abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31755359
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:04 schreef Lucille het volgende:

[..]

Maar je gaf al aan dat het na 40 al erg hard achteruit gaat.
Precies. Het dementeren is een proces. Je bent niet van de ene op de andere dag dement. Ik merk bij m'n ouders bijvoorbeeld al wel dat ze stemmen op een partij "omdat ze altijd op die partij stemmen" en niet omdat ze de partijprogramma's goed bestuderen en met elkaar vergelijken.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:09:27 #102
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_31755392
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:08 schreef thabit het volgende:

[..]

Precies. Het dementeren is een proces. Je bent niet van de ene op de andere dag dement. Ik merk bij m'n ouders bijvoorbeeld al wel dat ze stemmen op een partij "omdat ze altijd op die partij stemmen" en niet omdat ze de partijprogramma's goed bestuderen en met elkaar vergelijken.
Maar prepuberale, nog niet ingedaalde jochies worden op leeftijd gediscrimineerd, volgens jou

En en passant lever je hier wel een duidelijk argument voor mijn punt

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:09:41 #103
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31755399
quote:

[..]

Hoeveel mensen lezen de partijprogramma's nou?
Als je dat doet, dan stem je wellicht al jaren D66. Die beloven gouden bergen, maar maken nooit wat waar. Dat telt toch ook?
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:09:54 #104
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_31755406
quote:
Ik merk bij m'n ouders bijvoorbeeld al wel dat ze stemmen op een partij "omdat ze altijd op die partij stemmen" en niet omdat ze de partijprogramma's goed bestuderen en met elkaar vergelijken.
En jij gelooft daadwerkelijk dat pubers die programma's wel allemaal bestuderen en met elkaar vergelijken?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:10:07 #105
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31755413
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:09 schreef Verbal het volgende:

[..]

Maar prepuberale, nog niet ingedaalde jochies worden op leeftijd gediscrimineerd, volgens jou

V.
Verbal
pi_31755472
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:05 schreef Petera het volgende:

[..]

Behalve dan, dat geschiktheid in dezen nogal een vaag begrip is.

Wie gaat er bepalen wat iemand geschikt of ongeschikt maakt en welke criteria relevant zijn?
Als je maar duidelijke criteria kan opstellen, dan is die 'wie'-vraag niet meer zo belangrijk. Nu dat eerste nog .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_31755493
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:07 schreef Verbal het volgende:

[..]

Nee, dan kunnen we beter afgaan op jouw volkomen arbitraire leeftijdsgrens

Ik heb het dus niet over het nakijken, ik heb het over het tonen van inzicht in feiten en gebeurtenissen. En daar manieren voor verzinnen om dat te testen, wat best te doen is. Als iemand niet bij machte is om een duidelijk antwoord op een geschiedenisvraag te geven, kost dat punten. Al is het alleen maar omdat je niet bij machte bent om het duidelijk te formuleren.
Het probleem hierbij is dus dat wat een "duidelijk" antwoord op een vraag is, iets is wat uiterst subjectief en onmeetbaar is. En dat is dus ook het gevaarlijke van dit soort tests.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:14:12 #108
136 V.
pi_31755525
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:12 schreef thabit het volgende:

[..]

Het probleem hierbij is dus dat wat een "duidelijk" antwoord op een vraag is, iets is wat uiterst subjectief en onmeetbaar is. En dat is dus ook het gevaarlijke van dit soort tests.
Dat ben ik dus gewoon niet met je eens. Ik ben al jaren beroepshalve bezig met het testen van kennis bij mensen, en het is gewoon te doen. Maar je moet ook de goede vragen stellen.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_31755574
quote:
Ik merk bij m'n ouders bijvoorbeeld al wel dat ze stemmen op een partij "omdat ze altijd op die partij stemmen" en niet omdat ze de partijprogramma's goed bestuderen en met elkaar vergelijken.
Dat heeft bar weinig met dementie te maken, meer met het ontbreken van enig politiek bewustzijn. Zo zijn er volksstammen jongeren die stemmen op partij X omdat hun ouders daar ook op stemmen. Er zijn maar verdomd weinig mensen die daadwerkelijk een partijprogramma lezen, vandaar dat mensen vooral stemmen op subjectieve criteria als 'ik ken zijn gezicht van TV' en 'hij komt sympathiek over'. Waarom denk je dat politici een week voor de verkiezingen het land in gaan om handjes te schudden? Het onder de man brengen van politieke statements is voor de meerderheid van de bevolking, jong of oud, niet belangrijk bij verkiezingen, het gaat er om gezien te worden in een leuke vriendelijke omgeving.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_31755609
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:08 schreef Verbal het volgende:

[..]

Nee. Ze zijn op zijn minst irrelevant en hooguit dom te noemen.

V.
Ik vind dit geen sterk verweer.
pi_31755617
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:14 schreef Verbal het volgende:

[..]

Dat ben ik dus gewoon niet met je eens. Ik ben al jaren beroepshalve bezig met het testen van kennis bij mensen, en het is gewoon te doen. Maar je moet ook de goede vragen stellen.

V.
Testen is inderdaad mogelijk, het enige nadeel is dat het veel tijd en geld kost. Vandaar dat men kiest voor een simpele oplossing, de leeftijdsgrens.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:17:16 #112
136 V.
pi_31755630
...en daarom dat er toch echt wat te zeggen is voor mijn systeem (dit slaat dus op jouw opmerking daarvoor, L.)

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:18:15 #113
136 V.
pi_31755660
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:16 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ik vind dit geen sterk verweer.
Dat kan. Ik vond jouw opmerking kant noch wal raken

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_31755753
Over geschiedenis kun je alleen tests maken die bijv. vragen naar jaartallen, voor de rest is geschiedenis een ideologisch te zeer beladen vak.
I´m back.
pi_31755758
quote:

[..]

V.
kennis kun je inderdaad testen.

Maar wie zijn "wie het dan ook gaan doen" om voor de potentiële kiezers te bepalen van welke onderwerpen de kennis erover belangrijk is om een keuze tussen partijen te kunnen maken?

Iemand eerder heeft het ook al opgemerkt: als iemand uitsluitend het milieu belangrijk vindt, moet hij of zij op grond daarvan het recht hebben om op groenlinks te stemmen, zelfs als die persoon niet weet wat een begrotingstekort is.

Bepalen welke kennis wél belangrijk is en welke niet, berust uiteindelijk op willekeur of subjectiviteit
pi_31755775
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:18 schreef Verbal het volgende:

[..]

Dat kan. Ik vond jouw opmerking kant noch wal raken

V.
Ik eigenlijk ook niet . Maar wel passend binnen Thabits stijl van redeneren , en als je er wat dieper over nadenkt kun je ook helemaal niet aantonen dat er zoiets als geschiedenis bestaat. Maar aan de andere kant, het enige wat je echt kan aantonen als echt bestaand is het bestaan van jezelf , dat lijkt mij een beetje te weinig om te kunnen functioneren, vandaar maar al die ongefundeerde aannames omtrent geschiedenis etc.
pi_31755792
quote:

[..]

De vraag is dan wat je test. Test je mensen op hun daadwerkelijke inzicht of op wat jouw beeld is van wat inzicht zou moeten zijn? Als iemand wel inzicht heeft maar het op een zodanige manier formuleert dat jij het niet als inzicht herkent, dan zal jij bijvoorbeeld zeggen dat-ie persoon geen inzicht heeft. En dus krijgt hij in het V-systeem minder stemmen dan V zelf eigenlijk bedoeld had, puur omdat V de inzichten van zijn testpersoon niet begrijpt.
pi_31755856
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:21 schreef Ryan3 het volgende:
Over geschiedenis kun je alleen tests maken die bijv. vragen naar jaartallen, voor de rest is geschiedenis een ideologisch te zeer beladen vak.
Wat is er ideologisch beladen aan een goede studie naar de gevolgen van de watersnoodramp 1953?
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:24:45 #119
136 V.
pi_31755863
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:21 schreef Diederik_Duck het volgende:

Maar aan de andere kant, het enige wat je echt kan aantonen als echt bestaand is het bestaan van jezelf
Zelfs dat niet. Ik heb de meest stupide randdebielen de woorden 'Ik denk' in de mond horen nemen, op basis waarvan ze volgens Descartes zouden bestaan, terwijl ik aan dat denken juist ernstig twijfel, en derhalve het bewijs in mijn ogen per definitie alleminst geleverd is.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_31755897
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:24 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Wat is er ideologisch beladen aan een goede studie naar de gevolgen van de watersnoodramp 1953?
Wat is er niet beladen aan een thema als de Holocaust, koude oorlog, modern imperialisme, slaventijd etc etc?
I´m back.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:27:08 #121
136 V.
pi_31755942
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:25 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat is er niet beladen aan een thema als de Holocaust, koude oorlog, modern imperialisme, slaventijd etc etc?
Wat is er ideologisch beladen aan de werking van ons overheidsapparaat?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_31756002
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:27 schreef Verbal het volgende:

[..]

Wat is er ideologisch beladen aan de werking van ons overheidsapparaat?

V.
Grote of kleine overheid, de macht van de bureaucratie etc etc.
I´m back.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:28:42 #123
136 V.
pi_31756004
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:22 schreef thabit het volgende:

[..]

De vraag is dan wat je test. Test je mensen op hun daadwerkelijke inzicht of op wat jouw beeld is van wat inzicht zou moeten zijn? Als iemand wel inzicht heeft maar het op een zodanige manier formuleert dat jij het niet als inzicht herkent, dan zal jij bijvoorbeeld zeggen dat-ie persoon geen inzicht heeft. En dus krijgt hij in het V-systeem minder stemmen dan V zelf eigenlijk bedoeld had, puur omdat V de inzichten van zijn testpersoon niet begrijpt.
Nogmaals: als mensen niet bij machte zijn om een duidelijk antwoord te formuleren, levert dat dus op die manier ook strafpunten op. Johan Cruijff zou ernstig op zijn tellen moeten passen, inderdaad.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:29:16 #124
136 V.
pi_31756029
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:28 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Grote of kleine overheid, de macht van de bureaucratie etc etc.
Staatsinrichting. Hoe werkt wat. Wat is daar beladen aan?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_31756155
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:29 schreef Verbal het volgende:

[..]

Staatsinrichting. Hoe werkt wat. Wat is daar beladen aan?

V.
Dat is hetzelfde als vragen naar jaartallen, pure kennis, geen inzicht vereist.
I´m back.
pi_31756169
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:28 schreef Verbal het volgende:

[..]

Johan Cruijff zou ernstig op zijn tellen moeten passen, inderdaad.
Kijk, dat bedoel ik nou. Die man heeft waarschijnlijk heel veel inzicht in het voetbalspel, maar omdat jij zijn analyses niet begrijpt denk jij dat hij er geen zak van begrepen heeft.
pi_31756273
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:25 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het beoefenen van de quantummechanica is dan zeker ook ideologisch beladen
pi_31756289
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:37 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Het beoefenen van de quantummechanica is dan zeker ook ideologisch beladen
Nee. .
I´m back.
pi_31756300
Met vragen als "hoeveel leden heeft de Eerste Kamer" of "Wanneer werd Indonesie onafhankelijk" is uiteraard niets mis. Maar als je vragen gaat stellen als "Wat was de invloed van Rousseau's filosofie op de 18-de eeuwse Franse politiek" dan ben je heel fout bezig omdat het gewoon absoluut onmogelijk is om de antwoorden die mensen geven op dergelijke vragen op een objectieve manier te beoordelen.
pi_31756321
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:33 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat is hetzelfde als vragen naar jaartallen, pure kennis, geen inzicht vereist.
Dat miskent dat om te begrijpen hoe de staatsinrichting werkt wel degelijk inzicht vereist is, niet alleen maar de feitenkennis hebben.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:38:58 #131
136 V.
pi_31756326
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:33 schreef thabit het volgende:

[..]

Kijk, dat bedoel ik nou. Die man heeft waarschijnlijk heel veel inzicht in het voetbalspel, maar omdat jij zijn analyses niet begrijpt denk jij dat hij er geen zak van begrepen heeft.
Aha, maar je hoort mij ook niet zeggen dat voetbalkennis en -inzicht vereist zou zijn voor extra stemrecht.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_31756343
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee. .
Waarom niet? Er hangen allerlei ethische vragen aan.
pi_31756358
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:38 schreef Verbal het volgende:

[..]

Aha, maar je hoort mij ook niet zeggen dat voetbalkennis en -inzicht vereist zou zijn voor extra stemrecht.
Okee, maar als mensen veel historisch inzicht hebben, maar het op een Johan Cruijff manier formuleren, dan zouden ze niet veel punten krijgen voor jouw test, toch?
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:47:04 #134
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_31756563
Eigenlijk is dit in beginsel best een goed idee. Als 50+ ers niet meer mogen stemmen, dan zullen het ook
geen volksvertegenwoordigers worden.

Helaas zal zoiets nooit lang stand houden. Je kan dan volgens mij 2 kanten op, of je krijgt een versnellingsproces van de toch al daverende technocratie, of er komt een elite dat geen idee heeft wat een goede weergave van de bevolkingssamenstelling
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_31756613
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:39 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Waarom niet? Er hangen allerlei ethische vragen aan.
Je komt ten hoogste terecht bij het onzekerheidsprincipe en dat heeft niets uitdoende met ethiek, meer met menselijk onvermogen.
I´m back.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:49:11 #136
136 V.
pi_31756628
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:38 schreef thabit het volgende:
Met vragen als "hoeveel leden heeft de Eerste Kamer" of "Wanneer werd Indonesie onafhankelijk" is uiteraard niets mis. Maar als je vragen gaat stellen als "Wat was de invloed van Rousseau's filosofie op de 18-de eeuwse Franse politiek" dan ben je heel fout bezig omdat het gewoon absoluut onmogelijk is om de antwoorden die mensen geven op dergelijke vragen op een objectieve manier te beoordelen.
Ja, en dat zijn inderdaad de enige twee mogelijke manieren om naar zaken te vragen

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:50:19 #137
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_31756670
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:48 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je komt ten hoogste terecht bij het onzekerheidsprincipe en dat heeft niets uitdoende met ethiek, meer met menselijk onvermogen.
hangt dat niet samen met ervaring?
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_31756706
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:49 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ja, en dat zijn inderdaad de enige twee mogelijke manieren om naar zaken te vragen

V.
Doe eens een voorbeeldvraagje dan?
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:51:49 #139
136 V.
pi_31756729
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:40 schreef thabit het volgende:

[..]

Okee, maar als mensen veel historisch inzicht hebben, maar het op een Johan Cruijff manier formuleren, dan zouden ze niet veel punten krijgen voor jouw test, toch?
Ik waag te betwijfelen of mensen met veel historisch inzicht (of überhaupt veel inzicht) moeite zouden hebben met het formuleren en het etaleren van hun kennis.

Taal is het voertuig van de geest.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_31756812
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:24 schreef Verbal het volgende:

[..]

Zelfs dat niet. Ik heb de meest stupide randdebielen de woorden 'Ik denk' in de mond horen nemen, op basis waarvan ze volgens Descartes zouden bestaan, terwijl ik aan dat denken juist ernstig twijfel, en derhalve het bewijs in mijn ogen per definitie alleminst geleverd is.

V.
Valt hier niet juist uit af te leiden dat alleen de mensen met een IQ boven de 130 bestaan?
pi_31756832
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:51 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ik waag te betwijfelen of mensen met veel historisch inzicht (of überhaupt veel inzicht) moeite zouden hebben met het formuleren en het etaleren van hun kennis.

Er zijn mensen die veel beter in beelden kunnen denken dan in woorden. Die kunnen dus wel veel inzicht hebben zonder het goed te kunnen formuleren.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:55:33 #142
136 V.
pi_31756861
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:54 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Valt hier niet juist uit af te leiden dat alleen de mensen met een IQ boven de 130 bestaan?
Nou, mensen met een IQ van 120 mogen ook nog wel, maar in feite zijn we er dan gewoon uit... mensen met een IQ van onder de 120 bestaan niet en hebben dus ook geen stemrecht.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_31756963
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:55 schreef Verbal het volgende:

[..]

Nou, mensen met een IQ van 120 mogen ook nog wel, maar in feite zijn we er dan gewoon uit... mensen met een IQ van onder de 120 bestaan niet en hebben dus ook geen stemrecht.

V.
Stemrecht komt immers slechts toe aan natuurlijke personen. Een fictie is geen natuurlijk persoon, klaar.
pi_31757088
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:50 schreef Tafkahs het volgende:

[..]

hangt dat niet samen met ervaring?
Beter eigenlijk met de aard van de natuur.
I´m back.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:03:24 #145
136 V.
pi_31757130
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:51 schreef thabit het volgende:

[..]

Doe eens een voorbeeldvraagje dan?
Pffft, dat komt nog wel. Ik volsta gewoon even met het antwoord dat je tussen 'wanneer gebeurde dat' en 'wat is de invloed van diens denken op de ontwikkeling van de abstracte filosofie in het laat- Hettietenrijk' nog vragen te stellen zijn over het waarom van bepaalde zaken. Je zou kunnen vragen in welk jaar WO I begon. Je zou óók kunnen vragen naar de aanleiding van WO I (directe en indirecte).

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_31757146
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 15:51 schreef Verbal het volgende:

[..]

V.
Dat geloofde ik ook altijd wel, maar ook dat is wrs een vooroordeel (van alfa's wellicht). Ken toch redelijk wat ir-ingenieurs die nauwelijks coherent uit hun woorden komen.
I´m back.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 20:04:10 #147
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31763265
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 14:05 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wie denk je dat je voor de gek houdt.
Is dit een strikvraag?

En geen reden tot paranoia, ik ben je beertje niet. Het is niet alleen kloonposten wat hier de klok slaat mag ik aannemen.

<< maar dan met middelvingers omhoog.
Say your prayers
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 20:05:39 #148
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31763294
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 14:11 schreef thabit het volgende:

[..]

Hmm, ja daar heb je gelijk in. Een ieder met frisse ideeen en heldere denkwijzen wordt gelijk afgefikt, alsof deze persoon zichzelf ergens tegen probeert te beschermen.
Jij hebt hier op het forum meerdere malen de pleitbezorger voor een communistisch model uitgehangen en nu begin je over frisse ideeen.
Say your prayers
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 20:06:50 #149
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31763321
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 14:20 schreef thabit het volgende:
Op je vijftigste ben je misschien niet zo ver heen als iemand van 80, maar het dementeringsproces in dan wel degelijk al in werking gesteld en in rap tempo gaande.
Waar baseer je dit in hemelsnaam op?
Say your prayers
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 20:08:21 #150
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31763362
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 14:29 schreef thabit het volgende:

[..]

Zulke dingen lijken me niet goed meetbaar. Leeftijd is dat wel.
Je kunt ook meten hoever de ogen van iemand uit elkaar staan, maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook maar het minste zegt vand e capaciteiten van die persoon om een weloverwogen stem uit te brengen.
Say your prayers
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')