ja, i know...de hele studiezaal geschiedenis in de UB staat vol met boeken die ik wel zou willen lezen...quote:Op maandag 14 november 2005 19:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De bibliotheek staat vol met prachtige boeken op dit vlak, gebruik ze is mijn advies, dat heb ik ook gedaan en ik ben er tot op heden iig heel blij mee dat ik enige kennis van de geschiedenis heb.
Neequote:Op zaterdag 31 december 2005 14:48 schreef JimmyJames het volgende:
Delen anderen de mening dat kolonialisme wordt overbelicht bij GS op de middelbare school?
Misschien had het geholpen als je voor je proefwerk de stof even had doorgenomen, c.q als je gewoon in de les opgelet had?quote:Op maandag 2 januari 2006 16:01 schreef thabit het volgende:
Vreselijk, geschiedenis op de middelbare school. Dan krijg je echt van die proefwerkvragen als "Waarom deed Luther dit en dat?". Ik dacht dan altijd "Hoe moet ik dat nou weten? Ik heb die man er nooit persoonlijk over gesproken." en vulde maar gewoon een lulverhaal in. Bij het terugkrijgen van het proefwerk vertelt de leraar altijd welk lulverhaal je in had moeten vullen, maar waarom het ene lulverhaal nou beter is dan het andere is me altijd ontgaan; echt overtuigend was het allemaal niet.
De leraar stelde veel vragen waarvan je het antwoord zelf moest proberen te bedenken. Er zaten slechts een paar vragen bij over feitjes die je moest leren; die had ik dan meestal nog wel goed.quote:Op maandag 2 januari 2006 16:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Misschien had het geholpen als je voor je proefwerk de stof even had doorgenomen, c.q als je gewoon in de les opgelet had?
Dit is dan weer een goed argument voor de volgende stelling.quote:Op maandag 2 januari 2006 16:17 schreef nickybol het volgende:
Sja jij bent nou eenmaal een bèta. Geschiedenis is niet exact. Je moet nadenken. Je kunt niet zoals in de wiskunde een logisch proces afdraaien.
Neen.quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:48 schreef JimmyJames het volgende:
Delen anderen de mening dat kolonialisme wordt overbelicht bij GS op de middelbare school?
Ja, voor wie? Jij geeft eigenlijk gewoon een perfect voorbeeld van hoe verschillend mensen kunnen zijn. Hoe makkelijk jij een wiskundesom maakt, zo makkelijk maak ik een geschiedenisopdracht. Ik vind absoluut niet dat Geschiedenis op een (te) hoog niveau wordt onderwezen, maar vind dat wel van Wiskunde. Gewoon omdat ik dat niet kan. Dan heb ik nog het voordeel dat Wiskunde wel is opgedeeld (A, B, 1, 2). Misschien zouden ze dat bij Geschiedenis ook maar moeten doen.quote:Op maandag 2 januari 2006 16:43 schreef thabit het volgende:
[..]
Dit is dan weer een goed argument voor de volgende stelling.
Stelling. Geschiedenis wordt op de middelbare school op een veel te hoog niveau onderwezen en wiskunde op een veel te laag niveau.
Waar jij kennelijk moeite mee had, is wat je noemt 'standplaatsgebondenheid'. Deze vaardigheid, die de docent geacht wordt leerlingen aan te leren, betekent dat je je kunt verplaatsen in motieven, waarden en opvattingen van mensen van vroeger (in een bepaald tijdvak) en dat je situaties en personen uit het verleden kunt beoordelen rekening houdend met de opvattingen uit die tijd. Bij vraagstellingen mbt deze standplaatsgebondeheid gaat het om de argumentatie en de inleving. Ik kan natuurlijk niet beoordelen in hoeverre jouw docent dit goed deed.quote:Op maandag 2 januari 2006 16:01 schreef thabit het volgende:
Vreselijk, geschiedenis op de middelbare school. Dan krijg je echt van die proefwerkvragen als "Waarom deed Luther dit en dat?". Ik dacht dan altijd "Hoe moet ik dat nou weten? Ik heb die man er nooit persoonlijk over gesproken." en vulde maar gewoon een lulverhaal in. Bij het terugkrijgen van het proefwerk vertelt de leraar altijd welk lulverhaal je in had moeten vullen, maar waarom het ene lulverhaal nou beter is dan het andere is me altijd ontgaan; echt overtuigend was het allemaal niet.
Ik doe dit jaar examen en weet dat allemaal niet. Maar ik heb ook al 2 jaar geen geschiedenis meer. Maar dan nog wel zielig dat ik dat niet weet eigenlijk. Maarja, nooit geleerd. De nadruk wordt meer op dingen gelegd waarin Nederland een rol speelde. De Azteken en Egyptenaren is allemaal brugklaswerk.quote:Op donderdag 10 november 2005 18:13 schreef McCarthy het volgende:
Zou de gemiddelde VWOer die net zijn eindexamen heeft gehaald iets weten van de massale volksverhuizingen/veranderingen in europa en mediterane gebied anno 1250 voor Chr? Ook maar 3 culturen kunnen noemen in het oude midden oosten (ik lepel er zo minsten 10 op)? Zouden ze weten dat Nederland onderdeel is geweest van het grote Duitse rijk (in de middeleeuwen dan natuurlijk)?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |