abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31538520
Iedereen kent verschijnsel wel dat er redelijk veel mensen zijn met een dubbel paspoort. Maar zijn daar ook cijfers van bekend?

Het is natuurlijk vrij logisch dat traditionele immigratielanden zoals Australie, Nieuw Zeeland, Zuid Afrika, Argentinie, Brazilie, Chili, Canada en de VS veel dubbele paspoorten hebben en verder zijn er veel Europese landen die aan onderdanen van hun voormalige kolonien ook paspoorten gegeven hebben.

Een paar voorbeelden

Rusland Deutschen
Mensen die tot de 4e generatie Italiaan kunnen worden
VS die mensen die in de VS geboren worden automatisch een Amerikaans paspoort geeft

In Nederland lijkt het me wel mee te vallen. Er zijn behoorlijk wat 2e generatie Marokkanen met een dubbele nationaliteit en verder natuurlijk kinderen van een gemengd huwelijk en huwelijkspartners maar over het algemeen lijkt het me best mee te vallen.

Weet iemand of daar cijfers van zijn?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_31538614
Geen idee over cijfers, vraag anders na bij het CBS, maar ik heb toevallig twe paspoorten omdat mijn vader amerikaan is. En mijn verloofde heeft er ook twee (twee andere), dus wanneer (niet als) er kinder(en) komen moeten we ons maar eens goed laten informeren wat voor paspoort die krijgen ...
pi_31538662
Welke 2?

Ik zou in elk geval voor de Amerikaanse gaan en een Europese. Dat geeft je kind de meeste mogelijkheden in de toekomst
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_31538739
Ikzelf heb een Nederlands en een Amerikaans paspoort, en mijn verloofde een Duits en Israelisch paspoort. Mijn voorkeur zou dus een Europees en Amerikaans paspoort.
pi_31538930
Ik zou gaan voor VS Nederland of Duitsland.

Als je vriendin Joodse is en je kind Amerikaans(e) dan heeft hij of zij toch geen probleem om zich in Israel te vestigen, ook zonder een paspoort uit Israel
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 18:11:15 #6
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31539265
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 17:55 schreef fernando_redondo het volgende:

Als je vriendin Joodse is en je kind Amerikaans(e) dan heeft hij of zij toch geen probleem om zich in Israel te vestigen, ook zonder een paspoort uit Israel
Gezellig, hè, Rassenpolitik, het Derde Rijk niet onwaardig.
pi_31539301
Kan je niet gewoon wegblijven uit mijn topics?

Bij voorbaat dank
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 18:16:54 #8
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31539404
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 18:12 schreef fernando_redondo het volgende:
Kan je niet gewoon wegblijven uit mijn topics?

Bij voorbaat dank
Kun jij niet gewoon wegblijven uit de intelligenter subfora?
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 18:17:11 #9
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31539413
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 17:37 schreef fernando_redondo het volgende:
Iedereen kent verschijnsel wel dat er redelijk veel mensen zijn met een dubbel paspoort. Maar zijn daar ook cijfers van bekend?
Ik ben statistiek-freak en vond het eigenlijk wel boeiend dus ben ff CBS-statline ingedoken:

Op 1 januari 2005 woonden er 16.305.526 mensen in Nederland.
Waarvan 14.629.038 alleen de Nederlandse nationaliteit
Waarvan 963.409 de Nederlandse + 1 niet-Nederlandse nationaliteit
Waarvan 13.565 de Nederlandse + 2 niet-Nederlandse nationaliteiten
Waarvan 648.420 alleen een niet-Nederlandse nationaliteit
Waarvan 8.400 2 niet-Nederlandse nationaliteiten
Waarvan 144 3 niet-Nederlandse nationaliteiten
Waarvan 6.300 overig

Al deze cijfers waren hoger dan op 1 januari 2004 behalve 'alleen een niet-Nederlandse nationaliteit', dat aantal was op 1 januari 2004 hoger dan 1 januari 2005. Dat zal wel te maken hebben met de slechte economie en een algeheel uit de gratie vallen van Nederland bij hoger-opgeleide expats.

Bron: CBS-Statline
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
pi_31539533
In het kort gezegd zijn er alleen al in Nederland ongeveer 1 miljoen mensen met een dubbele nationaliteit. Ongeveer 7% van alle inwoners in Nederland heeft een dubbele nationaliteit.

Jammer alleen dat niet aangegeven wordt van welke landen die dubbele nationaliteiten zijn.

Er zijn verder nog ongeveer 800.000 Nederlanders in het buitenland en ik vermoed dat een aanzienlijk deel een dubbele nationaliteit heeft.

P.S. Ik heb nog nooit begrepen hoe iemand 3 nationaliteiten kan krijgen
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 18:25:03 #11
97745 Thorical
finding a way
pi_31539601
Blijken er hier in huis 2 van de 13.565 te wonen toch wel vreemd.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 18:43:32 #12
101188 Jaeder
Int. wl. zt. int. disc.pr.
pi_31540011
3 nationaliteiten. Een x vader, een y moeder en geboren in z land?

Onder de overige zullen de statenlozen ook wel vallen.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 19:08:57 #13
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31540635
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 18:22 schreef fernando_redondo het volgende:

Ik begrijp het ook niet helemaal maar ik vermoed dat het onder andere iets met oorlogen en niet meer bestaande staten te maken heeft. Misschien kun je officieel nog steeds de Joegoslavische nationaliteit hebben terwijl het land als zodanig niet meer bestaat.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
pi_31544901
Dat lijkt me niet.
pi_31545341
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 18:43 schreef Jaeder het volgende:
3 nationaliteiten. Een x vader, een y moeder en geboren in z land?

Onder de overige zullen de statenlozen ook wel vallen.
Die mensen kunnen over een tijdje ook een Nederlands paspoort aanvragen. Dan hebben ze vier nationaliteiten?
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  woensdag 19 oktober 2005 @ 01:50:47 #16
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31551205
Mijn vrouw is na jaren in Nederland gewoond te hebben Nederlandse geworden naast Amerikaanse, en draagt dus twee paspoorten. Ikzelf heb momenteel de Amerikaanse nationaliteit in aanvraag, en mag de Nederlandse nationaliteit behouden.

Ik draag dus straks - mischien nog wel voor het einde van dit jaar - twee paspoorten. En met die twee paspoorten kan ik straks zo'n beetje in de gehele EU terecht met mijn Nederlandse paspoort, in de VS kan ik uiteraard terecht met het Amerikaanse paspoort. Met het Amerikaanse paspoort kan ik net iets makkelijker terecht in Canada door wat handelsafspraken zou ik daar willen werken, en het Amerikaans paspoort geeft mij ook makkelijker toegang tot Japan, de Filipijnen en Australie. Het Nederlands paspoort kan ik weer makkelijk meenemen naar de Antillen.

Mocht ik dus naar een ander land verhuizen, dan kan dat. Maar de voornaamste reden waarom wij allebei twee paspoorten willen hebben is eigenlijk heel simpel: Als je namelijk met een buitenlander trouwt, dan huw je ook zijn/haar geboorteland. In principe is mijn vrouw door mij verbonden aan mijn familie en land , en ik ben door haar verbonden aan haar familie en land. De dubbele nationaliteit staat het ons toe om ons in de toekomst gemakkelijk te kunnen vestigen in OF Nederland, OF de Verenigde Staten. We hoeven dus niet meer de ellendig lange bureacratie te doorlopen om opnieuw immigratiepapieren te bemachtigen. Dat heb ik nu twee keer gedaan, 1 keer voor Nederland en 1 keer voor de Verenigde Staten, en dat vindt ik wel weer genoeg.

Er zijn mensen die problemen hebben met de dubbele nationaliteit, maar ik denk dat deze voornamelijk hangen aan voor-oordelen jegens de arabisch/turkse bevolking in Nederland.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 19 oktober 2005 @ 01:54:43 #17
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31551248
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 18:22 schreef fernando_redondo het volgende:
Ik geloof dat 5 nationaliteiten in 1 theoretisch geval mogelijk is:

De moeder heeft een Amerikaanse en Australische nationaliteit.
De vader heeft een Ierse en Engelse nationaliteit.
Het kind kan alleen in deze combinatie en door wetten in alle 4 deze landen alle 4 de nationaliteiten dragen.

De 5e? Door in Nieuw Zeeland te wonen. De wet daar staat het toe dat je alle voorgaande nationaliteiten kunt behouden als je naturaliseerd tot Nieuw Zeelander.

Ik weet niet meer precies waar ik het gelezen had, maar door wetgevingen in al die 5 landen was het mogelijk om 5 nationaliteiten te krijgen. Of iemand dit ooit gedaan heeft weet ik niet, het was alleen uitgezocht door iemand met verstand van zaken.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 19 oktober 2005 @ 01:57:05 #18
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31551278
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 21:55 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Die mensen kunnen over een tijdje ook een Nederlands paspoort aanvragen. Dan hebben ze vier nationaliteiten?
Dat hangt een beetje van de nationaliteiten af, en of de nationaliteit verwacht dat je die nationaliteit opgeeft als je Nederlander wordt. Er zijn theoretische gevallen mogelijk waarbij 3, 4 of zelfs 5 nationaliteiten bij 1 persoon kunnen horen, maar dat zijn echt zeldzame uitzonderingen.

3 nationaliteiten komt nog wel eens voor in een enkel geval. Met name tussen britse, ex-britse kolonien en de Verenigde Staten of Canada schijnen 3 nationaliteiten vrij gemakkelijk te kunnen, zie ook bovenstaand verhaal.
-
  woensdag 19 oktober 2005 @ 10:43:44 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_31554971
Ik ken een gezin waar de kinderen 3 paspoorten hebben
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_31557942
Mijn vader, mijn broertje en ik hebben ook twee paspoorten. Egyptisch en Nederlands.
Om dingen in Egypte voor elkaar te krijgen is een Egyptisch paspoort bijna een vereiste,
dus het is vooral om praktische redenen.
  woensdag 19 oktober 2005 @ 14:32:24 #21
3542 Gia
User under construction
pi_31559264
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 17:37 schreef fernando_redondo het volgende:
Er zijn behoorlijk wat 2e generatie Marokkanen met een dubbele nationaliteit
En 3de generatie en 4de generatie en straks de 5de generatie ook nog.
  woensdag 19 oktober 2005 @ 14:38:11 #22
3542 Gia
User under construction
pi_31559377
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 01:50 schreef maartena het volgende:
Maar de voornaamste reden waarom wij allebei twee paspoorten willen hebben is eigenlijk heel simpel: Als je namelijk met een buitenlander trouwt, dan huw je ook zijn/haar geboorteland. In principe is mijn vrouw door mij verbonden aan mijn familie en land , en ik ben door haar verbonden aan haar familie en land. De dubbele nationaliteit staat het ons toe om ons in de toekomst gemakkelijk te kunnen vestigen in OF Nederland, OF de Verenigde Staten. We hoeven dus niet meer de ellendig lange bureacratie te doorlopen om opnieuw immigratiepapieren te bemachtigen. Dat heb ik nu twee keer gedaan, 1 keer voor Nederland en 1 keer voor de Verenigde Staten, en dat vindt ik wel weer genoeg.

Er zijn mensen die problemen hebben met de dubbele nationaliteit, maar ik denk dat deze voornamelijk hangen aan voor-oordelen jegens de arabisch/turkse bevolking in Nederland.
Ik heb inderdaad een probleem met de dubbele nationaliteit, maar niet in gevallen zoals het jouwe.

Ik vind dat kinderen die geboren worden uit hier geboren ouders alleen de Nederlandse nationaliteit zouden mogen krijgen. Tenzij die ouders aangeven dit niet te willen. Dan moeten ze het maar met alleen de buitenlandse doen.

Ik ben het verder niet eens dat voor Marokkanen (en enkele anderen) een uitzondering wordt gemaakt op de wet, omdat hun regering het afstaan van de Marokkaanse nationaliteit niet toestaat.
Terwijl er mensen zijn die graag de Nederlandse nationaliteit willen hebben en hun eigen nationaliteit willen behouden en dat niet mogen, omdat ze niet door de eigen regering worden gedwongen hun nationaliteit te behouden.

Vind alleen in gevallen als bij jou een dubbele nationaliteit terecht. Verder ben je gewoon burger van één land, ongeacht waar je woont. Dan kan namelijk ook dat land verplicht worden voor je te zorgen als je geen werk meer hebt.
pi_31559505
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 01:50 schreef maartena het volgende:
Mijn vrouw is na jaren in Nederland gewoond te hebben Nederlandse geworden naast Amerikaanse, en draagt dus twee paspoorten.
Wat heeft dat geintje gekost als ik vragen mag.
  woensdag 19 oktober 2005 @ 18:31:00 #24
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31563312
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 14:32 schreef Gia het volgende:
En 3de generatie en 4de generatie en straks de 5de generatie ook nog.
Vanaf de 3e generatie zijn ze voor de Nederlandse staat volledig Nederlander. (de kleinkinderen van de oorspronkelijke immigrant dus). Je zit alleen nog met het probleem dat de Marokkaanse grondwet stelt dat als iemand onder Marokkaanse ouders geboren wordt, je automatisch nog steeds Marokkaan bent - waar je ook ter wereld woont.

Het is dus voor Marokkanen heel erg gemakkelijk om nog even een Marokkaans paspoort erbij te halen als ze op vakantie in Marokko zijn of middels het Marokkaanse consulaat. Veel Marokkanen doen dat nog steeds.

Het probleem waar men in Nederland ook nog eens mee zit is de Grondwet waarin in Artikel 1 over gelijke behandeling wordt gesproken en in andere artikelen de Nederlandse nationaliteit wordt aangekaart. Uiteindelijk komt het er op neer dat we Marokkanen de Nederlandse Nationaliteit niet kunnen weigeren omdat hun corrupte koning weigerd dat Marokkanen hun Marokkaanse nationaliteit opgeeft. Geldt trouwens ook voor Grieken, Argentijnen, en nog een 20tal landen geloof ik.

Maar dat is in andere topics al eeuwig bediscuzeurt. Maar inderdaad, door die rotte koning in Marokko zitten we in Nederland met "Marokkanen" die meer Nederlander dan Marokkaan zijn, en toch nog met een Marokkaans paspoort rondlopen.
-
  woensdag 19 oktober 2005 @ 18:53:10 #25
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31563762
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 14:38 schreef Gia het volgende:
Ik vind dat kinderen die geboren worden uit hier geboren ouders alleen de Nederlandse nationaliteit zouden mogen krijgen. Tenzij die ouders aangeven dit niet te willen. Dan moeten ze het maar met alleen de buitenlandse doen.

Ik ben het verder niet eens dat voor Marokkanen (en enkele anderen) een uitzondering wordt gemaakt op de wet, omdat hun regering het afstaan van de Marokkaanse nationaliteit niet toestaat.
Terwijl er mensen zijn die graag de Nederlandse nationaliteit willen hebben en hun eigen nationaliteit willen behouden en dat niet mogen, omdat ze niet door de eigen regering worden gedwongen hun nationaliteit te behouden.

Vind alleen in gevallen als bij jou een dubbele nationaliteit terecht. Verder ben je gewoon burger van één land, ongeacht waar je woont. Dan kan namelijk ook dat land verplicht worden voor je te zorgen als je geen werk meer hebt.
Kinderen van Ouders die hier geboren zijn, zijn 3e generatie allochtonen, en bij mijn weten is het op de welbekende uitzondering van Marokkanen, Grieken, Argentijnen, Columbianen, en nog een zooi landen na al zo dat deze kinderen ALLEEN de Nederlandse nationaliteit krijgen. Kortom, Turken van de 3e generatie zijn al alleen Nederlander. Alleen 1e generatie en 2e generatie MANNELIJKE Turken hebben het probleem met het niet opgeven van de Turkse nationaliteit vanwege de dienstplichtregeling aldaar, maar dat is af te kopen en hiervoor bestaat zelfs een renteloze lening van de Nederlandse staat.

Het probleem waar we in Nederland mee zitten is onze grondwet en de dozijnen aan wetten op gelijke behandeling, samen met de wetten voor naturalisatie. Je kunt bijvoorbeeld niet Argentijnen en Grieken wel Nederlander laten worden, en Marokkanen niet - omdat ze Marokkanen zijn. Al deze landen kennen een wetgeving die het niet toelaat de nationaliteit op te geven bij geboorte als 1 van de ouders deze nationaliteit draagt.

Eigenlijk kun je er niet omheen tenzij je ergens de voetnoot "behalve Marokkanen" in de grondwet schuift, en ik denk dat je daar geen tweederde meerderheid in beide kamers voor kan krijgen.

Het behouden van de Marokkaanse nationaliteit heeft 1 voordeel echter: De wet kan in de toekomst wellicht WEL aangepast worden dat iemand makkelijker de Nederlandse nationaliteit kan verliezen bij ernstige misdaden. Dit is ook al eens voorgesteld. Het voordeel daar met twee nationaliteiten is dat je er eentje kunt afpakken. Je mag namelijk volgens allerlei ingewikkelde EU en VN verdragen niet de nationaliteit afpakken als iemand daardoor "staatsloos" wordt. Heeft ie echter de Marokkaanse nog, dan kunnen we de bewuste persoon uitzetten naar Marokko. Een "staatsloos" persoon kun je immers nergens naar uitzetten.

Voor hen die liever een goede 50% van de Marokkanen zien EMIgreren in de komende 20 jaar, is het behouden van de Marokkaanse nationaliteit alleen maar een voordeel. Als ze eenmaal 100% Nederlander zijn, dan zit je er ook 100% aan vast. (Klinkt mischien een beetje raar, maar tis een feit).
-
pi_31563802
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 01:54 schreef maartena het volgende:

[..]

Ik geloof dat 5 nationaliteiten in 1 theoretisch geval mogelijk is:

De moeder heeft een Amerikaanse en Australische nationaliteit.
De vader heeft een Ierse en Engelse nationaliteit.
Het kind kan alleen in deze combinatie en door wetten in alle 4 deze landen alle 4 de nationaliteiten dragen.

De 5e? Door in Nieuw Zeeland te wonen. De wet daar staat het toe dat je alle voorgaande nationaliteiten kunt behouden als je naturaliseerd tot Nieuw Zeelander.

Ik weet niet meer precies waar ik het gelezen had, maar door wetgevingen in al die 5 landen was het mogelijk om 5 nationaliteiten te krijgen. Of iemand dit ooit gedaan heeft weet ik niet, het was alleen uitgezocht door iemand met verstand van zaken.
Dan kun je een stuk grond kopen in Paraguay en de Paraguayaanse nationaliteit krijgen. Heb je er 6.

Wat zou het wereldrecord zijn?
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  woensdag 19 oktober 2005 @ 19:09:20 #27
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31564119
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 18:55 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Dan kun je een stuk grond kopen in Paraguay en de Paraguayaanse nationaliteit krijgen. Heb je er 6.

Dan ligt het er natuurlijk wel weer aan wat de wetten en betrekkingen zijn met de andere landen wat betrefd het behoud van andere nationaliteiten in Paraguay. De landen in mijn voorbeeld zijn allemaal oud-engelse kolonien en hebben een wetgeving die in grondbeginsel gebaseerd is op de Engelse. Nou ja, Ierland was natuurlijk nooit een kolonie maar hun wetgeving staat het behoud ook toe.

In dat voorbeeld is het behoud van de vorige nationaliteit geheel legaal. Omdat landen niet of nauwelijks met elkaar overleggen mbt tot de nationaliteit is het heel goed mogelijk om "illegaal" de Nederlandse nationalteit te behouden wanneer je de Amerikaanse aanvraagt en je valt niet in een uitzonderingscategorie zoals ik.
-
  woensdag 19 oktober 2005 @ 19:12:02 #28
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31564174
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 14:43 schreef BobRooney het volgende:
Wat heeft dat geintje gekost als ik vragen mag.
Wij deden dat nog in Guldens, als ik me goed herrinner was de prijs voor naturalisatie destijds Hfl 530,-

De prijs is sindsdien al een paar keer verhoogd, en de prijs is HIER terug te vinden. Voor een enkele persoon zonder speciale omstandigheden kost de aanvraag 384 Euro momenteel.
-
pi_31564200
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 19:09 schreef maartena het volgende:

[..]

Dan ligt het er natuurlijk wel weer aan wat de wetten en betrekkingen zijn met de andere landen wat betrefd het behoud van andere nationaliteiten. De landen in mijn voorbeeld zijn allemaal oud-engelse kolonien en hebben een wetgeving die in grondbeginsel gebaseerd is op de Engelse. Nou ja, Ierland was natuurlijk nooit een kolonie maar hun wetgeving staat het behoud ook toe.

In dat voorbeeld is het behoud van de vorige nationaliteit geheel legaal. Omdat landen niet of nauwelijks met elkaar overleggen mbt tot de nationaliteit is het heel goed mogelijk om "illegaal" de Nederlandse nationalteit te behouden wanneer je de Amerikaanse aanvraagt en je valt niet in een uitzonderingscategorie zoals ik.
Klopt. Ik heb gelezen dat het officieel niet mag. Je raakt de Nederlandse nationaliteit kwijt als je bijvoorbeeld de Amerikaanse of Paraguayaanse nationaliteit aanneemt, maar het lijkt me niet dat dat allemaal 100% te controleren is en er een centrale database is voor dit soort zaken.

In principe zou ik op korte termijn ook over 3 nationaliteiten kunnen beschikken overigens. Alleen heb je er weinig aan. De Nederlandse nationaliteit wil ik sowieso behouden, daarnaast zal ik op termijn nog een andere nationaliteit aannemen.
pi_31565254
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 19:12 schreef maartena het volgende:

[..]

Wij deden dat nog in Guldens, als ik me goed herrinner was de prijs voor naturalisatie destijds Hfl 530,-

De prijs is sindsdien al een paar keer verhoogd, en de prijs is HIER terug te vinden. Voor een enkele persoon zonder speciale omstandigheden kost de aanvraag 384 Euro momenteel.
thanx man...dat is dus precies wat ik zocht, ik kon alleen de naturalisatieprocedure vinden
pi_31568373
Wat kost een MVV?
  woensdag 19 oktober 2005 @ 23:10:40 #32
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31568733
Voor de prijs van een MVV:

http://www.ind.nl/nl/Images/30983_leges_%20NL_tcm5-45255.pdf

Binnen 1 minuut gevonden op de website van de IND
-
  donderdag 20 oktober 2005 @ 00:20:51 #33
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31570868
Nu we toch bezig zijn, weet iemand of het klopt dat je geen nationaliteit van een ander EU-lid meer kunt krijgen als je al een nationaliteit van een EU-lid hebt?

Ik hoorde laatst een vriend van me zeggen dat hij zelfs als hij dat al zou willen zijn Britse nationaliteit niet zou kunnen ruilen voor de Nederlandse omdat dat niet meer kan. Het is op zich ook niet meer nodig aangezien iedereen al EU-staatsburger is en derhalve dezelfde rechten heeft, ongeacht welke EU-lid-nationaliteit hij heeft, maar toch.

Toch lijkt het me wel jammer als ik nooit meer de Italiaanse of Britse nationaliteit zou kunnen krijgen

Ik kon het nergens op internet vinden en heb vanmiddag na een kwartier in de wacht bij het call-center van de IND maar opgehangen...
  donderdag 20 oktober 2005 @ 02:01:59 #34
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31572984
Er zijn binnen de EU geen specifieke EU regels met betrekking tot de nationaliteit. Er is een verdrag tussen een aantal landen dat het "Tweede Protocol" wordt genoemd, en hiermee kunnen Fransen en Italianen in Nederland de dubbele nationaliteit behouden. Dit verdrag is alleen geldig tussen Nederland, Frankrijk en Italie.

Zie ook hier: http://www.immigratiedienst.nl/nl/algemeen/begrippen/T.asp , onderaan.

Je zou dus eens moeten onderzoeken of je de Italiaanse nationaliteit kunt dragen naast de Nederlandse. Ik denk dat het met de Engelse/Britse nationaliteit lastiger gaat worden.

Verder hebben de Grieken eenzelfde regeling als de Marokkanen: Eens een Griek, altijd een Griek, dus die vallen ook binnen de uitzonderingsgevallen voor dubbele nationaliteit.

Ik denk dat we dat gewoon kunnen oplossen door een EU paspoort in te voeren.
-
  donderdag 20 oktober 2005 @ 02:04:58 #35
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_31573004
hoe je het ook wend of keert, het blijven officieel gastarbeiders. heeft niks met paspoort of levensduur in nederland te maken. de officiele status is gastarbeider. tenzij van westerlijke afkomst.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_31573990
Eens
pi_31574352
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 02:04 schreef zoalshetis het volgende:
hoe je het ook wend of keert, het blijven officieel gastarbeiders. heeft niks met paspoort of levensduur in nederland te maken. de officiele status is gastarbeider. tenzij van westerlijke afkomst.
Wát blijven gastarbeiders? (Of wie, beter gezegd).

Welke officiele status beschrijft een gastarbeider? En wat heeft het met het hebben van meer dan één paspoort te maken?

Was je dronken? wend moet met dt, weste-r-lijke afkomst? Hoofdletters daargelaten, meestal maak jij toch niet zulke spelfouten dacht ik.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 20 oktober 2005 @ 08:24:10 #38
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_31574426
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 18:55 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Op www.multiplecitizenship.com geven ze een voorbeeld van hoeveel nationaliteiten een kind bij de geboorte kan hebben:
How many citizenships can a child have at birth and how?
Best answer so far is 5 citizenships at birth:

(1) Father was born in the UK and is British
(2) Father is also now a naturalized citizen of the US
(3) Mother was born in Ireland.
(4) Mother is now also a naturalized citizen of Canada
(5) Child is born in New Zealand
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_31574720
6) Child buys property in Paraguay or Uruguay (Roemenier ook volgens mij)

Geeft die site ook aantallen?
  donderdag 20 oktober 2005 @ 14:19:19 #40
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_31579487
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 08:11 schreef sigme het volgende:

[..]

Wát blijven gastarbeiders? (Of wie, beter gezegd).

Welke officiele status beschrijft een gastarbeider? En wat heeft het met het hebben van meer dan één paspoort te maken?

Was je dronken? wend moet met dt, weste-r-lijke afkomst? Hoofdletters daargelaten, meestal maak jij toch niet zulke spelfouten dacht ik.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_31579869
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 14:19 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 20 oktober 2005 @ 21:46:25 #42
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31589000
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 02:04 schreef zoalshetis het volgende:
de officiele status is gastarbeider. tenzij van westerlijke afkomst.
Er is geen enkel officieel statusverschil tussen een immigrant van niet westerlijke, of westerlijke afkomst. In de jaren 50 zijn er veel Spaanse en Griekse gastarbeiders naar Nederland gekomen, en in de jaren 60 kwamen er veel Turken en Marokkanen.

Ik denk dat mensen graag een verschil maken tussen "westerlijk" en "niet-westerlijk" omdat men liever de Turken en Marokkanen in dat hokje stopt en tegelijkertijd EU immigranten en/of Amerikanen etc als "westerlijk" te bestempelen.

Er zijn in de praktijk maar twee verschillende immigranten, uitgezonderd de Antillen vanwege hun speciale status:

Immigranten uit EU landen.
Immigranten uit niet EU landen.

Voor deze twee groepen gelden andere regels. Een Griek, Spanjaard of Zweed kan een stuk makkelijker naar Nederland komen dan een Marokkaan, Turk, Amerikaan, of Canadees.

Dat "westerlijk" of "niet westerlijk" is een beetje een onzinnige term. Wie bepaald nou of Jappanners "westerlijk" zijn? Hun economie is goed, maar hun cultuur en geloof is meer anders dan bijvoorbeeld de Turkse in vergelijk met Nederland. En Argentijnen? Russen? Chinezen? Roemenen? Hoe bepaal je dat nou?

En als je dat dan bepaald, moeten de immigratieregels daar ook op afgesteld worden? Ik denk persoonlijk dit "westerlijk" en "niet-westerlijk" meer een verkapte manier van zeggen is dat Chinezen meer welkom zijn dan Turken.
-
pi_31646474
Chinezen zijn niet westerlijk.

Het is algemeen bekend wat westerlijk is. EU lanen, Europese ruimte, VS, Canada, Japan, Israel, Australie, Nieuw Zeeland en Zuid Afrika.

Wat mij betreft mogen landen als Chili, Uruguay, Argentinie, Zuid Korea, Taiwan, Singapore er ook bij.

Landen zonder visumplicht geeft een redelijk beeld al kan je bijvoorbeeld Bolivia en Equador geen westerse landen noemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')