abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31495488

Soms kom je weleens een 'Huisregel' tegen van een winkel zoals de Mediamarkt
die onlogisch in elkaar zit en toch houdt men eraan vast of vol dat het gewoon legitiem is

Waar gaat het om:

Een winkel zegt dat je een gekocht goed/artikel/game dat niet uitgetest kan worden
mee naar huis mag nemen om uit te proberen en wanneer deze niet bevalt mag
retourneren binnen een bepaalde tijd. Echter wanneer je de verpakking hebt verbroken neemt men het
goed/artikel/game niet terug dan wel geeft men er geen geld voor terug.
De vraag komt dan op: Hoe moet je dan een goed/artikel/game uittesten?
Alleen door te kijken van de buitenkant? Dat is geen uittesten maar gewoon oppervlakkig bekijken.
Op die vraag weet de Mediamarkt geen raad en houdt vol aan haar huisregel legitiem blijft.
Echter in dit geval is het onredelijk en tegenstrijdig met de Wet.
En aangezien daarin is bepaalt dat wanneer een gekocht goed/artikel niet deugdelijk is
of zelfs niet aan de verwachtingen voldoet van de kopende partij, de wederparty verplicht
is bij retournering,geld dan wel een tegoed bon terug te geven maar dan alleen de keuze hierin
bij de koper(retourder) ligt en niet bij de winkel die maar al te graag het laat voorkomen alsof het een
gunst is dat men dit verleent terwijl het een recht is.

Meer mensen met soortgelijke ervaringen?

[ Bericht 3% gewijzigd door i-spy24 op 16-10-2005 20:56:24 ]
  zondag 16 oktober 2005 @ 20:45:26 #2
75914 BesjeCom
http://www.moviexp.nl
pi_31495601
quote:
...geld dan wel een tegoed bon terug te geven....
geld dus...tegoedbon mag na mijn weten ook niet.
pi_31495689
Een vriend van me had een tijd geleden een mp3jukebox daar gekocht. Deze ging verrot en in de eerste instantie wilden ze geen geld terug geven en alleen een tegoedbon. Het product zelf kon ook niet vervangen worden omdat het niet meer werd geleverd en gelijkwaardige producten waren er op dat moment niet. Toen hebben we daar bij de mediamarkt gewoon een hele tijd door staan zeiken en is het ons gelukt het geld terug te krijgen.
Tot zover mijn ervaringen
pi_31495899
Ze zullen het liefste aansturen op een tegoedbon hoor, dan hebben ze tenminste nog geld binnen.
Maar volgens mij zijn we wel verplicht om geld terug te geven
  zondag 16 oktober 2005 @ 20:58:06 #5
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_31495901
mjah had eens een casecovers gekocht voor me pda van die screen protectors. Maar had al zoiets van, dit gaat niet passen, dus na aankoop maar gelijk geprobeert. Bleek niet te passen, ik ga terug, en na een hoop zeiken me geld terug
pi_31495944
Strikt gezien volgens de wetgeving:

Wettelijk geldt "koop is koop" en heb je geen recht op geld terug. De winkel is niet eens verplicht je het artikel te laten ruilen! Veel winkels hebben een eigen (vrijwillige) regeling voor ruilen. Als dat op een bordje staat of op de kassabon, is dat voor beide partijen bindend.

Het is anders als je iets hebt gekocht wat niet in orde is. Als de winkel je geen deugdelijk exemplaar van het artikel kan leveren, heb je recht op geld terug. Dan hoef je geen genoegen te nemen met een tegoedbon.
Toeval bestaat niet...
pi_31495999
Zelfde gezeik gehad met m'n PSC 2410. Eerst zat er geen kabel bij en had ik een Franse versie, daarna had ik een kapotte en daarna hadden ze geen nieuwe Eerst nog helemaal naarAlexander gereden, hadden ze m ook niet. Na lang zeiken eindelijk geld terug gehad en bij Dixons dezelfde gekocht en nog korting gekregen ook en die werkt nog steeds naar behoren
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
  zondag 16 oktober 2005 @ 21:07:53 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_31496128
Om op de vraag van TS terug te komen:
-Je koopt een game.
-Je pakt hem NIET uit.
-Je kruipt op internet en download dezelfde game (dat mag, want je hebt het ding tenslotte net gekocht, en je mag een backup maken).
-Die download test je uit.
-Bevalt-ie, dan pak je je gekochte game uit.
-Bevalt-ie niet, dan delete je je download, en breng je de game terug naar de winkel
censuur :O
  zondag 16 oktober 2005 @ 21:11:57 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_31496213
Dit is ook een hele leuke:
quote:
Bon/garantiebewijs kwijt; wat dan?
Een winkel mag niet eisen dat je alleen met de bon of het garantiebewijs bij hen terecht kunt. Een garantiebewijs en een bon zijn bewijsmiddelen. Binnen het recht mag je op meerdere manieren bewijzen dat je het product gekocht hebt bij de desbetreffende winkel. Als je bijvoorbeeld met iemand samen in een winkel bent geweest, mag je diegene ook oproepen als getuige om te bewijzen dat je in die winkel gekocht hebt. Je moet dus kunnen bewijzen dat je bij die winkel gekocht hebt, hoe je dat doet, is aan jezelf.
Gewoon alles op video opnemen wat je koopt, statief voor de kassa zetten, en dan later met je laptop + film er op komen laten zien dat je het echt gekocht hebt
censuur :O
pi_31496373
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 om 20:59 uur schreef 'mozzy' het volgende:[i]

..
dat werd niet gevraagd dus lees eerst goed door wat ik schrijf
Als je een artikel wilt uitproberen,m.a.w. wilt uittesten,omdat die mogelijkheid niet wordt geboden in de zaak,
terwijl het een normaal iets dat games worden uitgetest alvorens met het koopt (netzo als dat met TV's e.d. het geval is) en je dus als enige alternatief het mee naar huis moet nemen om uit te testen,dan is het gezien feiten en omstandigheden niet onredelijk dat je dan bij retournering gewoon je geld in het ergste geval terugkrijgt.

Dat is waar het omdraait en daar heeft de algemene regel niks van doen.
Daarnaast heb je een recht om een niet ondeugdelijk artikel te retourneren alleen hoe kun je dat dan met een game doen? Je moet het wel openmaken om te kijken of het deugdelijk is. Dat is waar het omdraait! Dus de huisregel is niet alleen onlogisch maar ook tegenstrijdig en onrechtmatig!

@ 'RemcoDelft':

Onzin suggestie, want wat dan als het een console-game is?
Daarbij mag je niet aan de koper de eis stellen
dat die ff zelf moeite gaat doen om het de winkel zo makkelijk mogelijk te maken en dus via andere wegen
maar het spel moet zien uit te testen om vervolgens daar het gewoon te kunnen kopen.
Je koopt het in een winkel en die moet zorgdragen dat het de klant zo geriefelijk mogelijk wordt gemaakt
m.b.t zijn aankoop.
Een winkel is afhankelijk van klanten= inkomsten= voortbestaan en niet andersom...

[ Bericht 9% gewijzigd door i-spy24 op 16-10-2005 21:27:12 ]
pi_31496479
Remco, is die quote niet iets beperkt?
Zonder bon hou je inderdaad je wettelijke rechten (oa een product die een verwachte levensduur heeft), echter aanvullende garantievoorwaarden (aan huis, nieuwwaarde regelingen) mogen best als voorwaarde hebben dat je je bon kunt tonen bij mijn weten
pi_31496549
Je hebt geen recht om een ondeugdelijk artikel te retouneren (in de vorm van hier heb je het ding, en stop de aankoopkosten maar in mijn hand), je hebt het recht om een wel werkend artikel te krijgen. Dit is dan ook een garantie (of levering niet conform de koopovereenkomst) geval, en geen ruiling
  zondag 16 oktober 2005 @ 21:26:59 #13
48858 Kabuto_Raiger
remember 2011-03-11
pi_31496567
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 21:07 schreef RemcoDelft het volgende:
-Je koopt een game.
-Je pakt hem NIET uit.
-Je kruipt op internet en download dezelfde game (dat mag, want je hebt het ding tenslotte net gekocht, en je mag een backup maken).
-Bevalt-ie niet, dan delete je je download, en breng je de game terug naar de winkel
niet iedereen heeft Usenet

pi_31496635
Ik snap alleen niet dat men voor de goedkoopte naar een Mediamarkt gaat, en dan wel de service wil hebben die een duurdere zaak levert.
Indien je niet weet hoe een spel werkt waarom ga je dan niet naar een zaak waar ze die dingen hebben liggen om uit te testen. Mediamarkt is dan juist een mooie zaak voor degenen die dat spel al bij vriendjes hebben gespeeld en daardoor weten dat het een spel geschikt voor hen is, die hebben genoeg aan een hele rij spellen die ze bij wijze van spreken geblinddoekt mee kunnen nemen
pi_31496748
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 om 21:26 uur schreef 'frederik' het volgende:
Je hebt geen recht om een ondeugdelijk artikel te retouneren (in de vorm van hier heb je het ding, en stop de aankoopkosten maar in mijn hand), je hebt het recht om een wel werkend artikel te krijgen. Dit is dan ook een garantie (of levering niet conform de koopovereenkomst) geval, en geen ruiling
Ja en neen. Je hebt idd recht op een deugdelijk artikel en je hebt het recht je daarvan vooraf te vergewissen bij twijfel.
Het kan niet zo zijn dat je maar op de blauwe ogen van de verkoper met zijn verkooppraat af mag gaan.
Dat is een hele onredelijk eis aangezien het consumentenrecht boven huiselijke regels staan van de zaak.

Sterker nog :

Indien een 'Huisregel' te nadele van de consument is danwel in strijd is met de daarvoor wettelijke bepaling dan is deze onwettig en voor de klant niet meer terzaken doende en mag je er eenzijdig vanaf wijken danwel een koopovereenkomst nietig verklaren.
pi_31496874
Klopt i-spy2, alleen wat is ondeugdelijk?
een CD met een barst? Een Windows versie, terwijl je duidelijk hebt aangegeven dat je linux draait? Een blauwe rok, die toch niet bij je groene trui past die je natuurlijk thuis had liggen en waar je het niet over gehad hebt? Een spel die precies doet wat het moet doen, alleen wat jij toch achteraf niet een leuk spel vindt?

Sterker nog, in de wet koop op afstand is de wetgever ervan uitgegaan dat de klant daar niet kan testen, en dus thuis zijn producten mag uitproberen of ze wel naar zijn smaak zijn.
Er zijn in de wet koop op afstand echter een paar uitzonderingen waarin dit niet mag, en laat software net 1 van die uitzonderingen zijn!
Dan zou het wel heel onlogisch zijn dat een mediamarkt die niet eens onder de koop op afstand valt wel die thuistesten moet toestaan, waar een internetbedrijf dat niet hoeft toe te staan voor spellen
pi_31497339
Ondeugdelijk is wanneer een goed niet die kwaliteit heeft die je mag verwachten. Winkels willen vaak de consument daarmee beduvelen en allerlei garanties aansmeren via koop-garanties terwijl die bij wet al zijn vastgelegd.
Een CD-rom die een barst vertoont als je hem thuis openmaakt is zoiets. Een CD-rom van een bepaalt merk waarvan je vooraf kenbaar maakt dat je een zus en zo systeem thuishebt en de verkoper ondanks dat je toch deze aanbeveelt valt er ook onder omdat jij vantevoren aangeeft
wat je verwachtingen zijn en dus de tegenpartij hiervan op de hoogte is.
Dus als jij aangeeft dat je Linux draait en de verkoper adviseert je een windows-game is de fout van de winkel.

Het is anders als jij niks vantevoren aangeeft. Dus je hebt een blauwe trui nodig maar thuisgekomen past die toch niet bij die rode broek,eigen schuld dikke bult. Een spel dat niet leuk is terwijl je WEL de mogelijkheid hebt deze in betreffende winkel uit te proberen dan is het ook eigen schuld dikke bult.

En verkoop op afstand heeft hier helemaal niets mee te maken want dat gaat alleen over aankopen via het internet of overzee.
pi_31497452
Ach, het is per wet ook verboden dat als je een gsm ter reparatie aanbied, dat de winkel er dan eerst een plens water overheen gooit en je dan een 6 weken later een brief stuurt dat jouw gsm niet onder garantie valt omdat die water schade heeft.
En dat doen ze dus bij de mediamarkt wel, en is helaas mijn eigen ervaring (en tevens de laatste keer dat ik ooit nog wat koop bij die achterlijke klote tering oplichters.)
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_31497709
ik ben het volledig met je eens, tot je begint over het leuke spel.
Je hebt als koper een onderzoeksplicht, laat je die willens en wetens na, dan kun je je niet meer beroepen op iets wat tevoorschijn komt indien je die onderzoeksplicht naar behoren hebt uitgevoerd (testen + kopen in een winkel waar wel de mogelijkheid tot testen is, het spel bij vrienden reeds gespeeld hebben ed).

Ik haalde de koop op afstand alleen maar aan omdat de wetgever daar ervan uitgaat dat je niet vantevoren kunt kijken of iets wel of niet leuk is, danwel leuk staat, dat je de onderzoeksplicht op dat gebied dus niet voor aanschaf zou kunnen uitvoeren . Maar ook daar hebben ze software uitgesloten van de mogelijkheden om retour te sturen omdat het na thuis testen geen leuk spel bleek te zijn. Koop op afstand heeft er dus in zoverre mee te maken dat zowel bij een internet aankoop als bij mediamarkt de mogelijkheid er niet is om eerst te kijken of je het spel wel leuk vindt. Dus niet dat je de wet koop op afstand kunt gebruiken hier, maar de situatie is vergelijkbaar
pi_31497925
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 22:05 schreef Sakura het volgende:
Ach, het is per wet ook verboden dat als je een gsm ter reparatie aanbied, dat de winkel er dan eerst een plens water overheen gooit en je dan een 6 weken later een brief stuurt dat jouw gsm niet onder garantie valt omdat die water schade heeft.
En dat doen ze dus bij de mediamarkt wel, en is helaas mijn eigen ervaring (en tevens de laatste keer dat ik ooit nog wat koop bij die achterlijke klote tering oplichters.)
Ik hoor inderdaad vaker dat de mediamarkt ook wanneer ze wel verplichtingen hebben niet echt de betrouwbaarsten zijn, bij zo'n actie als die van jou zou je gaan denken aan aangifte wegens vernieling danwel oplichting. Alleen het bewijsprobleem he?
Dat er water inzit is dan wel duidelijk, dat het er niet inzat toen jij het bracht is iets minder duidelijk, en daar zullen ze op gokken (en al weet jij met je electro achtergrond duideliijk dat bepaalde roestsporen van zeer kort geleden zijn, toon een rechter maar eens aan dat dat water er echt nog maar een week of wat in zit)
Maar daarmee hoeven andere regels nog niet tegen de wet te zijn natuurlijk
  zondag 16 oktober 2005 @ 22:22:52 #21
129058 Loempi
¥ Loempi ¥
pi_31497940
Uhm, je koopt spel maakt hem open brengt hem in 1 dag terug...(je moet dus een game uitzoeken ) pak je dat spel, ga je afrekenen. Loop je naar de klantenservice, zegt dat het een rot spel is (en hij is nog ingesealed) en eist je geld terug, wat ze je ook moeten teruggeven omdat hij nog ingesealed is. Of denk ik te makkelijk
pi_31498443
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 om 22:15 uur schreef frederik het volgende:
ik ben het volledig met je eens, tot je begint over het leuke spel.
Je hebt als koper een onderzoeksplicht, laat je die willens en wetens na, dan kun je je niet meer beroepen op iets wat tevoorschijn komt indien je die onderzoeksplicht naar behoren hebt uitgevoerd (testen + kopen in een winkel waar wel de mogelijkheid tot testen is, het spel bij vrienden reeds gespeeld hebben ed).
Wat zeg ik anders m.b.t. jouw genoemde 'onderzoeksplicht'?
quote:

Een CD-rom van een bepaalt merk waarvan je vooraf kenbaar maakt dat je een zus en zo systeem thuishebt en de verkoper ondanks dat je toch deze aanbeveelt valt er ook onder omdat jij vantevoren aangeeft wat je verwachtingen zijn en dus de tegenpartij hiervan op de hoogte is.
Maar daarop doorgaand: Een winkel dient jou in dit geval de gelegenheid te geven het spel uit te testen anders is hun huisregel gewoon compleet onzin en tegenstrijdig. Als je goed leest dan lijkt het net alsof ze je een gunst doen door het binnen zoveel dagen te laten retoureren als het tegenvalt terwijl het een recht is omdat de wet daarin al voorziet en.... is de vraag nog steeds niet beantwoordt hoe iemand dan een spel gesloten kan uittesten of zien of het wel goed werkt..
Enige wat je kan doen is afgaan wat tegen je vertelt wordt en dat is dus ontoereikend.

Ook het argument dat je maar ergens anders moet gaan uittesten is te stom voor woorden netzo als die ene usenet-suggestie. Alsof je dus een ander maar moet opzadelen met jou redelijk verzoek.
Een winkel verkoopt waren. Een winkel moet mogelijkheden voor zijn klanten scheppen zodat die in alle redelijkheid hun waren goed kan beoordelen. Dus t.a.v. games zou dat zijn dat er spelende consoles zijn waarop het getoond kan worden.

Maar navraagt leert dat men dat uittesten voor echte kopers heeft afgeschafd omdat schoolgaande jeugd van Marokkaanse/Antilliaanse etc..afkomst veelvuldig onder het mom van "uitproberen" urenlang liep te spelen en de boel versjitterde en het zelfs op bepaalde momenten tot vechtpartijen heeft geleid omdat men zelfs onderling elkaar geen speeldtijd meer gunde.
pi_31498499
Gehoord dat het zo'n chaos is bij Mediamarkt dat ingenomen defecte artikelen gewoon weer in de verkoop gaan.
pi_31499359
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 22:22 schreef frederik het volgende:

[..]

Ik hoor inderdaad vaker dat de mediamarkt ook wanneer ze wel verplichtingen hebben niet echt de betrouwbaarsten zijn, bij zo'n actie als die van jou zou je gaan denken aan aangifte wegens vernieling danwel oplichting. Alleen het bewijsprobleem he?
Dat er water inzit is dan wel duidelijk, dat het er niet inzat toen jij het bracht is iets minder duidelijk, en daar zullen ze op gokken (en al weet jij met je electro achtergrond duideliijk dat bepaalde roestsporen van zeer kort geleden zijn, toon een rechter maar eens aan dat dat water er echt nog maar een week of wat in zit)
Maar daarmee hoeven andere regels nog niet tegen de wet te zijn natuurlijk
Tsja, en die electronica achtergrond heb ik zeer ruimschoots. Ik weet dus ook waterschade bij wijze van spreken op 10 meter afstand te herkennen. Maar ik weet door mijn electronica achtergrond dus ook hoe makkelijk het is om waterschade te creeren als je 6 weken de tijd hebt (en dat heeft het dus werkelijk geduurd, 6 weken voordat ik bericht van ze kreeg)
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_31500203
Ik vind het terecht, heeft te maken met CD-keys denk ik. Ik koop een spel bij de MM en installeer hem thuis + gebruik de cdkey.
Nu fik ik er een kopie van en schrijf de cdkey over en breng het orginele zooitje weer terug naar de MM... iemand anders die dat spel vervolgens koopt (ze leggen het weer terug in de winkel, want er het enige reden van retour is dat de vorige verkoper het 'geen leuk spel vond') kan dan niet online spelen, want de cdkey is al eens gebruikt.

Je gaat toch ook geen nieuwe auto kopen, hem even proberen en dan weer terugbrengen en dan je volledige aankoopbedrag terug eisen?
pi_31500223
Ligt het nu aan mij? Ik zie niet echt iets heel raars..

Koop je het spel dan heb je 1 dag om het te testen. Dit om te voorkomen dat mensen 14 dagen een spel hebben (ipv het te huren) en het daarna terugbrengen en geld krijgen. Nu weet je dat mensen het moeten ruilen en een nieuw spel moeten uitzoeken (waardoor je dus niet onbeperkt kan ruilen voor geld en weer dezelfde truuc uithalen). Ze hebben je geld dus gewoon binnen en kunnen natuurlijk op een bepaald moment het ruilen weigeren..

Laat je het dicht zitten (bijvoorbeeld een cadeautje) dan kan het wel want dan heeft de volgende koper gewoon een goed product en doe jij het niet om te profiteren
  zondag 16 oktober 2005 @ 23:41:05 #27
12621 tcr
*nix 4ever
pi_31500359
Je mag bij de MM toch gewoon je aankoop binnen 14 dagen ruilen? Ooit eens een Philips HD Recorder gekocht, was ik binnen 2 dagen al zat (sloom ding, veel te weinig programeer mogelijkheden) en kreeg gewoon mijn geld terug.

Oh ja en dat zonder een reden te zeggen.
  maandag 17 oktober 2005 @ 11:13:18 #28
111612 blrrrt
Het Grote Voordeel Van FOK!
pi_31507586
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 20:59 schreef mozzy het volgende:

Wettelijk geldt "koop is koop" en heb je geen recht op geld terug. De winkel is niet eens verplicht je het artikel te laten ruilen! Veel winkels hebben een eigen (vrijwillige) regeling voor ruilen. Als dat op een bordje staat of op de kassabon, is dat voor beide partijen bindend.

Het is anders als je iets hebt gekocht wat niet in orde is. Als de winkel je geen deugdelijk exemplaar van het artikel kan leveren, heb je recht op geld terug. Dan hoef je geen genoegen te nemen met een tegoedbon.
Zo is het en niet anders.

Het kunnen ruilen van een artikel is service van de winkel en niet een recht.
Het leven is geen krentenbol.
  maandag 17 oktober 2005 @ 11:27:00 #29
14018 Adagio
Agree to disagree
pi_31507868
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 23:35 schreef Rapaille het volgende:
Ligt het nu aan mij? Ik zie niet echt iets heel raars..

Koop je het spel dan heb je 1 dag om het te testen. Dit om te voorkomen dat mensen 14 dagen een spel hebben (ipv het te huren) en het daarna terugbrengen en geld krijgen. Nu weet je dat mensen het moeten ruilen en een nieuw spel moeten uitzoeken (waardoor je dus niet onbeperkt kan ruilen voor geld en weer dezelfde truuc uithalen). Ze hebben je geld dus gewoon binnen en kunnen natuurlijk op een bepaald moment het ruilen weigeren..

Laat je het dicht zitten (bijvoorbeeld een cadeautje) dan kan het wel want dan heeft de volgende koper gewoon een goed product en doe jij het niet om te profiteren
Zelfs met dicht laten zitten kun je al sjoemelen, denk maar van het opnieuw sealen van dingen. Maar ik denk ook dat het probleem de cd-key is. Hier hoor ik TS niet over. Sommige games zoals World of Warcraft, Half-Life 2 en nog veel meer kun je alleen met een geldige cd-key spelen. De key kan 1x gebruikt worden om een account te maken en hem aan je naam te koppelen. Daarna is de key waardeloos. Terugbrengen van de game houdt dan in dat de nieuwe koper het spel niet kan spelen. Het spel is dan redelijk waardeloos geworden.
"Avoid employing unlucky people - throw half of the pile of CVs in the bin without reading them." - "Al dat Rev tuig moet hard aangepakt worden, TUIG is het TUIG ZEG IK JE!!"
pi_31508192
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 11:27 schreef Adagio het volgende:

[..]

Zelfs met dicht laten zitten kun je al sjoemelen, denk maar van het opnieuw sealen van dingen. Maar ik denk ook dat het probleem de cd-key is. Hier hoor ik TS niet over. Sommige games zoals World of Warcraft, Half-Life 2 en nog veel meer kun je alleen met een geldige cd-key spelen. De key kan 1x gebruikt worden om een account te maken en hem aan je naam te koppelen. Daarna is de key waardeloos. Terugbrengen van de game houdt dan in dat de nieuwe koper het spel niet kan spelen. Het spel is dan redelijk waardeloos geworden.
Juist, en daarom vind ik het terecht dat je games niet kan ruilen!
pi_31508396
binnen een half jaar moet de verkoper aantonen dat het de schuld is van de koper dat het teruggebrachtte ding defect is geraakt ( europeese regelgeving ), na dat halve jaar is de bewijslas omgedraait.
als je dus naar de mediamarkt terug gaat binnen een half jaar na aankoop kunnen ze je eigenlijk niks maken.
dag
  maandag 17 oktober 2005 @ 11:56:41 #32
111612 blrrrt
pi_31508458
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 11:53 schreef petre86 het volgende:
binnen een half jaar moet de verkoper aantonen dat het de schuld is van de koper dat het teruggebrachtte ding defect is geraakt ( europeese regelgeving ), na dat halve jaar is de bewijslas omgedraait.
als je dus naar de mediamarkt terug gaat binnen een half jaar na aankoop kunnen ze je eigenlijk niks maken.
Dan moet het spel dus wel defect zijn
pi_31508585
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 11:56 schreef blrrrt het volgende:

[..]

Dan moet het spel dus wel defect zijn
uhuh
maar ruilen als je hem al open gemaakt hebt kan bijna nergens anders.
als iets defect is hoef je ook niet akkoord te gaan met een tegoedbon.
dag
pi_31509128
Mediamarkt heb ik alleen maar goede ervaringen mee eigenlijk.. MP3 speler gekregen voor verjaardag, was kapot, heb meteen nieuwe gekregen, later een keer verkeerde elektrische deken gekocht, gezegd dat ik per ongeluk verkeerde had, meteen geld teruggekregen
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg!
pi_31509221
quote:
Op zondag 16 oktober 2005 21:07 schreef RemcoDelft het volgende:
-Je koopt een game.
-Je pakt hem NIET uit.
idd, of je haalt een game, test m uit, brengt m dezelfde dag terug, ruilt m voor een nieuwe... die je ongeopend laat en een week later vang je je cash terug.
pi_31509994
Daarnaast is het nog een erg gulle regeling van de media markt aangezien je bij de meeste iwnkels geopende cd's en spellen niet kunt ruilen.

Wat met de huidige generatie kopieerapparaten ook niet zo verwonderlijk is aangezien je zo dus meerdere spellen voor dezelfde prijs zou krijgen (koen, kopieren en weer ruilen). Meestal is kun je een geopend spel dus niet ruilen. Vraag of je het spel in de winkel kunt testen, en als je bij de kassa staat even de cd controleren op krassen e.d. dat scheelt al een hoop gezeur...
pi_31510092
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 om 11:13 uur schreef 'blrrrt' het volgende:

Zo is het en niet anders.

Het kunnen ruilen van een artikel is service van de winkel en niet een recht
Lul nou niet zo slap en luister eerst goed waar het hier omgaat alvorens je een one-liner produceert..

Het betreft een game. Een game waarin je geintresseerd bent.
Een game die je alvorens je het koopt wilt uitproberen om te kijken of het bevalt en of het werkt.
Beiden kan niet voor redenen die al eerder zijn aangegeven. Er staat een huisregel die aangeeft dat: Artikel kopen kan,mits gesloten is ruiling mogelijk en geld terug e.d. ook. mits geopend geen geld e.d. terug.

De wet zegt:

wanneer een artikel niet deugdelijk is dan heb je het recht deze te retourneren e.d.

vraag:

Hoe kun je nu een game uittesten dat hij goed/deugdelijk is als:

- men je daarin belemmert(dus geen mogelijkheid biedt= terplekke even demonstreren)
- je het thuis gekomen wel moet openen omdat er geen andere mogelijkheid is,maar als je
dat doet, je tevens je mogelijkheid tot geld retournering verspeelt.

Suggestie dan download je maar etc...is stupide omdat niemand zoiets redelijkerwijs mag verwachten van jou als klant. Jij ziet iets in een winkel dan moet een winkel maar zorgen dat het die faciliteiten heeft.

LEZEN NOOB!
  maandag 17 oktober 2005 @ 13:39:12 #38
111612 blrrrt
pi_31510441
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 13:23 schreef i-spy24 het volgende:

[..]

Lul nou niet zo slap en luister eerst goed waar het hier omgaat alvorens je een one-liner produceert..

Het betreft een game. Een game waarin je geintresseerd bent.
Een game die je alvorens je het koopt wilt uitproberen om te kijken of het bevalt en of het werkt.
Beiden kan niet voor redenen die al eerder zijn aangegeven. Er staat een huisregel die aangeeft dat: Artikel kopen kan,mits gesloten is ruiling mogelijk en geld terug e.d. ook. mits geopend geen geld e.d. terug.

De wet zegt:

wanneer een artikel niet deugdelijk is dan heb je het recht deze te retourneren e.d.

vraag:

- men je daarin belemmert(dus geen mogelijkheid biedt= terplekke even demonstreren)
- je het thuis gekomen wel moet openen omdat er geen andere mogelijkheid is,maar als je
dat doet, je tevens je mogelijkheid tot geld retournering verspeelt.

Suggestie dan download je maar etc...is stupide omdat niemand zoiets redelijkerwijs mag verwachten van jou als klant. Jij ziet iets in een winkel dan moet een winkel maar zorgen dat het die faciliteiten heeft.

LEZEN NOOB!
Misschien had ik iets meer aandacht aan mijn post moeten schenken.

Wat ik bedoel te zeggen is dat als het spel gewoon werkt je geen recht hebt om dit spel te retourneren bij de winkel van aankoop. Mocht het spel defect zijn, dan heb je natuurlijk alle reden om het spel te retourneren en is de winkel verplicht het spel te vervangen.
  Licht Ontvlambaar maandag 17 oktober 2005 @ 13:50:48 #39
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_31510734
I-spy24

Zou je me een groot plezier willen doen en iets vriendelijker reageren op je mede-users.
Dat zij niet posten wat jij graag wil horen, wil nog niet zeggen dat ze niet nagedacht hebben
over hun posting...

Vriendelijk bedankt
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_31511983
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 13:23 schreef i-spy24 het volgende:

De wet zegt:

vraag:
Je haalt verschillende zaken door elkaar:
  • De game is niet deugdelijk: de CD is kapot of speelt niet op je computer of zo >> recht om te retourneren waarbij MM het recht heeft je een nieuw exemplaar van die game te verstrekken (=consumentenrecht)
  • De game is wel deugdelijk maar voldoet niet aan je verwachtingen: dit laatste mag je thuis uitproberen en als je 'm dan niet wilt houden, mag je 'm binnen 1 dag ruilen voor een andere game, dit ter compensatie van feit dat je bij MM de game niet vooraf kunt testen of je 'm leuk vindt (=service van MM)
  • De game is een kado: de nieuwe eigenaar kan 'm retourneren en geld terug krijgen, binnen 14 dagen mits de verpakking niet geopend is (=service van MM)

Het testen "of je 'm leuk vindt" is dus wat anders dan kijken "of die ondeugdelijk is". Ondeugdelijk is als de game al dan niet dat doet wat van het product verwacht mag worden (nl. of dat spel wat op de verpakking staat er ook in zit en werkt). Het feit dat jij het geen leuk spel vind, heeft niks met ondeudelijk te maken in de zin van de wet. En dáár denk jij kennelijk anders over.
  • r_one in WGR / [WGR] Feedback
    .
    Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
    Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
    pi_31513421
    je beantwoordt de vraag niet. Hoe kun je weten of het spel deugdelijk is als je het thuis moet openmaken.en dus zo je kans op geld terug verspeelt. Tevens test je gelijk uit of het een leuk spel is wat je tevens van een game mag verwachten voordat je het koopt.

Iedereen draait maar rondjes zonder nu eens direct een antwoordt te geven op deze vraag.

Bij een game moet je wel de verzegeling verbreken om te zien of het deugdelijk is!

Moeilijk he goed lezen mensen... Ik hoor graag andere meningen maar dan wel die danwel direct een antwoordt op de vraag geven en niet allerlei randzaken erbij halen danwel de wetboek regeltjes herhalen met een andere inval(dat kan ik zelf ook wel)

@ ' Sjeen':
    Wat zou jij doen als je alleen maar ontwijkende antwoorden krijgt op een simpele vraag.
    op een bepaalt moment denk je: " Benik nou zo dom of..."
    pi_31513524
    Daarom zei ik, bij de kassa controleren op krassen. Want een cd/game terugbrengen met een kras erop gaan ze niet accepteren (en je raad zelf wel waarom)

Als ie het vervolgens thuis toch niet doet doet ie het bij hun ook niet en lijkt me omruil wel op zijn plaats (geld terug gave is dan ook weer iets anders) maar dan valt het gewoon binnen de garantie. Dus ik zie niet echt een probleem. Regels zijn ingesteld om te voorkomen dat gespeelde/gecopieerde spellen niet zomaar geruild kunnen worden (en terecht) en niet om hulpeloze kopers te pesten die een spelletje hebben gekocht wat het vervolgens niet blijkt te doen.

(edit: Uiteraard met uitzondering van spellen die het niet doen omdat je systeem niet aan de eisen voldoet want ook dat is niet de schuld van de verkoper)
    pi_31513606
    quote:
    Op maandag 17 oktober 2005 16:37 schreef i-spy24 het volgende:
    je beantwoordt de vraag niet. Hoe kun je weten of het spel deugdelijk is als je het thuis moet openmaken.en dus zo je kans op geld terug verspeelt. Tevens test je gelijk uit of het een leuk spel is wat je tevens van een game mag verwachten voordat je het koopt.

Iedereen draait maar rondjes zonder nu eens direct een antwoordt te geven op deze vraag.

Bij een game moet je wel de verzegeling verbreken om te zien of het deugdelijk is!

Moeilijk he goed lezen mensen... Ik hoor graag andere meningen maar dan wel die danwel direct een antwoordt op de vraag geven en niet allerlei randzaken erbij halen danwel de wetboek regeltjes herhalen met een andere inval(dat kan ik zelf ook wel)

@ ' Sjeen':
    Wat zou jij doen als je alleen maar ontwijkende antwoorden krijgt op een simpele vraag.
    Deugdelijk is iets compleet anders dan leuk!!

Als een spel echt niet werkt krijg je een nieuw exemplaar, werkt het spel wel maar vind je het om wat voor reden dan ook geen leuk spel, dan heb je gewoon pech.

Dat is niet alleen bij Mediamarkt zo, dat is bij iedere spelletjeswinkel zo. Ben je het er niet mee eens, dan open je gewoon je eigen spelletjeswinkel. Dan weet jij binnen 2 dagen ook meteen waarom die regel is ingesteld

En ja, jij bent echt zo dom
    Big dick.
      maandag 17 oktober 2005 @ 17:00:52 #44
    111612 blrrrt
    pi_31513749
    quote:

@ ' Sjeen':
    Punt 1: Jij hebt het over een vraag maar ik zie nergens in je verhaal een vraagteken.

Punt 2: Die dikgedrukte zin in het midden is geen vraag maar een stelling.

Punt 3: Om op je stelling te reageren: Je moet inderdaad de verzegeling verbreken om te zien of het artikel deugdelijk is (dus of er een heel schijfje in zit zonder krassen). Is het schijfje 'kapot' dan heb je recht op een nieuw schijfje. Niet op je geld terug. Een winkelier mag het artikel vervangen door eenzelfde artikel.

En nu niet meer zeuren.
    pi_31513926
    quote:
    je beantwoordt de vraag niet. Hoe kun je weten of het spel deugdelijk is als je het thuis moet openmaken.en dus zo je kans op geld terug verspeelt.
    Om te weten of ie deugdelijk is, moet je 'm whatever where openmaken. Geld terug is geen eis die je kunt stellen, wel een deugdelijk exemplaar. Je hebt een koop gesloten, punt.
    quote:
    Tevens test je gelijk uit of het een leuk spel is wat je tevens van een game mag verwachten voordat je het koopt.
    En op dit punt blijf je idd zeuren: Leuk is subjectief, jij hebt niet het recht de game eerst te spelen en dan pas te beslissen of je 'm al dan niet koopt. Ook niet bij een game! Punt.

Dit was mijn directe antwoord op jouw simpele vraag. Duidelijker kan ik het je niet maken. Als je dat niet snapt (of niet wilt snappen), dan ben je idd zo dom.
    r_one in WGR / [WGR] Feedback
    .
    Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
    pi_31513981
    @ 'blrrrt' :

Je herhaalt alleen met iets andere woorden wat al gezegd is dus voegt het helemaal niets toe.

@'r_one':

"Geld terug is geen eis die je kunt stellen, wel een deugdelijk exemplaar. Je hebt een koop gesloten, punt."

Pardon?..Geld terug is een wettelijke recht/eis suffert! Jezus... jij verdiept je je ook nergens in he!
    Dat is nou al tig keer langsgekomen dat dat een recht is! (geld terug eisen)

" jij hebt niet het recht de game eerst te spelen en dan pas te beslissen of je 'm al dan niet koopt. Ook niet bij een game! Punt."

Weer gezwetst van de bovenste plank. Laat dan maar zien waar je dat op baseert deze onzin reply!
    FYI: je hebt het recht als consument om je voordat je een koop doet zelfstandig te vergewissen of
    die koop je wel bevalt. In het geval van een game is het heel normaal,herhaal normaal , dat je dus middels
    een testje doet.D.w.z. even kunnen spelen( 1 minuut ofzo) Hoe kun je anders dat recht tot vergewissen dat iets idd.leuk is uitoefenen?

Leg mij dat maar eens uit slimmerik..

FEIT:

Media Markt Huisregel schiet tekort als je alles tegen elkaar afzet.(het spreekt elkaar tegen)

FEIT:

Media Markt biedt geen ruimte om te checken als consument of je vooraf een goed werkend product krijgt.(m.a.w. je kan het spel niet spelen want dat is de enige manier om het te testen of het wel goed werkt)

FEIT:

Media Markt's Huisregel is inmiddels aan een onderzoek onderworpen.

ik ben een een-oog Koning in......

[ Bericht 27% gewijzigd door i-spy24 op 17-10-2005 17:29:23 ]
    pi_31514128
    FEIT: Media Markt Huisregel is een extra stukje service en voegt juist wat toe aan jouw consumentenrecht
    FEIT: Zonder die service had je de keuze tussen kopen en niet kopen en zelfs niet 1 dag proberen
    FEIT: Zonder die service heb je zelfs geen recht op "ruiling binnen 14 dagen zonder opgaaf van redenen" mits ongeopend
    FEIT: Of jouw exemplaar goed werkt kom je altijd pas achteraf achter, dat heet garantie en is gerelegdl onder consumentenrecht
    .
    pi_31514192
    Je onderbouwt je feiten helemaal niet en je roept maar wat. Laat maar zien middels dieplinks waar je dan deze wijsheid op baseert.

Media Markts zogenaamde service is al geregeld via het consumentenrecht
    en voegt niks toe en is alleen lood om oud ijzer.

- Aankoop die niet goed/ondeugdelijk is...ZELFS BINNEN 6 MAANDEN na dato mag je het
    nog terug brengen zonder dat de winkel je iets in de weg mag leggen of vragen over mag
    stellen danwel met eigen 'Huisregels' lastigvallen dat zij een andere periode/regelgeving hiervoor hebben.

- Consumentenrecht regelt dat artikelen vantevoren in staat moeten worden gesteld om te worden onderzocht

Dus..waar zijn je 'bewijzen' die jij hebt want die wil ik nu weleens zien want je blaat alleen maar zonder feiten.
    laat je niets zien dan ben je niet serieus te nemen en alleen een blater zonder inhoud.
    En suffert is een heel net verwijt jankert met je *melding*.
    Moet je maar niet zo inhoudsloos reageren en leren lezen.

[ Bericht 20% gewijzigd door i-spy24 op 17-10-2005 17:40:19 ]
    pi_31514212
    Donder eens op met die irritante bold en underlines in je berichten
    pi_31514218
    quote:
    Pardon?..Geld terug is een wettelijke recht/eis suffert! Jezus... jij verdiept je je ook nergens in he!
    Dat is nou al tig keer langsgekomen dat dat een recht is! (geld terug eisen)
    Zo, ga nu maar eerst eens de wet erop nalezen en je excuses aanbieden. Daarna praat ik pas met je verder.

"Suffert", tsssss

* nu melding maakt
    .
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')