Dus als ik een twix koop en mijn 19% afdraag mag ik van je stemmen ook al ben ik bijvoorbeeld minderjarig?quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 00:01 schreef McCarthy het volgende:
ben het met thabit eens.
Eigenlijk alleen iedereen die belasting betaalt.
Misschien is het wat om niet alles in geld uit te willen drukken. Welvaart is zoveel meer dan dat. Van je ouwe dag genieten bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 00:02 schreef McCarthy het volgende:
[..]
bullshit: ze kosten alleen maar geld. ALs van de een op andere dag alle bejaarden het loodje zouden leggen zou ik geen traan pinken
Ik denk dat het meer te maken heeft met de handelinsonbekwaamheid van een ieder die de leeftijd van 18 nog niet bereikt heeft. Er vanuitgaande dat stemmen als rechtshandeling moet worden aangemerkt (want gericht op rechtsgevolg) kan iemand die de leeftijd van 18 nog niet bereikt heeft niet onaantastbaar stemmen, nog even los van wat de Kieswet daar over zegt.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 12:41 schreef thabit het volgende:
"Waarom alleen een ondergrens en geen bovengrens?"
Mjah, een dergelijk topic openen is geen blijk van een goed ontwikkeld maatschappelijk inzicht, hoe intellectueel de TS ook pretendeert te zijn.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 14:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vind eigenlijk mensen als Thabit het beste argument tegen een democratie, maar ja, een beter systeem is er helaas niet.
Ik zei ook pretendeert hequote:Op zaterdag 29 oktober 2005 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:
TS is geen intellectueel, TS is een geek, een vakidioot, die net verder kijkt dan de rand van zijn bord.
Ah, deze observatie doet me deugd.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:
TS is geen intellectueel, TS is een geek, een vakidioot, die net verder kijkt dan de rand van zijn bord.
Kon je echt niks beters verzinnen?quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 21:24 schreef thabit het volgende:
[..]
Ah, deze observatie doet me deugd.. Je geeft hiermee namelijk aan dat ik in elk geval al een stuk verder kijk dan een aantal anderen in dit topic.
Gelukkig denken mensen onder de 50 allemaal aan het landsbelang als ze hun stem uitbrengen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 00:04 schreef McCarthy het volgende:
50+ denken toch alleen maar aan zichzelf: zie belgie. Die kunnen dus niet vanuit een ideologie stemmen. Dat moet zwaar bestreden worden.
exporteren naar alaska als je het mij vraagt
Ik wou net zeggen. Ik was in de veronderstelling dat de motivatie om een bepaalde partij te kiezen een vrije keus is van de kiezer, en dat die deze niet hoeft te verantwoorden. Verder is het natuurlijk weinig democratisch om een bepaalde demografische groep het stemrecht te ontzeggen als ze naar bepaalde mensen hun mening gezamelijk teveel invloed krijgen in de democratische besluitvorming.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 21:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
Gelukkig denken mensen onder de 50 allemaal aan het landsbelang als ze hun stem uitbrengen.
Waarom is 70 een goede leeftijd als ik vragen mag?quote:Op zondag 30 oktober 2005 18:19 schreef Veive het volgende:
Opzich niet eens een slecht plan, hoewel ik 50 misschien wat 'jong' vind. Ik denk dat 70 eerder een juiste leeftijd zal zijn.
70 is net zo arbirair als 50.quote:Op zondag 30 oktober 2005 22:34 schreef Sickie het volgende:
[..]
Waarom is 70 een goede leeftijd als ik vragen mag?
Mensen lijken hun politieke voorkeur nog wel eens te verwarren met 'het beste' en van mening te zijn dat mensen die anders stemmen eigenlijk niet zouden mogen stemmen.quote:Op zondag 30 oktober 2005 22:34 schreef Sickie het volgende:
[..]
Ik wou net zeggen. Ik was in de veronderstelling dat de motivatie om een bepaalde partij te kiezen een vrije keus is van de kiezer, en dat die deze niet hoeft te verantwoorden. Verder is het natuurlijk weinig democratisch om een bepaalde demografische groep het stemrecht te ontzeggen als ze naar bepaalde mensen hun mening gezamelijk teveel invloed krijgen in de democratische besluitvorming.
En dat baseer je op?quote:Op zondag 30 oktober 2005 23:12 schreef DonStefano het volgende:
Wat een leuke reacties allemaal weer
Gebeurt toch nooit, maar zou wel leuk zijn. Krijgt links in een klap ook relatief veeeel meer stemmen![]()
Je bent de zoveelste in dit topic die de intelligentie van een stemmer linkt aan een positieve invloed op de politiek in een land. Tot dusver heb ik echter nog niemand bewijs zien leveren voor dit verband.quote:Op zondag 30 oktober 2005 23:12 schreef DonStefano het volgende:
Maar vind dat TS een punt heeft. Zou alleen niet voor de leeftijdgebonden optie gaan, maar een IQ-test uit de kast trekken. Of gewoon kiesgerechtigden op algemene kennis testen, voordat ze daadwerkelijk mogen stemmen. Gebeurt toch nooit, maar zou wel leuk zijn. Krijgt links in een klap ook relatief veeeel meer stemmen![]()
Hoe komt je daar nou bij ?quote:Op maandag 31 oktober 2005 00:24 schreef Ixnay het volgende:
Goed punt, iemand die jonger is dan 18 heeft vaak een beter wereldbeeld dan iemand van boven de 65.
Het elektronisch stemmen was al een eerste stap. Toen m'n vader de laatste keer ging stemmen stond er een zeg maar vlaamse tokkie uit een woonwagenkamp in de rij die luidop zijn steun voor het VB verkondigde. Na tien minuten in het stemhokje is hij kwaad weggelopen. 't Was te moeilijkquote:Op zondag 30 oktober 2005 23:12 schreef DonStefano het volgende:
Maar vind dat TS een punt heeft. Zou alleen niet voor de leeftijdgebonden optie gaan, maar een IQ-test uit de kast trekken. Of gewoon kiesgerechtigden op algemene kennis testen, voordat ze daadwerkelijk mogen stemmen. Gebeurt toch nooit, maar zou wel leuk zijn. Krijgt links in een klap ook relatief veeeel meer stemmen![]()
En minderjarigen zijn geen demografische groep?quote:Op zondag 30 oktober 2005 22:34 schreef Sickie het volgende:
[..]
Verder is het natuurlijk weinig democratisch om een bepaalde demografische groep het stemrecht te ontzeggen.
het 3e rijk was dan ook hartstikke linksquote:Op zondag 30 oktober 2005 22:51 schreef Sickie het volgende:
Ach het topic geeft in ieder geval wel aan dat de TS, die normaal de linkse moraalridder uithangt, er totaal geen problemen mee heeft om beleid te voeren welke niet zou misstaan in het Derde Rijk. Om misselijk van te worden.
Jawel, maar het woord minderjarig impliceert tegelijkertijd dat ze nog onvoldoende levensjaren en dus ook levenservaring hebben om op verantwoorde wijze te kunnen stemmen.quote:Op maandag 31 oktober 2005 11:49 schreef thabit het volgende:
En minderjarigen zijn geen demografische groep?
Ik ken nog wel een paar fora die dan in aanmerking zouden komen, maar ja, dat is een veel beter criterium. Ik geef tenminste graag mijn stemrecht op om een heleboel van de mensen die hier posten dat ook kwijt te laten rakenquote:Op zondag 30 oktober 2005 22:41 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
[..]
70 is net zo arbirair als 50.
Als ze op het Fok!forum gaan posten.
Dat is een beter criterium.
Waarom 18 en niet 16 of 20?quote:Op zondag 30 oktober 2005 22:34 schreef Sickie het volgende:
[..]
Waarom is 70 een goede leeftijd als ik vragen mag?
Dat is niet het punt.quote:
Als het wat anders is.quote:Op maandag 31 oktober 2005 12:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is niet het punt.
Jij wilt mensen het stemrecht ontnemen, dat is wat anders als een bepaalde leeftijdsgrens waarop je het krijgt
Ik dacht dat we al hadden vastgesteld waarom er voor minderjarigen een uitzondering wordt gemaakt. Een uitzondering op basis van aantoonbare argumenten in tegenstelling tot jouw dementie-theorie.quote:Op maandag 31 oktober 2005 11:49 schreef thabit het volgende:
[..]
En minderjarigen zijn geen demografische groep?
Een kind heeft weinig maatschappelijke ervaring, een oudere juist veel meer en heeft zodoende meer bagage op basis waarvan gestemd kan worden. Of die stem in jouw straatje past is totaal niet relevant.quote:Op maandag 31 oktober 2005 14:43 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Als het wat anders is.
Waarom is voor het "krijgen" wel een leeftijdsgrens en voor het "ontnomen worden" niet?
Ouderen denken vaak dat ze nog in 1950 leven, terwijl de wereld heel anders is.
Als je je fiets niet afsluit in een drukke stad is de kans dat hij er over 2 uur nog staat 5%, in 1950 was dat 80%.
Dan krijg je een kleine club rijken die over de rest van het volk regeert. De landen waarin dat gebeurt doen het over het algemeen niet al te best, zijn veelal ontwikkelingslanden met een hoge graad aan analfabetisme etc.quote:Op maandag 31 oktober 2005 15:55 schreef DiRadical het volgende:
Het lijkt met beter om een gewogen stem in te voeren die afhankelijk is van de hoeveelheid belasting die je betaald.
Alleen als de zwaarte van de stem recht evenredig is met de hoeveelheid belasting.quote:Op maandag 31 oktober 2005 16:02 schreef thabit het volgende:
[..]
Dan krijg je een kleine club rijken die over de rest van het volk regeert. De landen waarin dat gebeurt doen het over het algemeen niet al te best, zijn veelal ontwikkelingslanden met een hoge graad aan analfabetisme etc.
Ja want alle intelligente personen stemmen op links en alles wat links doet is beter dan dat wat rechts doet. Gewoon het onderscheid maken tussen links en rechts is een beetje jammer, aangezien het een mening van iemand is over een bepaald onderwerp. Ik hou me zelf niet zo veel bezig met de politiek en weet er waarschijnlijk dan ook niet heel erg veel van af, maar dat betekend natuurlijk niet dat ik niet logisch over dingen kan redeneren.quote:Op zondag 30 oktober 2005 23:12 schreef DonStefano het volgende:
Maar geld dat niet ook andersom? Een oudere heeft ook alleen een relatief goed beeld van zijn eigen leeftijdsgroep. Natuurlijk heeft hij de andere leeftijden ook meegemaakt, maar dat betekend nog niet dat de jeugd van tegenwoordig het zelfde is als de jeugd van 50 jaar geleden. Het is natuurlijk wel zo dat een oudere de leeftijd ervaart heeft en weet wat zo een persoon op dat moment voelt, maar het zegt toch niets over de huidige problemen van die leeftijdsgroep.quote:Op maandag 31 oktober 2005 00:54 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoe komt je daar nou bij ?
Een jongere heeft een beter beeld van zijn eigen jongerengroep, maar dat is niet 'dé wereld'.
Wat is dit voor een pubertopic eigenlijk?
Lijkt me niets zoals al gemeld is zal dit lijden tot een grote kloof tussen arm en rijk. Het is niet zo dat de rijken zo medelevend zijn voor de minder bedeelden. Bij mij zelf overigens ook niet hoor. Ook al studeer ik zelf nog en heb voorlopig ook nog geen vaste baan, is het mijn opvoeding en mijn school wat mij meer bedeeld maakt en daardoor is het ook belangrijk om de minder bedeelde te stimuleren om naar school te gaan etc.quote:Op maandag 31 oktober 2005 15:55 schreef DiRadical het volgende:
Slecht plan.
Het lijkt met beter om een gewogen stem in te voeren die afhankelijk is van de hoeveelheid belasting die je betaald.
Dat is in iedere geval veel rechtvaardiger dan IQ.
Dat is uiteraard ook de enige mogelijke motivatiequote:Op maandag 31 oktober 2005 17:29 schreef thabit het volgende:
Verder is het natuurlijk erg totalitair om kritiek op het heersende politieke systeem te verafschuwen.
Hoe wil je hier een bewijs voor leveren? De enige manier om dat te doen is zo'n systeem ook invoeren en kijken wat ervan terechtkomt. Voor- en tegenargumenten zijn natuurlijk wel leuk, maar dat blijft retoriek en geen bewijs. Een modelberekening zit er ook niet in, aangezien we het weer nog nieteens 5 dagen vooruit kunnen voorspellen.quote:Op maandag 31 oktober 2005 00:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je bent de zoveelste in dit topic die de intelligentie van een stemmer linkt aan een positieve invloed op de politiek in een land. Tot dusver heb ik echter nog niemand bewijs zien leveren voor dit verband.
Precies, maar sommige mensen zijn er blijkbaar heilig van overtuigd dat dit verband aanwezig is. Ik dacht dat zij gezien hun stelligheid misschien bewijs zouden hebben.quote:Op maandag 31 oktober 2005 19:03 schreef thabit het volgende:
[..]
Hoe wil je hier een bewijs voor leveren? De enige manier om dat te doen is zo'n systeem ook invoeren en kijken wat ervan terechtkomt. Voor- en tegenargumenten zijn natuurlijk wel leuk, maar dat blijft retoriek en geen bewijs. Een modelberekening zit er ook niet in, aangezien we het weer nog nieteens 5 dagen vooruit kunnen voorspellen.
Politiek is een machtsspelletje. Het gaat in de politiek geenszins om het gelijk hebben of het voeren van een juist beleid, maar puur om het krijgen van zoveel mogelijk macht. En sommigen hebben dit heel goed doordacht. Zoals Ben Bot ooit zei: "Je kunt geen goede politicus zijn zonder een goede acteur te zijn."quote:Op maandag 31 oktober 2005 16:52 schreef Paales het volgende:
Ik snap dan ook niet dan veel politici gewoon maar wat lullen en nooit eens verhaal halen bij een geschikte professor of een kenner op een bepaald gebied. Het gaat er in de politiek alleen maar om zo veel mogelijk zetels binnen te halen en daarmee lekker op de stoel te kunnen blijven zitten, tenminste dat idee krijg ik van de politiek.
Natuurlijk is er een kloof tussen de wereld van onder de 18 en de wereld van mensen boven de 50.quote:Op maandag 31 oktober 2005 16:52 schreef Paales het volgende:
Maar geld dat niet ook andersom? Een oudere heeft ook alleen een relatief goed beeld van zijn eigen leeftijdsgroep. Natuurlijk heeft hij de andere leeftijden ook meegemaakt, maar dat betekend nog niet dat de jeugd van tegenwoordig het zelfde is als de jeugd van 50 jaar geleden. Het is natuurlijk wel zo dat een oudere de leeftijd ervaart heeft en weet wat zo een persoon op dat moment voelt, maar het zegt toch niets over de huidige problemen van die leeftijdsgroep.
Stomme vooroordelen.quote:Op maandag 31 oktober 2005 22:39 schreef Ixnay het volgende:
Ouderen praten hoofdzakelijk met andere ouderen en horen niet de problemen/bezigheden van de "normale mensen" van tegenwoordig, en zien dus ook niet waar het mis gaat en waar wat aan gedaan moet worden. Ze komen ook zelden hun huisje uit en denken dat de problemen die ze op tv zien "ver van hun bed" zijn.
65 plussers volgen de actualiteiten beter dan jongerenquote:Ouderen weten over het algemeen weinig van actualiteiten/nieuws wanneer er zaken in meespelen waar je in 1950 niks van hoorde.
Zuig je uit je duim..quote:"Terrorisme?, ach dat valt wel mee volgens mij, er is nog nooit een familielid of iemand van de kienclub aan overleden"
Hoe weet je dat 65 plussers het allemaal niks interesseert?quote:Het interesseert ze niks, voor die paar jaar dat ze nog te gaan hebben vinden ze het wel goed zoals het is,
Kan zijn....maar daarmee is nog niet gezegd dat pubers het beter weten.quote:wat resulteert in een stem voor een conservatieve partij,
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |