Omdat het (premieverschil * 12) kleiner is dan het eigen risico. Bij m'n (particuliere) verzekering was dat voorheen precies het zelfde. Dus als je het eigen risico niet volmaakte bespaarde je ermee. Eigenlijk was je stom als je niet het maximale pakte. Maargoed, dan moest je wel het geld ervoor hebben.quote:Op woensdag 7 december 2005 18:18 schreef thaleia het volgende:
Ik had vroeger altijd het hoogste eigen risico, omdat dat een aanzienlijk lagere premie opleverde per maand, en ik het toch nooit opgebruikte. Nu heb ik al op een paar plaatsen gelezen dat het nauwelijks meer loont om een eigen risico te nemen. Kan iemand uitleggen hoe dat komt?
Thanks! Ik werd in verwarring gebracht door geharrewar op pagina 3 (bovenaan) van dit topic!quote:
ongeveer 20,7 % krijgt zijn noclaim voor 100 % terug , 55 % krijgt 0,0 terugquote:Op woensdag 7 december 2005 20:20 schreef HPoi het volgende:
[..]
Thanks! Ik werd in verwarring gebracht door geharrewar op pagina 3 (bovenaan) van dit topic!![]()
Maar de verzekeringsite's zeggen hier idd ook over:
"Om deze regeling mogelijk te maken is een premieverhoging nodig geweest. De verwachting is dat ongeveer de helft van de verzekerden een teruggave zal ontvangen."
Dus zit in de premie ingebakken.
Ja precies, wat jammer dat dat nu kennelijk niet meer zo is....ik heb dat eigen risico nog nooit volgemaakt. Het was voor mij een manier om de maandelijkse premie nog enigszins ok te houden.quote:Op woensdag 7 december 2005 20:15 schreef MouseOver het volgende:
Dus als je het eigen risico niet volmaakte bespaarde je ermee. Eigenlijk was je stom als je niet het maximale pakte. Maargoed, dan moest je wel het geld ervoor hebben.
Op zich maakt het geen hol uit, als je medische zorg nodig hebt ga je gewoon declareren anders betaal je eerst zelf en krijg je het later weer terug. (ook al heb je het zelf betaald) Tis dus eigenlijk alleen nuttig als je denkt van mwah die medische zorg doe ik maar niet of je kiest voor een C-merk medicijn.quote:Op woensdag 7 december 2005 20:24 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
ongeveer 20,7 % krijgt zijn noclaim voor 100 % terug , 55 % krijgt 0,0 terug
klopt werkgeversbijdrage bestaat straks niet meer , je krijgt gratis en voor niets 6,75 % van je brutosalaris erbij als werkgevers bijdrage tot een maximum van 30000 euro per jaar waarover die 6,75 % berekend wordt.quote:Op woensdag 7 december 2005 20:27 schreef thaleia het volgende:
[..]
Ja precies, wat jammer dat dat nu kennelijk niet meer zo is....ik heb dat eigen risico nog nooit volgemaakt. Het was voor mij een manier om de maandelijkse premie nog enigszins ok te houden.
Ik ga er trouwens qua premiebedrag nauwelijks op achteruit, betaal nu 90/maand, straks 98 (ALS ik op het aanbod van mijn huidige verzekeraar inga, that is). Maar ik geloof dat de compensaties die ik nu via m'n werk kreeg vrijwel geheel zijn afgeschaft.
Werkgeversbijdrage blijft toch?quote:Op woensdag 7 december 2005 20:36 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
klopt werkgeversbijdrage bestaat straks niet meer , je krijgt gratis en voor niets 6,75 % van je brutosalaris erbij als werkgevers bijdrage tot een maximum van 30000 euro per jaar waarover die 6,75 % berekend wordt.
Ik heb dat no-claim ook nooit zo begrepen. Noem het dan gewoon eigen risicoquote:Op woensdag 7 december 2005 20:34 schreef HPoi het volgende:
Maar het is dus eik zo dat die no-claim gewoon een verkapte eigen risco is van 255, die betaal je nl. zelf dmv die verhoogde premie's.![]()
eigenlijk nietquote:Op woensdag 7 december 2005 20:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Werkgeversbijdrage blijft toch?![]()
eigen risico krijg je niet terug als je het niet gebruikt , deze krijg je in korting op je verzekering. dus eigen risico noemen zou verwarring op kunnen leveren , dat no claim werkt , is in praktijk gebleken , mensen gaan minder snel naar zorgverlenerquote:Op woensdag 7 december 2005 20:42 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Ik heb dat no-claim ook nooit zo begrepen. Noem het dan gewoon eigen risico![]()
Ja, dus de werkgeversbijdrage blijft en wordt niet afgeschaft. En je betaalt er belasting over. Voor ziekenfondsverzekerden verandert er wat dat betreft niets. Voor mensen die nu particulier zijn verzekerd, is dit wel nieuw.quote:Op woensdag 7 december 2005 20:56 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
eigenlijk niet
wat gebeurd er de werkgever moet de 6,75 % betalen over maximum van 30000 euro , wat neerkomt op maximaal 1800 euro
wat de werkgever weer doet deze stopt die 6,75 weer bruto bij je salaris waarna je er weer belasting overbetaald , kortom je betaald nagelang je belastingschaal er zelf een flink bedrag aan mee
Ik vraag me zowiezo af wat de procedure is als je van huisarts wil veranderen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 11:00 schreef Allantois het volgende:
Nog een vraag/antwoord die wel van belang kan zijn:
Kan ik bij dezelfde huisarts blijven?
Antwoord:
Dat hangt af van de verzekering die u kiest, maar veelal wel. Als u een restitutiepolis heeft kunt u te allen tijde zelf uw huisarts kiezen.
Als u een naturapolis heeft kunt u kiezen uit alle huisartsen waarmee uw verzekeraar een contract heeft gesloten. U kunt ook naar een huisarts waarmee geen contract is gesloten, maar in dat geval is het mogelijk dat uw zorgverzekeraar niet alle kosten vergoedt.
bron
Dat hangt af van je verzekeraar. Daar ff contact mee opnemen, dus.quote:Op woensdag 7 december 2005 21:04 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Ik vraag me zowiezo af wat de procedure is als je van huisarts wil veranderen.
Wat moet je dan doen? (is off topic zossy, maar wou het ff in kort weten)
Tja.. Wie heeft ooit gezegd dat een verzekering eerlijk moet zijn?quote:Op woensdag 7 december 2005 21:42 schreef Wunk het volgende:
Vandaag m'n aanbod van Agis gehad..
Basispolis (89,90)
Agis compactpolis + Tand compact (15,70)
105,60 euro per maand
= 1267,20 per jaar
-250 als ik niks krijg = 1017,2
Ik betaal nu iets van 55 euro, volgend jaar 84,70 per maand omgerekend met alles er af (aan het einde, stom systeem, 't is toch geen bank).., en natuurlijk kun je geen tand compact zonder normale compactpolis nemen..
Waarom geen systeem zoals met autoverzekeringen, hoe meer jaren je niks hebt, hoe meer korting je krijgt, ik heb nooit wat (*doet afkloppen*), ik ga 1x in de 4 jaar eens naar de tandarts (die om toch maar wat te doen dan maar tandsteen gaat wegkrabben)..
Bah..
Jij had toch al afgesloten ofzo, gezien pag 1 in dit topic?quote:Op woensdag 7 december 2005 21:59 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
CZ verteld me ineens 105 euro te betalen in plaats van 46,90 euro van vorig jaar.
Iemand enig idee of hier nog aan gewerkt wordt?
ja, und?quote:Op woensdag 7 december 2005 22:15 schreef HPoi het volgende:
[..]
Jij had toch al afgesloten ofzo, gezien pag 1 in dit topic?
Denk niet dat je dan nog een keer kan switchen binnen korte tijd. (en die premie van CZ veranderd heus niet)quote:
Als je geen recht hebt op die zorgtoeslag, dan ga je vanaf nu dus het dubbele betalen van vorig jaar.quote:Op woensdag 7 december 2005 21:59 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
CZ verteld me ineens 105 euro te betalen in plaats van 46,90 euro van vorig jaar.
Iemand enig idee of hier nog aan gewerkt wordt?
je mag switchen tot eind mei zo vaak je wiltquote:Op woensdag 7 december 2005 23:07 schreef HPoi het volgende:
[..]
Denk niet dat je dan nog een keer kan switchen binnen korte tijd. (en die premie van CZ veranderd heus niet)
Bij mij is het ergerquote:Op woensdag 7 december 2005 23:31 schreef HiZ het volgende:
Joepie, ik zit in de groep die genaaid wordt; ik heb nu een particuliere verzekering met een vergoeding van de kosten (deels) van mijn werkgever. Mijn premie gaat straks omlaag met zo'n ¤40 per maand, maar de bijdrage van mijn werkgever van ¤70 vervalt.
Bij het collectieve aanbod dat wij van Zilveren Kruis Achmea hebben gekregen staan inderdaad verschillende tarieven voor de aanvullende verzekeringen voor verschillende leeftijdsgroepen. Bij het aanbod dat wij van Menzis hebben gekregen staan geen verschillende bedragen voor verschillende leeftijden. Ik denk dus dat het per verzekeraar verschilt, maar het is dus zeker niet bij iedere verzekeraar het geval.quote:Op donderdag 8 december 2005 13:40 schreef MadGuy het volgende:
Wij zijn met heel de familie verzekerd bij Zilveren Kruis Achmea. Basispolis en een aanvullende verzekering en tandartsverzekering. Mijn broertje is nog niet collectief verzekerd en betaalt iets van ¤ 111. Ik ben wèl collectief verzekerd en betaal iets van ¤ 102.
Mijn ouders zijn ook collectief verzekerd, maar zij betalen iets van ¤ 116! Dat vond ik raar, omdat mijn broertje niet collectief verzekerd is en minder betaalt dan mijn ouders die dat wèl zijn. Wat blijkt nu, na een telefoontje met Zilveren Kruis, dat voor de aanvullende verzekeringen een soort leeftijdskorting geldt. Hoe ouder je bent, hoe hoger je premie.
Ik kon deze bepaling echter nergens in de algemene voorwaarden bij de polis vinden. Volgens Zilveren Kruis geldt dit bij iedere verzekering zo. Maar is dit zo? Dit was voorheen toch niet zo?
achmea zet de trend van particuliere verzekering door en hanteert leeftijdsafhankelijke premie , vooral de niet echte zorgverzekeraars doen dit , die hebben de basisverzekering voorheen ziekenfonds en particulier er alleen maar bij , zodat ze je een totaal pakket aan verzekeringen kunnen aanbieden zodat ze extra verdienenquote:Op donderdag 8 december 2005 13:40 schreef MadGuy het volgende:
Ik kon deze bepaling echter nergens in de algemene voorwaarden bij de polis vinden. Volgens Zilveren Kruis geldt dit bij iedere verzekering zo. Maar is dit zo? Dit was voorheen toch niet zo?
Die loonsafhankelijke bijdrage wordt vergoed door je baas.quote:Op donderdag 8 december 2005 13:03 schreef WVL_KsZeN het volgende:
[..]
Bij mij is het ergerPremie ¤30 naar beneden, maar bijdrage van ¤81 vervalt.. en dan nog die 6.5% loonsafhankelijke bijdrage die erbij komt.. auw. Daar doen die schijntjes van de belasting verlagingen nix tegen.. Aan het eind van de rekening ben ik 80 euro per maand duurder uit..
ja en die krijg je voor 30-40 % weer net zo hard terug op je bordje bij je salarisquote:Op donderdag 8 december 2005 14:06 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die loonsafhankelijke bijdrage wordt vergoed door je baas.
Ja, nog iets voor al die mensen die nu een bijdrage van de baas hebben van ¤ 70-¤ 80. Die is ook bruto, maar dat vergeet men voor het gemak, geloof ik.quote:Op donderdag 8 december 2005 14:07 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
ja en die krijg je voor 30-40 % weer net zo hard terug op je bordje bij je salaris
Je moet het niet erger maken dan het is, die 6,5% is voor rekening van de werkgever.quote:Op donderdag 8 december 2005 13:03 schreef WVL_KsZeN het volgende:
[..]
Bij mij is het ergerPremie ¤30 naar beneden, maar bijdrage van ¤81 vervalt.. en dan nog die 6.5% loonsafhankelijke bijdrage die erbij komt.. auw. Daar doen die schijntjes van de belasting verlagingen nix tegen.. Aan het eind van de rekening ben ik 80 euro per maand duurder uit..
Bij mij is ie anders gewoon netto en onbelast.quote:Op donderdag 8 december 2005 14:13 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, nog iets voor al die mensen die nu een bijdrage van de baas hebben van ¤ 70-¤ 80. Die is ook bruto, maar dat vergeet men voor het gemak, geloof ik.
nee, die 81 euro is netto, is iets van 150 euro bruto. En okee, het is niet 6.5%, maar iets van 2% wat ik nog moet afdragen.. toch veel geld..quote:Op donderdag 8 december 2005 14:13 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]Ja, nog iets voor al die mensen die nu een bijdrage van de baas hebben van ¤ 70-¤ 80. Die is ook bruto, maar dat vergeet men voor het gemak, geloof ik.
jep....ook last vanquote:Op donderdag 8 december 2005 16:08 schreef MadGuy het volgende:
Beetje een kort de bocht antwoord, lammegiraf. Sommige huishoudens kunnen niet allerlei aanvullende verzekeringen nemen om maar zo veel mogelijk verzekerd te zijn. Het loopt simpelweh enorm snel op qua kosten.
Jep, dat dacht ik dus ook.quote:Op donderdag 8 december 2005 17:53 schreef HiZ het volgende:
Ik snap trouwens niets van ex-ZFW mensen die erop achteruit gaan. Die hebben toch bijna allemaal recht op een zorgtoeslag ?
De nominale premie is nu circa 30 euro. De nominale premie in het nieuwe stelsel tegen de 90 euro. De zorgtoeslag is maximaal 400 per jaar voor een alleenstaande, gesteld dat je niet meer verdient dan circa 17.500 bruto. Die zorgtoeslag neemt af naarmate je meer verdient, tot nul bij verdiensten van circa 25.000 bruto.quote:Op donderdag 8 december 2005 17:53 schreef HiZ het volgende:
Ik snap trouwens niets van ex-ZFW mensen die erop achteruit gaan. Die hebben toch bijna allemaal recht op een zorgtoeslag ?
De kosten voor de huisarts vallen buiten de no-claim. Dus die gaan direct van je eigen risico af.quote:Op donderdag 8 december 2005 17:49 schreef a-child-in-chains het volgende:
De "no-claim" en eigen risico zijn 2 verschillende dingen.
In welke volgorde worden kosten die je maakt opgevangen door deze twee?
Als je bv. naar de huisarts gaat, dan kost dat je laat zeggen 25,-
Gaat dat eerst van je no-claim af tot 255,- aan gemaakte kosten en dán (als je meer kosten maakt)
moet je die zelf dokken (afhankelijk van je eigen risico bv. tot 100,-) ?
Voodrat er weer wordt vergoed door de verzekeraar?
Of andersom? Dus eerst zelf dokken tot 100,- aan gemaakte kosten als je een eigen risoco van 100- hebt. En dan wordt er weer geteerd op je no-claim?
Sorry als ik te lange zinnen maak. hoop dat het een beetje duidelijk is.
Ja.quote:Op donderdag 8 december 2005 18:11 schreef a-child-in-chains het volgende:
En de inkomsten van 2 verdieners (mensen die samenwonen) worden simpelweg
bij mekaar opgeteld?
Je hebt partners die eerst beide in het ziekenfonds zaten, omdat hun individuele inkomens onder de 30 000 zaten. Nu wordt hun verzamelde inkomen genomen en als dat hoger is dan 40 000 krijg je geen zorgtoeslag.quote:Op donderdag 8 december 2005 17:53 schreef HiZ het volgende:
En vergeet niet dat hoe dichter je tegen die 25.000 grens aanzit, hoe minder de zorgtoeslag wordt.quote:Op donderdag 8 december 2005 18:15 schreef MaLo het volgende:
[..]
Je hebt partners die eerst beide in het ziekenfonds zaten, omdat hun individuele inkomens onder de 30 000 zaten. Nu wordt hun verzamelde inkomen genomen en als dat hoger is dan 40 000 krijg je geen zorgtoeslag.
Voor alleenstaanden die tussen de 25 000 en 30 000 euro verdienen geldt hetzelfde verhaal. Eerst zaten ze in het ziekenfonds, nu hebben ze geen recht meer op zorgtoeslag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |