Die delen las ik ook toen ik 7 was.quote:Op donderdag 10 november 2005 18:13 schreef McCarthy het volgende:
Ikzelf heb veel geleerd uit de 4 delen van nul tot nu
preciesquote:Op donderdag 10 november 2005 18:15 schreef -Angel- het volgende:
[..]
Die delen las ik ook toen ik 7 was.
Die heb ik ook allemaal gelezen. Erg leukquote:Op donderdag 10 november 2005 18:13 schreef McCarthy het volgende:
dacht, zal ik hem in SES doen? toch maar hier
[afbeelding]
Broederquote:Op donderdag 10 november 2005 18:15 schreef -Angel- het volgende:
[..]
Die delen las ik ook toen ik 7 was.
1600 slag bij nieuwpoort gaat nog wel, maar wie er vochten en waarom is mij eerlijk gezecht nog immer een raadsel. Het heeft eerlijk gezecht ook niet echt mijn interesse. Maar feit blijft inderdaad dat ik het idee heb dat ik meer geschiedenis geleerd heb door het spelen van civilization en colonization dan van de lessen op de middelbare schoolquote:Op donderdag 10 november 2005 18:21 schreef Dagonet het volgende:
Geschiedenisonderwijs is idd behoorlijk uitgekleed, erg jammer, 1600 slag bij Nieuwpoort wordt al een probleem voor velen.
<zucht> Waar slaat dat nou weer op?quote:
Wat zech je?quote:Op donderdag 10 november 2005 19:08 schreef XcUZ_Me het volgende:
Alfje... Koop eens een cd-rommetje van 10 voor taal.
misschien hebben we over XXXX jaar wel allemaal hetzelfde koffiebruine kleurtje is een mooie quote die me nog goed bijstaat. lekker naieve gedachte.quote:Op donderdag 10 november 2005 19:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
<zucht> Waar slaat dat nou weer op?
Ben je er al achter hoe je er manager mee kunt worden?quote:Op donderdag 10 november 2005 19:13 schreef Blokhut het volgende:
Toen ik aan mijn studie begon kwam ik er pas achter hoe weinig ik eigenlijk wist. Het stelt echt geen reet voor op de middelbare school, maar ja dat krijg je als men zo graag wil dat je "vaardigheden" leert.
Nou je het zegt..quote:Op donderdag 10 november 2005 19:27 schreef electricity het volgende:
[..]
misschien hebben we over XXXX jaar wel allemaal hetzelfde koffiebruine kleurtje is een mooie quote die me nog goed bijstaat. lekker naieve gedachte.
Nee, ik heb je advies ter harte genomen en ik ga lekker leraar worden.quote:Op donderdag 10 november 2005 19:32 schreef -Angel- het volgende:
[..]
Ben je er al achter hoe je er manager mee kunt worden?
Verstandig. Verstandig.quote:Op donderdag 10 november 2005 19:34 schreef Blokhut het volgende:
Nee, ik heb je advies ter harte genomen en ik ga lekker leraar worden.
quote:Op donderdag 10 november 2005 19:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
_Angel_ blijven we wel on-topic?
ik merk even op dat het niet helemaal objectief is. Mag dat nou ook al niet meer. Ik prijs het verder alleen maar: top cartoon serie die nog enes zeer leerzaam is ook.quote:Op donderdag 10 november 2005 19:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
<zucht> Waar slaat dat nou weer op?
quote:Op donderdag 10 november 2005 19:27 schreef electricity het volgende:
[..]
misschien hebben we over XXXX jaar wel allemaal hetzelfde koffiebruine kleurtje is een mooie quote die me nog goed bijstaat. lekker naieve gedachte.
je kan je bijvoorbeeld afrvagen waarom er continue op de "handel" met indonesie gefixeerd is terwijl de handel met europa zelf vele malen belangrijker was. En waarom denk je dat 1672 een crisisjaar was? Juist, protectionisme en mercantilisme waardoor de handel in duigen lag, iets dat ook nu nog de kop op steekt.quote:Op donderdag 10 november 2005 19:41 schreef Renesite het volgende:
O ja, de leraar zelf was wel oke, kon het dus boeiend uit leggen, maar té veel 2e wereld oorlog, dat was álles...
O ja, en we hadden (achteraf) ook nog de VOC gehad, maar dat had ik ook bij aardrijkskunde gehad (mengeling AK en Geschiedenis jaar 1 en 2)
er zou dus wat meer aandacht mogen komen voor belangrijke gebeurtenissen (in zowel de vaderlandse, europese als wereld geschiedenis), de oorzaak er van, hun gevolgen, en wanneer ze plaats vonden.quote:Op donderdag 10 november 2005 19:57 schreef BlaatschaaP het volgende:
Tja, Geschiedenis is en blijft ook gewoon een twistpunt.
Wat moet er volgens jullie in die 6 jaar VWO (even daarvan uitgaande) onderwezen worden? Alleen Nederlandse geschiedenis? Alleen Europese geschiedenis? Alleen recente geschiedenis? Hoe breder, hoe meer stof.
kan je iets concreter worden. Wat heb je geleerd?quote:Ik heb veel geleerd de afgelopen 6 jaar. Ik ben een kindje van de Tweede Fase en heb met veel interesse en motivatie de geschiedenisboeken doorgewerkt. Nu zal ik waarschijnlijk ook nog wat meer weten dan de rest van mijn klas, omdat mijn interesse ook duidelijk en vooral bij het vak Geschiedenis ligt. Maar nee, ik kan inderdaad niet heel veel vertellen over Nieuwpoort in 1600. Heb ik daarom meteen weinig opgestoken?
imploderen van dat rijk. Ook zeer interresant.quote:Op donderdag 10 november 2005 21:55 schreef komrad het volgende:
ik merk persoonlijk dat ik redelijk op de hoogte ben waar ik interesse in getoond heb in het verleden maar dat mijn kennis tijdtechnisch grote gaten kent. bv wat gebeurde er naar alexander de grote, ik kan het zo niet navertellen om het zo maar zeggen.
Veel kennis is gewoon overgeleverd aan verdere generaties, met de herinteresse in de klassieke werken in de 12de eeuw kwam veel kennis weer te boven en dan vooral via de arabische wereld(!) omdat die al sinds hun opkomst een rijke, wetenschappelijke cultuur kenden die was gestoeld op de kennis van de klassieke oudheid. Uiteraard kan niet alle kennis zijn overgeleverd, zo is er ook veel vergaan, met opzet (vernietigen werken die niet stroken met de katholieke kerk) of per ongeluk (brand, verwering, etc).quote:Op donderdag 10 november 2005 21:55 schreef komrad het volgende:
wat is de exacte oorzaak van het verdwijnen van de kennis uit de griekse en romeinse tijd??
welk boek heb jijdan gehad.quote:Op donderdag 10 november 2005 18:13 schreef McCarthy het volgende:
dacht, zal ik hem in SES doen? toch maar hier
Ik wilde in dit topic eens over het het geschiedenis onderwijs op de middelbare school hebben. Ik zelf heb er echt weinig van geleerd en kan alleen wat vage kreten reproduceren. Het was allemaal heel thematisch op gezet:
- een dag uit het leven van een azteekse jongen.
- De bouw van een kerk
- een handelsreis naar de oostzee
Heel leuk allemaal en je zal er vast wel wat studievaardigheden aan hebben overgehouden maar qua geschiedenis heb je IMO verdomd weinig geleerd. Grote gebeurtenissen uit de vaderlandse, europese & wereld geschiedenis. Wanneer ze plaatsvonden en waarom. Daar ging het totaal niet over en is IMO wel belangrijk.
Zou de gemiddelde VWOer die net zijn eindexamen heeft gehaald iets weten van de massale volksverhuizingen/veranderingen in europa en mediterane gebied anno 1250 voor Chr? Ook maar 3 culturen kunnen noemen in het oude midden oosten (ik lepel er zo minsten 10 op)? Zouden ze weten dat Nederland onderdeel is geweest van het grote Duitse rijk (in de middeleeuwen dan natuurlijk)?
Ik vind dit soort dingen vele belangrijker dan te weten hoe een inheemse jongen op Java het kolonialisme ervaarde.
[afbeelding]
Schrijvers zijn nogal links maar je leert er meer van dan 6 jaar VWO. Ook blader ik veel door de encyclopdie en haal met enige regelmaat een boek uit de bibliotheek. Al met al veel leerzamer dan 6 jaar VWO.
de bedoeling was toch dat hij een zeeroversnest ging uitroken. Stuite hij op die vermadelijke spanjaardenquote:Op vrijdag 11 november 2005 20:00 schreef Clio het volgende:
Slag bij Nieuwpoort:
Prins Maurits tegen de Spanjaarden.
Grappig is dat een van de meest bekende gebeurtenissen uit de tachtigjarige oorlog een heel atypische is. Het was namelijk geen oorlog van veldslagen. Meer van het veroveren en verdedigen van steden. Maurits ging ook eigenlijk tegen zijn zin, maar op last van de Staten Generaal zo ver de Zuidelijke Nederlanden in. Bij Nieuwpoort kwam het dus tot een veldslag.
Dit kan ik me nog herinneren uit m'n eerste jaar van m'n studie geschiedenis. Heb daarna eigenlijk niet veel meer met vaderlandse geschiedenis gedaan, laat staan met de geschiedenis van de Republiek. Maar goed, dat is dus zo ongeveer het verhaal van de Slag bij Nieuwpoort.
mja, maar ik zou wel graag gewoon meer weten...*nerdalert*quote:Op zaterdag 12 november 2005 23:09 schreef Monidique het volgende:
Geldt niet voor elk vak dat slechts datgene wat interessant is, herhaald wordt of gebruikt wordt bij een vervolgstudie goed onthouden wordt?
De bedoeling was om Duinkerken te veroveren om dat te ruilen tegen de Engelsen voor het kwijtschelden van de schulden aan Engeland. (De engelsen waren 42 jaar eerder Calais verloren aan de Fransen en wilden weer grondgebied op het vaste land)quote:Op vrijdag 11 november 2005 22:16 schreef McCarthy het volgende:
[..]
de bedoeling was toch dat hij een zeeroversnest ging uitroken. Stuite hij op die vermadelijke spanjaarden
Kijk, heb ik ook weer wat geleerd. Bedanktquote:Op zondag 13 november 2005 01:15 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De bedoeling was om Duinkerken te veroveren om dat te ruilen tegen de Engelsen voor het kwijtschelden van de schulden aan Engeland. (De engelsen waren 42 jaar eerder Calais verloren aan de Fransen en wilden weer grondgebied op het vaste land)
Duinkerken was geen zeeroversnest maar een "kapers"nest die werkten met Spaanse kapersbrijven.
In 1646 werd Duinkerken trouwens wel veroverd door een gezamenlijke aanval van Nederlanders en Fransen.
Ach, hou nou toch op. Dat wordt al in de brugklas besproken, toevallig heb ik het vorige week in mijn brugklassen H/A hierover gehad. Inderdaad niet heel uitgebreid en ongetwijfeld zullen veel leerlingen het weer vergeten, maar het wordt niet overgeslagen. Daarnaast is het logisch dat je niet alles kunt behandelen en dat er keuzes gemaakt moeten worden. De leerlingen moeten nu de Egyptenaren, de Grieken en de Romeinen in iets meer dan twee maanden tijd 'doen', want we moeten het dit jaar ook nog 'even' over de Middeleeuwen en de Renaissance hebben. Kortom, er zit niets anders op (en dat was vroeger echt niet zoveel anders, alleen hadden ze toen in de bovenbouw wat meer lesuren) dan een ongelooflijke schat aan informatie in te perken.quote:Op donderdag 10 november 2005 22:00 schreef McCarthy het volgende:
[..]
imploderen van dat rijk. Ook zeer interresant.
Maar ook het rijk dat hij veroverd heeft: het perzische rijk. Als je alleen je kennis van het VWO moet hebben weet je niet eens dat dat bestaan heeft joh. Zlef er op trekken en compu spellen als civilization spelen leer je zoveel meer van.
Het probleem is inderdaad dat geschiedenis simpelweg te uitgebreid is om alles te bespreken.quote:Op maandag 14 november 2005 08:57 schreef RaisinGirl het volgende:
[..]
Ach, hou nou toch op. Dat wordt al in de brugklas besproken, toevallig heb ik het vorige week in mijn brugklassen H/A hierover gehad. Inderdaad niet heel uitgebreid en ongetwijfeld zullen veel leerlingen het weer vergeten, maar het wordt niet overgeslagen. Daarnaast is het logisch dat je niet alles kunt behandelen en dat er keuzes gemaakt moeten worden. De leerlingen moeten nu de Egyptenaren, de Grieken en de Romeinen in iets meer dan twee maanden tijd 'doen', want we moeten het dit jaar ook nog 'even' over de Middeleeuwen en de Renaissance hebben. Kortom, er zit niets anders op (en dat was vroeger echt niet zoveel anders, alleen hadden ze toen in de bovenbouw wat meer lesuren) dan een ongelooflijke schat aan informatie in te perken.
Ook na 4 jaar universiteit kan ik niet zeggen dat ik alles weet, en dat is wat dit vak betreft ook onmogelijk. Als je goed verbanden wilt leggen en iets van het vak wilt leren, moet je zeker niet gaan verzanden in details. Dat zie ik sommige geschiedenisdocenten wel doen, die willen dat de leerlingen alles meekrijgen, en geloof me, de leerlingen zien door de bomen het bos niet meer en halen alles door elkaar.
quote:De leerlingen moeten nu de Egyptenaren, de Grieken en de Romeinen in iets meer dan twee maanden tijd 'doen', want we moeten het dit jaar ook nog 'even' over de Middeleeuwen en de Renaissance hebben.
Daar is inderdaad relatief weinig aandacht voor.quote:Op maandag 14 november 2005 17:03 schreef BlaZ het volgende:
De Duitse eenwording/Fra-Pru oorlog, Franse revolutie/Napoleontische oorlogen, 1ste wereldoorlog
De bibliotheek staat vol met prachtige boeken op dit vlak, gebruik ze is mijn advies, dat heb ik ook gedaan en ik ben er tot op heden iig heel blij mee dat ik enige kennis van de geschiedenis heb.quote:Op zaterdag 12 november 2005 23:44 schreef kwakveense het volgende:
mja, maar ik zou wel graag gewoon meer weten...*nerdalert*
Maar aan wie ligt dat dan? Aan het VWO of aan jou? Ik bedoel: Als het je niet interesseert zul je inderdaad weinig leren, gewoon omdat je het niet opneemt. Ik had hetzelfde met wis- en natuurkunde.quote:Op maandag 14 november 2005 20:05 schreef pfaf het volgende:
Ik heb helemaal níets geleerd tijdens de VWO. Jaartallen e.d. hoeven van mij ook niet zo zeer, maar ik had wel iets mogen leren.
Ik ben wel degelijk geinteresseerd, ik gaf enkel aan dat je tijdens het VWO geschiedenis gewoon niets leert, op logisch nadenken na. Ik heb negens gehaald voor geschiedenis tentamens zonder dat ik het geleerd had. Iedereen die logisch na kan denken en een beetje inlevend vermogen heeft kan uit een bron de juiste antwoorden halen. ( Ik heb het over het VWO, voor ik (oud-)geschiedenis-studenten voor de schenen trap.quote:Op dinsdag 15 november 2005 08:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Maar aan wie ligt dat dan? Aan het VWO of aan jou? Ik bedoel: Als het je niet interesseert zul je inderdaad weinig leren, gewoon omdat je het niet opneemt. Ik had hetzelfde met wis- en natuurkunde.
ja, i know...de hele studiezaal geschiedenis in de UB staat vol met boeken die ik wel zou willen lezen...quote:Op maandag 14 november 2005 19:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De bibliotheek staat vol met prachtige boeken op dit vlak, gebruik ze is mijn advies, dat heb ik ook gedaan en ik ben er tot op heden iig heel blij mee dat ik enige kennis van de geschiedenis heb.
Neequote:Op zaterdag 31 december 2005 14:48 schreef JimmyJames het volgende:
Delen anderen de mening dat kolonialisme wordt overbelicht bij GS op de middelbare school?
Misschien had het geholpen als je voor je proefwerk de stof even had doorgenomen, c.q als je gewoon in de les opgelet had?quote:Op maandag 2 januari 2006 16:01 schreef thabit het volgende:
Vreselijk, geschiedenis op de middelbare school. Dan krijg je echt van die proefwerkvragen als "Waarom deed Luther dit en dat?". Ik dacht dan altijd "Hoe moet ik dat nou weten? Ik heb die man er nooit persoonlijk over gesproken." en vulde maar gewoon een lulverhaal in. Bij het terugkrijgen van het proefwerk vertelt de leraar altijd welk lulverhaal je in had moeten vullen, maar waarom het ene lulverhaal nou beter is dan het andere is me altijd ontgaan; echt overtuigend was het allemaal niet.
De leraar stelde veel vragen waarvan je het antwoord zelf moest proberen te bedenken. Er zaten slechts een paar vragen bij over feitjes die je moest leren; die had ik dan meestal nog wel goed.quote:Op maandag 2 januari 2006 16:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Misschien had het geholpen als je voor je proefwerk de stof even had doorgenomen, c.q als je gewoon in de les opgelet had?
Dit is dan weer een goed argument voor de volgende stelling.quote:Op maandag 2 januari 2006 16:17 schreef nickybol het volgende:
Sja jij bent nou eenmaal een bèta. Geschiedenis is niet exact. Je moet nadenken. Je kunt niet zoals in de wiskunde een logisch proces afdraaien.
Neen.quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:48 schreef JimmyJames het volgende:
Delen anderen de mening dat kolonialisme wordt overbelicht bij GS op de middelbare school?
Ja, voor wie? Jij geeft eigenlijk gewoon een perfect voorbeeld van hoe verschillend mensen kunnen zijn. Hoe makkelijk jij een wiskundesom maakt, zo makkelijk maak ik een geschiedenisopdracht. Ik vind absoluut niet dat Geschiedenis op een (te) hoog niveau wordt onderwezen, maar vind dat wel van Wiskunde. Gewoon omdat ik dat niet kan. Dan heb ik nog het voordeel dat Wiskunde wel is opgedeeld (A, B, 1, 2). Misschien zouden ze dat bij Geschiedenis ook maar moeten doen.quote:Op maandag 2 januari 2006 16:43 schreef thabit het volgende:
[..]
Dit is dan weer een goed argument voor de volgende stelling.
Stelling. Geschiedenis wordt op de middelbare school op een veel te hoog niveau onderwezen en wiskunde op een veel te laag niveau.
Waar jij kennelijk moeite mee had, is wat je noemt 'standplaatsgebondenheid'. Deze vaardigheid, die de docent geacht wordt leerlingen aan te leren, betekent dat je je kunt verplaatsen in motieven, waarden en opvattingen van mensen van vroeger (in een bepaald tijdvak) en dat je situaties en personen uit het verleden kunt beoordelen rekening houdend met de opvattingen uit die tijd. Bij vraagstellingen mbt deze standplaatsgebondeheid gaat het om de argumentatie en de inleving. Ik kan natuurlijk niet beoordelen in hoeverre jouw docent dit goed deed.quote:Op maandag 2 januari 2006 16:01 schreef thabit het volgende:
Vreselijk, geschiedenis op de middelbare school. Dan krijg je echt van die proefwerkvragen als "Waarom deed Luther dit en dat?". Ik dacht dan altijd "Hoe moet ik dat nou weten? Ik heb die man er nooit persoonlijk over gesproken." en vulde maar gewoon een lulverhaal in. Bij het terugkrijgen van het proefwerk vertelt de leraar altijd welk lulverhaal je in had moeten vullen, maar waarom het ene lulverhaal nou beter is dan het andere is me altijd ontgaan; echt overtuigend was het allemaal niet.
Ik doe dit jaar examen en weet dat allemaal niet. Maar ik heb ook al 2 jaar geen geschiedenis meer. Maar dan nog wel zielig dat ik dat niet weet eigenlijk. Maarja, nooit geleerd. De nadruk wordt meer op dingen gelegd waarin Nederland een rol speelde. De Azteken en Egyptenaren is allemaal brugklaswerk.quote:Op donderdag 10 november 2005 18:13 schreef McCarthy het volgende:
Zou de gemiddelde VWOer die net zijn eindexamen heeft gehaald iets weten van de massale volksverhuizingen/veranderingen in europa en mediterane gebied anno 1250 voor Chr? Ook maar 3 culturen kunnen noemen in het oude midden oosten (ik lepel er zo minsten 10 op)? Zouden ze weten dat Nederland onderdeel is geweest van het grote Duitse rijk (in de middeleeuwen dan natuurlijk)?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |