quote:
Op woensdag 12 april 2006 20:24 schreef Douwe het volgende:Zeg Fogel, van de Scandinavische steden (niet alleen hoofdsteden), welke vond jij het leukste? Heeft de mooiste omgeving?
-edit-volgorde aangepast, bovenaan is best, onderaan minder.
Ligt eraan wat je als stad kwalificeerd en hoe ruim je 'de omgeving' ziet....
Van de hoofdsteden staat in ieder geval Stockholm met stip op 1, echt een mooie, naar mijn mening ondergewaardeerde stad. De stad is vrij ruim opgezet dus er is veel groen waardoor je niet perse de omgeving in moet (heb ik dan ook niet gedaan).
Bergen: Mooie idyllisch stadje wat in een zeer mooie omgeving ligt. Pak een willekeurige toeristengids en zie wat ik bedoel. Niet al te ver van Bergen ligt Haugesund, ook mooi en rijk aan historie. Je kan onder andere de oudste stenen kerk van Noorwegen bekijken en in een traditioneel viking 'langhus' (soort van vikingship wat op de kop ligt en wat als huis dient) rondlopen.
Trondheim: Erg mooie oude stad met karikteristieke bouwstijl. Nidarosdomen is de enige echte kathedraal van Noorwegen en is zeer de moeite waard. Qua omgeving kan je een bezoekje aan Røros brengen, schijnt erg mooi te zijn, maar ben er zelf nog niet geweest. De natuur in de omgeving is wat minder mooi dan Bergen, maar zeer zeker de moeite waard.
Oslo: zie Oslo topic. Qua omgeving kan ik een bezoekje aan 'verdens ende' (het einde van de wereld) aanbevelen, ligt bij Tønsberg in de buurt. Als je helemaal naar het uitzichspunt doorloopt zie je niets behalve zee en rotsen. Hier kan je trouwens prima zwemmen.
Helsinki: vind ik persoonlijk weinig boeiend maar zou er best een keer naar terug kunnen. Omgeving heb ik niet bekeken
Kopenhagen: De stad op zich is weinig in te beleven. Qua omgeving ligt het eraan hoe ruim je wilt kijken, er zijn hele mooie natuurgebieden binnen een uur rijden te vinden.
Gøtenborg: Paar keer door het centrum gereden en geen behoefte gehad om uit te stappen. Buitenwijken betaat uit lelijke industriemeuk. Omgeving is, tja, Zweeds.
Als me nog wat anders tebinnen schiet meld ik het wel.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan