ja dat wist ik al speknek.quote:op woensdag 23 november 2005 19:32 schreef speknek het volgende:
[..]
[afbeelding]
marvel comics heeft de echte hermeneutische waarheid in pacht. ze proberen dat via dit soort onschuldige comics aan ons over te brengen. wist je bijvoorbeeld dat mensen echt in vleermuizen kunnen veranderen als de nood hoog is? maar niet verder zeggen hoor, voordat zij erachter komen!
hey, niet om het even, maar jij bent toch niet zo'n persoon die fok! gebruikt als therapie/frustratie-uitlaatklep? ik vond dat we wel een leuke discussie haddenquote:op woensdag 23 november 2005 18:58 schreef jozzephus het volgende:
nou, trek je af dan sukkel. koop een wetenschaptijdschrift en trek je rot..
ik heb je al vaker zien posten in truth.
wat ben jij toch een irritante lul met zeik.
trots op z'n opleidingkje en oppervlakkige gelul.
dream on kutless
drogredeneringen zijn leukquote:op woensdag 23 november 2005 22:18 schreef seneca het volgende:
wat maakt jou dan zo bijzonder? ow wacht, dat kun je ons niet uitleggen, en daar heb je ook geen zin in. je beseft dat dit een drogredenering is van de ergste soort? "jullie hebben ongelijk, want ik weet iets wat jullie niet weten, maar ik kan jullie niet uitleggen wat dat is" op die manier kun je iedere discussie winnen!
die desbetr.user kom ik ooit nog wel 's tegen in een (feedback) topic.quote:op woensdag 23 november 2005 21:43 schreef haushofer het volgende:
[..]
hey, niet om het even, maar jij bent toch niet zo'n persoon die fok! gebruikt als therapie/frustratie-uitlaatklep? ik vond dat we wel een leuke discussie hadden( hoewel zo nu en dan es tekeergaan wel fijn kan zijn
)
ik heb niks (meer) tegen jou persoonlijk of anderen wetenschappers die vol liefde (of niet) met hun werk/passie/studie bezig zijn haushofer. het lijkt misschien zo als je het allemaal zo leest.quote:ok, jij stelt dat er veel informatie wordt achtergehouden. maar je stelt wel vrij duidelijk dat er tegenwoordig weinig nieuws meer wordt ontdekt in de wetenschap. denk je dat die informatie dan achter wordt gehouden? en, lees je wel eens wetenschappelijke artikelen of tijdschriften? bij ons op de universiteit bijvoorbeeld worden er artikelen bij de fleet gepubliceerd, en niemand die ze tegenhoudt hoor. ik kan je zo een paar leuke links geven van die artikelen
wat jammer.quote:op donderdag 24 november 2005 00:05 schreef jozzephus het volgende:
morgenavond (pas) geef ik nog even reacties op vragen/antwoorden die aan mij gericht zijn , daarna verlaat ik het topic, het is goed zo.![]()
ik bedoelde eigenlijk meer op het feit dat veel wetenschapper tegenwoordig niet langer onafhankelijk zijn, maar moet dansen naar de pijpen van investeerders. dit heeft invloed op de manier van onderzoeken, de manier van publiceren etc.quote:op woensdag 23 november 2005 16:30 schreef rashudo het volgende:
[..]
ik denk toch dat het zou moeten zijn:
veel moderne wetenschappers die er alles aan doen om in de media aandacht te krijgen.
true, vroegah (pre-industrieel) werd ook dubbel werk en pseudo-wetenschapelijke onzin uitgekraamd.quote:ik heb trouwens het vermoeden dat er vroeger juist nog veel meer tijd werd verspilt aan onzin, simpelweg omdat we toen minder wisten, en men "venture capitalists" nog beter voor de gek kon houden dan het nu kan. en nu kan dat al veelste makkelijk.
ja het is zeker jammer dat het steeds commercieler wordt. er wordt ook meer tijd besteed aan het goedkoper maken van productieprocessen als aan het kwalitatief verbeteren van het product zelf.quote:op donderdag 24 november 2005 08:39 schreef alien8ed het volgende:
bla, bla bla
bla, bla bla
bladiebladiebla
domoor.quote:op woensdag 23 november 2005 22:43 schreef rashudo het volgende:
het is trouwens opvallend hoe beperkte kennis van wetenschappelijke principes meestal gepaard gaat met beperkte kennis van de nederlandse taal.
hij heeft wel een punt. en als je daarop in wilt gaan, kom dan met zinnige opmerkingen aan in plaats van dit soort éénwoordige frases. verdere bijdragen van jou die ófwel vragen en opmerkingen ontwijken, danwel bestaan uit nietszeggende of op-de-man-spelende teksten, worden zonder verdere mededeling gewist.quote:
erm, jammer dat het "raadsel van het helaal" nooit opgelost gaat worden. en waarom is het een foute aanname dat id (en hoger doel) niet bestaan? of is om een argument vragen weer een van die vele dogma's?quote:op zondag 27 november 2005 08:27 schreef harriechristus het volgende:
1 - de wetenschap is vastgeroest in haar dogma's van berekeningen en experimenten.
2 - de wetenschap heeft god vermoord.
3 - de wetenschap berust op foute willekeurige aannames dat het heelal en het leven door toeval zou zijn ontstaan en er geen id (intelligent design=intelligent plan=idee) zou zijn en geen hoger doel.
met de eindkrak als catastrofe van het heelal.
4 - alleen god kan het raadsel van het heelal oplossen, zoals de paus terecht zei tegen stephen hawking in 1981.
en wat is er slecht aan berekeningen en experimenten? ze zorgen er wel voor dat jij in je auto rond kan rijden, en dat jij met je mobieltje kan bellen. zonder berekeningen en experimenten gaan we nooit jouw fantastische ruimteschepen bouwen. zonder berekingen en experimenten is er geen wetenschappelijke vooruitgang, en is de wetenschap pas echt vastgeroest.quote:op zondag 27 november 2005 08:27 schreef harriechristus het volgende:
1 - de wetenschap is vastgeroest in haar dogma's van berekeningen en experimenten.
dus omdat sommige mensen zeggen dat god niet bestaat, is hij dood?quote:2 - de wetenschap heeft god vermoord.
de wetenschap kijkt naar feiten, en zegt niet per se dat er wel of geen schepper is. dat is alleen de persoonlijke mening van die wetenschappers. er zijn ook wetenschappers die wel in een schepper geloven. je maakt weer de denkfout dat alle wetenschappers een clubje vormen en dat ze allemaal hetzelfde denken.quote:3 - de wetenschap berust op foute willekeurige aannames dat het heelal en het leven door toeval zou zijn ontstaan en er geen id (intelligent design=intelligent plan=idee) zou zijn en geen hoger doel.
ja de wetenschap is vastgeroest omdat we niet naar de paus luisterenquote:4 - alleen god kan het raadsel van het heelal oplossen, zoals de paus terecht zei tegen stephen hawking in 1981.
1: volgens mij is juist de kerk verschrikkelijk conservatief. de wetenschap streeft volgens mij nog altijd naar vooruitgang. als jij een betere methodiek kan verzinnen ga je gang.. maar het zal je niet lukken denk ik..quote:op zondag 27 november 2005 08:27 schreef harriechristus het volgende:
3 - de wetenschap berust op foute willekeurige aannames dat het heelal en het leven door toeval zou zijn ontstaan en er geen id (intelligent design=intelligent plan=idee) zou zijn en geen hoger doel.
4 - alleen god kan het raadsel van het heelal oplossen, zoals de paus terecht zei tegen stephen hawking in 1981.
op dit punt moet ik harrie gelijk geven. ik vind het zelf ook bijzonder onwetenschappelijk om te beweren dat alles is ontstaan door toeval. dat is misschien de meest simpele verklaring (in plaats van god), maar daardoor niet per definitie de juiste. je kunt enkel uitspraken doen over datgene wat je kunt bewijzen en verder niet. ik hou het voor mogelijk dat bijvoorbeeld het leven is onstaan door toeval, maar ik hou het net zo goed voor mogelijk dat er een hoger plan aan verbonden is.quote:op zondag 27 november 2005 10:40 schreef bensel het volgende:
3: bewijs maar dat god echt bestaat. dan praten we hier over verder. ik zie nergens in het heelal een aanleiding voor een god. alles wat ik zie word veroorzaakt door acties en reacties. bepaalde gebeurtenissen zijn dan misschien toevallig, maar geenszins onmogelijk. god lost niks op, het voegt slechts een laag toe. want immers waar komt god vandaan. ook hij kan immers niet altijd bestaan hebben.. want als hij altijd bestaan kan hebben is er geen reden meer om niet aan te nemen dat het universum altijd bestaan kan hebben en dus word god overbodig.
ik maak een duidelijk onderscheid tussen mensen die geschoold zijn, en mensen die het als hobby hebben. jij brengt je auto ook liever naar een monteur waarvan je weet dat ie ervoor geleerd heeft, en je gaat ook liever naar een arts waarvan je weet dat hij/zij er voor geleerd heeft. wat is daar mis mee? ik pretendeer zeker niet dat ik de wijsheid in pacht heb, ik zou niet durven. ik heb genoeg zelfkennis om te weten dat ik zeer waarschijnlijk niet het talent heb om iets echt nieuws naar voren te schuiven; naar mijn mening moet je daarvoor tegenwoordig behoorlijk briljant zijn. en dan heb ik het over zaken met hetzelfde impact als dat hier op fok! wordt gepost: een compleet nieuw inzicht in bepaalde aspecten.quote:op dinsdag 22 november 2005 13:57 schreef st0mpie het volgende:
forum onderdeel begint intussen een soort persiflage op zichzelf te worden. de term "ongeschoolde wetenschapsrevolutionairen " heeft op mij hetzelfde effect als dido uit bb het woord "ik" horen gebruiken. wat wil je er mee aantonen? dat jij wel geschoold bent en dat jij daardoor wel de wijsheid in pacht hebt ?
"gelul van de wetenschap"... dat is gewoon een verkeerde inschatting van één bepaalde technologische ontwikkeling. je veralgemeniseert hier zaken. en natuurlijk, het is bijzonder leuk om met een voorbeeldje over spinazieplantjes in de ruimte te komen als je niet exact weet waar dat desbetreffende onderzoek over ging; dan klinkt het inderdaad erg lachwekkend.quote:gelul van de wetenschap hoor ik nu al een kleine 30 bewuste jaren aan, je had t moeten meemaken, schitterend , hele boeken over stations in de ruimte, immense wielen, kliometertje of 40 in doorsnee , hartstikke mooie artistic impressions erbij, en ja met de space shuttle in aantocht moest dat toch wel voor 1995 gerealiseert kunnen worden. intussen anno 2005 liggen er een stuk of 10 astronauten keurig verspreid tussen alaska en mexico , en dat voor missies die voor een groot deel uit militair oogpunt gestart zijn.
maar wie beweert dat? de oerknaltheorie zeker niet, en de evolutietheorie ook zeker niet. en daar heb je denk ik de 2 meest belangrijke theorieen op dit vlak te pakken. ik denk niet dat er een serieuze wetenschapper is die denkt wetenschappelijk te kunnen onderbouwen dat het leven, of het universum, louter door toeval is ontstaan. want die kennis is er simpelweg nog niet. en tja, harriechristus doet weer gewoonweg foutieve uitspraken over de wetenschap in zijn post, waarin ik persoonlijk hem al niet meer ga verbeteren.quote:op zondag 27 november 2005 12:09 schreef fuifduif het volgende:
[..]
op dit punt moet ik harrie gelijk geven. ik vind het zelf ook bijzonder onwetenschappelijk om te beweren dat alles is ontstaan door toeval.
definieer toeval.. toeval is een waardeoordeel van de mens. het kan zijn dat situaties 'toevallig' overkomen. deze situaties hebben misschien een kleine kans dat het gebeurt. echter, op het moment dat je kunt beslissen of het toeval of niet is, is het al gebeurt. dus is de kans zeker aanwezig (omdat het al een keer gebeurt is, hoe klein de kans ook was) wij als mens zijnde geven het waardeoordeel 'toeval'quote:op zondag 27 november 2005 12:09 schreef fuifduif het volgende:
[..]
op dit punt moet ik harrie gelijk geven. ik vind het zelf ook bijzonder onwetenschappelijk om te beweren dat alles is ontstaan door toeval. dat is misschien de meest simpele verklaring (in plaats van god), maar daardoor niet per definitie de juiste. je kunt enkel uitspraken doen over datgene wat je kunt bewijzen en verder niet. ik hou het voor mogelijk dat bijvoorbeeld het leven is onstaan door toeval, maar ik hou het net zo goed voor mogelijk dat er een hoger plan aan verbonden is.
beweren dat het leven is ontstaan door toeval is net zo dom als beweren dat het niet is ontstaan door toeval.
die 2 uiterst geschikte methodes om verschijnselen te verklaren, wat precies is wat de wetenschap tracht te doen.quote:op zondag 27 november 2005 08:27 schreef harriechristus het volgende:
r.i.p.quote:2 - de wetenschap heeft god vermoord.
moet je horen wie het zegt, als je het over foute willekeurige aannames hebt. ik zie in die 2 zinnen alleen al 2 foute willekeurige aannames.quote:3 - de wetenschap berust op foute willekeurige aannames dat het heelal en het leven door toeval zou zijn ontstaan en er geen id (intelligent design=intelligent plan=idee) zou zijn en geen hoger doel. met de eindkrak als catastrofe van het heelal.
dat is zeer waarschijnlijk. alleen doet ie dat niet. daarom moeten we zelf maar proberen er zo dicht mogelijk in de buurt te komen (dit noemen we: wetenschap).quote:4 - alleen god kan het raadsel van het heelal oplossen, zoals de paus terecht zei tegen stephen hawking in 1981.
quote:op maandag 28 november 2005 02:04 schreef tybris het volgende:
r.i.p.
jij snapt gewoon niet wat wetenschap is / probeert te doen.quote:op zondag 27 november 2005 08:27 schreef harriechristus het volgende:
een goede post dit:quote:op maandag 28 november 2005 13:47 schreef kiteless het volgende:
[..]
jij snapt gewoon niet wat wetenschap is / probeert te doen.
religie en wetenschap hoeven elkaar helemaal niet te bijten - sterker nog, een religieus persoon zou juist de grootste voorstander van wetenschap moeten zijn.
wetenschap verklaart namelijk niet het waarom, maar het hoe.
religie probeert het waarom te verklaren.
ik snap echt niet waarom een religieus persoon er tegen zou zijn om "god's wereld" beter te begrijpen.
sterker nog, ik vind het getuigen van ledigheid en disrespect als je zegt "sjah, het zal wel, het interesseert me niet".
onze maatschappij loopt ook niet vanzelf, maar berust op een intelligent plan van ons, en ons lichaam, dat nog veel ingewikkelder inelkaar zit dan onze maatschappij, zou geen intelligent plan hebben? en ook de hele evolutie van het leven niet ?quote:op zondag 27 november 2005 08:36 schreef invictus_ het volgende:
[..]
erm, jammer dat het "raadsel van het helaal" nooit opgelost gaat worden. en waarom is het een foute aanname dat id (en hoger doel) niet bestaan? of is om een argument vragen weer een van die vele dogma's?
tsja deze discussie is al vaak zat gehouden in creationisme/id vs. evolutie topics..quote:op maandag 28 november 2005 15:36 schreef harriechristus het volgende:
[..]
onze maatschappij loopt ook niet vanzelf, maar berust op een intelligent plan van ons, en ons lichaam, dat nog veel ingewikkelder inelkaar zit dan onze maatschappij, zou geen intelligent plan hebben? en ook de hele evolutie van het leven niet ?
dat lijkt mij volkomen absurd.
omdat jij het absurd vind, is het ook niet zo. hoeveel meer bewijs kun je leveren?quote:op maandag 28 november 2005 15:36 schreef harriechristus het volgende:
[..]
onze maatschappij loopt ook niet vanzelf, maar berust op een intelligent plan van ons, en ons lichaam, dat nog veel ingewikkelder inelkaar zit dan onze maatschappij, zou geen intelligent plan hebben? en ook de hele evolutie van het leven niet ?
echt waar?quote:op maandag 28 november 2005 15:36 schreef harriechristus het volgende:
onze maatschappij loopt ook niet vanzelf, maar berust op een intelligent plan van ons.
zou op zich wel een goede stelling zijn, maar helaas hebben we de middeleeuwen meegemaakt (niet persoonlijk natuurlijk).quote:op maandag 28 november 2005 13:47 schreef kiteless het volgende:
[..]
religie en wetenschap hoeven elkaar helemaal niet te bijten - sterker nog, een religieus persoon zou juist de grootste voorstander van wetenschap moeten zijn.
ik snap echt niet waarom een religieus persoon er tegen zou zijn om "god's wereld" beter te begrijpen.
sterker nog, ik vind het getuigen van ledigheid en disrespect als je zegt "sjah, het zal wel, het interesseert me niet".
intelligent plan van ons? hoe verklaar je: oorlog, honger, armoede, onderdrukking, discriminatie, genocide, etc? hoe de evolutie van het leven zonder intelligentie kan gebeuren staat beschreven in the origin of species.quote:op maandag 28 november 2005 15:36 schreef harriechristus het volgende:
[..]
onze maatschappij loopt ook niet vanzelf, maar berust op een intelligent plan van ons, en ons lichaam, dat nog veel ingewikkelder inelkaar zit dan onze maatschappij, zou geen intelligent plan hebben? en ook de hele evolutie van het leven niet ? dat lijkt mij volkomen absurd.
uhm, wat verandert dat aan de stelling danquote:op maandag 28 november 2005 22:13 schreef pinobot het volgende:
[..]
zou op zich wel een goede stelling zijn, maar helaas hebben we de middeleeuwen meegemaakt (niet persoonlijk natuurlijk).
offtopic, maar misschien dat dat gezeik over "intelligente plannen etc etc" dan es wat remming krijgt:quote:op maandag 28 november 2005 15:36 schreef harriechristus het volgende:
[..]
gaat wel weer komen.quote:op dinsdag 29 november 2005 10:53 schreef pietverdriet het volgende:
wetenschap zit niet vastgeroest, het probleem is een beetje dat we het meeste wel zo een beetje weten en er de laatste pak hem beet, 15 jaar niet echt veel grote omwentelingen zijn geweest die ons een nieuw inzicht gaven in de materie.
alle investeringen ten spijt in bv deeltjesversnellers is daar de laatste 20 jaar geen observatie gedaan die in strijd was met de gangbare theoriequote:
je hebt opzich wel een punt, maar religie en wetenschap vallen onmogelijk los van elkaar te zien. vanaf jongs af aan worden we meegezogen in een draaikolk van allerlei culturele gebruiken, waar zowel wetenschap als religie tot behoren. dergelijke levensimpressies spelen bij alles in het leven - dus ook bij wetenschap, dat tenslotte door mensen wordt bedreven - een onvermijdelijke rol.quote:op maandag 28 november 2005 13:47 schreef kiteless het volgende:
[..]
nee, maar kijk, haushofer. het universum is ongelofelijk complex. zo complex dat we het niet kunnen bevatten. het is dan toch veel te eenvoudiger om te geloven in toeval, in plaats van in een paar eenvoudige regeltjes die het gehele universum beschrijven? mensen kunnen niet bevatten dat iets was zo complex is beschreven kan worden door iets wat zo eenvoudig is. dan is het toch veel makkelijker om te geloven in zoiets als een hogere intelligentie? dat kunnen we namelijk wel bevatten.quote:op dinsdag 29 november 2005 10:49 schreef haushofer het volgende:
[..]
offtopic, maar misschien dat dat gezeik over "intelligente plannen etc etc" dan es wat remming krijgt:
http://www.bitstorm.org/gameoflife/
hoe intelligent vind je deze regeltjes? en hoe onvoorspelbaar vind je de boel? hoeft verder geen antwoord op te komen, bekijk het es zou ik zeggen.
dat is toch juist wat ik zeg - dat religie en wetenschap elkaar juist helemaal niet bijten ?quote:op dinsdag 29 november 2005 11:46 schreef reya het volgende:
[..]
je hebt opzich wel een punt, maar religie en wetenschap vallen onmogelijk los van elkaar te zien. vanaf jongs af aan worden we meegezogen in een draaikolk van allerlei culturele gebruiken, waar zowel wetenschap als religie tot behoren. dergelijke levensimpressies spelen bij alles in het leven - dus ook bij wetenschap, dat tenslotte door mensen wordt bedreven - een onvermijdelijke rol.
in bepaald opzicht is de wetenschap ook een soort 'geloof'. de bijbel heeft als aanname dat god bestaat, en doet aan de hand daarvan een aantal uitspraken over de wereld. de wiskunde heeft als aanname dat de axioma's van euclides geldig zijn, en doet aan de hand daarvan een aantal uitspraken over diezelfde wereld. beide gaan uit van stellingen die niet te bewijzen zijn, en waar je dus wel of niet in kan geloven.quote:op dinsdag 29 november 2005 11:57 schreef kiteless het volgende:
[..]
dat is toch juist wat ik zeg - dat religie en wetenschap elkaar juist helemaal niet bijten ?
mja, toch is er een hoop meer bewijs voor de wiskunde imhoquote:op dinsdag 29 november 2005 12:01 schreef seneca het volgende:
[..]
in bepaald opzicht is de wetenschap ook een soort 'geloof'. de bijbel heeft als aanname dat god bestaat, en doet aan de hand daarvan een aantal uitspraken over de wereld. de wiskunde heeft als aanname dat de axioma's van euclides geldig zijn, en doet aan de hand daarvan een aantal uitspraken over diezelfde wereld. beide gaan uit van stellingen die niet te bewijzen zijn, en waar je dus wel of niet in kan geloven.
ja, dat is precies wat ik zeg. als de schepper het universum heeft gemaakt, wie heeft dan de schepper gemaakt. en als de schepper altijd al bestaan heeft, wie zegt dan dat het universum niet altijd bestaan heeft.quote:op dinsdag 29 november 2005 12:02 schreef kiteless het volgende:
[..]
en wie heeft de schepper dan gemaakt ? iets kan niet uit niets ontstaan, tenslotte
en als je stelt dat de schepper er altijd is geweest, zou je net zo goed kunnen stellen dat het universum er altijd al is geweest....
mja, je kan er een hoop over ouwehoeren maar je komt er toch niet uit he
sorry, ik had mn post al compleet veranderd, ik had niet ver genoeg doorgelezen, mijn excusesquote:op dinsdag 29 november 2005 12:04 schreef seneca het volgende:
[..]
ja, dat is precies wat ik zeg. als de schepper het universum heeft gemaakt, wie heeft dan de schepper gemaakt. en als de schepper altijd al bestaan heeft, wie zegt dan dat het universum niet altijd bestaan heeft.
afijn, je snapt wat ik bedoel. je komt er inderdaad nooit uit, daarom heet het ook geloof, en geen wetenschap
nou, de wiskunde houdt zich aan een strakke manier van redeneren inderdaad (de logica), waar de bijbel een wat lossere manier van argumenteren hanteert.quote:op dinsdag 29 november 2005 12:02 schreef kiteless het volgende:
[..]
mja, toch is er een hoop meer bewijs voor de wiskunde imho
dat is niet zo gek; de energieen die nodig zijn, zijn behoorlijk hoog. trouwens, in 1995 is het laatste quark gevonden, dus dat heeft zijn vruchten wel afgeworpen. er is een goede kans dat men binnen nu en een paar jaar de energie genoeg kan opvoeren om het higgsdeeltje te vinden. als men dat niet vind, dan zou dat wel een tegenslag zijn voor het standaardmodel, denk ik.quote:op dinsdag 29 november 2005 11:27 schreef pietverdriet het volgende:
[..]
alle investeringen ten spijt in bv deeltjesversnellers is daar de laatste 20 jaar geen observatie gedaan die in strijd was met de gangbare theorie
ik wil hier geen discussie van maken over oerknallen ed, daar heeft aslama al es een topic over geopend. maar je redenatie "iets kan niet uit niets ontstaan" is gebasseerd op een bepaalde regelgeving die niet voor zo'n eventuele oerknal geldt. dat is nou net dat hele singulariteitenprobleem. verder heb je wel een punt natuurlijkquote:op dinsdag 29 november 2005 11:52 schreef seneca het volgende:
[quote]
imho zijn er twee mogelijkheden. of het universum heeft een begin, en dan is er inderdaad een scheppende entiteit aanwezig (want iets kan niet uit niets onstaan).
'niets' is daarbij wel een dubieus begrip. hoe stel jij je bijvoorbeeld een bol energie voor? je kunt het misschien niet waarnemen, en dan wordt het dus als 'niets' bestempeld.quote:op dinsdag 29 november 2005 12:27 schreef haushofer het volgende:
[..]
ik wil hier geen discussie van maken over oerknallen ed, daar heeft aslama al es een topic over geopend. maar je redenatie "iets kan niet uit niets ontstaan" is gebasseerd op een bepaalde regelgeving die niet voor zo'n eventuele oerknal geldt. dat is nou net dat hele singulariteitenprobleem. verder heb je wel een punt natuurlijk
naast een singulariteit ook nog een punt.quote:op dinsdag 29 november 2005 12:27 schreef haushofer het volgende:
dat is nou net dat hele singulariteitenprobleem. verder heb je wel een punt natuurlijk
wel erg kort door de bocht.quote:op dinsdag 29 november 2005 12:01 schreef seneca het volgende:
[..]
in bepaald opzicht is de wetenschap ook een soort 'geloof'. de bijbel heeft als aanname dat god bestaat, en doet aan de hand daarvan een aantal uitspraken over de wereld. de wiskunde heeft als aanname dat de axioma's van euclides geldig zijn, en doet aan de hand daarvan een aantal uitspraken over diezelfde wereld. beide gaan uit van stellingen die niet te bewijzen zijn, en waar je dus wel of niet in kan geloven.
wetenschap is geen geloof. je laat het klinken alsof wetenschappelijke theorien net zo lichtzinnig gehanteerd worden als die uit de religieuze overlevering.quote:op dinsdag 29 november 2005 12:01 schreef seneca het volgende:
[..]
ik wordt niet zoveel wijzer van deze post.quote:op dinsdag 29 november 2005 21:40 schreef worteltje het volgende:
[..]
naast een singulariteit ook nog een punt.
welja, dat doet maar.
die fysici van tegenwoordig: denken alleen maar in punten en singulariteiten.
straks wordt de taal verbloemd met een nieuw soort uitdrukkingen, bv: ik zet er een singulariteit achter.
de singulariteiten op de i zetten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |