Ik wacht liever op een echt onderzoek. Zeker omdat het bij Overschie wel gewoon blijkt te werken... Dan zou het toch misschien ook wel breder toegepast kunnen worden?quote:Op maandag 3 april 2006 15:10 schreef Jalu het volgende:
[..]
Ja joh. Ik claim tenminste geen potentieel succes van een maatregel die uit de praktijk blijkt een averechts effect te bewerkstelligen. De filedruk op de 80 kilometer trajecten is toegenomen, waarbij al voor seizoensinvloeden etc is gecorrigeerd. De gemiddelde filedruk is daar namelijk meer toegenomen dan op het gehele wegennet.
Heeft met tunnelvisie niets te maken maar gewoon met gezond verstand, niet beïnvloed door een politieke stroming.
Doe dat danquote:Op maandag 3 april 2006 14:39 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Doordat wat feitjes niet gemeld werden. Dan zou namelijk weinig positiefs over blijven van die metingen.
Een 'echt' onderzoek? Dus jij verklaard onze hele Kamer voor gek omdat ze geen echt onderzoek hebben gelezen?quote:Op maandag 3 april 2006 15:52 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik wacht liever op een echt onderzoek. Zeker omdat het bij Overschie wel gewoon blijkt te werken... Dan zou het toch misschien ook wel breder toegepast kunnen worden?
Nee niet de hele kamer maar wel degenen die slechts op dit bereicht reageren. Het gaat om meer dan alleen die files.quote:Op maandag 3 april 2006 15:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een 'echt' onderzoek? Dus jij verklaard onze hele Kamer voor gek omdat ze geen echt onderzoek hebben gelezen?
Dat er net 'iets' teveel variabelen waren om van een goede meting te spreken wel ja (en ja, ik zoek nog naar een mooie url).quote:Op maandag 3 april 2006 15:53 schreef du_ke het volgende:
[..]
Doe dat dan. Jij schijnt de feitjes namelijk wel te kennen
.
Omdat uit het onderzoek dat ik net gelezen heb blijkt dat het bij Overschie wel werkt. Maar ik laat me graag overtuigen door cijfers die dat tegensprekenquote:Op maandag 3 april 2006 16:18 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Dat er net 'iets' teveel variabelen waren om van een goede meting te spreken wel ja (en ja, ik zoek nog naar een mooie url).
Verder kan in principe elke randmongool wel zien dat de filedruk veel erger is dan voorheen. Dat is ondermeer ook slechter voor het milieu, dus waarom perse die 80km/h zone willen bewaren?![]()
Omdat de fanatieke voorstanders van deze onzinnige snelheidsbeperking hun ongelijk niet wensen toe te geven, dat moge duidelijk zijn.quote:Op maandag 3 april 2006 16:18 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Dat er net 'iets' teveel variabelen waren om van een goede meting te spreken wel ja (en ja, ik zoek nog naar een mooie url).
Verder kan in principe elke randmongool wel zien dat de filedruk veel erger is dan voorheen. Dat is ondermeer ook slechter voor het milieu, dus waarom perse die 80km/h zone willen bewaren?![]()
Bij Overschie is er ook maar 1 ding gebeurd: de file is verplaatst.quote:Op maandag 3 april 2006 16:20 schreef du_ke het volgende:
[..]
Omdat uit het onderzoek dat ik net gelezen heb blijkt dat het bij Overschie wel werkt. Maar ik laat me graag overtuigen door cijfers die dat tegenspreken.
Met liefde geef ik mijn ongelijk toe maar dan moeten daar wel wat concrete cijfers tegenover staan. Vooralsnog heb ik alleen een onderzoek gezien over Overschie dat duidelijk positief is...quote:Op maandag 3 april 2006 16:27 schreef Jalu het volgende:
[..]
Omdat de fanatieke voorstanders van deze onzinnige snelheidsbeperking hun ongelijk niet wensen toe te geven, dat moge duidelijk zijn.
Dat ben ik niet met je eens. Het zogenaamde "positieve" effect bij Overschie wordt een paar kilometer verderop meer dan teniet gedaan door een verhoogde filedruk. Onzin dus, en manipulatie van de beeldvorming door slechts de halve waarheid te presenteren.quote:Op maandag 3 april 2006 16:29 schreef du_ke het volgende:
[..]
Met liefde geef ik mijn ongelijk toe maar dan moeten daar wel wat concrete cijfers tegenover staan. Vooralsnog heb ik alleen een onderzoek gezien over Overschie dat duidelijk positief is...
Bronquote:Ook het succes van Overschie wordt opnieuw benaderd. In 2003 bleek dat de 80km/u maatregel van Overschie een effect had van zo'n 15 procent op de luchtkwaliteit. Gelukkig heeft één van de Flitsservice medewerkers destijds gebeld met Rotterdam Airport. Dit vliegveld ligt namelijk naast de wijk Overschie. Het vliegveld meldde een vermindering van het vliegverkeer, een daling van 25 procent, waarvan een sterk aandeel in het zware vrachtverkeer. Dat in dezelfde periode dat er bij Overschie een 80km/u zone op de A13 werd ingesteld, met trajectcontrole. In andere woorden, ze hebben twee effecten bij Overschie gemeten!
Hmm, tis niet echt een onafhankelijke bron hequote:
True.quote:Op maandag 3 april 2006 16:46 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Hmm, tis niet echt een onafhankelijke bron he
Zoalng er nog geen cijfers bekend zijn over die proef op grotere schaal lijken mij conclusies ook wat voorbarig...quote:Op maandag 3 april 2006 16:33 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Het zogenaamde "positieve" effect bij Overschie wordt een paar kilometer verderop meer dan teniet gedaan door een verhoogde filedruk. Onzin dus, en manipulatie van de beeldvorming door slechts de halve waarheid te presenteren.
Overigens is het nogal vreemd om de praktijkresultaten van een proef op grotere schaal weg te wimpelen omdat een proef op zeer kleine schaal beperkt succesvol lijkt(!) te zijn. Niet erg wetenschappelijk imho.
Pff dan moet je dat hele onderzoek doornemenquote:Op maandag 3 april 2006 16:52 schreef Mr.J het volgende:
[..]
True.
Maar de overheid zou deze gegevens (vooropgesteld dat ze echt zijn) wel meegenomen hebben in hun eindconclusie?
Misschien dat dit eea ondersteund.
http://www.rotterdam-airp(...)perjaar1998-2004.pdf
Vertel dat maar even aan die kamermeerderheid dan, die de cijfers klaarblijkelijk wel geloofwaardig vindt.quote:Op maandag 3 april 2006 17:34 schreef du_ke het volgende:
[..]
Zoalng er nog geen cijfers bekend zijn over die proef op grotere schaal lijken mij conclusies ook wat voorbarig...
Er zijn genoeg cijfers bekend. Files wrden gemeten en het blijkt dat door 80km zones de files toenemen klaar. Wat wil je verder nog weten? Het werkt niet klaar.quote:Op maandag 3 april 2006 17:34 schreef du_ke het volgende:
[..]
Zoalng er nog geen cijfers bekend zijn over die proef op grotere schaal lijken mij conclusies ook wat voorbarig...
Het gaat niet alleen om files maar ook om doorstroming en luchtkwaliteit. En echt doorrijden kon je daar in de spits ook al nietquote:Op maandag 3 april 2006 17:47 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Er zijn genoeg cijfers bekend. Files wrden gemeten en het blijkt dat door 80km zones de files toenemen klaar. Wat wil je verder nog weten? Het werkt niet klaar.
Kortom zo snel mogelijk afschaffen die flauwekul dan kan er teminste weer door gereden worden in dit land.
De files nemen toe dus neemt de doorstroming af en wordt de luchtkwaliteit slechter. Wat is daar zo moeiljik aan te begrijpen?quote:Op maandag 3 april 2006 17:49 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om files maar ook om doorstroming en luchtkwaliteit. En echt doorrijden kon je daar in de spits ook al niet.
Zestienhoven wijzigde de aanvliegroutes net terwijl de zone bij rotterdam werd gemeten. Prompt schoot de luchtkwalitiet omhoog.quote:Op maandag 3 april 2006 14:22 schreef du_ke het volgende:
[..]
Bij de proef op naar ik meen de A13 bij Overschie (sinds 2002) bleek de vervuiling flink afgenomen.
dus afschaffen die 80 KM zonequote:Op maandag 3 april 2006 19:31 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Zestienhoven wijzigde de aanvliegroutes net terwijl de zone bij rotterdam werd gemeten. Prompt schoot de luchtkwalitiet omhoog.
http://www.elsevier.nl/ni(...)tnr/93200/index.htmlquote:Kamermeerderheid wil af van 80-kilometerzones
Een kamermeerderheid van CDA, VVD en LPF wil zo snel mogelijk af van de 80-kilometerzones op de rijkswegen rond Den Haag, Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. CDA-kamerlid Eddy Van Hijum heeft maandag gezegd dat het CDA, in navolging van de VVD en LPF, nu ook van de zones af wil.
Van Hijum reageerde op de cijfers van de Verkeers Informatie Dienst (VID), waaruit blijkt dat het aantal files in de eerste drie maanden van 2006 opnieuw is toegenomen. Ook waren de files langer ten opzichte van 2005. De filedruk nam toe met bijna 20 procent.
Volgens de Verkeers Informatie Dienst is dit vooral te wijten aan de 80-kilometer zones op snelwegen rond de grote steden. Op die trajecten steeg de filedruk met gemiddeld 28,8 procent.
Karla Peijs
Van Hijum praat deze week met verkeersminister Karla Peijs (CDA) over het afschaffen van de zones. Peijs verlaagde eind vorig jaar bij Den Haag, Utrecht, Amsterdam en Rotterdam de maximumsnelheid tot 80 kilometer per uur. Deze zones werden ingesteld om de geluidsoverlast terug te dringen en de luchtkwaliteit te verbeteren. Ook hoopte Peijs dat de files erdoor zouden afnemen.
De minister laat momenteel het effect van de snelheidsbeperking op de snelwegen onderzoeken. In juni zijn de resultaten bekend.
De Verkeers Informatie Dienst brengt alleen de verkeersgegevens in kaart. Daarnaast moet volgens Peijs ook nog worden geanaliseerd hoe het staat met de luchtkwaliteit. Verder kunnen andere factoren de files veroorzaken. Ook dit wil de minister nog uitzoeken.
ANWB
De ANWB vindt het te vroeg om over afschaffing van de 80-kilometerzones op snelwegen te praten, omdat ze pas sinds 1 november bestaan. De ANWB wil net als Peijs eerst alle gegevens over de luchtkwaliteit goed analyseren en evalueren.
Laatste zes weken
Volgens de Verkeers Informatie Dienst zijn door de 80-kliometerzones de files toegenomen. Vooral de laatste zes weken sprongen eruit. Toen was het maar liefst 30 procent drukker dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Drama
Vooral de A12 bij Den Haag blijkt een drama. De stad in, staat sinds de invoering bijna 40 procent meer file, de stad uit zelfs 95 procent meer. Bij Utrecht namen de files door de trajectcontrole toe met zo'n 46 procent in de richting Den Haag en 5 procent in de richting Arnhem (lees 80-kilometerzones leiden tot meer files).
De VVD en de LPF gaven in januari al aan dat de maximumsnelheid weer naar 100 kilometer per uur moet, als de problemen niet snel worden opgelost (lees 'Snelheid weer verhogen rond grote steden'). De 80-kilometerzones, die werden ingevoerd onder het motto 'Rij schoner, rij 80 in z'n 5', moesten de doorstroming juist verbeteren.
Het is niet meer dan logisch dat men eerst nadenkt voordat men handelt. Pas als alle benodigde gegevens bekend zijn kan men de conclusie trekken of het doel van de 80km zones al dan niet is bereikt.quote:Op dinsdag 4 april 2006 09:16 schreef MrX1982 het volgende:
Het is inderdaad nog maar afwachten of ze het überhaupt gaan afschaffen. Een fout toegeven is niet iets dat politici graag doen. Ze zullen zich dus in allerlei bochten proberen te wringen.
Dan die verraders van de ANWB. Wederom een bewijs dat ze een belangenorganisatie van niets zijn voorzover het ooit al iets was.
De geluidshinder zal zonder meer zijn afgenomen, stilstaande auto's of auto's die maximaal 80 rijden maken nu eenmaal minder lawaai dan eentje die 120 rijdt.quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:19 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Het is niet meer dan logisch dat men eerst nadenkt voordat men handelt. Pas als alle benodigde gegevens bekend zijn kan men de conclusie trekken of het doel van de 80km zones al dan niet is bereikt.
We kunnen de files ook 5 jaar gestaag laten groeien en dan opmerken dat terugkeren naar het niveau van 2005 ons nog 15 jaar gaat kosten.quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:58 schreef Vassili_Z het volgende:
Op sommige plekken helpt de 80KM zones wel, en op de andere plekken niet.
Wat de snelweglobby meteen doet is al na een jaar zeggen: de 80 km zones werken niet. En de domme automobilist die anders toch scheit heeft aan alle snelheidsbeperkingen loopt er natuurlijk achteraan.
Het probleem is dat niemand weet of ze nou wel of niet werken.quote:Op dinsdag 4 april 2006 14:02 schreef Elgigante het volgende:
[..]
We kunnen de files ook 5 jaar gestaag laten groeien en dan opmerken dat terugkeren naar het niveau van 2005 ons nog 15 jaar gaat kosten.
Wie betaalt dit idealistische en utopische geintje dan?
Beter vroeg ingrijpen dus, als ALLE signalen er op wijzen dat de praktijk niet 1 op 1 loopt met de theorie en sommige knelpunten wel héél makkelijk terzijde geschoven worden!
toekomst voorspellen kan niemand, maar er zijn meer contra's aan het plan (icm de doelstellingen) dan pro's. Maar idealisme en utopie geven nog steeds de doorslag blijkbaar, hopen op een betere wereldquote:Op dinsdag 4 april 2006 14:15 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Het probleem is dat niemand weet of ze nou wel of niet werken.
Als de files op een andere manier teruggedrongen kunnen worden op een goedkopere manier dan het aanleggen van meer asfalt dan is dat welkom.quote:Op dinsdag 4 april 2006 14:19 schreef Elgigante het volgende:
[..]
toekomst voorspellen kan niemand, maar er zijn meer contra's aan het plan (icm de doelstellingen) dan pro's. Maar idealisme en utopie geven nog steeds de doorslag blijkbaar, hopen op een betere wereld.
Het fileprobleem in NL is groot en kan giga-gevolgen hebben voor onze economie, derhalve moeten zaken die verband houden met deze materie uiterst zorgvuldig behandeld worden. Op dit moment blijken de files voorspelbaar te groeien, dus vind ik het logisch dat men stevig aan de bel trekt. Herstellen is vele malen moeilijker dan veroorzaken namelijk.
Als je in de Randstad woont wéét je dat je niet de ruimte en de rust hebt zoals in bijv Friesland en men moet dat maar op de koop toe nemen, anders ga je maar ergens anders wonen, idem met Schiphol.
Tuurlijk is het idealistisch dat met het instellen vand e 80km/uur zones men ervanuit gaat dat het geen nadelen zal veroorzaken als het om files gaat.quote:Op dinsdag 4 april 2006 14:23 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Als de files op een andere manier teruggedrongen kunnen worden op een goedkopere manier dan het aanleggen van meer asfalt dan is dat welkom.
En er is niks idealistisch of utopisch aan de 80 km zones.
Niemand denkt hier trouwens aan de omwonenden van de 80 km zones die er dus wel blij mee zijn gezien er minder geluidsoverlast én er minder luchtvervuiling plaatsvindt op die plekken waar de 80 km plekken wel werken qua filevorming.
Ik vraag mij nog steeds af welke omwonenden er precies bedoeld worden bij Utrecht.quote:Op dinsdag 4 april 2006 14:23 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Als de files op een andere manier teruggedrongen kunnen worden op een goedkopere manier dan het aanleggen van meer asfalt dan is dat welkom.
En er is niks idealistisch of utopisch aan de 80 km zones.
Niemand denkt hier trouwens aan de omwonenden van de 80 km zones die er dus wel blij mee zijn gezien er minder geluidsoverlast én er minder luchtvervuiling plaatsvindt op die plekken waar de 80 km plekken wel werken qua filevorming.
Ach het toont enkel aan dat de ANWB een belangengroep is van niets maar dat is verder niet nieuw.quote:Op dinsdag 4 april 2006 13:19 schreef NewOrder het volgende:
Het is niet meer dan logisch dat men eerst nadenkt voordat men handelt. Pas als alle benodigde gegevens bekend zijn kan men de conclusie trekken of het doel van de 80km zones al dan niet is bereikt.
De meeste automotoren werken bij 80 schoner dan met 120.quote:Op dinsdag 4 april 2006 14:30 schreef MrCrowley het volgende:
Kan me ook niet voortstellen dat de luchtkwaliteit omhoog schiet als ik op zondagochtend 80 rijd. Hartstikke rustig op de weg.
Alle automotoren lopen 50% korter bij 120 KmH want je bent sneller waar je heen wilquote:Op dinsdag 4 april 2006 16:48 schreef du_ke het volgende:
[..]
De meeste automotoren werken bij 80 schoner dan met 120.
http://www.volkskrant.nl/den_haag/article271693.ecequote:
Gepubliceerd | dinsdag 4 april 2006. Gewijzigd | dinsdag 4 april 16:36 uur.
Peijs wil 80-kilometerlimiet Den Haag aanpassen
ANP
DEN HAAG - Minister Peijs (Verkeer) is bereid te sleutelen aan de 80-kilometerzone over de A12 tussen Voorburg en Den Haag. Voor het uitgaande verkeer is ze bereid in de spits een hogere snelheid toe te staan om de doorstroming te verbeteren, gaf ze dinsdag in de Tweede Kamer aan.
CDA-Kamerlid Van Hijum wil vanwege de toegenomen filedruk, waarbij de A12 de kroon spant, per direct af van de 80-kilometerzones rond de vier grote steden. De VerkeersInformatieDienst (VID) kwam dit weekeinde met cijfers over de groeiende files op die plekken.
Peijs kwam haar partijgenoot deels tegemoet voor het stuk over de Utrechtse Baan bij Den Haag. Binnen twee weken komt ze met maatregelen. Ze suggereerde dat voor het uitgaande verkeer in de spits de snelheidslimiet op 100 kilometer zal worden verhoogd.
Het zijn politici die doen alles het liefste met omwegen stel je voor dat je straight to the point gaatquote:Op dinsdag 4 april 2006 17:17 schreef Mr.J het volgende:
Maar waarom nu weer zo'n halve stap en niet gelijk alles terugdraaien?
O wacht, ze moeten nog quitte spelen op de trajectcontrole apparatuur.
Je kunt het ook omdraaien:quote:Op dinsdag 4 april 2006 18:28 schreef Yildiz het volgende:
Bekijk het eens positief.
Dat er meer auto's op de weg komen, en zelfs zo snel dat men het met de aanleg en regeling niet bij kan houden zodat er meer files komen, betekent dat de economie groeit.
Als we het écht bij de bron willen aanpakken, moeten we gewoon de economie de nek omdraaien.
Sim-pel.![]()
Dús wegopenbrekingen, dús meer schuimbekkerts die die mensen dood willen rijden.quote:Op dinsdag 4 april 2006 18:30 schreef Knarf het volgende:
[..]
Je kunt het ook omdraaien:
Meer wegen, dus beter voor de economie.
quote:[..] Wegwerkers staan steeds vaker bloot aan agressie in het verkeer. Vorige week werd een 26-jarige wegwerker door een autombilist geslagen met een stalen buis [..]
Ach ,de A4 verlengen is al een optie. Die ligt er namelijk al, even asfalt erop en klaar.quote:Op dinsdag 4 april 2006 18:31 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dús wegopenbrekingen, dús meer schuimbekkerts die die mensen dood willen rijden.
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=agressie+wegwerkers&meta=
[..]
![]()
We kunnen niet zomaar een blik Polen opentrekken om half Nederland te asfalteren, dacht ik.
Dat is nogal simplistisch gedacht. Die bedding ligt er weliswaar al jaren, maar het nieuwe ontwerp ziet er toch anders uit waardoor er ook een ander prijskaartje aan hangt.quote:Op dinsdag 4 april 2006 18:34 schreef Knarf het volgende:
Ach ,de A4 verlengen is al een optie. Die ligt er namelijk al, even asfalt erop en klaar.
Je bedoelt een artikel wat beter bij je mening aansluit.quote:Op dinsdag 4 april 2006 18:40 schreef du_ke het volgende:
Op pagina 3 van de volkskrant staat een wat meer genuanceerd artikel. Bij Amsterdam zijn de files naar zuid afgenomen en richting noord met minder dan het landelijk gemiddelde gestegen. Wat vooral een probleem is is de A12 richting Den Haag die met 347% is gestegen! Maar dat komt ook door de aangepaste vlucht- en invoegstrook. De VID geeft ook zelf aan dat hun methode kort-door-de-bocht is. De AVV komt in mei met meer precieze metingen .
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |