Maar wat verstaan ze nu onder een zware drinker? Meer dan 14 glazen per week?quote:AMSTERDAM - Veertig procent van de jonge mannen is een zware drinker. Bij de vrouwen is dat tien procent in die leeftijdscatogorie. Ongeveer vijf procent van de pubers is een zware drinker. Vooral bij mannen daalt het alcoholgebruik de laatste jaren. Dit blijkt uit cijfers over 2004 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Gemiddeld drinken jonge mannen van 18-24 jaar veertien glazen alcohol per week. Vrouwen drinken vijf glazen. Vooral in het weekend wordt gedronken.
Meer dan tachtig procent van de personen van 12 jaar of ouder drinkt alcohol. Ruim één op de tien drinkt minstens zes glazen alcohol op één dag in de week. Dit aantal is iets gedaald ten opzichte van het einde van de jaren negentig.
De gemiddelde Nederlander dronk 7,7 glazen alcohol per week in 2004. Drie jaar eerder lag het gemiddelde nog op 8,3 glazen. Vrouwen zijn vaker geheel onthouder dan mannen. Veelvuldig alcoholgebruik komt bij mannen vier keer zo vaak voor als bij vrouwen.
Lijkt mij per etmaal, 14 glazen per dag valt reuze mee.quote:Op maandag 17 oktober 2005 14:15 schreef nummer_zoveel het volgende:
Maar wat verstaan ze nu onder een zware drinker? Meer dan 14 glazen per week?
14 Glazen per dag is wel veel ja. Kan me niet voorstellen dat 60% van de jongemannen 14 glazen per dag drinkt. Hallo, het is geen Rusland hier zeg.quote:Op maandag 17 oktober 2005 14:19 schreef Sjakie01 het volgende:
[..]
Lijkt mij per etmaal, 14 glazen per dag valt reuze mee.
quote:Op maandag 17 oktober 2005 14:21 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
14 Glazen per dag is wel veel ja. Kan me niet voorstellen dat 60% van de jongemannen 14 glazen per dag drinkt. Hallo, het is geen Rusland hier zeg.
Neuh, maar niet elke avond he.quote:Op maandag 17 oktober 2005 14:24 schreef PostSven het volgende:
14biertjes op 1 avond? is toch niet zo raar
14.gifquote:Op maandag 17 oktober 2005 14:15 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Maar wat verstaan ze nu onder een zware drinker? Meer dan 14 glazen per week?
quote:Op maandag 17 oktober 2005 14:34 schreef Asskicker14 het volgende:
Ik heb in mijn leven nog nooit alcohol gedronken. Ik laat mij niet zo snel beïnvloeden door de meute.
Jij doet alleen dingen die de meute niet doet?quote:Op maandag 17 oktober 2005 14:34 schreef Asskicker14 het volgende:
Ik heb in mijn leven nog nooit alcohol gedronken. Ik laat mij niet zo snel beïnvloeden door de meute.
quote:Op maandag 17 oktober 2005 14:34 schreef Asskicker14 het volgende:
Alleen voor mensen boven de vijftig. Maar je bent net zo oud als je je voeltquote:Op maandag 17 oktober 2005 14:39 schreef President303 het volgende:
Ontopic. 14 glazen per week. Twee stuks per dag. Lijkt mij nog vrij gezond ook.
"Never trust a man that doesn't drink"quote:Op maandag 17 oktober 2005 14:34 schreef Asskicker14 het volgende:
Mwah, genoeg mensen onder de 50 die al last kunnen krijgen van hart-en vaatziekten.quote:Op maandag 17 oktober 2005 14:42 schreef speknek het volgende:
[..]
Alleen voor mensen boven de vijftig. Maar je bent net zo oud als je je voelt.
Wat jij wil, ik leef er lekker op los, je leeft maar 1 keer. gewoon gek doen.quote:Op maandag 17 oktober 2005 14:34 schreef Asskicker14 het volgende:
Zo'n bagger opmerking dit.quote:Op maandag 17 oktober 2005 15:07 schreef Apekoek het volgende:
[..]
je leeft maar 1 keer. gewoon gek doen.
oeh, dus nou heeft de grote boze wereld het gedaan.quote:Op maandag 17 oktober 2005 14:34 schreef Asskicker14 het volgende:
als ik moet rijden wel ja...anders wat meerquote:Op maandag 17 oktober 2005 15:24 schreef Sender_ het volgende:
14 glazen per week dat is toch niets, dat drink je op een zaterdagavondje met gemak..
De meute niet drinkers bedoel je?quote:Op maandag 17 oktober 2005 14:34 schreef Asskicker14 het volgende:
Doe ff niet zo zielig...quote:Op maandag 17 oktober 2005 15:20 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Zo'n bagger opmerking dit.
Dus omdat je maar 1x leeft moet je meteen jouw laatste 50 a 60 levensjaren in de eerste 20/30 jaren verkloten?
En houden zo, rotzooi is het.quote:Op maandag 17 oktober 2005 14:34 schreef Asskicker14 het volgende:
O ja joh? Wel gehoord dat iedereen, jong en oud, bier dronk in de Middeleeuwen omdat het water te verontreinigd was.quote:O ja vroeger in de middeleeuwen rookte ze ook wiet voor die mensen die geen shag konden betalen.
Mooi!quote:Op maandag 17 oktober 2005 14:34 schreef Asskicker14 het volgende:
Het zijn eerder zielepoten die niet uitgaan, en geen drank drinken, die gebrek aan sociale vaardigheden en een eigen wil hebben.quote:Op maandag 17 oktober 2005 17:24 schreef Mikrosoft het volgende:
[..]
Mooi!![]()
Maar er zijn mensen die vanwege een gebrek aan zelfvertrouwen, sociale vaardigheden en een eigen wil, gaan drinken. Pas als ze zichzelf op video zien als zuiplap, weten ze waarmee ze bezig zijn. Zielig.
Misschien zijn zware drinkers wel voormalige "zielepoten" die gingen drinken omdat ze pas na alcohol los komen? Zwaar drinken is niet normaal. En er zijn weinig zware drinkers die het niet genant vinden om zichzelf bezopen op video te zien.quote:Op maandag 17 oktober 2005 17:36 schreef Sjakie01 het volgende:
[..]
Het zijn eerder zielepoten die niet uitgaan, en geen drank drinken, die gebrek aan sociale vaardigheden en een eigen wil hebben.
....tegen de klippen van de hel op.quote:Op maandag 17 oktober 2005 14:24 schreef Pladeao het volgende:
zuipen alsof de maan zwart is.
Idioten die alles filmen.quote:Op maandag 17 oktober 2005 17:24 schreef Mikrosoft het volgende:
[..]
Mooi!![]()
Maar er zijn mensen die vanwege een gebrek aan zelfvertrouwen, sociale vaardigheden en een eigen wil, gaan drinken. Pas als ze zichzelf op video zien als zuiplap, weten ze waarmee ze bezig zijn. Zielig.
2 slappe biertjes per dag, what's the pointquote:Gemiddeld drinken jonge mannen van 18-24 jaar veertien glazen alcohol per week.
Als ze het niet rookten dan kauwden ze wel op dat hennep.quote:Op maandag 17 oktober 2005 17:15 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
O ja joh? Wel gehoord dat iedereen, jong en oud, bier dronk in de Middeleeuwen omdat het water te verontreinigd was.
Maar wiet?
Dat heb ik nou met het geloof....echt niet normaal meer wat die mensen zich aandoen en hoe ze zich gedragen.quote:Op maandag 17 oktober 2005 17:55 schreef Mikrosoft het volgende:
[..]
Misschien zijn zware drinkers wel voormalige "zielepoten" die gingen drinken omdat ze pas na alcohol los komen? Zwaar drinken is niet normaal. En er zijn weinig zware drinkers die het niet genant vinden om zichzelf bezopen op video te zien.
Deden ze dat niet in het midden-oosten in de middeleeuwen? In Europa toch niet...quote:Op maandag 17 oktober 2005 18:33 schreef wonko het volgende:
[..]
Als ze het niet rookten dan kauwden ze wel op dat hennep.
In India werd cannabis gebruikt ergens tussen 2000 en 1400 voor Christus en in de Arabische landen in de dertiende eeuw na Christus. Deeltjes van de hennepplant werden ook gevonden op de mummie van farao Ramses II (ongeveer 1200 voor Christus). Ook de Romeinen en Grieken waren op de hoogte van de werking van cannabis en gebruikten het als medicijn. In West-Europese landen werd cannabis in de Middeleeuwen vooral gebruikt voor het maken van touw, kleren en als windkering, hoewel sommigen ook op de hoogte waren van de psychoactieve eigenschappen.quote:Op maandag 17 oktober 2005 18:43 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Deden ze dat niet in het midden-oosten in de middeleeuwen? In Europa toch niet...
Ja hoor.quote:Op maandag 17 oktober 2005 19:22 schreef Mikkie het volgende:
Iemand trouwens nog interesse in de criteria voor echt alcoholisme?
quote:Op maandag 17 oktober 2005 14:17 schreef Apekoek het volgende:
90% van de studenten zijn dan dus zware drinkers waaronder ik.
het wachten is nog op de video : "Zuipen doe je zo"quote:
Een serieuze handleiding. Waarom staat er niet bij welk glas je het beste kunt nemen ?quote:Op maandag 17 oktober 2005 19:41 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Feiten:
Duurt 5-15 jaar voor een zware drinker om alcoholist te worden
Mannen hebben 4,5 keer zoveel kans om alcoholist te worden dan vrouwen
Een alcoholist is iemand die aan drie of meer van de volgende negen criteria voldoet:
- Ontwikkelde tolerantie (veel nodig hebben om het effect nog te kunnen voelen);
- Vaker en meer gebruiken dan je van plan bent;
- Last hebben van onthoudingsverschijnselen;
- Het gebruiken om onthoudingsverschijnselen te verminderen;
- Mislukte pogingen om het gebruik in de hand te houden;
- Veel tijd besteden aan gebruik of aan bijkomen van gebruik;
- Gebruiken ondanks dat je belangrijke dingen moet doen;
- Beperking van hobby's, activiteiten of zelfs werk;
- Voortdurend gebruiken, ondanks dat je weet dat het schade oplevert.
Bron: DSM-IV; Jellinek
Noot: Neem deze criteria serieus. Het zijn wetenschappelijke criteria die met de nodige voorzichtigheid gebruikt moeten worden. Voorbeeldje: een beperking van hobby's of activiteiten geldt niet in de zin van: ik heb een vrijdagavond doorgehaald dus ik presteerde op de zaterdagtraining wat minder, maar neem het serieus.
Ben nu zelf 39 jaar oud en inderdaad veel mensen die regelmatig dronken in hun puberteit die zijn later verslaafd geworden. Vooral die regelmaat is gevaarlijk. Met veel is het niet goed afgelopen, meestal manifesteert dit zich inderdaad na hun dertigste. Maar dan krijg je ook problemen, niet meer normaal. Denk dan aan partnermishandeling, vatbaarheid voor andere verslavingen (mn cocaine), persoonlijkheidsstoornissen (het worden halve psychopaten), verlammingen en zware orgaanschade. Heel veel leed door alcohol gezien de afgelopen jaren, het is toch wel een van de zwaarste en vernietigendste harddrugs die er is.quote:Op maandag 17 oktober 2005 19:20 schreef Mikkie het volgende:
Even voor de statistieken:
De normen van de overheid: maximaal 14 glazen per week voor vrouwen, maximaal 21 glazen per week voor mannen.
Definitie van een zware drinker in de psychopathologie: Regelmatig veel drinken: minstens 3 à 4 keer per week 5 of meer glazen nuttigen.
Bron: een wetenschappelijk college door een professor aan de universiteit. Ik neem aan dat hij het uit wetenschappelijke literatuur heeft, ik heb echter geen bronvermelding in zijn sheets kunnen vinden.
Zoals je kunt zien is de definitie van de psychopathologie wat ruimer, die hebben het meer over de regelmaat van het drinken, dat is gevaarlijker dan één keer per week aan avondje doorhalen, dat is -mijns inziens- ook meer indicatief voor een zware drinker dan enkel dat rigide aantal van 14 (of 21) glazen per week dat door de overheid gesteld wordt.
Waren dat niet twee glaasjes witte wijn?quote:Op maandag 17 oktober 2005 23:03 schreef Blazkowich het volgende:
Ik dacht dat ze altijd zeiden dat 2 drankjes per dag gezond en ontspannend waren, en nu ben je weer een zware drinker.
Gewoon negeren die handel en flink doorzuipen! Je drinkt pas teveel als je het uitkotst, luister naar je lichaam zeg ik altijd.
Dat zeiden ze ja, maar ik dacht dat zal ook wel voor bier geldenquote:Op maandag 17 oktober 2005 23:16 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Waren dat niet twee glaasjes witte wijn?
Ik dacht 1 glas rode wijn eigenlijk.quote:Op maandag 17 oktober 2005 23:16 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Waren dat niet twee glaasjes witte wijn?
gelukkig is er ook roosvicee multivitquote:Op woensdag 19 oktober 2005 21:11 schreef erodome het volgende:
Effecten
Een grotere inname werkt verdovend, het reactievermogen verminderd, het oordeelsvermogen wordt aangetast, met als gevolg onder andere zelfoverschatting. Voorts is er een emotionele ontremming (sentimentaliteit, krokodillentranen, agressie), Een alcoholist klaagt in de regel over moeheid, interesseverlies, prikkelbaarheid, driftbuien, slechte eetlust, misselijkheid, braken (vooral in de ochtend), maagklachten, slecht slapen, gejaagd, gespannen gevoel in de benen, loopstoornissen, impotentie.
1. Verstoring opname voedsel
Alcohol heeft een direct giftige werking op de wand van het maagdarmkanaal (waardoor gastritis of maagslijmvliesontsteking) met als gevolg verstoring opname van voedsel. Een symptoom hiervan is het braken met name in de ochtend.
2. Lever
Leververgroting (door vet en eiwit), tenslotte de ontwikkeling van levercirrose (vervetting) door afsterving, ontsteking en een direct effect van alcohol op de lever.
3. Hart en bloeddruk
Alcohol en de bijproducten (cobalt in bier) hebben een direct giftige werking op het hart. Naast deze giftige werking op het hart, is er ook vaak sprake van ritmestoornissen en een verhoogde bloeddruk.
4. Impotentie
Acht procent van de mannelijke alcoholisten krijgt impotentieklachten, de helft blijft impotent, ook nadat zij zijn gestopt met drinken.
5. Dempende werking op centraal zenuwstelsel
Bepaalde remmende systemen worden gedempt, waardoor ontremming.
* Ontremming van het denken
waardoor onder andere oordeels- en kritiekstoornissen, decorumverlies.
* Remming kleine hersenen
waardoor coördinatiestoornissen: slecht lopen, waggelen, evenwichtsstoornissen.
* Emotionele ontremming
hyperemotioneel, driftbuien, agressie.
* Motoriek
aantasting van de grove motoriek (niet over een rechte lijn kunnen lopen) en fijne motoriek (niet meer kunnen schrijven, dingen laten vallen) en de spraak (lallen).
6. Vitamine B1 (thiamine) tekort
Vitamine B1 wordt in de lever (met behulp van onder andere magnesium) omgezet tot een actieve stof (TPP). Een tekort aan thiamine bij alcoholisten kan ontstaan door: verminderde opname (slechte voeding, blokkade door alcohol in bloed en verandering darmwand door chronisch alcoholgebruik) en afname verwerking (afname omzetting in TPP door beschadiging van de lever en verminderde beschikbaarheid magnesium). Vitamine B1 tekort kan leiden tot de volgende acute aandoeningen:
* Ziekte van Wernicke
Gekenmerkt door verwardheid, ataxie (evenwichtsstoornissen), oogspierparesen (verlamming oogspiertjes), nystagmus (snel rukkende beweging van de oogbol), polyneuropathie (aandoening zenuwen in armen en benen) en vaak een verlaagde bloeddruk. 15 % sterft (ten gevolge van infecties (aan de luchtwegen) of aan de complicaties van levercirrose.
De oorzaak van de ziekte van Wernicke zijn fatale bloedingen in de middenhersenen.
* Ziekte van Korsakow
Geheugenverlies (niet in staat iets nieuws te leren door inprentingsstoornissen), desoriëntatie (met name plaats en tijd), en confabulaties (opvullen van leemtes in het geheugen met verzinsels) en karakterveranderingen.
* Ziekte van Sjosjin
Acuut falen van een, door thiaminegebrek, verzwakt hart, als plotseling een verhoogde inspanning wordt vereist.
7. Spieren
Krachtsverlies, slap gevoel in voornamelijk de benen (vaak door tekort aan kalium, met name bij excessieve bierdrinkers); pijnlijke, gezwollen, krampende spieren met krachtsverlies (na enorme inname alcohol).
8. Schadelijkheid bijproducten
Naast alcohol bevatten alcoholhoudende dranken talloze chemische verbindingen genaamd "congeners", waarvan sommige giftige eigenschappen hebben. Bijvoorbeeld tyramine in rode wijn kan een migraine-aanval uitlokken en metabisulfiet, in sommige wijnsoorten een astma-aanval. Naast deze congeners worden er ook andere alcoholen aangetroffen, zoals methanol.
Inderdaad ...quote:Op maandag 17 oktober 2005 23:03 schreef Blazkowich het volgende:
Ik dacht dat ze altijd zeiden dat 2 drankjes per dag gezond en ontspannend waren, en nu ben je weer een zware drinker.
Gewoon negeren die handel en flink doorzuipen! Je drinkt pas teveel als je het uitkotst, luister naar je lichaam zeg ik altijd.
tja je kan ook gewoon ff een topic van 5 dagen oud omhoog kickenquote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:09 schreef Dream2create het volgende:
[..]
Inderdaad ...dit soort berichtgeving is gewoonweg om ons te misleiden ...dus geniet van de drank maar met mate
![]()
Die problemen begin ik ook te krijgen. En ook als ik in de kroeg sta, en ik heb aardig wat, begint het bier me soms zo tegen te staanquote:Op maandag 17 oktober 2005 15:04 schreef harlingen het volgende:
ach, ik heb in mijn studententijd ook veel gezopen, 24 glazen dronk ik met gemak op een avond... maar nu ik de 30 gepasseerd ben krijg ik me daar toch katers van waardoor het gewoon niet meer lukt.
Een keer goed dronken worden zonder problemen zit er niet meer in... helaas helaas
Net gedaan. Ik ben in deel 2 gekomen. Ik ga ongeveer 2 keer per week uit dan drink ik 20 glazen bier per keer ongeveer. En doordeweeks drink ik ook wel eens nog een biertje. Dus ik kwam op gemiddeld 40+ per week uitquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 20:03 schreef erodome het volgende:
http://www.drinktest.nl/
Ik hoef deel 2 van de test niet te doen aangezien ik een keurig net meisje ben blijkbaar
Ben benieuwd of er mensen zijn die wel aan deel 2 toekomen, want dan zit je al in de overmatig drinken groep.
Lul niet. Niet iedereen houdt van het caféleven, drank etc. Het is niet logisch voor elke jongere om uit te gaan. Dan ben je geen zielepoot, vind het juist zonde als je zulke mensen zielepoten noemt. Want het slaat werkelijk nergens op.quote:Op maandag 17 oktober 2005 17:36 schreef Sjakie01 het volgende:
[..]
Het zijn eerder zielepoten die niet uitgaan, en geen drank drinken, die gebrek aan sociale vaardigheden en een eigen wil hebben.
Nee ik zie het als totaal onschuldig om 2 keer per week met stappen flink wat te zuipen. Dat doen zo ontzettend veel mensen ik sta absoluut niet bji de gevolgen stil. Als ik op stap ga, dan ga ik goed op stap zeg maar. Ik heb verder totaal geen problemen met alcohol gebruik en drink alleen als ik op stap ga. Doordeweeks drink ik meestal niet of soms met "mate" dus 1, 2 biertjes op een avond ofzo.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 21:11 schreef erodome het volgende:
Halfgedraaide...
Vraag aan jou(mag ieder ander die zoveel drinkt ook beantwoorden hoor), sta je weleens stil bij de gevolgen die jou drinkpatroon kan hebben?
Ikzelf gebruik weleens het een en ander aan drugs, heilig ben ik dus absoluut niet, maar ik heb er toch aardig wat tijd in zitten om de nadelen goed op een rij te krijgen en een beetje te weten hoe ik het kan doen en mezelf zo min mogelijk schade aan kan doen.
Doen alcohol gebruikers dat ook, staan ze erbij stil dat alcohol alles behalve onschuldig is en dat je later in je leven best weleens een fikse prijs om je oren kan krijgen van je eerdere gedrag?
Je hebt wel gelijk hoor. Maar ik drink liever in het weekend flink wat alcohol dan dat ik drugs gebruik. Maar dat is persoonlijk. Natuurlijk is veel zuipen niet goed. Maar tijdens je tiener en twintiger jaren hou je gewoon van lekker stappen. Dat hoort erbij vind ik vooral nu ik nog student ben. Over aantal jaar ga je vanzelf rustiger doen. Ik ging 5 jaar geleden ook veel vaker uit. Nu maximaal 1 of 2 keer per week. Soms een week niet. Paar jaar geleden ging ik minimaal 3 keer per week op stap. Gaat allemaal wat minder worden en zo ook het alcohol gebruik.quote:Op zondag 30 oktober 2005 20:32 schreef erodome het volgende:
Toch vind ik dat vreemd halfgedraaide, want elk weekend flink zuipen heeft gevolgen, hele beste kan dat zelf zijn...
Jij bent degene die nu antwoord, maar zo gaan de meeste mensen met alcohol om, zien het als iets totaal onschuldigs en daar zit wat mij betrefd heel veel gevaar in.
Als ik xtc neem weet ik dat ik het maar eens per 6 weken ongeveer mag doen in lichte mate om te verkomen dat ik mijn lichaam permanent beschadig, als ik wiet rook weet ik dat ik een beetje bij moet houden hoe ik verder in mijn vel zit en dat het me mijn longen kost enz enz enz.
Maar met alcohol denkt iedereen(veel mensen) ineens het kan geen kwaad, terwijl het juist voor jonge mensen wel veel kwaad kan, bv het brozer worden van botten waar je op oudere leeftijd erge spijt van gaat krijgen.
Ik vind het dus niet erg dat dit soort nieuwsberichten uitkomen, als het mensen maar na laat denken over wat ze doen, dat ze het op een zo verantwoordelijke manier doen als mogelijk.
Een keertje lekker doorzakken moet gewoon kunnen, het is niet goed voor je, maar dat is in de stad lopen ook niet met al die uitlaatgassen, maar ik zie mensen soms zover gaan in overtuiging dat het niets voorsteld, die serieus niet weten hoeveel schadelijke gevolgen het heeft, dat vind ik zonde.
Ja maar dan moet bijna elke student daar last van hebben. Valt allemaal reuze mee als je op stap gaat dan drink je nou eenmaal.quote:Op maandag 31 oktober 2005 12:49 schreef erodome het volgende:
En van botontkalking en van leverbeschadigingen en van hersenbeschadigingen enz enz enz enz...
Het is zoveel meer dan even kotsen en een kater de volgende dag, daar staan mensen niet bij stil, dat 5 jaar lang elk weekend goed zuipen serieuse, permanente schade oplevert.
Wat zeg ik, dat een jaar doen geeft al een schade waar je u tegen zegt...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |