In theorie misschien, omdat het vanaf de driezitsbank zo leuk klinkt. Maar in de praktijk werkt het niet. Een volk dat van oudsher sowieso al niet staat te springen om naar de stembus te lopen, staat ook niet te springen om nog meer verkiezingen en bijkomende referenda. Natuurlijk, vanuit de onvrede die vandaag de dag per default in de Nederlands kiezer aanwezig lijkt, is het makkelijk om voluit 'ja' te roepen tegen dit soort voorstellen, maar als diezelfde kiezer van zichzelf durft te beweren dat hij braaf naar de stembus gaat en zich bovendien naar eer en geweten ertoe zal zetten om tot een fatsoenlijk referendumoordeel te komen, kent zichzelf slecht.quote:Op zondag 30 oktober 2005 12:52 schreef Godslasteraar het volgende:
Gekozen burgermeesters, de mogelijkheid tot het houden van bindende referenda, eventueel door middel van een x-aantal handtekeningen. En eenpartij die staat voor een liberaal democratische samenleving en zich zonder voorbehoud keert tegen extremisten en anti-democraten.
Zo'n partij zou denk ik de gevestigde orde van de kaart kunnen vegen
Los dáárvan idd en ondanks enquête's blijkbaar het tegendeel laten zien, geloof ik ook niet dat wij een volk zijn dat zich zo maar eventjes als een kudde makke schapen laat leiden door een sterke man bijv. van het formaat als De Gaulle oid.quote:Op zondag 30 oktober 2005 12:52 schreef Godslasteraar het volgende:
Die staatsgreep is er in zekere zin al geweest; de moord op Fortuyn.
Wilders zal nooit een grote groep mensen kunnen aanspreken, die man heeft geen sociale uitstraling. Ik zie simpelweg geen persoon, buiten de gevestigde orde, die in staat is een breed publiek aan te spreken.
Op mijn beurt zeg ik dan: zo'n partij hebben we al gehad.quote:Om m'n fantasie even vrij baan te geven. Een nieuwe partij met een charismatische lijstrekker van sociaal democratische snit. Geen partij als vehikel voor persoonlijke ambities, dus geen lijst ... Maar een nieuwe sociaal democratische partij, de ''SDP''. Inclusief allerlei staatsrechtelijke vernieuwingen. Gekozen burgermeesters, de mogelijkheid tot het houden van bindende referenda, eventueel door middel van een x-aantal handtekeningen. En eenpartij die staat voor een liberaal democratische samenleving en zich zonder voorbehoud keert tegen extremisten en anti-democraten.
Zo'n partij zou denk ik de gevestigde orde van de kaart kunnen vegen
Sws niet, maar het artikel geeft een aardig inzicht in hoe er in bepaalde kringen gedacht wordt.quote:En Spruytje, dat soort kennen we uit de VS, kraaien die geen enkele ''hemmungen'' (kom niet op het Nederlandse equivalent) hebben om een tragedie uit te buiten. Niet het soort mens dat je regeringsverantwoordelijkheid wil laten dragen.
Eén stapje verder is natuurlijk dat je zo'n onheilspellend iets zelf maar bewerkstelligt. Ism de chipsfabrikanten...quote:Op zondag 30 oktober 2005 15:02 schreef JohnDope het volgende:
Er is voor mijn gevoel ongekend veel onvrede bij defensie er wordt veel te veel bezuinigd, dus je moet een dealtje sluiten met de legertop en wachten tot een onheilspellend iets wat de maatschappij ongekende schade toebrengt dan is het in theorie te realiseren.
Er mag sowieso wel weer is wat actie gaan plaats vinden hier in nederland(de soapkijkert wil ook wat).
Een punt 3 zou zijn, wat gebeurt er als in 2007 of eerder een rode coalitie mogelijk wordt.quote:Op zondag 30 oktober 2005 12:03 schreef Argento het volgende:
Punt 2 hebben we aan den lijve ondervonden met de LPF. Ik geloof niet dat we daar met zn allen nu zoveel wijzer van zijn geworden.
Dat laatste is precies wat er aan de hand is in Nederland volgens sommigen.quote:Op zondag 30 oktober 2005 17:48 schreef Kloot-Jan het volgende:
Een staatsgreep in Nederland.
Staatstgrepen gebeuren in landen waar het extreem slecht gaat.
Vergeleken bij andere Europese landen?quote:Op zondag 30 oktober 2005 18:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat laatste is precies wat er aan de hand is in Nederland volgens sommigen.
Noem eens vijf landen waar DUIDELIJK beter gaat, met argumentatie?quote:Op zondag 30 oktober 2005 18:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
mwaw dat kost te veel inspanning en moeite, we kunnen beter de natuur op haar beloop laten gaan, dan komt het ook wel goed.quote:Op zondag 30 oktober 2005 17:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Eén stapje verder is natuurlijk dat je zo'n onheilspellend iets zelf maar bewerkstelligt. Ism de chipsfabrikanten....
Of het leger moet zich afzijdig houden, stel bijvoorbeeld dat je 500.000 mensen in een demonstratie naar Den Haag weet te leiden en die zouden tot bestorming overgaan dan staat zelfs de politie machteloos.quote:Op zondag 30 oktober 2005 20:50 schreef JohnDope het volgende:
Het leger is ontevreden, er wordt veel te veel bezuinigd op defensie, dus er is veel onvrede bij die jongens, dus je moet iemand laten onderhandelen met een hoog eq dan maak je wel kans. Zonder het leger weet je in ieder geval zeker dat je nooit een staatsgreep kan plegen.
En ik vind sowieso dat we wapens nodig hebben waar je een atoomlading aan kan hangen.
Tja, er wordt bezuinigd. Maar ik denk dat geen soldaat (die jongens) het in z'n hoofd haalt om een staatsgreep te plegen. En de officieren weten maar al te goed dat schieten op je eigen bevolking niet echt helpt bij het overtuigen van die bevolking dat het leger aan de goede kant staat. Er zal geen officier willen onderhandelen, dat is de cultuur niet in het Nederlandse leger. Ze willen helemaal geen politieke macht.quote:Op zondag 30 oktober 2005 20:50 schreef JohnDope het volgende:
Het leger is ontevreden, er wordt veel te veel bezuinigd op defensie, dus er is veel onvrede bij die jongens, dus je moet iemand laten onderhandelen met een hoog eq dan maak je wel kans. Zonder het leger weet je in ieder geval zeker dat je nooit een staatsgreep kan plegen.
En ik vind sowieso dat we wapens nodig hebben waar je een atoomlading aan kan hangen.
Het scenario van de politieke omwenteling gebaseerd op grote onlusten hoor je wel meer. Ik weet niet of het voor jou ook geldt, maar die ideeen komen vaak voort vanuit een (onberedeneerde) angst.quote:Op zondag 30 oktober 2005 20:59 schreef PFP het volgende:
[..]
Of het leger moet zich afzijdig houden, stel bijvoorbeeld dat je 500.000 mensen in een demonstratie naar Den Haag weet te leiden en die zouden tot bestorming overgaan dan staat zelfs de politie machteloos.
Maar een staatsgreep zie ik zo gauw niet gebeuren, misschien wel een democratische greep naar de macht door groeiende onrusten, want reken maar dat er bij eventuele aanslagen de boel zal escaleren en hierbij sluit ik een (begrijpelijke) autochtone represaille niet uit. Dan zouden er wel moorden.aanslagen moeten worden gepleegd. Deze extreme onrusten samen met een nieuwe politieke partij met een leider die een grote groep aanspreekt zou weleens ertoe kunnen leiden dat zo'n partij met de helft van het electoraat aan de haal gaat.
Er is een duidelijke verrechtsing na iedere gebeurtenis in de trend van jihad in Nederland en dat zal eens zijn gram gaan halen. Misschien over een jaar misschien over 10 jaar.
Ik denk dat een massale stormloop zoals in Georgie en Oekraine hier te lande niets oplevert. Ik denk niet dat je een zo grote massa op de been krijgt voor het grijpen van de politieke macht. En het is in geen geval democratisch. Het is de macht van de straat. En wie lopen daar wel allemaal niet tussen.quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:09 schreef JohnDope het volgende:
klopt heb je gelijk in met een massale stormloop kan het ook(dat is ook eigenlijk democratischer). En ik zie het nu ook niet gebeuren. Maar ik zie nederland wel als een symbolische tijdbom, het is even wachten tot een gebeurtenis het lontje aansteekt en dan is het beurd.
Ok, jij noemt het niet links of rechts. Maar ze stemmen wel links of rechts. Die tegenstelling is weer aangescherpt door Fortuyn. En "centrum democraat"? Klinkt me iets te Janmaaterig. Of bedoel je democratisch midden? Dat kan ik begrijpen.quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:48 schreef JohnDope het volgende:
je kan het niet links of rechts noemen, de meeste mensen die ik spreek, zijn niet links, niet rechts maar centrum democraat. Fortuyn was vroeger de vergulden midden weg; een man van het volk.
Denk je nou echt dat je daar gelukkiger van wordt? Dood is dood. En ik geloof niet in een hemel. Elk mensenleven is er een.quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:30 schreef JohnDope het volgende:
nou als je atoomwapens hebt, dan ben je tenminste echt veilig, dan mag de grootste der grootsten ons proberen te pakken, zoals in 1940 gebeurde, alleen nu kunnen we op de knopjes drukken, als we gaan, dan nemen we de vijand mee ten onder ipv. onderdrukt worden, dat nooit meer.
Een ''sterke man'' lijkt mij ook een brug te ver. Maar iemand met charisma, iemand die het vertrouwen kan winnen van kiezers voor wie de gevestigde orde één benauwende kliek is, zou veel succes kunnen hebben. Er ís een machtsvacuum, vraag is nu wie dat vacuum kan vullen.quote:Op zondag 30 oktober 2005 17:35 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Los dáárvan idd en ondanks enquête's blijkbaar het tegendeel laten zien, geloof ik ook niet dat wij een volk zijn dat zich zo maar eventjes als een kudde makke schapen laat leiden door een sterke man bijv. van het formaat als De Gaulle oid.
Op mijn beurt zeg ik dan: zo'n partij hebben we al gehad.. Paars. En dus ook een nationale alliantie of grote coalitie zie ik op dit moment niet als een uitweg uit de stuurloosheid die door de Kulturkampf wordt ontketend. Ik zie dus alleen dat de wal langzaam het schip toekeert.
Ik heb het genoegen zo nu en dan een blik te kunnen werpen in de hogere sferen van de VVD. Bijzonder beschaafd en ontwikkeld, geen twijfel mogelijk, maar ook geïsoleerd ten opzichte van de samenleving. De kring waarin deze mensen verkeren is, eufemisme, niet erg representatief voor Nederland. logisch natuurlijk. Maar tegelijkertijd is dat ook een zwakte. Ik kan dan zo nu en dan ook goed scoren met verhalen over de ''werkvloer''.quote:Sws niet, maar het artikel geeft een aardig inzicht in hoe er in bepaalde kringen gedacht wordt.
Als een verkeizing of referendum geen enkel effect heeft, géén invloed, is het snel gedaan met de interesse ervoor. En zoals bekend functioneert het in Zwitserland heel aardig. Niet dat we een één op één kopie van het Zwitserse kiesstelsel moeten maken, maar bepaalde elementen kunnen erg nuttig zijn. Bijvoorbeeld een correctief referendum waarmee een regering teruggefloten kan worden.quote:Op zondag 30 oktober 2005 15:18 schreef Argento het volgende:
[..]
In theorie misschien, omdat het vanaf de driezitsbank zo leuk klinkt. Maar in de praktijk werkt het niet. Een volk dat van oudsher sowieso al niet staat te springen om naar de stembus te lopen, staat ook niet te springen om nog meer verkiezingen en bijkomende referenda.
Het Europarlement is een farce. Dat het de naam ''parlement'' draagt is al een aanfluiting. Ons parlement heeft z'n zetel in Den Haag, niet in Brussel. En wat denk jij, dat een politiek systeem dat als voornaamste doel de carrières van de participanten beoogt wél tot fatsoenlijke oordelen komt? Daar valt nu juist erg veel op aan te merken, en is één van de hoofdredenen van de huidige onrust.quote:Natuurlijk, vanuit de onvrede die vandaag de dag per default in de Nederlands kiezer aanwezig lijkt, is het makkelijk om voluit 'ja' te roepen tegen dit soort voorstellen, maar als diezelfde kiezer van zichzelf durft te beweren dat hij braaf naar de stembus gaat en zich bovendien naar eer en geweten ertoe zal zetten om tot een fatsoenlijk referendumoordeel te komen, kent zichzelf slecht.
Europa was stond even bovenaan het lijstje met het referendum van afgelopen zomer, maar ik vraag me af of de opkomst bij de komende Europarlementsverkiezingen nu zoveel hoger zullen zijn.
Kloof tussen politiek en burger? Vast wel, maar een kloof bestaat uit twee kanten.
Mensen moeten wel links of rechts stemmen omdat ze niet anders kunnen. En een centrum democraat(begrijpend lezen) is een persoon die zich op het centrum bevindt, niet links en niet rechts.quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:59 schreef Wallert het volgende:
[..]
Ok, jij noemt het niet links of rechts. Maar ze stemmen wel links of rechts. Die tegenstelling is weer aangescherpt door Fortuyn. En "centrum democraat"? Klinkt me iets te Janmaaterig. Of bedoel je democratisch midden? Dat kan ik begrijpen.
Maar een man van het volk was Fortuyn ook niet echt. Daarvoor was hij alleen al te hoog opgeleid. Hij heeft het broeiende wantrouwen een stem gegeven en is de zittende politieke macht te lijf gegaan. Of je het nou met hem eens was of niet, dat is wel zijn bijdrage geweest. Door zijn dood is dat proces abrupt afgebroken. De LPF bleek een verweesde partij, onthoofd, zonder leider,waar vervolgens volgens de wetten van de groepsdynamica een strijd om het leiderschap uitbrak. Voor leidinggevende politiek had men geen tijd meer.
Fortuyn heeft het niet kunnen bewijzen. Wie nu binnen de democratische spelregels richting gaat geven weet ik niet. Ik zie niemand opstaan. Dus modderen we nog maar een tijdje aan.
Jij wilt dus liever onderdrukt worden en mensen naar vernietigingskampen afgevoerd zien worden.quote:Op zondag 30 oktober 2005 22:02 schreef Wallert het volgende:
[..]
Denk je nou echt dat je daar gelukkiger van wordt? Dood is dood. En ik geloof niet in een hemel. Elk mensenleven is er een.
Mensen kiezen uit wat hen voorligt. Dat is nu eenmaal traditioneel links of rechts. Ze kiezen dus zeer weloverwogen links of rechts. Of ze niet anders kunnen is eigenlijk niet aan de orde. Het is de keuze die ze maken. Dus ik blijf er bij dat men volgens de polls op dit moment meer voor links kiest dan voor rechts. Ze kunnen wel anders, maar het blijkt dat ze niet anders doen. Het zij zo.quote:Op zondag 30 oktober 2005 22:51 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Mensen moeten wel links of rechts stemmen omdat ze niet anders kunnen. En een centrum democraat(begrijpend lezen) is een persoon die zich op het centrum bevindt, niet links en niet rechts.
En hoog opgeleid zegt niks; ik ben ook hoog opgeleid, maar ik heb vrienden uit alle lagen van de bevolking, dus dat zegt niks. Fortuyn was echt wel een man van het volk.
Ik heb onlangs goed gescoord met een met een verhaaltje over een voetbalwedstijd met een stel jochies bij een openbaar zwembad. Er waren een aantal Turkse knulletjes bij die mij en m'n maat consequent ''Armeniërs'' noemden. We hebben maar niet verteld dat m'n maat Joods is, al was het interessant geweest om te zien hoe ze zouden reageren. Niet al te best waarschijnlijk.quote:Op maandag 31 oktober 2005 21:13 schreef Wallert het volgende:
............ Ik beweer dat de top van politieke partijen nu juist doen wat jij beweert. Veel contaccten hebben in "alle lagen van de bevolking" en vervolgens de shit wegspoelen om vervolgens gewoon door te gaan met waarmee ze bezig waren in hun studeerkamers. Het contact wordt op die manier een valse legitimatie voor "kijk eens hoe volks ik ben". Zo komt jouw bewering ook op mij over.
Je denkt dat je hiermee makkelijk scoort. Maar helaas. Natuurlijk heb je ook gelezen wat daarvoor is betoogd.quote:Op zondag 30 oktober 2005 22:53 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Jij wilt dus liever onderdrukt worden en mensen naar vernietigingskampen afgevoerd zien worden.
quote:Op zondag 30 oktober 2005 22:19 schreef Wallert het volgende:
Angst voor de Islam heb ik niet. Wat ik wel belangrijk vind, en ik denk dat Godslasteraar en ik daarover niet van mening verschillen is het verdedigen van onze vrije democratische waarden. Scheiding van Kerk en staat. Vrijheid van meningsuiting. Een niet gebreidelde pers. De verlichting is toch niet voor niets een belangrijk omslagpunt in onze cultuur geweest.
Ik moet zeggen dat VVDers mij goed bevallen, veel meer van het soort ''can do'' mensen. Modern, meestal goed ontwikkeld, niet verzuurd. Bevalt me erg goed, terwijl ik zeker niet alle programmapunten deel. Al lijkt het wel dat er een soort tweedeling bestaat binnen de VVD tussen echte liberalen en conservatieven.quote:Wat je zegt van de VVD geldt ook voor de top van het CDA, D'66 en PvdA. Je moet gewoon soms met je poten in de stront staan. Dat helpt wel. Aan die kwaliteit zo een nieuwe partijleider kunnen voldoen. Naast toch wel een beetje intelligentie en ook het vermogen om, het is bijna vloeken wat ik ga zeggen, "om de boel een beetje bij elkaar te houden". On speaking terms blijven.
Die moet je me nog eens uitleggen, daar snap ik niets van.quote:Op maandag 31 oktober 2005 22:00 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
idd. Angst is een wat te beladen term. Het ergert me alleen wel dat men die onzekerheid in stand gehouden wordt, niet werkelijk reageert op de uitdaging die gesteld wordt door islamitische extremisten en meelopers.
[..]
![]()
Maar natuurlijk. Verzuiling en apartheid putten uit dezelfde bron. Dat is nog niet voor elke Nederlander duidelijk. We leven langs elkaar heen, niet met elkaar. Nederlandse tolerantie is in wezen gecultiveerde onverschilligheid.quote:Op maandag 31 oktober 2005 21:43 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ook werd nog eens duidelijk nadat er een poging gewaagd was een wedstrijd te houden tussen een aantal Turkse tieners en Nederlandse tieners. Een volstrekte mislukking, de segregatie was totaal. Mijn aanduiding Turkse en Nederlandse tieners is helaas letterlijk waar.
De islam wordt ten tonele gevoerd als een alternatief voor de liberale democratie, daarbij handig gebruikmakend van de neiging van mensen om religie met ''respect'' te behandelen, een onvermogen om religie te zien als slechts een opinie. En ook geweld en intimidatie wordt niet geschuwt om critici de mond te snoeren.quote:Op maandag 31 oktober 2005 22:06 schreef Wallert het volgende:
[..]
Die moet je me nog eens uitleggen, daar snap ik niets van.
quote:Now, the invention of the scientific method is, I’m sure we’ll all agree, the most powerful intellectual idea, the most powerful framework for thinking and investigating and understanding and challenging the world around us that there is, and it rests on the premise that any idea is there to be attacked. If it withstands the attack then it lives to fight another day and if it doesn’t withstand the attack then down it goes. Religion doesn’t seem to work like that. It has certain ideas at the heart of it which we call sacred or holy or whatever. What it means is, “Here is an idea or a notion that you’re not allowed to say anything bad about; you’re just not. Why not? — because you’re not!” If somebody votes for a party that you don’t agree with, you’re free to argue about it as much as you like; everybody will have an argument but nobody feels aggrieved by it. If somebody thinks taxes should go up or down you are free to have an argument about it. But on the other hand if somebody says “I mustn’t move a light switch on a Saturday,” you say, “I respect that.”
The odd thing is, even as I am saying that I am thinking “Is there an Orthodox Jew here who is going to be offended by the fact that I just said that?” But I wouldn’t have thought, “Maybe there’s somebody from the left wing or somebody from the right wing or somebody who subscribes to this view or the other in economics,” when I was making the other points. I just think, “Fine, we have different opinions.” But, the moment I say something that has something to do with somebody’s (I’m going to stick my neck out here and say irrational) beliefs, then we all become terribly protective and terribly defensive and say “No, we don’t attack that; that’s an irrational belief but no, we respect it.”
Why should it be that it’s perfectly legitimate to support the Labour party or the Conservative party, Republicans or Democrats, this model of economics versus that, Macintosh instead of Windows — but to have an opinion about how the Universe began, about who created the Universe... no, that’s holy? What does that mean? Why do we ring-fence that for any other reason other than that we’ve just got used to doing so? There’s no other reason at all, it’s just one of those things that crept into being, and once that loop gets going it’s very, very powerful. So, we are used to not challenging religious ideas but it’s very interesting how much of a furore Richard creates when he does it! Everybody gets absolutely frantic about it because you’re not allowed to say these things. Yet when you look at it rationally there is no reason why those ideas shouldn’t be as open to debate as any other, except that we have agreed somehow between us that they shouldn’t be.
http://www.biota.org/people/douglasadams/index.html
Waarom leg je de oorzaak nu eenzijdig bij Nederlanders? Ik en een vriend hebben ons best gedaan. Wij werden door twee Hollandse jochies gevraagd om te voetballen en vervolgens hebben wij die Turkse gassies erbij gehaald, op ons initiatief.quote:Op maandag 31 oktober 2005 22:18 schreef Wallert het volgende:
[..]
Maar natuurlijk. Verzuiling en apartheid putten uit dezelfde bron. Dat is nog niet voor elke Nederlander duidelijk. We leven langs elkaar heen, niet met elkaar. Nederlandse tolerantie is in wezen gecultiveerde onverschilligheid.
Segregatie staat in de Nederlandse ziel gekerfd. We willen niet anders. Alles dat vreemd is wordt als eng beschouwd. Wij leven in Nederland niet samen, maar naast elkaar. Zolang ik maar geen last heb van de ander, is alles okey.
Ja hoor, dat hebben wij weer: onze conservatieve denktank gestoeld oip de erflaters van de Ant0Revolutionaire Partij is...een revolutionaire partij.quote:Op zondag 30 oktober 2005 11:16 schreef Ryan3 het volgende:
Interessant artikel uit NRC mda GB: [Deel 747]Benefietwedstrijd
(...) terwijl Spruyt hoopt op de ultieme provocatie of een crisis (van economisch of terroristische aard) waardoor het systeem implodeert en er ongekende politieke ruimte ontstaat zodat de 'verhoopte' paradigmaverschuiving bewerkstelligd kan worden...
"het systeem" staat hier voor MPP, Monarchie en Politieke Partijen.quote:Omdat de hoop op veranderingen binnen de gevestigde politieke partijen ijdel bleek en ook Wilders volgens de MPP-theorie zou kunnen worden ingekapseld, is een koerswending volgens Spruyt nu toch echt geboden. Die biedt ook perspectief. Want «tegelijk is duidelijk dat het bestaande systeem gedestabiliseerd is, en dat de revolte van Fortuyn slechts het begin van die destabilisatie markeert», aldus de directeur van de Edmund Burke Stichting (EBS). «Het is de taak van de EBS om klaar te zijn op het moment dat de ultieme provocatie of een crisis (economisch dan wel terroristisch) het systeem doet imploderen en ongekende politieke ruimte schept.» Hij vervolgt: «Met ‹klaar zijn› wordt hier bedoeld: het gedachtegoed (filosofisch en politiek) op orde hebben en de juiste mensen klaar hebben staan. Die mensen en dat gedachtegoed zullen na de paradigmawisseling als gevolg van crisis en/of provocatie het enige geloofwaardige alternatief zijn. Zolang die crisis of provocatie zich niet heeft voorgedaan, is het een zaak van levensbelang om een outsider te blijven, zonder enige concessie aan de MPP. (...) MPP’ers kunnen nooit een vitaal bestanddeel zijn van een beweging die zich moet profileren als oppositie van buitenaf.»
«Heel concreet betekent dit» dat er bij de Burke Stichting volgens Spruyt onder meer het volgende diende te gebeuren. Punt 1. De beïnvloeding van de publieke opinie «moet onverdroten worden voortgezet». Punt 2. «Building an army. De EBS moet meer dan voorheen in mensen investeren.» Kortom, extra mankracht en een «verplichtend» studieprogramma. En het laatste punt: «Er dient dreiging van ons uit te gaan. We moeten voor de MPP als een mysterie en imminent gevaar boven de politieke markt hangen. Dat kunnen we doen door van tijd tot tijd afgewogen betuigingen van inhoudelijke steun te geven aan politici die zich opstellen als oppositionele provocateurs en een onderdeel kunnen blijken te zijn van de trigger naar de verhoopte paradigmawisseling», aldus Spruyt.
Mm, eigenaardig mannetje, behalve dan dat hij er bij zet wat te doen indien die crisis zich niet aandient, begin ik bijna te geloven dat dergelijke lieden als zij er even toe de kans krijgen juist aansturen op een crisis. Bijna materiaal om een roman over te schrijven. Doet me ook wat denken aan de strategie van zowel Al Qaida als bijv. in België destijds bij de CCCP en de bende van Nijvel. Misschien dat de AIVD dit soort knapen ook liever in de peiling houdt.quote:Op dinsdag 1 november 2005 15:23 schreef Bluesdude het volgende:
Het NRC-artikel verwijst naar een artikel in de Groene Amsterdammer die op dit adres te vinden is:
Burke gaat bezerk
[..]
"het systeem" staat hier voor MPP, Monarchie en Politieke Partijen.
Duidelijk is dat Spruyt een mogelijke grote maatschappelijk crisis heeft ingecalculeerd in zijn strategie. Hij zit er op te wachten.
Wanneer de kiezers massaal zich afkeren van de gevestigde politieke partijen dan moet een nieuwe conservatieve partij klaar staan de macht over te nemen.
Of deze machtsovername een staatsgreep moet zijn is niet gezegd door Spruyt.
Wel speculeert hij dat men dán uitstekend gebruik kan maken van de onzekerheid, de angst en de machteloosheid van de bevolking om zijn alternatief als enigste oplossing algemeen erkend te krijgen.
De vraag is: Wat is zijn oplossing ?
Dat idee is al jaren geleden bedacht door enkele paranoide internetgebruikers die begonnen op het fortuyndiscussieforum, en nu inteelt lopen te plegen op www.gunzilla.net (kijk even in de postgeschiedenis van ene 'ACP')quote:Op dinsdag 1 november 2005 15:23 schreef Bluesdude het volgende:
Het NRC-artikel verwijst naar een artikel in de Groene Amsterdammer die op dit adres te vinden is:
Burke gaat bezerk
[..]
"het systeem" staat hier voor MPP, Monarchie en Politieke Partijen.
Duidelijk is dat Spruyt een mogelijke grote maatschappelijk crisis heeft ingecalculeerd in zijn strategie. Hij zit er op te wachten.
Wanneer de kiezers massaal zich afkeren van de gevestigde politieke partijen dan moet een nieuwe conservatieve partij klaar staan de macht over te nemen.
Of deze machtsovername een staatsgreep moet zijn is niet gezegd door Spruyt.
Wel speculeert hij dat men dán uitstekend gebruik kan maken van de onzekerheid, de angst en de machteloosheid van de bevolking om zijn alternatief als enigste oplossing algemeen erkend te krijgen.
De vraag is: Wat is zijn oplossing ?
quote:Op dinsdag 1 november 2005 15:31 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat idee is al jaren geleden bedacht door enkele paranoide internetgebruikers die begonnen op het fortuyndiscussieforum, en nu inteelt lopen te plegen op www.gunzilla.net (kijk even in de postgeschiedenis van ene 'ACP')
Kom op zeg, kijk eens buiten Nederland en bedenk dan eens waar het extreem slecht gaat. Dit slaat op die ''sommigen '' trouwens. niet prsoonlijk tenzij je tot die sommigen behoord.quote:Op zondag 30 oktober 2005 18:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Lijkt op een ander forum, je weet wel.quote:
Goed punt, inderdaad. Vrijheid van meningsuiting resulteert in dit geval in het Recht van de Grootste Bek, en in de praktijk wordt dat het Recht van de Rechtste Schuimbek.quote:Op woensdag 2 november 2005 11:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Lijkt op een ander forum, je weet wel.. Inzichtelijk wordt wat er gebeurt met Fok! als je niet een beetje nozel modereert iig.
Dat is idd uiteindelijk 1 punt: de grooste bek, zie ook Sicko en die forumdiscussie idioten. Zij die vrijheid van meningsuiting voor in de mond dragen bij iedere discussie zijn alleen uit op optimalisatie van de eigen mening, niet op discussie. Daarnaast het punt paradigmaverschuiving, maw het TRU-aspect. Het paradigma legt beperkingen/onvrijheden op aan ons denken, zo ook de manier waarop "paradigma" en eventueel "paradigmaverschuiving", wat Spruyt probeert te bewerken, verkregen wordt: een wetenschappelijk methode van redeneren, informatie verkrijgen en beordelen. De wetenschappelijke methode moeten we aanhouden als gemeenschappelijke modus, opdat überhaupt discussie mogelijk is. Het is alles wat we (intersubjectief dus) hebben om elkaar nog enigszins te naderen. Ik denk dat Kuhn dit bedoelt met: de wetenschap (en het paradigma daarin) bepaalt ons wereldbeeld. Dus je kunt nooit stellen dat je tegenstanders last hebben van een gemanipuleerde werkelijkheidsbelving, tenzij je dat volgens bepaalde criteria kunt bewijzen. Idem allerlei andere waanideeën (zoals bijv. universiteiten zijn links) om zogenaamd de paradigmaverschuiving te bewerken... Helaas in de poltiek van alledag werkt dat niet op die manier, daar is de stompzinnigste idioot met de grootste bek de baas.quote:Op woensdag 2 november 2005 12:05 schreef Floripas het volgende:
[..]
Goed punt, inderdaad. Vrijheid van meningsuiting resulteert in dit geval in het Recht van de Grootste Bek, en in de praktijk wordt dat het Recht van de Rechtste Schuimbek.
Bronquote:Wie is ACP?
In de interne memo uit april 2005 wordt ACP opgevoerd als «één van de geestelijke vaders» van directeur Bart Jan Spruyt van de Edmund Burke Stichting. Eerder had hij Edmund Burke, Carl Schmidt en Alexis de Tocqueville aangewezen als geestelijke vaders. ACP is een blogger die zijn meningen wereldkundig maakt via de websites gunzilla.net en www.vrijedenkers.nl, onder meer over het systeem van «Monarchie en Politieke Partijen» (MPP). Blijkens zijn e-mailadres heet hij A.C. P*****.
In zijn strategische notitie verwijst Spruyt naar de volgende letterlijke tekst van ACP: «Alle ‹politieke partijen› in Nederland zijn... LINX en lopen aan het lijntje van de monarchie... ook de groep Wilders. En wel omdat zij zich allen.... hoe dan ook aan de MPP (moeten) conformeren. De enige vorm van legitieme politieke OPPOSITIE kan uitsluitend BUITENKAMERS plaatsvinden.» Spruyt concludeert op grond van dit citaat: «MPP’ers kunnen nooit een vitaal bestanddeel zijn van een beweging die zich moet profileren als oppositie van buitenaf.» Dat suggereert op z’n minst ook enige scepsis jegens Wilders.
Via zijn internetforum vroegen wij ACP, namens de oude negentiende-eeuwse antirevolutionaire theoreticus Groen van Prinsterer, om nadere onderbouwing van de MPP-theorie. ACP: «Het ‹waarom› is te vinden in het feit dat, naar mijn mening, de Nederlandse politiek al vanaf 1848, zuiver een degenererende incestueuze aangelegenheid is.» Overigens, voegde ACP toe, kon die hele MPP hem niet meer zo erg boeien, «omdat het wat de macht betreft volgens mij gaat uitlopen op een gemanipuleerd en gedwongen opgaan in das viertes Reich, oftewel Pleuropa. Men gaat met de eigen toko eenvoudig in een grotere winkelketen op en zal op den duur eigen karakter en bijzonderheden verliezen... Een soort auto-genocide.»
quote:
BEGIN MAAR ALVAST ... hiermee ...
In een nutshell:
1. Een Wilders (plus eventuele "parlementaire" associees, zelfs de ex-LPF KADAVERS) beginnen onmiddelijk BUITEN het VERKIEZINGS SYSTEEM en CIRCUIT OM een BUITENPARLEMENTAIRE TOKO dmv. een QUASIE politieke stroming om post haste een powerbase uit dunne lucht te toveren. Enwel door een stichting in leven te roepen die via INTERNET** rechtstreeks en intensief met supporters en kiesgerechtigden communiceert. DAT ALS EEN WARE KANKERGEZWEL OP DE MPP GAAT INWERKEN, en bij hun het "leven", i.e. volgelingen en sympathisanten, zal WEGZUIGEN
2. Evenwel, de "organisatie" dient te worden gerund strikt naar het model van typisch onafhankelijke plaatselijke "gemeentebelangen"-stromingen, waar de MPP op zich ook geen enkele vat op heeft ... (ondanks benoemde burgemeesters)....
3. Dit is dan tevens HET GAT IN DE MARKT waar oorspronkelijk de LEEFBAARHEIDS partijen achteraan gingen, maar waar nu alleen een Wilders-beweging geruisloosloos kan binnentreden .... Het maakt dan ook geen moer uit wanneer er "verkiezingen" komen en of die er komen. De landelijke "gemeentebelangen" groepering kan immers zeer snel zeer flink uitdijen en ware politieke INVLOED beginnen uit te oefenen.
4. De proof of the pudding zal echter zijn of door Wilders in de kamer ook ECHTE oppositie wordt gevoerdt via het doorlopend stellen van de scherpste vragen ..... Is DAT WEL het geval dan zal het publiek warm gaan lopen, en de MPP onder toenemende druk komen. Zodat eventuele kiesstelsel reforms eindelijk bespreekbaar gaat worden.
5. Who says there are no other ways to skin a cat .... Vooral aangezien het alternatief CHAOS en ELLENDE is ... zowel als uiteindelijk het ONDERGANG... van land en volk .
** Zoiets als ook de verraders Pieper, Deetman en Netelenbos op het oog hadden, maar dat hier in het echt en in "real time" wordt ingevuld ....
Doemdenken, zware overdrijving, geen vertrouwen in de democratie.quote:5. Who says there are no other ways to skin a cat .... Vooral aangezien het alternatief CHAOS en ELLENDE is ... zowel als uiteindelijk het ONDERGANG... van land en volk .
** Zoiets als ook de verraders Pieper, Deetman en Netelenbos op het oog hadden, maar dat hier in het echt en in "real time" wordt ingevuld ....
Hier is de bron idd. Is "interessant" leesvoer.quote:Op donderdag 3 november 2005 12:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Doemdenken, zware overdrijving, geen vertrouwen in de democratie.
Mensen etiketteren tot verraders van 'volk en vaderland' .
Dat lijkt op extreemrechtse uitgangspunten
@ Ryan: bronvermelding svp
Volgens de Groene noemde Spruyt die ACP een briljant filosoof.quote:Op donderdag 3 november 2005 12:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hier is de bron idd. Is "interessant" leesvoer.
MPP is de term die ACP in het denken van Spruyt gelanceerd heeft. Monarchie, Politieke Partijen: de overtreffende trap van Sj.'s gemanipuleerde werkelijkheidsbeleving. Achtergrond, voor zover ik zie, zijn de problemen die Spruyt ondervond bij zijn politieke vrijage met Wilders, daags na de moord op van Gogh, én het wegvallen van zijn Amerikaanse hoofdsponser icm de ideologische marsroute die Spruyt uitstippelde. ACP gaf hem de aanbeveling geheel buiten het systeem te blijven, omdat het systeem onder de knoet zit van de monarchie (al vanaf 1848). We worden als het ware geleid door een eenpartijstaat: MPP (bij Sj. was dat Paars). Ook Wilders is een MPP'er volgens ACP. Overigens is daarmee het probleem van de marsroute geklaard, maar nog niet helemaal de ideologische richtingenstrijd imo.quote:Op donderdag 3 november 2005 13:13 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Volgens de Groene noemde Spruyt die ACP een briljant filosoof.
Tjaaaa ... ACP noemde in je link D'66 een NSB-partij..
Wat zegt dat over Spruyt om zo'n kankeraar op een voetstuk te zetten, mits de Groene het juist had.
Ik heb die user nooit gekend, en daar mag ik wel blij om zijn denk ik. Spruyt, wat een ideeen. wen hij denkt dat hij Nederland kan indelen zoals hij het wel? Lijkt me niet.. Ben ieder geval niet voor. *zacht uitgedrukt*quote:Op vrijdag 4 november 2005 10:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
MPP is de term die ACP in het denken van Spruyt gelanceerd heeft. Monarchie, Politieke Partijen: de overtreffende trap van Sj.'s gemanipuleerde werkelijkheidsbeleving. Achtergrond, voor zover ik zie, zijn de problemen die Spruyt ondervond bij zijn politieke vrijage met Wilders, daags na de moord op van Gogh, én het wegvallen van zijn Amerikaanse hoofdsponser icm de ideologische marsroute die Spruyt uitstippelde. ACP gaf hem de aanbeveling geheel buiten het systeem te blijven, omdat het systeem onder de knoet zit van de monarchie (al vanaf 1848). We worden als het ware geleid door een eenpartijstaat: MPP (bij Sj. was dat Paars). Ook Wilders is een MPP'er volgens ACP. Overigens is daarmee het probleem van de marsroute geklaard, maar nog niet helemaal de ideologische richtingenstrijd imo.
De Amerikaanse Republikeinse partij bestaat momenteel uit 3 hoofdstromingen.
1. Neoliberalen, vooral corporate industry. Deze zijn ideologisch onbetrouwbaar, want zijn bijv. niet anti-buitenlanders/Islam en kunnen net zo goed een kongsi aangaan met Democraten. Voorbeeld de voormalige hoofdsponser.
2. Christenfundamentalisten, die net zo anti-modernistisch zijn als moslimfundamentalisten en eigenlijk dezelfde doelen nastreven, maar die vijandig staan tov de uitwassen van de laissez-faire die neoliberalen propageren.
3. Neoconservatieven, zijn net zo opportunistisch als neoliberalen, hoewel ze een christenfundamentalistische samenleving niet afwijzen: de massa moet onder knoet gehouden worden nl. (zie Leo Strauss). Wb buitenlandsbeleid de strijd aanbinden tegen Islam dwz via the American century.
Spruyt hinkt op verschillende gedachten. Hij wil een conservatieve samenleving naar christenfundamentalistische c.q. 50'er jaren snit, maar dan beschaafder en zelfs een stuk liberaler dan in de VS. Hij wil de strijd aanbinden met de Islam, maar tegelijkertijd ook veel laissez-faire toestaan... ACP bracht iig duidelijkheid wb de marsroute dus: anti-multikul, anti-Pleuropa, anti-MPP, van onderop in een soort ideologische cel (mbv internet!*) in OP genoemde crisis 'afwachten' en dan de "paradigmaverschuiving" bewerken, zoals zij dat noemen...
*Het missiegedrag, de paradigmaverschuiving, de manipulatie, de eenpartijstaat zijn zaken die me toch echt ernstig doen denken aan de voormalige user Sj.
IK denk dat er wel een kern van waarheid zit in het MMP idee, mits men niet verder teruggaat dan zo'n 25 jaar. Ik heb ook niet het idee dat de Nederlanse vorstinnen en vorsten erg veel te zeggen hadden. Behalve dan Beatrix die toch wel bijzonder krachtig is. Iedereen doet ook erg z'n best om beviend te zijn met deze vorstin. Dat roept bij mij Don ''You never wanted my friendship'' Corleone-achtige sentimenten op.quote:Op vrijdag 4 november 2005 10:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
MPP is de term die ACP in het denken van Spruyt gelanceerd heeft. Monarchie, Politieke Partijen: de overtreffende trap van Sj.'s gemanipuleerde werkelijkheidsbeleving. Achtergrond, voor zover ik zie, zijn de problemen die Spruyt ondervond bij zijn politieke vrijage met Wilders, daags na de moord op van Gogh, én het wegvallen van zijn Amerikaanse hoofdsponser icm de ideologische marsroute die Spruyt uitstippelde. ACP gaf hem de aanbeveling geheel buiten het systeem te blijven, omdat het systeem onder de knoet zit van de monarchie (al vanaf 1848). We worden als het ware geleid door een eenpartijstaat: MPP (bij Sj. was dat Paars). Ook Wilders is een MPP'er volgens ACP. Overigens is daarmee het probleem van de marsroute geklaard, maar nog niet helemaal de ideologische richtingenstrijd imo.
Volgens ACP is MPP, vanaf de invoering van Thorbecke's grondwet, een semi-gesloten systeem. Je wordt alleen lid van de club als je je aan de richtlijnen oid houdt. Doemt een samenzwering op dus. Nu kent het samenzweringsdenken een boeiende en vooral ook lange geschiedenis, maar tot op heden blijft het bij gezwam. Zeker zulke langlopende en enorm grote samenzweringen zoals ACP ontwaart, zijn moeilijk tot in het geheel niet te bewijzen natuurlijk. Ik bedoel als de geheel politiek onderdeel is van een samenzwering, is er dan nogwel sprake van een samenzwering??? Ja, als er een soort transcedente waarheid is misschien wel, maar dan moet je weer het bewijs leveren voor die waarheid... Bij mensen die een (oncontroleerbare) transcedente of metafysische waarheid volgen slaat mij eerlijk gezegd altijd de angst om m'n hart.quote:Op vrijdag 4 november 2005 22:51 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
IK denk dat er wel een kern van waarheid zit in het MMP idee, mits men niet verder teruggaat dan zo'n 25 jaar. Ik heb ook niet het idee dat de Nederlanse vorstinnen en vorsten erg veel te zeggen hadden. Behalve dan Beatrix die toch wel bijzonder krachtig is. Iedereen doet ook erg z'n best om beviend te zijn met deze vorstin. Dat roept bij mij Don ''You never wanted my friendship'' Corleone-achtige sentimenten op.
Maar verder ís het een strooppot. Infiltranten als D66, GL en de LPF worden vlot geabsobeerd door het systeem en verworden tot banenmachines van ambtenaren. De praktijk laat zien dat een ambtenaar voor zijn carriere noodzakelijkerwijs lid moet zijn van een partij. Of het nu een schooldirecteur is of een ambtenaar op een ministerie. Het ziet er imo Byzantijns uit.
En mensen als Fortuyn zouden onherroepelijk vastlopen in die strooppot, en dat geld ook voor Wilders en Peter R de Vries. En zo'n Spruyt, denk je nu werkelijk dat hij een kans zou maken?
Ik zou me pas echt zorgen gaan maken als John van den Heuvel besluit de politiek in te gaan.
Hemel, verval jij tegenwoordig ook al zo in dat standaard links / rechts gejank?quote:Op woensdag 2 november 2005 12:05 schreef Floripas het volgende:
[..]
Goed punt, inderdaad. Vrijheid van meningsuiting resulteert in dit geval in het Recht van de Grootste Bek, en in de praktijk wordt dat het Recht van de Rechtste Schuimbek.
Gerard van Westerloo heeft er een boekje open gedaan in ''Niet spreken met de bestuurder''.quote:Op zondag 6 november 2005 13:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Volgens ACP is MPP, vanaf de invoering van Thorbecke's grondwet, een semi-gesloten systeem. Je wordt alleen lid van de club als je je aan de richtlijnen oid houdt. Doemt een samenzwering op dus. Nu kent het samenzweringsdenken een boeiende en vooral ook lange geschiedenis, maar tot op heden blijft het bij gezwam. Zeker zulke langlopende en enorm grote samenzweringen zoals ACP ontwaart, zijn moeilijk tot in het geheel niet te bewijzen natuurlijk. Ik bedoel als de geheel politiek onderdeel is van een samenzwering, is er dan nogwel sprake van een samenzwering??? Ja, als er een soort transcedente waarheid is misschien wel, maar dan moet je weer het bewijs leveren voor die waarheid... Bij mensen die een (oncontroleerbare) transcedente of metafysische waarheid volgen slaat mij eerlijk gezegd altijd de angst om m'n hart.
En overigens heb je een bron voor je bewering dat in ons land de ambtenarij dusdanig is verpolitiseerd dat bijv. zelfs schooldirecteuren lid moeten zijn van een PP?
Het lijkt inderdaad een samenzweringstheorie om te beginnen gooi je alle journalisten op één hoop.quote:Op zondag 6 november 2005 23:42 schreef Godslasteraar het volgende:
Mijn samenzweringstheorie is niet bijzonder ingewikkeld, ik vermoed een lief-voor-elkaar-zijn én hou-het-gepeupel-met-onderbuikgevoelens-op-afstand mentaliteit. Oftwel; ''Niet spreken met de bestuurder''. De bestuurder zou namelijk wel eens door de mand kunnen vallen, en met hem zijn anonieme woordvoerder, de sjoernalist.
En hieruit kan geconcludeerd worden dat ook gij, Brutus, deel uitmaakt van Het Komplotquote:Op maandag 7 november 2005 00:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het lijkt inderdaad een samenzweringstheorie om te beginnen gooi je alle journalisten op één hoop.
Je beschuldigt hun allemaal ervan niet in deze zaak te duiken omdat ze 'wel eens door de mand kunnen vallen'
Welke mand hebben al die duizenden journalisten dan te vrezen ? Als je het op grote schaal bekijkt met alle westerse culturen dan zijn het honderdduizenden journalisten.
Hebben ze allemaal persoonlijke belangen bij het doofpotten van een echt of vermeend catshuis-schandaal ?
Als je het hebt over onvoldoende kritisch zijn in het algemeen naar de politiek dan vind je vast veel voorbeelden.
Evenzeer vind je veel voorbeelden van wél kritisch zijn van journalisten.
Nu vind ik ook dat journalisten nog kritischer moeten zijn tav de kaste der beroepspolitici.
Maar zoals jij het stelt is het te simplistisch.
in Nederland geld dat niet. hier wint altijd de grootste zielepoot. de linkse bomenknuffelaar,. de allochtoon/.quote:Op woensdag 2 november 2005 12:05 schreef Floripas het volgende:
[..]
Maar goed, wat serieuzer: Het zijn de bestuurders die door de mand vallen. Ik denk dat wij beiden wel een klein lijstje kunnen opnoemen van overheidsprojecten die financieel volledig uit de hand zijn gelopen, waaronder het Catshuis. En dat zijn dan nog van die overbekende projecten. Moet je je eens voorstellen hoeveel kleinere projecten, verbouwingen er zijn die finacieel aan alle kanten rammelen.quote:Op maandag 7 november 2005 00:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het lijkt inderdaad een samenzweringstheorie om te beginnen gooi je alle journalisten op één hoop.
Je beschuldigt hun allemaal ervan niet in deze zaak te duiken omdat ze 'wel eens door de mand kunnen vallen'
Welke mand hebben al die duizenden journalisten dan te vrezen ? Als je het op grote schaal bekijkt met alle westerse culturen dan zijn het honderdduizenden journalisten.
Hebben ze allemaal persoonlijke belangen bij het doofpotten van een echt of vermeend catshuis-schandaal ?
Als je het hebt over onvoldoende kritisch zijn in het algemeen naar de politiek dan vind je vast veel voorbeelden.
Evenzeer vind je veel voorbeelden van wél kritisch zijn van journalisten.
Nu vind ik ook dat journalisten nog kritischer moeten zijn tav de kaste der beroepspolitici.
Maar zoals jij het stelt is het te simplistisch.
Ja.. en hoe komt die kennis dan tot ons ?quote:Op maandag 7 november 2005 22:15 schreef Godslasteraar het volgende:
Maar goed, wat serieuzer: Het zijn de bestuurders die door de mand vallen. Ik denk dat wij beiden wel een klein lijstje kunnen opnoemen van overheidsprojecten die financieel volledig uit de hand zijn gelopen, waaronder het Catshuis. En dat zijn dan nog van die overbekende projecten. Moet je je eens voorstellen hoeveel kleinere projecten, verbouwingen er zijn die finacieel aan alle kanten rammelen.
Journalisten hebben veel meer bronnen dan heren en dames politici.quote:Politiek - Journalistiek. Het lijkt erop dat journalisten liever niet al te kritisch zij over de heren politici, hun voornaamste bron van nieuwtjes en inkomsten.
Is dat zo? Dat in andere landen de pers zich als wolven op de regering storten dan ?quote:In elk land waar een regering een dusdanige afgang maakt als de Nederlandse tijdens het EU-referendum zou de zittende regering weggehoond worden.
Ik had niet het idee dat "de pers" zo verontwaardigd was etc...quote:Maar helaas, de politiek en journalistiek waren ook in deze kwestie twee handen op één buik. De verontwaardiging was bij beiden dan ook groot nadat deze grondwet naar de prullenbak werd verwezen, en natuurlijk niet alleen de grondwet, maar ook de regering.
Spruyt hoopt niet op een bijltjesdag. Totaal verkeerd woord.quote:En ook daar heeft Spruyt een juiste conclusie getrokken, mocht de gelegenheid zich voordoen zal er opnieuw een bijltjesdag plaatsvinden, en de heren en vrouwen politici weten dat heel goed.
Dag schanuleke.quote:Op maandag 7 november 2005 10:09 schreef schanuleke het volgende:
[..]
in Nederland geld dat niet. hier wint altijd de grootste zielepoot. de linkse bomenknuffelaar,. de allochtoon/.
Ik weet niet. Ik begin bijna te geloven dat het Bart-Jan Spruyt en dergelijken alleen te doen is om hun gelijk. De strijd gaat niet zozeer tussen Spruyt en de radicale moslims, want daar is ieder zinnig mens op tegen. Juist (s)links is tegen religiositeit, laat staan radicale religieuzen. Nee, Bart-Jan en dergelijken voeren vooral een "oorlog" tegen... (s)links. Daarom wordt door ACP e.d. (s)links gelijkgesteld met NSB ( = voor hen landverraad) en wacht "ons" een bijltjesdag als idd de vlam in de pan slaat... Je ziet zelf dat het bewijs dát deze lui in onbewezen samenzweringstheorieën vervallen op Fok! bij veel users niet aanslaat...quote:Op maandag 7 november 2005 23:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Spruyt hoopt niet op een bijltjesdag. Totaal verkeerd woord.
Nou, voor nieuws over het Catshuis heb ik wel m'n best moeten doen. In de eerste plaats ben ik er onlangs eens gaan kijken hoe het er voorstond. Het enige kritische berichtje wat ik zo kon vinden kwam van de weblog van de SP.quote:Op maandag 7 november 2005 23:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ja.. en hoe komt die kennis dan tot ons ?
Via de media die het niet doodzwijgen.
Ik heb desondanks niet de indruk dat journalisten ten opzichte van de machthebbers nu bijzonder kritisch zijn. Wim Kok werd in mijn herrinnering altijd op handen en voeten benaderd. Terwijl iemand als Marijnissen altijd veel kritischer ondervraagd wordt, maar dat is slechts een oppositiepartij. Verbruit een journalist het met te scherpe kritiek bij de ministers, fractievoorzitters, etc. dan staan er genoeg buigzame journalisten te trappelen om het houtje over te nemen. Een minister e.a. zal dat dan ook zeker niet laten.quote:Journalisten hebben veel meer bronnen dan heren en dames politici.
Die eenzijdige afhankelijkheid die je suggereert die bestaat niet en daar stort je komplottheorie al in.
Ook verslaggevers die in Den Haag circuleren hebben andere bronnen, maar ook hebben ze bronnen van de oppositie bijv.
De fout is alle politici op één hoop te gooien, alsof er geen diversiteit en pluriformiteit is, alsof er geen concurrentie is om de stemmenwinst.
Tja, welke landen. Ik lees graag Der Spiegel. Ik ken geen Nederlands equivalent dat én zo goed geïnformeerd is, én zo kritisch wat betreft de nationale politiek.quote:Is dat zo? Dat in andere landen de pers zich als wolven op de regering storten dan ?
De uitslag was inderdaad niet éénduidig. Daar werd dan ook gretig gebruik van gemaakt door de verliezers.quote:Ik had niet het idee dat "de pers" zo verontwaardigd was etc...
En je kunt de uitslag van het EU-referendum (61,6% Nee) niet interpreteren als dat het volk gezegd zou hebben: wij willen deze regering weg.
Ja, ahum, de wens is de vader van de gedachtequote:Spruyt hoopt niet op een bijltjesdag. Totaal verkeerd woord.
Hij speculeert op een of andere grote crisis dat mensen massaal zich afkeren van de grootste partijen en op zijn nieuw politieke partij gaan stemmen. Tot dan mogen wij niet weten dat er zo'n partij i.o is en wat die in detail wilt.... over "andere politiek" gesproken, zeg..!!
Maar wat wilt Spruyt precies?
Daar ga ik me pas zorgen om maken als ik er zelf achter ben of ik nu links of rechts benquote:Op dinsdag 8 november 2005 01:02 schreef Ryan3 het volgende:
Vooral een "oorlog" tegen (s)links, Godslasteraar....
Ik vraag me dat ook af bij jou af, eerlijk gezegd. Sommige bepaalde fundamenten deel ik met jou, maar ik beschouw me tov die denkbeeldige lijn als "links". Soms erg links, vooral wb menswetenschappelijke zaken en moraal, soms iets minder links wb economische zaken...quote:Op dinsdag 8 november 2005 01:06 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Daar ga ik me pas zorgen om maken als ik er zelf achter ben of ik nu links of rechts ben![]()
Voel jij dan niet dat er een bijltjesdag in de lucht zit??? Kijk al dat gebazel over paradigmaverschuiving kun je makkelijk weerleggen, zelfs een kind kan dat, maar hier op Fok!, gedurende deze dag, is er toch een heel vreemd sfeertje ontstaan...quote:Op dinsdag 8 november 2005 01:09 schreef Bluesdude het volgende:
Wat versta je onder bijltjesdag die je graag wilt?
Woedende volksmassa die het Binnenhof bestormen ?
Politici kaalscheren, mishandelen en in de gevangenis zetten ?
En welke politieke kaste wil je dan na de revolutie invoeren ?
Is het niet gewoon beter een politieke partij op te richten en als die niet aanslaat bij het volk je erbij neer te leggen dat het volk jouw partij niet mot..
Dat lijkt me wel democratischer dan bijltjesdagen introduceren, toch ?
Nou, dat kaalscheren vind ik wel lollig gevondenquote:Op dinsdag 8 november 2005 01:09 schreef Bluesdude het volgende:
Wat versta je onder bijltjesdag die je graag wilt?
Woedende volksmassa die het Binnenhof bestormt ?
Politici kaalscheren, mishandelen en in de gevangenis zetten ?
En welke politieke kaste wil je dan na de revolutie invoeren ?
Is het niet gewoon beter een politieke partij op te richten en als die niet aanslaat bij het volk je erbij neer te leggen dat het volk jouw partij niet mot..
Dat lijkt me wel democratischer dan bijltjesdagen introduceren, toch ?
Niet te somber joh....quote:Op dinsdag 8 november 2005 01:12 schreef Ryan3 het volgende:
Voel jij dan niet dat er een bijltjesdag in de lucht zit??? Kijk al dat gebazel over paradigmaverschuiving kun je makkelijk weerleggen, zelfs een kind kan dat, maar hier op Fok!, gedurende deze dag, is er toch een heel vreemd sfeertje ontstaan...
Ik heb ook niet zo de behoefte me vast te leggen, of een min of meer vaste lijn te trekken waarlangs ik mij dan begeef. En zo kan ik s'avonds een andere mening hebben dan s'ochtends. En aangezien ik geen verantwoordelijkheden draag noch invloed heb op de gang van zaken is het een vrijheid die ik mezelf graag gunquote:Op dinsdag 8 november 2005 01:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik vraag me dat ook af bij jou, eerlijk gezegd. Sommige bepaalde fundamenten deel ik met jou, maar ik beschouw me tov die denkbeeldige lijn als "links". Soms erg links, vooral wb menswetenschappelijke zaken en moraal, soms iets minder links wb economische zaken...
De sfeer is enigzins hysterisch. Het zou echter ook helpen als bv nu met die relletjes in Frankrijk niet uitsluitend discriminatie-theorieën worden rondgetoeterd. Wat dat betreft is het tijd voor een wat kritischer en bredere aanpak.quote:Op dinsdag 8 november 2005 01:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Niet te somber joh....
De drijfveren achter die stemming is o.a. ethnische haat, maar een bestorming van de Bastilhof zijn natte ranzige dromen.
Als je hier zit te geinen dan wil ik wel meelachen..quote:Op dinsdag 8 november 2005 01:19 schreef Godslasteraar het volgende:
Nou, dat kaalscheren vind ik wel lollig gevondenmishandelen hoeft niet zo, maar pek en veren is dan wél weer aardig.
Al heb ik wel een aantal namen die gevrijwaard dienen te zijn van welke represailles dan ook.
Prima idee... die vermeende NSB-partij D'66 vindt dat al 40 jaar.quote:Wat ik persoonlijk graag zou zien is de mogelijkheid van in ieder geval bindende correctieve referenda.
Slecht idee.. want dat holt de gemeenteraad uit en het is beter de macht bij een pluriforme groep te leggen dan bij 1 persoonquote:Een gekozen burgermeester
Je moet dat ministerie niet onttrekken aan de controle van de Kamerquote:en een onafhankelijk ministerie van financiën dat niet langer politiek dient te zijn.
da's beterquote:Of in ieder geval maatrgelen tegen het creatief boekhouden met de staatshuishouding.
Donner had wel gelijk om de vinger te heffen tegen de normaalheid van de geitenneukersobsessie van van Gogh. en ander discriminerend gehuil van zijn kant en de zijnen.quote:Géén totale revoluties, dan sluit ik me liever aan bij Ryans evolutie-leer.
Verder heb ik gewoon de pest aan die schijnheilige droevige kop van Donner, zeker na die rotstreek om na de moord op Bolle Gogh te beginnen over godslastering en de vervolging ervan.
Ik zit zeker niet op geweld te hopen, ook omdat dat averechts kan uitpakken.quote:Op dinsdag 8 november 2005 01:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als je hier zit te geinen dan wil ik wel meelachen..
![]()
Ja, maar een districtenstelsel vind ik dan weer een bijzonder slecht idee. Daarbij is D66 nogal een persoonlijke teleurstelling, te weinig principieel. Bv. na de streek die Tom de Graaf werd geleverd had D66 moeten opstappen. Maar zoals wel vaker kiest D66 dan voor het comfortabele pluche.quote:Prima idee... die vermeende NSB-partij D'66 vind dat al 40 jaar.
Gemeenteraden die vaak volledig uit ambtenaren bestaan, en nauwelijks nog gewone burgers herbergen.quote:Slecht idee.. want dat holt de gemeenteraad uit en het is beter de macht bij een pluriforme groep te leggen dan bij 1 persoon
Controle prima, zonder meer. Maar geen gemanipuleer meer met de boekhouding waarvan Kok destijds een handje had.quote:Je moet dat ministerie niet onttrekken aan de controle van de Kamer
Van Gogh was niet vermoord vanwege zijn groffe taal, het zal niet geholpen hebben zijn veiligheid te verbeteren, maar ook Ayaan staat op de lijst, niet iemand die grofgebekt is. Het gaat hier puur om een religieuze moord, moord vanwege godslastering. Dan is het een bijzonder minne streek, zelfs verraad, om dan te beginnen over dat wetje.quote:Donner had wel gelijk om de vinger te heffen tegen de normaalheid van de geitenneukersobsessie van van Gogh. en ander discriminerend gehuil van zijn kant en de zijnen.
Heel klunsig was het om een ingeslapen godslasteringwet te willen activeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |