abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 december 2005 @ 21:42:26 #201
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_33084153
ik leer het mezelf mbv boeken of internet. Ik denk dat met les wel sneller gaat, maar dan moet je ook echt de tijd ervoor nemen. Nu pingel ik wanneer het me uit komt.

Een vriend van me speelt, al zeg ik het zelf, de sterren van de hemel. En hij heeft geen les gehad, maar wel erg veel (lees dagelijks) gespeeld
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_33088238
ik kwam deze site tegen, handig om te leren waar alle noten zitten!

http://www.musictheory.net/trainers/html/id81_en.html
pi_33090713
Ik leer het ook mijzelf aan, gaat met een beetje discipline best wel hoor !
We'll keep on whispering our mantras.
pi_33094160
Wat zijn eigenlijk liedjes die in het begin makkelijk te spelen zijn?
  donderdag 15 december 2005 @ 09:01:23 #205
57319 Orcaman1984
Orca's zijn liev O+
pi_33094816
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:21 schreef JedaiNait het volgende:
ik kwam deze site tegen, handig om te leren waar alle noten zitten!

http://www.musictheory.net/trainers/html/id81_en.html
Gebruik ik ook! Echt goed is die!!
  donderdag 15 december 2005 @ 10:30:22 #206
47781 Jorikjet
Brother from another mother
pi_33096360
quote:
Op donderdag 15 december 2005 07:13 schreef Boschjesman het volgende:
Wat zijn eigenlijk liedjes die in het begin makkelijk te spelen zijn?
nummers van je favoriete band, die ken je al goed, en is leuk als je ze kunt spelen. destijds was dit bij mij radiohead, en veel van geleerd
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
pi_33101626
quote:
Op donderdag 15 december 2005 10:30 schreef Jorikjet het volgende:

[..]

nummers van je favoriete band, die ken je al goed, en is leuk als je ze kunt spelen. destijds was dit bij mij radiohead, en veel van geleerd
Met welke RH songs ben jij begonnen dan?
  donderdag 15 december 2005 @ 15:59:45 #208
47781 Jorikjet
pi_33104534
karma police, lucky enzo, de simpele akkoorden nummers.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
pi_33105539
Ik begon met nummers van de Red Hot Chili Peppers. Omdat, zoals Jorikjet al zegt, ik die nummers al ken en leuk vind om te spelen. Otherside begon ik mee geloof ik
Unspoken words were understood
  donderdag 15 december 2005 @ 16:36:57 #210
47781 Jorikjet
pi_33105686

en het werkt motiverend, want het is leuk als je leuke muziek kan maken!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
pi_33114547
Tjah ik doe het met een leraar en ik speel dan muziek die ik ook echt zelf wil spelen. Silvertide En hij heeft dat zo uitgezocht, en corrigeert die wat ik fout doe. Erg fijn vind ik zelf.
pi_33315570
Ik oefen ook met nummers die ik zelf leuk vind. En de accoorden die ik ken.

Hoe moet je in godsnaam dit pakken:

E - 2
A - 2
D - 3
G - 4
B - |
E - 2
pi_33315657
Ik zou de wijsvinger over de gehele breedte achter de tweede fret leggen, je middelvinger op de derde fret en je ringvinger op de vier (op zo'n manier dat je met je ringvinger de B-snaar dempt... maar normaal fret je die snaar ook op de vierde fret)

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 22-12-2005 18:18:21 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_33339548
Edit:
Uitleg stond er al
pi_33357600
Hmm, zo moet het inderdaad wel denk ik. Maar heb kleine handen, dus gaat niet bepaald gemakkelijk.
pi_33357850
Is dat akkoord trouwens wel goed? Op de D snaar speel je een F en op de E snaar een F#. Dat klinkt niet zo lekker samen
pi_33357936
Ik had het van een tab van internet. Dan zal die het ook wel verkeerd hebben gedaan .
pi_33358053
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 23:24 schreef JeroenV het volgende:
Ik had het van een tab van internet. Dan zal die het ook wel verkeerd hebben gedaan .
Denk dat het gewoon een F#-barré accoord is met ontbrekende kwint op A-snaar. En dat EADGBE dus verkeerd om staat .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_33358106
Speel alleen die 2 snaren. Dan hoor je het wel.
pi_33358126
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 23:28 schreef Litpho het volgende:

[..]

Denk dat het gewoon een F#-barré accoord is met ontbrekende kwint op A-snaar. En dat EADGBE dus verkeerd om staat .
Is wel logischer
pi_33358148
'k zie nou pas dat in het akkoord uit het voorbeeld de snaren zijn omgedraaid...

Normaalgesproken worden de snaren van boven naar onder als eBGDAE neergezet, en niet als EADGBe...

Heb je het verkeerd overgenomen?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_33358208
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 23:31 schreef DuranK het volgende:

[..]

Is wel logischer
Daar was ik dan ook gelijk vanuit gegaan...

Al klinkt het akkoord niet verkeerd, hoor... lekker dramatisch...
pi_33358308
Ja klopt, het is inderdaad andersom. Het stond daar ook zo, maar ik het dus anders overgenomen.

Het moet dus eBGDAE zijn.
pi_33358580
Dan is het dus een zo-goed-als normaal F# -akkoord
pi_33358628
pi_33365165
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 23:21 schreef DuranK het volgende:
Is dat akkoord trouwens wel goed? Op de D snaar speel je een F en op de E snaar een F#. Dat klinkt niet zo lekker samen
Scherp
pi_33366414
quote:
Thanks. Het pakken lukt wel aardig, nu nog het snel overpakken
  donderdag 29 december 2005 @ 11:31:19 #228
117989 Der_Butler
Hoera! Een slaaf!
pi_33499200
Ik heb nog geen gitaar, maar net als meerdere mensen op dit forum wil ik ook leren gitaar spelen (bij voorkeur electrisch). En nou zag ik deze gitaar+extra's op internet:

http://www.mainmusic.nl/mainmusic.asp?shopprodukt=709

Wat vinden jullie ervan? Is dit een redelijke gitaar om mee te starten of moet ik nog ff verder kijken?
De bulter is een noodzakelijk luxe, wat het leven aangenamer maakt. En dan nog wat: Je IP-adres is bekend. In geval van illegale praktijken verleen ik volledige medewerking aan justitie.
pi_33502150
Is dat een squier? Kan de naam op de hals niet goed lezen. Squier is een leuke gitaar om mee te beginnen. Je kan ook gaan voor een Yamaha pacifica of een goedkope Ibanez. Qua versterker kan ik een Roland Cube 20-30 aanraden. Is wel wat duurder en moet dus wel binnen het budget passen.
Ik zou een Stagg afraden.
pi_33617951
Ik ben zelf beginner qua elektrische gitaren maar ik wil er graag eentje.. Ik speel al een tijdje accoustic dus ja. Wat denken jullie van deze?

Het is een Ibanez gsa 60, ik wil graag zo een jumpstartpakket nemen dus dat is deze gitaar icm met een versterkertje enzo. dus ditte..

quote:
De zeer fraai gevormde Ibanez GSA 60 is de basis voor dit starterpack. De gitaar heeft een tremolo en een humbucker bij de brug. Verder bestaat het pack uit een versterker, een gigbag, een tuner en meer.
http://www.feedback.nl/?id=55&b=GSA60JSUBK

Jammer dat ze weinig specificaties op die site geven, ik vind ook op google vrij weinig over dit pakket enzo. Wat denken jullie??
  maandag 2 januari 2006 @ 09:53:40 #231
57319 Orcaman1984
Orca's zijn liev O+
pi_33619135
Die heb ik ook Arsenius, het is een goede gitaar vooral voor beginners. Maar ik kan ook niet zo veel over de kwaliteit zeggen, want het is ook mijn eerste en enigste gitaar tot nu toe en ik heb dus niet echt verstand van wat goed klinkt en niet!
pi_33634297
Ik wil graag beginnen met basgitaar spelen. Wil met een vriend van me die erg goed bass speelt een starterssetje aanschaffen. Ik wil ook les nemen voor een jaar ofzo, zodat ik een goede basis heb waarop ik zelf verder kan doorgaan. Wie heeft een paar goede tips, weet wat les ongeveer gaat kosten en hoeveel geld ik uit moet trekken voor een goede beginnersgitaar en versterkertje? (¤300?) Misschien is dat per persoon verschillend, maar hoeveel les heb ik nodig om goed op gang te komen het eerste half jaar?
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 00:31:55 #233
39604 SouthernSun
het zonnetje in huis
pi_33645778
ik heb me ook iets in mn hoofd gehaald altijd lijkt het me al super om gitaar te kunnen spelen en nu toch maar eens wat informatie zoeken om te beginnen.
ben dus echt een leek en de muziek die k interessant vind is pop/rock enzo (3 doors down bijv.)
kan ik het beste een simpele acoustische gitaar kopen van bijv. 100 euro ofzo? of is n hogere prijsklasse aan te raden of mss zelfs elektrisch om te starten

kwam trouwens uit bij de site leergitaarspelen.com. iemand die daar ervaring mee heeft of zijn er andere goeie aanraders om jezelf het te leren?
  dinsdag 3 januari 2006 @ 20:30:42 #234
39604 SouthernSun
het zonnetje in huis
pi_33671399
zo, gitaartje gekocht

ligt het nou aan mij of is het A majeur akkoord niet te doen krijg t niet voor mekaar om de laatste 2 snaren niet dubbel aan te raken
  dinsdag 3 januari 2006 @ 22:32:58 #235
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_33675169
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 20:30 schreef SouthernSun het volgende:
zo, gitaartje gekocht

ligt het nou aan mij of is het A majeur akkoord niet te doen krijg t niet voor mekaar om de laatste 2 snaren niet dubbel aan te raken
Gefeliciteerd, wat heb je gekocht?

Indien je het "kleine" A majeur akkoord bedoelt ((0) 0 2 2 2 0 ) is deze vrij pittig in het begin, omdat je 3 vingers in dezelfde positie op naast elkaar liggende snaren moet pakken. Veel mensen kiezen er daarom voor om het met één vinger te doen, en dan de hoge E-snaar qua geluid een beetje weg te moffelen.
Toch kan ik je aanraden om het met 3 vingers te doen, en wel je middelvinger, ringvinger en pink (te beginnen met de middelvinger op de D-snaar).
De positie van de duim is ook heel belangrijk, die moet ongeveer achter het tweede vakje, in het midden op de hals zitten.
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
  dinsdag 3 januari 2006 @ 23:49:41 #236
39604 SouthernSun
het zonnetje in huis
pi_33678332
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 22:32 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Gefeliciteerd, wat heb je gekocht?

Indien je het "kleine" A majeur akkoord bedoelt ((0) 0 2 2 2 0 ) is deze vrij pittig in het begin, omdat je 3 vingers in dezelfde positie op naast elkaar liggende snaren moet pakken. Veel mensen kiezen er daarom voor om het met één vinger te doen, en dan de hoge E-snaar qua geluid een beetje weg te moffelen.
Toch kan ik je aanraden om het met 3 vingers te doen, en wel je middelvinger, ringvinger en pink (te beginnen met de middelvinger op de D-snaar).
De positie van de duim is ook heel belangrijk, die moet ongeveer achter het tweede vakje, in het midden op de hals zitten.
deze van house of blues
vond ik het beste klinken van degene waar ik tussen zat te twijfelen.

bedoel idd het 0 0 2 2 2 0 ja. krijg het nog niet voor elkaar om de e-snaar niet aan te raken.
ook s een poging gedaan om de intro van landing in london van 3 doors down te spelen lukt wel n btje maar moet eerst maar eens van voren af aan beginnen en leren om mn vingers snel (en vooral ook goed ) te kunnen verplaatsen

*edit: oh zoals jij t zegt lukt al beter
pi_33680843
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 23:49 schreef SouthernSun het volgende:

[..]

deze van house of blues [afbeelding]
vond ik het beste klinken van degene waar ik tussen zat te twijfelen.

bedoel idd het 0 0 2 2 2 0 ja. krijg het nog niet voor elkaar om de e-snaar niet aan te raken.
ook s een poging gedaan om de intro van landing in london van 3 doors down te spelen lukt wel n btje maar moet eerst maar eens van voren af aan beginnen en leren om mn vingers snel (en vooral ook goed ) te kunnen verplaatsen

*edit: oh zoals jij t zegt lukt al beter
ik wilde onlangs die house of blues gitaar kopen (washburn, niet?), maar bleek dat ik die gitaar al had. Hij was gruwelijk naar de tering gegaan en vond hem eigenlijk nooit echt goed klinken. Toen ik er achterkwam in de winkel dat het dezelfde was ben ik even verder gaan kijken, en nu heb ik een hardtop semi-acoustische gitaar van tanglewood gekocht. Was een paar tientjes duurder, maar veel beter van kwaliteit, omdat deze 'hardtop' is, en die jij nu hebt laminaat.
skallemapattes
pi_33724638
quote:
Op maandag 2 januari 2006 04:30 schreef Arsenius het volgende:
Ik ben zelf beginner qua elektrische gitaren maar ik wil er graag eentje.. Ik speel al een tijdje accoustic dus ja. Wat denken jullie van deze?

[afbeelding]

Het is een Ibanez gsa 60, ik wil graag zo een jumpstartpakket nemen dus dat is deze gitaar icm met een versterkertje enzo. dus ditte..

[afbeelding]
[..]

http://www.feedback.nl/?id=55&b=GSA60JSUBK

Jammer dat ze weinig specificaties op die site geven, ik vind ook op google vrij weinig over dit pakket enzo. Wat denken jullie??
Kopen dat ding, erg fijne gitaar, een kameraad van mij speelt er ook op.
pi_33724712
Ik heb zelf ook een gitaar, een goedkope akoustische. welke akoorden zijn het beste om als 1e te leren? en zijn er nog tips hoe je over moet schakelen tussen akkoorden ? en hoe kun je ze het beste leren ?
pi_33725777
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 12:37 schreef sound-storm het volgende:
Ik heb zelf ook een gitaar, een goedkope akoustische. welke akoorden zijn het beste om als 1e te leren? en zijn er nog tips hoe je over moet schakelen tussen akkoorden ? en hoe kun je ze het beste leren ?
Beter te beginnen bij de gewone, zoals: Em, E, A, G, D, C Am

Als je die een beetje kunt kun je als voorbereiding op barré akkorden de Bm en het F akkoord leren.

En daarna barré akkorden, maar dan ben je wel een paar weken verder
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:25:01 #241
39604 SouthernSun
het zonnetje in huis
pi_33726181
hehe duurt wel ff voor die akkoorden willen lukken. en dan nog het wisselen ertussen

ben nu deze cursus aan het volgen. staat alles wel goed uitgelegd vind k
pi_33727261
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:25 schreef SouthernSun het volgende:
hehe duurt wel ff voor die akkoorden willen lukken. en dan nog het wisselen ertussen

ben nu deze cursus aan het volgen. staat alles wel goed uitgelegd vind k
Of je neemt gewoon les
pi_33728895
Ik kan les ook aanraden. Ik ben ook begonnen met het proberen van akkoorden die ik van het internet had geplukt. Probleem dat ik tegenkwam was dat je toch niet precies doorkreeg hoe de stand van je linker en rechter hand is, maar vooral dat het heel langzaam ging (en langzaam wordt snel boring en dus hou je op en dat terwijl de fun dan net begint). De gitaarleraar die ik heb gevonden begon spelenderwijs met akkoorden door er meteen liedjes bij te zoeken. Daardoor is je motivatie veel hoger om door te gaan, want je merkt progressie.
Geef jezelf in elk geval een jaar de tijd om te leren. Het maken van vloeiende overgangen tussen akkoorden zonder te kijken is een langzaam proces. Na een jaar (zal voor de een veel minder voor de ander meer zijn) zit het maken van vloeiende overgangen bij basisakkoorden er wel in. Dus dan maakt de volgorde ook niet meer uit. Of het nu F, D, E of D, E, F is maakt dan niet meer uit.
pi_33749123
ik wil lessen gaan volgen bij een privé-leraar
kan dat gewoon zonder enige voorkennis? kan ook geen noten lezen
*** er zijn momenten waarop ik eeuwenlang mijmerend volmaakt gelukkig ben *** J. T'Hooft
pi_33749739
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 23:20 schreef paradisac het volgende:
Noten lezen is absoluut niet nodig bij gitaar spelen, maar geloof me, dat leer je uiteindelijk vanzelf wel omdat je de theorie achter muziek begint te snappen. En daar hoef je echt niet speciaal voor te leren .
  vrijdag 6 januari 2006 @ 10:52:00 #246
39604 SouthernSun
het zonnetje in huis
pi_33758040
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 14:46 schreef Viper2k1 het volgende:
Ik kan les ook aanraden. Ik ben ook begonnen met het proberen van akkoorden die ik van het internet had geplukt. Probleem dat ik tegenkwam was dat je toch niet precies doorkreeg hoe de stand van je linker en rechter hand is, maar vooral dat het heel langzaam ging (en langzaam wordt snel boring en dus hou je op en dat terwijl de fun dan net begint). De gitaarleraar die ik heb gevonden begon spelenderwijs met akkoorden door er meteen liedjes bij te zoeken. Daardoor is je motivatie veel hoger om door te gaan, want je merkt progressie.
Geef jezelf in elk geval een jaar de tijd om te leren. Het maken van vloeiende overgangen tussen akkoorden zonder te kijken is een langzaam proces. Na een jaar (zal voor de een veel minder voor de ander meer zijn) zit het maken van vloeiende overgangen bij basisakkoorden er wel in. Dus dan maakt de volgorde ook niet meer uit. Of het nu F, D, E of D, E, F is maakt dan niet meer uit.
maar hoe duur is een leraar dan ongeveer? zit sowieso met een eh....mindere hoeveelheid geld dus mss eerst maar ff zelf aanklooien en sparen en alsnog les
pi_33758280
quote:
zit ook bij een muziek leraar, ken ook geen noten lezen, nog niet gehad ook Ik heb ook prive les, in mijn eentje
pi_33759487
quote:
Noten leren is eigenlijk alleen voor als je klassiek wilt spelen. Als je dat niet wilt spelen (wat ik kan begrijpen ) kun je dat gewoon overslaan. Das het voordeel van een privé leraar
pi_33761516
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 10:52 schreef SouthernSun het volgende:

[..]

maar hoe duur is een leraar dan ongeveer? zit sowieso met een eh....mindere hoeveelheid geld dus mss eerst maar ff zelf aanklooien en sparen en alsnog les
Mijn leraar kost 85 euro in 2 maanden. Dat zijn dan 8 lessen van 20 minuten . Maar hij is de moeite waard. Maar er zullen ook wel goedkopere leraren zijn misschien. Geen idee.
pi_33761815
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 12:41 schreef DuranK het volgende:

[..]

Mijn leraar kost 85 euro in 2 maanden. Dat zijn dan 8 lessen van 20 minuten . Maar hij is de moeite waard. Maar er zullen ook wel goedkopere leraren zijn misschien. Geen idee.
Is 20 minuten niet érg kort?
pi_33761946
Erg handig wat hier gezegd wordt Ik kan ook geen noten lezen en wil ook op les gaan. Is het aan te raden eerst een (bas)gitaar bij een muziekschool te huren? Ik geloof dat dit een mogelijkheid is hier..
pi_33762170
Als je nog niet zeker weet of het jouw ding wel is, dan is dat een goede optie inderdaad, mits niet te duur uiteraard. Anders kan je beter voor 100-200 euro een beginnersgitaar kopen.
pi_33762243
Ik ben er vrijwel zeker van dat bas mijn ding is, maarja als de huur van zo'n gitaar te hoog is kan ik net zo goed een nieuwe aanschaffen.
pi_33762566
Als je inderdaad zeker weet dat je er lang mee door wilt, kan je inderdaad er een kopen.
pi_33764431
De mijne kost 66 euro per maand, met een half uur les per week. Ik kan zeggen dat de tijd wel vooruit vliegt

Elke week les, behalve in de schoolvakanties.
pi_33764548
Dat is bekant duurder dan rijles !
  vrijdag 6 januari 2006 @ 14:28:02 #257
39604 SouthernSun
het zonnetje in huis
pi_33765246
ik kloot zelf wel ff verder eerst ghehe. akkoorden lukken ondertussen wel redelijk, alleen mn vingertoppen gek
pi_33766203
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 14:05 schreef NiteSpeed het volgende:
Dat is bekant duurder dan rijles !
Je moet er wat voor over hebben en leren gaat zo het makkelijkst. Is toch wel handig iemand die verteld wat je fout doet en wat je er aan kan doen.

Ik ben wel één van de oudste geloof ik ben 20 en na mijn komt een gast van een jaar of 9/10

Is ook wel gezelliger voor de leraar heb meer ervaring met het leven
pi_33774153
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 14:53 schreef StephanL het volgende:

[..]

Je moet er wat voor over hebben en leren gaat zo het makkelijkst. Is toch wel handig iemand die verteld wat je fout doet en wat je er aan kan doen.

Ik ben wel één van de oudste geloof ik ben 20 en na mijn komt een gast van een jaar of 9/10

Is ook wel gezelliger voor de leraar heb meer ervaring met het leven
Werkt misschien wel in je voordeel. Als je jonger bent kun je het misschien makkelijker oppakken en misschien zijn die jonkies dan iets sneller dan jij bent (ben zelf begonnen toen ik 24 was btw), maar daar kan jij je voordeel mee doen! Het moedigt je aan om ook sneller en beter te willen spelen, zo zou het mij afgaan in elk geval!
pi_33775342
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 18:38 schreef Viper2k1 het volgende:

[..]

Werkt misschien wel in je voordeel. Als je jonger bent kun je het misschien makkelijker oppakken en misschien zijn die jonkies dan iets sneller dan jij bent (ben zelf begonnen toen ik 24 was btw), maar daar kan jij je voordeel mee doen! Het moedigt je aan om ook sneller en beter te willen spelen, zo zou het mij afgaan in elk geval!
Ja dat is zo. Maarjaik heb er veel plezier in is mijn eigen keuze geweest en betaal het zelf
  vrijdag 6 januari 2006 @ 19:54:09 #261
28946 mirelia
Neehee ik ben geen vrouw!!
pi_33776971
Kent iemand nog een goede gitaarleraar(es) in Delft eo
Ik heb al een goede maar misschien kan het beter
Shuffle up and deal!!!
pi_33805331
Niemand zo te zien
pi_33805868
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 12:50 schreef Hammet het volgende:

[..]

Is 20 minuten niet érg kort?
Dacht ik in het begin ook maar de les wordt gewoon erg nuttig besteedt. Behalve als je heel de les blijft lullen Maar ik merk wel men tijd met hem en zonder hem, in de periode met hem ben ik 10 keer sneller vooruit gegaan.
  zaterdag 7 januari 2006 @ 18:31:38 #264
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_33805964
Ik zweer bij les, omdat je toch een soort onbewust wordt gedwongen om voor de les te oefenen, dat heb je als je het voor jezelf doet niet. Ook kan een gitaarleraar je dingen vertellen en laten zien die moeilijk uit een boek te halen zijn.
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_33833508
Wat zijn normale bedragen voor lessen? Ik heb even wat prijzen opgezocht bij de muziekschool hier in de buurt, geldig voor bijna alle instrumenten, sowieso bas, akoustisch en electrische gitaar:

groep (60 min.) 323,85 p/j
duo (30 min.) 323,85 p/j
duo (40 min.) 413,40 p/j
alleen (20 min.) 413,40 p/j
alleen (30 min.) 533,95 p/j

volgens mij gebaseerd op 1 les per week. Wat betalen jullie? Dit is exclusief lesmateriaal en eventuele huur van instrumenten.
  zondag 8 januari 2006 @ 16:18:23 #266
28946 mirelia
Neehee ik ben geen vrouw!!
pi_33834523
Ik betaal voor alleen 15 per uur
maar word vaak 1 tot 1.5 uur voor dezelfde prijs
Dan loopt het gewoon uit
Shuffle up and deal!!!
pi_33839048
bij mij is het 33, per uur, maar ik heb een halfuur les, dus dat is 16, 5 per halfuur. Dit is per jaar, uitgaande van 52 weken, 858
  zondag 22 januari 2006 @ 15:17:00 #268
97290 Verenjano
Koyaanisqatsi
pi_34344786
Ik ga me hier eens mee bemoeien (schoptvp) Ben in september vorig jaar begonnen (elektrisch). Net een blok klaar en superenthousiast! Nu nog op tijd zijn met opnieuw inschrijven bij Parnassos (Utrecht).

Edit:

Hebben de ervaren gitaristen trouwens een mening of het handig is om nu nog eens een spaanse gitaar aan te schaffen? Gewoon voor ernaast/de leuk en om eens wat anders aan je vingers te hebben dat stalen snaren.
pi_34346038
quote:
Op zondag 22 januari 2006 15:17 schreef Verenjano het volgende:
Hebben de ervaren gitaristen trouwens een mening of het handig is om nu nog eens een spaanse gitaar aan te schaffen? Gewoon voor ernaast/de leuk en om eens wat anders aan je vingers te hebben dat stalen snaren.
Handig zijn de meningen ernstig over verdeeld. Leuk is het wat mij betreft zeker .
  maandag 23 januari 2006 @ 11:08:05 #270
35693 Mennosson
drinker with a writing-problem
pi_34371591
quote:
Op zondag 22 januari 2006 15:17 schreef Verenjano het volgende:
Ik ga me hier eens mee bemoeien (schoptvp) Ben in september vorig jaar begonnen (elektrisch). Net een blok klaar en superenthousiast! Nu nog op tijd zijn met opnieuw inschrijven bij Parnassos (Utrecht).
Edit:
Lijkt mij wel handig. Niet om persee nylon snaren te hebben maar sowieso omdat de nek van een Spaanse gitaar toch breder is en je vingerzetting dus verder uiteen moet zijn voor sommige akkoorden. Dat is altijd handig.
You know what is so funny about this show?
Statler: "I don't know. What is so funny about this show?"
I was asking you.
pi_34456180
Heey ik ga binnekort een akoestische gitaar kopen.
Weten jullie goede merken voor beginners met een prijs niet boven de 100 euro.
En wat is het beste? Stalen of Nylonsnaren?

Greetz TheEnemy
pi_34456348
Stalen snaren zijn het mooist, nylon snaren het best om op te leren. Mijn advies = stalen snaren
pi_34456452
Maakt dat uit in prijs?
  woensdag 25 januari 2006 @ 19:22:53 #274
47781 Jorikjet
pi_34456484
3 tientjes ofzo
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  maandag 6 februari 2006 @ 19:29:37 #275
84046 dscx
Bite me...
pi_34804208
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 11:39 schreef -Dries- het volgende:

[..]

Noten leren is eigenlijk alleen voor als je klassiek wilt spelen. Als je dat niet wilt spelen (wat ik kan begrijpen ) kun je dat gewoon overslaan. Das het voordeel van een privé leraar

Lijkt me niet echt logisch... Niet alleen klassieke muziek is genoteerd in notenschrift...
pi_34805212
Noten lezen komt vanzelf wel trouwens. Zodra je een beetje gitaartheorie weet, snap je ook hoe het met die noten zit. Enige wat dan nog boeiend is zijn de timings .
pi_34805364
Is dan ook gewoon onzin En uiteraard hoef je het ook niet te kennen, ik ken ook alleen maar de beginselen die ik eigenlijk alweer half vergeten ben
pi_34806812
Ja handig is dat, geen noten kunnen lezen. Kan je aardig gitaar spelen, vraagt iemand je "hey, wil je een keer met ons bandje meespelen dan? " Dus jij stemt in , kom je daar, krijg je een vel notenschrift in je handen geduwd. "Maar dát kan ik niet lezen! " zeg jij dan. "Rot dan maar op " zegt het coole bandje.

Hypothetisch geval hè.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_34837185
Beginnend gitarist hier met goedkope prutgitaar die een medebewoner omver gestoten heeft. Ding klinkt nu voor geen meter meer. Ik wilde eigenlijk over een paar maanden overstappen naar elektrisch (ondanks dat ik pas sinds kort gitaarles heb/echt beginner ben). Ik zie wel vaker Epiphone's geadviseerd worden. Zelf vind ik, het oog wil ook wat, die Les Paul std wel fraai. Is het verstandig me op zo'n ding te oriënteren?

m021, ik geloof niet dat er veel bandjes met notenschrift aankomen .

[ Bericht 50% gewijzigd door Tfz op 07-02-2006 19:29:03 ]
pi_34838777
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 19:11 schreef Tfz het volgende:

m021, ik geloof niet dat er veel bandjes met notenschrift aankomen .
Nou, puur toevallig hoorde ik een paar weken geleden nog ongeveer het verhaal dat ik in mijn vorige post schetste. Niet dat diegene er toen uit gekickt is, maar de anderen vonden het wel een tegenvaller dat hij geen notenschrift kon lezen.

Bovendien hangt het helemaal van het soort bandje af. In jazzbandjes b.v. is het vrijwel zeker dat je met notenschrift te maken krijgt.
pi_34839640
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 19:50 schreef m021 het volgende:
Bovendien hangt het helemaal van het soort bandje af. In jazzbandjes b.v. is het vrijwel zeker dat je met notenschrift te maken krijgt.
Ja, dat, en o.a. ook bij klassiek, maar ik denk dat dat wel een minderheid is kijkend naar het geheel.
pi_34839874
Tjah, het kan toch handig zijn. Geef maar es een tab van een nummer dat jij geschreven hebt aan iemand die het nog nooit gehoord heeft. Die kan er geen fuck mee
pi_34840281
ik heb nu les en dat kan ik wel aanraden! Hij kan je goed begeleiden en dr zit ook een beetje druk achter. Ben nu bij de 3e les en we zijn bezig met akkoorden, vet werk allemaal.
pi_34840955
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 20:18 schreef DuranK het volgende:
Tjah, het kan toch handig zijn. Geef maar es een tab van een nummer dat jij geschreven hebt aan iemand die het nog nooit gehoord heeft. Die kan er geen fuck mee
Ja, en? Iemand die nog nooit met notenschrift heeft gewerkt kan daar ook niks mee. In mijn ogen worden tabs vele malen vaker gebruikt dan notenschrift.
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 20:26 schreef mrkanarie het volgende:
ik heb nu les en dat kan ik wel aanraden! Hij kan je goed begeleiden en dr zit ook een beetje druk achter. Ben nu bij de 3e les en we zijn bezig met akkoorden, vet werk allemaal.
Cool, lotgenoot, ik ook les 3.

[ Bericht 20% gewijzigd door Tfz op 07-02-2006 20:53:03 ]
pi_34842282
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 20:43 schreef Tfz het volgende:

Ja, en? Iemand die nog nooit met notenschrift heeft gewerkt kan daar ook niks mee. In mijn ogen worden tabs vele malen vaker gebruikt dan notenschrift.
Dat is het punt niet. Ookal worden tabs dan vaker gebruikt bij populaire gitaarnummers, ze missen iets dat notenschrift wel heeft: ritmeaanduiding.

Uit een tab kan je niet of nauwelijks ritme lezen. Dus als je in tabs een stuk voor je neus krijgt dat je nog nooit gehoord hebt, kan je er niks mee. Echter, een notenschrift is een handleiding voor het spelen van het stuk. Vandaar ook de uitdrukking 'van papier spelen', van notenschrift kan je een stuk spelen zonder het ooit eerder gehoord te hebben.

Met tabs kan dat niet.
pi_34842319
Met een powertab wel .
pi_34846353
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 21:15 schreef m021 het volgende:
[..]
Dat is het punt niet. Ookal worden tabs dan vaker gebruikt bij populaire gitaarnummers, ze missen iets dat notenschrift wel heeft: ritmeaanduiding.

Uit een tab kan je niet of nauwelijks ritme lezen. Dus als je in tabs een stuk voor je neus krijgt dat je nog nooit gehoord hebt, kan je er niks mee. Echter, een notenschrift is een handleiding voor het spelen van het stuk. Vandaar ook de uitdrukking 'van papier spelen', van notenschrift kan je een stuk spelen zonder het ooit eerder gehoord te hebben.

Met tabs kan dat niet.
Daarin heb je volledig gelijk, maar dat was niet het punt waar het om ging. Je kwam aan met je "cool bandje" dat met notenschrift werkte en het enige punt dat ik maakte, was dat dat niet zo vaak voor zal komen.
pi_34871876
Hallo,

Ik ben van plan binnenkort te starten met het leren van gitaarspelen.
Ik kwam op internet een aanbieding van een gitaar tegen.
Nu vraag ik mij af, of dit een goede gitaar is om het op te leren.

Nashville westerngitaar met:
- Stalen snaren en oliebad stemmechanieken
- Verkrijgbaar in zwart, naturel, rood of blauw
- Incl. bevestiging voor gitaar draagband
- Naast de fabrieksgarantie van 1 jaar krijg je ook onze unieke 2 jaar inruilgarantie (lees meer op onze website)

van 109,00 NU VOOR 59,00

http://www.thehouseofmusic.nl/hoofdeindejaars2005.htm#3

Alle reacties zijn welkom
bij voorbaat dank
pi_34886353
*meldt als volgende wannab*

zit nu een beetje te pingelen op een gitaar (akoestisch)van een vriend van me, een oud en rot barrel. Maar aangezien ik binnen kort jarig ben, es me vriendinnetje lief aankijken voor een beginnerskreng. Ik heb 5 jaar piano gespeeld en een blauwe maandag (maandje of 3) gitaar, maar ik ben nogal a-muzikaal en heb geen ritme gevoel (heb niet eens me A gehaald na die 5 jaar les) dusop een gegeven moment het maar opgegeven. Enige wat ik er aan over heb gehouden is wat theoriekennis en wat accoorden (ja en hardgrondige haat jegens autoritaire pianoleraressen die alleen maar klassiek willen spelen, maar daar heb je niks aan), maar dat is heel erg ver weg gezakt na al die jaren.

Echter het begon dus weer te kriebelen, dus nou begonnen met wat tabs en wat tutorials op het internet, gewoon tabs van je favoriete band pakken. Maar nou kom ik bij het punt dat je regelmatig moet stemmen, wat nogal veel fustratie bij me oplevert. Zit ik gewoon 20 min. te kloten en vind alle snaren op elkaar lijken.
Nou las ik dus dat je ook een electrische stemmer kan gebruiken, hoe werkt zo'n kreng (gewoon met een metertje ofzo ) en is het dan mogelijk om van daaruit toch nog wel wat van tonen te leren. En wat kost zo'n kreng ongeveer?
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
  woensdag 8 februari 2006 @ 23:55:52 #290
91306 GF
Kingwood
pi_34886563
Ik heb een goede Boss tuner, die was iets van 15 euro Maar voor de helft kom je er ook wel denk ik zo. Maar mijn gitaar onstemt echt niet zo extreem na 20 min. spelen al.

Als je echt zo a-muzikaal bent is het misschien beter om een andere hobby te zoeken
pi_34886961
ik ben hele eigenwijs, wil het toch weer proberen, en tot nu toe vind ik dat gepingel best wel leuk.
(ik doe het vooral voor het image, wat pingelen op een gitaar is toch stoerder dan lullen over je nieuwste 1337 processor )

ik heb ooit es met een vriend een toon herken programmatje geschreven (pjoeter maakt toon, en jij mag dan de juiste toon zeggen), en dat ging best wel redelijk, dus misschien is er nog hoop .
15 euro kan ik nog wel lijden, die es gaan scoren en es kijken of ik mezelf kan trainen.
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
pi_34887093
Maar om jezelf te trainen kan je beter iets anders doen lijkt me. Voor je ritme een metronoom. En dat toon herkennen, tja dat kan ik ook niet echt op gehoor. Online zal daar vast wel oefenmateriaal voor zijn. Ik denk dat je vooral ervaring nodig hebt om het goed op gehoor te kunnen.
pi_34891357
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 18:16 schreef The_Lizard_King het volgende:
Hallo,

Ik ben van plan binnenkort te starten met het leren van gitaarspelen.
Ik kwam op internet een aanbieding van een gitaar tegen.
Nu vraag ik mij af, of dit een goede gitaar is om het op te leren.

Nashville westerngitaar met:
- Stalen snaren en oliebad stemmechanieken
- Verkrijgbaar in zwart, naturel, rood of blauw
- Incl. bevestiging voor gitaar draagband
- Naast de fabrieksgarantie van 1 jaar krijg je ook onze unieke 2 jaar inruilgarantie (lees meer op onze website)

van 109,00 NU VOOR 59,00

http://www.thehouseofmusic.nl/hoofdeindejaars2005.htm#3

Alle reacties zijn welkom
bij voorbaat dank
Het is niet duur, maar de gitaar zal ook wel niet alles zijn. Goed genoeg om het te leren en er mee te oefenen
pi_34897399
cewl topic! Ben tijdje geleden zelf wat begonnen met spelen. Heb wat tips gekregen van iemand die al even speelt (wat betreft akkoorden beetpakken/overpakken) Voor de rest probeer ik nu het ritme wat te oefenen en heb daarom gekozen om te proberen Guus Meeuwis - Het is een nacht onder de knie te krijgen.
Het grootste probleem is dat ik vaak het ritme kwijt ben na een variatie op de neerwaartse/opgaande slag. Iemand suggesties hoe dit het beste te leren is?
<a href="http://www.savale.nl" target="_blank" rel="nofollow">savale.nl</a>
  donderdag 9 februari 2006 @ 14:37:00 #295
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_34900392
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 22:59 schreef LordOfTheBoard het volgende:
Nee, met die hendel kan je het niet oplossen; daarmee kan je de toon van je gitaar laten vibreren terwijl je één noot speelt. Zo'n ding heet een tremolo (google er eens op). In moderne popmuziek wordt ie eigenlijk nooit gebruikt, maar vroeger was dat wel anders.
nou, eigenlijk heet dat ding geen tremelo, maar een vibrato. een tremelo is het "dick dale" effect en werd vroeger als built-in effect gebruikt in met name oude fender buizenversterkers. tegenwoordig koop je vaak losse tremelo pedalen. elk merk heeft ze, maar erg goeie worden gemaakt door o.a. fulltone en carl martin. een tremelo varieert het volume van je toon in een bepaald tempo.

de bijgeleverde hendel is een vibrato-arm. hiermee kun je, door de brug voor en achteruit te kantelen, de toonhoogte van alle snaren tegelijk varieren. hiervoor zijn een aantal systemen leverbaar:

de klassieke trem:
meest bekend is de fender strat trem. geschikt voor kleine toonhoogte variaties en bluesy riffs:

de Bigsby
wordt veel gebruikt op gibsons en andere gitaren waarbij het niet mogelijk of wenselijk is om een groot gat door de hele body te maken. erg geschikt voor rockabilly. dick dale achtige sounds.

de Floyd Rose (licensed)
wordt zo goed als uitsluitend gebruikt op superstrats (bijnaam voor gitaren die gebasseerd zijn op het bekende fender stratocaster model, maar meer geschikt zijn gemaakt voor snelle metalrifs en technisch solo werk)
dit systeem gecombineerd met een toplock, is zeer geschikt om extreme sounds te maken: "divebombs"(aanslaan, de brug zover naar voren kantelen dat de snaren helemaal slap hangen.), "gracenotes" (trem-arm naar achteren, noot aanslaan en snel en hard op de trem arm slaan) en andere spectaculaire geluiden, waaronder de chopper en de accelererende raceauto. Luister naar een willekeurige steve vai cd voor talloze voorbeelden.
nadeel van dit systeem is dan weer dat door de flexibele brug alle snaren flink van toon veranderen wanneer je 1 snaar opduwt.

om het allemaal ingewikkelder te maken is het vibrato effect ook in een pedaalvorm te koop. dan wordt de toonhoogte dus automatisch gevarieerd. dit wordt echter niet bijster veel gebruikt.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
pi_34900622
quote:
nou, eigenlijk heet dat ding geen tremelo, maar een vibrato. een tremelo is het "dick dale" effect en werd vroeger als built-in effect gebruikt in met name oude fender buizenversterkers. tegenwoordig koop je vaak losse tremelo pedalen. elk merk heeft ze, maar erg goeie worden gemaakt door o.a. fulltone en carl martin. een tremelo varieert het volume van je toon in een bepaald tempo.
dan mag je ff wikipedia aanpassen, check hier
pi_34900751
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 14:44 schreef Tha_Butcha het volgende:

[..]

dan mag je ff wikipedia aanpassen, check hier
De arm zelf wordt dan bij mijn weten ook al jaren een tremolo genoemd, alhoewel het inderdaad correct is dat het een vibrato-effect oplevert (en geen tremolo). Volgt u het nog achterin de klas? .
pi_34901532
Het geval heet Tremelobar. 100% Mooi om ff die Gibson gitaar met tremelobar te zien. Bedankt
pi_34930593
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 00:11 schreef GF het volgende:
Maar om jezelf te trainen kan je beter iets anders doen lijkt me. Voor je ritme een metronoom. En dat toon herkennen, tja dat kan ik ook niet echt op gehoor. Online zal daar vast wel oefenmateriaal voor zijn. Ik denk dat je vooral ervaring nodig hebt om het goed op gehoor te kunnen.
het wordt al beter (ja niks was het al). En die gitaar die ik gebruik (onbekend merk) is echt zo'n oud op zolder ding. Opnieuw laten stemmen door mijn vriendin (die wel muzikaal is), en ik zat er niet zo ver naast, ding was dus gewoon verrot. Ben nog steeds niet supermuzikaal, maar met een hoop oefening, kan ik iig al meer toonhoogtes inschatten enzo. Tis alleen niet zo goed voor je ego als iedereen om je heen gewoon zonder slag of stoot het conservatorium doet, en jij niet eens normaal kan zingen.

Anywayz, aangezien ik het toch wel leuk vind, dat pingelen, en dat ding verrot vind, dacht ik, misschien dan es kijken voor een leuk starter ding. En na wat surfen kwam ik deze (Ibanez starter, staal) tegen op feedback.nl, nou is dus de hamvraag: is da wa?
  maandag 13 februari 2006 @ 22:31:59 #300
52853 L.Mo
Hey! Viespeuk!
pi_35058191
Even een vraagje:

1
2
A --6-8--
E --4-6--

Als ik bijvoorbeeld dit speel, en ik schuif na het eerste akkoord naar het 2e, dan hoor je mn vinger over de snaar schuiven. Loslaten na het aanslaan klinkt al helemaal niet. Dus hoort dat erbij? Of moet het anders?

Ja, ik ga nog op les
Tot zover het nieuws
pi_35058530
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:15 schreef Tha_Butcha het volgende:

[..]

het wordt al beter (ja niks was het al). En die gitaar die ik gebruik (onbekend merk) is echt zo'n oud op zolder ding. Opnieuw laten stemmen door mijn vriendin (die wel muzikaal is), en ik zat er niet zo ver naast, ding was dus gewoon verrot. Ben nog steeds niet supermuzikaal, maar met een hoop oefening, kan ik iig al meer toonhoogtes inschatten enzo. Tis alleen niet zo goed voor je ego als iedereen om je heen gewoon zonder slag of stoot het conservatorium doet, en jij niet eens normaal kan zingen.

Anywayz, aangezien ik het toch wel leuk vind, dat pingelen, en dat ding verrot vind, dacht ik, misschien dan es kijken voor een leuk starter ding. En na wat surfen kwam ik deze (Ibanez starter, staal) tegen op feedback.nl, nou is dus de hamvraag: is da wa?
Is het niet zo dat de meeste muzikaliteit die je kunt hebben aangeboren is?
Ik weet wel dat er ook a-muzikalen zijn, die later toch geweldig muziek konden maken zijn, door te oefenen, te oefenen en nog eens te oefenen..maar ik denk dat ritmegevoel enzo al vroeg aangeleerd moet zijn..

Correct me if I'm wrong
Brutal. Fucking. Metal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')