Dat kan natuurlijk maar 1 land zijn: Argnetinië! Maar natuurlijk is er dikke kans dat mensen dat weer niet met mij eens zijn. Op dit moment zit ik er (3e keer in een jaar, I like it!) voor een half jaar.quote:Als je bijvoorbeeld let op, de mensen, de natuur, klimaat, duurheid?
zou wel een mooie bijkomstigheid zijnquote:Op zaterdag 19 november 2005 16:29 schreef Steve.Porter het volgende:
Argentinië lijkt me echt een extreem vet land ja! En marcus, de club scene is daar ook echt heel vet en helemaal niet duur, na wat ik heb gelezen.. maar misschien is dat niet zó essentieel voor je keuze?
je moet een project doen (Althans als je via aiesec gaat) en je kunt geen meerdere projectjes doen.quote:Op maandag 21 november 2005 00:06 schreef Lucille het volgende:
Waarom zou je kiezen voor 1 land? Misschien is het wel leuker om meerdere landen te bezoeken.
for the record (Hik e.a.): deze opmerking komt dus niet van mij !!!quote:Op zaterdag 19 november 2005 11:45 schreef mr.marcus het volgende:
ik hoorde juist dat argentijnen vergeleken met andere volken in Z-Am vrij arrogant enzo zijn
Ik hoor het van meer mensen inderdaad.quote:Op maandag 21 november 2005 18:38 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
for the record (Hik e.a.): deze opmerking komt dus niet van mij !!!
al is hij natuurlijk wel 100% correct
Zelfs voor Zuidamerikaanse begrippen is Argentinië erg corrupt inderdaad. Toch opvallend. Je zou verwachten dat 'n land als Peru een stuk corrupter is.quote:Op dinsdag 22 november 2005 02:28 schreef flipsen het volgende:
Helaas is corruptie ook in Argentinië nog aanwezig... Zelf nog niet mee te maken gehad gelukkig, maar zal vast wel een keer gebeuren.
Dat vind ik wel interessant hoor, een beetje meer aanpassen en inleven, heb ook een half jaar door australië gereisd en dat was ook al allemaal zo westers.quote:Op dinsdag 22 november 2005 10:06 schreef Hik het volgende:
Is natuurlijk ook complete onzin te spreken van "de" arrogante Argentijn. Volgens mij kijken veel hoge/middenklasse Argentijnen (bijna) net zo neer op hun landgenoten uit het noorden als op Bolivianen en Peruanen. Maargoed, dat is geen discussie voor hier.
Argentinië is zonder meer een geweldig land, met veel variatie. En Buenos Aires is een geweldige stad om een poos door te brengen. Toch, ik weet niet... als het ging om een project, om ervaring op te doen in een totaal andere context en ik had de keus uit geheel Latijns Amerika... Er zijn gewoon delen die meer een beroep doen op je aanpassingsvermogen, inlevingsvermogen in andere culturen en flexibiliteit dan Argentinië (heel kort door de bocht vanwege de verschillen binnen het land zelf).
zee en strand in de buurt is wel een préquote:Ik denk dat je eerst eens moet kijken naar waar je zelf van houdt en wat je je voorstelt bij "de cultuur" en "de mensen" van Latijns Amerika: de mensen en cultuur van de meer Caraïbische gebieden (Midden-Amerika, Colombia, Venezuela),
Zo min mogelijk buitenlanders, wil aan me spaans werken en toffe spaans sprekende mensen ontmoeten, zit niet te wachten op bulten amerikanen engelsen en israeliersquote:de hooglanden met veel inheemse cultuur (Ecuador, Bolivia, Noord-Argentinië, Peru), Spaans-Europese inslag (Midden en zuid Chili en Argentinië)... Wil je ergens zitten waar wat meer buitenlanders zitten, zodat je iets hebt om op terug te vallen (delen van Mexico, Guatemala, Ecuador en Perú) of juist liever zo min mogelijk (Colombia, Paraguay, Nicaragua en veel gebieden buiten de grote steden)?
Geen probleemquote:Hoeveel problemen heb je met grote armoede (Bolivia, Nicaragua, Honduras)?
quote:Voordeel van Argentinië is dat het groot is en enorm gevarieerd, voordeel van de kleine Midden-Amerikaanse landen dat er enorme verschillen zijn op een klein stukje (zodat je in één weekend naar de bergen en naar het strand kunt)....
Food for thought...![]()
Voor de sfeerimpressie: Op mijn website vind je in ieder geval wat stukjes over Zuid-Amerika.
Is het ookquote:Op dinsdag 22 november 2005 11:01 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Zelfs voor Zuidamerikaanse begrippen is Argentinië erg corrupt inderdaad. Toch opvallend. Je zou verwachten dat 'n land als Peru een stuk corrupter is.
Niet dus.quote:
Ligt er aan in hoeverre het subjectief is natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 november 2005 13:06 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Zo'n tabel is toch heel wat betrouwbaarder dan 'n subjectief gevoel.
Een stuk subjectiever dan een objectief onderzoek in elk geval.quote:Op dinsdag 22 november 2005 13:08 schreef fernando_redondo het volgende:
[..]
Ligt er aan in hoeverre het subjectief is natuurlijk.
Is niet erg interessant voor je beslissing inderdaad.quote:Op dinsdag 22 november 2005 18:29 schreef mr.marcus het volgende:
whatever.. wat maakt mij corruptie nou uit?? !
Argentië wordt volgend jaar geen wereldkampioen voetbal. Geloof me: tijdens het WK moet je in Brazilië zitten.quote:Op zaterdag 19 november 2005 00:11 schreef flipsen het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk maar 1 land zijn: Argnetinië! Maar natuurlijk is er dikke kans dat mensen dat weer niet met mij eens zijn. Op dit moment zit ik er (3e keer in een jaar, I like it!) voor een half jaar.
Inderdaad, dat heeft met je beslissing niks te maken. In Nederland heb je weer bouwfraude.quote:Op dinsdag 22 november 2005 20:44 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Corruptie kun je wel mee te maken krijgen natuurlijk. Al heeft het uiteindelijk weinig invloed op je beslissing omdat in vrijwel elk land in Zuidamerika volop aanwezig is, Chili uitgezonderd.
In corruptie over het algemeen gemeten (daar valt bouwfraude ook onder) doet Nederland het niet slecht in vergelijking met Zuidamerikaanse landen. Ze doen het zelfs beter dan Chili.quote:Op dinsdag 22 november 2005 22:50 schreef Dona het volgende:
[..]
Inderdaad, dat heeft met je beslissing niks te maken. In Nederland heb je weer bouwfraude.
Overigens werken Braziliaanse organisaties vaak erg efficiënt.
quote:Op donderdag 17 november 2005 19:10 schreef mr.marcus het volgende:
In principe maakt het mij niets uit naar welk land ik ga, alle landen zijn mogelijk (behalve brazilie en suriname en meer non-spaans landen)
quote:Op dinsdag 22 november 2005 22:39 schreef Dona het volgende:
Het zal je niet verbazen dat ik zeg: Brazilië!![]()
quote:Op woensdag 23 november 2005 12:58 schreef fernando_redondo het volgende:
Als je levensmoe bent wel ja
voor de llello of heb je ook andere redenenquote:Op woensdag 23 november 2005 12:53 schreef SeLang het volgende:
Ontopic:
Ik zou voor Colombia gaan (Cali om precies te zijn)
Cali is echt niet zo gevaarlijk als iedereen je wil doen geloven.quote:Op woensdag 23 november 2005 13:18 schreef fernando_redondo het volgende:
Er bestaan geen gevaarlijkere plekken in Zuid Amerika of je moet de binnenlanden in Colombia ook meetellen
Logischquote:Op woensdag 23 november 2005 14:33 schreef Hik het volgende:
Colombia is een schitterend land, dat hoor ik van veel mensen en lang niet zo vreselijk gevaarlijk als overal wordt geroepen. Wel vraag ik me af of het heel geschikt is voor iemand die voor het eerst naar Latijns-Amerika/een ontwikkelingsland gaat.
Ik zou er gewoon naartoe gaanquote:Op woensdag 23 november 2005 19:13 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Cali is echt niet zo gevaarlijk als iedereen je wil doen geloven.
Ja, waarom niet?quote:Op donderdag 24 november 2005 09:40 schreef fernando_redondo het volgende:
[..]
Ik zou er gewoon naartoe gaan
Ik zou naar Ometepe gaan in Nicaragua. Dat is een eiland in een meer dat bestaat uit twee uitgedoofte vulcanen. Ik heb er ooit kerst gevierd. Echt relaxed daar, en het kost geen drol. Goed te bereiken vanuit Costa Rica met locale bus + bootquote:Op zondag 27 november 2005 20:25 schreef d.n3rd het volgende:
Ik zit nu in Costa Rica, werk hier, en aangezien mijn visum is afgelopen moet ik 3 dagen het land uit. Nu maak ik van de gelegenheid gebruik om even ergens Centraal Amerika in te duiken, maar waar! Hoewel dit een Zuid Amerika topic is, graag tips voor Centraal Amerika.
Oh ja en ik moet binnen 7 dagen weg zijn :p
Santiago del Estero of de Chilequote:Op zondag 4 december 2005 19:42 schreef fernando_redondo het volgende:
Santiago is vele malen mooier
t zal er wel iets duurder zijn, toch?quote:Op zaterdag 3 december 2005 14:57 schreef mr.marcus het volgende:
centraal Amerika is ook een optie hoor.
Neuh...quote:Op maandag 5 december 2005 03:47 schreef fernando_redondo het volgende:
En je bent al in Chili geweest zo te horen?
schijnt wel 1 van de meest afwijkende accenten te hebben, volgens maat van mij zeggen ze waar je normaal yo zegt, djo en bijvoorbeeld pollo = posjo , maarja of dit waar is weet ik ook niet 100 % zekerquote:Op woensdag 7 december 2005 16:16 schreef Knakker het volgende:
Hik: hoe ben je aan dat vrijwilligerswerk gekomen? Wat heeft dat gekost?
Ik zit erover te denken, ongeacht waar ik met AIESEC terecht kom, om 2 à 3 maanden in Argentinië door te brengen om het Spaans echt te leren (op dit moment is het heel basic). Maar ik vroeg me af: hoe zit het met het accent?
Ik weet dat dat anders is. Ik ken een hoop Spanjaarden die me verteld hebben dat Spaanse vrouwen op kerels vallen met een Argentijns accent, dus da's ook positief. Maar hoe groot is het verschil? Ben je onverstaanbaar (zie Zwitsers Duits tegenover Duits Duits), of is het meer Vlaams versus Nederlands?
hey knakker, weet je al meer?quote:Op maandag 19 december 2005 13:11 schreef Knakker het volgende:
Nee, ticket wordt niet betaald maar dat vind ik geen probleem.
Leuk, ligt alleen niet in Zuid-Amerika...quote:Op dinsdag 21 februari 2006 15:32 schreef Davito het volgende:
costa-rica!!!!!!!!
dat raad ik je zeker aan..
nee in Midden/Centraal-Amerikaquote:Op dinsdag 21 februari 2006 16:54 schreef Hik het volgende:
[..]
Leuk, ligt alleen niet in Zuid-Amerika...
centraal Amerika mag ookquote:Op dinsdag 21 februari 2006 16:54 schreef Hik het volgende:
[..]
Leuk, ligt alleen niet in Zuid-Amerika...
welkom in de groep !quote:Op dinsdag 21 februari 2006 23:40 schreef d.n3rd het volgende:
(..)
Feit is gewoon dat Centraal/Zuid-Amerika mijn hart gestolen heeft
(..)
Wie zijn dat? Jij, ik en diego?quote:
por que?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 22:39 schreef La_Guiri het volgende:
Ik zou Guatemalakiezen, maar daar heb ik een zwak voor.
Wat zijn we weer stereotyperend!quote:
ja zeker, zie de topics erover:quote:Op woensdag 12 april 2006 10:10 schreef Developersrus het volgende:
Ik ga in juni Guatamala, Honduras en Belize aandoen. Ben benieuwd, iemand hier al ervaringen mee?
woehoe!!quote:
Is daar nog wat te beleven?quote:Op dinsdag 9 mei 2006 22:40 schreef mr.marcus het volgende:
[..]
woehoe!!
Vandaag bevestiging gehad dat alles door gaat.
Vanaf september zit ik een jaar in Bucaramanga Colombia
haha, ik heb het ook maar ge copy paste uit een mailtje van iemand uit Colombiaquote:Op zaterdag 13 mei 2006 20:45 schreef nirvana het volgende:
Dat klopt inderdaad, maar bijv. voor Peru en Ecuador (hoewel de ruines in Ecuador niet zo veel voorstellen) gelden ook al deze kenmerken op de Caribische kust na...
Leuk man !quote:Op dinsdag 9 mei 2006 22:40 schreef mr.marcus het volgende:
[..]
woehoe!!
Vandaag bevestiging gehad dat alles door gaat.
Vanaf september zit ik een jaar in Bucaramanga Colombia
Dat zegt nou echt IEDEREEN die ik spreek die er geweest is, of mensen kent die er geweest zijnquote:Op zondag 14 mei 2006 14:39 schreef SeLang het volgende:
[..]
Leuk man !
Van de Zuid Amerikaanse landen waar ik ben geweest vond ik Colombia het meest gezellig.
Je gaat het daar zeker naar je zin hebben.
En leuke meisjes![]()
por que?quote:Op zondag 14 mei 2006 15:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De meisjes zijn alleen leuk als je niet in de buurt van Santa Marta komt
echt wazigquote:Op zondag 14 mei 2006 22:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Daar zijn de meisjes niet leuk meer.
Helemaal mee eens.... ik vond het rondje zuiden van peru 3x niks... (o.a. vanwege de rotterdamse bouwvakkers die je in puno ziet rondstruinen enzo... ) het noorden daarentegen was erg kek.quote:Op maandag 15 mei 2006 19:12 schreef nirvana het volgende:
Het noorden van Peru wordt sterk ondergewaardeerd. Heel erg interessant, zowel qua natuur en cultuur en je hebt er ook nog mooie stranden. En er komen zeer weinig toeristen. De meeste toeristen in Peru beperken zich tot het standaard zuid Peru rondje. Dat rondje is ook interessant natuurlijk, maar het noorden van Peru heeft zeker net zoveel te bieden, maar dan met erg weinig toeristen. Onlangs hebben ze ook nog eens vlakbij Chachapoyas de op 2 na hoogste waterval ter wereld ontdekt. Nog een extra reden om het noorden van Peru te bezoeken.
Ik ook!quote:Op maandag 18 september 2006 11:32 schreef Cera het volgende:
Ik ga naar Ecuador!!!! Oeh yeah
Galápagos eilanden zijn duur. 100 dollar entree, vlucht ongeveer krap 400 en minimaal 100 dollar per dag om iets te kunnen zien. Ik denk er zelf ook over om te gaan. Ga er werken, misschien dat er iets te regelen valt..quote:Op maandag 18 september 2006 20:03 schreef Mar10Segovia het volgende:
Zo dan. Wat eigenlijk in de kerstperiode zou gebeuren is inmiddels de maand februari geworden. M'n broer en ik hebben momenteel twee opties voor tickets naar Chili, om zo'n drie weken weg te zijn.
We beginnen bij familie in Santiago en gaan kort daarna m'n ouders eventjes opzoeken. De andere +/- twee weken willen we nog wat anders bezoeken in Zuid Amerika. Peru en Chili zelf vallen sowieso al af want daar hebben we al het een en ander gezien. Maar het Amazonegebied is b.v. wel ter sprake gekomen, maar ook de Galápagos Eilanden. Iemand die hier iets zinnigs over kan roepen?Of misschien andere plekken?
Wat Chili betreft is vooral het zuiden waanzinnig mooi vind ik. Ikzelf ben in Torres Del Paine geweest, een natuurpark in de Andes wat volgens sommigen één van de mooiste natuurparken ter wereld isquote:Op zaterdag 16 september 2006 20:18 schreef Foeske het volgende:
Alle 'dat-moet-je-echt-gezien-hebben'-tips zijn in ieder geval welkom!!
De vlucht 400 dollar? Vanaf waar vlieg je dan?quote:Op maandag 18 september 2006 20:07 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Galápagos eilanden zijn duur. 100 dollar entree, vlucht ongeveer krap 400 en minimaal 100 dollar per dag om iets te kunnen zien. Ik denk er zelf ook over om te gaan. Ga er werken, misschien dat er iets te regelen valt..
krap 400 dollar is hoogseizoen retour Quito - galapagos. Dat is wat ik tot nu toe heb gevonden. Ben zelf ook zoekende om er te komen.quote:Op maandag 18 september 2006 20:17 schreef Mar10Segovia het volgende:
[..]
Wat Chili betreft is vooral het zuiden waanzinnig mooi vind ik. Ikzelf ben in Torres Del Paine geweest, een natuurpark in de Andes wat volgens sommigen één van de mooiste natuurparken ter wereld is
[..]
De vlucht 400 dollar? Vanaf waar vlieg je dan?
Nououou...quote:Op maandag 18 september 2006 20:06 schreef One_of_the_few het volgende:
Ik heb al een cursusje spaans gehad. En ga daar 2 weken bij een gezin in wonen met taallessen. Heeft iemand een idee of ik na die 2 weken een beetje spaans kan. Nu kan ik echt nauwelijks iets.
Februari valt min of meer in het laagseizoen ben ik al achter, al valt er niet echt een pijl op te trekken die seizoenen. Maar dat komt dus wel mooi uit dan.quote:Op maandag 18 september 2006 20:23 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
krap 400 dollar is hoogseizoen retour Quito - galapagos. Dat is wat ik tot nu toe heb gevonden. Ben zelf ook zoekende om er te komen.![]()
Grammatica heb ik al redelijk gehad. Veel basisd ingen ken ik een beetje. Werkwoord vervoegingen en uitzonderingen. Woordenschat en het maken en verstaan van zinnen, dat is op moment bijna 0. Ik heb een woordenboek, me spaanse lesboek. Ik zal daar eens kijken wat voor boek ik kan krijgen, beetje spaans lezen. Na de 4 maanden hoop ik toch wel me te kunnen redden met het spaans.quote:Op maandag 18 september 2006 20:33 schreef Hik het volgende:
[..]
Nououou...![]()
Ik wil je niet al te zeer teleurstellen, maar na twee weken moet je je niet te veel voorstellen van je Spaans. Je zult waarschijnlijk wat basisdingen kunnen en nog wat meer begrijpen. Veel talenscholen doen ook gelijk een hele bonk grammatica, wat je ook nodig hebt, maar dat zegt nog weinig over je spreekvaardigheid.
Het helpt vaak als je al een klein beetje basis hebt, zodat de zaken die ze gaan vertellen niet helemaal nieuw voor je zijn. Ook handig: een boekje waar de Spaanse grammatica goed instaat (met name werkwoord-tabellen zijn handig). Doe verder je best om zo veel mogelijk Spaans te praten, met de familie waar je zit en liefst ook met de andere studenten (ook al verval je na een volle dag liefst zo snel mogelijk in het Engels!). Ook leuk: probeer een paar eenvoudige boeken te kopen in het Spaans (kan lokaal, veel goedkoper). Ik heb zelf veel woordenschat gehaald uit Harry Potter bijvoorbeeld!
ervaring?quote:Laatste tip: neem een lokale lover...![]()
Het werkt érg goed zelfsquote:
Argentiniëquote:Op zaterdag 16 september 2006 20:18 schreef Foeske het volgende:
Ondertussen ga ik dit topic in de gaten houden. Wellicht kom ik nog interessante tips tegen. Zo lees ik hier dus dat iedereen zo enthousiast is over Argentinie. Misschien dat ik daar dus ook wel heen wil...
Alle 'dat-moet-je-echt-gezien-hebben'-tips zijn in ieder geval welkom!!
Dat duurt ook het langst. Na 3,5 maand Nicaragua (op een kantoor met alleen Spaanstaligen) vond ik het eigenlijk nóg tegenvallen. Tuurlijk, je kunt wel gesprekjes voeren, maar het blijft toch vrij basic allemaal (ik ben gewend me redelijk uitgeberid uit te drukken in het Nederlands en Engels, dus misschien was mijn verwachting gewoon te hoog). Pas na nogmaals een half jaar in Zuid Amerika, met vrijwilligerswerk en -inderdaadquote:Op maandag 18 september 2006 20:47 schreef One_of_the_few het volgende:
Woordenschat en het maken en verstaan van zinnen, dat is op moment bijna 0.
Wauw, te gek!! Over 2 daagjes zit je daar dus al. Ik vlieg eind oktober naar Quito. Vanuit daar langzaam de rest van Ecuador gaan verkennen...ook de Galapagos-eilanden natuurlijk! Is inderdaad wel wat duur, ook omdat ik daar dan net in het hoogseizoen zit, maar zou het gewoon echt erg jammer vinden om dat te missen!quote:Op maandag 18 september 2006 20:06 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik ook!
Aanstaande vrijdag al.
Jij? En waar ga je heen?
Ik ga voor een half jaar stage naar quito. Half jaar stage komt neer op 4 maanden in totaal. Ik wil ook reizen, dus dat wordt hard doorwerken om tijd vrij te maken. Maar dat komt wel goed.
Ik heb al een cursusje spaans gehad. En ga daar 2 weken bij een gezin in wonen met taallessen. Heeft iemand een idee of ik na die 2 weken een beetje spaans kan. Nu kan ik echt nauwelijks iets.
Toeval is dat mijn ouders net terug zijn uti ecuador voor een vakantie, daarna werd duidelijk dat ik er ook heen ga. lijkt me super!
Na de 2 weken wil ik eigenlijk een apartementje. Voor hoeveel dollar kan je per maand goed rondkomen? Zonder reizen enzo?
![]()
Ik ga uiteindelijk 4 maanden. Officieel moet ik 20 weken stage lopen en dan nog vakantie, maar het is niet anders. de stage ga ik in 3 maanden proppen en daarna een krappe maand reizen.quote:Op woensdag 20 september 2006 10:07 schreef Cera het volgende:
[..]
Wauw, te gek!! Over 2 daagjes zit je daar dus al. Ik vlieg eind oktober naar Quito. Vanuit daar langzaam de rest van Ecuador gaan verkennen...ook de Galapagos-eilanden natuurlijk! Is inderdaad wel wat duur, ook omdat ik daar dan net in het hoogseizoen zit, maar zou het gewoon echt erg jammer vinden om dat te missen!
Verder weet ik nog niet precies wat ik ga doen eigenlijk. Weet wel, dat ik de dag voordat ik weer terugvlieg naar Otavalo ga om de markt daar af te struinen en m'n tassen vol te laden met al die geweldig gekleurde spulletjes die ze daar verkopen. Oh ja, en het Andesgebergte in, een tripje naar de Amazone en naar de kust (ben naam plaatsje even kwijt) om superverse viste eten. Verder zie ik het wel.
Heel maf dat je daar 6 maanden zit ivm je stage. Zoiets zou ik ook wel willen, echt te gek lijkt me dat. Maar ja, 5 weekjes om te beginnen is ook niet slecht natuurlijk. Wat ga je daar precies doen als ik vragen mag?
Lijkt me wel dat je na 2 weken wonen bij een gastgezin en wat lesjes Spaans je je in ieder geval al aardig moet kunnen redden wat betreft de basisdingen. Goed idee om naar een gezin daar te gaan, want dan moet je wel Spaans spreken en zal het een stuk sneller gaan. Zelf heb ik net 2 lessen Spaans gehad, dus moet nog heel wat leren, maar ach...met handen en voeten kom je ook al een heel eind.
Ik ben echt benieuwd hoe het je gaat bevallen daar! Gisteren m'n inentingen gehad trouwens...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |