Nog maar een keertje dan...
Ik vind eigen verantwoordelijkheid eigenlijk best een interessant concept dat zeker niet zondermeer van tafel geveegd mag worden met een linkse dooddoener. Laten we liever proberen vast te stellen wat het precies behelst, en wanneer het van toepassing is.
Is het bijvoorbeeld slechts van toepassing op gebeurtenissen waar je de volledige controle over hebt, of gaat het ook op voor gebeurtenissen waar je slechts marginale invloed op uit zou kunnen oefenen. In hoeverre spelen eventuele consequenties wanneer je deze invloed uitoefent een rol? Kan eigen verantwoordelijkheid overdragelijk zijn? Ik denk dan bijvoorbeeld aan een vader die had kunnen voorkomen dat zijn zoon geboren is. De zoon is in principe natuurlijk niet verantwoordelijk voor zijn lijden simpelweg omdat hij geboren is, maar zijn vader... ja, die natuurlijk wel.
Hoe zit het overigens met collectieve "eigen verantwoordelijkheid". Iedereen maakt wel deel uit van een groter geheel, een gezin, een buurt, een stad, een land, een religie, de wereld. Ben jij als deel van het geheel niet deels verantwoordelijk voor de beslissingen die dat geheel, mede uit jouw naam maakt? Lijkt me wel. Net zoals wij allemaal (deels) verantwoordelijk zijn voor iedere keuze die onze regering maakt, of we nu op ze gestemd hebben of niet, we hebben alleen deel genomen aan het proces dat ervoor zorgt dat deze personen hun functie bekleden... we hebben deel genomen aan het proces door te stemmen, door niet te stemmen of door onze stem ongeldig te maken/te laten verklaren.
Als je gewoon logisch nadenkt zie je dat alles draait om eigen verantwoordelijkheid. Dit ontkennen is zinloos en demonstreert je passieve houding ten opzichte van het leven. Je ontkent je verantwoordelijkheden en legt deze bij een ander neer, waarmee je, mijns inziens, jezelf als slachtoffer profileert.