Misschien is het een dwangneurosequote:Op donderdag 10 november 2005 08:39 schreef klaarover het volgende:
is dit soort topics openen eigenlijk geen zonde van de tijd?
Niet waar, sommige mensen bidden zeker weten compulsief. Is net zo iets als elke keer tot 23 tellen of alles in groepen van 5 willen indelen. Dat het hier gaat om iets religieus is toeval, aangezien deze persoon compulsief gedrag vertoont zou het (als het niet bidden was geweest) net zo goed tellen kunnen zijn.quote:Op donderdag 10 november 2005 06:21 schreef DionysuZ het volgende:
bidden doe je nog altijd vrijwillig en niet compulsief. Daarnaast kun je het ook laten zonder gek te worden.
gedrach.............je IQ is net zo laag als je respect voor anderen.quote:Op donderdag 10 november 2005 07:08 schreef Vampier het volgende:
bidden is je tot iets keren om daar kracht uit te putten... net zoals gekken minder gek worden als ze denkbeeldige vrienden hebben. Dus ik moet JA antwoorden op je vraag... compulsief gedrach van de gelovigen komt me al langer de strot uit.
quote:Op donderdag 10 november 2005 09:55 schreef thefunny het volgende:
[..]
gedrach.............je IQ is net zo laag als je respect voor anderen.![]()
Er zijn mensen die dat betwijfelenquote:Op donderdag 10 november 2005 06:21 schreef DionysuZ het volgende:
bidden doe je nog altijd vrijwillig en niet compulsief. Daarnaast kun je het ook laten zonder gek te worden.
Een weesgegroetje slaan? Zeg je dat zo? Het kwam zo maar in me op.quote:Op donderdag 10 november 2005 14:07 schreef Rasing het volgende:
[...] weesgegroetje slaat [...]
true. Maar dat wil dus niet zeggen dat bidden een dwangneurose isquote:Op donderdag 10 november 2005 09:54 schreef mistraldk het volgende:
[..]
Niet waar, sommige mensen bidden zeker weten compulsief. Is net zo iets als elke keer tot 23 tellen of alles in groepen van 5 willen indelen. Dat het hier gaat om iets religieus is toeval, aangezien deze persoon compulsief gedrag vertoont zou het (als het niet bidden was geweest) net zo goed tellen kunnen zijn.
Maria zien in Lourdes hoeft geen psychiatrische aandoening te zien, maar kan een gebrek aan juist voeding betekenen.quote:Op donderdag 10 november 2005 14:07 schreef Rasing het volgende:
Als iets religieus of cultureel geaccepteerd wordt, is het geen psychiatrische aandoening. Maria zien in een grot in Lourdes is dus officieel geen hallucinatie. Je kut voelen omdat je geen weesgegroetje slaat is dus officieel geen psychiatrische aandoening. Bollocks, als je het mij vraagt.
volgens mij is het 'een kruisje slaan' en een 'weesgegroetje opzeggen'quote:Op donderdag 10 november 2005 14:08 schreef Rasing het volgende:
[..]
Een weesgegroetje slaan? Zeg je dat zo? Het kwam zo maar in me op.
jezelf quoten is okay
Dat kan het echter wel worden, en dan is het inderdaad compulsief.quote:Op donderdag 10 november 2005 08:19 schreef Alicey het volgende:
Nee, het is geen dwangneurose. Het is iets waar mensen voor kiezen, al dan niet met de nodige dreigementen. Het is echter niet iets wat iemand onbewust de hele tijd doet.
Hihihi. Inderdaad, zolang iets niet storend is voor de persoon zelf, of voor zijn/haar omgeving, wordt het niet als stoornis gezien.quote:Op donderdag 10 november 2005 14:10 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Maria zien in Lourdes hoeft geen psychiatrische aandoening te zien, maar kan een gebrek aan juist voeding betekenen.
overigens als een psychiatrische patient alleen Maria in Lourdes ziet en verder normaal functioneert lijkt het me geen probleem
waar slaat dat nou weer op????????????quote:Op donderdag 10 november 2005 13:42 schreef 0 het volgende:
Met bidden doel ik in dit topic trouwens op het opzeggen van weesgegroetjes of onze vadertjes.
Al dan niet met behulp van een rozenkrans.
net zoals elke ritueel en elke handeling is aangeleerdquote:Op donderdag 10 november 2005 10:20 schreef Reya het volgende:
Bidden lijkt me eerder gewoon een regelmatig ritueel wat je is aangeleerd, dat zou ik geen dwangneurose noemen![]()
Ik breng alleen een nuancering aan.quote:Op maandag 14 november 2005 11:20 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
waar slaat dat nou weer op????????????
dat is net zoiets als een vraag over honden stellen en dan later verkondigen dat je eigenlijk tekkels bedoelde.
Maar je ontkent dus niet dat er een hoop volgschapen zijn die dwangmatig bidden?quote:mensen die 'verplicht' weesgegroetjes of onze vaders opzeggen hebben duidelijk NIET begrepen waar het bij God om gaat en wat de genade eigenlijk inhoud. volgschapen.
tja, katholieken... ik kan er niks mee.
quote:Op maandag 14 november 2005 12:04 schreef soulsurvivor het volgende:
Mensen pak er gewoon ff het DSM-IV
boekje bij. daar is die voor
Beetje gegeneraliseer van Trimbos, maar toch... zit ook wel weer wat in.quote:Dwanghandelingen worden als volgt gedefinieerd:[1]
Er is sprake van zich herhalende gedragingen (b.v. handen wassen, controleren) of mentale bezigheden (b.v. bidden, tellen) waartoe men zich gedwongen voelt in reactie op een dwanggedachte.
De gedragingen of mentale bezigheden zijn gericht op het voorkómen of verminderen van het lijden, of op het voorkómen van een bepaalde gevreesde gebeurtenis of situatie. De gedragingen of mentale bezigheden tonen echter geen realistische samenhang met hun doel of ze zijn buitensporig.
zonder generalisering geen gesprek...quote:Maar je ontkent dus niet dat er een hoop volgschapen zijn die dwangmatig bidden?
Verder is je oordeel over katholieken ook een generalisering.
Dit is denk ik ook geen onbelangrijke. De vraag is dan allereerst waarom mensen bidden, en ik denk dat daar al veel verschillende antwoorden op mogelijk zijn.quote:De gedragingen of mentale bezigheden tonen echter geen realistische samenhang met hun doel of ze zijn buitensporig.
Misschien is van al die verschillende mogelijke antwoorden het woordje "hoop" wel de onderliggende gedachte..quote:Op maandag 14 november 2005 13:17 schreef Alicey het volgende:Dit is denk ik ook geen onbelangrijke. De vraag is dan allereerst waarom mensen bidden, en ik denk dat daar al veel verschillende antwoorden op mogelijk zijn.
ik dank niet uit hoopquote:Misschien is van al die verschillende mogelijke antwoorden het woordje "hoop" wel de onderliggende gedachte..
Ook niet altijd denk ik.quote:Op maandag 14 november 2005 13:27 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Misschien is van al die verschillende mogelijke antwoorden het woordje "hoop" wel de onderliggende gedachte..
Dat komt omdat jij de link legt met "massareligie"quote:Op woensdag 16 november 2005 15:50 schreef Lucille het volgende:
Het komt voort uit indoctrinatie.
De meeste mensen bidden omdat ze van huis uit religieus zijn opgevoed. Of dit nu gaat om massareligie of niet is niet relevant. Ook kleine religies die zijn afgesplits van de mainstream richtingen en hun eigen weg zijn gegaan vinden voor een zeer groot deel hun bestaansrecht in het doorgeven van de denkbeelden aan hun kinderen. In dat opzicht zijn de meeste religieuze mensen via hun manier van opvoeding een bepaalde richting opgeduwd. En dat is een vorm van indoctrinatie.quote:Op woensdag 16 november 2005 15:55 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Dat komt omdat jij de link legt met "massareligie"
Maar individueel hoeft het volgens mij echt niet indoctrinatie te zijn. Als ik nu zou gaan bidden, omdat dat idee mij wel aanstaat, heeft er geen enkele gelovige voor gezorgd. Mijn eigen ontwikkeling zou daartoe geleid hebben..
Dus wat dat betreft iets te veel gegeneraliseer als je het mij vraag
yep. en het is idd een dwangneurose omdat mensen die het niet elke dag 5 keer doen zich schuldig gaan voelen. gelukkig is de clausule: "je mag het later inhalen" ingebouwd.quote:Op woensdag 16 november 2005 15:50 schreef Lucille het volgende:
Uiteindelijk denk ik wel, maar ik denk dat je ze niet in pure vorm zult aantreffen.quote:Op woensdag 16 november 2005 16:40 schreef Boswachtertje het volgende:
als je alles gaat analyseren, blijft staan: Angst of Liefde?
Iedereen moet er op een gegeven moment aan gelovenquote:Op woensdag 16 november 2005 16:42 schreef Alicey het volgende:
Uiteindelijk denk ik wel, maar ik denk dat je ze niet in pure vorm zult aantreffen.
quote:Op woensdag 16 november 2005 15:50 schreef Lucille het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |