De weekopdracht is binnen. Het is een pittige opdracht. Ingrid leest een heel verhaal voor. Ze moeten deze week dus 1200 kilo aardappels schillen. Ze zijn in ploegen ingedeeld door BB en aan die ploegindeling mag niets verandert worden. Elke dagploeg bestaat uit 5 personen. Maandag-ploeg: Chantal, Rob, Dido, Ingrid en Joost. Dinsdag-ploeg: Roel, Lieske, Chantal, Joost en Ingrid. Woensdag-ploeg: Rob, Joost, Roel, Lieske en Dido.
Ze gaan werken in de aardappelfabriek. BB laat 's morgens om zes uur de wekker aflopen. Dan hebben de bewoners die voor die dag naar de fabriek moeten tot half 8 de tijd om hun bed uit te komen, te eten, hun lunchpakket klaar te maken en hun termoskan te vullen. Als de fabriekssirene om half 8 gaat moeten ze aan de slag. Iedereen die op die dag aan de beurt is moet dan al in de fabriekshal zijn. Te laat komen wordt bestraft door BB.
Ze hebben in het totaal 3 dagen (maandag, dinsdag, woensdag) de tijd om alle aardappels te schillen. Joost moet alle drie de dagen meewerken omdat Nathalie nog niet mee kan doen. Mocht ze tijdens de opdracht zich voldoende hersteld voelen, dan kan ze vrijwillig de plaats van Joost innemen.
Er zijn ook vastgestelde koffie en lunchpauzes. Van half 10 tot kwart voor 10 koffiepauze. Van 11.45 tot 12.15 schafttijd. Van 14.15 tot 14.30 koffie/thee pauze. Om half vijf klinkt de sirene en mogen ze weer naar huis. Buiten deze pauzes mogen de fabrieksarbeiders de fabriekshal niet verlaten, anders volgt er een sanctie. Ze mogen dan ook alleen maar gebruik maken van het toilet tijdens deze pauzes. Ook is het niet toegestaan buiten de pauzes om te eten en te roken. Tijdens de werktijden van de aardappelploeg mogen de andere bewoners zich niet in de fabriekshal begeven.
Ook is het ten strengste verboden met de aardappels te knoeien, zelf van de aardappels te eten, en het schillen moet wel goed gebeuren, dus geen blokken er afsnijden. BB zal de aardappels EN de schillen hierop controleren.
De schillen moeten in de daarvoor aanwezige bakken gedaan worden en de geschilde aardappels in de daarvoor met water gevulde bakken.
De bewoners die niet in de aardappelploeg zitten hebben geen "vrije dag". Zij zijn die dag het huishoud-team. Dit houdt in dat ze iedere dag moeten zorgen dat het eten voor de aardappelploeg klaar moeten maken. Maar dat is niet alles. Voor iedere dag heeft BB een lijst werkzaamheden opgesteld, waarbij het de bedoeling is dat het BB-huis er na 3 dagen weer "spic-en-span" uitziet.
Als de weekopdracht niet gehaald wordt, door onder andere het boycotten of afbreken van de weekopdracht, dan wacht de bewoners een zeer karig noodrantsoen. En als extra heeft BB bedacht dat er dan dagelijks MAAR een half uur warm water is en dat de bewoners NIET in de Jacuzzi mogen. En ook het washok gaat dan maar zeer beperkt open.
Als de bewoners de weekopdracht wel halen, dan zal BB als extra 10.000 euro storten naar het "Ronald McDonald's Kinderfonds", die onder andere het beheer heeft over een 13-tal "Ronald McDonalds Kinderhuizen", waar kinderen met een ernstige ziekte verblijven en waar mogelijkheden zijn gemaakt voor de ouders om in de nabijheid van hun kind te verblijven (inclusief overnachtingen) . Dit als extra stimulatie voor de bewoners. ( zie ook
http://www.kinderfonds.nl/ )
Op donderdag krijgen de bewoners de tijd om alle geschilde aardappels in de daarvoor bestemde zakken te doen en daarna naar buiten te brengen op een door BB aangegeven plek.
Een heel verhaal, ongetwijfeld niet helemaal compleet, maar ik heb mijn best gedaan om de weekopdracht zo volledig mogelijk te omschrijven.
[ Bericht 36% gewijzigd door M-en-A op 20-11-2005 18:47:48 ]
Ik ben wie ik ben. En ik doe wat ik doe.