abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32449248
ik open weer es een topic, naar aanleiding van een opmerking van ene jozzephus, over dat de wetenschap is "vastgeroest". uit het topic van ene harriechristus. dit begrip "vastroesten", wat ook door veel zogenaamde ongeschoolde wetenschapsrevolutionairen wordt gebruikt,is naar mijn idee een manier om onwetendheid te verbloemen. maar ik ben benieuwd naar de mening van de wfl-ers: is de wetenschap vastgeroest? of is dit een gezonde kritische blik?

en waar ligt de grens tussen "openstaan voor nieuwe frisse ideeen" en zinloos geblaat?
daarbij kan de vraag worden gesteld of het zo gek is dat wetenschappers vaak in zo'n strak uitgezet wereldje denken: een theorie moet wiskundig consistent zijn, waarnemingen voorspellen enzovoort.

en voor meneer jozzephus speciaal een smiley:

[ Bericht 1% gewijzigd door Haushofer op 21-11-2005 14:45:31 (naam ff verbeterd) ]
pi_32449642
mijn ervaring is juist dat de wetenschap kritisch denken erg promoot. een van de eerste dingen die je leert op bijvoorbeeld een natuurkundige studie is dat we slechts een model kunnen maken van de werkelijkheid, en dat dat model voortdurend onderhevig is aan verandering. soms wordt het model uitgebreid of verbeterd (bijvoorbeeld het atoommodel), en soms wordt het model helemaal op de schop gegooid doordat we op een andere manier naar dezelfde verschijnselen gaan kijken (quantummechnica vs. snaartheorie).

echter, in onze huidige wetenschap wordt de wiskunde gezien als een soort van universele taal waarin we allerlei andere verschijnselen kunnen beschrijven. waar natuurkundige modellen kunnnen worden weerlegd (hoewel de wetten die ze beschrijven wel altijd geldig zijn), zijn wiskundige theorieen, eenmaal bewezen, altijd geldig. je zou de wiskunde kunnen zien als het denkkader van waaruit de wetenschap de wereld waarin we ons bevinden probeert te beschrijven.

wat je bijvoorbeeld ziet bij mensen zoals rudeonline is dat ze hun eigen theorieen proberen te onderbouwen door hun eigen wiskunde te verzinnen. nu is dat op zich niet verkeerd, er zijn immers meerdere vormen van wiskunde (euclidische meetkunde, niet-euclidische meetkunde), maar deze hebben allemaal met elkaar gemeen dat ze zijn opgebouwd uit een aantal basisaanname's (axioma's), die elkaar niet tegenspreken, waaruit vervolgens alle andere concepten uit wordt afgeleid met behulp van strak gedefineerde regels.

dit is mijns inziens ook waar het betoog van veel van dit soort wetenschapsrevolutionairen faalt. hun theorieen leiden vaak tot wiskundige inconsistenties, maar in plaats van dit in te zien, gooit men het op vastgeroestheid van de wetenschap. ik geloof echter niet dat men de wiskunde kan zien als een beperkende factor. zonder een universele, formele taal is het immers helemaal niet mogelijk om over wetenschappelijke concepten te redeneren.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_32449935
in de wetenschap zijn zoveel mensen werkzaam dat je niet zwart/wit kunt stellen dat het vastgeroest is. natuurlijk zullen er mensen zijn die uitsluitend in dogma's denken maar de competitie is zo groot dat je alleen succesvol wordt en blijft door vooruitstrevend te zijn.
Jesus saves but death prevails.
  maandag 21 november 2005 @ 12:50:57 #4
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_32450086
"vastgeroest" als in: aan elkaar vastgeroest/een kluit vormend? of als in: stagnerend?

het eerste is denk ik meer het geval dan vroeger. state-of-the-art wetenschap kost een stuk meer geld dan vroeger. dit leidt ertoe dat r&d afdelingen, maar ook universiteiten, zich moeten beperken tot "speerpunten" waarbij alternatieve theorieen en paden minder aandacht krijgen. dit kan tot een vernauwing leiden. ook is er weinig geld beschikbaar voor het verifieren en falsificeren van eerder gedane waarnemingen. natuurlijk worden zeer controversiele verhalen wel bestreden, maar een minder opzienbarend experiment zal minder vaak worden gedupliceerd. deze twee invloeden, geholpen door globalisering, kunnen er zeker toe leiden dat we een "mainstream" wetenschap krijgen, waarbij minder speelruimte is voor een onorthodoxe kijk en falsificatie. dat is jammer.

als je de tweede interpretatie beschouwt, namelijk dat de wetenschap stagneert, dan ben ik het daar niet mee eens. wetenschap is gewoon een zeer complexe aangelegenheid geworden. als je bijvoorbeeld kijkt naar ons beeld van materie, dan is dit met archimedes en newton op een zodanige manier uitgelegd dat vrijwel ieder persoon met enige opleiding dit met intuitie kan volgen, voorspellingen kan doen, et cetera. het model van einstein zal door een paar miljoen mensen (gokje) wereldwijd te begrijpen zijn. praten we over quantummechanica dan is dit misschien geslonken tot enkele honderdduizenden (gokje). nu zijn we op zoek naar quantum-zwaartekracht-theorieen zoals m-theorie, die dermate on-intuitief en complex zijn, gebruik maken van diverse exotische lang niet uitontwikkelde wiskundige technieken, dat ik verbaasd zou zijn als 100 mensen op aarde dit beheersen. hetzelfde kun je in meer of mindere mate zeggen van vrijwel alle wetenschappen: door jarenlang hameren is het niveau vrij hoog, elke vooruitgang verhoogt de complexiteit van het model, door aanwezigheid van gevestigde r&d-kolossen kan een nieuwe speler de markt moeilijk betreden, en het wordt dus moeilijker - in geld, scholing, tijdsduur - om kennis verder te ontwikkelen. wat dat betreft vind ik het niet vreemd dat revoluties in dit soort "volwassen" vakgebieden wat minder snel komen dan je zou verwachten. ik denk dus niet dat dit een complot is van de wetenschap, maar een eigenschap van zeer geavanceerde theorieen. aan de andere kant worden natuurlijk wel steeds onze meetmethoden beter, dus dit is een race die door de wetenschappers dan eens gewonnen wordt, dan weer verloren.

was dit ongeveer waar je het topic over wilde houden? misschien had ik 't eerst moeten vragen zit ik nu te denken
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_32450340
wat mij wel opvalt is dat de meesten die stellen dat de wetenschap vastgeroest is, dit puur zeggen omdat hun eigen ideeen veel kritiek te verwerken krijgen, en het ideeen zijn die tegen alle waarnemingen in gaan.

eigenlijk wat haushofer een beetje zegt dus.. maar ik ben benieuwd hoe het verder loopt.
  maandag 21 november 2005 @ 13:32:08 #6
17928 averty
Retroactief ziener
pi_32451182
en wat vinden mensen dan vastgeroest.

in de vs heeft de kansas board of education de omschrijving van wetenschap aangepast van
quote:
'a science is the human activity of seeking natural explanations for what we observe in the world around us'
door
quote:
'a systematic method of continuing investigation that uses observation, hypothesis testing, measurement, experimentation, logical argument and theory building to lead to more adequate explanations of natural phenomena'
de crux voor de creationisten van de vs zat hem natuurlijk in de 'natural explanations'. ofwel, met dit idee probeert men toch het creationisme als alternatief er in te hangen. dit laat supernatuurlijke verklaringen toe binnen de wetenschap, iets wat vooralsnog dus niet ging.

maar dit zijn duidelijk mensen met een agenda.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
  maandag 21 november 2005 @ 13:35:29 #7
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_32451260
dan nog heb ik nog nooit een creationistisch idee gezien dat gestaafd kan worden aan de hand van
quote:
a systematic method of continuing investigation that uses observation, hypothesis testing, measurement, experimentation, logical argument and theory building
.
'Nuff said
pi_32451299
nee, maar "theory building to lead to more adequate explanations of natural phenomena' " is natuurlijk wel voor brede interpretatie vatbaar..
  maandag 21 november 2005 @ 13:38:12 #9
27698 Doffy
pi_32451330
niet als die theoriën vergezeld moeten gaan van observaties, metingen, experimenten en logische argumenten. ga jij god maar eens observeren!
'Nuff said
pi_32451434
ik vraag me af of die "and" in de praktijk niet als een "or" wordt beschouwd..
pi_32451444
quote:
op maandag 21 november 2005 13:38 schreef doffy het volgende:

ga jij god maar eens observeren!
wanneer meeten we weer?
  maandag 21 november 2005 @ 13:45:46 #12
27698 Doffy
pi_32451542
quote:
op maandag 21 november 2005 13:42 schreef alicey het volgende:
ik vraag me af of die "and" in de praktijk niet als een "or" wordt beschouwd..
die 'and' is inderdaad belangrijk, maar als het als 'or' gelezen zou worden, dan kunnen we nog wel meer "wetenschappen" gaan bedrijven.
'Nuff said
  maandag 21 november 2005 @ 13:46:12 #13
27698 Doffy
pi_32451555
quote:
op maandag 21 november 2005 13:42 schreef alicey het volgende:
wanneer meeten we weer?
ik ben toch altijd bij jou
'Nuff said
pi_32451589
quote:
op maandag 21 november 2005 13:45 schreef doffy het volgende:

[..]

die 'and' is inderdaad belangrijk, maar als het als 'or' gelezen zou worden, dan kunnen we nog wel meer "wetenschappen" gaan bedrijven.
dat is volgens mij min of meer waar averty bang voor is.. maar het zou wel interessant zijn om de weten waarom die wijziging is aangebracht (of althans, wat men er zelf van zegt ).
pi_32451599
quote:
op maandag 21 november 2005 13:46 schreef doffy het volgende:

[..]

ik ben toch altijd bij jou
da's waar ook.. alleen observeert het wat lastiger zo.
pi_32451604
mijn ervaring is dat de wetenschap zelf niet is vastgeroest, maar dat alleen sommigen binnen de wetenschap in hun eigen vakgebied zijn vastgeroest.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_32452931
quote:
op maandag 21 november 2005 12:50 schreef soylent het volgende:
"was dit ongeveer waar je het topic over wilde houden? misschien had ik 't eerst moeten vragen zit ik nu te denken

het valt me ook op dat er vaak wordt gesteld dat de wetenschap muurvast zit of onoverkomelijke hiaten bevat. terwijl het gewoon wat tijd nodig heeft; het zijn vaak nogal ingewikkelde ideeen. en het is zeker niet reeel om te verlangen dat die binnen een paar jaar worden opgelost.
pi_32453911
in zekere zin ben ik het wel met de stelling eens.

er heerst op dit moment een zelfde soort gedachte in de natuurkunde als aan het einde van de 19e eeuw. toen dacht men dat alles wel zo'n beetje in kaart was gebracht en dat hen nu alleen nog maar zou gaan om de modellen te verfijnen en wat meer cijfers achter de komma van de "natuurconstanten" uit te rekenen. tot dat mensen als einstein en planck "roet in het eten" wierpen met een wezenlijk andere kijk op de werkelijkheid.

nu is men min of meer bezig in dezelfde geest, men schaaft wat aan de "theorie van alles" en denkt dat wanneer "alles" in een mathematisch concept is gevat men dan "klaar" is en dat alles is verklaard.

het wachten is op nieuwe einsteins en plancken voor het bouwen van een geheel nieuw wereldbeeld
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_32454213
das wat verkokerd, want er zijn nog wel plekken waar fundamentele vragen te stellen zijn. behalve nog een paar hele stevige unificatie probleempjes, kan je je ook afvragen wat bewustzijn is, turbulentie is nog steeds volkomen onbegrepen, etc, etc.

persoonlijk geloof ik niet zo dat de wetenschap vastgeroest is, er is namelijk een keurige gestage vooruitgang - dan weer bij de bio's, dan weer de natuurkunde, stapje voor stapje. tis alleen wel een punt dat veel wetenschappers vastroesten (met name als ze wat ouder worden, en de overtuigingen gesettled zijn), maar dat is volgens mij altijd zo geweest.
pi_32454399
quote:
op maandag 21 november 2005 14:43 schreef haushofer het volgende:

[..]

het valt me ook op dat er vaak wordt gesteld dat de wetenschap muurvast zit of onoverkomelijke hiaten bevat. terwijl het gewoon wat tijd nodig heeft; het zijn vaak nogal ingewikkelde ideeen. en het is zeker niet reeel om te verlangen dat die binnen een paar jaar worden opgelost.
verweacht dan ook niet dat ik m'n theorie hier eventjes neerzet. het kost inderdaad nogal wat tijd voordat ik het concept volledig begrijp. ik zou zeggen, leer de rt van achter naar voren.
of maak van het getal 300.000 een 0.

draai de boel om, en kijk wat er dan uitkomt.
  maandag 21 november 2005 @ 15:51:43 #21
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_32454697
quote:
op maandag 21 november 2005 15:41 schreef rudeonline het volgende:

[..]

verweacht dan ook niet dat ik m'n theorie hier eventjes neerzet. het kost inderdaad nogal wat tijd voordat ik het concept volledig begrijp. ik zou zeggen, leer de rt van achter naar voren.
of maak van het getal 300.000 een 0.

draai de boel om, en kijk wat er dan uitkomt.
lijkt me dat het ondetussen wel duidelijk is dat je ideeen niet wetenschappelijk te noemen zijn
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_32457611
ah, maar zijn ze vastgeroest?
pi_32458950
quote:
op maandag 21 november 2005 12:16 schreef haushofer het volgende:
ik open weer es een topic, naar aanleiding van een opmerking van ene jozzephus,
ene jozzephus? dejozzephus he...vergis je niet jongen, voor jou ben ik dan misschien "ene" voor anderen ben ik het "helemaal"..
wanneer jij en ik naar een feest zouden gaan, heb je kans dat ze jou over het hoofd zien (ach het is die haushofer maar) en wanneer ik binnenkom dan komt er ook echt iemand binnen...alles valt stil als het ware...wen er maar vast aan. tralalalala.
quote:
over dat de wetenschap is "vastgeroest". uit het topic van ene harriechristus.
zie je, dat heb ik vaker met jou..jij leest alleen wat je wilt lezen...ik heb (al vaker) gezegt
vastgeroeste users. (of vrienden)
lees dit dan:
quote:
op zondag 20 november 2005 17:17 schreef jozzephus het volgende:
en blaat maar weer verder met jullie vastgeroeste vriendjes over de eeuwige (gaap) theorietjes van die einsteinknakker.
weet je wel?
neemt trouwens niet weg dat de wetenschap (ook) is vastgeroest.
maar dat zal je jou niet horen beweren...je bent gewoon te blind om het onder ogen te zien..je bent vastgeroest in je studie op je universiteit (of weet ik veel waar je gehersenspoeld wordt)
net zoals de mensen die jou les geven vastgeroest zijn, en dat geven zij natuurlijk ook niet toe.
ze hebben het waarschijnlijk niet eens door.
hier kan je alleen maar achter komen door middel van "waarneming"
waarnemen wordt ook elders gedaan dan alleen de wetenschap, wist je dat al?

quote:
dit begrip "vastroesten", wat ook door veel zogenaamde ongeschoolde wetenschapsrevolutionairen wordt gebruikt,is naar mijn idee een manier om onwetendheid te verbloemen.
wat wil je allemaal weten haushover, vraag het maar aan oom jozzephus..kom nu niet met je einstein en al die gein meer vraagjes, vraag dat maar aan je vastgeroeste vrienden..
oh nee, dat is ook zo, jij bent de kampioen heb ik gemerkt...de vaste(geroeste) users hier hebben je hoog zitten, geweldig voor je hoor., ik koop er verder geen brood voor, en jij?
quote:
maar ik ben benieuwd naar de mening van de wfl-ers:
oh nou dan hoef ik niet te reageren want ik ben geen wfl er, ik hoor gelukkig nergens bij..zelfs niet in tru...
hokjesgedoe (om iets te verklaren) zijn voor wetenschappers zoals jij.
maar toch even leuk dat je aan me gedacht hebt..thanks..
quote:
en voor meneer jozzephus speciaal een smiley
  maandag 21 november 2005 @ 18:58:05 #24
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_32459184
quote:
op maandag 21 november 2005 18:49 schreef jozzephus het volgende:
geblaat
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_32459260
eigenlijk wil ik zo gaan douchen.
wat wil je nu zeggen?
  maandag 21 november 2005 @ 19:03:08 #26
27698 Doffy
pi_32459314
quote:
ik koop er verder geen brood voor, en jij?
grappig toch dat je wel op fok kunt posten dankzij die "vastgeroeste" wetenschap, nietwaar?

en nu even concreet en wat minder op de persoon, jos. wat is er dan zo vastgeroest aan die wetenschap, en hoe ontkomen "we" daaraan? kortom, draag eens iets nuttigs bij.
'Nuff said
  maandag 21 november 2005 @ 19:19:18 #27
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_32459781
quote:

[..]

ene jozzephus? dejozzephus he...vergis je niet jongen, voor jou ben ik dan misschien "ene" voor anderen ben ik het "helemaal"..
wanneer jij en ik naar een feest zouden gaan, heb je kans dat ze jou over het hoofd zien (ach het is die haushofer maar) en wanneer ik binnenkom dan komt er ook echt iemand binnen...alles valt stil als het ware...wen er maar vast aan. tralalalala.

[..]

zie je, dat heb ik vaker met jou..jij leest alleen wat je wilt lezen...ik heb (al vaker) gezegt
lees dit dan:
[..]

weet je wel?
maar dat zal je jou niet horen beweren...je bent gewoon te blind om het onder ogen te zien..je bent vastgeroest in je studie op je universiteit (of weet ik veel waar je gehersenspoeld wordt)
net zoals de mensen die jou les geven vastgeroest zijn, en dat geven zij natuurlijk ook niet toe.

[..]

wat wil je allemaal weten haushover, vraag het maar aan oom jozzephus..kom nu niet met je einstein en al die gein meer vraagjes, vraag dat maar aan je vastgeroeste vrienden..
oh nee, dat is ook zo, jij bent de kampioen heb ik gemerkt...de vaste(geroeste) users hier hebben je hoog zitten, geweldig voor je hoor., ik koop er verder geen brood voor, en jij?

[..]

oh nou dan hoef ik niet te reageren want ik ben geen wfl er, ik hoor gelukkig nergens bij..zelfs niet in tru...
[..]

heeft iemand een emmertje bluswater?
Onikaan ni ov dovah
pi_32459799
quote:
op maandag 21 november 2005 19:03 schreef doffy het volgende:
grappig toch dat je wel op fok kunt posten dankzij die "vastgeroeste" wetenschap, nietwaar?
nee ik post alleen in voor mij niet wetenschappelijke onderwerpen..alleen de wetenschap wordt er elke keer weer bijgehaald...tja dat kan ik niet tegenhouden.
quote:
en nu even concreet en wat minder op de persoon, jos. wat is er dan zo vastgeroest aan die wetenschap, en hoe ontkomen "we" daaraan?
alle regels/dogma's laten vallen.
ik weet het, dan zou alles uit elkaar vallen. (het wetenschappelijke wereldje stort in)
dat moet dan maar...hiervoor in de plaats komen er weer nieuwe inzichten bij, alles krijgt een kans.
wie bepaalt of iets aannemelijk is?
niet een groepje alwetenden die het even voor ons gaan vertellen, nee we doen het met z'n allen...
niemand staat hoger op de ladder dan een ander, iedereen wordt in zijn/haar waarde gelaten en met discussies komt men eruit of niet...in dat geval is alles mogelijk en wordt het open gelaten.
niet zoals het nu gaat met aannames, het schiet nl niet op behalve dat er iets is om vast te houden om verder te komen..
dat is geen waarheid maar speculatie
zomaar een voorbeeld.
  maandag 21 november 2005 @ 19:28:09 #29
27698 Doffy
pi_32460015
quote:
op maandag 21 november 2005 19:19 schreef jozzephus het volgende:
nee ik post alleen in voor mij niet wetenschappelijke onderwerpen..alleen de wetenschap wordt er elke keer weer bijgehaald...tja dat kan ik niet tegenhouden.
ik bedoel dus dat álles wat jij om je heen ziet en gebruikt, is te danken aan die "vastgeroeste" wetenschap. van de stoel waarop je zit, tot de computer waarop je fok-postjes tikt, alles is het resultaat van wetenschap. dus zo 'vastgeroest' zit dat blijkbaar niet...
quote:
alle regels/dogma's laten vallen.
ik weet het, dan zou alles uit elkaar vallen. (het wetenschappelijke wereldje stort in)
dat moet dan maar...hiervoor in de plaats komen er weer nieuwe inzichten bij, alles krijgt een kans.
zoals wat voor inzichten dan?
quote:
wie bepaalt of iets aannemelijk is?
niet een groepje alwetenden die het even voor ons gaan vertellen, nee we doen het met z'n allen...
niemand staat hoger op de ladder dan een ander, iedereen wordt in zijn/haar waarde gelaten en met discussies komt men eruit of niet...in dat geval is alles mogelijk en wordt het open gelaten.
da's makkelijk ja, alles in het midden houden. draait de zon om de aarde, of omgekeerd? geen idee, dat houden we in het midden. wat is logica? geen idee, doen we geen uitspraken over.

klinkt erg constructief, ja

maar ik neem aan dat jij een betere visie hebt? als enige...
quote:
niet zoals het nu gaat met aannames, het schiet nl niet op behalve dat er iets is om vast te houden om verder te komen..
in jouw "model" komt niemand een stap verder. in jouw model zou het dragen van berenvellen nog een innovatie zijn waarnaar met minachtig gekeken moet worden.
'Nuff said
pi_32460096
het is goed doffy...denigrerend doen doe je maar bij je vriendjes..
ik geloof het verder wel...het heeft geen zin.
tijd om te douchen.
succes met de discussie.

[ Bericht 12% gewijzigd door JoZzephus op 21-11-2005 20:00:22 ]
  maandag 21 november 2005 @ 19:59:10 #31
27698 Doffy
pi_32460971
quote:
op maandag 21 november 2005 19:30 schreef jozzephus het volgende:
het is goed doffy.
ik geloof het verder wel...het heeft geen zin.
tijd om te douchen.
succes met de discussie.
je was een geweldige aanvulling
'Nuff said
pi_32461036
ik had mijn vorige post even gewijzigd zoals je ziet.
pi_32461085
quote:
op maandag 21 november 2005 12:50 schreef soylent het volgende:
dat ik verbaasd zou zijn als 100 mensen op aarde dit beheersen.
ik denk dat het toch wel ietsje meer mensen zijn...
pi_32461220
het is niet de wetenschap die vastgeroest is, maar meer een deel van de mensen die zich wetenschappers noemen. wetenschap heeft beperkingen, iedereen moet dat in kunnen zien. er zijn grenzen aan wat je kan aantonen of ontkrachten dmv observatie, redenatie en controle. de wetenschappelijke methode kan alleen ware uitspraken kan doen over dingen die buiten ons staan, maar inmiddels is gebleken dat die strikte scheiding tussen waarnemer en waargenomene niet meer dan een illusie is. tevens bestaat de wereld niet alleen uit de wereld buiten jezelf. dat ontkent niet per se de waarheid of het nut van de wetenschap, maar toont wel aan dat het domein van de wetenschap niet absoluut en alomvattend is, dat voor sommige dingen geen bewijs voor of tegen is, en dat er gebieden zijn waar wetenschap je geen steek verder brengt en je het moet laten vallen. de vastgeroestheid bestaat erin dat een aantal mensen dat niet doet en de wetenschap voor het karretje spant om dingen mee te zeggen waar wetenschap geen zeggenschap over heeft.
Unox, the worst operating system.
pi_32461376
quote:

[..]

[..]
da's mooi. en mij noemen ze wel es de koning van de lach.
quote:
lees dit dan:
weet je wel?
tja, het is misschien waar dat veel mensen die op een universiteit werken, nogal star zijn tov nieuwe ideeen. als er iemand met een nieuw idee komt,wordt het erg kritisch bekeken. da's maar goed ook: er zijn een heleboel mensen die menen met de oplossing te komen. stephen hakwing, om maar es 1 te noemen, krijgt er wekelijks enkele. meneer 't hooft krijgt er ook nog al es één toegeschoven. en laatst zei een hoogleraar tegen me dat hij ook mail kreeg van iemand die meende de waarheid in pacht te hebben.

en dan moet je schiften. wie heeft gelijk? allemaal claimen ze de nieuwe einstein te zijn ( je weet wel, die kerel van die poster vol met zaadvlekken ). hoe doe je dat? juistem, door kritisch te zijn ! veel mensen vertalen dit naar "vastgeroest zitten". de waarheid is, dat veel wetenschapsgebieden nou eenmaal een erg kritische blik vereisen. ze zijn namelijk behoorlijk complex. en als je die complexheid niet zo kunt bevatten, dan ga je claimen dat wetenschappers star zijn, en niet open staan voor nieuwe ideeen. ik persoonlijk zou het spectaculair vinden als zoiets als de relativiteitstheorie niet zou kloppen, en ik sta zeker open voor dergelijke claims. het grappige is echter, dat niemand mij een goede reden kan geven waarom ik hem/haar zou geloven. verder komen dan 'intuitie', een boel frustratie en gezanik dat einstein ook maar een klerk was, komen ze vaak niet.
quote:
dat wist ik !

[..]
quote:
dit snap ik dan weer wat minder. ik had gehoopt op een iets meer constructieve discussie. je bent nu al iets minder grappig dan in je vorige posts. don't blow the joke
[..]
quote:
mensen die in wfl komen, noem ik wfl'ers
quote:
hokjes? jij hebt het constant over "vastgeroest zijn". dat noem ik een hokje
pi_32463685
quote:

ja, ik koop er wel brood voor. letterlijk

maar oomlief, als jij me even vertelt hoe een wolk in elkaar zit, ben ik je dankbaar, schrijf ik een boekje over en kan ik over 2 maanden mezelf nuttig maken voor de samenleving.
ik zal het je makkelijk maken en 1 specifieke vraag stellen: een schaapjeswolk, mengt tie meer met zijn omgeving aan de zijkant of aan de bovenkant?
einstein, heisenberg en lorentz kwamen er niet uit namelijk, dus vraag ik het aan jou
pi_32464132
wetenschap is totaal niet vastgeroest. er worden welliswaar geen nieuwe dingen meer bedacht, maar alles wordt constant verbeterd. neem data-opslag. elke 2,5 jaar verdubbelde die toch?
en zo is het met ontzettend veel dingen.

de echte revolutionaire shit zal er wel niet inzitten, maar dat komt ook omdat elk revolutionaire idee, moeilijker is dan het voorgaande.

ik kan me ook een tabel herinneren, waarin de grote onderdelen van de natuurkunde in stonden, en welke combinaties van natuurkunde-delen weer leidden tot nieuwe onderdelen. en hieruit bleek dat er nog een groot onderdeel niet ontdekt is. weet iemand dit tabelletje toevallig?
Extremistisch gematigd.
  maandag 21 november 2005 @ 22:54:03 #38
83951 rashudo
project 2501
pi_32466030
als je je een klein beetje zou verdiepen in de huidige vorderingen en veranderingen in de wetenschap, zou je tot de conclusie komen dat die nog nooit zo flexibel is geweest als nu. elke dag zijn er tientallen, zo niet honderden nieuwsberichten over nieuwe ontdekkingen, op allerlei gebieden.

er wordt nu ontzettend, ongelooflijk veel ontdekt. het staat echter zover van de normale mens af, dat hij er meestal niks over zal horen.

er wordt naar mijn mening juist extra veel gekeken naar onorthodoxe oplossingen. als je soms kijkt hoe technische vorderingen op het gebied van dataopslag, genetische manipulatie, nanotechnologie en quantum mechanica worden bereikt, is er sprake van een genialiteit en creativiteit waar de grootste denkers uit de 20e eeuw u tegen zeggen.

het probleem is dat niemand op deze dingen let en maar een beetje in het rond aan het schreeuwen is.
Their eyes opaque.
  maandag 21 november 2005 @ 22:56:45 #39
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_32466115
quote:
op maandag 21 november 2005 22:54 schreef rashudo het volgende:
het probleem is dat niemand op deze dingen let en maar een beetje in het rond aan het schreeuwen is.
klopt. de meeste mensen snappen nu net een klein beetje wat de wetenschap uit de 20e eeuw inhoudt. de wetenschap van tegenwoordig is gewoon te moeilijk te begrijpen voor de meeste mensen.
  maandag 21 november 2005 @ 22:59:24 #40
83951 rashudo
project 2501
pi_32466191
quote:
op maandag 21 november 2005 22:56 schreef fir3fly het volgende:

[..]

klopt. de meeste mensen snappen nu net een klein beetje wat de wetenschap uit de 20e eeuw inhoudt. de wetenschap van tegenwoordig is gewoon te moeilijk te begrijpen voor de meeste mensen.
is er dan toch nog hoop? eindelijk iemand die het ook zo ziet
Their eyes opaque.
pi_32466535
quote:
op maandag 21 november 2005 20:13 schreef haushofer het volgende:
en dan moet je schiften. wie heeft gelijk? allemaal claimen ze de nieuwe einstein te zijn ( je weet wel, die kerel van die poster vol met zaadvlekken ). hoe doe je dat? juistem, door kritisch te zijn ! veel mensen vertalen dit naar "vastgeroest zitten".
juist..kritisch zijn, daar is niks mis mee, dat ben ik ook.
dan heb ik voor jou even een vraag.
wie bepaalt uiteindelijk of iemand een nieuwe einstein is? wie bepaald het? er zal toch iemand doorslaggevend moeten zijn. (who the fuck is dat dan?)
vervolgens, alle wetenschappers nemen het nu aan want iemand heeft bepaald dat er een nieuwe einstein is (om het zo maar even te noemen)
alle tijdschriften hebben het erover...er is iets nieuws gevonden dat wij nog niet weten...
maar om dat wereldkundig te maken moet toch iemand (of een groepje mensen die het gewoon bepaald) hebben besloten dat er iets nieuws is, wat naar buiten mag.
daar gaat het mij nu om.
jij neemt het vanzelfsprekend aan omdat je hoogleraar je het heeft verteld of je hebt het in een gerespecteerd tijdschrift zien staan...het hek is van de dam...er is iets nieuws ontdekt..paniek paniek, vreugde, hoera hoera eindelijk iets nieuws.
in werkelijkheid zijn er al veel meer dingen ondekt of verborgen gehouden voor de massawetenschap, maar dit hoor of lees je niet zo gauw he.
dat is natuurlijk weer conspiracy en rijp voor de truhoek...laten ze daar maar raaskallen denken jullie, zij zijn toch niet normaal en denken dat er overal complotten zijn.
tja dus er valt gewoon niet met jullie van gedachten te wisselen.

in werkelijkheid weet men weinig tot niets, men weet alleen maar wat men mag weten.
en zo zijn er nog veel meer mensen, niet alleen hier maar wereldwijd.
zo houdt men ons allen onder controle...alles is op onze linkerhersenhelft (verstand) geprogrammeerd.klopt niet.. het hoort in balans te zijn, linker en rechterhelft.(emotie, intuitie, liefde)
dat is de valkuil voor iedereen, niet alleen de wetenschap, nee iedereen wordt ermee geconfronteerd. vanuit scholen media werk... vanaf je geboorte wordt men al gehersenspoeld.
google eens op linkerhersenhelft/rechtenhersenhelft of reptilianbrain en verbaas je.
lees deze link eens, erg interessant voor wie wil leren, weten.

http://www.theforbiddenknowledge.com/freedom/
kom nu weer niet met conspiracy shit (iemand ) dat heb ik en anderen nu lang genoeg gehoord en ga daar niet op in...wordt eens "echt" wakker iedereen.
quote:
mensen die in wfl komen, noem ik wfl'ers
oh, ik zou het gasten noemen, wfl ers vind ik meer users die er dagelijks posten en zich graag wfl er laten noemen.

quote:
hokjes? jij hebt het constant over "vastgeroest zijn". dat noem ik een hokje
ja het "hokje" waar jullie vastgeroesten allemaal in zitten.
jullie moeten toch ergens heen, nou dan maar in dat hokje..
quote:
dit snap ik dan weer wat minder. ik had gehoopt op een iets meer constructieve discussie. je bent nu al iets minder grappig dan in je vorige posts. don't blow the joke
ok dan, haushofer..sorry voor dat.
ik heb al wat meer respect voor je gekregen met je laatste posts.,
pi_32466785
quote:
op maandag 21 november 2005 21:34 schreef thijsdetweede het volgende:
maar oomlief, als jij me even vertelt hoe een wolk in elkaar zit, ben ik je dankbaar, schrijf ik een boekje over en kan ik over 2 maanden mezelf nuttig maken voor de samenleving.
wat kan mij het nou schelen hoe een wolk in elkaar zit...bedenk zelf maar wat......
oh, of bedoel je: dankzij de wetenschap weten we nu dat er regen uit kan komen... nou bedankt hoor wetenschappers, dankzij jullie leef ik nog...
quote:
schrijf ik een boekje over en kan ik over 2 maanden mezelf nuttig maken voor de samenleving.
ja joh, verdien je nog centen ook...gezellig.
quote:
ik zal het je makkelijk maken en 1 specifieke vraag stellen: een schaapjeswolk, mengt tie meer met zijn omgeving aan de zijkant of aan de bovenkant?
einstein, heisenberg en lorentz kwamen er niet uit namelijk, dus vraag ik het aan jou
die wolk is gewoon een illusie, je ziet hem niet eens, je denkt het maar...
schrijf dáár anders een boekje over en je hebt al wat "waarheid",
stof om over na te denken.
  dinsdag 22 november 2005 @ 00:39:33 #43
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_32469189
quote:
op maandag 21 november 2005 23:18 schreef jozzephus het volgende:

[..]

wat kan mij het nou schelen hoe een wolk in elkaar zit...bedenk zelf maar wat......
oh, of bedoel je: dankzij de wetenschap weten we nu dat er regen uit kan komen... nou bedankt hoor wetenschappers, dankzij jullie leef ik nog...
[..]

[..]

sinds waneer zijn wolken een illusie? ben er een keer niet ver genoeg omheen gevlogen en het zag en voelde toch redelijk echt aan. volgende wolk toch maar wel omheen gegaan.
Onikaan ni ov dovah
  dinsdag 22 november 2005 @ 00:56:50 #44
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_32469563
quote:
when lava pours out near the sea surface, tremendous volcanic explosions sometimes occur.
in time, sub marine sea mounts or islands are formed.
when lava flows underwater, it behaves differently.
a new contraption to capture a dandelion in one piece has been put together by the crew.

the preparation for a dive is always a tense time.
when lava pours out near the sea surface, tremendous volcanic explosions sometimes occur.

ontopic: ja inderdaad.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_32472163
quote:
op maandag 21 november 2005 23:18 schreef jozzephus het volgende:

[..]

[..]

[..]

ruik ik hier plato's grot aankomen?
jammer dat je me niet wil helpen en alleen haushofers vragen wil beantwoorden., maar grappig dat je die regen noemt. wist je bijvoorbeeld dat die schaapjeswolken ook allemaal blijken te regenen? het komt alleen nooit bij de grond, dan is het al weer verdampd. hele recente ontdekking; ga ik komend jaar eens over na denken.
  dinsdag 22 november 2005 @ 08:38:19 #46
83951 rashudo
project 2501
pi_32472449
quote:
op dinsdag 22 november 2005 00:56 schreef soylent het volgende:

[..]

in time, sub marine sea mounts or islands are formed.
when lava flows underwater, it behaves differently.
a new contraption to capture a dandelion in one piece has been put together by the crew.

the preparation for a dive is always a tense time.

ontopic: ja inderdaad.
leuk he? btw delft roeleert
Their eyes opaque.
pi_32474662
quote:
op maandag 21 november 2005 23:10 schreef jozzephus het volgende:

[..]

juist..kritisch zijn, daar is niks mis mee, dat ben ik ook.
dan heb ik voor jou even een vraag.
wie bepaalt uiteindelijk of iemand een nieuwe einstein is? wie bepaald het? er zal toch iemand doorslaggevend moeten zijn. (who the fuck is dat dan?)
daar heb ik een kort&bondig antwoord op: het experiment.

veel mensen komen met nieuwe theorieen. ikzelf vraag dan meestal al gauw: wat voor nieuws voorspelt die theorie dan? iets wat andere theorieen niet kunnen voorspellen? zelfs daar wordt dan al vaak niet antwoord op gegeven: veel nieuwe theorieen van amateurs ( en dat moet je dan ff niet denigrerend opvatten; ik maak louter onderscheid tussen mensen die er echt voor gestudeert hebben en mensen die hun kennis anders vergaren ) kunnen niet eens iets nieuws voorspellen; hun eigen gebrek aan kennis wijst vaak iets aan in de bestaande theorieen dat niet deugt, en dat moet natuurlijk anders. vervolgens probeer je ze dat uit te leggen, en daar wordt dan kunstig om heen geouwehoerd. maar feit is: er is, zover ik gezien heb, nooit een reden om de nieuwe theorie ( of beter: het nieuwe idee ) als waar aan te nemen: het voegt niks toe. als iemand als rudeonline bijvoorbeeld een verschijnsel zou voorspellen wat nog niet eerder is waargenomen, of niet eerder kon worden verklaard, dan heb je een prachtige kans om de juistheid van het idee aan te tonen ! maar al zijn conclusies blijven vaag en niet verifieerbaar. en dus zal zijn idee heel erg moeilijk zijn te weerleggen.

daarbij verbaas ik me heel erg over het feit, dat je in veel gevallen ziet dat dergelijke claims gedaan wordt door mensen die weinig begrijpen van de gangbare ideeen. kijk, dat je een claim doet die een theorie weerspreekt, dat is prima. maar als je dan die theorie zelf niet begrijpt, en dan ook nog es een hele rits experimenten en metingen die die theorie bevestigen, tegenspreekt of verwerpt...tja, dan steek je je kop in het zand, denk ik.

daarbij moet je niet vergeten dat het voor veel amateurs nogal es hun levenswerk is. iemand als einstein ( ik noem hem maar weer es even, da's al een paar regels niet gebeurd ) was heilig van overtuigd dat zijn algemene rel.theorie klopte. anders zou het jammer zijn voor god stelde hij; de theorie was bijna te mooi om niet waar te zijn. maar als experimenten nou zijn theorie zouden tegenspreken, dan zou hij niet krampachtig blijven vasthouden aan de theorie; hij zou dan verder zij n gegaan. dat zul je bij wannabe-revolutionairen niet zien. ten eerste natuurlijk omdat ze vaak niet in staat zijn hun theorie te toetsen. maar als ze uitspraken doen die in rechtstreekse tegenspraak zijn met metingen, dan wordt het vaak nogal makkelijk op een andere toer gegooid. bij rudeonline zie je dit bijvoorbeeld: die is al heel erg vaak van standpunt gewisseld. licht staat stil, licht beweegt. absolute stilstand bestaat, en dan weer niet. etcetera.

lang verhaal
quote:
jij neemt het vanzelfsprekend aan omdat je hoogleraar je het heeft verteld of je hebt het in een gerespecteerd tijdschrift zien staan...het hek is van de dam...er is iets nieuws ontdekt..paniek paniek, vreugde, hoera hoera eindelijk iets nieuws.
je doet het weer ik ben geen hersenloze zombie die kritiekloos informatie opzuigt. ik denk voor mezelf na.
quote:
in werkelijkheid zijn er al veel meer dingen ondekt of verborgen gehouden voor de massawetenschap, maar dit hoor of lees je niet zo gauw he.
dat is natuurlijk weer conspiracy en rijp voor de truhoek...laten ze daar maar raaskallen denken jullie, zij zijn toch niet normaal en denken dat er overal complotten zijn.
tja dus er valt gewoon niet met jullie van gedachten te wisselen.
ik sta best open voor complottheorieen hoor. ben alleen niet meer zo op de hoogte van dergelijke zaken ( vroeger trouwens wel , maar da's weer wat anders ) ik kan je wel een leuk voorbeeldje geven: kouwe kernfusie. dat was een tijdje geleden hot: 2 russen claimden het te kunnen bewerkstelligen. toch is het daarna nooit meer gelukt. en ja, dan zeg ik als wetenschapper: dat wa waarschijnlijk bullshit. let even op het woordje "waarschijnlijk".
quote:
in werkelijkheid weet men weinig tot niets, men weet alleen maar wat men mag weten.
en zo zijn er nog veel meer mensen, niet alleen hier maar wereldwijd.
zo houdt men ons allen onder controle...alles is op onze linkerhersenhelft (verstand) geprogrammeerd.klopt niet.. het hoort in balans te zijn, linker en rechterhelft.(emotie, intuitie, liefde)
dat is de valkuil voor iedereen, niet alleen de wetenschap, nee iedereen wordt ermee geconfronteerd. vanuit scholen media werk... vanaf je geboorte wordt men al gehersenspoeld.
google eens op linkerhersenhelft/rechtenhersenhelft of reptilianbrain en verbaas je.
lees deze link eens, erg interessant voor wie wil leren, weten.
hiermee heb ik dan weer erg weinig.
quote:
ok dan, haushofer..sorry voor dat.
ik heb al wat meer respect voor je gekregen met je laatste posts.,
dat doet me goed. ik val ook wel mee hoor. alleen, als het over wetenschap gaat, dan ben ik soms wat fel.

daarbij moet ik als laatste nog ff opmerken dat ik me goed kan voorstellen dat het mooi is om je eigen theorieen te bedenken. echter, als je ze naar voren schuift als wetenschappelijke theorieen, wees dan voorbereid op een berg kritiek. kun je daar niet tegen, hou ze dan in huiselijke kringen voor bij de borrel.
pi_32478779
forum onderdeel begint intussen een soort persiflage op zichzelf te worden. de term "ongeschoolde wetenschapsrevolutionairen " heeft op mij hetzelfde effect als dido uit bb het woord "ik" horen gebruiken. wat wil je er mee aantonen? dat jij wel geschoold bent en dat jij daardoor wel de wijsheid in pacht hebt ? toegegeven je kan t soms leuk brengen, en ja ook toegegeven , zeker wiskunde leent zich prima voor het vaststellen van bepaalde feiten. ik denk dat niet zozeer de wetenschap is vastgeroest maar wel diegenen die zich op dat terrein begeven en die daarin een onderscheid zien tussen "wetenschap" en " ongeschoolde wetenschapsrevolutionairen " . gelul van de wetenschap hoor ik nu al een kleine 30 bewuste jaren aan, je had t moeten meemaken, schitterend , hele boeken over stations in de ruimte, immense wielen, kliometertje of 40 in doorsnee , hartstikke mooie artistic impressions erbij, en ja met de space shuttle in aantocht moest dat toch wel voor 1995 gerealiseert kunnen worden. intussen anno 2005 liggen er een stuk of 10 astronauten keurig verspreid tussen alaska en mexico , en dat voor missies die voor een groot deel uit militair oogpunt gestart zijn. gelukkig hebben wij ons als nederlanders daar wel weer op onze manier in kunnen neerzetten door iemand naar boven te sturen die spinazie plantjes ging kweken (nog nederlandser had geweest als ie de eerste interstellaire wietkwekerij zou neerzetten , maar dat terzijde). je doet het leuk, je schrijft veel, zelf vind ik dat iemand die meer dan gem 2 topics of replies per dag geeft zowiezo onbetrouwbaar in zn mening of kennis aangezien die zichzelf beter eerst aan een onderzoek kan onderewerpen of t nou allemaal wel zo zinnig is wat ie schrijft of dat t puur om de behoefte gaat om zich te manifesteren. verder een leuk topic
  dinsdag 22 november 2005 @ 13:57:41 #49
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_32478791
quote:
op maandag 21 november 2005 23:10 schreef jozzephus het volgende:
waarom moet het in balans zijn?
  dinsdag 22 november 2005 @ 14:28:36 #50
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_32479507
quote:
op dinsdag 22 november 2005 13:57 schreef st0mpie het volgende:
gelul van de wetenschap hoor ik nu al een kleine 30 bewuste jaren aan, je had t moeten meemaken, schitterend, hele boeken over stations in de ruimte, immense wielen, kliometertje of 40 in doorsnee, hartstikke mooie artistic impressions erbij, en ja met de space shuttle in aantocht moest dat toch wel voor 1995 gerealiseert kunnen worden. intussen anno 2005 liggen er een stuk of 10 astronauten keurig verspreid tussen alaska en mexico, en dat voor missies die voor een groot deel uit militair oogpunt gestart zijn. gelukkig hebben wij ons als nederlanders daar wel weer op onze manier in kunnen neerzetten door iemand naar boven te sturen die spinazie plantjes ging kweken (nog nederlandser had geweest als ie de eerste interstellaire wietkwekerij zou neerzetten , maar dat terzijde).
maar dat is ook geen wetenschap... dat is gelul van pseudowetenschappers die subsidie willen.

ruimtereizen zijn voor 90% geen wetenschap, maar propaganda. artistieke impressies: geen wetenschap. spinazie kweken in de ruimte: praktisch geen wetenschap.
niet dat ik anti-ruimtereizen ben hoor, maar besef dat vrijwel alles wat je hoort over ruimtereizen (tenzij je er echt mee bezig bent) pseudowetenschappelijke propaganda is, als het niet gewoon science fiction is.

of de wetenschap vastgeroest is? eerlijk gezegd kan ik daar onmogelijk een oordeel over geven.
de wetenschap is zo uitgebreid tegenwoordig... ik denk dat alle wetenschap die ik echt doorheb, ongeveer de stand van zaken is van 1900. op wat losse feitjes en mijn vakgebied na.

en niet omdat ik zo dom of ongeinteresseerd ben, maar omdat er gewoon te veel is. wat de wetenschap bereikt, dringt pas veel later door tot de bevolking. ja natuurlijk, ik heb een cd-speler, en weet ongeveer hoe hij werkt, maar weet ik dat beter dan dat de beste wetenschappers in, zeg 1925, het principe begrepen? (eigenlijk wel, want de foutendecodering is van later geloof ik...)

ik rij een auto vol moderne technieken (van voor 1999), maar als je mij vraagt hoe een motor werkt, leg ik in feite uit hoe een motor van 1910 werkt.

kan ik dan zeggen dat de wetenschap vastgeroest is? nee, want de wetenschap die ik zie is al decennia oud, de nieuwe dringt simpelweg nog niet tot mij door. en niet alleen tot mij niet.

wat ik in mijn vakgebied (zeg maar toegepaste fysische wiskunde) ervaar, is dat het absoluut niet vastgeroest is. vroeger, voordat ik het ging studeren, dacht ik dat wel een beetje. nu zie ik zoveel toepassingen, zoveel denkwijzes, zoveel concurrentie, zoveel elegantie, zoveel souplesse, zoveel vragen, zoveel antwoorden, zoveel voldoening, zoveel innovatie dat het onmogelijk vastgeroest kan zijn.
soms betrap ik me erop dat ik denk dat andere vakgebieden, zoals bv. scheikunde in het algemeen, vastgeroest zijn, want alles wat ik daarvan weet, was 100 jaar geleden ook al bekend. maar ik besef dan wel dat dit niet betekent dat er de laatste 100 jaar niks gebeurd is en dat ze nog steeds in hetzelfde denkpatroon zitten...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')