Het is dus inderdaad onrustig in Brussel. Misschien heeft Floripas een van deze incidenten gezien.quote:Opnieuw incidenten in buurt Brussel-Zuid
ma 07/11/05 - In de buurt van Brussel-Zuid waren er vanavond opnieuw enkele kleine incidenten. De brandweer moest zes keer uitrukken in Anderlecht, Sint-Gillis en Vorst. Daar gingen enkele auto's in de vlammen op.
De politie in Brussel gaat vannacht alvast extra patrouilleren in de buurt rond het Zuidstation om rellen te voorkomen. Er worden ook meer stadswachters en straathoekwerkers ingezet. Dat hebben de burgemeesters van Sint-Gillis, Vorst en Anderlecht beslist.
De voorbije nacht waren er in de buurt van het Zuidstation ook al vijf wagens in brand gestoken. Er is nog geen spoor van de daders.
Voorlopig gaat het nog om verspreide incidenten. Er vielen nergens gewonden en de brandstichtingen hebben ook niet tot rellen geleid.
Ook al spreekt de politie van een geïsoleerd incident, in het licht van de rellen in Parijs zorgen de incidenten toch dadelijk voor ongerustheid.
"De spanning neemt toe"
In bepaalde wijken in Anderlecht, Molenbeek en Sint-Gillis neemt de spanning inderdaad toe. Dat zegt de Anderlechtse schepen van Samenlevingsopbouw Walter Vandenbossche.
Door de enorme werkloosheid in die gemeenten is de uitzichtloosheid voor de jongeren groot.
"Een derde van de Brusselse jongeren heeft geen werk. Dat maakt de situatie erg ontvlambaar. Ook de mediatisering van de rellen in Parijs speelt een rol", zegt Vandenbossche
In Duitsland zijn helemaal geen rellen geweest tochquote:Op maandag 7 november 2005 23:50 schreef Meki het volgende:
Rellen elders in Europa
Rellen in Denemarken.
Dreiging rellen Brussel neemt toe
Nu ook in Duitsland
Net op SLAM!FM 24:00 nieuws: Rellen gemeld in oa. Toulouse en een aantal voorsteden, tientallen auto's in brand.quote:Op maandag 7 november 2005 23:59 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Nou volgens mij zijn ze wel uitgereld. En ik heb geen een tank gezienIk verwachtte zelfs een landing op omaha beach
![]()
mediastilte dude.. Ze willen de rellen niet nog verder aanwakkeren in andere steden door beelden te laten zien van rellende jongeren. Brengt anderen misschien op ideeën.quote:Op maandag 7 november 2005 23:59 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Nou volgens mij zijn ze wel uitgereld. En ik heb geen een tank gezienIk verwachtte zelfs een landing op omaha beach
![]()
In Bremen en Berlijn zijn enkele auto's en een gebouw of een paar gebouwen in de fik gegaan.quote:Op maandag 7 november 2005 23:55 schreef kLowJow het volgende:
[..]
In Duitsland zijn helemaal geen rellen geweest toch.
quote:Jongeren gooien molotov-cocktails in Luikse regio
In Bressoux hebben een twintigtal jongeren maandag rond 18.30 uur molotov-cocktails gegooid in een glascontainer op de place de la Résistance. Ook werd er een molotov-cocktail naar een bushokje gegooid.
Enkele minuten later werden dezelfde jongeren gezien in de rue du Général de Gaulle, in Bressoux, waar ze een ruit stukgooiden en schade toebrachten aan een wagen. Nog later werden de jongeren opgemerkt in de rue de l'Intendance in Bressoux, waar ze zich ontdeden van twee flessen, gevuld met benzine.
De politie heeft zich ter plaatse begeven en zal de hele nacht patrouilleren. Dit weekend deden er zich ook al incidenten voor in de Luikse regio. Zo staken een tiental jongeren zaterdagavond twee wagens in brand die geparkeerd stonden in garages van sociale woningen in Burenville (Luik). De jongeren konden ontkomen. Zondagavond gooiden enkele jongeren stenen naar bussen in de wijk Sainte-Walburge in Luik. (belga)
Net was het op de radio.. geen echte mediastilte dus.quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:03 schreef jagermeister1 het volgende:
[..]
mediastilte dude.. Ze willen de rellen niet nog verder aanwakkeren in andere steden door beelden te laten zien van rellende jongeren. Brengt anderen misschien op ideeën.
Nee, maar in Frankrijk zelf wordt er maar mondjesmaat over de rellen bericht. Uit voorzorg.quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:07 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Net was het op de radio.. geen echte mediastilte dus.
Dat doen ze al een paar weken, ik geloof niet dat het echt helpt.quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:08 schreef jagermeister1 het volgende:
[..]
Nee, maar in Frankrijk zelf wordt er maar mondjesmaat over de rellen bericht. Uit voorzorg.![]()
Allochtonen-terreur wordt door de linkse media, zoveel mogelijk met de mantel der liefde bedekt. RTL nieuws besteed bijvoorbeeld veel meer aandacht aan de rellen dan de linkse NOS.quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:02 schreef Knoekie het volgende:
Vraag me eigenlijk af hé. Toen met die oorlog in Irak zonden ze werkelijk alles live uit op TV. En nu is het in Parijs, en is er geen livebeeld te zien.
Moet je trouwens eens opletten hoevaak de media allochtonen overal bij probeert te betrekken. In reclame, in soaps, in postbus 51 spotjes, in advertenties.... Niet alleen de NOS dus.quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:11 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
Allochtonen-terreur wordt door de linkse media, zoveel mogelijk met de mantel der liefde bedekt. RTL nieuws besteed bijvoorbeeld veel meer aandacht aan de rellen dan de linkse NOS.
Nederland heeft ook wenig buurten die er zo uitzien als de achterbuurten in Frankrijk/Belgie en Duitsland, hier is alles relatief luxe.quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:12 schreef addie84 het volgende:
toch komt het langzaam best dichterbij.. Noem me een angsthaas, maar mag hopen dat Nederland niet zo aangewakkerd wordt..
Mwoah.. grote verschil is dat onze buurten een stuk kleiner zijn als die in Frankrijk. Kortom.. makkelijker om grip op te krijgen als het uit de klauwen loopt.quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:18 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Nederland heeft ook wenig buurten die er zo uitzien als de achterbuurten in Frankrijk/Belgie en Duitsland, hier is alles relatief luxe.
Charleroi is nog een heel stuk erger. Het verbaast me eigenlijk dat ik nog niks van daar gehoord heb (daar worden sowieso al bussen met stenen bekogeld, daar hebben ze Parijs niet eens voor nodig.)quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:22 schreef Drugshond het volgende:
Luik... tja dan noem je ook een stad op.
Vaag volk daar,
Het enigste fatsoenlijke in Luik is "FN Fabric Herstal", de rest is a wasteland.
Scheelt weer files op de weg met een paar auto's minder.quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:12 schreef addie84 het volgende:
toch komt het langzaam best dichterbij.. Noem me een angsthaas, maar mag hopen dat Nederland niet zo aangewakkerd wordt..
Ah, woont daar nog iemand?quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:27 schreef Drugshond het volgende:
Ook zo'n stad.....
Mijn favo stad in Belgie is Brugge.
Als je een Honda Civic hebt, dan hoef je er niets in te hangen hoorquote:Op dinsdag 8 november 2005 00:26 schreef JK het volgende:
[..]
Ik hang er wel iets Marokkaans in, dan blijft ie heel![]()
Die heb ik dus niet.quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:30 schreef jagermeister1 het volgende:
[..]
Als je een Honda Civic hebt, dan hoef je er niets in te hangen hoor
Welnee.. in Nederland zijn die groepen met vergelijkbare types een stuk kleiner. Gelukkig maar trouwens... Die heb je zo in de kiem gesmoord. Hooguit zullen er een paar auto's afbranden erger zal het niet worden denk ik. Laat dat maar aan de voetbalsupporters overquote:Op dinsdag 8 november 2005 00:30 schreef Thorical het volgende:
Toch ga ik ervanuit dat een bepaalde groep jongeren het idee heeft dat ze hierbij niet achter kunnen blijven.
Iedereen in het nieuws dus wij ook.
Is het belonen, of achterstallig onderhoud ?quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:30 schreef Schepseltje het volgende:
Ik hoorde net dat een franse minister de rellers wilden belonen met meer werkgelegenheid en stageplaatsen e.d... leuk signaall
Hoe de slachtoffers geholpen kunnen worden inderdaad.quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:37 schreef Dr_Crouton het volgende:
Sowieso moeten de rellers eerst hard aangepakt worden en dan moet er gekeken worden hoe er geholpen kan worden.
Een geschat schade bedrag is leuk voor de mensen die de kijkcijfers genereren, het oog wil ook wat voor nadere analyse.quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:41 schreef jagermeister1 het volgende:
Ik heb toch al een aantal keer bedragen voorbij zien komen kerel. Maar dat ware pure schattingen. Denk niet dat al duidelijk is wat de schade is.. het is namelijk nog niet afgelopen.
Edit.. bovendien, wat heb je aan een bedrag? Ga je je portemoja trekken?
Stel, er zijn 3.500 auto's verbrand x gem. bedrag auto 20.000 = 70.000.000 euro schade en dat alleen aan auto's.quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:38 schreef JohnDope het volgende:
Hallo(de +- 4de keer)? We zijn onderhand al bij deeltje XIII maar er is nog niemand (lees: helemaal niemand) die mij ook maar enige indicatie heeft kunnen geven van het totaal bedrag wat er aan schade is aangericht.
Amen.
20K gem. bedrag per auto is wel heel ruw inderdaad.quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:45 schreef Dr_Crouton het volgende:
Ruwe schatting.
Stelvragen is mij over geleerd om die te wantrouwen(zoiets zeg je ook alleen maar wanneer het je uitkomtquote:Op dinsdag 8 november 2005 00:44 schreef Dr_Crouton het volgende:
[..]
Stel, er zijn 3.500 auto's verbrand x gem. bedrag auto 20.000 = 70.000.000 euro schade en dat alleen aan auto's.![]()
Erg dure auto's... dus erg ruw. Maar goed... er zijn ook meer dan 20 autobussen in rook opgegaan die kosten wel 150.000 per stuk schat ik.quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:44 schreef Dr_Crouton het volgende:
[..]
Stel, er zijn 3.500 auto's verbrand x gem. bedrag auto 20.000 = 70.000.000 euro schade en dat alleen aan auto's.![]()
Was de tweedehands markt vergeten, onvergeeflijk, maar waar.quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:47 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
20K gem. bedrag per auto is wel heel ruw inderdaad.
Ik doe wel een gok.....quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:38 schreef JohnDope het volgende:
Hallo(de +- 4de keer)? We zijn onderhand al bij deeltje XIII maar er is nog niemand (lees: helemaal niemand) die mij ook maar enige indicatie heeft kunnen geven van het totaal bedrag wat er tot nu toe aan schade is aangericht.
Amen.
Plus wat scholen, politiebureaus, garages, sysnagoge en een bibliotheek.quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:48 schreef jagermeister1 het volgende:
[..]
Erg dure auto's... dus erg ruw. Maar goed... er zijn ook meer dan 20 autobussen in rook opgegaan die kosten wel 150.000 per stuk schat ik.
ik vind dat te weinig, willen we een juiste politieke koers gaan varen in europa en voornamelijk nederland, dan moet er nog meer gesloopt wordenquote:Op dinsdag 8 november 2005 00:52 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik doe wel een gok.....
6000 * 15000 gem euro = 90.000.000 euro (vergeet de bussen niet, en showrooms niet)
30 * 3.000.000 bedrijfspanden = 90.000.000 euro
2000 agenten + overhead * (11/30) * 2500 = 20.000.000 (naar boven afgerond) euro
Toeristen sector (onbekend) schat zo'n 60.000.000 (zeker in december).
Beloofde herstelpogingen = enkele miljarden.
400 werkelozen extra.... bla bla bla
Inzet materieel brandweer en politie = 5.000.000 euro
Ik schat zo'n 500 miljoen (max), los van de herstel pogingen.
Ja, dat lijkt me niet zo bijzonder.quote:Op dinsdag 8 november 2005 01:04 schreef God_de_Vader het volgende:
Update op de radio:
In anderlecht hebben een 50 tal jongeren een auto op zijn dak gedraaid ...
In vorst is er een sofa in de fik gestoken
In Sint Gillis 2 auto's in de fik.
Het blijft kleinschaliger dan in frankrijk dus ...
Zo kan je alles wel relativeren. Elke auto, is er al één teveel, daarnaast kan het een begin zijn van een steeds groter wordende olievlek. Belangrijk om in de gaten te houden.quote:Op dinsdag 8 november 2005 01:06 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Ja, dat lijkt me niet zo bijzonder.
Ik denk dat het momenteel vooral een bende aanstellers is die even willen zichzelf manifesteren ... maar inderdaad je weet nooit he ... nu in belgie hebben ze er eigenlijk geen goede reden voor maar goed ... never try to understand an idiot ...quote:Op dinsdag 8 november 2005 01:12 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
Zo kan je alles wel relativeren. Elke auto, is er al één teveel, daarnaast kan het een begin zijn van een steeds groter wordende olievlek. Belangrijk om in de gaten te houden.
Een bus in Nederland kost ongeveer 500.000 euro.quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:48 schreef jagermeister1 het volgende:
[..]
Erg dure auto's... dus erg ruw. Maar goed... er zijn ook meer dan 20 autobussen in rook opgegaan die kosten wel 150.000 per stuk schat ik.
15.000 euro voor een autotje in de voorsteden van Parijs? 5000 lijkt me redelijker, maar met alle andere zaken ,poltie inzet bijvoorbeeld(het zijn er nu trouwens 8.000), had ik geen rekening gehouden.quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:52 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik doe wel een gok.....
6000 * 15000 gem euro = 90.000.000 euro (vergeet de bussen niet, en showrooms niet)
30 * 3.000.000 bedrijfspanden = 90.000.000 euro
2000 agenten + overhead * (11/30) * 2500 = 20.000.000 (naar boven afgerond) euro
Toeristen sector (onbekend) schat zo'n 60.000.000 (zeker in december).
Beloofde herstelpogingen = enkele miljarden.
400 werkelozen extra.... bla bla bla
Inzet materieel brandweer en politie = 5.000.000 euro
Ik schat zo'n 500 miljoen (max), los van de herstel pogingen.
Ik kan de man niet altijd ongelijk geven.quote:INTERVIEW. Philippe Moureaux (PS), burgemeester van Sint-Jans-Molenbeek
,,Natuurlijk maak ik me zorgen''
Philippe Moureaux: ,,In Molenbeek is nog niets gebeurd, maar dat kan heel snel omslaan.''
Philippe Moureaux (PS) hoopt dat de Franse rellen niet overslaan naar zijn gemeente. ,,Gelukkig hebben we hier geen minister van Binnenlandse Zaken die olie op het vuur gooit.''
PHILIPPE Moureaux (PS), de burgemeester van Sint-Jans-Molenbeek, heeft niet veel tijd voor een gesprek. Op maandag tussen vier en zes houdt hij spreekuur op het gemeentehuis. Tientallen mensen, bijna allemaal allochtonen, zitten geduldig te wachten om door Moureaux ontvangen te worden.
,,Een derde komt voor huisvesting, een derde voor werk, de rest voor problemen allerhande. De meesten blijven maar twee minuten in mijn bureau. Maar ze zijn tevreden dat ik ze au sérieux neem en dat ik naar ze luister.''
,,En wat wilt u weten? Wanneer het in Molenbeek tot Franse toestanden komt? Toch raar, het lijkt wel alsof de pers alleen daar zit op te wachten...''
Bent u daar dan zelf niet bang voor? Het zou niet de eerste keer zijn dat er migrantenrellen uitbreken in Molenbeek?
Ik denk dat de situatie bij ons niet te vergelijken valt met die in Frankrijk. Er zijn geen uitgestrekte banlieues zoals in Frankrijk met troosteloze hoge gebouwen. Er zijn geen zones waar de politie niet durft te komen. Al bij al verloopt alles hier toch nog altijd wat gemoedelijker dan in Frankrijk. Bovendien hebben wij ook geen minister van Binnenlandse zaken als Nicolas Sarkozy die de relschoppers ook nog gaat provoceren.
Alles blijft dus rustig in Molenbeek?
Dat heb ik niet gezegd. We zijn op onze hoede. De politie en de buurtwerkers zijn alert en wij zullen niets doen dat provocerend kan overkomen. In Schaarbeek en Sint-Gillis was het afgelopen weekend al onrustig. Hier is nog niets gebeurd, maar dat kan heel snel omslaan.
We hebben nu eenmaal een sociaal zwakke bevolking die gemakkelijk beïnvloedbaar is. De jongeren zien ook op tv wat er in Parijs gebeurt. Bovendien gooien sommige media graag olie op het vuur. Daarnet nog stond een cameraploeg ostentatief een groep jongeren te filmen. Het lijkt wel of sommige media echt graag zouden hebben dat het hier uit de hand loopt. En die jongeren hebben niet veel nodig.
Critici, vooral in Vlaanderen, zeggen dat u veel te tolerant bent tegenover jonge relschoppers en extremisten. En eigenlijk voor de migranten tout court.
Ze hebben makkelijk praten. Ik zit hier met een politieke realiteit waar ik me aan moet aanpassen. Die realiteit is dat een derde van de bevolking in mijn gemeente arm en van allochtone afkomst is. De dertigduizend allochtonen waar het over gaat, wonen voor het overgrote deel in de wijk rond het gemeentehuis. Vier op de vijf zijn werkloos.
Ik kan doen zoals in Frankrijk. Daar verplichten ze de allochtonen om zich totaal te assimileren, zonder dat er plaats is voor nuance. Zelfs sluiers op school mogen daar niet. U ziet nu wat daar van komt. Of ik kan doen zoals in Groot-Brittannië. Daar moeten de allochtonen niets. Ze gaan in getto's samenwonen en ze passen zich helemaal niet aan. Dat is de andere optie, maar ook die werkt niet.
Ik gebruik het systeem-Moureaux. Of noem het voor mijn part de zin voor compromis, die eigen is aan een klein land. Dat wil zeggen dat ik de allochtonen probeer te betrekken bij het gemeenschapsleven. Ik zeg tegen ze: 'U bent Belg maar we hebben respect voor uw wortels en afkomst.'
Drie van mijn schepenen zijn van allochtone afkomst. Ik daag u uit om in Frankrijk een allochtone schepen te vinden. U zult ver moeten zoeken. Wist u trouwens dat de boerka verboden is in Sint-Jans-Molenbeek? Wij hebben dat er hier zachtjes doorgedrukt zonder dat daar veel commotie rond is geweest. Niet zoals in sommige Vlaamse gemeenten het geval is geweest.
En ja, het klopt ook dat ik de politie vraag om niet te gespierd en te opvallend te werk te gaan. Het is niet nodig om om 6 uur 's avonds met tien politiemannen een telefoonwinkel binnen te vallen. Doe dat rustig en bescheiden dan is er geen kans dat het uit de hand loopt. Ik wil dat de politie haar werk doet. Zones van wetteloosheid kunnen hier niet. Maar ik pleit er wel voor dat de politie verstandig te werk gaat.
Alles loopt dus op wieltjes in Molenbeek?
Dat heb ik niet gezegd. Als de helft van Molenbeek werk vindt, dan wordt het hier het paradijs, ja. Maar ondertussen is het dat hier zeker niet. Er is die marge waar we niets aan kunnen doen.
Er zijn hier enkele tientallen criminele jongeren waar niets aan te verhelpen valt. En dan is er het gedrag van die kleine minderheid van moslims die helemaal terugplooit op de eigen cultuur. Dat baart zorgen, ja.
Geef het nog een dag en er zijn rellen in Molenbeek, dat kan je voorspellen.quote:Brussel onrustig
Op verscheidene plaatsen in Brussel ontstonden maandagavond incidenten met allochtone jongeren. Aan de Bergensesteenweg in Anderlecht werd een wagen omgekeerd, in Sint-Gillis werden drie voertuigen in brand gestoken. Volgens de burgemeester van Anderlecht, Jacques Simonet, waren er ook spanningen op het ,moeilijke' Lemmensplein.
Er kwamen ook berichten over incidenten en problemen uit Schaarbeek, Sint-Joost, Vorst en Molenbeek, wat de politie deed vermoeden dat de verschillende groepen met mekaar hadden afgesproken. Ook in Luik werden voor de derde dag op rij incidenten gemeld.
Tuurlijk. Als je wilt dat het nog verder uit de hand loopt, moet je dat doen.quote:Op dinsdag 8 november 2005 07:45 schreef vosss het volgende:
Gewoon 1 nacht op scherp schieten en dan is dat gesodemieter zo afgelopen.
ik hoorde het ook ja. 2 jongeren als ninja turtles verkleed op tv. Laat die mensen lekker in hun waan, dit soort mensen moeten ze geen media-aandacht geven.quote:Op dinsdag 8 november 2005 02:21 schreef JohnDope het volgende:
als sarkozy niet aftreedt gaat heel frankrijk de fik in hoor ik net, dat gaat mooie televisie opleveren. (tenminste als die fransen niet zo laf zijn om sarkozy er uit te zetten).
Als ze zó gaan beginnen, dan keer ik per ommegaande terug naar Brussel en doe ik mee met de rellen. Schieten op je eigen burgersquote:Op dinsdag 8 november 2005 07:45 schreef vosss het volgende:
Gewoon 1 nacht op scherp schieten en dan is dat gesodemieter zo afgelopen.
Ik heb het ook gezien, het gaf me een oprecht gevoel van solidariteit, het is mooi om te zien dat zoveel mensen het voor elkaar opnemen. Ik hoop ook dat die aasgier aftreedt, al is het alleen maar om mijn broeders de zin te geven.quote:Op dinsdag 8 november 2005 08:41 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
ik hoorde het ook ja. 2 jongeren als ninja turtles verkleed op tv. Laat die mensen lekker in hun waan, dit soort mensen moeten ze geen media-aandacht geven.
Jij voelt je solidair met alle soepschildpadden in Europa?quote:Op dinsdag 8 november 2005 08:50 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik heb het ook gezien, het gaf me een oprecht gevoel van solidariteit
En laat dat nou eens een onbelangrijk deetail zijn: of ze hun zinnetje krijgen.quote:Op dinsdag 8 november 2005 08:50 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik heb het ook gezien, het gaf me een oprecht gevoel van solidariteit, het is mooi om te zien dat zoveel mensen het voor elkaar opnemen. Ik hoop ook dat die aasgier aftreedt, al is het alleen maar om mijn broeders de zin te geven.²
Hey, psssst, ga ze helpen dan.quote:Op dinsdag 8 november 2005 08:50 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik heb het ook gezien, het gaf me een oprecht gevoel van solidariteit, het is mooi om te zien dat zoveel mensen het voor elkaar opnemen. Ik hoop ook dat die aasgier aftreedt, al is het alleen maar om mijn broeders de zin te geven.²
neuh daar heeft t niets mee te maken ,iedere nacht worden er wel honderd relschoppers opgepakt dus dan is t ook logish dat t langzaam wat afneemt.quote:Op dinsdag 8 november 2005 09:16 schreef Floripas het volgende:
Ik denk dat daarom ook het aantal rellen in Frankrijk is afgenomen: er zijn dingen beloofd.
Het is te hopen dat het ophoud, want het geeft toch een dreigende sfeer. Ook voor de rest van Europa.quote:Op dinsdag 8 november 2005 07:16 schreef indahnesia.com het volgende:
Minder zwaar dan eerdere nachten zo te merken. Ik ben benieuwd of er dan echt een einde aan zit te komen.
Ik ben niet gewelddadig ingesteld, ik ben meer iemand die van de zijlijn toekijkt en aanmoedigt. En vooralsnog werpt dat sappige vruchten af.quote:
Sylvain Ephimenco, Trouwquote:Motieven van de Franse intifada
Er komt natuurlijk een moment waarop agressie en bruutheid buiten hun sociaal- economische referentiekader gaan treden. Er komt een moment waarop je de eigen aard van het geweld en zijn meest weerzinwekkende expressie niet meer kunt begrijpen door te verwijzen naar de voedingsbodem van verpaupering, uitsluiting, discriminatie en werkloosheid. Frankrijk is nog niet zo ver.
Het land dat op de rand van een burgeroorlog lijkt te balanceren, is nu bezig met een inhaalslag die aan een vorm van publieke zelfkastijding grenst. Het erkent nu volmondig zijn fouten uit het verleden, en zijn onachtzaamheid en onverschilligheid uit de laatste decennia als het gaat om het voeren van een echte sociale en integratiepolitiek in zijn migrantenbuurten. Nu pas wordt de nadruk gelegd op de 30 miljard euro die de regering vorig jaar besloot vrij te maken voor de voorsteden. Dit besef dat er een verkeerd beleid is gevoerd is broodnodig.
Maar kan hiermee alles worden verklaard? Is de terugkeer van de barbarij dan aanvaardbaar? Niet als ik naar de wanhoopskreet van de burgemeester van Noisy-le-Grand moet luisteren. Deze socialist vertelde zondag hoe vrouwen door relschoppers uit hun auto’s werden gesleept, aan hun haar werden getrokken en hoe ze gemolesteerd werden terwijl hun voertuig in brand werd gestoken. Voor deze linkse bestuurder hebben zulke daden van barbarij de noodzaak aangetoond om tot zelfverdediging over te gaan.
Er zijn meer vragen. Waarom toch zijn jonge migranten bezig om alle sociale en culturele structuren in hun eigen buurten te vernietigen? Waarom worden pas gebouwde of bestaande nuttige gebouwen als sporthallen, scholen, bibliotheken, winkels, buurtcentra in brand gestoken? Hoe kun je om werk en voorzieningen schreeuwen en tegelijk bedrijven die arbeid aan tientallen en soms wel honderd werknemers verschaffen in lichterlaaie zetten? Op enkele schaarse beelden – de Franse tv-stations doen aan zelfcensuur om relschoppers niet in de kaart te spelen – is te zien hoe heethoofden om djihad en intifada roepen. Sommigen springen voor de camera’s en roepen Allah Akbar. Anderen zeggen dat hun voorstadje ’net zoiets als Jeruzalem’ moet worden. De haat van sommigen jegens alles wat Frans of blank is, overschrijdt het traditionele conflict van jongeren versus politie en autoriteit.
Waarom in dit kader moesten in Sète en Lens twee kerken met molotovcocktails worden aangevallen? Een paar dagen daarvoor was een synagoge al doelwit geweest. Dat criminele bendes en religieus geïnspireerde extremisten misbruik maken van de onvrede wordt steeds duidelijker. Je kunt tot in lengte van dagen op de fouten van de opeenvolgende Franse regeringen blijven hameren, maar ook al is dit voor relschoppers een soort legitimatie om hun wandaden verder op te voeren, de aard van het geweld verraadt ook een nietsontziende neiging om met de rechtsstaat af te rekenen.
Frankrijk is een land van heftige omwentelingen en met een traditie van straatgeweld. Als straks, na dagen en nachten van provocaties, een contraoffensief van woedende burgers of rechts-extremisten wordt ingezet dan zal het drama ongekende dimensies krijgen.
Zo, jij bent niet helemaal wijs, of wel? Ga je broeders lekker helpen andersmans eigendommen in de fik te steken en proberen een maatschappij te ontwrichten...quote:Op dinsdag 8 november 2005 08:50 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Dat heet in de volksmond wel een laffe stoker... en dit soort praktijken nog wel aanmoedigen.quote:Op dinsdag 8 november 2005 09:53 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik ben niet gewelddadig ingesteld, ik ben meer iemand die van de zijlijn toekijkt en aanmoedigt. En vooralsnog werpt dat sappige vruchten af.²
Ik moedig ze aan om door te gaan met het laten horen van hun stem, niet om onschuldige entiteiten in elkaar te slaan of 2de hands auto's in de fik te steken. Ik zie hun gedrag als protest voor het slechte zeer discrimerende beleid dat Frankrijk dacht ongestraft te blijven doorvoeren.quote:Op dinsdag 8 november 2005 10:00 schreef Snatched het volgende:
[..]
Dat heet in de volksmond wel een laffe stoker... en dit soort praktijken nog wel aanmoedigen.
Ga je verdomme diep schamen, man!
Strak artikel.quote:Op dinsdag 8 november 2005 09:58 schreef milagro het volgende:
Sylvain Ephimenco, Trouw
Je vergeet even dat datgene wat die jongeren aanvoeren, niet alleen voor hun geldtquote:Op dinsdag 8 november 2005 10:06 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik moedig ze aan om door te gaan met het laten horen van hun stem, niet om onschuldige entiteiten in elkaar te slaan of 2de hands auto's in de fik te steken. Ik zie hun gedrag als protest voor het slechte zeer discrimerende beleid dat Frankrijk dacht ongestraft te blijven doorvoeren.²
Ah, en wie zijn ook alweer die gasten die hun stem laten horen? Heb ik denk ik even gemist tussen alle verhalen van vandalistisch tuigquote:Op dinsdag 8 november 2005 10:06 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik moedig ze aan om door te gaan met het laten horen van hun stem, niet om onschuldige entiteiten in elkaar te slaan of 2de hands auto's in de fik te steken. Ik zie hun gedrag als protest voor het slechte zeer discrimerende beleid dat Frankrijk dacht ongestraft te blijven doorvoeren.
Dus jij vindt dit "een vorm van protest"? Typisch.quote:Op dinsdag 8 november 2005 10:06 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik moedig ze aan om door te gaan met het laten horen van hun stem, niet om onschuldige entiteiten in elkaar te slaan of 2de hands auto's in de fik te steken. Ik zie hun gedrag als protest voor het slechte zeer discrimerende beleid dat Frankrijk dacht ongestraft te blijven doorvoeren.²
je noemt het beestje bij zijn naam en ze worden kwaad? uitschot en tuig is wat ze zijn, niks meer.quote:Op dinsdag 8 november 2005 08:50 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ken je het gezegde:"Wie niet horen wil moet maar voelen?" Dat gaat hier niet op. Hier hoort men de hun stem te laten horen, en daar ben ik blij om.quote:Op dinsdag 8 november 2005 09:59 schreef Snatched het volgende:
[..]
Zo, jij bent niet helemaal wijs, of wel? Ga je broeders lekker helpen andersmans eigendommen in de fik te steken en proberen een maatschappij te ontwrichten...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |