Misschien is het een dwangneurosequote:Op donderdag 10 november 2005 08:39 schreef klaarover het volgende:
is dit soort topics openen eigenlijk geen zonde van de tijd?
Niet waar, sommige mensen bidden zeker weten compulsief. Is net zo iets als elke keer tot 23 tellen of alles in groepen van 5 willen indelen. Dat het hier gaat om iets religieus is toeval, aangezien deze persoon compulsief gedrag vertoont zou het (als het niet bidden was geweest) net zo goed tellen kunnen zijn.quote:Op donderdag 10 november 2005 06:21 schreef DionysuZ het volgende:
bidden doe je nog altijd vrijwillig en niet compulsief. Daarnaast kun je het ook laten zonder gek te worden.
gedrach.............je IQ is net zo laag als je respect voor anderen.quote:Op donderdag 10 november 2005 07:08 schreef Vampier het volgende:
bidden is je tot iets keren om daar kracht uit te putten... net zoals gekken minder gek worden als ze denkbeeldige vrienden hebben. Dus ik moet JA antwoorden op je vraag... compulsief gedrach van de gelovigen komt me al langer de strot uit.
quote:Op donderdag 10 november 2005 09:55 schreef thefunny het volgende:
[..]
gedrach.............je IQ is net zo laag als je respect voor anderen.![]()
Er zijn mensen die dat betwijfelenquote:Op donderdag 10 november 2005 06:21 schreef DionysuZ het volgende:
bidden doe je nog altijd vrijwillig en niet compulsief. Daarnaast kun je het ook laten zonder gek te worden.
Een weesgegroetje slaan? Zeg je dat zo? Het kwam zo maar in me op.quote:Op donderdag 10 november 2005 14:07 schreef Rasing het volgende:
[...] weesgegroetje slaat [...]
true. Maar dat wil dus niet zeggen dat bidden een dwangneurose isquote:Op donderdag 10 november 2005 09:54 schreef mistraldk het volgende:
[..]
Niet waar, sommige mensen bidden zeker weten compulsief. Is net zo iets als elke keer tot 23 tellen of alles in groepen van 5 willen indelen. Dat het hier gaat om iets religieus is toeval, aangezien deze persoon compulsief gedrag vertoont zou het (als het niet bidden was geweest) net zo goed tellen kunnen zijn.
Maria zien in Lourdes hoeft geen psychiatrische aandoening te zien, maar kan een gebrek aan juist voeding betekenen.quote:Op donderdag 10 november 2005 14:07 schreef Rasing het volgende:
Als iets religieus of cultureel geaccepteerd wordt, is het geen psychiatrische aandoening. Maria zien in een grot in Lourdes is dus officieel geen hallucinatie. Je kut voelen omdat je geen weesgegroetje slaat is dus officieel geen psychiatrische aandoening. Bollocks, als je het mij vraagt.
volgens mij is het 'een kruisje slaan' en een 'weesgegroetje opzeggen'quote:Op donderdag 10 november 2005 14:08 schreef Rasing het volgende:
[..]
Een weesgegroetje slaan? Zeg je dat zo? Het kwam zo maar in me op.
jezelf quoten is okay
Dat kan het echter wel worden, en dan is het inderdaad compulsief.quote:Op donderdag 10 november 2005 08:19 schreef Alicey het volgende:
Nee, het is geen dwangneurose. Het is iets waar mensen voor kiezen, al dan niet met de nodige dreigementen. Het is echter niet iets wat iemand onbewust de hele tijd doet.
Hihihi. Inderdaad, zolang iets niet storend is voor de persoon zelf, of voor zijn/haar omgeving, wordt het niet als stoornis gezien.quote:Op donderdag 10 november 2005 14:10 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Maria zien in Lourdes hoeft geen psychiatrische aandoening te zien, maar kan een gebrek aan juist voeding betekenen.
overigens als een psychiatrische patient alleen Maria in Lourdes ziet en verder normaal functioneert lijkt het me geen probleem
waar slaat dat nou weer op????????????quote:Op donderdag 10 november 2005 13:42 schreef 0 het volgende:
Met bidden doel ik in dit topic trouwens op het opzeggen van weesgegroetjes of onze vadertjes.
Al dan niet met behulp van een rozenkrans.
net zoals elke ritueel en elke handeling is aangeleerdquote:Op donderdag 10 november 2005 10:20 schreef Reya het volgende:
Bidden lijkt me eerder gewoon een regelmatig ritueel wat je is aangeleerd, dat zou ik geen dwangneurose noemen![]()
Ik breng alleen een nuancering aan.quote:Op maandag 14 november 2005 11:20 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
waar slaat dat nou weer op????????????
dat is net zoiets als een vraag over honden stellen en dan later verkondigen dat je eigenlijk tekkels bedoelde.
Maar je ontkent dus niet dat er een hoop volgschapen zijn die dwangmatig bidden?quote:mensen die 'verplicht' weesgegroetjes of onze vaders opzeggen hebben duidelijk NIET begrepen waar het bij God om gaat en wat de genade eigenlijk inhoud. volgschapen.
tja, katholieken... ik kan er niks mee.
quote:Op maandag 14 november 2005 12:04 schreef soulsurvivor het volgende:
Mensen pak er gewoon ff het DSM-IV
boekje bij. daar is die voor
Beetje gegeneraliseer van Trimbos, maar toch... zit ook wel weer wat in.quote:Dwanghandelingen worden als volgt gedefinieerd:[1]
Er is sprake van zich herhalende gedragingen (b.v. handen wassen, controleren) of mentale bezigheden (b.v. bidden, tellen) waartoe men zich gedwongen voelt in reactie op een dwanggedachte.
De gedragingen of mentale bezigheden zijn gericht op het voorkómen of verminderen van het lijden, of op het voorkómen van een bepaalde gevreesde gebeurtenis of situatie. De gedragingen of mentale bezigheden tonen echter geen realistische samenhang met hun doel of ze zijn buitensporig.
zonder generalisering geen gesprek...quote:Maar je ontkent dus niet dat er een hoop volgschapen zijn die dwangmatig bidden?
Verder is je oordeel over katholieken ook een generalisering.
Dit is denk ik ook geen onbelangrijke. De vraag is dan allereerst waarom mensen bidden, en ik denk dat daar al veel verschillende antwoorden op mogelijk zijn.quote:De gedragingen of mentale bezigheden tonen echter geen realistische samenhang met hun doel of ze zijn buitensporig.
Misschien is van al die verschillende mogelijke antwoorden het woordje "hoop" wel de onderliggende gedachte..quote:Op maandag 14 november 2005 13:17 schreef Alicey het volgende:Dit is denk ik ook geen onbelangrijke. De vraag is dan allereerst waarom mensen bidden, en ik denk dat daar al veel verschillende antwoorden op mogelijk zijn.
ik dank niet uit hoopquote:Misschien is van al die verschillende mogelijke antwoorden het woordje "hoop" wel de onderliggende gedachte..
Ook niet altijd denk ik.quote:Op maandag 14 november 2005 13:27 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Misschien is van al die verschillende mogelijke antwoorden het woordje "hoop" wel de onderliggende gedachte..
Dat komt omdat jij de link legt met "massareligie"quote:Op woensdag 16 november 2005 15:50 schreef Lucille het volgende:
Het komt voort uit indoctrinatie.
De meeste mensen bidden omdat ze van huis uit religieus zijn opgevoed. Of dit nu gaat om massareligie of niet is niet relevant. Ook kleine religies die zijn afgesplits van de mainstream richtingen en hun eigen weg zijn gegaan vinden voor een zeer groot deel hun bestaansrecht in het doorgeven van de denkbeelden aan hun kinderen. In dat opzicht zijn de meeste religieuze mensen via hun manier van opvoeding een bepaalde richting opgeduwd. En dat is een vorm van indoctrinatie.quote:Op woensdag 16 november 2005 15:55 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Dat komt omdat jij de link legt met "massareligie"
Maar individueel hoeft het volgens mij echt niet indoctrinatie te zijn. Als ik nu zou gaan bidden, omdat dat idee mij wel aanstaat, heeft er geen enkele gelovige voor gezorgd. Mijn eigen ontwikkeling zou daartoe geleid hebben..
Dus wat dat betreft iets te veel gegeneraliseer als je het mij vraag
yep. en het is idd een dwangneurose omdat mensen die het niet elke dag 5 keer doen zich schuldig gaan voelen. gelukkig is de clausule: "je mag het later inhalen" ingebouwd.quote:Op woensdag 16 november 2005 15:50 schreef Lucille het volgende:
Uiteindelijk denk ik wel, maar ik denk dat je ze niet in pure vorm zult aantreffen.quote:Op woensdag 16 november 2005 16:40 schreef Boswachtertje het volgende:
als je alles gaat analyseren, blijft staan: Angst of Liefde?
Iedereen moet er op een gegeven moment aan gelovenquote:Op woensdag 16 november 2005 16:42 schreef Alicey het volgende:
Uiteindelijk denk ik wel, maar ik denk dat je ze niet in pure vorm zult aantreffen.
quote:Op woensdag 16 november 2005 15:50 schreef Lucille het volgende:
erbarmelijk om te merken hoe weinig mensen weten van anderenquote:Op woensdag 16 november 2005 16:33 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
yep. en het is idd een dwangneurose omdat mensen die het niet elke dag 5 keer doen zich schuldig gaan voelen. gelukkig is de clausule: "je mag het later inhalen" ingebouwd.
waar doel je op? en hoe wil je het ontkennen wat ik gezegd heb zonder te vervallen in vage one-liners...quote:Op woensdag 16 november 2005 21:02 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
erbarmelijk om te merken hoe weinig mensen weten van anderen
![]()
Of over wiskunde. Hoe vaak je niet over wiskunde hebt moeten lezen. INDOCTRINATIE!!!!quote:Op woensdag 16 november 2005 22:43 schreef Zombine het volgende:
LOL elk topic waar het woordje bijbel, God, geloof oid in voorkomt in de openingspost draait uit op een welles-nietes topic
En dat over indoctrinatie. Kan ik ook over evolutionisten zeggen. Sla een willekeurig boek open, en er wordt gesproken over evolutie. Schoolboeken, natuurboeken, artikelen en zelfs in bladen als donald duck enzo. Hoe vaak heb ik moeten lezen over de evolutietheorie? Vaker dan dat er over het scheppingsverhaal is verteld iig.
Dus jouw ouders dwongen je niet naar de kerk te gaan, waarschijnlijk deden ze dat zelf ook niet altijd perse. Maar je moest dus wel bidden. En dat is je bijgebracht in een hoogst beinvloedbare leeftijd.quote:Ik zeg niet dat het nooit voorkomt dat christenen geindoctrioneerd ( correct woord zo? ) worden. Maar ik vind het onzin om dit altijd maar te roepen.
Ikzelf ben wel christelijk opgevoed, maar ik hoefde niet verplicht mee naar te kerk. Het enige wat we eigenlijk altijd deden is bidden voor het eten ( al vind ik dat een beetje onzin eigenlijk, ik denk nooit na over wat ik dan bid, en heeft dus eigenlijk geen waarde. Beter is om gewoon elke dag God te danken voor datgene wat je krijgt. )
Juist nu ik ouder word wil ik er meer van weten, en verdiep me er de laatste tijd ook steeds meer in.
quote:Op donderdag 17 november 2005 08:56 schreef averty het volgende:
[..]
Of over wiskunde. Hoe vaak je niet over wiskunde hebt moeten lezen. INDOCTRINATIE!!!!
Indoctrinatie is het onder druk bijbrengen van iets. Dat je iets vaak tegen komt zou hoogstens onder de noemer hersenspoelen kunnen vallen. Maar zelfs dat gaat niet op. het veelvuldiger lezen over een wetenschappelijk vastgestelde theorieleer is gewoon geen indoctrinatie.
Het veelvuldig lezen/horen over het scheppingsverhaal/godsdienst valt dan ook niet onder indoctrinatie
[..]
Dus jouw ouders dwongen je niet naar de kerk te gaan, waarschijnlijk deden ze dat zelf ook niet altijd perse. Maar je moest dus wel bidden. En dat is je bijgebracht in een hoogst beinvloedbare leeftijd.
fout, ik moest niet bidden, maar aangezien iedereen het deed, deed ik ook maar mee. En zoals gezegd: Juist dat punt ( het bidden voor het eten ) vind ik geen enkele waarde hebben. Dat heeft dus niet meegeholpen om mijn geloof te versterken. Wel gingen mijn ouders idd niet altijd naar de kerk. Maar als ze gingen hoefde ik niet mee. Ze gaan nu wel steeds vaker, maar ik moet niet mee ( ben dan ook oud genoeg dat ze daar niks meer over te zeggen hebben). maar mijn jongere broertje hoeft dat ook niet. Ik vind dus in mijn geval dat ik NIET geindoctrioneerd ben.
Mijn ouders zijn atheistisch en vinden de evolutietheorie de meest plausibele verklaring voor het ontstaan van soorten. Daar hebben ze me nooit mee lastig gevallen. alleen als ik er om vroeg, vertelden ze wat zij dachten. Ik hoefden geen rituelen te doen op basis van hersenspinsels van ze, die werden afgedwongen.
Ik hoefde ook geen vage rituelen te doen, en er werd mij al helemaal niets afgedwongen. Tuurlijk hebben ze over het geloof verteld enzo. Maar dit om mij kennis te geven van het geloof, en om mij te leren wat het geloof precies inhoud. En pas dit laatste jaar verdiep ik me pas ECHT in het geloof. ( begonnen met bijbel lezen, naar studies, praat er meer over met mensen. Dat soort dingen. )
Er is echt wel wat voor te zeggen dat in religieuze kringen veel meer wordt geindoctrineerd dan daarbuiten.
Het zal zeker zo zijn dat in de ene gemeente meer geindoctrineerd wordt dan in andere gemeentes. Maar om dat dan in het vervolg altijd maar te roepen zodra het onderwerp over het geloof gaat vind ik nergens op slaan.
quote:Op woensdag 16 november 2005 22:43 schreef Zombine het volgende:
Juist nu ik ouder word wil ik er meer van weten, en verdiep me er de laatste tijd ook steeds meer in.
luister, kerel, ik ben al 3x ingegaan op het onderwerp. jij komt met een antwoord wat al zeker 3x gegeven is... ja, vind je het dan gek dat ik dan niet NOG een keer erop in ga? lees het topicquote:Op woensdag 16 november 2005 21:25 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
waar doel je op? en hoe wil je het ontkennen wat ik gezegd heb zonder te vervallen in vage one-liners...
oh sorry. ik lees niet altijd elk topic helemaal door. je bent the king in dit topic, nu wel blij?quote:Op vrijdag 18 november 2005 01:58 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
luister, kerel, ik ben al 3x ingegaan op het onderwerp. jij komt met een antwoord wat al zeker 3x gegeven is... ja, vind je het dan gek dat ik dan niet NOG een keer erop in ga? lees het topic
ik herhaal het nog eens: je uitspraak slaat echt HELEMAAL NERGENS op. belachelijk. een teken van onkunde en onwetendheid
Nog even over dit. het valt me namelijk op dat mensen uitspraken doen over wetenschap en daarbij overduidelijk blijk geven totaal geen weet te hebben hoe het werkt.quote:Op woensdag 16 november 2005 22:43 schreef Zombine het volgende:
En dat over indoctrinatie. Kan ik ook over evolutionisten zeggen. Sla een willekeurig boek open, en er wordt gesproken over evolutie. Schoolboeken, natuurboeken, artikelen en zelfs in bladen als donald duck enzo. Hoe vaak heb ik moeten lezen over de evolutietheorie? Vaker dan dat er over het scheppingsverhaal is verteld iig.
what about Keynes vs. Tobinquote:Op vrijdag 18 november 2005 09:42 schreef averty het volgende:
In de wetenschap bestaat niet zo iets als twee kanten aan een verhaal, of in dit geval theorie. In de wetenschap is het zo dat er 1 algemeen geldende theorie is waarbij het best vaak zo is dat men daar nog niet alles van weet.
en jij noemt godsdienst indoctrinatie omdat je het er misschien niet mee.....quote:Op vrijdag 18 november 2005 09:42 schreef averty het volgende:
Jij noemt dit indoctrinatie omdat je het er misschien niet mee eens bent, en je aan elke strohalm vastklampt die de mogelijkheid biedt van toch creationisme. Maar dat weet je zelf vast beter.
Dat is ook niet wat ik bedoelde, dat er geen discussie is de wetenschap. Er is juist ook discussie in de wetenschap.quote:Op vrijdag 18 november 2005 11:06 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
what about Keynes vs. Tobin
nature vs. nurture
er bestaan heel veel discussie in de wetenschap (en daarom 2 kanten aan een verhaal). wetenschap is niet alleen natuurkunde weet je.
Ik noem godsdienst indoctrinatie omdat de meesten die het praktiseren er door hun ouders, omgeving duidelijk toe gezet zijn. Er zullen best hele liberale gelovigen zijn. Ook mensen die zelf tot een (ander) geloof zijn gekomen. Maar, van al mijn vrienden die geen geloof hebben, heb ik nog nooit meegemaakt dat ze iets moesten doen, een ritueel, een gedachtegang kregen opgedrongen, vanuit de levensovertuiging van hun ouders. Als jij niet wil zien dat dit bij de meeste gelovigen wel anders is....quote:Op vrijdag 18 november 2005 11:11 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
en jij noemt godsdienst indoctrinatie omdat je het er misschien niet mee.....
etc.
je ziet toch wel dat deze discussie (en de conclusies) evenzeer voor elke groep geld?
Alsjeblieft zeg, kom eens met iets inhoudelijks en niet van die dooddoeners. Mensen die zeggen dat bidden voortkomt uit indoctrinatie zijn zelf geïndoctrineerd door mensen die anti-religie zijn. Denk zelf eens na.quote:Op woensdag 16 november 2005 15:50 schreef Lucille het volgende:
Mja, maar het is wel een curieus verschijnsel dat mensen zelden een religie aannemen waar ze niet mee zijn opgevoed; al is het maar impliciet. Ook is het opvallend dat bijvoorbeeld Maria-verschijningen nóóit in Japan oid. plaatsvinden. Terwijl dat toch een missie-gebied is, lijkt me...quote:Op vrijdag 18 november 2005 12:58 schreef FuifDuif het volgende:
Alsjeblieft zeg, kom eens met iets inhoudelijks en niet van die dooddoeners. Mensen die zeggen dat bidden voortkomt uit indoctrinatie zijn zelf geïndoctrineerd door mensen die anti-religie zijn. Denk zelf eens na.
Naar mijn weten is er alleen bewijs voor evolutie in soort.quote:Op vrijdag 18 november 2005 11:54 schreef averty het volgende:
[..]
De evolutietheorie houdt zich trouwens bepaald niet vast aan strohalmen. Er is bewijs in het voordeel in overvloed en geen direct bewijs voor creationisme.
Dan wordt het tijd dat je eens wat aan dat weten doetquote:Op vrijdag 18 november 2005 13:24 schreef soulsurvivor het volgende:
[b]Naar mijn weten[/b[ is er alleen bewijs voor evolutie in soort.
Voor de rest is zijn er alleen [ hoe ik het begrijp ] hypothese en aannames.
evolutie en creationisme zijn dus allebei een geloof.
Evolutie gaat over het ontstaan van soorten uit andere soorten. Daarvoor is heel veel empirisch bewijs. Evolutie is geen geloof maar bevat wel degelijk wetmatigheden. het debat is niet of er evolutie plaatsvindt, maar hoe.quote:Op vrijdag 18 november 2005 13:24 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Naar mijn weten is er alleen bewijs voor evolutie in soort.
Voor de rest is zijn er alleen [ hoe ik het begrijp ] hypothese en aannames.
evolutie en creationisme zijn dus allebei een geloof.
Sterker, er is niet eens een concreet geformuleerde theorie, anders dan 'god heeft het gedaan'. Punt.quote:Op vrijdag 18 november 2005 13:29 schreef averty het volgende:
Creationisme is een verzamelnaam voor de overvloed aan hypothesen op het gebied van het ontstaan van het universum door tussenkomst van een supernatuurlijk wezen. Hiervoor is geen enkel bewijs.
Toch heeft fuifduif hier een sterk punt wanneer hij/zij zegt:quote:Op vrijdag 18 november 2005 13:02 schreef Doffy het volgende:
[..]
Mja, maar het is wel een curieus verschijnsel dat mensen zelden een religie aannemen waar ze niet mee zijn opgevoed; al is het maar impliciet. Ook is het opvallend dat bijvoorbeeld Maria-verschijningen nóóit in Japan oid. plaatsvinden. Terwijl dat toch een missie-gebied is, lijkt me...
Dat soort dingen doen je wel twijfelen aan de 'onpartijdigheid' van religies.
Hierin spreekt hij jou niet tegen, omdat jij hier bent opgegroeid en ook niet 'onpartijdig bentquote:Mensen die zeggen dat bidden voortkomt uit indoctrinatie zijn zelf geïndoctrineerd door mensen die anti-religie zijn
Niemand is onpartijdig, zelfs God niet. Vooral dat laatste geeft toch te denken.quote:Op vrijdag 18 november 2005 13:32 schreef soulsurvivor het volgende:
Toch heeft fuifduif hier een sterk punt wanneer hij/zij zegt:
[..]
Hierin spreekt hij jou niet tegen, omdat jij hier bent opgegroeid en ook niet 'onpartijdig bent
ok [ ff voor de duidelijkheid ik zelf heb geen stelling alleen een openmind]quote:Op vrijdag 18 november 2005 13:29 schreef averty het volgende:
[..]
Evolutie gaat over het ontstaan van soorten uit andere soorten. Daarvoor is heel veel empirisch bewijs. Evolutie is geen geloof maar bevat wel degelijk wetmatigheden. het debat is niet of er evolutie plaatsvindt, maar hoe.
Creationisme is een verzamelnaam voor de overvloed aan hypothesen op het gebied van het ontstaan van het universum door tussenkomst van een supernatuurlijk wezen. Hiervoor is geen enkel bewijs.
aangenaam soulsurvivor! u bent hem tegengekomen.quote:Op vrijdag 18 november 2005 13:37 schreef Doffy het volgende:
Wellicht ten overvloede: ik moet de eerste gelovige nog tegenkomen die net zo'n gedegen onderzoek achter de rug heeft, en toch nog gelooft in de god van de bijbel, koran of thorah. Vele reli's onderscheiden zich slechts door een gebrekkig inzicht in zaken als natuurkunde en/of biologie.
Je mag het toch even toelichten.quote:Op vrijdag 18 november 2005 13:50 schreef soulsurvivor het volgende:
aangenaam soulsurvivor! u bent hem tegengekomen.
Ik ben een gelovige, maar religieus ben ik niet.
Daar moet je denk ik wel onderscheid in maken.
Maar na al je onderzoek zal je dit ook wel begrijpen denk ik![]()
Staan er al duizenden van op dit forum, is ook nogal off-topic, maar daar heb ik me ook toe laten verleiden, dan weer.quote:Op vrijdag 18 november 2005 13:44 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
ok [ ff voor de duidelijkheid ik zelf heb geen stelling alleen een openmind]
Geef mij 1 [bewijs] van evolutie van een soort naar een andere soort die niet gestoeld is op aanname en hypothese. Dan kan ik mijn aanname veranderen dat het creationisme en evolutie beide een geloof is.
aangezien het Topic allang niet meer ontopic is, paste ik me hier aan aan.quote:Op vrijdag 18 november 2005 13:46 schreef Doffy het volgende:
Dit is geen evolutie-topic, soulsurvivor. Gelieve daar een eigen topic over te openen, of te graven in de tientallen topics die daar al over volgeouwehoerd zijn.
Dat is off topicquote:
Dit topic ging over de vraag waarom mensen bidden. Of breder: geloven. Sommigen vinden het een dwangneurose, anderen niet. Dát was het topic, en dat blijft het.quote:
Nee het Topic heeft de vraagstelling: is bidden een dwangneurosequote:Op vrijdag 18 november 2005 14:10 schreef Doffy het volgende:
[..]
Dit topic ging over de vraag waarom mensen bidden. Of breder: geloven. Sommigen vinden het een dwangneurose, anderen niet. Dát was het topic, en dat blijft het.
Ik heb uitlegd wat míjn visie op de zaak is. Niet mijn stellingname in het evolutie-debat, al moge dat ook duidelijk zijn. Mocht je daar echter nader op in willen gaan, dan open je maar een nieuw topic, of je kijkt of er nog evolutie-topics open staan.
Jouw visie op het verschil tussen 'geloof en religie' is dus wél ontopic, soulsurvivor.
ja. de stelligheid van gelovigen (terwijl ze gewoon iets geloven, zonder onderbouwing behalve een gaar overleveringsboek) is erg indoctrinerend. kijk maar naar mensen die denken dat ze dichter bij allah komen als ze zich, tenkoste van onbekende mensen, opblazen. het zal helaas nog wel even duren voordat godsdienst zichzelf kapot maakt, hoewel het tegenwoordig wel snel gaat.quote:Op vrijdag 18 november 2005 16:27 schreef roobje het volgende:
Nog even over het aanleren van evolutie / creationisme met betrekking tot indoctrinatie;
Als je in de boeken leest over evolutie dan wordt niet vaak gezegd 'Alles is geëvolueerd uit een eencellig beestje en dat is DE waarheid'. Er staat vaak bij dat het waarschijnlijk is. En dan nog kan je zelf op zoek gaan in andere literatuur/internet hoe ze dan tot die conclusie zijn gekomen, de evolutietheorie is namelijk het eindresultaat van logisch redeneren op basis van (overweldigend) bewijs. Dat valt van creationisme niet te zeggen. Daar wordt gezegd 'dit is de waarheid, zo is het', zonder bewijs. Dus de evolutietheorie kan je ook zien als een voorbeeld van het leren van hoe een wetenschappelijk proces plaatsvindt.
Kinderen zijn op jonge leeftijd zeer beinvloedbaar, dat weet iedereen. Denk maar aan het geloven in Sinterklaas en de kerstman. Als je dan tegen je kinderen zegt 'als je niet gelooft ga je naar de hel' (om het even grof te zeggen maar daar komt het wel op neer) dan weten ze het wel hoor! Zo zijn er nog velen andere bangmakende verhalen die aan kinderen worden verteld. Tuurlijk is dat dan indoctrinatie. Geen twijfel over mogelijk. Sowieso is het slecht om kinderen ruwe feiten aan te leren, het is toch veel beter om het proces aan te leren zodat ze dat zelf kunnen toepassen en zelf kennis kunnen vergaren? Dat geldt in het bijzonder voor evolutie/religie omdat daar nog niet, en misschien wel nooit, een definitief antwoord is.
is dat zo? dacht dat ze onderdeel van de hondachtigen zijn.quote:Op vrijdag 18 november 2005 16:39 schreef DionysuZ het volgende:
ach honden en kattenhyena's lijken op honden maar zijn het meest verwant aan de katachtigen
Voor discussie over evolutie heb ik nu net een nieuw topic aangemaaktquote:Op vrijdag 18 november 2005 13:46 schreef Doffy het volgende:
Dit is geen evolutie-topic, soulsurvivor. Gelieve daar een eigen topic over te openen, of te graven in de tientallen topics die daar al over volgeouwehoerd zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |