abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32385232
quote:
Groeiende kloof tussen arm en rijk

Nederland wordt een land van uitersten. In de nabije toekomst ontstaat er een enorme, nauwelijks te overbruggen kloof tussen kansarmen en kansrijken.
Dat zegt Jan Latten vanmiddag in zijn oratie ’Zwanger van segregatie’, bij het aanvaarden van zijn bijzonder hoogleraarschap demografie aan de Universiteit van Amsterdam.

Latten schetst een toekomstvisie waarin maatschappelijke ’uitsortering’ steeds vaker voorkomt. Met ’uitsortering’ bedoelt Latten dat mensen elkaar zullen uitzoeken op gelijksoortigheid. Mensen zullen nog vaker dan voorheen een partner kiezen met hetzelfde opleidings- en inkomensniveau. Maar ook herkomst en vooral religie worden belangrijker bij de partnerkeuze.

Op die manier wordt de individuele achterstand óf voorsprong via de partnerkeus verdubbeld. Vroeger trouwde een arts nog met een verpleegster, waardoor een verpleegster dus via het huwelijk hoger op de maatschappelijke ladder terecht kon komen. Maar nu het opleidingsniveau van vrouwen is gestegen, trouwen hoogopgeleiden met elkaar en groeit het aantal huishoudens met een dubbel kenniskapitaal.

Het gevolg is dat de uitersten op de maatschappelijke ladder de komende jaren sterker zichtbaar zullen zijn. Met andere woorden: de rijken worden rijker en de armen armer. Er ontstaat een samenleving van wat Latten de ’succesvollen’ en de ’achterblijvers’ noemt. De achterblijvers zullen relatief vaak niet- westerse allochtonen zijn.

De aankomende, overwegend autochtone elite, zal zich van de achterblijvers isoleren. Via partnerkeus, maar ook via huisvesting, schoolkeuze en vrijetijdsbesteding. Nu al is er een ’witte vlucht’ uit het amateurvoetbal in de steden.
Bron: Trouw

Oe, de nieuwe apartheid wordt realiteit in de toekomst. Iets wat ik niet hoop, maar wel verwacht. Wat moet de overheid hier aan doen?
pi_32385270
Gedwongen spreiding.

Maarja, dat kan niet zomaar. En het is waarschijnlijk al te laat.
  vrijdag 18 november 2005 @ 21:56:37 #3
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_32385346
Mijn ouders waren en zijn allebei arm aan kenniskapitaal, en toch ben ik een genie. Onzin dus wat die prof vertelt.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
pi_32385516
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 21:52 schreef pberends het volgende:
Oe, de nieuwe apartheid wordt realiteit in de toekomst. Iets wat ik niet hoop, maar wel verwacht. Wat moet de overheid hier aan doen?
zichzelf opheffen, apartheid kan alleen bestaan door een overheid die haar in stand houdt
pi_32385558
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 21:56 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Mijn ouders waren en zijn allebei arm aan kenniskapitaal, en toch ben ik een genie. Onzin dus wat die prof vertelt.
De prof gaat niet over uitzonderingen natuurlijk. Dit is een "algemeen beeld" zonder te kijken naar uitzonderingen.
pi_32388071
Er zijn weinig samenlevingen waarbij dit niet het geval is.

Groot probleem is dat dit in de natuur van de mens zit. Kijk
maar eens naar de vele subculturen op een middelbare school.
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_32388257
Potverdorie en dat in een land als Nederland
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  vrijdag 18 november 2005 @ 23:44:39 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_32388389
Sinds 1945 is er in NL een egalitair/nivellerenend beleid gevoerd. Resultaten niet onaardig, maar er blijven natuurlijk ook wel wat "sociaal-economisch zwakkeren" achter. Ook heeft dit beleid ghettovorming niet voorkomen; misschien zelfs wel gestimuleerd.

Als je dan ook nog wat "sociaal-economisch zwakkeren" het land binnenhaalt, haal je je doelstellingen op het gebied van "emancipatie van het proletariaat" natuurlijk bij lange na niet.

Logisch dat mensen die de mogelijkheid hebben een beter heenkomen zoeken.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 18 november 2005 @ 23:54:57 #9
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32388641
dit draait ook in NWS

waar is dat interview met Latten? kan iemand dat copy-pasten?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_32388753
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 22:04 schreef pberends het volgende:

[..]

De prof gaat niet over uitzonderingen natuurlijk. Dit is een "algemeen beeld" zonder te kijken naar uitzonderingen.
extreme reactie van je zeg...brr eng
dit wordt nederland aankomend..
extreemmmmmmm in denkwijzen en aannames...
ziek
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_32389187
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:59 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

ziek
?????????

Als Nederland 5 inwoners had en 3 daarvan slapen 8 uur, en 1tje 7 uur en 1tje 9 uur, kan je best zeggen dat Nederlanders 8 uur per dag slapen. Daar is weinig mis mee. Anders kun je het nergens meer over hebben.
pi_32389734
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 00:22 schreef pberends het volgende:

[..]

?????????

Als Nederland 5 inwoners had en 3 daarvan slapen 8 uur, en 1tje 7 uur en 1tje 9 uur, kan je best zeggen dat Nederlanders 8 uur per dag slapen. Daar is weinig mis mee. Anders kun je het nergens meer over hebben.
Of wil je zeggen dat men tegenwoordig niet eng extreem reageert hier op fok?
Tis een tendens joh...of je nu acht uur slaapt op 7 whatever........
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_32389791
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 23:59 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

ziek
Ik vind dit nogal een zieke uitlating tegen mijn persoon. Als je het nou op de groep speelde (Tokkies ofzo) voelde ik me tenminste niet aangesproken.
pi_32389855
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 00:53 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik vind dit nogal een zieke uitlating tegen mijn persoon. Als je het nou op de groep speelde (Tokkies ofzo) voelde ik me tenminste niet aangesproken.
Vertel me eens waarom ben je anti tokkies?
Ben je ook anti zigeuners? Joden, moslims? Laat mensen toch in hun waarde joh...dankzij tokkies werk jij!
  zaterdag 19 november 2005 @ 02:28:33 #15
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32391233
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 00:58 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

Ben je ook anti zigeuners? Joden, moslims? Laat mensen toch in hun waarde joh...dankzij tokkies werk jij!
De tokkies waren niet de meest productieve mensen binnen onze sameleving. Het is meer dat de Tokkies dankzij ons niet hoeven te werken. Dat heeft verders niks met zigeuners en joden of moslims te maken.
Say your prayers
pi_32391739
quote:

[..]

Het woord "Tokkies" staat voor de criminele, asociale para van de samenleving, mensen met een bepaald gedrag dus.. Dat jij er ethnische minderheden ineens bijhaalt slaat dus totaal nergens op.
  zaterdag 19 november 2005 @ 03:48:37 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_32391852
quote:
Met andere woorden: de rijken worden rijker en de armen armer. Er ontstaat een samenleving van wat Latten de ’succesvollen’ en de ’achterblijvers’ noemt.
Dit is in de hele geschiedenis van de mensheid toch nooit anders geweest?

Het goede nieuws is dat in NL iedereen (en dus ook Tokkies en allochtonen) evenveel kansen heeft om succesvol te worden. Dezelfde kansen op scholing, etc. Je hebt het dus helemaal zelf in de hand en moet niet gaan huilen als je er niks van bakt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 19 november 2005 @ 03:52:18 #18
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32391871
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 03:48 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het goede nieuws is dat in NL iedereen (en dus ook Tokkies en allochtonen) evenveel kansen heeft om succesvol te worden. Dezelfde kansen op scholing, etc. Je hebt het dus helemaal zelf in de hand en moet niet gaan huilen als je er niks van bakt.
ik kan het niet meer dan helemaal eens te zijn met jouw woorden. gelukkig sta ik gezien demografie aan de goede kant van de streep ( al zou ik mijn leven net zo verkloten als de tokkies en allochtonen)
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_32393939
quote:

[..]

Volgens mij snap jij politieke topics niet helemaal. Verder reageer ik niet meer op jouw nonsens, en het zou erg plezierig voor POL zijn als je niet meer van die rare reacties (lees: persoonlijke aanvallen) plaatst.
pi_32393960
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 03:26 schreef oheng het volgende:

[..]

Het woord "Tokkies" staat voor de criminele, asociale para van de samenleving, mensen met een bepaald gedrag dus.. Dat jij er ethnische minderheden ineens bijhaalt slaat dus totaal nergens op.
Ja, Tokkies is gewoon een ironisch woord daarvoor . Moeten sommige figuren hier niet al te serieus nemen.
pi_32393989
Tokkie's, paupers.....één pot nat
pi_32394520
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 03:48 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik begrijp de ophef ook niet zo goed. Natuurlijk zoekt soort soort, daarmee de soorten bevestigend en in stand houdend. Dat is mensen eigen, zal ook nooit anders worden.

Wel kan er wat gehusseld worden. Bijvoorbeeld wanneer een maatschappij volgens zuilen is ingericht en de zuilen instorten. Dan mengen de eerder per zuil gesorteerde mensen en zoeken een nieuw onderscheidend verbindend element.

Financiele staat, werkgerelateerde status, politieke overtuiging, intelectuele capaciteit, afkomst, voetbalclub, *iets* wat voldoende onderscheidend werkt om een bepaalde groep te herkennen als de jouwe en een ander als behorend tot een groep.

En dat elite elitaire neigingen heeft mag een open deur genoemd worden. De elite bestaat bij de gratie van isolement.
quote:
Op hoofdlijnen ben ik het daarmee eens, hoewel natuurlijk niet iedereen gelijke kansen treft. Dat dondert niks natuurlijk, gelijkheid is onmogelijk voor het mensdom, we zijn verdorie geen mieren.

Maar in Nederland, en vele andere landen die niet een contraproductieve inrichting hebben als bijvoorbeeld een kastenstelsel, zorgt ervoor dat talentvolle mensen ook uit minder kansrijke omgevingen toch kunnen komen bovendrijven en dat flapdrollen die alles op een presenteerblaadje krijgen aangeboden toch flapdrollen blijven.

Uiteraard her en der voorzien van uitzonderingen die de regel bevestigen
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_32394593
En wat mij hierin stoort is dat de "kansrijken" als schuldige aangewezen worden door de "kansarmen". Als of die er iets aan kunnen doen dat ze "succesvol" zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door beerten op 19-11-2005 15:24:06 ]
pi_32394780
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 21:52 schreef pberends het volgende:

[..]

Bron: Trouw

Afschaffen hoger onderwijs voor vrouwen begrijp ik
  zaterdag 19 november 2005 @ 11:51:43 #25
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_32394862
Hier is maar één oplossing voor:

De overheid moet gaan uithuwelijken!

Een verbod op seks buiten het huwelijk om. En het moet ook strafbaar worden als je je eigen partner wil kiezen of je kinderen wil uithuwelijken. De overheid koppelt een kansrijke aan een kansarme zodat we tenminste een prachtige gemiddelde samenleving krijgen.

Overigens is Jan Latten niet de eerste die het beweert, maar het wordt nu door de media opgepakt.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')