abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † dinsdag 8 november 2005 @ 08:16:57 #1
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_32079486
Heel klein berichtje pas geleden:
quote:

Archaeologists find European pyramid

A team of American and Bosnian archaeologists claim to have found two new pyramids buried under hills in Central Europe.

The scientists say they found ancient labyrinths and other sand stone buildings under two unusually shaped hills in central Bosnia.

They believe the ruins indicate the hills were once human settlements, probably built by a stone age "super" civilisation tens of thousands of years ago.

They are now trying to locate ancient stairs that would lead them to the entry of the pyramids.

One News

Opmerkelijk vond ik. Na even wat verder 'spitten' kwam ik al snel meer tegen
quote:

OSMANAGAIC: WE HAVE ALREADY DUG OUT THE FIRST STAIR OF THE PYRAMID

VISOKO, October 26 (FENA) – Archeological activities have began on hill Visocica near Visoko, which holds the remains of the medieval royal town of Visoki, and the aim is to confirm the existence of the first European pyramid.

Hill Visocica hides the first European pyramid of monumental proportions, claims author of the book “Bosnian pyramid of the Sun” Semir Osmanagic, which was promoted yesterday in Sarajevo.

Osmanagic on Wednesday told Fena that this facility has an accession plateau wide 40 and long 200 meters built of stone plates. The access plateau is in the form of stairs leading to the pyramid.

The basis for the claim that Visocica holds a most valuable archeological monument is seen in a series of construction anomalies determined during research conducted in August. These anomalies indicate that the hill was not created naturally, but by man.

Apart from the “pyramid of the Sun”, Osmanagic claims that a smaller pyramid, which he calls “pyramid of the Moon” is located in the area opposite to Visocica, which again confirms that pyramids were always built in pairs.

“We have already dug out one stair of the pyramid and we will continue working on the second stair”, says Osmanagic.

Osmanagic was unable to answer when the pyramid would see the light of day, adding that digging out of the wider sections of pyramid only would depend on additional funds.

Deze Semir Osmanagic is al een aantal jaren bezig overtuigd de Visocica-heuvel in werkelijkheid een oud bouwwerk is, maar krijgt vooral veel weerstand vanuit 'gevestigde' hoek die meent dat eventuele opgravingen alleen maar schade aanricht. Zo liggen er wat ruines uit de middeleeuwen en een oud kerkhofje.
Uit grondboringen van Osmanagic's team zou inmiddels echter blijken dat de heuvel niet natuurlijk is.

Een klein stukje video van Reuters -> Pyramide i Bosnien

Gaat Europa's geschiedenis verder terug dan de academici ons willen doen geloven?
pi_32079601
Ik ben benieuwd
pi_32079603
Als je de foto vergelijkt met dat plaatje in het boek zie je dat ze niet eens zo diep hoeven te graven
  dinsdag 8 november 2005 @ 08:38:25 #4
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32079639
Hmm, daar is nog eens iets van langsgekomen meen ik.. als ik me niet vergis was daar een van de stellingen dat hier vroeger ook veel meer van die dingen gelegen hebben maar dat ze door de drassige ondergrond eerder wegzakten dan pyramides die op rotsen of zand staan.
Vampire Romance O+
  dinsdag 8 november 2005 @ 08:39:07 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_32079644
A Stone Age "super civilisation"? Yeah, right. Daarom is er verder nooit iets van die beschaving gevonden zeker? Vaag verhaal. Een driehoekige heuvel is DUS een pyramide?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 8 november 2005 @ 08:43:07 #6
66444 Lord_Vetinari
pi_32079678
Ah, hier: Archeologen leggen oudste Europese beschaving bloot Ik ga even een merge vragen. Kan prima daarbij gefriemeld worden
pi_32080322
Deze man lijkt me niet echt serieus te nemen met al die indianenverhalen over duo-piramidese en tienduizend jaar oude beschavingen. Toch ben ik benieuwd wat er onder zit. Als het menselijks iets is, denk ik toch eerder aan een grote grafheuvel. Maar misschien heeft 'ie wel gelijk, ik heb z'n boek niet gelezen. Feit is wel dat er volgens mij nog best wat valt te ontdekken in de regio. Zie bijvoorbeeld de Vinca-cultuur.

Dat plaatje lijkt trouwens meer de ziggurat van Ur in Irak.
  Admin dinsdag 8 november 2005 @ 09:33:30 #8
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_32080352
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 08:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ah, hier: Archeologen leggen oudste Europese beschaving bloot Ik ga even een merge vragen. Kan prima daarbij gefriemeld worden
Moet dat? Ik haat dat mergen
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  † In Memoriam † dinsdag 8 november 2005 @ 09:39:40 #9
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_32080443
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 09:33 schreef yvonne het volgende:

[..]

Liever niet.

Dat andere topic gaat over iets anders.

Als dit topic hier niet gewenst is doe hem dan maar naar TRU.
pi_32080473
hahaha koel!

doet me denken daan het onvolprezen blad "De Nieuwe", kent u die nog? daarin stond een artikel "pyramides gevonden op de zeebodem!". met foto's, dus het was echt!

alleen zag ik nou nooit hun nieuws in andere media...
  † In Memoriam † dinsdag 8 november 2005 @ 09:43:42 #11
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_32080512
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 09:31 schreef Murazor4096 het volgende:

Dat plaatje lijkt trouwens meer de ziggurat van Ur in Irak.
Volgens mij is het een Inca piramide uit Mexico (waarvan de Inca's overigens zeiden dat ze die niet gebouwd hadden).
pi_32080543
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 09:33 schreef yvonne het volgende:

[..]

pi_32080561
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 09:43 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Volgens mij is het een Inca piramide uit Mexico (waarvan de Inca's overigens zeiden dat ze die niet gebouwd hadden).
De Inca's zijn toch dood, hoe kunnen ze dat dan gezegd hebben
  dinsdag 8 november 2005 @ 09:47:26 #14
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_32080584
TS geeft specifiek gaan dat mergen niet gewenst is. Dus dan doen we 't niet. Overigens wel de compimenten voor het geheugen van L_V en zijn zoekkwaliteiten

Ontopic: heb is niet het soort pirmamide wat we gewend zijn (denk aan het oude Egypte. Da's toch meestal waarin we denken bij zoiets) maar 't heeft er idd veel van weg. Wat het nog opmerkelijk maakt is dat ie gewoon in Europa staat. Vraag me af of er in de toekomst nog meerdere worden gevonden.
(Un)masking for the greater good.
pi_32080736
quote:

[..]

't Is in ieder geval niet die uit Ur, ik zie dat die een heel andere trapgang heeft:

[edit]
Het is inderdaad de piramide van de zon in Teotihuacan, aan dit plaatje te zien:

[ Bericht 24% gewijzigd door Murazor4096 op 08-11-2005 10:07:20 ]
pi_32080764
ik vind een theorie die ooit als is uitgesproken wel fascinerend , dat de piramides over de wereld in "verbinding" staan met elkaar en zo zelf een piramide vorm vormen.

ik kijk met interesse uit naar de onderzoeken om zijn bevindingen te staven
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:13:28 #17
111528 Viajero
Who dares wins
pi_32082799
quote:

[..]

Een Inca piramide in Mexico?

Dát zou pas nieuws zijn!
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:19:55 #18
66444 Lord_Vetinari
pi_32082995
quote:
OSMANAGAIC: WE HAVE ALREADY DUG OUT THE FIRST STAIR OF THE PYRAMID
Plaatjes? Bewijs?
  † In Memoriam † woensdag 9 november 2005 @ 07:41:03 #19
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_32107896
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 11:13 schreef Viajero het volgende:

[..]

Een Inca piramide in Mexico?

Dát zou pas nieuws zijn!

Eugh... de Maya en later de Aztec. En de grote piramide in Teotihuacan (wat Murazor4096 al zegt).

quote:

The Aztecs encountered by the Spanish conquistadors in 1519 reported that they were not the first occupants of Mexico. Aztec stories and legends told of being preceded by people they called the Toltecs, and before the Toltecs, of an epoch when the land was a paradise inhabited by the gods and the ancestors of humans.

The Aztecs said that the gods had met at the great, ruined city of Teotihuacan to create our present era by sacrificing themselves for the benefit of humanity.

Teotihuacan

Waar de Aztec iig gelijk aan hadden is dat de stad lang voor hen was gebouwd door een onbekend volk.
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 08:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Een driehoekige heuvel is DUS een pyramide?
Er is tenminste eentje die daar heilig in gelooft. De rest van ons zal moeten wachten of hij werkelijk iets aantreft daar.

Je bent er nogal stellig in dat het onzin is?

Dit zou je waarschijnlijk ook niet direct herkennen als een duizend jaar oude piramidevormige tempel.

Ding staat in Tikal als je hem op wilt zoeken.
  woensdag 9 november 2005 @ 07:45:38 #20
66444 Lord_Vetinari
pi_32107928
Men beweert de eerste laag te hebben blootgelegd. Er is geen beeldmateriaal te vinden van die eerste laag. Is het dan raar dat ik het niet geloof?
  † In Memoriam † woensdag 9 november 2005 @ 07:47:42 #21
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_32107939
quote:
Op woensdag 9 november 2005 07:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Men beweert de eerste laag te hebben blootgelegd. Er is geen beeldmateriaal te vinden van die eerste laag. Is het dan raar dat ik het niet geloof?
Ja. Waarom zou je een beslissing maken of het waar is of niet voordat je er meer van weet.
  woensdag 9 november 2005 @ 08:11:52 #22
66444 Lord_Vetinari
pi_32108076
quote:
Op woensdag 9 november 2005 07:47 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Ja. Waarom zou je een beslissing maken of het waar is of niet voordat je er meer van weet.
Omdat een dergelijke vondst anders veel groter in de media geweest zou zijn. Als die man al 20 jaar loopt te roepen dat het een pyramide is en hij graaft een laag op, en hij heeft gelijk, me dunkt dat hij dan de media zou overspoelen met bewijzen van zijn gelijk. Alles wat nu te vinden is, is een obscuur berichtje op een even obscure site. Sorry, maar ik heb iets meer bewijs nodig dan dat.
  woensdag 9 november 2005 @ 08:15:19 #23
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32108099
Een beschaving die 8000 vC een piramide bouwde klinkt natuurlijk erg aan de vroege kant, zo'n 4 tot 5000 jaar voor de tot nog toe oudst bekende, het lijkt me dan ook sterk dat het in meer dan algemene vorm lijkt op degene die in de foto getoond wordt.

De oudst bekende megalieten stammen uit ong 5000 vC, als we dat als beginpunt nemen dan is het al groot voor die tijd maar niet geheel ondenkbaar. Vergeet niet dat dit een amateur archeoloog is zoals we eigenlijk sinds eind 19e eeuw niet meer hebben gezien dus hij kan ernaast zitten, 3000 jaar is niet zo heel veel
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_32108469
quote:
Op woensdag 9 november 2005 08:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Omdat een dergelijke vondst anders veel groter in de media geweest zou zijn. Als die man al 20 jaar loopt te roepen dat het een pyramide is en hij graaft een laag op, en hij heeft gelijk, me dunkt dat hij dan de media zou overspoelen met bewijzen van zijn gelijk. Alles wat nu te vinden is, is een obscuur berichtje op een even obscure site. Sorry, maar ik heb iets meer bewijs nodig dan dat.
Gewoon afwachten
  woensdag 9 november 2005 @ 08:51:43 #25
66444 Lord_Vetinari
pi_32108562
quote:
Op woensdag 9 november 2005 08:46 schreef Burbo het volgende:

[..]

Gewoon afwachten
Dus is de TT op zijn minst suggestief. Er is helemaal geen bewijs voor het 'vinden' en al helemaal niet dat het een pyramide is.
  † In Memoriam † woensdag 9 november 2005 @ 09:01:58 #26
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_32108726
quote:
Op woensdag 9 november 2005 08:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

lol

Ik heb uberhaupt meer bewijs nodig voor ik zeg dat ik het wel of niet geloof.
Is het niet genoeg om, in jouw geval, te zeggen dat het je (hoogst) onwaarschijnlijk lijkt?

En dan nog, het zou heus niet de eerste keer zijn dat de historici ernaast zitten en er iets gevonden wordt dat alle ingenomen 'waarheden' op zijn kop zet. Het zou wel een heeeele spectaculaire vondst zijn maar desalniettemin.

Die Utzi (of hoe hij heet, die ijsman) had bijvoorbeeld een bronzen bijl bij zich wat volgens de theorie helemaal niet zou kunnen.
Of die koperen 'puntmutsen' die in Duitsland gevonden zijn met daarop berekeningen van de cyclus van de maan, minstens 500 jaar voordat de Grieken het ontdekt zouden hebben.
Deze twee vorbeelden worden dan ook gewoon min of meer genegeerd omdat het niet in 'het plaatje' past.
  woensdag 9 november 2005 @ 09:26:34 #27
66444 Lord_Vetinari
pi_32109155
quote:
Op woensdag 9 november 2005 09:01 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

lol

Ik heb uberhaupt meer bewijs nodig voor ik zeg dat ik het wel of niet geloof.
Is het niet genoeg om, in jouw geval, te zeggen dat het je (hoogst) onwaarschijnlijk lijkt?
Nee. De geschiedenis leert, dat het onwaarschijnlijke kan gebeuren. Ik geloof het gewoon niet, omdat het me zeer sterk lijkt, dat een prehistorische superbeschaving zou verdwijnen zonder het minste spoor achter te laten.
  † In Memoriam † woensdag 9 november 2005 @ 09:37:54 #28
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_32109388
quote:
Op woensdag 9 november 2005 09:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee. De geschiedenis leert, dat het onwaarschijnlijke kan gebeuren. Ik geloof het gewoon niet, omdat het me zeer sterk lijkt, dat een prehistorische superbeschaving zou verdwijnen zonder het minste spoor achter te laten.
Sommigen geloven (als we het dan toch een geloofskwestie maken) dat die aanwijzingen allang gevonden zijn maar als 'anomalies' aan de kant worden geschoven.

Bovendien kun je stenen bouwwerken niet met de C14 methode dateren.
  woensdag 9 november 2005 @ 09:40:14 #29
66444 Lord_Vetinari
pi_32109436
quote:
Op woensdag 9 november 2005 09:37 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Sommigen geloven (als we het dan toch een geloofskwestie maken) dat die aanwijzingen allang gevonden zijn maar als 'anomalies' aan de kant worden geschoven.

Bovendien kun je stenen bouwwerken niet met de C14 methode dateren.
Afgezien van het feit dat de C14 methode totaal onbetrouwbaar is (wat ook weer een heleboel anomalieën verklaart; veel oude vondsten zijn daarmee gedateerd en foutief gedateerd zodat modern gedateerde vondsten anomalieën lijken) ben ik erg benieuwd naar die aanwijzingen. Von Däniken, anyone?
  woensdag 9 november 2005 @ 09:41:17 #30
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32109450
quote:
Op woensdag 9 november 2005 09:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik denk dat het woordje super wel gevoeglijk weggelaten kan worden, het staat lekker sensationeel in het eerste berichtje maar ik heb nergens kunnen vinden dat de ontdekker die term gebruikt. Advanced ja, highly advanced voor die tijd, ook dat heb ik wel zien staan, maar super?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  † In Memoriam † donderdag 10 november 2005 @ 08:39:19 #31
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_32139444
quote:
Op woensdag 9 november 2005 09:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Afgezien van het feit dat de C14 methode totaal onbetrouwbaar is (wat ook weer een heleboel anomalieën verklaart; veel oude vondsten zijn daarmee gedateerd en foutief gedateerd zodat modern gedateerde vondsten anomalieën lijken) ben ik erg benieuwd naar die aanwijzingen. Von Däniken, anyone?
Wel ja, geljk labeltjes plakken. "Von Danicken" erop en het kan in de looney-bin.

Ik begrijp dus niet waarom je zo'n defensieve en dogmatische houding aanneemt. De enige die beweert dat daar een piramide ligt is die Semir Osmanagic en de rest van ons simpele zielen weet het niet, dat is, behalve Lord_Vetinari. Zijn geloof heeft hem namelijk verteld dat unmöglich ist.

Als je een voorbeeld wilt hebben, de Sphinx wordt toegeschreven aan Khafre, zo'n 2500 v.C. Dit is nergens op gebasseerd. Er zijn geen geschriften, geen inscripties, helemaal niks waar uit uit zou kunnen worden gemaakt dat hij de Sphinx heeft laten bouwen. Er is zelfs geen enkele aanwijzing wie hem uberhaupt heeft gebouwd. Op basis van erosiesporen plaatsen sommigen hem nu op minstens 12.000 jaar oud. Kan niet, zeggen de egyptologen. Waarom niet? Omdat het niet in ons 'plaatje' past.
quote:
Op woensdag 9 november 2005 08:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Dus is de TT op zijn minst suggestief. Er is helemaal geen bewijs voor het 'vinden' en al helemaal niet dat het een pyramide is.
Zet je er een vraagteken achter.
  donderdag 10 november 2005 @ 09:52:28 #32
66444 Lord_Vetinari
pi_32140515
Ho even. Ik beweer nergens dat de pyramide er niet ligt. Ik laat alleen mijn opleiding los op het verhaal. Meneer O. beweert dat hij een deel van die pyramide heeft opgegraven. Nou, als historicus zeg ik dan: Kom maar op met je foto's, plaatjes, grondtekeningen, filmpjes, luchtopnamen enz enz enz. Die kan ik nergens vinden. Dat vind ik raar, zeker als iemand al 20 jaar tegen de gevestigde orde loopt te schoppen. Je verwacht dan, dat als hij gelijk blijkt te hebben, dat hij de hele wereld dat laat weten?

De vergelijking met Von Daniken staat er wat ongelukkig. Ik bedoelde, dat het heel makkelijk is om bepaalde zaken zo uit te leggen dat ze in je theorie passen. Ik zeg niet dat deze meneer dat ook doet, ik zeg alleen dat in het verleden dit soort praktijken gebeurd zijn.

Over de Sfinx: Er is een tendens binnen de Egyprtologie om die datering wel degelijk te gaan volgen. Alleen is de erosie-theorie nog niet waterdicht. Er zijn namelijk meer oorzaken te bedenken, waardoor de sfinx zo geerodeerd kan zijn. Ik zie ook niet zoveel in die erosie theorie als bewijs, ik zie meer in de kunst-theorie. Het hoofd van de Sfinx is te klein (in verhouding). Het is dus bijgebeiteld.

Op Discovery herhaalt men regelmatig een programma hierover, waaruit blijkt dat de mogelijkheid bestaat dat de Sfinx een 10.000 jaar oud is en begonnen is als beeld van een Leeuw. In die tijd stond het sterrenbeeld Leeuw namelijk net boven de horizon.

Overigens schrijft de egyptologie de bouw van de sfinx niet toe aan Khefren. Men is het altijd (behalve in het prille begin) eens geweest dat het beeld ouder moet zijn en dat Khefren het geusurpeerd heeft.

Mocht meneer O. met zijn plaatjes komen, dan zal ik de eerste zijn om hem gelijk te geven. Tot die tijd bekijk ik het geheel met de nodige historische / wetenschappelijke scepsis.
  † In Memoriam † maandag 14 november 2005 @ 09:59:58 #33
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_32252073
quote:
Op donderdag 10 november 2005 09:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Mocht meneer O. met zijn plaatjes komen, dan zal ik de eerste zijn om hem gelijk te geven. Tot die tijd bekijk ik het geheel met de nodige historische / wetenschappelijke scepsis.
En terecht. De man heeft nog niks aan bewijs geproduceerd.
quote:
De vergelijking met Von Daniken staat er wat ongelukkig.
Het is meer de 'neerbuigendheid' die eruit spreekt.

Persoonlijk vind ik dat Von Danicken veel meer krediet verdient dan hij over het algemeen krijgt. Wat hij heeft aangetoond is dat je met dezelfde fondsten en oude geschriften ed. tot een heel ander beeld van de (pre)historie kunt komen dan die in de geschiedenisboekjes staat.

De 'officiele geschiedenis' bestaat imo voor een groot deel uit dogma's waar men consensus over heeft bereikt.

Het leuke van dit soort berichten vind ik dat het al die dogma's op zijn kop zet. Nou ja, eigenlijk pas echt wanneer er iets gevonden wordt natuurlijk. Maar toch alvast een beetje aan geloofssystemen rammelen is ook leuk.
  Moderator maandag 14 november 2005 @ 10:48:59 #34
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32253039
volgens mij zegt hij niet dat hij de eerste laag heeft blootgelegd maar de eerste trap (in dat 'labyrint' onder de berg) dat is dus nog totaal geen bewijs van een piramide of wat dan ook.

voor hetzelfde geld is het gewoon een oud dorpje met een trap erin en een berg erop, ik zou ook wachten met het teveel media aandacht te geven want als de trap ineens ophoud sta je lekker voor lul. maar het zou wel aardig zijn als er echt een piramide is, dat hoeft natuurlijk niet prehistorisch te zijn maar toch een aardige vondst
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 24 april 2006 @ 13:36:14 #35
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_37242717
Website
filmpje

Als het klopt dan zou dat een best wel coole ontdekking zijn, zeker als ze echt op de Azteekse piramides lijken. Ik zie nu de Atlantis theoriëen al.....
Aan de ander kant waren er in het Middleands zee gebied wel meer culturen in staat om zo'n soort gebouw neer te zetten zonder dat het raar zou lijken (Grieken, Romeinen, Kretenzers)

Er is nu ook veel meer bewijs in o.a. foto's enz.
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
  maandag 24 april 2006 @ 18:15:44 #36
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_37251352
Dus er ligt toch echt wat? Filmpje werkt niet goed, maar uit wat ik zie kan ik niet zeggen of er nu een oude betegelde berghelling zie of een grote piramide, ik wacht nog even af.
  maandag 24 april 2006 @ 19:37:13 #37
26173 NathraX
Generaal Bajonet
pi_37253720
Volgens het BBC bericht was de berg in de middeleeuwen de hoofdstad van Bosnië. Dit fort was gebouwd op een Romeinse uitkijkpost welke weer was gebouwd op een ruïne van een oudere beschaving. Het is dus al een tijdje in gebruik geweest.
Qui deciderat pacem preaparet bellum
  maandag 24 april 2006 @ 21:17:34 #38
17637 spooky1234
Whaazzuuuuup!!
pi_37258019
Ik heb zojuist even gegoogled en via wikipedia wat links gecheckt..

het lijkt er nu op dat er heel wat is daar.. maar of het werkelijk een paar enorme piramides zijn durf ik niet te zeggen.

Maar confirmed facts zijn wel:

- middeleeuws fort gebouwd op ruines van een oud romeins fort dat weer gebouwd was op oudere illyrische ruines (die mogelijk gebouwd zijn bovenop nog oudere piramidebouwer-volk)

- kilometers lange tunnels ontdekt die elkaar kruisen op 90 graden.. mogelijk verbinden die verchillende piramides

- heuvels van de zogenaamde piramide zijn nagenoeg 45 graden steil en de 4 zijden zijn precies gericht naar noord, zuid, oost en west.

- Satellite thermal images indicate that the hill cools faster than its surroundings, suggesting that is less dense.

Het kan uiteraard nog steeds een big hoax zjin of in ieder geval overdreven gedoe om een betegeld heuveltje met wat tunnels eronder maar het is in ieder geval nog wel interessant.

Relevante links:

http://www.bosnianpyramids.org/ - officiele site, ziet er profi uit met veel fotos.

http://www.theartnewspaper.com/article01.asp?id=237 - interesting article, met fotos en veel info

http://www.timesonline.co.uk/article/0,,13509-2135223,00.html - article in the times

http://en.wikipedia.org/wiki/Bosnian_pyramids - wiki!
I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!
pi_37258130
quote:
Op maandag 24 april 2006 19:37 schreef NathraX het volgende:
Volgens het BBC bericht was de berg in de middeleeuwen de hoofdstad van Bosnië. Dit fort was gebouwd op een Romeinse uitkijkpost welke weer was gebouwd op een ruïne van een oudere beschaving. Het is dus al een tijdje in gebruik geweest.
Vandaar ook dat je vast hier en daar wat structuren zult vinden. Een piramide van 12000 jaar oud is natuurlijk een lachertje. Hij heeft niets van bewijs, geen foto, geen ertefact niet eens een scherfje aardewerk. Maar natuurlijk wel al zeer gedetailleerde tekeningen en zelfs een datering. Hij zou boringen gezet hebben waaruit de opbaouw van de heuvel bleek. Nu mag je mij eens vertellen hoe je zo een handboor door van die grote stenen heen krijgt. Bovendien als je die tekeningen kunt maken aan de hand van wat boringen kan hij de rest van de wereld wat leren.

Wat een kwatsj. Net zoals het fabeltje dat de piramiden in egypte 12.000 jaar oud zouden zijn en dat de piramdies in mexico en egypte dezelfde bouwers hadden etc. etc. En het erge is nog dat je als archeoloog nu weer maanden kwijt bent om dit soort verhalen te ontkrachten. Maar ja het publiek vind het leuk dus misschien moet je het ook maar op zijn beloop laten. Zolang hij de archeologie in de heuvel maar niet vernietigd

PS. De maya's inca's en Azteken zijn niet dood, maar leven nog steeds en in redelijk grote getalen ondertussen.
pi_37259070
quote:
Op donderdag 10 november 2005 08:39 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Als je een voorbeeld wilt hebben, de Sphinx wordt toegeschreven aan Khafre, zo'n 2500 v.C. Dit is nergens op gebasseerd. Er zijn geen geschriften, geen inscripties, helemaal niks waar uit uit zou kunnen worden gemaakt dat hij de Sphinx heeft laten bouwen. Er is zelfs geen enkele aanwijzing wie hem uberhaupt heeft gebouwd. Op basis van erosiesporen plaatsen sommigen hem nu op minstens 12.000 jaar oud. Kan niet, zeggen de egyptologen. Waarom niet? Omdat het niet in ons 'plaatje' past.
[..]
In de eerste plaats de theorie dat 12.000 jaar geleden de sphinx in het sterrenbeeld leeuw zou staan. Hoe komen de onderzoekers erachter door net zolang met de sterrenhemel te draaien totdat de sphinx in het sterrenbeeld leeuw staat. Amehoela zo kan ik het ook als het op 20.000 jaar zou uitkomen zouden ze dat aangeven als datering. Snap je wat ik bedoel. Dit is geen bewijs.

Over de erosiesporen. Zij hebben een zlef een onderzoek gedaan en kwamen zelf tot de conclusie dat de erosiesporen alleen door regen veroorzaakt konden zijn.Dit soort beweringen doen goede wetenschappers nooit. Zij zeggen: Wij hebben ontdekt dat de erosiesporen best wel eens door regen veroorzaakt kunnen zijn, maar andere mogelijkheden zijn niet uitgesloten. Bovendien is de theorie dat het regen was geweest nogal dubieus.

Ik ben zelf geen egyptoloog maar een archeoloog met als specialisme mesoamerika. Ik ben dus zeker geen expert op het gebied van de sphinx. Maar ik weet wel dat je het op meer manieren kunt dateren dan alleen aan de hand van erosiesporen. Ten eerste is het een onderdeel van een groot complex.Een complex dat heel goed gedateerd kan worden (2000 BC). Ten tweede kan de sphinx stilistisch gedateerd worden en woijzen de stijlelementen (en niet alleen van het hoofd) op een datering van 2000 BC. Ten derde zijn er bronnen die dateren van voor de bouw van de piramiden en van de bouw van de piramiden zelf. Of de bouw van de sphinx erin genoemd wordt weet ik niet, maar als de sphinx er al stond dan zou deze toch zeker genoemd zijn. En dan hadden de onderzoekers toch een heel sterk punt gehad.

Ik zal mijn oud professor egyptologie nog eens quoten: "Er zijn tien manieren om de Sphinx te dateren, waarvan negen zonder twijfel wijzen op 2000 BC. Eentje is er dubieus, hoe oud is de Sphinx nu?"

[ Bericht 0% gewijzigd door Zemi77 op 24-04-2006 22:07:21 ]
  dinsdag 25 april 2006 @ 08:07:15 #41
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_37269509
quote:
Op maandag 24 april 2006 21:40 schreef Zemi77 het volgende:
Ten derde zijn er bronnen die dateren van voor de bouw van de piramiden en van de bouw van de piramiden zelf. Of de bouw van de sphinx erin genoemd wordt weet ik niet, maar als de sphinx er al stond dan zou deze toch zeker genoemd zijn. En dan hadden de onderzoekers toch een heel sterk punt gehad.
Nee dat is jammer genoeg niet het geval, de sfinx wordt pas vanaf het nieuwe rijk in bronnen genoemd. Wel is het zo dat de omliggende gebouwen van Chafra's piramide complex (daltempel, sfinxtempel) gebouwd zijn uit het steen waar de sfinx zelf uit gebouwd is. Hier uit zou je dus kunnen afleiden dat de sfinx even oud is als de piramidecomplexen van Gizeh, en van de piramides zelf zijn wel weer bronnen bekend die echt 2000 v.C. als bouwdatum aangeven.

Verder heb je wat mij betreft helemaal gelijk hoor, maar je weet wel dat deze discussie een jaar oud is?
  dinsdag 25 april 2006 @ 09:50:53 #42
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_37271172
In het andere topic heeft iemand foto's gepost van een vriend van hem die bij de opgravingen was.

Die stenen zien er toch aardig bewerkt uit..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 25 april 2006 @ 17:21:26 #43
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_37289025
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 09:50 schreef De_Hertog het volgende:
In het andere topic heeft iemand foto's gepost van een vriend van hem die bij de opgravingen was.

[afbeelding]

Die stenen zien er toch aardig bewerkt uit..
Dat is ook niet zo raar gezien het feit dat de heuvel al eeuwen bewoond is. Als er inderdaad een oud paleis oid heeft gestaan dan is het niet meer dan logisch dat er artefacten in de grond zitten. Bewerkte stenen horen daar ook bij. Een ondergrondse pyramide van 12.000 jaar oud hoort daar niet bij. Je snapt hopelijk wel waarom archeologen beginnen te steigeren als een malloot een archeologische belangrijke vindplaats vernietigd, omdat hij op zoek is naar een non-existente pyramide.

De stenen zijn helaas zo wazig, dat ik er niet eens een grove datering aan durf op te hangen. Maar ja, daar zullen ze ook wel op uitgekozen zijn.
  donderdag 27 april 2006 @ 15:45:57 #45
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_37347025
Indien dit het topic zonder de conspiracy-nuts is: TVP.
Ik ga naar huis.
  zaterdag 29 april 2006 @ 17:56:21 #46
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_37407354
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
  donderdag 1 juni 2006 @ 13:23:31 #47
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_38434214
't lijkt er toch wel verdomd veel op dat dit een echte piramide is...

Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  donderdag 1 juni 2006 @ 13:45:15 #48
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_38434939
quote:
Het filmpje doet het niet bij mij.. Is ie er alweer af intussen?

Van de foto kan ik niet zoveel zeggen... oké, je ziet een ophoging, maar dat was het ook wel. Ben wel benieuwd naar dat filmpje.
  donderdag 1 juni 2006 @ 13:56:14 #49
148795 Punjab
Next Stop...
pi_38435284
The video you selected is more than 7 days old and is only available in the video archives on CNN Pipeline. Try it FREE
Tis wat als je niks anders kunt...
Op donderdag 22 juni 2006 20:10 schreef milagro het volgende:
he who dares wins, so go go gadget arms, legs, and leutert.
  donderdag 1 juni 2006 @ 13:58:13 #50
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_38435341
Zelfs die melding kreeg ik niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')