Bron: Trouwquote:Groeiende kloof tussen arm en rijk
Nederland wordt een land van uitersten. In de nabije toekomst ontstaat er een enorme, nauwelijks te overbruggen kloof tussen kansarmen en kansrijken.
Dat zegt Jan Latten vanmiddag in zijn oratie ’Zwanger van segregatie’, bij het aanvaarden van zijn bijzonder hoogleraarschap demografie aan de Universiteit van Amsterdam.
Latten schetst een toekomstvisie waarin maatschappelijke ’uitsortering’ steeds vaker voorkomt. Met ’uitsortering’ bedoelt Latten dat mensen elkaar zullen uitzoeken op gelijksoortigheid. Mensen zullen nog vaker dan voorheen een partner kiezen met hetzelfde opleidings- en inkomensniveau. Maar ook herkomst en vooral religie worden belangrijker bij de partnerkeuze.
Op die manier wordt de individuele achterstand óf voorsprong via de partnerkeus verdubbeld. Vroeger trouwde een arts nog met een verpleegster, waardoor een verpleegster dus via het huwelijk hoger op de maatschappelijke ladder terecht kon komen. Maar nu het opleidingsniveau van vrouwen is gestegen, trouwen hoogopgeleiden met elkaar en groeit het aantal huishoudens met een dubbel kenniskapitaal.
Het gevolg is dat de uitersten op de maatschappelijke ladder de komende jaren sterker zichtbaar zullen zijn. Met andere woorden: de rijken worden rijker en de armen armer. Er ontstaat een samenleving van wat Latten de ’succesvollen’ en de ’achterblijvers’ noemt. De achterblijvers zullen relatief vaak niet- westerse allochtonen zijn.
De aankomende, overwegend autochtone elite, zal zich van de achterblijvers isoleren. Via partnerkeus, maar ook via huisvesting, schoolkeuze en vrijetijdsbesteding. Nu al is er een ’witte vlucht’ uit het amateurvoetbal in de steden.
zichzelf opheffen, apartheid kan alleen bestaan door een overheid die haar in stand houdtquote:Op vrijdag 18 november 2005 21:52 schreef pberends het volgende:
Oe, de nieuwe apartheid wordt realiteit in de toekomst. Iets wat ik niet hoop, maar wel verwacht. Wat moet de overheid hier aan doen?
De prof gaat niet over uitzonderingen natuurlijk. Dit is een "algemeen beeld" zonder te kijken naar uitzonderingen.quote:Op vrijdag 18 november 2005 21:56 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Mijn ouders waren en zijn allebei arm aan kenniskapitaal, en toch ben ik een genie. Onzin dus wat die prof vertelt.
extreme reactie van je zeg...brr engquote:Op vrijdag 18 november 2005 22:04 schreef pberends het volgende:
[..]
De prof gaat niet over uitzonderingen natuurlijk. Dit is een "algemeen beeld" zonder te kijken naar uitzonderingen.
?????????quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:59 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
extreme reactie van je zeg...brr eng
dit wordt nederland aankomend..
extreemmmmmmm in denkwijzen en aannames...
ziek
Of wil je zeggen dat men tegenwoordig niet eng extreem reageert hier op fok?quote:Op zaterdag 19 november 2005 00:22 schreef pberends het volgende:
[..]
?????????
Als Nederland 5 inwoners had en 3 daarvan slapen 8 uur, en 1tje 7 uur en 1tje 9 uur, kan je best zeggen dat Nederlanders 8 uur per dag slapen. Daar is weinig mis mee. Anders kun je het nergens meer over hebben.
Ik vind dit nogal een zieke uitlating tegen mijn persoon. Als je het nou op de groep speelde (Tokkies ofzo) voelde ik me tenminste niet aangesproken.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:59 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
extreme reactie van je zeg...brr eng
dit wordt nederland aankomend..
extreemmmmmmm in denkwijzen en aannames...
ziek
Vertel me eens waarom ben je anti tokkies?quote:Op zaterdag 19 november 2005 00:53 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik vind dit nogal een zieke uitlating tegen mijn persoon. Als je het nou op de groep speelde (Tokkies ofzo) voelde ik me tenminste niet aangesproken.
De tokkies waren niet de meest productieve mensen binnen onze sameleving. Het is meer dat de Tokkies dankzij ons niet hoeven te werken. Dat heeft verders niks met zigeuners en joden of moslims te maken.quote:Op zaterdag 19 november 2005 00:58 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Vertel me eens waarom ben je anti tokkies?
Ben je ook anti zigeuners? Joden, moslims? Laat mensen toch in hun waarde joh...dankzij tokkies werk jij!
Het woord "Tokkies" staat voor de criminele, asociale para van de samenleving, mensen met een bepaald gedrag dus.. Dat jij er ethnische minderheden ineens bijhaalt slaat dus totaal nergens op.quote:Op zaterdag 19 november 2005 00:58 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Ben je ook anti zigeuners? Joden, moslims? Laat mensen toch in hun waarde joh...dankzij tokkies werk jij!
Dit is in de hele geschiedenis van de mensheid toch nooit anders geweest?quote:Met andere woorden: de rijken worden rijker en de armen armer. Er ontstaat een samenleving van wat Latten de ’succesvollen’ en de ’achterblijvers’ noemt.
quote:Op zaterdag 19 november 2005 03:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit is in de hele geschiedenis van de mensheid toch nooit anders geweest?
Het goede nieuws is dat in NL iedereen (en dus ook Tokkies en allochtonen) evenveel kansen heeft om succesvol te worden. Dezelfde kansen op scholing, etc. Je hebt het dus helemaal zelf in de hand en moet niet gaan huilen als je er niks van bakt.
Volgens mij snap jij politieke topics niet helemaal. Verder reageer ik niet meer op jouw nonsens, en het zou erg plezierig voor POL zijn als je niet meer van die rare reacties (lees: persoonlijke aanvallen) plaatst.quote:Op zaterdag 19 november 2005 00:58 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Ja, Tokkies is gewoon een ironisch woord daarvoorquote:Op zaterdag 19 november 2005 03:26 schreef oheng het volgende:
[..]
Het woord "Tokkies" staat voor de criminele, asociale para van de samenleving, mensen met een bepaald gedrag dus.. Dat jij er ethnische minderheden ineens bijhaalt slaat dus totaal nergens op.
Ik begrijp de ophef ook niet zo goed. Natuurlijk zoekt soort soort, daarmee de soorten bevestigend en in stand houdend. Dat is mensen eigen, zal ook nooit anders worden.quote:Op zaterdag 19 november 2005 03:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit is in de hele geschiedenis van de mensheid toch nooit anders geweest?
Op hoofdlijnen ben ik het daarmee eens, hoewel natuurlijk niet iedereen gelijke kansen treft. Dat dondert niks natuurlijk, gelijkheid is onmogelijk voor het mensdom, we zijn verdorie geen mieren.quote:Het goede nieuws is dat in NL iedereen (en dus ook Tokkies en allochtonen) evenveel kansen heeft om succesvol te worden. Dezelfde kansen op scholing, etc. Je hebt het dus helemaal zelf in de hand en moet niet gaan huilen als je er niks van bakt.
Afschaffen hoger onderwijs voor vrouwen begrijp ikquote:Op vrijdag 18 november 2005 21:52 schreef pberends het volgende:
[..]
Bron: Trouw
Oe, de nieuwe apartheid wordt realiteit in de toekomst. Iets wat ik niet hoop, maar wel verwacht. Wat moet de overheid hier aan doen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |