Patsen met (voor mij onleesbaar) latijn (toch?) en dan een fout nummer invoeren.quote:
quote:"Eppur si muove(1)" ("And yet it does move")
Mumbling these words quietly to himself, or so the story goes, Galileo Galilei (1564-1642) left the session of the Inquisition that had found him guilty after a trial for "grave suspicion of heresy". The "heresy" was in connection with his publication of a book, "Dialogue on the Tides" in which his belief in the Copernican notion of a Sun centered universe had sort of "slipped in".
In Italy in 1633, suggesting that the earth, that rock solid center of God's universe actually moved around another body, the Sun, was not the wisest thing to do. In fact that idea could get you killed... or worse. Galileo got off easy since he was sentenced to life in prison which lucky for him, became permanent house arrest instead.
Dat is zijn eigen verantwoordelijkheidquote:Op donderdag 17 november 2005 20:49 schreef MrX1982 het volgende:
Aan de drank moeten?
Zit je al in zo'n ver gevorderd stadium. Onthoud dit: Het bier dronk me
ik stel het nog heel even uit, het regentquote:Op donderdag 17 november 2005 20:51 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat is zijn eigen verantwoordelijkheid
Of meer verwijtbaarheid van de horeca?
Nou weet je, drugs zijn verslavend, school niet. Crimineel gedrag is grensoverschrijdend, school niet. Oftewel, één keer een keuze voor drugs of een criminele daad heeft een langer doorijlend effect dan één keer een keuze voor school. School (of bijvoorbeeld sport) vergt doorzettingvermogen en discipline. Iedere dag opnieuw.quote:Op donderdag 17 november 2005 20:32 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Maar bij het makkelijk te beïnvloeden kom je al snel uit op drugs, criminaliteit. De minder positieve dingen van het leven. Ik vind het vreemd dat ze op dat gebied makkelijk te beïnvloeden zijn maar als het aankomt op school dan ineens weer niet.
Geen menselijke zwakheid is de mens vreemd. Afschuiven van verantwoordelijkheid is een veelvoorkomende zwakheid. Hoe meer betreurde maar onherroepelijke keuzes gemaakt, hoe meer mensen neigen naar afzwakken van de eigen verantwoordelijkheid ervoor.quote:Zijn ze dan daadwerkelijk makkelijk te beïnvloeden of is het meer selectief beïnvloedbaar zolang het het individu uitkomt. Drugsgebruik en criminaliteit kan je immers afschuiven op verkeerde vrienden. Waardoor je niet de hand in eigen boezem hoeft te steken en te erkennen dat je zelf een verkeerde keuze hebt gemaakt.
Het benoemen van beïnloedende factoren is geen afschuiven. Dát er beïnvloedende factoren zijn moet niet onder het kleed geveegd worden. Evenmin als de eigen verantwoordelijkheid. Niet het kind met het badwater weggooien heet dat.quote:Ik wijs alleen op het feit dat ze zelf een keuze maken en dat je het niet kunt afschuiven. Dat lijkt me toch een geldig argument.
Het gaat om het principe. De mens is beïnvloedbaar, de mate en soort beïnvloeding waaraan iemand heeft blootgestaan bepaalt diens referentiekader. Wat jij normaal goed en gebruikelijk vindt is niet voor allen normaal goed en gebruikelijk.quote:Dat is idd een wel heel erg extreem voorbeeld waarop mijn passage natuurlijk niet van toepassing is.
Bewustzijn als mens... dat is me te zweverig om adequaat op te reagerenquote:De situatie kan anders zijn maar het bewustzijn als mens hoeft dan niet anders te zijn.
Ik ook, kutweer hier, ik ga voorlopig nog ff niet. Koud ookquote:Op donderdag 17 november 2005 20:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
ik stel het nog heel even uit, het regent.
Ja ik moet zelfs op de fiets:r terwijl ik normaal het rollend afkan.quote:Op donderdag 17 november 2005 20:54 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik ook, kutweer hier, ik ga voorlopig nog ff niet. Koud ook
Het was eerder een relativerende grap mijner zijde.quote:Op donderdag 17 november 2005 20:51 schreef Yildiz het volgende:
Dat is zijn eigen verantwoordelijkheid
Of meer verwijtbaarheid van de horeca?
Dat zag ik, en ik kopte em even in.quote:Op donderdag 17 november 2005 20:56 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Het was eerder een relativerende grap mijner zijde.
Mijn eigen verantwoordelijkheid is nog even wakker.quote:Op donderdag 17 november 2005 21:00 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat zag ik, en ik kopte em even in.
Dit is echter bloedserieus.
K zie em nu ook, k zal het gelijk wijzigen naar de door het volk geliefdequote:Op donderdag 17 november 2005 21:07 schreef sigme het volgende:
[..]
Mijn eigen verantwoordelijkheid is nog even wakker.
Gelieve meneer Cheney verklaarde vandaag in Amerika, en daarmee net 20.00 op het NOS-journaal niet het Amerikaanse volk misleid te hebben.
Yildiz, wat een rotzin. Wat doet dat 'gelieve' daar? Bedoel je 'geliefde'?
"Gelieve" is een vriendelijk bevel: "zou u zo vriendelijk willen zijn te ..."
Nee, maar het schijnt dat ik wat gemist heb dus, wat was het?quote:Op donderdag 17 november 2005 21:17 schreef Pracissor het volgende:
Iemand ook het 2e gedeelte van Netwerk gezien...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |