abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 november 2005 @ 18:13:40 #1
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32154467
dacht, zal ik hem in SES doen? toch maar hier

Ik wilde in dit topic eens over het het geschiedenis onderwijs op de middelbare school hebben. Ik zelf heb er echt weinig van geleerd en kan alleen wat vage kreten reproduceren. Het was allemaal heel thematisch op gezet:
- een dag uit het leven van een azteekse jongen.
- De bouw van een kerk
- een handelsreis naar de oostzee

Heel leuk allemaal en je zal er vast wel wat studievaardigheden aan hebben overgehouden maar qua geschiedenis heb je IMO verdomd weinig geleerd. Grote gebeurtenissen uit de vaderlandse, europese & wereld geschiedenis. Wanneer ze plaatsvonden en waarom. Daar ging het totaal niet over en is IMO wel belangrijk.

Zou de gemiddelde VWOer die net zijn eindexamen heeft gehaald iets weten van de massale volksverhuizingen/veranderingen in europa en mediterane gebied anno 1250 voor Chr? Ook maar 3 culturen kunnen noemen in het oude midden oosten (ik lepel er zo minsten 10 op)? Zouden ze weten dat Nederland onderdeel is geweest van het grote Duitse rijk (in de middeleeuwen dan natuurlijk)?

Ik vind dit soort dingen vele belangrijker dan te weten hoe een inheemse jongen op Java het kolonialisme ervaarde.

Ikzelf heb veel geleerd uit de 4 delen van nul tot nu

Schrijvers zijn nogal links maar je leert er meer van dan 6 jaar VWO. Ook blader ik veel door de encyclopdie en haal met enige regelmaat een boek uit de bibliotheek. Al met al veel leerzamer dan 6 jaar VWO.

[ Bericht 0% gewijzigd door McCarthy op 10-11-2005 18:30:07 ]
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  donderdag 10 november 2005 @ 18:15:04 #2
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_32154495
quote:
Op donderdag 10 november 2005 18:13 schreef McCarthy het volgende:

Die delen las ik ook toen ik 7 was.
  donderdag 10 november 2005 @ 18:17:39 #3
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32154554
quote:
Op donderdag 10 november 2005 18:15 schreef -Angel- het volgende:

[..]

precies
En dan kom je op het VWO, en dan heb je al zoveel meer kennis dan je in de komende 6 jaar zult leren.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_32154555
quote:
dacht, zal ik hem in SES doen? toch maar hier

[afbeelding]
Die heb ik ook allemaal gelezen. Erg leuk

Verder heb ik het idee dat die geschiedenisboekenschrijvers het vak geforceerd leuk of creatief willen maken.
nuff said.
pi_32154611
Ik heb geen bal geleerd van mijn geschiedenislessen op de middelbare school. Mijn docent die ik 5 van de 6 jr heb gehad, had namelijk de uitstraling van een zak hooi en wist die ook over te brengen in zijn lessen.

Een voorbeeldje:

"Ja dus maar en euh, dus maar en.. de Romeinen...dus maar en euhhhhhh... waren dus hetzelfde als de Grieken maar... dus dan en euh dus.... dan anders"

Ik heb de stof in m'n hoofd gepompt voor de toetsen en de examens en dat was het.

Ik weet geen bal over de geschiedenis van Europa, ik zou geen enkele cultuur in het MO kunnen opnoemen en alleen de "recente" geschiedenis (vanaf WOI ongeveer) van NL is mij bekend.

En ja, daar baal ik best wel van. Ik "voel" dat ik een grote kennisachterstand heb wat dat betreft, maar de nood is nou ook weer niet zo hoog om daar wat aan te doen .

Ohja, ik ben inmiddels al 7 jaar middelbare school af, dus echt representatief voor de huidige generatie ben ik niet.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  donderdag 10 november 2005 @ 18:21:33 #6
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32154646
Geschiedenisonderwijs is idd behoorlijk uitgekleed, erg jammer, 1600 slag bij Nieuwpoort wordt al een probleem voor velen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  donderdag 10 november 2005 @ 18:38:19 #7
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_32155087
quote:
Op donderdag 10 november 2005 18:15 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Broeder

Het is idd triest gesteld met geschiedenis, in die drie jaar VWO die ik heb gehad vóór de invoering van de 2e fase heb ik meer geleerd dan in de drie jaar erna. Als ik dan ook nog eens kijk naar het kennisniveau van die sukkels die bij mij in de collegebanken zitten word ik misselijk.

(verkapt vroegâh was alles beter-verhaal )
Mijn ouders kwamen uit een land waar met harde hand onderwezen werd en waar je alles uit je kop van voor naar achter moest weten Zij kunnen veertig, vijftig jaar later nog hele heldendichten opdreunen. Of dat misschien niet goed is geweest voor de creatieve en beïnvloedbare kindergeest, kan best, maar ze zijn capabeler en weten meer dan hun eigen kinderen.
As your attorney I advise you to rent a very fast car with no top.
pi_32155487
eindexamen gedaan in de onderwerpen nederlands-indie en rusland. Daar is wel het eea gebeurd, geschiedenis is er zodat je leert van het verleden en er een betere toekomst van te maken. Niemand zal nu nog hetzelfde doen als wat Stalin heeft gedaan bijvoorbeeld. Dadelijke komt er zo'n VWO'er met gigantisch veel kennis, vind dat de hele wereld als communist moet leven en ervoor zorgt dat alle gekleurde mensen de blanke mensen moeten dienen ...

Vandaar dat ik geschiedenis een belangrijk vak vind, dat je er ook dingen leert die niet zo heel belangrijk zijn is waar, maar toch.
pi_32155545
quote:
Op donderdag 10 november 2005 18:21 schreef Dagonet het volgende:
Geschiedenisonderwijs is idd behoorlijk uitgekleed, erg jammer, 1600 slag bij Nieuwpoort wordt al een probleem voor velen.
1600 slag bij nieuwpoort gaat nog wel, maar wie er vochten en waarom is mij eerlijk gezecht nog immer een raadsel. Het heeft eerlijk gezecht ook niet echt mijn interesse. Maar feit blijft inderdaad dat ik het idee heb dat ik meer geschiedenis geleerd heb door het spelen van civilization en colonization dan van de lessen op de middelbare school
pi_32155882
Alfje... Koop eens een cd-rommetje van 10 voor taal .
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  donderdag 10 november 2005 @ 19:10:44 #11
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_32155940
quote:

Schrijvers zijn nogal links
<zucht> Waar slaat dat nou weer op?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 10 november 2005 @ 19:10:59 #12
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_32155946
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:08 schreef XcUZ_Me het volgende:

Alfje... Koop eens een cd-rommetje van 10 voor taal .
Wat zech je?
pi_32156009
Toen ik aan mijn studie begon kwam ik er pas achter hoe weinig ik eigenlijk wist. Het stelt echt geen reet voor op de middelbare school, maar ja dat krijg je als men zo graag wil dat je "vaardigheden" leert.
"Hij besefte terdege dat dit op papier zetten riekte naar zelfingebeelde miskenning van een geraniumgeleerde die nooit echt gedurfd had zijn mond open te trekken." ©
pi_32156368
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

misschien hebben we over XXXX jaar wel allemaal hetzelfde koffiebruine kleurtje is een mooie quote die me nog goed bijstaat. lekker naieve gedachte.
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
  donderdag 10 november 2005 @ 19:32:12 #15
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_32156510
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:13 schreef Blokhut het volgende:

Toen ik aan mijn studie begon kwam ik er pas achter hoe weinig ik eigenlijk wist. Het stelt echt geen reet voor op de middelbare school, maar ja dat krijg je als men zo graag wil dat je "vaardigheden" leert.
Ben je er al achter hoe je er manager mee kunt worden?
pi_32156531
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:27 schreef electricity het volgende:

[..]

misschien hebben we over XXXX jaar wel allemaal hetzelfde koffiebruine kleurtje is een mooie quote die me nog goed bijstaat. lekker naieve gedachte.
Nou je het zegt..
Maar is dat schadelijk?
nuff said.
pi_32156589
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:32 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Ben je er al achter hoe je er manager mee kunt worden?
Nee, ik heb je advies ter harte genomen en ik ga lekker leraar worden.
"Hij besefte terdege dat dit op papier zetten riekte naar zelfingebeelde miskenning van een geraniumgeleerde die nooit echt gedurfd had zijn mond open te trekken." ©
  Moderator donderdag 10 november 2005 @ 19:37:21 #18
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_32156669
SESmodje in actiee
Mijn leraar was meer een bron van irritatie dan inspiratie.
Alleen maar 2e wereldoorlog enzo, voor 1900 kwamen we niet.

VMBO TL jaar 3 (basis Geschiedenis)

Jaar 4 hierom dus niet genomen, het boeide wel, maar ik kon volgens hem geen verbanden leggen en hij raadde verdere geschiedenis lessen af...
Had ik het al over een bron van irritatie?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 10 november 2005 @ 19:40:04 #19
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_32156772
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:34 schreef Blokhut het volgende:

Nee, ik heb je advies ter harte genomen en ik ga lekker leraar worden.
Verstandig. Verstandig.
  Moderator donderdag 10 november 2005 @ 19:41:21 #20
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_32156801
O ja, de leraar zelf was wel oke, kon het dus boeiend uit leggen, maar té veel 2e wereld oorlog, dat was álles...
O ja, en we hadden (achteraf) ook nog de VOC gehad, maar dat had ik ook bij aardrijkskunde gehad (mengeling AK en Geschiedenis jaar 1 en 2)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 10 november 2005 @ 19:41:22 #21
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_32156803
_Angel_ blijven we wel on-topic?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 10 november 2005 @ 19:43:53 #22
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_32156870
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:

_Angel_ blijven we wel on-topic?
  donderdag 10 november 2005 @ 19:57:47 #23
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_32157276
Tja, Geschiedenis is en blijft ook gewoon een twistpunt.

Wat moet er volgens jullie in die 6 jaar VWO (even daarvan uitgaande) onderwezen worden? Alleen Nederlandse geschiedenis? Alleen Europese geschiedenis? Alleen recente geschiedenis? Hoe breder, hoe meer stof.

Ik heb veel geleerd de afgelopen 6 jaar. Ik ben een kindje van de Tweede Fase en heb met veel interesse en motivatie de geschiedenisboeken doorgewerkt. Nu zal ik waarschijnlijk ook nog wat meer weten dan de rest van mijn klas, omdat mijn interesse ook duidelijk en vooral bij het vak Geschiedenis ligt. Maar nee, ik kan inderdaad niet heel veel vertellen over Nieuwpoort in 1600. Heb ik daarom meteen weinig opgestoken?
  donderdag 10 november 2005 @ 21:50:31 #24
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32161210
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

ik merk even op dat het niet helemaal objectief is. Mag dat nou ook al niet meer. Ik prijs het verder alleen maar: top cartoon serie die nog enes zeer leerzaam is ook.
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:27 schreef electricity het volgende:

[..]

Deze quote had ik mede in gedachte.
  donderdag 10 november 2005 @ 21:54:20 #25
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32161335
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:41 schreef Renesite het volgende:
O ja, de leraar zelf was wel oke, kon het dus boeiend uit leggen, maar té veel 2e wereld oorlog, dat was álles...
O ja, en we hadden (achteraf) ook nog de VOC gehad, maar dat had ik ook bij aardrijkskunde gehad (mengeling AK en Geschiedenis jaar 1 en 2)
je kan je bijvoorbeeld afrvagen waarom er continue op de "handel" met indonesie gefixeerd is terwijl de handel met europa zelf vele malen belangrijker was. En waarom denk je dat 1672 een crisisjaar was? Juist, protectionisme en mercantilisme waardoor de handel in duigen lag, iets dat ook nu nog de kop op steekt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')