abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 november 2005 @ 18:13:40 #1
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32154467
dacht, zal ik hem in SES doen? toch maar hier

Ik wilde in dit topic eens over het het geschiedenis onderwijs op de middelbare school hebben. Ik zelf heb er echt weinig van geleerd en kan alleen wat vage kreten reproduceren. Het was allemaal heel thematisch op gezet:
- een dag uit het leven van een azteekse jongen.
- De bouw van een kerk
- een handelsreis naar de oostzee

Heel leuk allemaal en je zal er vast wel wat studievaardigheden aan hebben overgehouden maar qua geschiedenis heb je IMO verdomd weinig geleerd. Grote gebeurtenissen uit de vaderlandse, europese & wereld geschiedenis. Wanneer ze plaatsvonden en waarom. Daar ging het totaal niet over en is IMO wel belangrijk.

Zou de gemiddelde VWOer die net zijn eindexamen heeft gehaald iets weten van de massale volksverhuizingen/veranderingen in europa en mediterane gebied anno 1250 voor Chr? Ook maar 3 culturen kunnen noemen in het oude midden oosten (ik lepel er zo minsten 10 op)? Zouden ze weten dat Nederland onderdeel is geweest van het grote Duitse rijk (in de middeleeuwen dan natuurlijk)?

Ik vind dit soort dingen vele belangrijker dan te weten hoe een inheemse jongen op Java het kolonialisme ervaarde.

Ikzelf heb veel geleerd uit de 4 delen van nul tot nu

Schrijvers zijn nogal links maar je leert er meer van dan 6 jaar VWO. Ook blader ik veel door de encyclopdie en haal met enige regelmaat een boek uit de bibliotheek. Al met al veel leerzamer dan 6 jaar VWO.

[ Bericht 0% gewijzigd door McCarthy op 10-11-2005 18:30:07 ]
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  donderdag 10 november 2005 @ 18:15:04 #2
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_32154495
quote:
Op donderdag 10 november 2005 18:13 schreef McCarthy het volgende:

Ikzelf heb veel geleerd uit de 4 delen van nul tot nu
Die delen las ik ook toen ik 7 was.
  donderdag 10 november 2005 @ 18:17:39 #3
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32154554
quote:
Op donderdag 10 november 2005 18:15 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Die delen las ik ook toen ik 7 was.
precies
En dan kom je op het VWO, en dan heb je al zoveel meer kennis dan je in de komende 6 jaar zult leren.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_32154555
quote:
Op donderdag 10 november 2005 18:13 schreef McCarthy het volgende:
dacht, zal ik hem in SES doen? toch maar hier

Ikzelf heb veel geleerd uit de 4 delen van nul tot nu
[afbeelding]
Die heb ik ook allemaal gelezen. Erg leuk

Verder heb ik het idee dat die geschiedenisboekenschrijvers het vak geforceerd leuk of creatief willen maken.
nuff said.
pi_32154611
Ik heb geen bal geleerd van mijn geschiedenislessen op de middelbare school. Mijn docent die ik 5 van de 6 jr heb gehad, had namelijk de uitstraling van een zak hooi en wist die ook over te brengen in zijn lessen.

Een voorbeeldje:

"Ja dus maar en euh, dus maar en.. de Romeinen...dus maar en euhhhhhh... waren dus hetzelfde als de Grieken maar... dus dan en euh dus.... dan anders"



Ik heb de stof in m'n hoofd gepompt voor de toetsen en de examens en dat was het.

Ik weet geen bal over de geschiedenis van Europa, ik zou geen enkele cultuur in het MO kunnen opnoemen en alleen de "recente" geschiedenis (vanaf WOI ongeveer) van NL is mij bekend.

En ja, daar baal ik best wel van. Ik "voel" dat ik een grote kennisachterstand heb wat dat betreft, maar de nood is nou ook weer niet zo hoog om daar wat aan te doen .

Ohja, ik ben inmiddels al 7 jaar middelbare school af, dus echt representatief voor de huidige generatie ben ik niet.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  donderdag 10 november 2005 @ 18:21:33 #6
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32154646
Geschiedenisonderwijs is idd behoorlijk uitgekleed, erg jammer, 1600 slag bij Nieuwpoort wordt al een probleem voor velen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  donderdag 10 november 2005 @ 18:38:19 #7
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_32155087
quote:
Op donderdag 10 november 2005 18:15 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Die delen las ik ook toen ik 7 was.
Broeder

Het is idd triest gesteld met geschiedenis, in die drie jaar VWO die ik heb gehad vóór de invoering van de 2e fase heb ik meer geleerd dan in de drie jaar erna. Als ik dan ook nog eens kijk naar het kennisniveau van die sukkels die bij mij in de collegebanken zitten word ik misselijk.

(verkapt vroegâh was alles beter-verhaal )
Mijn ouders kwamen uit een land waar met harde hand onderwezen werd en waar je alles uit je kop van voor naar achter moest weten Zij kunnen veertig, vijftig jaar later nog hele heldendichten opdreunen. Of dat misschien niet goed is geweest voor de creatieve en beïnvloedbare kindergeest, kan best, maar ze zijn capabeler en weten meer dan hun eigen kinderen.
As your attorney I advise you to rent a very fast car with no top.
pi_32155487
eindexamen gedaan in de onderwerpen nederlands-indie en rusland. Daar is wel het eea gebeurd, geschiedenis is er zodat je leert van het verleden en er een betere toekomst van te maken. Niemand zal nu nog hetzelfde doen als wat Stalin heeft gedaan bijvoorbeeld. Dadelijke komt er zo'n VWO'er met gigantisch veel kennis, vind dat de hele wereld als communist moet leven en ervoor zorgt dat alle gekleurde mensen de blanke mensen moeten dienen ...

Vandaar dat ik geschiedenis een belangrijk vak vind, dat je er ook dingen leert die niet zo heel belangrijk zijn is waar, maar toch.
pi_32155545
quote:
Op donderdag 10 november 2005 18:21 schreef Dagonet het volgende:
Geschiedenisonderwijs is idd behoorlijk uitgekleed, erg jammer, 1600 slag bij Nieuwpoort wordt al een probleem voor velen.
1600 slag bij nieuwpoort gaat nog wel, maar wie er vochten en waarom is mij eerlijk gezecht nog immer een raadsel. Het heeft eerlijk gezecht ook niet echt mijn interesse. Maar feit blijft inderdaad dat ik het idee heb dat ik meer geschiedenis geleerd heb door het spelen van civilization en colonization dan van de lessen op de middelbare school
pi_32155882
Alfje... Koop eens een cd-rommetje van 10 voor taal .
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  donderdag 10 november 2005 @ 19:10:44 #11
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_32155940
quote:
Op donderdag 10 november 2005 18:13 schreef McCarthy het volgende:

Schrijvers zijn nogal links
<zucht> Waar slaat dat nou weer op?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 10 november 2005 @ 19:10:59 #12
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_32155946
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:08 schreef XcUZ_Me het volgende:

Alfje... Koop eens een cd-rommetje van 10 voor taal .
Wat zech je?
pi_32156009
Toen ik aan mijn studie begon kwam ik er pas achter hoe weinig ik eigenlijk wist. Het stelt echt geen reet voor op de middelbare school, maar ja dat krijg je als men zo graag wil dat je "vaardigheden" leert.
"Hij besefte terdege dat dit op papier zetten riekte naar zelfingebeelde miskenning van een geraniumgeleerde die nooit echt gedurfd had zijn mond open te trekken." ©
pi_32156368
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

<zucht> Waar slaat dat nou weer op?
misschien hebben we over XXXX jaar wel allemaal hetzelfde koffiebruine kleurtje is een mooie quote die me nog goed bijstaat. lekker naieve gedachte.
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
  donderdag 10 november 2005 @ 19:32:12 #15
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_32156510
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:13 schreef Blokhut het volgende:

Toen ik aan mijn studie begon kwam ik er pas achter hoe weinig ik eigenlijk wist. Het stelt echt geen reet voor op de middelbare school, maar ja dat krijg je als men zo graag wil dat je "vaardigheden" leert.
Ben je er al achter hoe je er manager mee kunt worden?
pi_32156531
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:27 schreef electricity het volgende:

[..]

misschien hebben we over XXXX jaar wel allemaal hetzelfde koffiebruine kleurtje is een mooie quote die me nog goed bijstaat. lekker naieve gedachte.
Nou je het zegt..
Maar is dat schadelijk?
nuff said.
pi_32156589
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:32 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Ben je er al achter hoe je er manager mee kunt worden?
Nee, ik heb je advies ter harte genomen en ik ga lekker leraar worden.
"Hij besefte terdege dat dit op papier zetten riekte naar zelfingebeelde miskenning van een geraniumgeleerde die nooit echt gedurfd had zijn mond open te trekken." ©
  Moderator donderdag 10 november 2005 @ 19:37:21 #18
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_32156669
SESmodje in actiee
Mijn leraar was meer een bron van irritatie dan inspiratie.
Alleen maar 2e wereldoorlog enzo, voor 1900 kwamen we niet.

VMBO TL jaar 3 (basis Geschiedenis)

Jaar 4 hierom dus niet genomen, het boeide wel, maar ik kon volgens hem geen verbanden leggen en hij raadde verdere geschiedenis lessen af...
Had ik het al over een bron van irritatie?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 10 november 2005 @ 19:40:04 #19
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_32156772
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:34 schreef Blokhut het volgende:

Nee, ik heb je advies ter harte genomen en ik ga lekker leraar worden.
Verstandig. Verstandig.
  Moderator donderdag 10 november 2005 @ 19:41:21 #20
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_32156801
O ja, de leraar zelf was wel oke, kon het dus boeiend uit leggen, maar té veel 2e wereld oorlog, dat was álles...
O ja, en we hadden (achteraf) ook nog de VOC gehad, maar dat had ik ook bij aardrijkskunde gehad (mengeling AK en Geschiedenis jaar 1 en 2)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 10 november 2005 @ 19:41:22 #21
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_32156803
_Angel_ blijven we wel on-topic?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 10 november 2005 @ 19:43:53 #22
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_32156870
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:

_Angel_ blijven we wel on-topic?
  donderdag 10 november 2005 @ 19:57:47 #23
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_32157276
Tja, Geschiedenis is en blijft ook gewoon een twistpunt.

Wat moet er volgens jullie in die 6 jaar VWO (even daarvan uitgaande) onderwezen worden? Alleen Nederlandse geschiedenis? Alleen Europese geschiedenis? Alleen recente geschiedenis? Hoe breder, hoe meer stof.

Ik heb veel geleerd de afgelopen 6 jaar. Ik ben een kindje van de Tweede Fase en heb met veel interesse en motivatie de geschiedenisboeken doorgewerkt. Nu zal ik waarschijnlijk ook nog wat meer weten dan de rest van mijn klas, omdat mijn interesse ook duidelijk en vooral bij het vak Geschiedenis ligt. Maar nee, ik kan inderdaad niet heel veel vertellen over Nieuwpoort in 1600. Heb ik daarom meteen weinig opgestoken?
  donderdag 10 november 2005 @ 21:50:31 #24
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32161210
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

<zucht> Waar slaat dat nou weer op?
ik merk even op dat het niet helemaal objectief is. Mag dat nou ook al niet meer. Ik prijs het verder alleen maar: top cartoon serie die nog enes zeer leerzaam is ook.
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:27 schreef electricity het volgende:

[..]

misschien hebben we over XXXX jaar wel allemaal hetzelfde koffiebruine kleurtje is een mooie quote die me nog goed bijstaat. lekker naieve gedachte.

Deze quote had ik mede in gedachte.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  donderdag 10 november 2005 @ 21:54:20 #25
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32161335
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:41 schreef Renesite het volgende:
O ja, de leraar zelf was wel oke, kon het dus boeiend uit leggen, maar té veel 2e wereld oorlog, dat was álles...
O ja, en we hadden (achteraf) ook nog de VOC gehad, maar dat had ik ook bij aardrijkskunde gehad (mengeling AK en Geschiedenis jaar 1 en 2)
je kan je bijvoorbeeld afrvagen waarom er continue op de "handel" met indonesie gefixeerd is terwijl de handel met europa zelf vele malen belangrijker was. En waarom denk je dat 1672 een crisisjaar was? Juist, protectionisme en mercantilisme waardoor de handel in duigen lag, iets dat ook nu nog de kop op steekt.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_32161374
ik merk persoonlijk dat ik redelijk op de hoogte ben waar ik interesse in getoond heb in het verleden maar dat mijn kennis tijdtechnisch grote gaten kent. bv wat gebeurde er naar alexander de grote, ik kan het zo niet navertellen om het zo maar zeggen.

wat is de exacte oorzaak van het verdwijnen van de kennis uit de griekse en romeinse tijd??
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  donderdag 10 november 2005 @ 21:58:49 #27
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32161466
quote:
Op donderdag 10 november 2005 19:57 schreef BlaatschaaP het volgende:
Tja, Geschiedenis is en blijft ook gewoon een twistpunt.

Wat moet er volgens jullie in die 6 jaar VWO (even daarvan uitgaande) onderwezen worden? Alleen Nederlandse geschiedenis? Alleen Europese geschiedenis? Alleen recente geschiedenis? Hoe breder, hoe meer stof.
er zou dus wat meer aandacht mogen komen voor belangrijke gebeurtenissen (in zowel de vaderlandse, europese als wereld geschiedenis), de oorzaak er van, hun gevolgen, en wanneer ze plaats vonden.

Volksverhuizingen anno 400 na chr is imo zwaar onderbelicht.
Waarom rukten de mongolen op anno 1150
quote:
Ik heb veel geleerd de afgelopen 6 jaar. Ik ben een kindje van de Tweede Fase en heb met veel interesse en motivatie de geschiedenisboeken doorgewerkt. Nu zal ik waarschijnlijk ook nog wat meer weten dan de rest van mijn klas, omdat mijn interesse ook duidelijk en vooral bij het vak Geschiedenis ligt. Maar nee, ik kan inderdaad niet heel veel vertellen over Nieuwpoort in 1600. Heb ik daarom meteen weinig opgestoken?
kan je iets concreter worden. Wat heb je geleerd?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  donderdag 10 november 2005 @ 22:00:49 #28
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32161534
quote:
Op donderdag 10 november 2005 21:55 schreef komrad het volgende:
ik merk persoonlijk dat ik redelijk op de hoogte ben waar ik interesse in getoond heb in het verleden maar dat mijn kennis tijdtechnisch grote gaten kent. bv wat gebeurde er naar alexander de grote, ik kan het zo niet navertellen om het zo maar zeggen.
imploderen van dat rijk. Ook zeer interresant.
Maar ook het rijk dat hij veroverd heeft: het perzische rijk. Als je alleen je kennis van het VWO moet hebben weet je niet eens dat dat bestaan heeft joh. Zlef er op trekken en compu spellen als civilization spelen leer je zoveel meer van.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_32180038
quote:
Op donderdag 10 november 2005 21:55 schreef komrad het volgende:
wat is de exacte oorzaak van het verdwijnen van de kennis uit de griekse en romeinse tijd??
Veel kennis is gewoon overgeleverd aan verdere generaties, met de herinteresse in de klassieke werken in de 12de eeuw kwam veel kennis weer te boven en dan vooral via de arabische wereld(!) omdat die al sinds hun opkomst een rijke, wetenschappelijke cultuur kenden die was gestoeld op de kennis van de klassieke oudheid. Uiteraard kan niet alle kennis zijn overgeleverd, zo is er ook veel vergaan, met opzet (vernietigen werken die niet stroken met de katholieke kerk) of per ongeluk (brand, verwering, etc).

Zelf ben ik door het vak geschiedenis op de middelbare school ook niet veel wijzer geworden, om nog maar te zwijgen over het geschiedenisonderwijs op de basisschool. Uit nieuwsgierigheid ben ik zelf maar dingen over geschiedenis gaan lezen in mijn vrije tijd.
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
pi_32181176
quote:
Op donderdag 10 november 2005 18:13 schreef McCarthy het volgende:
dacht, zal ik hem in SES doen? toch maar hier

Ik wilde in dit topic eens over het het geschiedenis onderwijs op de middelbare school hebben. Ik zelf heb er echt weinig van geleerd en kan alleen wat vage kreten reproduceren. Het was allemaal heel thematisch op gezet:
- een dag uit het leven van een azteekse jongen.
- De bouw van een kerk
- een handelsreis naar de oostzee

Heel leuk allemaal en je zal er vast wel wat studievaardigheden aan hebben overgehouden maar qua geschiedenis heb je IMO verdomd weinig geleerd. Grote gebeurtenissen uit de vaderlandse, europese & wereld geschiedenis. Wanneer ze plaatsvonden en waarom. Daar ging het totaal niet over en is IMO wel belangrijk.

Zou de gemiddelde VWOer die net zijn eindexamen heeft gehaald iets weten van de massale volksverhuizingen/veranderingen in europa en mediterane gebied anno 1250 voor Chr? Ook maar 3 culturen kunnen noemen in het oude midden oosten (ik lepel er zo minsten 10 op)? Zouden ze weten dat Nederland onderdeel is geweest van het grote Duitse rijk (in de middeleeuwen dan natuurlijk)?

Ik vind dit soort dingen vele belangrijker dan te weten hoe een inheemse jongen op Java het kolonialisme ervaarde.

Ikzelf heb veel geleerd uit de 4 delen van nul tot nu
[afbeelding]
Schrijvers zijn nogal links maar je leert er meer van dan 6 jaar VWO. Ook blader ik veel door de encyclopdie en haal met enige regelmaat een boek uit de bibliotheek. Al met al veel leerzamer dan 6 jaar VWO.
welk boek heb jijdan gehad.
ik had memo en dat was (redelijk) goed
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 11 november 2005 @ 15:57:45 #31
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_32181531
Ik heb enorm weinig geleerd bij geschiedenis en liet het dan ook vallen. Mijn liefde voor geschiedenis is pas aangewakkerd en nu vind ik het boeiend, alleen jammer dat ik zoveel dingen nu pas leer, die gewoon belangrijk zijn om te weten.

Ik heb overigens ook van nul tot nu gehad en later nog een boek, wat wel iets beter was.
pi_32188144
Slag bij Nieuwpoort:
Prins Maurits tegen de Spanjaarden.

Grappig is dat een van de meest bekende gebeurtenissen uit de tachtigjarige oorlog een heel atypische is. Het was namelijk geen oorlog van veldslagen. Meer van het veroveren en verdedigen van steden. Maurits ging ook eigenlijk tegen zijn zin, maar op last van de Staten Generaal zo ver de Zuidelijke Nederlanden in. Bij Nieuwpoort kwam het dus tot een veldslag.

Dit kan ik me nog herinneren uit m'n eerste jaar van m'n studie geschiedenis. Heb daarna eigenlijk niet veel meer met vaderlandse geschiedenis gedaan, laat staan met de geschiedenis van de Republiek. Maar goed, dat is dus zo ongeveer het verhaal van de Slag bij Nieuwpoort.
pi_32188441
Ik vond geschiedenis best leuk hoor, maar de leuke onderwerpen kwamen bijna niet aan bod. In de drie jaar geschiedenis heb ik zo ongeveer 1 of 2 hoofdstukken over de grieken en de romeinen gehad en hetzelfde over de middeleeuwen. Zo'n 6 hoofdstukken over de 2e wereld oorlog denk ik, terwijl ik dat weer juist geen leuk onderwerp vond na al die tijd over de 1e wereldoorlog, 2e wereldoorlog en communisme heb ik het maar laten vallen toen ik naar 4 havo ging omdat ik het niet meer leuk vond.
Uiteindelijk heb ik het meeste van wat ik weet denk ik wel geleerd uit zelfstudie.
pi_32189097
De geschiedenis is zo omvangrijk, dat je eigenlijk alleen maar vaardigheden kan aanleren en daarna jezelf verdiepen in de materie. Die vaardigheden leer je natuurlijk wel a.d.h.v. enkele casussen.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  vrijdag 11 november 2005 @ 22:15:15 #35
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32191608
er is in je schoolcariere overdreven veel aandacht voor WW2 inderdaad. Dat begint al op de basisschool
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  vrijdag 11 november 2005 @ 22:16:05 #36
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32191627
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 20:00 schreef Clio het volgende:
Slag bij Nieuwpoort:
Prins Maurits tegen de Spanjaarden.

Grappig is dat een van de meest bekende gebeurtenissen uit de tachtigjarige oorlog een heel atypische is. Het was namelijk geen oorlog van veldslagen. Meer van het veroveren en verdedigen van steden. Maurits ging ook eigenlijk tegen zijn zin, maar op last van de Staten Generaal zo ver de Zuidelijke Nederlanden in. Bij Nieuwpoort kwam het dus tot een veldslag.

Dit kan ik me nog herinneren uit m'n eerste jaar van m'n studie geschiedenis. Heb daarna eigenlijk niet veel meer met vaderlandse geschiedenis gedaan, laat staan met de geschiedenis van de Republiek. Maar goed, dat is dus zo ongeveer het verhaal van de Slag bij Nieuwpoort.
de bedoeling was toch dat hij een zeeroversnest ging uitroken. Stuite hij op die vermadelijke spanjaarden
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 12 november 2005 @ 23:05:22 #37
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_32219367
gymnasium oude stijl, geen geschiedenis gekozen...

ik weet dus kortgezegd geen kont meer, ga mezelf maar weer langzaam inlezen in de vaderlandse, engelse, europese en wereldgeschiedenis....ter algehele ontwikkeling...zucht...

ehb ook bar weinig onthouden van de klassieke geschiedenis en ken al helemaal geen jaartallen. het beste ben ik thuis in de engelse geschiedenis die we kregen als achtergrond bij het literatuuronderwijs tijdens mijn studie engels...
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_32219521
Geldt niet voor elk vak dat slechts datgene wat interessant is, herhaald wordt of gebruikt wordt bij een vervolgstudie goed onthouden wordt?
  zaterdag 12 november 2005 @ 23:44:47 #39
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_32220491
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 23:09 schreef Monidique het volgende:
Geldt niet voor elk vak dat slechts datgene wat interessant is, herhaald wordt of gebruikt wordt bij een vervolgstudie goed onthouden wordt?
mja, maar ik zou wel graag gewoon meer weten...*nerdalert*
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
  zondag 13 november 2005 @ 01:15:15 #40
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_32222293
quote:
Op vrijdag 11 november 2005 22:16 schreef McCarthy het volgende:

[..]

de bedoeling was toch dat hij een zeeroversnest ging uitroken. Stuite hij op die vermadelijke spanjaarden
De bedoeling was om Duinkerken te veroveren om dat te ruilen tegen de Engelsen voor het kwijtschelden van de schulden aan Engeland. (De engelsen waren 42 jaar eerder Calais verloren aan de Fransen en wilden weer grondgebied op het vaste land)

Duinkerken was geen zeeroversnest maar een "kapers"nest die werkten met Spaanse kapersbrijven.

In 1646 werd Duinkerken trouwens wel veroverd door een gezamenlijke aanval van Nederlanders en Fransen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_32227211
quote:
Op zondag 13 november 2005 01:15 schreef BlaZ het volgende:

[..]

De bedoeling was om Duinkerken te veroveren om dat te ruilen tegen de Engelsen voor het kwijtschelden van de schulden aan Engeland. (De engelsen waren 42 jaar eerder Calais verloren aan de Fransen en wilden weer grondgebied op het vaste land)

Duinkerken was geen zeeroversnest maar een "kapers"nest die werkten met Spaanse kapersbrijven.

In 1646 werd Duinkerken trouwens wel veroverd door een gezamenlijke aanval van Nederlanders en Fransen.
Kijk, heb ik ook weer wat geleerd. Bedankt
pi_32251338
quote:
Op donderdag 10 november 2005 22:00 schreef McCarthy het volgende:

[..]

imploderen van dat rijk. Ook zeer interresant.
Maar ook het rijk dat hij veroverd heeft: het perzische rijk. Als je alleen je kennis van het VWO moet hebben weet je niet eens dat dat bestaan heeft joh. Zlef er op trekken en compu spellen als civilization spelen leer je zoveel meer van.
Ach, hou nou toch op. Dat wordt al in de brugklas besproken, toevallig heb ik het vorige week in mijn brugklassen H/A hierover gehad. Inderdaad niet heel uitgebreid en ongetwijfeld zullen veel leerlingen het weer vergeten, maar het wordt niet overgeslagen. Daarnaast is het logisch dat je niet alles kunt behandelen en dat er keuzes gemaakt moeten worden. De leerlingen moeten nu de Egyptenaren, de Grieken en de Romeinen in iets meer dan twee maanden tijd 'doen', want we moeten het dit jaar ook nog 'even' over de Middeleeuwen en de Renaissance hebben. Kortom, er zit niets anders op (en dat was vroeger echt niet zoveel anders, alleen hadden ze toen in de bovenbouw wat meer lesuren) dan een ongelooflijke schat aan informatie in te perken.

Ook na 4 jaar universiteit kan ik niet zeggen dat ik alles weet, en dat is wat dit vak betreft ook onmogelijk. Als je goed verbanden wilt leggen en iets van het vak wilt leren, moet je zeker niet gaan verzanden in details. Dat zie ik sommige geschiedenisdocenten wel doen, die willen dat de leerlingen alles meekrijgen, en geloof me, de leerlingen zien door de bomen het bos niet meer en halen alles door elkaar.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_32251998
Lang geleden Gym geaan en een prachtige edoch zeer gekleurde versie van de recente geschiedenis gekregen. Mijn lerares was erg links geörienreerd en wist dat helaas niet te scheien van een objectieve kijk op de geschiedenis.

Op zich erg jammer want op die manier vergal je iemands interesse voor de geschiedenis in het algemeen. Het heeft bij mij een paar jaar geduurd voorddat ik weer begon te lezen.
  maandag 14 november 2005 @ 17:03:10 #44
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_32262227
quote:
Op maandag 14 november 2005 08:57 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Ach, hou nou toch op. Dat wordt al in de brugklas besproken, toevallig heb ik het vorige week in mijn brugklassen H/A hierover gehad. Inderdaad niet heel uitgebreid en ongetwijfeld zullen veel leerlingen het weer vergeten, maar het wordt niet overgeslagen. Daarnaast is het logisch dat je niet alles kunt behandelen en dat er keuzes gemaakt moeten worden. De leerlingen moeten nu de Egyptenaren, de Grieken en de Romeinen in iets meer dan twee maanden tijd 'doen', want we moeten het dit jaar ook nog 'even' over de Middeleeuwen en de Renaissance hebben. Kortom, er zit niets anders op (en dat was vroeger echt niet zoveel anders, alleen hadden ze toen in de bovenbouw wat meer lesuren) dan een ongelooflijke schat aan informatie in te perken.

Ook na 4 jaar universiteit kan ik niet zeggen dat ik alles weet, en dat is wat dit vak betreft ook onmogelijk. Als je goed verbanden wilt leggen en iets van het vak wilt leren, moet je zeker niet gaan verzanden in details. Dat zie ik sommige geschiedenisdocenten wel doen, die willen dat de leerlingen alles meekrijgen, en geloof me, de leerlingen zien door de bomen het bos niet meer en halen alles door elkaar.
Het probleem is inderdaad dat geschiedenis simpelweg te uitgebreid is om alles te bespreken.
quote:
De leerlingen moeten nu de Egyptenaren, de Grieken en de Romeinen in iets meer dan twee maanden tijd 'doen', want we moeten het dit jaar ook nog 'even' over de Middeleeuwen en de Renaissance hebben.


Dan moet je inderdaad wel erg veel weglaten.

Bepaalde periodes worden toch nog altijd enorm overbelicht en andere onderbelicht.

Nederlands indie wordt in mijn ogen altijd enorm overbelicht net als de 2de wereldoorlog.
De Duitse eenwording/Fra-Pru oorlog, Franse revolutie/Napoleontische oorlogen, 1ste wereldoorlog
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_32264169
quote:
Op maandag 14 november 2005 17:03 schreef BlaZ het volgende:
De Duitse eenwording/Fra-Pru oorlog, Franse revolutie/Napoleontische oorlogen, 1ste wereldoorlog
Daar is inderdaad relatief weinig aandacht voor.
pi_32266063
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 23:44 schreef kwakveense het volgende:

mja, maar ik zou wel graag gewoon meer weten...*nerdalert*
De bibliotheek staat vol met prachtige boeken op dit vlak, gebruik ze is mijn advies, dat heb ik ook gedaan en ik ben er tot op heden iig heel blij mee dat ik enige kennis van de geschiedenis heb.
  maandag 14 november 2005 @ 20:05:32 #47
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32267629
Ik heb helemaal níets geleerd tijdens de VWO. Jaartallen e.d. hoeven van mij ook niet zo zeer, maar ik had wel iets mogen leren.
  dinsdag 15 november 2005 @ 08:59:20 #48
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_32278532
quote:
Op maandag 14 november 2005 20:05 schreef pfaf het volgende:
Ik heb helemaal níets geleerd tijdens de VWO. Jaartallen e.d. hoeven van mij ook niet zo zeer, maar ik had wel iets mogen leren.
Maar aan wie ligt dat dan? Aan het VWO of aan jou? Ik bedoel: Als het je niet interesseert zul je inderdaad weinig leren, gewoon omdat je het niet opneemt. Ik had hetzelfde met wis- en natuurkunde.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 15 november 2005 @ 10:03:24 #49
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_32279446
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 08:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Maar aan wie ligt dat dan? Aan het VWO of aan jou? Ik bedoel: Als het je niet interesseert zul je inderdaad weinig leren, gewoon omdat je het niet opneemt. Ik had hetzelfde met wis- en natuurkunde.
Ik ben wel degelijk geinteresseerd, ik gaf enkel aan dat je tijdens het VWO geschiedenis gewoon niets leert, op logisch nadenken na. Ik heb negens gehaald voor geschiedenis tentamens zonder dat ik het geleerd had. Iedereen die logisch na kan denken en een beetje inlevend vermogen heeft kan uit een bron de juiste antwoorden halen. ( Ik heb het over het VWO, voor ik (oud-)geschiedenis-studenten voor de schenen trap. ) Hiermee weet ik echter nog niet hoe Nederland ontstaan is, wat de invloed van Spanje, Napoleon hier in was. En onderwerpen als de onafhankelijkheid van Belgie worden volgens mij helemaal niet behandeld.

Uiteraard hangt de kennis die je op een vakgebied opdoet af van de interesse en ook de vrije tijd die je bereidt bent te besteden, maar als ik kijk wat ik van brugklas tot examen heb geleerd, is dat nihil. Dan heb ik inderdaad op de basisschool meer geleerd a.d.h.v. de nul tot nu-strips.
pi_32566771
Even off-topic maar ik zie dat hier zich ook een aantal Geschiedenis studenten bevinden?
Ben ook van plan aankomende collegejaar Geschiedenis te gaan studeren maar ben ik nog niet zeker van of ik wel voor de klas wil staan. Ik zag dat je met Geschiedenis ook als beleidsmedewerker of manager kunt gaan werken. Ik kan me dit eigenlijk niet goed voorstellen: ik neem aan dat bedrijven/overheidsinstellingen toch meer hebben aan bijv. een bedrijfskundige dan aan een historicus op managementgebied?
pi_32722731
het wordt me uit de reacties niet helemaal duidelijk welke tijdvakken de mensen hier examen hebben gedaan; gechiedenis hebben gevolgd. Ik heb het idee dat geschiedenis een van de vakken is die het meest is uitgekleed ten bate van het hapklare onderwijs (of is dat ook weer een vooroordeel van mij). Ik heb nl het idee dat het flink is veranderd door de jaren en de laatste 10 met name. Ik heb VWO examen geschiedenis gedaan in (ehm...) 1992 geloof ik.

Ik heb alleen wat betreft mijn historische kennis en interesse meer gehad aan Latijn en Grieks. Wat betreft niet klassieke historische onderwerpen heb ik mij eigen interesse met name gevolgd.
Swept towards a new domain
Reversed in time, proceed in time
Swallowed by dimensions
Swallowed by the flames
pi_32740042
Ik zit in de tweede, en vorig jaar hebben we gewoon de late middeleeuwen overgeslagen, sterker nog, we hadden het halve boek overgeslagen .
Ich bin der Führer.
pi_32746785
had dat een reden? gebeurt dat vaker?
Swept towards a new domain
Reversed in time, proceed in time
Swallowed by dimensions
Swallowed by the flames
pi_32757917
Van de middeleeuwen was het om de toets niet te moeilijk/groot te maken... de rest was dan wel tijdgebrek, maar ik meen te herrineren dat er toch nog wel het een en ander belangerijks bij zat.
Ich bin der Führer.
pi_33569204
Het enige wat ik op et vwo heb geleerd is logisch nadenken en dingen begrijpen, daardoor kan ik nu, nu ik wel geintereseerd ben in geschiedenis (en andere vakken waar ik ook geen hol heb geleerd maar wel wat had willen leren), makkelijk mezelf onderwijzen op de gebieden die ik boeiend vind.
ik ben sowieso da bomb
pi_33572833
Het is toch ook onmogelijk om in een paar jaar millennia geschiedenis over te brengen.
Alles wat een leraar kan doen is een beetje basis leggen. Je interesse wekken. De rest moet je zelf doen.

Ik heb de mazzel gehad altijd leraren voor geschiedenis te hebben gehad die ik misschien persoonlijk niet allemaal echt graag mocht, maar die wel enthousiasme hadden voor hun vak en dat ook uitstraalden. Zelf heb ik altijd graag en veel gelezen. Het een en ander gecombineerd kon ik ook op het voortgezet onderwijs redelijk de discussie aangaan en meer met de stof doen dan leerlingen die geen boeken lazen, niet geinteresseerd waren in politiek, godsdienst en geschiedenis (hangen natuurlijk samen)
Dus...... wat je er van opsteekt en wat je er mee doet, ligt aan jezelf.

Maar dat geldt voor alle vakken. Wat L_V al zei.

Roepen dat je zo weinig hebt geleerd is lekker makkelijk. Neem dan zelf het initiatief om meer te leren.

Dat het onderwijs minder algemene kennis doceert dan het vroeger deed....eens...helaas. En daar ligt dan een taak voor ouders. En weer dat eigen initiatief.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  zaterdag 31 december 2005 @ 14:48:44 #57
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_33580369
Delen anderen de mening dat kolonialisme wordt overbelicht bij GS op de middelbare school?
Please Move The Deer Crossing Sign
  zaterdag 31 december 2005 @ 15:53:37 #58
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_33582753
quote:
Op maandag 14 november 2005 19:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

De bibliotheek staat vol met prachtige boeken op dit vlak, gebruik ze is mijn advies, dat heb ik ook gedaan en ik ben er tot op heden iig heel blij mee dat ik enige kennis van de geschiedenis heb.
ja, i know...de hele studiezaal geschiedenis in de UB staat vol met boeken die ik wel zou willen lezen...

ben alleen al zat tijd kwitj met het lezen vand e boeken voor mijn scriptie.

één periode weet ik straks in elk geval genoeg van: de engelse 18e eeuw...
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
  zaterdag 31 december 2005 @ 15:54:23 #59
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33582780
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 14:48 schreef JimmyJames het volgende:
Delen anderen de mening dat kolonialisme wordt overbelicht bij GS op de middelbare school?
Nee
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_33628352
Vreselijk, geschiedenis op de middelbare school. Dan krijg je echt van die proefwerkvragen als "Waarom deed Luther dit en dat?". Ik dacht dan altijd "Hoe moet ik dat nou weten? Ik heb die man er nooit persoonlijk over gesproken." en vulde maar gewoon een lulverhaal in. Bij het terugkrijgen van het proefwerk vertelt de leraar altijd welk lulverhaal je in had moeten vullen, maar waarom het ene lulverhaal nou beter is dan het andere is me altijd ontgaan; echt overtuigend was het allemaal niet.
  maandag 2 januari 2006 @ 16:07:17 #61
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33628529
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:01 schreef thabit het volgende:
Vreselijk, geschiedenis op de middelbare school. Dan krijg je echt van die proefwerkvragen als "Waarom deed Luther dit en dat?". Ik dacht dan altijd "Hoe moet ik dat nou weten? Ik heb die man er nooit persoonlijk over gesproken." en vulde maar gewoon een lulverhaal in. Bij het terugkrijgen van het proefwerk vertelt de leraar altijd welk lulverhaal je in had moeten vullen, maar waarom het ene lulverhaal nou beter is dan het andere is me altijd ontgaan; echt overtuigend was het allemaal niet.
Misschien had het geholpen als je voor je proefwerk de stof even had doorgenomen, c.q als je gewoon in de les opgelet had?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_33628605
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Misschien had het geholpen als je voor je proefwerk de stof even had doorgenomen, c.q als je gewoon in de les opgelet had?
De leraar stelde veel vragen waarvan je het antwoord zelf moest proberen te bedenken. Er zaten slechts een paar vragen bij over feitjes die je moest leren; die had ik dan meestal nog wel goed.
  maandag 2 januari 2006 @ 16:17:22 #63
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33628847
Sja jij bent nou eenmaal een bèta. Geschiedenis is niet exact. Je moet nadenken. Je kunt niet zoals in de wiskunde een logisch proces afdraaien.
pi_33629736
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:17 schreef nickybol het volgende:
Sja jij bent nou eenmaal een bèta. Geschiedenis is niet exact. Je moet nadenken. Je kunt niet zoals in de wiskunde een logisch proces afdraaien.
Dit is dan weer een goed argument voor de volgende stelling.

Stelling. Geschiedenis wordt op de middelbare school op een veel te hoog niveau onderwezen en wiskunde op een veel te laag niveau.
  maandag 2 januari 2006 @ 16:53:13 #65
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33630026
Ik denk dat ze allebei op een te laag niveau worden onderwezen.
pi_33630535
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 14:48 schreef JimmyJames het volgende:
Delen anderen de mening dat kolonialisme wordt overbelicht bij GS op de middelbare school?
Neen.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  maandag 2 januari 2006 @ 17:50:43 #67
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_33631606
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:43 schreef thabit het volgende:

[..]

Dit is dan weer een goed argument voor de volgende stelling.

Stelling. Geschiedenis wordt op de middelbare school op een veel te hoog niveau onderwezen en wiskunde op een veel te laag niveau.
Ja, voor wie? Jij geeft eigenlijk gewoon een perfect voorbeeld van hoe verschillend mensen kunnen zijn. Hoe makkelijk jij een wiskundesom maakt, zo makkelijk maak ik een geschiedenisopdracht. Ik vind absoluut niet dat Geschiedenis op een (te) hoog niveau wordt onderwezen, maar vind dat wel van Wiskunde. Gewoon omdat ik dat niet kan. Dan heb ik nog het voordeel dat Wiskunde wel is opgedeeld (A, B, 1, 2). Misschien zouden ze dat bij Geschiedenis ook maar moeten doen.
pi_33631830
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:01 schreef thabit het volgende:
Vreselijk, geschiedenis op de middelbare school. Dan krijg je echt van die proefwerkvragen als "Waarom deed Luther dit en dat?". Ik dacht dan altijd "Hoe moet ik dat nou weten? Ik heb die man er nooit persoonlijk over gesproken." en vulde maar gewoon een lulverhaal in. Bij het terugkrijgen van het proefwerk vertelt de leraar altijd welk lulverhaal je in had moeten vullen, maar waarom het ene lulverhaal nou beter is dan het andere is me altijd ontgaan; echt overtuigend was het allemaal niet.
Waar jij kennelijk moeite mee had, is wat je noemt 'standplaatsgebondenheid'. Deze vaardigheid, die de docent geacht wordt leerlingen aan te leren, betekent dat je je kunt verplaatsen in motieven, waarden en opvattingen van mensen van vroeger (in een bepaald tijdvak) en dat je situaties en personen uit het verleden kunt beoordelen rekening houdend met de opvattingen uit die tijd. Bij vraagstellingen mbt deze standplaatsgebondeheid gaat het om de argumentatie en de inleving. Ik kan natuurlijk niet beoordelen in hoeverre jouw docent dit goed deed.

Vorig jaar had ik een jongen in gymnasium 5 die een lijst had van achten en negens, maar voor geschiedenis niet hoger haalde dan een mager zesje. Dat vond hij ook ontzettend irritant, maar het ontbrak hem dus aan inzicht. Feitjes uit je hoofd leren, is geen kunst, maar daar gaat het dus niet om. Het is typerend dat iemand met een voorkeur voor wiskundige logica, dit afdoet als vaag gelul. .
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  maandag 2 januari 2006 @ 18:05:21 #69
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_33632059
Ik denk dat geschiedenis als vak wel wat meer is als feitjes zoals de slag bij Nieuwpoort. Ik heb zelf eigenlijk geen klagen over het geschiedenis onderwijs dat ik krijg en gekregen heb, het heeft me goed geleerd hoe met geschiedenis om te gaan. Vaardigheden zijn nu eenmaal het belangrijkst.
  maandag 2 januari 2006 @ 18:08:02 #70
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_33632142
quote:
Op donderdag 10 november 2005 18:13 schreef McCarthy het volgende:
Zou de gemiddelde VWOer die net zijn eindexamen heeft gehaald iets weten van de massale volksverhuizingen/veranderingen in europa en mediterane gebied anno 1250 voor Chr? Ook maar 3 culturen kunnen noemen in het oude midden oosten (ik lepel er zo minsten 10 op)? Zouden ze weten dat Nederland onderdeel is geweest van het grote Duitse rijk (in de middeleeuwen dan natuurlijk)?
Ik doe dit jaar examen en weet dat allemaal niet. Maar ik heb ook al 2 jaar geen geschiedenis meer. Maar dan nog wel zielig dat ik dat niet weet eigenlijk. Maarja, nooit geleerd. De nadruk wordt meer op dingen gelegd waarin Nederland een rol speelde. De Azteken en Egyptenaren is allemaal brugklaswerk.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_33632541
Tijdens de 2e Fase op de HAVO heb ik echt belachelijk weinig stof gekregen. Een dun katern over Indonesië, Duitsland in de WW2 en de Sovjetunie in de WW2 . Woei, dat prikkelt m'n algemene kennis. Tijdens de oude stijl leerde ik tenminste uitgebreid over alle grote conflicten sinds Napoleon. M'n jaartje journalistiek was ook niet geweldig qua stof, enkel wat herhaling over de Koude Oorlog en WW2. Pas tijdens m'n jaartje lerarenopleiding geschiedenis leerde ik veel over de Oudheid en Middeleeuwen. Ook ben ik sindsdien als een gek aan het lezen .
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  maandag 2 januari 2006 @ 19:11:25 #72
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_33634138
Ik lees hier een heleboel dingen die ik in mijn 4 jaar geschiedenis op het VWO nog nooit van heb gehoord . Bijvoorbeeld Napoleon; nooit een woord over gerept. Het enige wat ik weet is dat we volgens mij 2 jaar met de Tweede Wereldoorlog (+ nasleep in Duitsland) en Nederlands-Indië zijn bezig geweest. En een werkstuk over de Tachtigjarige Oorlog gemaakt . Vooral in de 4e klas (Tweede Fase) sloeg geschiedenis echt nergens meer op. Een paragraaf uit een hoofdstuk bestond uit 10 bronnen (krantenartikelen, dagboekverslagen, foto's), en dan moest je daar zelf wat bij bedenken . Ging echt nergens over.
2000 light years from home
  maandag 2 januari 2006 @ 19:25:06 #73
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_33634560
Geschiedenis in het gemeenschappelijk deel op het vwo stelt niets voor. Dat mag niet de naam geschiedenis hebben. We hebben het hier over de echte geschiedenis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')