken' zoals ik ze zelf noem. Voornamelijk in stressvolle situaties. Bij presentaties maak ik me nog wel eens zorgen om mijn uiterlijk bijvoorbeeld.
Ah, mooi zo! Ik voel me altijd een beetje ongemakkelijk als ik een heel vragensalvo afvuur.quote:Valt wel mee
Wat ik dan probeer te doen is me te herinneren dat mijn gedachten op dat moment vals zijn. Dat soort situaties zijn al erg vaak voorgekomen, waardoor ik me er beter op in kan stellen. Ervaring helpt me daar doorheen te slaan. Nu vallen dat soort situaties wel mee. Al ben ik soms toch nog een beetje bang ooit weer in die situatie terecht te komen dat ik de controle weer volledig verlies.quote:Op vrijdag 30 december 2005 21:25 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ok.Het geldt denk ik wel vaker dat hte opeens sneller gaat wanneer blijkt dat iets een naampje heeft en bekend is.
[..]
Kun je er op dat moment ookmee omgaan (weet je bijv. dat je je onnodig zorgen maakt)? Zijn er dingen die je dan doet om dat gevoel te onderdrukken?
[..]
Ah, mooi zo! Ik voel me altijd een beetje ongemakkelijk als ik een heel vragensalvo afvuur.
Zoiets als cognitieve gedragstherapie? Dat je je bewust bent van bepaalde denkfouten en die vervolgens op papier omzet in positieve gedachten? Iemand die bijvoorbeeld denkt dat andere mensen op een afstandje over hem praten en dat dan meteen voor een feit aannemen. Dat is dan altijd negatief. De positieve gedachte is dan dat je geen gedachtes van een ander kunt lezen. Dus waarom zou je je dan überhaupt zo druk maken. En dat je eigenwaarde niet afhankelijk is van wat een ander van je vindt.quote:Op vrijdag 30 december 2005 22:44 schreef Disorder het volgende:
[..]
Wat ik dan probeer te doen is me te herinneren dat mijn gedachten op dat moment vals zijn.
Ik heb veel cognitieve gedragstherapie moeten doen van mijn psychotherapeut. Heeft erg geholpen. Op een gegeven moment wordt dat systeem gewoon in je eigen denkpatronen verwerkt. Heeft me enorm geholpen. Als ik nu mensen hoor lachen bijvoorbeeld denk ik er nog nauwelijks over na.quote:Op zaterdag 31 december 2005 12:03 schreef schatje het volgende:
[..]
Zoiets als cognitieve gedragstherapie? Dat je je bewust bent van bepaalde denkfouten en die vervolgens op papier omzet in positieve gedachten? Iemand die bijvoorbeeld denkt dat andere mensen op een afstandje over hem praten en dat dan meteen voor een feit aannemen. Dat is dan altijd negatief. De positieve gedachte is dan dat je geen gedachtes van een ander kunt lezen. Dus waarom zou je je dan überhaupt zo druk maken. En dat je eigenwaarde niet afhankelijk is van wat een ander van je vindt.
Ja, dat heeft er mee te maken. En dat wil ik nog steeds (een kinosteotemie). Ik heb daadwerkelijk een kinafwijking waardoor deze wat naar achteren staat. Niet ernstig, maar ik heb het vaak genoeg te horen gekregen van een jongen van mijn vorige opleiding. Daar is het zo'n beetje mee begonnen. Toen is het in een stroomversnelling terecht gekomen.quote:Wel een heftig iets hoor waar je last van hebt. Ik herinner me ook dat je toentertijd bezig was met het willen van een kaakoperatie. Toch? Heeft dat ook te maken met deze stoornis?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |