Oh ...sarcasme was me niet opgevallen.quote:Op maandag 31 oktober 2005 23:27 schreef Ixnay het volgende:
Mijn vorige post was natuurlijk puur sarcastisch bedoeld, ik hoop dat je dat wel inzag.
Maar de jeugd van jonger dan 18 jaar krijgen met vergelijkbare vooroordelen te maken.
Als je de jeugd niet laat stemmen, dan moet je ook consequent zijn en geestelijk gehandicapten niet laten stemmen, en dan wordt het ineens pijnlijk als je aan een zwakke doelgroep komt, net als ouderen.
Het is op zich niet zo'n gek idee om stemrecht vanaf 16 jaar in te voeren. Het gaat ook niet zozeer om het intelligentie niveau van de stemmer. Een geestelijk gehandicapte van onder de 18 mag nu niet stemmen. Een geestelijk gehandicapte ouder dan 18 mag dit wel, mits deze niet onder curatele van bijvoorbeeld zijn of haar ouders staat. Het idee lijkt mij meer dat je 18 jaar de tijd krijgt om te wennen aan de maatschappij. Op je 18e val je niet meer onder het jeugdstrafrecht, zijn je ouders niet meer verantwoordelijk voor jou (enkele uitzondering daargelaten), etcetera.quote:Op maandag 31 oktober 2005 23:27 schreef Ixnay het volgende:
Mijn vorige post was natuurlijk puur sarcastisch bedoeld, ik hoop dat je dat wel inzag.
Maar de jeugd van jonger dan 18 jaar krijgen met vergelijkbare vooroordelen te maken.
Als je de jeugd niet laat stemmen, dan moet je ook consequent zijn en geestelijk gehandicapten niet laten stemmen, en dan wordt het ineens pijnlijk als je aan een zwakke doelgroep komt, net als ouderen.
Intelligentie is geen één-op-één-oorzaak voor goed beleid: de meeste dictators zijn ook behoorlijk intelligent.quote:Op zondag 30 oktober 2005 23:12 schreef DonStefano het volgende:
Wat een leuke reacties allemaal weer
Maar vind dat TS een punt heeft. Zou alleen niet voor de leeftijdgebonden optie gaan, maar een IQ-test uit de kast trekken. Of gewoon kiesgerechtigden op algemene kennis testen, voordat ze daadwerkelijk mogen stemmen. Gebeurt toch nooit, maar zou wel leuk zijn. Krijgt links in een klap ook relatief veeeel meer stemmen![]()
Nu gooi je de intelligentie van de stemmer en de intelligentie van de beleidsmaker op een hoop. Een behoorlijk grove denkfout.quote:Op dinsdag 1 november 2005 14:21 schreef Floripas het volgende:
[..]
Intelligentie is geen één-op-één-oorzaak voor goed beleid: de meeste dictators zijn ook behoorlijk intelligent.
jij wilt beweren dat mensen die links stemmen beter zouden scoren in IQ testen?quote:Op zondag 30 oktober 2005 23:12 schreef DonStefano het volgende:
Wat een leuke reacties allemaal weer
Maar vind dat TS een punt heeft. Zou alleen niet voor de leeftijdgebonden optie gaan, maar een IQ-test uit de kast trekken. Of gewoon kiesgerechtigden op algemene kennis testen, voordat ze daadwerkelijk mogen stemmen. Gebeurt toch nooit, maar zou wel leuk zijn. Krijgt links in een klap ook relatief veeeel meer stemmen![]()
Waarom? In een democratie zou de macht toch aan het volk moeten zijn, en dus het beleid gestuurd moeten worden door het demos?quote:Op dinsdag 1 november 2005 14:33 schreef thabit het volgende:
[..]
Nu gooi je de intelligentie van de stemmer en de intelligentie van de beleidsmaker op een hoop. Een behoorlijk grove denkfout.
Intelligent volk zal niet zo gauw een intelligente leider kiezen die er een potje van zal maken. In Rusland stelt Kasparov zich bijvoorbeeld verkiesbaar, zonder twijfel met afstand de intelligentste kandidaat. Toch zou ik niet op hem stemmen.quote:Op dinsdag 1 november 2005 15:07 schreef Floripas het volgende:
[..]
Waarom? In een democratie zou de macht toch aan het volk moeten zijn, en dus het beleid gestuurd moeten worden door het demos?
Lijkt me veel beter.quote:Op maandag 31 oktober 2005 23:51 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:
50-plussers moeten tuinieren werken!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |