Als het wat anders is.quote:Op maandag 31 oktober 2005 12:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is niet het punt.
Jij wilt mensen het stemrecht ontnemen, dat is wat anders als een bepaalde leeftijdsgrens waarop je het krijgt
Ik dacht dat we al hadden vastgesteld waarom er voor minderjarigen een uitzondering wordt gemaakt. Een uitzondering op basis van aantoonbare argumenten in tegenstelling tot jouw dementie-theorie.quote:Op maandag 31 oktober 2005 11:49 schreef thabit het volgende:
[..]
En minderjarigen zijn geen demografische groep?
Een kind heeft weinig maatschappelijke ervaring, een oudere juist veel meer en heeft zodoende meer bagage op basis waarvan gestemd kan worden. Of die stem in jouw straatje past is totaal niet relevant.quote:Op maandag 31 oktober 2005 14:43 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Als het wat anders is.
Waarom is voor het "krijgen" wel een leeftijdsgrens en voor het "ontnomen worden" niet?
Ouderen denken vaak dat ze nog in 1950 leven, terwijl de wereld heel anders is.
Als je je fiets niet afsluit in een drukke stad is de kans dat hij er over 2 uur nog staat 5%, in 1950 was dat 80%.
Dan krijg je een kleine club rijken die over de rest van het volk regeert. De landen waarin dat gebeurt doen het over het algemeen niet al te best, zijn veelal ontwikkelingslanden met een hoge graad aan analfabetisme etc.quote:Op maandag 31 oktober 2005 15:55 schreef DiRadical het volgende:
Het lijkt met beter om een gewogen stem in te voeren die afhankelijk is van de hoeveelheid belasting die je betaald.
Alleen als de zwaarte van de stem recht evenredig is met de hoeveelheid belasting.quote:Op maandag 31 oktober 2005 16:02 schreef thabit het volgende:
[..]
Dan krijg je een kleine club rijken die over de rest van het volk regeert. De landen waarin dat gebeurt doen het over het algemeen niet al te best, zijn veelal ontwikkelingslanden met een hoge graad aan analfabetisme etc.
Ja want alle intelligente personen stemmen op links en alles wat links doet is beter dan dat wat rechts doet. Gewoon het onderscheid maken tussen links en rechts is een beetje jammer, aangezien het een mening van iemand is over een bepaald onderwerp. Ik hou me zelf niet zo veel bezig met de politiek en weet er waarschijnlijk dan ook niet heel erg veel van af, maar dat betekend natuurlijk niet dat ik niet logisch over dingen kan redeneren.quote:Op zondag 30 oktober 2005 23:12 schreef DonStefano het volgende:
Wat een leuke reacties allemaal weer
Maar vind dat TS een punt heeft. Zou alleen niet voor de leeftijdgebonden optie gaan, maar een IQ-test uit de kast trekken. Of gewoon kiesgerechtigden op algemene kennis testen, voordat ze daadwerkelijk mogen stemmen. Gebeurt toch nooit, maar zou wel leuk zijn. Krijgt links in een klap ook relatief veeeel meer stemmen![]()
Maar geld dat niet ook andersom? Een oudere heeft ook alleen een relatief goed beeld van zijn eigen leeftijdsgroep. Natuurlijk heeft hij de andere leeftijden ook meegemaakt, maar dat betekend nog niet dat de jeugd van tegenwoordig het zelfde is als de jeugd van 50 jaar geleden. Het is natuurlijk wel zo dat een oudere de leeftijd ervaart heeft en weet wat zo een persoon op dat moment voelt, maar het zegt toch niets over de huidige problemen van die leeftijdsgroep.quote:Op maandag 31 oktober 2005 00:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoe komt je daar nou bij ?
Een jongere heeft een beter beeld van zijn eigen jongerengroep, maar dat is niet 'dé wereld'.
Wat is dit voor een pubertopic eigenlijk?
Lijkt me niets zoals al gemeld is zal dit lijden tot een grote kloof tussen arm en rijk. Het is niet zo dat de rijken zo medelevend zijn voor de minder bedeelden. Bij mij zelf overigens ook niet hoor. Ook al studeer ik zelf nog en heb voorlopig ook nog geen vaste baan, is het mijn opvoeding en mijn school wat mij meer bedeeld maakt en daardoor is het ook belangrijk om de minder bedeelde te stimuleren om naar school te gaan etc.quote:Op maandag 31 oktober 2005 15:55 schreef DiRadical het volgende:
Slecht plan.
Het lijkt met beter om een gewogen stem in te voeren die afhankelijk is van de hoeveelheid belasting die je betaald.
Dat is in iedere geval veel rechtvaardiger dan IQ.
Dat is uiteraard ook de enige mogelijke motivatiequote:Op maandag 31 oktober 2005 17:29 schreef thabit het volgende:
Verder is het natuurlijk erg totalitair om kritiek op het heersende politieke systeem te verafschuwen.
Hoe wil je hier een bewijs voor leveren? De enige manier om dat te doen is zo'n systeem ook invoeren en kijken wat ervan terechtkomt. Voor- en tegenargumenten zijn natuurlijk wel leuk, maar dat blijft retoriek en geen bewijs. Een modelberekening zit er ook niet in, aangezien we het weer nog nieteens 5 dagen vooruit kunnen voorspellen.quote:Op maandag 31 oktober 2005 00:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je bent de zoveelste in dit topic die de intelligentie van een stemmer linkt aan een positieve invloed op de politiek in een land. Tot dusver heb ik echter nog niemand bewijs zien leveren voor dit verband.
Precies, maar sommige mensen zijn er blijkbaar heilig van overtuigd dat dit verband aanwezig is. Ik dacht dat zij gezien hun stelligheid misschien bewijs zouden hebben.quote:Op maandag 31 oktober 2005 19:03 schreef thabit het volgende:
[..]
Hoe wil je hier een bewijs voor leveren? De enige manier om dat te doen is zo'n systeem ook invoeren en kijken wat ervan terechtkomt. Voor- en tegenargumenten zijn natuurlijk wel leuk, maar dat blijft retoriek en geen bewijs. Een modelberekening zit er ook niet in, aangezien we het weer nog nieteens 5 dagen vooruit kunnen voorspellen.
Politiek is een machtsspelletje. Het gaat in de politiek geenszins om het gelijk hebben of het voeren van een juist beleid, maar puur om het krijgen van zoveel mogelijk macht. En sommigen hebben dit heel goed doordacht. Zoals Ben Bot ooit zei: "Je kunt geen goede politicus zijn zonder een goede acteur te zijn."quote:Op maandag 31 oktober 2005 16:52 schreef Paales het volgende:
Ik snap dan ook niet dan veel politici gewoon maar wat lullen en nooit eens verhaal halen bij een geschikte professor of een kenner op een bepaald gebied. Het gaat er in de politiek alleen maar om zo veel mogelijk zetels binnen te halen en daarmee lekker op de stoel te kunnen blijven zitten, tenminste dat idee krijg ik van de politiek.
Natuurlijk is er een kloof tussen de wereld van onder de 18 en de wereld van mensen boven de 50.quote:Op maandag 31 oktober 2005 16:52 schreef Paales het volgende:
Maar geld dat niet ook andersom? Een oudere heeft ook alleen een relatief goed beeld van zijn eigen leeftijdsgroep. Natuurlijk heeft hij de andere leeftijden ook meegemaakt, maar dat betekend nog niet dat de jeugd van tegenwoordig het zelfde is als de jeugd van 50 jaar geleden. Het is natuurlijk wel zo dat een oudere de leeftijd ervaart heeft en weet wat zo een persoon op dat moment voelt, maar het zegt toch niets over de huidige problemen van die leeftijdsgroep.
Stomme vooroordelen.quote:Op maandag 31 oktober 2005 22:39 schreef Ixnay het volgende:
Ouderen praten hoofdzakelijk met andere ouderen en horen niet de problemen/bezigheden van de "normale mensen" van tegenwoordig, en zien dus ook niet waar het mis gaat en waar wat aan gedaan moet worden. Ze komen ook zelden hun huisje uit en denken dat de problemen die ze op tv zien "ver van hun bed" zijn.
65 plussers volgen de actualiteiten beter dan jongerenquote:Ouderen weten over het algemeen weinig van actualiteiten/nieuws wanneer er zaken in meespelen waar je in 1950 niks van hoorde.
Zuig je uit je duim..quote:"Terrorisme?, ach dat valt wel mee volgens mij, er is nog nooit een familielid of iemand van de kienclub aan overleden"
Hoe weet je dat 65 plussers het allemaal niks interesseert?quote:Het interesseert ze niks, voor die paar jaar dat ze nog te gaan hebben vinden ze het wel goed zoals het is,
Kan zijn....maar daarmee is nog niet gezegd dat pubers het beter weten.quote:wat resulteert in een stem voor een conservatieve partij,
Oh ...sarcasme was me niet opgevallen.quote:Op maandag 31 oktober 2005 23:27 schreef Ixnay het volgende:
Mijn vorige post was natuurlijk puur sarcastisch bedoeld, ik hoop dat je dat wel inzag.
Maar de jeugd van jonger dan 18 jaar krijgen met vergelijkbare vooroordelen te maken.
Als je de jeugd niet laat stemmen, dan moet je ook consequent zijn en geestelijk gehandicapten niet laten stemmen, en dan wordt het ineens pijnlijk als je aan een zwakke doelgroep komt, net als ouderen.
Het is op zich niet zo'n gek idee om stemrecht vanaf 16 jaar in te voeren. Het gaat ook niet zozeer om het intelligentie niveau van de stemmer. Een geestelijk gehandicapte van onder de 18 mag nu niet stemmen. Een geestelijk gehandicapte ouder dan 18 mag dit wel, mits deze niet onder curatele van bijvoorbeeld zijn of haar ouders staat. Het idee lijkt mij meer dat je 18 jaar de tijd krijgt om te wennen aan de maatschappij. Op je 18e val je niet meer onder het jeugdstrafrecht, zijn je ouders niet meer verantwoordelijk voor jou (enkele uitzondering daargelaten), etcetera.quote:Op maandag 31 oktober 2005 23:27 schreef Ixnay het volgende:
Mijn vorige post was natuurlijk puur sarcastisch bedoeld, ik hoop dat je dat wel inzag.
Maar de jeugd van jonger dan 18 jaar krijgen met vergelijkbare vooroordelen te maken.
Als je de jeugd niet laat stemmen, dan moet je ook consequent zijn en geestelijk gehandicapten niet laten stemmen, en dan wordt het ineens pijnlijk als je aan een zwakke doelgroep komt, net als ouderen.
Intelligentie is geen één-op-één-oorzaak voor goed beleid: de meeste dictators zijn ook behoorlijk intelligent.quote:Op zondag 30 oktober 2005 23:12 schreef DonStefano het volgende:
Maar vind dat TS een punt heeft. Zou alleen niet voor de leeftijdgebonden optie gaan, maar een IQ-test uit de kast trekken. Of gewoon kiesgerechtigden op algemene kennis testen, voordat ze daadwerkelijk mogen stemmen. Gebeurt toch nooit, maar zou wel leuk zijn. Krijgt links in een klap ook relatief veeeel meer stemmen![]()
Nu gooi je de intelligentie van de stemmer en de intelligentie van de beleidsmaker op een hoop. Een behoorlijk grove denkfout.quote:Op dinsdag 1 november 2005 14:21 schreef Floripas het volgende:
[..]
Intelligentie is geen één-op-één-oorzaak voor goed beleid: de meeste dictators zijn ook behoorlijk intelligent.
jij wilt beweren dat mensen die links stemmen beter zouden scoren in IQ testen?quote:Op zondag 30 oktober 2005 23:12 schreef DonStefano het volgende:
Waarom? In een democratie zou de macht toch aan het volk moeten zijn, en dus het beleid gestuurd moeten worden door het demos?quote:Op dinsdag 1 november 2005 14:33 schreef thabit het volgende:
[..]
Nu gooi je de intelligentie van de stemmer en de intelligentie van de beleidsmaker op een hoop. Een behoorlijk grove denkfout.
Intelligent volk zal niet zo gauw een intelligente leider kiezen die er een potje van zal maken. In Rusland stelt Kasparov zich bijvoorbeeld verkiesbaar, zonder twijfel met afstand de intelligentste kandidaat. Toch zou ik niet op hem stemmen.quote:Op dinsdag 1 november 2005 15:07 schreef Floripas het volgende:
[..]
Waarom? In een democratie zou de macht toch aan het volk moeten zijn, en dus het beleid gestuurd moeten worden door het demos?
Lijkt me veel beter.quote:Op maandag 31 oktober 2005 23:51 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
50-plussers moeten tuinieren werken!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |