quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 14:38 schreef Gia het volgende:Ik vind dat kinderen die geboren worden uit hier geboren ouders alleen de Nederlandse nationaliteit zouden mogen krijgen. Tenzij die ouders aangeven dit niet te willen. Dan moeten ze het maar met alleen de buitenlandse doen.
Ik ben het verder niet eens dat voor Marokkanen (en enkele anderen) een uitzondering wordt gemaakt op de wet, omdat hun regering het afstaan van de Marokkaanse nationaliteit niet toestaat.
Terwijl er mensen zijn die graag de Nederlandse nationaliteit willen hebben en hun eigen nationaliteit willen behouden en dat niet mogen, omdat ze niet door de eigen regering worden gedwongen hun nationaliteit te behouden.
Vind alleen in gevallen als bij jou een dubbele nationaliteit terecht. Verder ben je gewoon burger van één land, ongeacht waar je woont. Dan kan namelijk ook dat land verplicht worden voor je te zorgen als je geen werk meer hebt.
Kinderen van Ouders die hier geboren zijn, zijn 3e generatie allochtonen, en bij mijn weten is het op de welbekende uitzondering van Marokkanen, Grieken, Argentijnen, Columbianen, en nog een zooi landen na al zo dat deze kinderen ALLEEN de Nederlandse nationaliteit krijgen. Kortom, Turken van de 3e generatie zijn al alleen Nederlander. Alleen 1e generatie en 2e generatie MANNELIJKE Turken hebben het probleem met het niet opgeven van de Turkse nationaliteit vanwege de dienstplichtregeling aldaar, maar dat is af te kopen en hiervoor bestaat zelfs een renteloze lening van de Nederlandse staat.
Het probleem waar we in Nederland mee zitten is onze grondwet en de dozijnen aan wetten op gelijke behandeling, samen met de wetten voor naturalisatie. Je kunt bijvoorbeeld niet Argentijnen en Grieken wel Nederlander laten worden, en Marokkanen niet - omdat ze Marokkanen zijn. Al deze landen kennen een wetgeving die het niet toelaat de nationaliteit op te geven bij geboorte als 1 van de ouders deze nationaliteit draagt.
Eigenlijk kun je er niet omheen tenzij je ergens de voetnoot "behalve Marokkanen" in de grondwet schuift, en ik denk dat je daar geen tweederde meerderheid in beide kamers voor kan krijgen.
Het behouden van de Marokkaanse nationaliteit heeft 1 voordeel echter: De wet kan in de toekomst wellicht WEL aangepast worden dat iemand makkelijker de Nederlandse nationaliteit kan verliezen bij ernstige misdaden. Dit is ook al eens voorgesteld. Het voordeel daar met twee nationaliteiten is dat je er eentje kunt afpakken. Je mag namelijk volgens allerlei ingewikkelde EU en VN verdragen niet de nationaliteit afpakken als iemand daardoor "staatsloos" wordt. Heeft ie echter de Marokkaanse nog, dan kunnen we de bewuste persoon uitzetten naar Marokko. Een "staatsloos" persoon kun je immers nergens naar uitzetten.
Voor hen die liever een goede 50% van de Marokkanen zien EMIgreren in de komende 20 jaar, is het behouden van de Marokkaanse nationaliteit alleen maar een voordeel. Als ze eenmaal 100% Nederlander zijn, dan zit je er ook 100% aan vast. (Klinkt mischien een beetje raar, maar tis een feit).
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin