Dan moet de verhuurder wel ook zelf in die woning wonen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 17:58 schreef cora4034 het volgende:
Als een particulier een kamer verhuurt mag hij binnen 9 maanden de huur zonder opgaaf van reden opzeggen.De zgn hospitataregel. Of dat andersom ook het geval is, weet ik niet. Maar dan zoek ik het even op.
Als de TS dus het huurcontract tekent heeft hij een effectieve opzegtermijn van 13 maanden. Dit is in strijd met de wet.quote:Hoe lang is de wettelijke opzegtermijn voor de huurder?
De wet schrijft voor, dat de opzegtermijn voor de huurder gelijk is aan de betalingstermijn voor de huur. Als de huur per maand moet worden betaald, dan is de opzegtermijn dus één maand. De opzegtermijn mag niet korter zijn dan één maand en niet langer dan drie maanden. Bepalingen in een contract die in het nadeel van de huurder afwijken van deze wettelijke regeling zijn ongeldig.
En dat weten we hier niet.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 18:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan moet de verhuurder wel ook zelf in die woning wonen.
Dat klopt.quote:
Correct.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 18:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat klopt.
Maar aangezien Braun het heeft over een 'studentenkamer' denk ik dat dit eerder een kamer in een 'studentenhuis' zal zijn dan bij een hospita.
Het zijn voorbeelden.......quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 18:22 schreef Zelva het volgende:
Cora, het lijkt me echt niet zinvol hier te gaan spreken over gebruiken bij geliberaliseerde woningen, want daar is echt géén sprake van bij een studentenkamer.
klopt.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 18:00 schreef Zelva het volgende:
Uiteraard mag iedereen de grootste onzin in een huurcontract zetten, of je er dan aan moeten houden is een tweede punt.
[..]
Als de TS dus het huurcontract tekent heeft hij een effectieve opzegtermijn van 13 maanden. Dit is in strijd met de wet.
Wat de TS kan doen, is gewoon het contract ondertekenen en deze bepaling negeren als hij, voor dat het jaar afgelopen is, het huis uit wil.
Doe dan nuttige, van toepassing zijnde voorbeelden.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 18:25 schreef cora4034 het volgende:
Het zijn voorbeelden.......
Wat heeft woningruil met het verhaal van de TS te maken dan?quote:Woningruil kan ook met een sociale huurwoning hoor.
Nee, echt? Behalve dat dan een woning geliberaliseerd kan zijn en een studentenkamer niet. En met al jouw ervaring van huurrecht weet je vast wel dat geliberaliseerde woningen een beperkte huurbescherming hebben. Trouwens, ook geliberaliseerde woningverhuurders mogen niet de opzegtermijn voor hun huurders verhogen boven de wettelijke grens die afhangt van de betalingstermijn.quote:En huurrecht maakt geen onderscheid tussen woning en kamer, op de meeste punten.
Ik heb jouw kennis van huurrecht helemaal niet nodig, ik weet er zelf wel genoeg van. Bovendien twijfel ik aan die kennis als je niet eens iets fatsoenlijks weet over bepaaldetijdshuurcontracten, aangezien je dan wel zou geweten hebben dat deze zeker niet hier van toepassing zijn.quote:Meestal wordt mijn kennis van huurrecht door wat jaren werkervaring wel gewaardeerd. Maar het hoeft niet hoor![]()
Proest.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 19:01 schreef cora4034 het volgende:
Dank je wel voor je duidelijke uitleg. Ik zal bij deze niks meer iets posten op WGR. Ik ben immers geen afgestudeerd jurist, slechts een "ervaringsdeskundige" met wat praktijkennis.
WGR hoeft van mij niet meer,
Jij begon toch echt eerst met een onsympathieke toon aan te slaan.quote:Jouw toon vind ik onsympathiek en dan krijg je een reactie van mij.
Volgens mij heeft dit betrekking op een huurcontract met een bepaalde maximale looptijd, terwijl we het hier over een bepaalde minimale looptijd hebben. Dat is voor zover ik weet toegestaan.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 18:50 schreef Zelva het volgende:
Een huurcontract voor bepaalde tijd mag slechts rechtsgeldig afgesloten als er voldaan wordt aan een van de volgende voorwaarden:
a) Als de eigenaar van de woning na de bepaalde tijd er zelf in gaat wonen. Hier niet het geval.
b) Als de eigenaar of huurder er woont, tijdelijk weggaat en er daarna weer in wil. Hier niet het geval.
c) In het kader van de Leegstandswet. Hier ook niet het geval.
Klopt, maar dat was dan ook in reactie op Cora.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 21:12 schreef k_man het volgende:
Volgens mij heeft dit betrekking op een huurcontract met een bepaalde maximale looptijd
Een minimale looptijd is zeker toegestaan, dat is in goed onderling overleg tussen huurder en verhuurder. Die laatste kan alleen de huurder er niet aan houden als puntje bij paaltje komt. Die heeft gewoon een opzegtermijn van 1 tot 3 maanden, afhankelijk van per hoeveel maanden hij betaalt. Allemaal keurig netjes wettelijk geregeld.quote:terwijl we het hier over een bepaalde minimale looptijd hebben. Dat is voor zover ik weet toegestaan.
Volgens mij niet waar, een minimale looptijd is wel geldig. Als de verhuurder zijn verplichtingen niet nakomt heeft de huurder ook mogelijkheden om dat af te dwingen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 22:47 schreef Zelva het volgende:
Dat is ook niet voor niets natuurlijk. Anders geef je een verhuurder een vrijbrief om er met de pet naar te gooien, de huurder kan toch nog niet weg. En als de huurder na een jaar blij is eindelijk weg te kunnen, dient het volgende slachtoffer zich al weer aan.
quote:5.
Bij de opzegging moeten de volgende termijnen in acht worden genomen:
a.
bij opzegging door de huurder: een termijn gelijk aan de tijd die tussen twee opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen verstrijkt, doch niet korter dan een maand en niet langer dan drie maanden;
Lijkt me duidelijk toch? Een opzegtermijn van dertien maanden mag gewoon niet volgens de wet.quote:7. Elk beding waarbij in strijd met lid 5 onder a een langere opzegtermijn of waarbij in strijd met lid 5 onder b een kortere opzegtermijn wordt overeengekomen of waarbij van andere bepalingen van dit artikel wordt afgeweken, is nietig.
Niet echt, nee. Want zoals cora al schreef: " Een overeenkomst welke voor een bepaalde huurtermijn is aangegaan is niet eerder opzegbaar dan tegen het verstrijken van die termijn of tegen een later tijdstip, behoudens onvoorzienige omstandigheden. ex 6.258 bw."quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 23:21 schreef Zelva het volgende:
http://wetboek.net/nl/BW7/271.html
Lijkt me duidelijk toch?
Maar dat is hier dan ook in het geheel niet toepasbaar, want we hebben het hier niet over een overeenkomst voor bepaalde tijd. Je mag niet een huurovereenkomst voor eerst een jaar aangaan en daarna voor vast.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 23:49 schreef k_man het volgende:
[..]
Niet echt, nee. Want zoals cora al schreef: " Een overeenkomst welke voor een bepaalde huurtermijn is aangegaan is niet eerder opzegbaar dan tegen het verstrijken van die termijn of tegen een later tijdstip, behoudens onvoorzienige omstandigheden. ex 6.258 bw."
Jij komt zeker niet zo vaak in WGR. Hier is een vraag van een TS slechts een aanleiding voor diepgravende haarkloverij tussen juridische nerds. Dat de TS er in de regel na de derde post al niks meer van snapt door al het jargon doet in het geheel niet terzake.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 00:39 schreef petre86 het volgende:
pssst de boel is opgelost.. blijven doorzeuren tegen elkaar is dus een onderlinge strijd.. daar heb ne msn voor
Nee, de minimale tijd is dus bepaald, het maximum kan van alles zijn. Maar je kunt dus niet opzeggen voor die minimale periode voor bij is. Draai het eens om: waarom zou dat toegestaan zijn als het toch van geen enkele waarde is? Doesn't make sense.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 00:31 schreef Zelva het volgende:
Contracten met een minimumlooptijd zoals jij aangeeft, zijn sowieso niet voor een bepaalde tijd aangaan, maar gewoon voor vast. Een bepaalde tijd is een vaste tijd, een jaar, een maand, drie jaar. Minimaal een jaar, maar misschien ook wel zeven of dertig jaar is géén bepaalde tijd.
quote:Op woensdag 5 oktober 2005 01:09 schreef k_man het volgende:
[..]
Jij komt zeker niet zo vaak in WGR. Hier is een vraag van een TS slechts een aanleiding voor diepgravende haarkloverij tussen juridische nerds. Dat de TS er in de regel na de derde post al niks meer van snapt door al het jargon doet in het geheel niet terzake.![]()
Je vertelt waarschijnlijk niet het hele verhaal. In een vergelijkbaar jaarcontract wat ik eens getekend heb stond de voorwaarde 'de huurder betaalt 2 maanden borg;als de huurder binnen een jaar vertrekt, dan zijn de kosten daarvoor 1 maand borg'. Ofzoiets.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 17:47 schreef BrauN het volgende:
Heb dus net m'n huurcontract voor mijn studentenkamer ontvangen... Als ik teken zit ik aan de kamer vast voor een jaar (tot september 2006) en vanaf dat moment is de opzegtermijn 1 maand.
Ik vroeg me af... is dat normaal? Ik had verwacht dat er enkel een opzegtermijn van 1 tot 3 maanden zou zijn, niet eerst dat jaar wat je 'moet' uitdienen.
quote:Op woensdag 5 oktober 2005 01:09 schreef k_man het volgende:
[..]
Jij komt zeker niet zo vaak in WGR. Hier is een vraag van een TS slechts een aanleiding voor diepgravende haarkloverij tussen juridische nerds. Dat de TS er in de regel na de derde post al niks meer van snapt door al het jargon doet in het geheel niet terzake.![]()
kan dat in de FAQ?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |