een goede post dit:quote:op maandag 28 november 2005 13:47 schreef kiteless het volgende:
[..]
jij snapt gewoon niet wat wetenschap is / probeert te doen.
religie en wetenschap hoeven elkaar helemaal niet te bijten - sterker nog, een religieus persoon zou juist de grootste voorstander van wetenschap moeten zijn.
wetenschap verklaart namelijk niet het waarom, maar het hoe.
religie probeert het waarom te verklaren.
ik snap echt niet waarom een religieus persoon er tegen zou zijn om "god's wereld" beter te begrijpen.
sterker nog, ik vind het getuigen van ledigheid en disrespect als je zegt "sjah, het zal wel, het interesseert me niet".
onze maatschappij loopt ook niet vanzelf, maar berust op een intelligent plan van ons, en ons lichaam, dat nog veel ingewikkelder inelkaar zit dan onze maatschappij, zou geen intelligent plan hebben? en ook de hele evolutie van het leven niet ?quote:op zondag 27 november 2005 08:36 schreef invictus_ het volgende:
[..]
erm, jammer dat het "raadsel van het helaal" nooit opgelost gaat worden. en waarom is het een foute aanname dat id (en hoger doel) niet bestaan? of is om een argument vragen weer een van die vele dogma's?
tsja deze discussie is al vaak zat gehouden in creationisme/id vs. evolutie topics..quote:op maandag 28 november 2005 15:36 schreef harriechristus het volgende:
[..]
onze maatschappij loopt ook niet vanzelf, maar berust op een intelligent plan van ons, en ons lichaam, dat nog veel ingewikkelder inelkaar zit dan onze maatschappij, zou geen intelligent plan hebben? en ook de hele evolutie van het leven niet ?
dat lijkt mij volkomen absurd.
omdat jij het absurd vind, is het ook niet zo. hoeveel meer bewijs kun je leveren?quote:op maandag 28 november 2005 15:36 schreef harriechristus het volgende:
[..]
onze maatschappij loopt ook niet vanzelf, maar berust op een intelligent plan van ons, en ons lichaam, dat nog veel ingewikkelder inelkaar zit dan onze maatschappij, zou geen intelligent plan hebben? en ook de hele evolutie van het leven niet ?
echt waar?quote:op maandag 28 november 2005 15:36 schreef harriechristus het volgende:
onze maatschappij loopt ook niet vanzelf, maar berust op een intelligent plan van ons.
zou op zich wel een goede stelling zijn, maar helaas hebben we de middeleeuwen meegemaakt (niet persoonlijk natuurlijk).quote:op maandag 28 november 2005 13:47 schreef kiteless het volgende:
[..]
religie en wetenschap hoeven elkaar helemaal niet te bijten - sterker nog, een religieus persoon zou juist de grootste voorstander van wetenschap moeten zijn.
ik snap echt niet waarom een religieus persoon er tegen zou zijn om "god's wereld" beter te begrijpen.
sterker nog, ik vind het getuigen van ledigheid en disrespect als je zegt "sjah, het zal wel, het interesseert me niet".
intelligent plan van ons? hoe verklaar je: oorlog, honger, armoede, onderdrukking, discriminatie, genocide, etc? hoe de evolutie van het leven zonder intelligentie kan gebeuren staat beschreven in the origin of species.quote:op maandag 28 november 2005 15:36 schreef harriechristus het volgende:
[..]
onze maatschappij loopt ook niet vanzelf, maar berust op een intelligent plan van ons, en ons lichaam, dat nog veel ingewikkelder inelkaar zit dan onze maatschappij, zou geen intelligent plan hebben? en ook de hele evolutie van het leven niet ? dat lijkt mij volkomen absurd.
uhm, wat verandert dat aan de stelling danquote:op maandag 28 november 2005 22:13 schreef pinobot het volgende:
[..]
zou op zich wel een goede stelling zijn, maar helaas hebben we de middeleeuwen meegemaakt (niet persoonlijk natuurlijk).
offtopic, maar misschien dat dat gezeik over "intelligente plannen etc etc" dan es wat remming krijgt:quote:op maandag 28 november 2005 15:36 schreef harriechristus het volgende:
[..]
gaat wel weer komen.quote:op dinsdag 29 november 2005 10:53 schreef pietverdriet het volgende:
wetenschap zit niet vastgeroest, het probleem is een beetje dat we het meeste wel zo een beetje weten en er de laatste pak hem beet, 15 jaar niet echt veel grote omwentelingen zijn geweest die ons een nieuw inzicht gaven in de materie.
alle investeringen ten spijt in bv deeltjesversnellers is daar de laatste 20 jaar geen observatie gedaan die in strijd was met de gangbare theoriequote:
je hebt opzich wel een punt, maar religie en wetenschap vallen onmogelijk los van elkaar te zien. vanaf jongs af aan worden we meegezogen in een draaikolk van allerlei culturele gebruiken, waar zowel wetenschap als religie tot behoren. dergelijke levensimpressies spelen bij alles in het leven - dus ook bij wetenschap, dat tenslotte door mensen wordt bedreven - een onvermijdelijke rol.quote:op maandag 28 november 2005 13:47 schreef kiteless het volgende:
[..]
nee, maar kijk, haushofer. het universum is ongelofelijk complex. zo complex dat we het niet kunnen bevatten. het is dan toch veel te eenvoudiger om te geloven in toeval, in plaats van in een paar eenvoudige regeltjes die het gehele universum beschrijven? mensen kunnen niet bevatten dat iets was zo complex is beschreven kan worden door iets wat zo eenvoudig is. dan is het toch veel makkelijker om te geloven in zoiets als een hogere intelligentie? dat kunnen we namelijk wel bevatten.quote:op dinsdag 29 november 2005 10:49 schreef haushofer het volgende:
[..]
offtopic, maar misschien dat dat gezeik over "intelligente plannen etc etc" dan es wat remming krijgt:
http://www.bitstorm.org/gameoflife/
hoe intelligent vind je deze regeltjes? en hoe onvoorspelbaar vind je de boel? hoeft verder geen antwoord op te komen, bekijk het es zou ik zeggen.
dat is toch juist wat ik zeg - dat religie en wetenschap elkaar juist helemaal niet bijten ?quote:op dinsdag 29 november 2005 11:46 schreef reya het volgende:
[..]
je hebt opzich wel een punt, maar religie en wetenschap vallen onmogelijk los van elkaar te zien. vanaf jongs af aan worden we meegezogen in een draaikolk van allerlei culturele gebruiken, waar zowel wetenschap als religie tot behoren. dergelijke levensimpressies spelen bij alles in het leven - dus ook bij wetenschap, dat tenslotte door mensen wordt bedreven - een onvermijdelijke rol.
in bepaald opzicht is de wetenschap ook een soort 'geloof'. de bijbel heeft als aanname dat god bestaat, en doet aan de hand daarvan een aantal uitspraken over de wereld. de wiskunde heeft als aanname dat de axioma's van euclides geldig zijn, en doet aan de hand daarvan een aantal uitspraken over diezelfde wereld. beide gaan uit van stellingen die niet te bewijzen zijn, en waar je dus wel of niet in kan geloven.quote:op dinsdag 29 november 2005 11:57 schreef kiteless het volgende:
[..]
dat is toch juist wat ik zeg - dat religie en wetenschap elkaar juist helemaal niet bijten ?
mja, toch is er een hoop meer bewijs voor de wiskunde imhoquote:op dinsdag 29 november 2005 12:01 schreef seneca het volgende:
[..]
in bepaald opzicht is de wetenschap ook een soort 'geloof'. de bijbel heeft als aanname dat god bestaat, en doet aan de hand daarvan een aantal uitspraken over de wereld. de wiskunde heeft als aanname dat de axioma's van euclides geldig zijn, en doet aan de hand daarvan een aantal uitspraken over diezelfde wereld. beide gaan uit van stellingen die niet te bewijzen zijn, en waar je dus wel of niet in kan geloven.
ja, dat is precies wat ik zeg. als de schepper het universum heeft gemaakt, wie heeft dan de schepper gemaakt. en als de schepper altijd al bestaan heeft, wie zegt dan dat het universum niet altijd bestaan heeft.quote:op dinsdag 29 november 2005 12:02 schreef kiteless het volgende:
[..]
en wie heeft de schepper dan gemaakt ? iets kan niet uit niets ontstaan, tenslotte
en als je stelt dat de schepper er altijd is geweest, zou je net zo goed kunnen stellen dat het universum er altijd al is geweest....
mja, je kan er een hoop over ouwehoeren maar je komt er toch niet uit he
sorry, ik had mn post al compleet veranderd, ik had niet ver genoeg doorgelezen, mijn excusesquote:op dinsdag 29 november 2005 12:04 schreef seneca het volgende:
[..]
ja, dat is precies wat ik zeg. als de schepper het universum heeft gemaakt, wie heeft dan de schepper gemaakt. en als de schepper altijd al bestaan heeft, wie zegt dan dat het universum niet altijd bestaan heeft.
afijn, je snapt wat ik bedoel. je komt er inderdaad nooit uit, daarom heet het ook geloof, en geen wetenschap
nou, de wiskunde houdt zich aan een strakke manier van redeneren inderdaad (de logica), waar de bijbel een wat lossere manier van argumenteren hanteert.quote:op dinsdag 29 november 2005 12:02 schreef kiteless het volgende:
[..]
mja, toch is er een hoop meer bewijs voor de wiskunde imho
dat is niet zo gek; de energieen die nodig zijn, zijn behoorlijk hoog. trouwens, in 1995 is het laatste quark gevonden, dus dat heeft zijn vruchten wel afgeworpen. er is een goede kans dat men binnen nu en een paar jaar de energie genoeg kan opvoeren om het higgsdeeltje te vinden. als men dat niet vind, dan zou dat wel een tegenslag zijn voor het standaardmodel, denk ik.quote:op dinsdag 29 november 2005 11:27 schreef pietverdriet het volgende:
[..]
alle investeringen ten spijt in bv deeltjesversnellers is daar de laatste 20 jaar geen observatie gedaan die in strijd was met de gangbare theorie
ik wil hier geen discussie van maken over oerknallen ed, daar heeft aslama al es een topic over geopend. maar je redenatie "iets kan niet uit niets ontstaan" is gebasseerd op een bepaalde regelgeving die niet voor zo'n eventuele oerknal geldt. dat is nou net dat hele singulariteitenprobleem. verder heb je wel een punt natuurlijkquote:op dinsdag 29 november 2005 11:52 schreef seneca het volgende:
[quote]
imho zijn er twee mogelijkheden. of het universum heeft een begin, en dan is er inderdaad een scheppende entiteit aanwezig (want iets kan niet uit niets onstaan).
'niets' is daarbij wel een dubieus begrip. hoe stel jij je bijvoorbeeld een bol energie voor? je kunt het misschien niet waarnemen, en dan wordt het dus als 'niets' bestempeld.quote:op dinsdag 29 november 2005 12:27 schreef haushofer het volgende:
[..]
ik wil hier geen discussie van maken over oerknallen ed, daar heeft aslama al es een topic over geopend. maar je redenatie "iets kan niet uit niets ontstaan" is gebasseerd op een bepaalde regelgeving die niet voor zo'n eventuele oerknal geldt. dat is nou net dat hele singulariteitenprobleem. verder heb je wel een punt natuurlijk
naast een singulariteit ook nog een punt.quote:op dinsdag 29 november 2005 12:27 schreef haushofer het volgende:
dat is nou net dat hele singulariteitenprobleem. verder heb je wel een punt natuurlijk
wel erg kort door de bocht.quote:op dinsdag 29 november 2005 12:01 schreef seneca het volgende:
[..]
in bepaald opzicht is de wetenschap ook een soort 'geloof'. de bijbel heeft als aanname dat god bestaat, en doet aan de hand daarvan een aantal uitspraken over de wereld. de wiskunde heeft als aanname dat de axioma's van euclides geldig zijn, en doet aan de hand daarvan een aantal uitspraken over diezelfde wereld. beide gaan uit van stellingen die niet te bewijzen zijn, en waar je dus wel of niet in kan geloven.
wetenschap is geen geloof. je laat het klinken alsof wetenschappelijke theorien net zo lichtzinnig gehanteerd worden als die uit de religieuze overlevering.quote:op dinsdag 29 november 2005 12:01 schreef seneca het volgende:
[..]
ik wordt niet zoveel wijzer van deze post.quote:op dinsdag 29 november 2005 21:40 schreef worteltje het volgende:
[..]
naast een singulariteit ook nog een punt.
welja, dat doet maar.
die fysici van tegenwoordig: denken alleen maar in punten en singulariteiten.
straks wordt de taal verbloemd met een nieuw soort uitdrukkingen, bv: ik zet er een singulariteit achter.
de singulariteiten op de i zetten.
dat is absoluut niet mijn bedoeling. de bewijsvoering die in de wetenschap wordt gehanteerd is veel strikter dan die uit religieuze overlevering. dat is een zeer belangrijk verschil. in de zin van bewijsvoering is de wetenschap absoluter geldig dan religie.quote:op woensdag 30 november 2005 08:08 schreef averty het volgende:
[..]
wetenschap is geen geloof. je laat het klinken alsof wetenschappelijke theorien net zo lichtzinnig gehanteerd worden als die uit de religieuze overlevering.
maar daar zit een wereld van verschil tussen.
in zekere zin is het natuurlijk wel een soort geloof. je gelooft dat de wetenschappelijke methode de waarheid brengt. maar het is daarbij wel een compleet ander soort geloof en eveneens uniek in zijn soort. het is het beste wat wij hebben om de wereld om ons heen zo objectief mogelijk te kunnen begrijpen.quote:op woensdag 30 november 2005 08:08 schreef averty het volgende:
[..]
wetenschap is geen geloof. je laat het klinken alsof wetenschappelijke theorien net zo lichtzinnig gehanteerd worden als die uit de religieuze overlevering.
maar daar zit een wereld van verschil tussen.
preciesquote:op woensdag 30 november 2005 14:31 schreef doffy het volgende:
je zult geen serieuze wetenschapper iets horen verkondigen over de "waarheid", hoor.
quote:op woensdag 30 november 2005 18:11 schreef rudeonline het volgende:
inderdaad, wetenschap is filosofie met wiskunde. en ook wiskunde is beperkt. niemand schijnt in te zien dat elk getal op zich een oneindigheid is.
2 halve appels = 1 appel = oneindig kleinde stikjes. elk kleine stukje op zichzelf kan net zo goed 1 zijn als 0.0000001. breuken bestaan alleen maar als je weet wat de eindconclusie moet zijn.
je berekend dus eigenlijk helemaal niets. je telt iets op wat samen 1 moet zijn of ieder ander getal wat je wenst.
probeer rude niet te snappen. dat is toch onmogelijk. en verder is dit zijn topic niet. dus hij komt niet terugquote:
uuuh, verzamelingenleer anyone?quote:op woensdag 30 november 2005 18:11 schreef rudeonline het volgende:
inderdaad, wetenschap is filosofie met wiskunde. en ook wiskunde is beperkt. niemand schijnt in te zien dat elk getal op zich een oneindigheid is.
2 halve appels = 1 appel = oneindig kleinde stikjes. elk kleine stukje op zichzelf kan net zo goed 1 zijn als 0.0000001. breuken bestaan alleen maar als je weet wat de eindconclusie moet zijn.
je berekend dus eigenlijk helemaal niets. je telt iets op wat samen 1 moet zijn of ieder ander getal wat je wenst.
hoog koek-koek gehalte.quote:op woensdag 30 november 2005 18:11 schreef rudeonline het volgende:
oh, vertel eens, wat zijn dan grote pagadigmawisselingen geweest in de laatste, 10-15 jaar?quote:op donderdag 1 december 2005 10:11 schreef yosomite het volgende:
de wetenschap is in een snel en continu ontwikkelingsproces bezig.
op welk gebied wil je het hebben, is dan een vraag die zich tegenwoordig opdringt.quote:op donderdag 1 december 2005 10:14 schreef pietverdriet het volgende:
oh, vertel eens, wat zijn dan grote pagadigmawisselingen geweest in de laatste, 10-15 jaar?
wis, schei, natuurkunde? biologie? astronomie?quote:op donderdag 1 december 2005 11:17 schreef speknek het volgende:
[..]
op welk gebied wil je het hebben, is dan een vraag die zich tegenwoordig opdringt.
net als eind 19e eeuw toen de ingrediėnten klaar lagen om via de goede mix tot een nieuw inzicht te komen denk ik dat er op talloze gebieden ook nu weer gewacht wordt op die doorbraak.quote:op donderdag 1 december 2005 11:27 schreef pietverdriet het volgende:
[..]
wis, schei, natuurkunde? biologie? astronomie?
zeg je nou dat wetenschap is vastgeroest als er geen paradigmawisselingen zijn geweest?quote:op donderdag 1 december 2005 10:14 schreef pietverdriet het volgende:
[..]
oh, vertel eens, wat zijn dan grote pagadigmawisselingen geweest in de laatste, 10-15 jaar?
thabit, waarschijnlijk.quote:op donderdag 1 december 2005 13:31 schreef speknek het volgende:
zelfcongruentie, wie denkt daar nou aan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |