geld dus...tegoedbon mag na mijn weten ook niet.quote:...geld dan wel een tegoed bon terug te geven....
Gewoon alles op video opnemen wat je koopt, statief voor de kassa zetten, en dan later met je laptop + film er op komen laten zien dat je het echt gekocht hebtquote:Bon/garantiebewijs kwijt; wat dan?
Een winkel mag niet eisen dat je alleen met de bon of het garantiebewijs bij hen terecht kunt. Een garantiebewijs en een bon zijn bewijsmiddelen. Binnen het recht mag je op meerdere manieren bewijzen dat je het product gekocht hebt bij de desbetreffende winkel. Als je bijvoorbeeld met iemand samen in een winkel bent geweest, mag je diegene ook oproepen als getuige om te bewijzen dat je in die winkel gekocht hebt. Je moet dus kunnen bewijzen dat je bij die winkel gekocht hebt, hoe je dat doet, is aan jezelf.
Als je een artikel wilt uitproberen,m.a.w. wilt uittesten,omdat die mogelijkheid niet wordt geboden in de zaak,quote:Op zondag 16 oktober 2005 om 20:59 uur schreef 'mozzy' het volgende:[i]
Strikt gezien volgens de wetgeving:..
dat werd niet gevraagd dus lees eerst goed door wat ik schrijf
niet iedereen heeft Usenetquote:Op zondag 16 oktober 2005 21:07 schreef RemcoDelft het volgende:
Om op de vraag van TS terug te komen:
-Je koopt een game.
-Je pakt hem NIET uit.
-Je kruipt op internet en download dezelfde game (dat mag, want je hebt het ding tenslotte net gekocht, en je mag een backup maken).
-Die download test je uit.
-Bevalt-ie, dan pak je je gekochte game uit.
-Bevalt-ie niet, dan delete je je download, en breng je de game terug naar de winkel
Ja en neen. Je hebt idd recht op een deugdelijk artikel en je hebt het recht je daarvan vooraf te vergewissen bij twijfel.quote:Op zondag 16 oktober 2005 om 21:26 uur schreef 'frederik' het volgende:
Je hebt geen recht om een ondeugdelijk artikel te retouneren (in de vorm van hier heb je het ding, en stop de aankoopkosten maar in mijn hand), je hebt het recht om een wel werkend artikel te krijgen. Dit is dan ook een garantie (of levering niet conform de koopovereenkomst) geval, en geen ruiling
Ik hoor inderdaad vaker dat de mediamarkt ook wanneer ze wel verplichtingen hebben niet echt de betrouwbaarsten zijn, bij zo'n actie als die van jou zou je gaan denken aan aangifte wegens vernieling danwel oplichting. Alleen het bewijsprobleem he?quote:Op zondag 16 oktober 2005 22:05 schreef Sakura het volgende:
Ach, het is per wet ook verboden dat als je een gsm ter reparatie aanbied, dat de winkel er dan eerst een plens water overheen gooit en je dan een 6 weken later een brief stuurt dat jouw gsm niet onder garantie valt omdat die water schade heeft.
En dat doen ze dus bij de mediamarkt wel, en is helaas mijn eigen ervaring (en tevens de laatste keer dat ik ooit nog wat koop bij die achterlijke klote tering oplichters.)
quote:Op zondag 16 oktober 2005 om 22:15 uur schreef frederik het volgende:
ik ben het volledig met je eens, tot je begint over het leuke spel.
Je hebt als koper een onderzoeksplicht, laat je die willens en wetens na, dan kun je je niet meer beroepen op iets wat tevoorschijn komt indien je die onderzoeksplicht naar behoren hebt uitgevoerd (testen + kopen in een winkel waar wel de mogelijkheid tot testen is, het spel bij vrienden reeds gespeeld hebben ed).
quote:
Een CD-rom van een bepaalt merk waarvan je vooraf kenbaar maakt dat je een zus en zo systeem thuishebt en de verkoper ondanks dat je toch deze aanbeveelt valt er ook onder omdat jij vantevoren aangeeft wat je verwachtingen zijn en dus de tegenpartij hiervan op de hoogte is.
Tsja, en die electronica achtergrond heb ik zeer ruimschoots. Ik weet dus ook waterschade bij wijze van spreken op 10 meter afstand te herkennen. Maar ik weet door mijn electronica achtergrond dus ook hoe makkelijk het is om waterschade te creeren als je 6 weken de tijd hebt (en dat heeft het dus werkelijk geduurd, 6 weken voordat ik bericht van ze kreeg)quote:Op zondag 16 oktober 2005 22:22 schreef frederik het volgende:
[..]
Ik hoor inderdaad vaker dat de mediamarkt ook wanneer ze wel verplichtingen hebben niet echt de betrouwbaarsten zijn, bij zo'n actie als die van jou zou je gaan denken aan aangifte wegens vernieling danwel oplichting. Alleen het bewijsprobleem he?
Dat er water inzit is dan wel duidelijk, dat het er niet inzat toen jij het bracht is iets minder duidelijk, en daar zullen ze op gokken (en al weet jij met je electro achtergrond duideliijk dat bepaalde roestsporen van zeer kort geleden zijn, toon een rechter maar eens aan dat dat water er echt nog maar een week of wat in zit)
Maar daarmee hoeven andere regels nog niet tegen de wet te zijn natuurlijk
Zo is het en niet anders.quote:Op zondag 16 oktober 2005 20:59 schreef mozzy het volgende:
Strikt gezien volgens de wetgeving:
Wettelijk geldt "koop is koop" en heb je geen recht op geld terug. De winkel is niet eens verplicht je het artikel te laten ruilen! Veel winkels hebben een eigen (vrijwillige) regeling voor ruilen. Als dat op een bordje staat of op de kassabon, is dat voor beide partijen bindend.
Het is anders als je iets hebt gekocht wat niet in orde is. Als de winkel je geen deugdelijk exemplaar van het artikel kan leveren, heb je recht op geld terug. Dan hoef je geen genoegen te nemen met een tegoedbon.
Zelfs met dicht laten zitten kun je al sjoemelen, denk maar van het opnieuw sealen van dingen. Maar ik denk ook dat het probleem de cd-key is. Hier hoor ik TS niet over. Sommige games zoals World of Warcraft, Half-Life 2 en nog veel meer kun je alleen met een geldige cd-key spelen. De key kan 1x gebruikt worden om een account te maken en hem aan je naam te koppelen. Daarna is de key waardeloos. Terugbrengen van de game houdt dan in dat de nieuwe koper het spel niet kan spelen. Het spel is dan redelijk waardeloos geworden.quote:Op zondag 16 oktober 2005 23:35 schreef Rapaille het volgende:
Ligt het nu aan mij? Ik zie niet echt iets heel raars..
Koop je het spel dan heb je 1 dag om het te testen. Dit om te voorkomen dat mensen 14 dagen een spel hebben (ipv het te huren) en het daarna terugbrengen en geld krijgen. Nu weet je dat mensen het moeten ruilen en een nieuw spel moeten uitzoeken (waardoor je dus niet onbeperkt kan ruilen voor geld en weer dezelfde truuc uithalen). Ze hebben je geld dus gewoon binnen en kunnen natuurlijk op een bepaald moment het ruilen weigeren..
Laat je het dicht zitten (bijvoorbeeld een cadeautje) dan kan het wel want dan heeft de volgende koper gewoon een goed product en doe jij het niet om te profiteren
Juist, en daarom vind ik het terecht dat je games niet kan ruilen!quote:Op maandag 17 oktober 2005 11:27 schreef Adagio het volgende:
[..]
Zelfs met dicht laten zitten kun je al sjoemelen, denk maar van het opnieuw sealen van dingen. Maar ik denk ook dat het probleem de cd-key is. Hier hoor ik TS niet over. Sommige games zoals World of Warcraft, Half-Life 2 en nog veel meer kun je alleen met een geldige cd-key spelen. De key kan 1x gebruikt worden om een account te maken en hem aan je naam te koppelen. Daarna is de key waardeloos. Terugbrengen van de game houdt dan in dat de nieuwe koper het spel niet kan spelen. Het spel is dan redelijk waardeloos geworden.
Dan moet het spel dus wel defect zijnquote:Op maandag 17 oktober 2005 11:53 schreef petre86 het volgende:
binnen een half jaar moet de verkoper aantonen dat het de schuld is van de koper dat het teruggebrachtte ding defect is geraakt ( europeese regelgeving ), na dat halve jaar is de bewijslas omgedraait.
als je dus naar de mediamarkt terug gaat binnen een half jaar na aankoop kunnen ze je eigenlijk niks maken.
uhuhquote:Op maandag 17 oktober 2005 11:56 schreef blrrrt het volgende:
[..]
Dan moet het spel dus wel defect zijn![]()
idd, of je haalt een game, test m uit, brengt m dezelfde dag terug, ruilt m voor een nieuwe... die je ongeopend laat en een week later vang je je cash terug.quote:Op zondag 16 oktober 2005 21:07 schreef RemcoDelft het volgende:
Om op de vraag van TS terug te komen:
-Je koopt een game.
-Je pakt hem NIET uit.
-Je kruipt op internet en download dezelfde game (dat mag, want je hebt het ding tenslotte net gekocht, en je mag een backup maken).
-Die download test je uit.
-Bevalt-ie, dan pak je je gekochte game uit.
-Bevalt-ie niet, dan delete je je download, en breng je de game terug naar de winkel
Lul nou niet zo slap en luister eerst goed waar het hier omgaat alvorens je een one-liner produceert..quote:Op maandag 17 oktober 2005 om 11:13 uur schreef 'blrrrt' het volgende:
Zo is het en niet anders.
Het kunnen ruilen van een artikel is service van de winkel en niet een recht
Misschien had ik iets meer aandacht aan mijn post moeten schenken.quote:Op maandag 17 oktober 2005 13:23 schreef i-spy24 het volgende:
[..]
Lul nou niet zo slap en luister eerst goed waar het hier omgaat alvorens je een one-liner produceert..
Het betreft een game. Een game waarin je geintresseerd bent.
Een game die je alvorens je het koopt wilt uitproberen om te kijken of het bevalt en of het werkt.
Beiden kan niet voor redenen die al eerder zijn aangegeven. Er staat een huisregel die aangeeft dat: Artikel kopen kan,mits gesloten is ruiling mogelijk en geld terug e.d. ook. mits geopend geen geld e.d. terug.
De wet zegt:
wanneer een artikel niet deugdelijk is dan heb je het recht deze te retourneren e.d.
vraag:
Hoe kun je nu een game uittesten dat hij goed/deugdelijk is als:
- men je daarin belemmert(dus geen mogelijkheid biedt= terplekke even demonstreren)
- je het thuis gekomen wel moet openen omdat er geen andere mogelijkheid is,maar als je
dat doet, je tevens je mogelijkheid tot geld retournering verspeelt.
Suggestie dan download je maar etc...is stupide omdat niemand zoiets redelijkerwijs mag verwachten van jou als klant. Jij ziet iets in een winkel dan moet een winkel maar zorgen dat het die faciliteiten heeft.
LEZEN NOOB!
Je haalt verschillende zaken door elkaar:quote:Op maandag 17 oktober 2005 13:23 schreef i-spy24 het volgende:
Een game die je alvorens je het koopt wilt uitproberen om te kijken of het bevalt en of het werkt.
De wet zegt:
wanneer een artikel niet deugdelijk is dan heb je het recht deze te retourneren e.d.
vraag:
Hoe kun je nu een game uittesten dat hij goed/deugdelijk is als:
Deugdelijk is iets compleet anders dan leuk!!quote:Op maandag 17 oktober 2005 16:37 schreef i-spy24 het volgende:
je beantwoordt de vraag niet. Hoe kun je weten of het spel deugdelijk is als je het thuis moet openmaken.en dus zo je kans op geld terug verspeelt. Tevens test je gelijk uit of het een leuk spel is wat je tevens van een game mag verwachten voordat je het koopt.
Iedereen draait maar rondjes zonder nu eens direct een antwoordt te geven op deze vraag.
Bij een game moet je wel de verzegeling verbreken om te zien of het deugdelijk is!
Moeilijk he goed lezen mensen... Ik hoor graag andere meningen maar dan wel die danwel direct een antwoordt op de vraag geven en niet allerlei randzaken erbij halen danwel de wetboek regeltjes herhalen met een andere inval(dat kan ik zelf ook wel)
@ ' Sjeen':
Wat zou jij doen als je alleen maar ontwijkende antwoorden krijgt op een simpele vraag.
op een bepaalt moment denk je: " Benik nou zo dom of..."![]()
Punt 1: Jij hebt het over een vraag maar ik zie nergens in je verhaal een vraagteken.quote:Op maandag 17 oktober 2005 16:37 schreef i-spy24 het volgende:
je beantwoordt de vraag niet. Hoe kun je weten of het spel deugdelijk is als je het thuis moet openmaken.en dus zo je kans op geld terug verspeelt. Tevens test je gelijk uit of het een leuk spel is wat je tevens van een game mag verwachten voordat je het koopt.
Iedereen draait maar rondjes zonder nu eens direct een antwoordt te geven op deze vraag.
Bij een game moet je wel de verzegeling verbreken om te zien of het deugdelijk is!
Moeilijk he goed lezen mensen... Ik hoor graag andere meningen maar dan wel die danwel direct een antwoordt op de vraag geven en niet allerlei randzaken erbij halen danwel de wetboek regeltjes herhalen met een andere inval(dat kan ik zelf ook wel)
@ ' Sjeen':
Wat zou jij doen als je alleen maar ontwijkende antwoorden krijgt op een simpele vraag.
op een bepaalt moment denk je: " Benik nou zo dom of..."![]()
Om te weten of ie deugdelijk is, moet je 'm whatever where openmaken. Geld terug is geen eis die je kunt stellen, wel een deugdelijk exemplaar. Je hebt een koop gesloten, punt.quote:Op maandag 17 oktober 2005 16:37 schreef i-spy24 het volgende:
je beantwoordt de vraag niet. Hoe kun je weten of het spel deugdelijk is als je het thuis moet openmaken.en dus zo je kans op geld terug verspeelt.
En op dit punt blijf je idd zeuren: Leuk is subjectief, jij hebt niet het recht de game eerst te spelen en dan pas te beslissen of je 'm al dan niet koopt. Ook niet bij een game! Punt.quote:Tevens test je gelijk uit of het een leuk spel is wat je tevens van een game mag verwachten voordat je het koopt.
Zo, ga nu maar eerst eens de wet erop nalezen en je excuses aanbieden. Daarna praat ik pas met je verder.quote:Pardon?..Geld terug is een wettelijke recht/eis suffert! Jezus... jij verdiept je je ook nergens in he!
Dat is nou al tig keer langsgekomen dat dat een recht is! (geld terug eisen)
Gast, je zit gewoon uit je nek te lullen, er is nu geloof ik al 10 keer gezegd wat je recht als consument is en dat MM daar nog extra service bovenop geeft. Zet jezelf toch niet zo voor lul.quote:Op maandag 17 oktober 2005 17:31 schreef i-spy24 het volgende:
Je onderbouwt je feiten helemaal niet en je roept maar wat. Laat maar zien middels dieplinks waar je dan deze wijsheid op baseert.
Media Markts zogenaamde service is al geregeld va het consumentenrecht en voegt niks toe dan alleen lood om oud ijzer.
Dus..waar zijn je bewijzen want die wil ik nu weleens zien.
quote:Op maandag 17 oktober 2005 om 17:34 uur schreef 'gelly' het volgende:
Gast, je zit gewoon uit je nek te lullen, er is nu geloof ik al 10 keer gezegd wat je recht als consument is en dat MM daar nog extra service bovenop geeft. Zet jezelf toch niet zo voor lul.
Dan kun je nog op een nette manier reageren, zonder meteen te gaan beledigen...quote:Op maandag 17 oktober 2005 16:37 schreef i-spy24 het volgende:
-knip-
@ ' Sjeen':
Wat zou jij doen als je alleen maar ontwijkende antwoorden krijgt op een simpele vraag.
op een bepaald moment denk je: " Ben ik nou zo dom of..."![]()
Testen doe je maar thuis.quote:Op maandag 17 oktober 2005 17:18 schreef i-spy24 het volgende:
FEIT:
Media Markt biedt geen ruimte om te checken als consument of je vooraf een goed werkend product krijgt.(m.a.w. je kan het spel niet spelen want dat is de enige manier om het te testen of het wel goed werkt)
FEIT:
Media Markt's Huisregel is inmiddels aan een onderzoek onderworpen.
ik ben een een-oog Koning in......![]()
Als ik moeite doe zaken zo helder en duidelijk mogelijk uit te leggen,dat zelfs een paar keer herhaal met nog meer voorbeelden en duidelijkheid en dan nog randdebielen zie die alleen maar met one-liners komen die kant noch wal raken,of een reactie geven die alleen maar een herhaling is van hetgeen al eerder is gezegd maar dan met iets andere woorden,dan word ik idd wat geirriteerd en krijgt men een knauw vanwege dit soort stompzinnige reacties. En dat heeft niks te maken met mijn tolerantiegrens maar met hun idioterie niet iets zinnigs eraan toe tevoegen.quote:Op maandag 17 oktober 2005 om 18:10 uur schreef 'Sjeen' het volgende:
Dan kun je nog op een nette manier reageren, zonder meteen te gaan beledigen...
quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 00:17 schreef i-spy24 het volgende:
Als ik moeite doe zaken zo helder en duidelijk mogelijk uit te leggen,dat zelfs een paar keer herhaal met nog meer voorbeelden en duidelijkheid en dan nog randdebielen zie die alleen maar met one-liners komen die kant noch wal raken,of een reactie geven die alleen maar een herhaling is van hetgeen al eerder is gezegd maar dan met iets andere woorden,dan word ik idd wat geirriteerd en krijgt men een knauw vanwege dit soort stompzinnige reacties. En dat heeft niks te maken met mijn tolerantiegrens maar met hun idioterie niet iets zinnigs eraan toe tevoegen.
Ja, graag zo helder en duidelijk mogelijk, bij voorkeur even wat deeplinks.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 10:01 schreef blrrrt het volgende:
@i-spy: Wil je even de wetsartikelen noemen dan waarop jij je baseert...
Dat is domweg niet waar. Geld terug betekent ontbinding van de koopovereenkomst. Art 6>265 bepaalt dat iedere tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst in beginsel tot ontbinding van de overeenkomst leidt, maar dat, indien nakoming niet onmogelijk is, ontbinding pas aan de orde is indien de nietnakomende wederpartij in verzuim is. Dat betekent in concreto dat voor ontbinding MM eerst in de gelegenheid gesteld moet worden de geleverde (en kennelijk gebrekkige) zaak te vervangen voor een deugdelijke zaak. Doet MM dat, dan is er geen grond voor ontbinding en evenmin grond voor geld terug. Aldus de wet.quote:Op maandag 17 oktober 2005 17:18 schreef i-spy24 het volgende:
@ 'blrrrt' :
Pardon?..Geld terug is een wettelijke recht/eis/
Ook dat recht biedt de wet niet. Anders zouden boekverkopers samenvattingen van door hun aangeboden boeken moeten aanbieden. Het is aan de koper om te bepalen of hij de zaak wil kopen ja of nee. Het is niet aan de verkoper om actief bij te dragen aan de wilsvorming van de koper. De koper zal zich dus recensies in vak- en hobbybladen moeten verdiepen bijvoorbeeld. Juist met boeken, CD's en spellen is het mogelijk dat het boek, de CD of het spel, ondanks deugdelijkheid, tegenvalt. Dat komt voor. Dat verschaft uiteraard geen grond voor ontbinding. Een dergelijk risico rust vanzelfsprekend bij koper.quote:FYI: je hebt het recht als consument om je voordat je een koop doet zelfstandig te vergewissen of die koop je wel bevalt. In het geval van een game is het heel normaal,herhaal normaal , dat je dus middels een testje doet.
Ik pik even dit ene regeltje eruit, maar ik heb de rest ook gelezen.quote:Op maandag 17 oktober 2005 13:23 schreef i-spy24 het volgende:
...
De wet zegt:
wanneer een artikel niet deugdelijk is dan heb je het recht deze te retourneren e.d.
vraag:
"One-liner die kant noch wal raakt". Dat vindt TS dus, niet ik.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 12:13 schreef blrrrt het volgende:
Ik denk dat het onderhand toch wel moet gaan dagen bij i-spy24 dat hij fout zit met zijn redenatie.
quote:Op woensdag 5 oktober 2005 01:09 schreef k_man het volgende:
[..]
Jij komt zeker niet zo vaak in WGR. Hier is een vraag van een TS slechts een aanleiding voor diepgravende haarkloverij tussen juridische nerds. Dat de TS er in de regel na de derde post al niks meer van snapt door al het jargon doet in het geheel niet terzake.![]()
helaas is er niet van elke game of voor op elke console een demo. heel simpel. bovendien is niet iedereen in staat om te downloaden.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 13:22 schreef Metro2005 het volgende:
Je koopt 'een' spel. je krijgt zelfs de mogelijkheid deze uit te proberen en als het niet bevalt mag je hem terug brengen en ruilen voor een ander spel. Lijkt me een hele mooie regeling toch?
Als het spel nog in de verpakking zit mag je hem zelfs helemaal terugbrengen (anders kopieer je hem misschien)
Je gaat toch ook geen tv kopen, helemaal uit het plastic halen, plastic weggooien, doos beschadigen en dan weer terugbrengen en je geld terug eisen?
De klant wordt ook geacht zelf wat onderzoek te doen naar de dingen die hij aanschaft.
En mocht je een impulsaankoop doen waar je later spijt van krijgt dan breng je het artikel terug ZOALS je het gekocht hebt. Dus in de doos, in plastic en in ongeschonden staat.
In het geval van games kun je gewoon een Demo downloaden van de website van de makers en kun je zien of je het spel leuk genoeg vindt om te kopen.
quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 12:04 schreef Furia het volgende:
Ik krijg bij de MM in Groningen altijd probleemloos mijn geld terug. Heb nog nooit meer hoeven zeggen als "bevalt niet" of "stuk"...
't Is dat TS in Amstelveen woont, anders zou ik zeggen: koop/test/ruil dan bij MM in Groningen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 16:58 schreef Apekoek het volgende:
In de media markt in groningen heb ik mijn PSP game gewoon 2 weken na aanschaf voor een ander kunnen omruilen (en heb het spel dus gewoon gebruikt, maar was er al zat van).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |