abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31591569
Planet.nl / ANP
quote:
De Australische televisie heeft woensdag een videoband uitgezonden waarop te zien is hoe Amerikaanse militairen in Afghanistan twee dode Taliban verbranden.
Volgens het Austalische programma Dateline zijn de opnames begin oktober gemaakt door een 'embedded journalist', een verslaggever die met de troepen meetrekt. Ze zijn in het dorp Gonbaz, zo'n honderd kilometer verwijderd van Kandahar, een voormalig bolwerk van de Taliban.

Verbranden
Vijf Amerikaanse militairen staan om de brandende Taliban heen. Zij bespotten hun kameraden als 'laffe honden' die te bang zouden zijn de lijken op te halen. De soldaten zeggen dat het verbranden van de lijken nodig is in verband met de hygiëne. Maar volgens de journalist slaat dat argument nergens op, ze zijn ver verwijderd van het dorp.

Het verbranden van een lichaam wordt door de Islam als ontheiliging gezien. Lijken moeten gewassen worden, er moet gebeden worden en dan moet het lichaam binnen 24 uur begraven worden.

Volgens het tv-rapport zou het incident tegen de Conventie van Geneve ingaan. Daarin staat dat de overblijfselen van vijanden met respect behandeld moeten worden.

Onderzoek
De Amerikaanse strijdkrachten in Afghanistan hebben in een verklaring een onderzoek van het incident aangekondigd. Ook de Afghaanse autoriteiten hebben een eigen onderzoek aangekondigd. Een woordvoerder van president Karzai veroordeelde de minachting voor de lijken.
Video : http://www.geenstijl.nl/filmpjes/brandtaliban.wmv

hier kan ik me echt boos om maken ze zijn er toch om democratie in het land te brengen en niet om terroristen te spelen

Toen er in Irak 2 Amerikaanse soldaten werden verbrand gingen Amerikanen als wraak honderden Irakezen vermoorden . Maar nu zegt USA dat ze met een onderzoek komen terwijl Irakezen dat ook hebben gezegd na die 2 branden met Amerikanen erin.

beetje hyprociet - en dan denken dat ze voor democratie komen het is een pot terroristen samen met Taliban
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_31591781
TT beetje aangepast. Het gaat hier wel om lijken hè .

Verder een zoveelste smet op het blazoen van de Amerikaanse strijdkrachten. Ik heb toch zo mijn twijfels over de leiderschapskwaliteiten van de officieren in dat leger. Je zou toch denken dat die "sturing" geven aan hun troepen en de "goede" naam van hun leger proberen hoog te houden. Zeker na al die incidenten die wereldwijd de laatste jaren in de media zijn verschenen

[ Bericht 31% gewijzigd door kLowJow op 20-10-2005 23:21:34 ]
pi_31591814
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:16 schreef kLowJow het volgende:
TT beetje aangepast. Het gaat hier wel om lijken hè .
aah dat heb ik niet gemerkt thnx
  donderdag 20 oktober 2005 @ 23:25:54 #4
66318 AvispaCS
Religion is evil !
pi_31592082
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:10 schreef Meki het volgende:
Planet.nl / ANP

Toen er in Irak 2 Amerikaanse soldaten werden verbrand gingen Amerikanen als wraak honderden Irakezen vermoorden . Maar nu zegt USA dat ze met een onderzoek komen terwijl Irakezen dat ook hebben gezegd na die 2 branden met Amerikanen erin.
Zijn daar bewijzen van?
quote:
beetje hyprociet - en dan denken dat ze voor democratie komen het is een pot terroristen samen met Taliban
Amerikanen zijn hypocriet, dat wisten we al langer. Het is wel duidelijk dat er nu meer democratie is dan onder de taliban.
"Religion is excellent stuff for keeping common people quiet.", Napoleon Bonaparte.
"I am an atheist and thank God for that.", George Bernard Shaw.
"Religion is nothing more than socially acceptable insanity.", Oscar Wilde.
pi_31592109
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:25 schreef AvispaCS het volgende:

[..]

Zijn daar bewijzen van?
[..]

Amerikanen zijn hypocriet, dat wisten we al langer. Het is wel duidelijk dat er nu meer democratie is dan onder de taliban.

ik zal kijken of ik die bron nog heb maar het is een jaar geleden
-----------
welke grondwet geeft het recht toe om dode Afganen te branden
pi_31592119
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:10 schreef Meki het volgende:
Toen er in Irak 2 Amerikaanse soldaten werden verbrand gingen Amerikanen als wraak honderden Irakezen vermoorden .
Nou moet je het ook niet weer overdrijven hoor
  donderdag 20 oktober 2005 @ 23:35:00 #7
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_31592349
-edit: zie hieronder-

[ Bericht 95% gewijzigd door kLowJow op 20-10-2005 23:54:00 ]
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_31592491
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:27 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Nou moet je het ook niet weer overdrijven hoor
ik heb het gelezen ben op zoek naar de bron daarvan
quote:
Nadat vier Amerikanen waren verbrand, verminkt en de lichamen werden opgehangen in Fallujah, werd een aanval ingezet op de Iraakse stad onder leiding van Generaal Jim Mattis,

ik ben er nog mee bezig met bron
  donderdag 20 oktober 2005 @ 23:51:31 #9
18811 sooty
pi_31592890
-edit: Nu weer normaal graag-

[ Bericht 92% gewijzigd door kLowJow op 20-10-2005 23:53:28 ]
  donderdag 20 oktober 2005 @ 23:56:56 #10
10692 nomad
Green on... GO!
pi_31593072
Dat deden die mannen in opdracht van hun PsyOps eenheid, om zo de Opposing Militant Forces (OMF) "uit de tent" te lokken. Typisch geval van Amerikaanse militaire logica, zo'n verbranding (om bovengenoemde reden welteverstaan!) zou natuurlijk nooit door Nederlandse militairen gedaan worden.
Overigens werd die mannen verteld dat ze dat deden in het kader van hygiëne. Die teksten die ze oplazen zijn eerder verspreid in de omgeving met hetzelfde PsyOps doel.
Behoorlijk opgeblazen dit allemaal imho, het is toevallig dat dit (openlijk!) gefilmd werd (nog een aanwijzing dat de betrokken militairen zich niet van kwaad bewust waren), maar ongetwijfeld gebeurt het veel vaker. Aan beide zijden.
hoorde ik daar een biertje roepen?
  donderdag 20 oktober 2005 @ 23:57:51 #11
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_31593099
Dat was op verzoek van de overledenen, ze wilden een crematie.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 00:02:58 #12
18811 sooty
pi_31593228
-edit: [NWS] Feedback-
Verdere offtopic posts zullen worden verwijderd.

[ Bericht 83% gewijzigd door kLowJow op 21-10-2005 00:54:39 ]
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 00:03:22 #13
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_31593232
Het zal best aan beide kanten gebeuren, er is echter wel een verschil tussen beide kanten.

kant 1: Dat zijn de terroristen die we proberen te tegen te houden omdat we verachten wat ze doen en waar ze voor staan.

kant 2: De wereldmacht van dit moment. Naar eigen zeggen de ombestwiste leider op gebied van democratie en blindelings achtervolgd door menig regeringen.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 00:18:02 #14
10692 nomad
Green on... GO!
pi_31593446
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 00:03 schreef GoeRoe86 het volgende:
Het zal best aan beide kanten gebeuren, er is echter wel een verschil tussen beide kanten.

kant 1: Dat zijn de terroristen die we proberen te tegen te houden omdat we verachten wat ze doen en waar ze voor staan.

kant 2: De wereldmacht van dit moment. Naar eigen zeggen de ombestwiste leider op gebied van democratie en blindelings achtervolgd door menig regeringen.
Heb je helemaal gelijk in, en het is ook zeker geen goede zaak. Maar vanuit Amerikaans _militair_ oogpunt best te begrijpen: Ze zijn sowieso al van de lompe aanpak, en nu zijn ze ook al bijna 4 jaar bezig spoken te achtervolgen, de ongrijpbare locale strijders. Dan ga je vanzelf een keer naar meer onorthodoxe manieren grijpen. Maar inderdaad, politiek gezien is het totaal niet te billijken.

En tóch he, dit is van een heel ander niveau dan de Abu Graib of Guantanamo martelingen, waar inmiddels honderden mensen bij zijn vermoord "omgekomen" (zie nova vanavond)
hoorde ik daar een biertje roepen?
pi_31594351
Jomanda had een lijntje met de overledenen en die wilden uit respect graag verbrand worden.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 01:00:47 #16
50490 wjschreuder
-------------------
pi_31594630
god waar we ons allemaal druk om kunnen maken. Het staat ook niet in verhouding met andere zaken die zich daar afspelen. Hier thuis is het lekker makkelijk praten, die soldaten daar hebben het wat minder makkelijk en hebben misschien ook niet zoveel zin om de tientallen taliban soldaatjes die eerder hun collega('s) vermoorden te gaan schrobben en begraven.
Daarbij, lijken zijn niet zo fris en ik denk dat er niet veel soldaten zijn die daar zin in hebben (zou jij het doen..?). Waarschijnlijk heeft het amerikaanse leger ook weinig begravenisbedrijven meegenomen naar irak

Kijk, het is natuurlijk netter om ze te begraven hoe ze het gewild hadden. Maar ik denk dat 'the bigger picture' op dit moment belangrijker is......
pi_31594973
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 01:00 schreef wjschreuder het volgende:
god waar we ons allemaal druk om kunnen maken. Het staat ook niet in verhouding met andere zaken die zich daar afspelen. Hier thuis is het lekker makkelijk praten, die soldaten daar hebben het wat minder makkelijk en hebben misschien ook niet zoveel zin om de tientallen taliban soldaatjes die eerder hun collega('s) vermoorden te gaan schrobben en begraven.
Daarbij, lijken zijn niet zo fris en ik denk dat er niet veel soldaten zijn die daar zin in hebben (zou jij het doen..?). Waarschijnlijk heeft het amerikaanse leger ook weinig begravenisbedrijven meegenomen naar irak

Kijk, het is natuurlijk netter om ze te begraven hoe ze het gewild hadden. Maar ik denk dat 'the bigger picture' op dit moment belangrijker is......
Correct...we hebben met zijn alleen geen idee wat zich daar echt heeft afgespeeld en wat er zich voor de rest afspeelt...ook hebben we geen idee wat wij zouden hebben gedaan als wij daar stonden....of als wij een opdracht kregen om iets dergelijks te doen...iedereen kan wel lekker lopen mauwen maar niemand die weet wat er aan de hand is.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_31596433
Het zijn maar taliban hoor, die zijn bepaald geen lieverdjes. En ze worden alleen maar gecremeerd. Anders zijn het alleen maar ziektebronnen.
Verder heb ik de indruk dat de enige reden van verontwaardiging van de TS is, omdat er hier moslims en/of die duivelse Amerikanen bij betrokken zijn.

Dit totaal opgeblazen en compleet oninteressante "nieuwsfeit" is nog niet 1 bit internetverkeer waard. Veel plezier met het oeverloze gekakel in dit waardeloze topic.
Ga ik me weer druk maken over de dingen die echt belangrijk zijn, zoals de aanslagen in Irak (zouden meer mensen moeten doen).
pi_31599105
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:57 schreef -Angel- het volgende:
Dat was op verzoek van de overledenen, ze wilden een crematie.
onzin dat mag dus niet van de Islaam
de Amerikanen hebben het express gedaan
Bron : NOS Journaal
pi_31599225
UHmzz
weet je wel hoe erg die gasten gaan stinken als ze dood zijn,..
Kan je ze beter verbranden stinkt even.
Daarna niet meer.
Begraven is nl ook een optie,.. maar dat duurt te lang
Op vrijdag 18 mei 2007 11:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik was allang overtuigd van jouw wijsheid O+
Op vrijdag 21 oktober 2005 10:06 schreef het.ismij het volgende:
UHmzz
weet je wel hoe erg die gasten gaan stinken als ze dood zijn,..
Kan je ze beter verbranden stinkt even.
Daarna niet meer.
Begraven is nl ook een optie,.. maar dat duurt te lang
daarover beslissen nabestaanden niet bezetters Amerikanen
pi_31599642
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 10:11 schreef Meki het volgende:

[..]

daarover beslissen nabestaanden niet bezetters Amerikanen
Ik zal er volgende keer /funmodus bij zetten,..
ja zwarte humor
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 10:28:48 #23
37966 TimoBasso
Vai Vai,we need Bayliss
pi_31599645
F*ck it..
terecht.. laat ze maar branden!
SKB | Michel Fabrizio | Noriyuki Haga
MotoGP | World Champion 2006 Nicky Hayden | World Champion 2007 Casey Stoner
Alice Team | Mika Kallio | Niccolò Canepa
pi_31599795
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 10:28 schreef TimoBasso het volgende:
F*ck it..
Ja, who gives a shit. Die gast was toch al dood.

In artikel 17 van de Eerste Geneefse Conventie uit 1949 over gewonden op het slagveld is bepaald dat gesneuvelden een 'eerbare' begrafenis moeten krijgen, indien mogelijk volgens de rituelen van de godsdienst van de dode.

Niets aan de hand toch?
pi_31599870
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 10:28 schreef TimoBasso het volgende:
F*ck it..

en als het Amerikanen waren geweest ?
pi_31599948
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 10:40 schreef Meki het volgende:

[..]

en als het Amerikanen waren geweest ?
ook laten branden??

Kom op, ze zijn dood. Het is jammer dat ze niet zijn begraven zoals hun godsdienst voorschrijft, maar er zijn ergere dingen in de wereld zeg.
pi_31600516
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 10:50 schreef nummer_zoveel het volgende:
Kom op, ze zijn dood. Het is jammer dat ze niet zijn begraven zoals hun godsdienst voorschrijft, maar er zijn ergere dingen in de wereld zeg.
Daar duidelijk niet.
Zou de Taliban niet hetzelfde hebben gedaan met een paar Amerikaanse soldaten?

Tja, als je met zulke dooddoeners aan komt zetten, slaat elke discussie met jouw arriveren dood.

Hoe dan ook, eens te meer is maar weer eens bewezen dat de morele superioriteit die de Amerikanen zich zo graag aanmeten tegenover de rest van de wereld, maar zeker tegenover het Midden-Oosten, vooral een perceptie van de Amerikanen zelf is, en zeker niet ondersteund wordt door de feiten. Sterker nog, de feiten dienen tot een tegengestelde conclusie te leiden.

De opvattingen en drijfveren van G.W. Bush en O.B. Laden liggen dichterbij elkaar dan gezond is voor een vredige wereld.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_31601799
Amerikaanse superioriteit vs Islamitische superioriteit.

Ze zoeken het maar lekker uit.
pi_31601903
Ik heb er zelf welleens aan zitten te denken dat als de doodstraf in Nederland zou zijn om Mohammed B. na zijn einde te laten cremeren. Dan kunnen ze terroristische daden niet meer uit naam van Allah doen, omdat ze hem dan nooit te zien krijgen.

ps. Argento, leuke usericon
  Moderator vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:14:47 #32
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31606584
quote:
Zou de Taliban niet hetzelfde hebben gedaan met een paar Amerikaanse soldaten?

zoals de Amerikaanse wetgeving voorschrijft zul je bedoelen.

je mag als beroepsmilitair geen lijken verminken, dus ook niet verbranden punt uit aanklagen die idioten.

als ze er last van hadden dan hadden ze een gat moeten graven de lijken erin moeten dumpen en het graf dicht moeten gooien (en als zodanig markeren en doorgeven aan de chef) dit is echt helemaal nergens voor nodig.

toen in Irak die Amerikanen werden verbrand en aan de brug gehangen waren de rest van de yankees ook vet pissig meen ik me te herinneren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_31608842
Ach zolang het "maar" taliban strijders zjn is alles toegestaan toch. Zo verlagen ze zich toch echt tot hun (Taliban) niveau.
pi_31609374
Ik kan me er niet echt druk over maken.
pi_31610248
-edit: doodsverwenging-

[ Bericht 85% gewijzigd door kLowJow op 21-10-2005 19:35:37 ]
pi_31614564
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 18:32 schreef HiZ het volgende:
Ik kan me er niet echt druk over maken.
jammer van je signature
pi_31617878
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 16:14 schreef sp3c het volgende:

[..]

zoals de Amerikaanse wetgeving voorschrijft zul je bedoelen.

je mag als beroepsmilitair geen lijken verminken, dus ook niet verbranden punt uit aanklagen die idioten.

als ze er last van hadden dan hadden ze een gat moeten graven de lijken erin moeten dumpen en het graf dicht moeten gooien (en als zodanig markeren en doorgeven aan de chef) dit is echt helemaal nergens voor nodig.

toen in Irak die Amerikanen werden verbrand en aan de brug gehangen waren de rest van de yankees ook vet pissig meen ik me te herinneren
Lekkere vergelijking. Deze lijken werden verbrand omdat ze al lagen weg te rotten. Het is sneller en hygienischer om ze te verbranden. Of hadden ze even er een ceremonie van moeten maken denk je.
Wat maakt het nou uit of ze er wormenvoer van maakt of ze verbrand.
  Moderator zaterdag 22 oktober 2005 @ 09:39:54 #38
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31621918
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 00:30 schreef dewd het volgende:

[..]

Lekkere vergelijking. Deze lijken werden verbrand omdat ze al lagen weg te rotten. Het is sneller en hygienischer om ze te verbranden.
kunnen ze in Fallujah ook zeggen, want die lijken lagen er ongeveer even lang
quote:
Of hadden ze even er een ceremonie van moeten maken denk je.
kun je niet lezen???

gat graven, locatie markeren ... als jij dat een ceremonie vind dan hadden ze idd een ceremonie moeten doen ja.
quote:
Wat maakt het nou uit of ze er wormenvoer van maakt of ze verbrand.
het lichaam moet geidentificeerd en gerepatrieerd kunnen worden als de vijandigheden gestaakt zijn

Het is nu eenmaal oorlog en heb je je aan de regels te houden, dan kun je roepen 'blabla wat maakt dit nu uit wat maakt dat nu uit, hunnie deden het eerst' maar dat doet er niet toe, Amerika is daar oorlog gaan maken om hun normen en waarden, schiet weinig op als je die dan laat vallen bij de eerste kans die je krijgt of wel?
pi_31622028
Nou, we waren er geen van allen bij en misschien hadden ze een verdomd goede reden om toch niet tot een begrafenis over te gaan, wat veel meer tijd kost.
  Moderator zaterdag 22 oktober 2005 @ 10:01:59 #40
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31622063
ja de overlevende Taliban dissen zodat ze uit hun grotten komen om te schieten
pi_31622279
Ok dus je mag ze wel doodmaken, maar je mag vervolgens niet hun lijken verbranden. Ok dan.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 12:01:27 #42
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_31623888
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 10:27 schreef dewd het volgende:
Ok dus je mag ze wel doodmaken, maar je mag vervolgens niet hun lijken verbranden. Ok dan.
Moest lachen.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 13:01:04 #43
133264 Kreeft_H
het komt zoals het komt
pi_31625021
Amerikanen zijn super hypocriet! Wat hebben ze daar uberhaupt nog te zoeken! Bush donder op met je leger uit het middenoosten.....Ze zouden Bush eens moeten cremeren.
NA
pi_31625770
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 13:01 schreef Kreeft_H het volgende:
Amerikanen zijn super hypocriet! Wat hebben ze daar uberhaupt nog te zoeken! Bush donder op met je leger uit het middenoosten.....Ze zouden Bush eens moeten cremeren.
De Amerikanen zijn net zoals wij hypocriet, maar aan dit soortwantoestanden kan Bush ook weinig doen, hij kan het bestraffen zoals nu ook gaat gebeuren, de discipline bij de uitvoerende macht heeft gefaald, of het moet zijn dat dit een beproefde tactiek is om de Talibani uit hun hol te lokken en dit zo is bevolen van hogeraf.
Yeah baby Yeah!
pi_31626221
Bush kan juist heel veel aan deze misstanden doen, maar dat weigert hij.

"Het jongste incident maakt evenals de vernederingen van Abu Ghraib en Guantánamo opnieuw duidelijk dat het ontbreken van heldere richtlijnen de Amerikanen keer op keer opbreekt. Ofschoon president Bush altijd beweert dat de vijand in de oorlog tegen het terrorisme fatsoenlijk moet worden behandeld, heeft hij over de invulling daarvan op z’n minst onzekerheid laten ontstaan.

In strijd met de Conventie van Genève zijn onder de verantwoordelijkheid van de Amerikaanse regering krijgsgevangenen naakt verhoord, met honden bedreigd, naar onbekende bestemmingen afgevoerd, bedreigd met de dood door verdrinking, onderworpen aan schijnexecuties.

Drie weken geleden trad een legerkapitein naar buiten via een rapport van Human Rights Watch. Zijn harde boodschap was: misbruik van gevangenen is een systeem geworden in Irak.

De kapitein, Ian Fishback, schreef in een brief aan de Senaat: ‘Sommigen beweren dat we niet bezorgd hoeven te zijn, omdat onze acties niet zo weerzinwekkend zijn als die van Al Qa’ida. Sinds wanneer meten we de moraliteit van de VS af aan Al Qa’ida?’

Senator John McCain uit Arizona heeft begin deze maand de norm bepaald. Hij is niet tegen de oorlog in Irak en Afghanistan. Hij is een harde bikkel. Hij is Republikein. Hetzelfde geldt voor invloedrijke medestanders van hem als de senatoren John Warner en Lindsey Graham. Onder hun regie heeft de Senaat met overweldigende meerderheid op 5 oktober een amendement toegevoegd aan de defensiebegroting dat als strekking heeft: laten we normaal doen. En laten we in de wet vastleggen wat normaal is, zodat iedereen weet waar hij aan toe is.

Het amendement verbiedt ‘wrede, inhumane of vernederende behandeling of straf’ van iedereen die door de VS gevangen wordt gehouden, waar ook ter wereld. Het sluit aan bij de VN-Conventie tegen Foltering dat door de VS is geratificeerd.

Toch is de president tegen. Hij schermt met zijn veto. Bush heeft nog nooit zijn vetorecht gebruikt, nu dreigt hij ermee. The Washington Post schreef: ‘In feite dreigt hij aan de wereld het morele bankroet van zijn regering te openbaren.’

bron: de Volkskrant.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_31626427
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 13:58 schreef multatuli het volgende:
Bush kan juist heel veel aan deze misstanden doen, maar dat weigert hij.

"Het jongste incident maakt evenals de vernederingen van Abu Ghraib en Guantánamo opnieuw duidelijk dat het ontbreken van heldere richtlijnen de Amerikanen keer op keer opbreekt. Ofschoon president Bush altijd beweert dat de vijand in de oorlog tegen het terrorisme fatsoenlijk moet worden behandeld, heeft hij over de invulling daarvan op z’n minst onzekerheid laten ontstaan.

In strijd met de Conventie van Genève zijn onder de verantwoordelijkheid van de Amerikaanse regering krijgsgevangenen naakt verhoord, met honden bedreigd, naar onbekende bestemmingen afgevoerd, bedreigd met de dood door verdrinking, onderworpen aan schijnexecuties.

Drie weken geleden trad een legerkapitein naar buiten via een rapport van Human Rights Watch. Zijn harde boodschap was: misbruik van gevangenen is een systeem geworden in Irak.

De kapitein, Ian Fishback, schreef in een brief aan de Senaat: ‘Sommigen beweren dat we niet bezorgd hoeven te zijn, omdat onze acties niet zo weerzinwekkend zijn als die van Al Qa’ida. Sinds wanneer meten we de moraliteit van de VS af aan Al Qa’ida?’

Senator John McCain uit Arizona heeft begin deze maand de norm bepaald. Hij is niet tegen de oorlog in Irak en Afghanistan. Hij is een harde bikkel. Hij is Republikein. Hetzelfde geldt voor invloedrijke medestanders van hem als de senatoren John Warner en Lindsey Graham. Onder hun regie heeft de Senaat met overweldigende meerderheid op 5 oktober een amendement toegevoegd aan de defensiebegroting dat als strekking heeft: laten we normaal doen. En laten we in de wet vastleggen wat normaal is, zodat iedereen weet waar hij aan toe is.

Het amendement verbiedt ‘wrede, inhumane of vernederende behandeling of straf’ van iedereen die door de VS gevangen wordt gehouden, waar ook ter wereld. Het sluit aan bij de VN-Conventie tegen Foltering dat door de VS is geratificeerd.

Toch is de president tegen. Hij schermt met zijn veto. Bush heeft nog nooit zijn vetorecht gebruikt, nu dreigt hij ermee. The Washington Post schreef: ‘In feite dreigt hij aan de wereld het morele bankroet van zijn regering te openbaren.’

bron: de Volkskrant.
Interessant multatuli, dat wist ik eigenlijk niet en dit lijkt me een voorbeeld uit de praktijk waaruit blijkt dat Bush er wel degelijk invloed op heeft.
Maar de Volkskrant is een beetje anti-Bush en ik betwijfel of er niet geknipt en geplakt is in het hele verhaal om zo een extra negatief beeld van Bush te scheppen.

Dit stuk zal ongetwijfeld ook in de Amerikaanse media verschenen zijn, weet je toevallig waar?
Yeah baby Yeah!
  Moderator zaterdag 22 oktober 2005 @ 14:21:03 #47
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31626722
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 10:27 schreef dewd het volgende:
Ook aan het doodmaken zelf zitten flink wat regeltjes verbonden ... maar ook daar weet jij ongetwijfeld nix van dus houd jij het maar lekker bij 'het is toch oorlog bwoehoe dan mag je doen wat je wil, zolang je maar geen moslim bent want dan ben je terrorist'
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 14:25:26 #48
8369 speknek
Another day another slay
pi_31626808
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 13:01 schreef Kreeft_H het volgende:
Tijd om de atlas te gaan zoeken, als je denkt dat het in het midden oosten was gebeurd.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Moderator zaterdag 22 oktober 2005 @ 14:26:48 #49
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31626842
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 14:07 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Interessant multatuli, dat wist ik eigenlijk niet en dit lijkt me een voorbeeld uit de praktijk waaruit blijkt dat Bush er wel degelijk invloed op heeft.
Maar de Volkskrant is een beetje anti-Bush en ik betwijfel of er niet geknipt en geplakt is in het hele verhaal om zo een extra negatief beeld van Bush te scheppen.

Dit stuk zal ongetwijfeld ook in de Amerikaanse media verschenen zijn, weet je toevallig waar?
CNN?
quote:
WASHINGTON (CNN) -- Setting up a possible veto showdown with the White House, the Senate voted overwhelmingly for an amendment to a Pentagon spending bill that sets standards for the treatment of prisoners in U.S. military custody.

The measure, sponsored by Sen. John McCain, R-Arizona, would require American troops to follow interrogation standards set in the Army Field Manual and bar "cruel, inhuman and degrading treatment" of prisoners in U.S. custody.

On Wednesday night, senators voted 90-9 to include the provision to the $440 billion Defense Department spending bill now wending its way through Congress.

Earlier, White House spokesman Scott McClellan said President Bush would likely veto the defense spending bill if McCain's language were included, calling the amendment "unnecessary and duplicative."

"If it's presented, then there would be a recommendation of a veto, I believe," McClellan said.

McClellan said existing law already prohibits the mistreatment of prisoners in American custody, and the amendment "would limit the president's ability as commander-in-chief to effectively carry out the war on terrorism."

If Bush does veto the bill, it would be his first veto during nearly five years in office.

Arguing for his amendment, McCain, a former Navy pilot who spent more than five years in a North Vietnamese prison camp, said "our troops are not served by ambiguity."

"We demanded intelligence without ever clearly telling our troops what was permitted and what was forbidden. And then, when things went wrong, we blamed them and we punished them. We have to do better than that," he said.

McCain said an officer in the 82nd Airborne Division, Capt. Ian Fishback, urged his office to push for clear guidelines for the treatment of prisoners after unsuccessfully attempting to get answers from his superiors for 17 months.

McCain, a former GOP presidential contender, said he was willing to consider "technical changes" in the amendment -- "as long as those changes are technical, truly." He warned that his proposal could be removed when senators and House members try to reconcile their versions of the defense bill, and urged supporters to keep up the pressure on lawmakers.

"The image of the United States was very badly harmed by the pictures of prisoner abuse. We have to send a message to the world that we will not ever allow such kind of treatment to be repeated," he said.

In a letter to McCain, published last week in The Washington Post, Fishback stated that he and troops under his command witnessed "death threats, beatings, broken bones, murder, exposure to elements, extreme forced physical exertion, hostage-taking, stripping, sleep deprivation and degrading treatment" of prisoners in both Afghanistan and Iraq.

Allegations that Americans have tortured prisoners have dogged the Bush administration since April 2004, when graphic photographs of Army reservists mistreating prisoners at the notorious Abu Ghraib prison outside Baghdad became public. Nine low-ranking soldiers were convicted or pleaded guilty in the Abu Ghraib scandal and their commander was demoted, but Pentagon investigators cleared higher-ranking officers of any wrongdoing.

McCain said Wednesday that intelligence is needed to fight terrorism, but "the intelligence we collect must be reliable and acquired humanely, under clear standards understood by all our fighting men and women." Torturing prisoners not only yields unreliable answers, but also endangers captured U.S. troops and allows "the cruel actions of a few to darken the reputation of our country in the eyes of millions," he said.

"The enemy we fight has no respect for human life or human rights. They don't deserve our sympathy," he said. "But this isn't about who they are. This is about who we are. These are the values that distinguish us from our enemies."

He bristled at remarks by his Republican colleague, Sen. Jeff Sessions of Alabama, questioning Fishback's account. Sessions also called it "sort of odd" that Fishback refused to disclose the names of sergeants in his unit who reported similar conduct.

"Captain Fishback is a noble, brave young American," McCain said. "He does not deserve to be disparaged on the floor of this Senate by any senator, and the senator from Alabama owes him an abject and deep apology."

Sessions said the McCain amendment was unnecessary, since those responsible for the abuse of prisoners at Abu Ghraib "are being held to account." He said he did not believe he questioned Fishback's integrity, and he said senators who questioned whether abuses were sanctioned by top officers or the Pentagon should consider an apology.

"To suggest to the world that we have as systemic pattern of abuse in the military is not true," he said.
http://edition.cnn.com/2005/POLITICS/10/06/senate.detainees/
het ding is dus overbodig en dubbelop en als het doorgaat dan kan het de president zijn manier van handelen schaden????

dan is het dus niet dubbelop
pi_31627030
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 14:21 schreef sp3c het volgende:

[..]

Ook aan het doodmaken zelf zitten flink wat regeltjes verbonden ... maar ook daar weet jij ongetwijfeld nix van dus houd jij het maar lekker bij 'het is toch oorlog bwoehoe dan mag je doen wat je wil, zolang je maar geen moslim bent want dan ben je terrorist'
Ah weer zo een lekkere dooddoener. Alleen jij de oorlogs moderator weer natuurlijk iets van moderne oorlogvoering. Bedankt voor deze wijze les, en dat er nog vele mogen komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')