Mijn vrouw is na jaren in Nederland gewoond te hebben Nederlandse geworden naast Amerikaanse, en draagt dus twee paspoorten. Ikzelf heb momenteel de Amerikaanse nationaliteit in aanvraag, en mag de Nederlandse nationaliteit behouden.
Ik draag dus straks - mischien nog wel voor het einde van dit jaar - twee paspoorten. En met die twee paspoorten kan ik straks zo'n beetje in de gehele EU terecht met mijn Nederlandse paspoort, in de VS kan ik uiteraard terecht met het Amerikaanse paspoort. Met het Amerikaanse paspoort kan ik net iets makkelijker terecht in Canada door wat handelsafspraken zou ik daar willen werken, en het Amerikaans paspoort geeft mij ook makkelijker toegang tot Japan, de Filipijnen en Australie. Het Nederlands paspoort kan ik weer makkelijk meenemen naar de Antillen.
Mocht ik dus naar een ander land verhuizen, dan kan dat. Maar de voornaamste reden waarom wij allebei twee paspoorten willen hebben is eigenlijk heel simpel: Als je namelijk met een buitenlander trouwt, dan huw je ook zijn/haar geboorteland. In principe is mijn vrouw door mij verbonden aan mijn familie en land , en ik ben door haar verbonden aan haar familie en land. De dubbele nationaliteit staat het ons toe om ons in de toekomst gemakkelijk te kunnen vestigen in OF Nederland, OF de Verenigde Staten. We hoeven dus niet meer de ellendig lange bureacratie te doorlopen om opnieuw immigratiepapieren te bemachtigen. Dat heb ik nu twee keer gedaan, 1 keer voor Nederland en 1 keer voor de Verenigde Staten, en dat vindt ik wel weer genoeg.
![]()
Er zijn mensen die problemen hebben met de dubbele nationaliteit, maar ik denk dat deze voornamelijk hangen aan voor-oordelen jegens de arabisch/turkse bevolking in Nederland.
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin