abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31377557
Hallo iedereen,

Ik ben er eindelijk achter waarom ik geen HAVO kon doen en waarom ik nu honderd herkansingen moet doen voor economie: ik heb dyscalculie. Dat is dus dyslectie voor cijfers zegmaar. Heeft iemand hier ook last van en zijn er misschien dingen die ik eraan kan doen zodat het wat afzwakt ofzo? Ik vind het echt zo'n hel, speel ik Monopolie en dan zeg ik 10 honderd duizend als het dit getal moet zijn: 1000.0000.

Thnx voor je aandacht.
  woensdag 12 oktober 2005 @ 09:40:56 #2
18147 GoLLeM
Hello? Is this thing on?
pi_31377601
dat getal is tien miljoen en schrijf je als volgt:
10.000.000

En voor de rest: nooit gehoord van dyscalculie. Ik dacht altijd dat het bij dyslexie inbegrpen zat dat je ook moeite met cijfers had
  woensdag 12 oktober 2005 @ 09:41:39 #3
18147 GoLLeM
Hello? Is this thing on?
pi_31377615
Fijne naam heb je ook. En een heel grote avatar
  woensdag 12 oktober 2005 @ 09:43:00 #4
29605 Faceoff
Sapperdedosiejo
pi_31377633
eeeuh tja, jammer voor je......

verkapt-heb-medelijden-met-mij-topic
pi_31377671
Psst. Achteraan beginnen. Dan om de 3 cijfers een puntje.

Dus 10.000.000 & niet 1000.0000.

Kras het in je arm, dan gaat het noooit meer fout!
Een befaamde Fransoos zei ooit: Qui ceci lit est un fou.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 09:46:40 #6
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31377697
- doppelt -

Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 09:47:10 #7
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31377705
hoi,

Rekenen is het vreselijkste vak op school voor mij geweest
wiskunde, en economie ging nog wel, mits ik een rekenmachientje mocht gebruiken.

hoofdrekenen zit er hier niet in. wat ik wel altijd doe is ezelsbruggetjes gebruiken.

getallen omdraaien, is hier geen vreemd feit.
wanneer iemand 58 zegt schrijf ik 85, zo ook met 69 67 75 etc
een telefoonnummer moet ik dan ook altijd cijfertje voor cijfertje noteren anders gaat het fout
zo heb ik ook wanneer ik een getal zie staan, dat ik in mijn hoofd de getallen omdraai, en dus niet het juiste getal heb. (als je begrijpt wat ik bedoel)

maar ach troost je,
ik heb mijn hbo afgerond, en een fijne baan nu.
dus echt veel problemen met je toekomst krijg je niet, zolang je maar de beste weg voor jezelf uitzoekt
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31377786
Haha, thnx Ynske, ik ben blij dat ik niet de enige ken, altijd als ik mensen het probeer uit te leggen denken ze dat het weer een of ander verzinsel van me is. En over mijn nick: dat is gewoon mijn nick, die heb ik zelf niet verzonnen, ik heb gewoon leuke vriendinnen En over mijn avatar, ik zie hem hier wel klein :S Maar ik maak hem dan wel ff kleiner.

Maar goed, ik doe nu dus een secretariele opleiding, laatste jaar godzijdank, maar ik moet dus ook vaak nummers noteren van mensen, en dan moet ik inderdaad ook helemaal vragen of ze het cijfer voor cijfer willen zeggen.. En precies met die getallen die jij zegt Ynske, heb ik het ook... Wowie, ik ben niet de enige
pi_31378119
Lekker kut als je 112 moet bellen
Niet zo sexistisch! Een man kan ook stom werk doen, net als vrouwen!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 10:09:14 #10
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31378138
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:08 schreef Careca het volgende:
Lekker kut als je 112 moet bellen
daar heb je voorgeprogrammeerde toetsen voor
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31378303
Het is zo fijn hé, om je probleem een naampje te kunnen geven! Dan hoef je je er niet meer mee bezig te houden en kun je je wentelen in zelfmedelijden! Al helemaaaal wanneer je meer mensen kunt vinden die denken hetzelfde te hebben! Hoe meer mensen, des te makkelijker het wordt om het als excuus te gebruiken!

Of ga je er toch nog steeds iets aan proberen te doen, nu je er een naampje aan hebt kunnen geven?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 10:20:53 #12
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31378335
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:19 schreef RetepV het volgende:
Het is zo fijn hé, om je probleem een naampje te kunnen geven! Dan hoef je je er niet meer mee bezig te houden en kun je je wentelen in zelfmedelijden! Al helemaaaal wanneer je meer mensen kunt vinden die denken hetzelfde te hebben! Hoe meer mensen, des te makkelijker het wordt om het als excuus te gebruiken!

Of ga je er toch nog steeds iets aan proberen te doen, nu je er een naampje aan hebt kunnen geven?
looster
quote:
Dyscalculie is een rekenstoornis die dikwijls samengaat met nog
een aantal andere beperkingen, zoals ruimtelijk inzicht,
klokkijken, slechter geheugen, spellingsproblemen, gebrek aan inzicht.

Er zijn aanwijzingen dat het een aangeboren erfelijke stoornis is,
met een neurologische achtergrond.

bronnetje
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31378355
quote:

Hebben ze "domheid" al in gebruik als excuus?
pi_31378376
Ik kan niet met inhoudsmaten rekenen (250 ml terugrekenen omdat onze maatbeker de maat in dl aangeeft, sta ik gerust 15 minuten zwaar over na te denken). Ik heb zo al menig recept verprutst.

Ik kon pas heel laat analoog klokkijken, nullen tellen moet ik mijn vinger op de nul houden die ik al geteld heb (en dan zeker vier keer opnieuw beginnen...). Termen dubbeltje en tientje heb ik lang doorelkaar gehaald, en ga zo maar door.

Hoofdrekenen kan ik maar met heel veel moeite dus (erg leuk, bijbaantje achter de kassa en met je uni kun je niet eens terugtellen....). Ik wilde nooit op maandag werken, dan was al het vlees voor de helft, de helft van 2.86 deed ik zoooooooooooooo lang over hahahaha. Menig omaatje mee over de zeik geholpen, helemaal als ik dan maar ging gokken.

Economie en wiskunde, drama's inderdaad. Godzijdank mocht je daar nog een rekenmachine gebruiken, maar ik ben nooit hoger gekomen dan een zes. En dat met veel moeite.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_31378406
Ik heb ook moeite met getallen als 75 en 57, weet ook nooit het verschil. Ook ben ik erg slecht in het uitspreken van getallen groter dan 1000 en jaartallen.
Dus bijvoorbeeld: 1856: dan zeg ik dingen als: 18, uhm 100... stilte.... vijfenzestig? nee... achtienhonderd zessenvijftig
Verder wel erg goed in rekenen, zolang het maar op papier staat en ik het niet hoor/moet uitspreken. Kan ook niet zo goed klokkijken, denk bij 18.00 altijd dat het 8 uur is en 21.00 vind ik helemaal lastig. Ook zie ik het verschil tussen half 5 en half 7, of tussen kwart voor drie en kwart over negen niet. Normaal heb ik hier nooit erg veel last van, niemand merkt het, ik kan mijn opleiding prima doen, HAVO gedaan met wiskunde a en b volledig. wat is het probleem?
Verder met mij niets aan de hand, geen rare diagnoses op dit vlak, zal wel een raar vrouwlijk mankement zijn?
pi_31378481
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:20 schreef Ynske het volgende:
looster
[..]
bronnetje
Ow, hier is de zelfmedelijden-cyclus al flink aan de gang. In plaats van je probleem aan pakken, ga je mij aanpakken.

Stel je voor dat jij verlamd zou zijn geraakt. Zou je leren met een rolstoel te rijden of zou je het als excuus gebruken om de hele dag op bed te kunnen blijven liggen?

Nou heb je dyscalculie. Zou je dan toch proberen te leren met je handicap om te gaan, of zou je het als excuus gebruiken om maar niet meer te hoeven rekenen?

Dat is wat ik bedoelde.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 10:29:55 #17
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31378533
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:27 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ow, hier is de zelfmedelijden-cyclus al flink aan de gang. In plaats van je probleem aan pakken, ga je mij aanpakken.

Stel je voor dat jij verlamd zou zijn geraakt. Zou je leren met een rolstoel te rijden of zou je het als excuus gebruken om de hele dag op bed te kunnen blijven liggen?

Nou heb je dyscalculie. Zou je dan toch proberen te leren met je handicap om te gaan, of zou je het als excuus gebruiken om maar niet meer te hoeven rekenen?

Dat is wat ik bedoelde.
waar haal je het überhaupt vandaan dat ik mijn dyscalculie probleem gebruik als excuus om niet te hoeven rekenen?
daar heb je rekenmachientjes voor, en voor andere dingen, duurt t misschien wat langer.
maar ik heb wel mijn opleidingen allemaal positief afgesloten en heb een goede baan

wat ik gewoon belachelijk vind, is het feit dat er mensen zoals jij zijn die altijd meteen beginnen te gillen, jullie stellen je aan, daar is niets van waar, en jullie gebruiken dat alleen als excuus.
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31378543
Ik heb het ook, voornamelijk met klokkijken ("Ik ben er om half vier!" "-het is al 4 uur geweest " en formules; de formule snap ik op zich wel, maar zodra je er cijfers in stopt, zie ik niet meer wat wat is en draai ik alles gerust om. Ik schrijf ook altijd 52 op als ik m'n huisnummer opschrijf, terwijl ik toch echt op 25 woon.
Maar ik geef hier de schuld aan engels, volg een tweetalige opleiding en er is ook zoveel engels, veel te verwarrend!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 10:33:11 #19
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31378601
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:30 schreef Syytön het volgende:
Ik heb het ook, voornamelijk met klokkijken ("Ik ben er om half vier!" "-het is al 4 uur geweest " en formules; de formule snap ik op zich wel, maar zodra je er cijfers in stopt, zie ik niet meer wat wat is en draai ik alles gerust om. Ik schrijf ook altijd 52 op als ik m'n huisnummer opschrijf, terwijl ik toch echt op 25 woon.
Maar ik geef hier de schuld aan engels, volg een tweetalige opleiding en er is ook zoveel engels, veel te verwarrend!
tis toch ook raar dat je bij 25 uitspreken eerst de 5 zegt...
je schrijft van links naar rechts dus dan staat de 5 er eerst

zo moet ik altijd lachen als iemand me in de auto vraagt waar moet ik naar toe...
dan zeg ik rechts en wijs naar links
gelukkig weet men nu inmiddels dat ze moeten gaan naar de kant die ik aanwijs
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31378627
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:22 schreef Diederik_Duck het volgende:
Hebben ze "domheid" al in gebruik als excuus?
Ik weet het niet, gebruik jij het dan als excuus?

Weet je, er zijn bij communicatie altijd een zender en meedere ontvangers. Als die niet op één lijn zitten, dan gaat de communicatie mis.

Nou kun je de zender EN de ontvangers afstemmen. Maar wat is handiger? De zender afstemmen op de ontvangers, of de ontvangers afstemmen op de zender? Het tweede natuurlijk. Als alle ontvangers op een onderling andere lijn zitten, kun je de zender afstemmen wat je wil, maar je zult nooit alle ontvangers bereiken. De ontvangers moeten zich dus op de zender afstemmen.

Zo ook bij communicatie op een forum. De zender kan alleen zijn best doen om een zo duidelijk mogelijk signaal af te geven, dwz. de schrijver van een post kan alleen zijn best doen om zo duidelijk mogelijk te maken wat hij bedoelt. De ontvangers moeten zich op de zender afstemmen, dwz. de lezers van de post moeten hun best doen om te snappen wat er bedoeld wordt.

Eén van de dingen die je kunt doen is door niet gelijk je eerste reactie op te schrijven, maar eventjes laten bezinken wat je zojuist gelezen hebt. Echt hoor, je zult zien hoe goed het Fok! forum op zou knappen als iedereen dat eens deed.
pi_31378723
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:29 schreef Ynske het volgende:
wat ik gewoon belachelijk vind, is het feit dat er mensen zoals jij zijn die altijd meteen beginnen te gillen, jullie stellen je aan, daar is niets van waar, en jullie gebruiken dat alleen als excuus.
Volgens mij heb jij ook last van dyslectie en vooroordelen.

NERGENS schreef ik dat er niks van waar was of dat het niet bestaat. Lees het maar terug.

Ik schreef alleen maar dat een handicap voor veel mensen een handvat is om medelijden en sympathie op te wekken. Persoonlijk vind ik dat het domste wat je kunt doen. Zelfmedelijden is de snelste manier naar een minderwaardigheidscomplex, en minderwaardigheidscomplexen leiden vaak tot misbruik. Als je een handicap hebt moet je die proberen te overwinnen, niet proberen te gebruiken.

En nou zou ik je toch echt willen verzoeken om eerst te lezen en niet gelijk te veroordelen.

Misschien gebruikte ik wat te sarcastische bewoording, maar TS gebruikte imo te juichende bewoording.
  woensdag 12 oktober 2005 @ 10:41:22 #22
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_31378784
Ja! Meld!

Ik herken me geheel in het verhaal van Ynske! Ge-etter met telefoonnummers, cijfers opschrijven, enz enz. Hoofdrekenen is een ramp, wiskunde nog meer. Ruim 8 uur studeren op een proefwerk en dan nog een 2 halen . Op een gegeven moment mocht ik tijdens wiskunde m'n huiswerk doen voor de andere vakken omdat het toch niet ging. Toen ik geconfronteerd werd met statistiek op de uni heb ik ongeveer 3 maanden bij m'n ouders weer gewoond om elke avond met m'n vader sommen te kunnen oefenen en oefenen en oefenen. Uiteindelijk met hakken over de sloot dat vak gehaald!

Kan me nog goed herinneren dat ik als kind na het zwemmen iets uit de snoepautomaat mocht halen voor een kwartje en ik dan altijd helemaal zenuwachtig werd want; ik wilde snoepje 82... Moest ik dan eerst de 2 of de 8 indrukken?

En ook nu heb ik er nog last van. Met de boodschappen doen, berekenen hoeveel 35% korting is op een bedrag en natuurlijk met het noteren van telefoonnummers en het invoeren van rekeningnummers als aan het internetbankieren ben. Ik moet echt alles dubbelchecken voordat ik het de deur uitdoe.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_31378815
RetepV, jij begint meteen rare conclusies te trekken. Tuurlijk is het fijn dat je weet wat je hebt en dat je er met anderen over kunt praten dan, waar denk je dat al die stichtingen voor zijn dan? En zoals Ysnke al zegt: wie gebruikt het als excuus? Ik zit nu al de hele dag bevolkingscijfers in de computer te typen en als ik bij de kassa ergens afreken ga ik heus niet mijn portomonnee aan de cassiere geven en zeggen: hier, pak maar het totaal eruit. Als jij verlamd zou raken zou jij dus het liefst er met niemand over praten, zodat je tegen iedereen kan zeggen van: oh ik ben zo speciaal want ik praat er met niemand over en ik probeer alles te doen? En de enige die hier de zender stoort, lijk jij te zijn.

Het is gewoon handig om tips uit te wisselen over zulke dingen, als jij het niet hebt en denkt: wat moet ik hier nou mee, dan moet je gewoon niet reageren, want je kunt er niet over meepraten.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 10:45:35 #24
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31378870
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:38 schreef RetepV het volgende:

Misschien gebruikte ik wat te sarcastische bewoording, maar TS gebruikte imo te juichende bewoording.
T is al goed,
het kwam op mij behoorlijk hard over, juist omdat ik het heb geaccepteerd, en er t beste van maak.
en zielig zijn? neej dat ben ik niet, en wil ik ook niet zijn.
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:41 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ja! Meld!

En ook nu heb ik er nog last van. Met de boodschappen doen, berekenen hoeveel 35% korting is op een bedrag en natuurlijk met het noteren van telefoonnummers en het invoeren van rekeningnummers als aan het internetbankieren ben. Ik moet echt alles dubbelchecken voordat ik het de deur uitdoe.
%-en vreselijk lang leven een telefoon met rekenfunctie

enneh internetbankieren leuk he
Today is life -

Dale Carnegie
  woensdag 12 oktober 2005 @ 10:45:35 #25
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_31378871
Ohja, ik wilde heel graag psychologie studeren, maar daarvoor moest je wisA hebben gedaan... Toen heb ik nog zo'n test gedaan of ik op zo'n instituut in de zomer een certificaat kon halen. Ik vergeet noooit meer het gezicht van die mevrouw toen ik de uitslag kwam halen . Dat zag er ongeveer zo uit: .

En op m'n cito kwam er LBO uit, misschien nét MAVO, puur omdat ik 2 rekenvragen góed had ofzo. Uiteindelijk VWO op m'n gemakje gehaald en studeer begin volgend jaar af aan de universiteit.
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_31378879
XcUZ_Me,

wat gek dat ze gewoon het "opgeven" met je.. Maar ja, ik herken het wel hoor, ik heb zoveel wiskunde bijlessen gevolgd, en dan begreep ik het wel, maar zodra ik dan eenmaal die toets zag, dan haalde ik nog een onvoldoende! Het is gewoon erg frustrerend, en ik heb altijd zoiets van: nu kom ik heel dom over, of als een kind van 3 die nog niet kan tellen ofzo. Maar ja, zoals je al aan sommige mensen hun reacties kunt lezen: ze weten niet dat het bestaat. Maar als je: ik wordt schrijft, en waarneer, en zulleke, dan is het wel "geaccepteerd" dat je dan dyslexie hebt.
pi_31378903
Trouwens, al heb ik een rekenmachine, %-en uitrekenen lukt me dan nog niet, ik haal bijvoorbeeld ook altijd keer en gedeeld door, door elkaar :S
pi_31378923
quote:

Hebben ze ook een naampje voor die ontiegelijke kortzichtige domheid van jou? Stakker.
  woensdag 12 oktober 2005 @ 10:48:26 #29
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_31378929
@Nastybth: Ik was allang blij dat ik niet meer hoefde te participiëren in de lessen! Het was elke keer een groot drama en ik wist toch dat ik na 3havo de wiskunde de deur uit zou schoppen Ja, ik ben van voor de 2e fase goddank. Na 3H werd school een eitje en ben ik zelfs van 5havo gelijk naar 6vwo gegaan!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 10:48:31 #30
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31378932
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:45 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ohja, ik wilde heel graag psychologie studeren, maar daarvoor moest je wisA hebben gedaan... Toen heb ik nog zo'n test gedaan of ik op zo'n instituut in de zomer een certificaat kon halen. Ik vergeet noooit meer het gezicht van die mevrouw toen ik de uitslag kwam halen . Dat zag er ongeveer zo uit: .

En op m'n cito kwam er LBO uit, misschien nét MAV, puur omdat ik 2 rekenvragen góed had ofzo. Uiteindelijk VWO op m'n gemakje gehaald en studeer begin volgend jaar af aan de universiteit.
vbo en mbo goed doorlopen met mijn rekenmachientje
kom je op t hbo krijg je te horen dat je je wiskunde tentamens moet halen zonder rekenmachientje
dat is dus niet mogelijk
uiteindelijk vrijstelling gekregen omdat ik op t mbo een 8 had staan dankzij mijn rekenmachientje

moet nog lachen, dat ze het eerst gewoon gingen proberen op t hbo, mondeling, ok geen probleem, ik de hele functie en formule uitleggen, vervolgens zei ik, vul zelf ff de getallen in
Today is life -

Dale Carnegie
  woensdag 12 oktober 2005 @ 10:50:46 #31
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_31378972
Ynske: rekenmachientjes

Procenten uitrekenen weet ik echter nog steeds niet hoe dat moet Dus dat gok ik altijd maar een beetje Of ik ga heel moeilijk doen van... nouja 50% is zoveel... dus dan is 25% daar weer de helft van en dan is het dus ongeveer *zoveel* .
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 10:51:47 #32
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31378994
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:50 schreef XcUZ_Me het volgende:

Procenten uitrekenen weet ik echter nog steeds niet hoe dat moet Dus dat gok ik altijd maar een beetje Of ik ga heel moeilijk doen van... nouja 50% is zoveel... dus dan is 25% daar weer de helft van en dan is het dus ongeveer *zoveel* .

hmmm 35% korting
ok das iets meer dan de helft wat ik moet betalen
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31379006
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:47 schreef Nastybtch het volgende:
Trouwens, al heb ik een rekenmachine, %-en uitrekenen lukt me dan nog niet, ik haal bijvoorbeeld ook altijd keer en gedeeld door, door elkaar :S
Procenten Dat zal wel altijd een mysterie voor me blijven. Ik doe ook meestal maar een gok idd (in de winkel dus, als ik geen rekenmachine bij de hand heb, daar lukt met meestal wel mee).

En links en rechts aanwijzen *hahahahaha*. Ik ben een keigoeie navigator, maar je moet bij mij idd gewoon de kant opgaan die ik aanwijs en niet de kant die ik uitroep Zo vaak paniek naast me gehad: JA WAARHEEN?!! JE WIJST LINKS EN ZEGT RECHTS! WAT IS HET NOU?!
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_31379019
Ynske>> Wow, lang leve de techniek! Wat voor HBO doe je eigenlijk dan, of deed je, aangezien je daar blijkbaar wiskunde hebt

XcUZ_Me, ik zat dus in 2 havo toen het drama zich echt begon te uiten zegmaar, en ik deed mijn best, en had naar havo 3 kunnen gaan, maar ik wist het al: wiskunde wordt alleen maar moeilijker, en dan haal ik het alsnog niet, dus toen ben ik maar vmbo theoretisch gaan doen en hoop ik volgend jaar op het hbo te beginnen (na een vreselijke secretariele mbo, gelukkig zonder wiskunde maar dan krijg je economie, nog meer %-en.. )
  woensdag 12 oktober 2005 @ 10:53:43 #35
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_31379030
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:51 schreef Ynske het volgende:

[..]

hmmm 35% korting
ok das iets meer dan de helft wat ik moet betalen
precies

Als ik nu m'n statistiekopgaven zie liggen begrijp ik écht niet meer hoe ik dat ooit *enigszins* heb gesnapt .
  woensdag 12 oktober 2005 @ 10:54:34 #36
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_31379038
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:52 schreef Syrena het volgende:

En links en rechts aanwijzen *hahahahaha*. Ik ben een keigoeie navigator, maar je moet bij mij idd gewoon de kant opgaan die ik aanwijs en niet de kant die ik uitroep Zo vaak paniek naast me gehad: JA WAARHEEN?!! JE WIJST LINKS EN ZEGT RECHTS! WAT IS HET NOU?!
! Herkenbaar !
pi_31379063
Ja, dan zeggen ze: ja je moet er gewoon eerst 1 procent van nemen, dan schuif je de komma hierheen en dan doe je dat keer dat en dan moet je het weten.. Nou, ik weet niet hoe ze het doen maar ik kom altijd verkeerd uit zal wel weer aan mijn keer/gedeeld door-sjit liggen..

Je kan beter denken bij 35% korting, dat het 1/4e is want dan valt het extra mee
pi_31379085
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:50 schreef XcUZ_Me het volgende:

Dat doe ik dus oooooook hahahahaha!
Ook met bakken. Ik heb eergister van ellende maar een briefje gemaakt: 250 ML is 25 CL is 2,5 DL is 0,25 L.

Dingen op het oog doen gaat weer prima, ik heb ook achter de vleeswaren gestaan en kon na een tijdje zonder aarzelen zo 2 ons (200 gram ) van iets afsnijden.

Aan de kassa ook leuk: mensen die willen bijpinnen zodat het eindbedrag 50 euro is Na drie keer voor schut staan zei ik gewoon dat dat niet kon wel 50 erbij. Pas na een half jaar kwam ik erachter dat je ook gewoon 50 kon intikken en dat de kassa dan berekende wat je terug moest geven...
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 10:57:57 #39
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31379103
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:52 schreef Nastybtch het volgende:
Ynske>> Wow, lang leve de techniek! Wat voor HBO doe je eigenlijk dan, of deed je, aangezien je daar blijkbaar wiskunde hebt
Ik heb communication & multimediadesign gendaan
en jah toen ik daar begon hadden we nog wiskunde

ach, groep 6 hebben mijn ouders me over laten doen om me te leren rekenen....
vergeefse moeite geweest...

t gekke is eigenlijk wel dat ik wiskunde leuk vond, formules (vooral natuurlijk met x-jes en y-tjes)
maar hulpmiddeltjes waren dan wel nodig
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31379112
Haha, wat goed dat je toch kassiere bent. Gelukkig zijn er inderdaad slimme kassa's, maar ik heb weleens bij een dierenwinkel gewerkt waar de kassa eigenlijk alleen was als "kastje voor geld", dingen uitrekenen voor me deed ie niet
  woensdag 12 oktober 2005 @ 11:00:34 #41
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_31379146
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:57 schreef Syrena het volgende:

[..]

Aan de kassa ook leuk: mensen die willen bijpinnen zodat het eindbedrag 50 euro is Na drie keer voor schut staan zei ik gewoon dat dat niet kon wel 50 erbij. Pas na een half jaar kwam ik erachter dat je ook gewoon 50 kon intikken en dat de kassa dan berekende was je terug moest geven...
Ik heb een tijdje in de bieb gewerkt en dan wilde het ook nog wel eens voorkomen dat mensen een boete hadden of afgeschreven boeken wilde kopen. Die laatsten hadden altijd zo'n idiote prijs, 1,65 ofzo... en als iemand dan 7 boeken kocht Paniek!

Of dat als ze zeiden: "Zal ik kijken of ik er 20 cent bij heb?" Dan was ik al halverwege m'n worsteling met berekenen hoeveel ik terug moest geven en als ze dat dan zeiden was ik helemáál van slag .
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 11:00:45 #42
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31379148
weet je wat overigens wel weer grappig is?
iemand aan de telefoon de weg wijzen... rechts... euhm nee links

en ik mis t kwartje dat vond ik zoveel makkelijker dan nu klooien met 20cnt
Today is life -

Dale Carnegie
  woensdag 12 oktober 2005 @ 11:01:55 #43
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_31379175
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:57 schreef Ynske het volgende:

[..]

t gekke is eigenlijk wel dat ik wiskunde leuk vond, formules (vooral natuurlijk met x-jes en y-tjes)
maar hulpmiddeltjes waren dan wel nodig
Ik vond het echt living hell zeg maar!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 11:02:15 #44
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31379186
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:00 schreef XcUZ_Me het volgende:

[..]

Ik heb een tijdje in de bieb gewerkt en dan wilde het ook nog wel eens voorkomen dat mensen een boete hadden of afgeschreven boeken wilde kopen. Die laatsten hadden altijd zo'n idiote prijs, 1,65 ofzo... en als iemand dan 7 boeken kocht Paniek!

Of dat als ze zeiden: "Zal ik kijken of ik er 20 cent bij heb?" Dan was ik al halverwege m'n worsteling met berekenen hoeveel ik terug moest geven en als ze dat dan zeiden was ik helemáál van slag .
bij mijn vrijwilligerswerk had ik standaard een lijst
1*bedrag=bedrag
2*bedrag=bedrag
3*bedrag=bedrag
4*bedrag=bedrag
5*bedrag=bedrag
6*bedrag=bedrag
etc
en dan voor t optellen, telefoon en mensen mee laten rekenen
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31379221
of 7p x 8i =

que?!

Living Hell indeed...
  woensdag 12 oktober 2005 @ 11:04:19 #46
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_31379222
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:02 schreef Ynske het volgende:

[..]

bij mijn vrijwilligerswerk had ik standaard een lijst
1*bedrag=bedrag
2*bedrag=bedrag
3*bedrag=bedrag
4*bedrag=bedrag
5*bedrag=bedrag
6*bedrag=bedrag
etc
en dan voor t optellen, telefoon en mensen mee laten rekenen
Dat had ik ook in 't café waar ik gewerkt heb 1 bier = 1,75, 2 bier = ... nouja enzovoort .
Bij de bieb had ik 't niet omdat verkoop van die boeken maar 1x per jaar was, dus ach...
pi_31379244
Ik ben docent Nederlands. Op alle scholen stelt men vast dat er steeds meer kinderen binnenkomen met leerstoornissen als dyslexie (nu al rond de 10%!!!) en dyscalculie. Daar moet een oorzaak voor te vinden zijn. Ik vraag me af of het soms iets te maken heeft met de kwaliteit van onderwijs in het basisonderwijs. Ik bedoel, als de PABO-leerlingen hun spellings- en rekentoets op groep 8-niveau al niet eens fatsoenlijk kunnen maken...
pi_31379290
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:58 schreef Nastybtch het volgende:
Haha, wat goed dat je toch kassiere bent. Gelukkig zijn er inderdaad slimme kassa's, maar ik heb weleens bij een dierenwinkel gewerkt waar de kassa eigenlijk alleen was als "kastje voor geld", dingen uitrekenen voor me deed ie niet
Het was een bijbaantje Op een gegeven moment rekende ik ook niet meer, toen ging het automatisch. Om 4.75 terug te geven moet ik vier keer in dat bakje graaien en drie keer in dat bakje. Was het ene bakje op, dan moest ik andere bakjes pakken.

Vriendin van me werkte bij een bakker, moest je idd alles zelf optellen dat leek me echt een gruwel.

Overigens een studie gekozen waar geen rekenen in voorkwam (Cultuur- en Wetenschapsstudies). Wat een opluchting
pi_31379296
Ja maar ik denk dat als je eenmaal dyscalculie hebt, het vrij weinig zin heeft daar meer aan te doen op het basisonderwijs, tafels gaan dan wel bij mij, omdat je die inderdaad gewoon keihard moet opdreunen, en dan zo vaak dat je zelfs in je slaap nog tafels voor je ziet. Maar ik denk dat dat heel moeilijk is om te leren, net als dyslectie, dat is ook niet te verhelpen toch?
  woensdag 12 oktober 2005 @ 11:08:18 #50
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_31379308
@Lupa: ik kwam de basisschool af in '92 en toen viel dat volgens mij nog wel mee. Ze hebben het bij mij echt wel geprobeerd maar ik zág het gewoon niet.

Maar ik ben het met je eens dat vooral dyslexie een stickertje is wat al snel wordt opgeplakt door docenten, maar ook door mensen zelf. Ik zie het hier op Fok! ook vaak. De meest vreselijke spel- & taalfouten komen voorbij en als je er iets van zegt krijg je te horen: "Ja maar ik heb dyslexie".
pi_31379347
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:07 schreef Nastybtch het volgende:
Ja maar ik denk dat als je eenmaal dyscalculie hebt, het vrij weinig zin heeft daar meer aan te doen op het basisonderwijs, tafels gaan dan wel bij mij, omdat je die inderdaad gewoon keihard moet opdreunen, en dan zo vaak dat je zelfs in je slaap nog tafels voor je ziet. Maar ik denk dat dat heel moeilijk is om te leren, net als dyslectie, dat is ook niet te verhelpen toch?
Daar ben ik niet zo zeker van of dat niet te verhelpen is. Ik geloof persoonlijk niet zo dat het iets is waar je mee geboren wordt en waar vervolgens niks meer aan te doen is. Of dan toch niet in alle gevallen. Ik zie veel kinderen die een dyslexieverklaring hebben maar die feitelijk nauwelijks dyslectisch zijn. Ze maken geen dyslexiefouten, ze maken andere typen fouten. Dyslexie is voor sommigen ook een excuus om dan maar gewoon niet meer je best te doen om fatsoenlijk te spellen, want 'je kunt het toch niet'.
pi_31379376
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:08 schreef XcUZ_Me het volgende:
@Lupa: ik kwam de basisschool af in '92 en toen viel dat volgens mij nog wel mee. Ze hebben het bij mij echt wel geprobeerd maar ik zág het gewoon niet.

Maar ik ben het met je eens dat vooral dyslexie een stickertje is wat al snel wordt opgeplakt door docenten, maar ook door mensen zelf. Ik zie het hier op Fok! ook vaak. De meest vreselijke spel- & taalfouten komen voorbij en als je er iets van zegt krijg je te horen: "Ja maar ik heb dyslexie".
Dyslexie mag niet zomaar door een docent worden opgeplakt. Leerlingen moeten een officieel onderzoek ondergaan voordat ze een verklaring krijgen. Maar de ene onderzoeker (orthopedagoog, psycholoog) geeft veel sneller zo'n verklaring dan de ander...
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 11:12:28 #53
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31379408
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik ben docent Nederlands. Op alle scholen stelt men vast dat er steeds meer kinderen binnenkomen met leerstoornissen als dyslexie (nu al rond de 10%!!!) en dyscalculie. Daar moet een oorzaak voor te vinden zijn. Ik vraag me af of het soms iets te maken heeft met de kwaliteit van onderwijs in het basisonderwijs. Ik bedoel, als de PABO-leerlingen hun spellings- en rekentoets op groep 8-niveau al niet eens fatsoenlijk kunnen maken...
bij mij hebben ze met de grootste moeite geprobeerd om me het rekenenn bij te brengen
en jah dat is ze tot op zekere hoogte gelukt, niet zo zeer het rekenen, maar het leren omgaan met getallen.
hoe kan ik ervoor zorgen dat ik er wel uitkom, zonder dat anderen er last van hebben.
opschrijven. ezelsbruggetjes. rekenmachientjes. vingers gebruiken etc

wat ik wel denk, maar of dat echt zo is durf ik niet te zeggen, is dat de kinderen van tegenwoordig veel te weinig boeken vanbinnen bekijken, ikzelf ben opgegroeid met een leesverslaving, ik las veel, en heb daardoor een goede beheersing van taal.

rekenen, lezen en schrijven moet je leren, oefening baart kunst.

dus wanneer kinderen alleen maar achter de pc kruipen om spelletjes te spelen, dan is het ontwikkelen van deze vaardigheden lastiger
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31379418
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:05 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Werd er vroeger gewoon niet veel meer geblokt dan nu? Ik heb het idee dat ik vroeger veel meer rijtjes sommen en taaloefeningen kreeg dat wat men nu onder ogen krijgt...
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_31379427
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:08 schreef XcUZ_Me het volgende:

Ja dat van die dyslexie was me ook al opgevallen hier...
Tafels gingen bij mij ook probleemloos, het is begonnen met staartdelingen en vraagstukjes. En hoofdrekenen (ik zie het boek nog zo voor me, wat haatte ik dat zeg). Op mijn rapporten kun je duidelijk zien dat het ineens *mis* gaat, brugklas was alles nog ok qua rekenen (vond laatst oude cijferkaarten, stond helemaal verstomd, ik haalde toen 7 en hoger!) en daarna

Maar inhoudsmaten enzo, dat heb ik echt nooit 'gezien', kan me herinneren dat dat lang en breed is uitgelegd, maar het kwartje viel niet.
pi_31379487
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:12 schreef LostFormat het volgende:
Werd er vroeger gewoon niet veel meer geblokt dan nu? Ik heb het idee dat ik vroeger veel meer rijtjes sommen en taaloefeningen kreeg dat wat men nu onder ogen krijgt...
Dat is heel goed mogelijk. De didactiek is erg veranderd.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 11:15:58 #57
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31379494
wat dacht je dan van verhaaltjes sommen?

fietser a vertrekt om 16.30 u van punt 1
fietser b vertrekt 10 min later van punt 2
ze fietsen naar elkaar toe
de afstand is 50km
wanneer treffen ze elkaar
Today is life -

Dale Carnegie
  woensdag 12 oktober 2005 @ 11:18:26 #58
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_31379567
Breuken
Staartdelingen
Vraagsommen

Pietje heeft 72 knikkers, Janetje heeft er 37. Ze gaan samen knikkeren. Tijdens het eerste potje verliest Pietje tweevijfde van zijn knikkers. Tijdens het tweede potje verliest Janetje, ze is 13 knikkers kwijt. Hoeveel knikkers hebben beide over aan het eind?

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH!!!!!
pi_31379692
Ik had een keer vraagstukjesproefwerk ('contextrekenen'). Moest je de benzineprijs berekenen. Daar kwam voor mijn gevoel een belachelijk hoog getal uit, dus ik dacht dat 'het wel weer fout zou zijn'. Ik dus dat getal aangepast. Commentaar van de leraar: "Mag je mij vertellen waar je voor die prijs bezine kunt krijgen..." EIKEL! Ik was twaalf! Wat weet je dan van benzineprijzen!!
pi_31379694
Ja Ynske, vooral dat!

maar ik blijf bij het 1p x 4r =

Wat trouwens ook "leuk" was, driehoeken uitrekenen enzo, stelling van phytagoras, weet ik het allemaal
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 11:37:31 #61
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31380010
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:15 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat is heel goed mogelijk. De didactiek is erg veranderd.
lupa, als jij het systeem van tegenwoordig bekijkt, hoe denk je daar dan over?
ik hoorde toevallig dat ze een nieuw rekensysteem hebben tegenwoordig
6 erbij 12 eraf
ipv
plus 6 min 12

voor mij maakt dat het nog verwarrender...
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31380105
Ja, het merendeel van de mensen is gewoon niet goed getrained. Vroeger zat je dagenlang de basis te leren, wekenlang, maandenlang. Als ik nu mensen van een jaar of 15 tegenkom die nog steeds niet snappen wanneer je d of dt moet gebruiken moet ik spontaan huilen. Het heeft niets met inzicht te maken, het zijn simpele regels die je kan volgen. Net als met wiskunde. Regeltjes stampen, gewoon een procedure aanleren.

Het valt me wel altijd op dat mensen met dyslectie enorm dom in mijn ogen zijn. Ik ben nog geen één uitzondering tegenkomen.
We'll keep on whispering our mantras.
pi_31380123
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:25 schreef Nastybtch het volgende:
Ja Ynske, vooral dat!

maar ik blijf bij het 1p x 4r =

Wat trouwens ook "leuk" was, driehoeken uitrekenen enzo, stelling van phytagoras, weet ik het allemaal
a2+b2=c2

pi_31380138
Ja, zoals je onderschrift zegt: LOST
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 11:46:46 #65
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31380209
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:42 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

a2+b2=c2

dat is gewoon leuk
a=2
b=5
wat is c?

zolang ik de getallen maar niet hoef in te vullen zonder rekenmachientje

maar je hebt gelijk dat er tegenwoordig veel minder gestampt word, ze zeggen wel eens, kinderen moeten zichzelf stimuleren om dat te ontwikkelen...
geloof je het zelf??? ikke niet hoor
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31380314
Neuh, kinderen zijn vrij lui. Voor zover ik weet doe je alleen maar kennis op als je oprecht ergens interesse in hebt. Welk kind heeft er nou interesse in de vakken taal en rekenen? Dat werkt toch niet .

a2 = 4
b2 = 25
c2 = 2 + 25
c2 = 29

Nu nog de wortel trekken en je bent klaar .
pi_31380329
Waarom is b nou 5 als er een 2 boven staat :S:S:S:S
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 11:52:02 #68
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31380345
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:50 schreef NiteSpeed het volgende:
Neuh, kinderen zijn vrij lui. Voor zover ik weet doe je alleen maar kennis op als je oprecht ergens interesse in hebt. Welk kind heeft er nou interesse in de vakken taal en rekenen? Dat werkt toch niet .

ik zat dus al aan de

2*2+5*5=c2
Today is life -

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 11:52:43 #69
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31380368
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:51 schreef Nastybtch het volgende:
dat a = 2
en b = 5
is een gegeven, dat moet je aannemen

en die 2 die erbovenstaat betekent dat je het maal zichzelf moet doen
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31380398
Ik heb een milde vorm van dyscalculie, maar 1 milioen 10 honderd duizend noemen is het niet. Dat valt onder de noemer gewoon dom...
pi_31380415
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:51 schreef Nastybtch het volgende:
2 staat voor kwadraat, en kwadraat is niets meer dan vermenigvuldigen met het jezelf

12 = één keer één
22 = twéé keer twéé
32 = drie keer drie

enzovoorts
pi_31380578
Het enige wat ik nog niet snap is dat alle getallen tot de macht 0 de waarde 1 krijgen... rare zooi .

Bij normale cijfers staat er in principe het getal 1 boven je cijfer, en kwadraat is twéé keer dat cijfer.. bij tot de macht 0 doe je dus in principe dat getal NIET.. maar het wordt wel een 1

53 = ( vijf kéér vijf kéér vijf ) 125
52 = ( vijf kéér vijf ) 25
51 = ( vijf ) 5
50 = ( geen vijf) 1
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 12:02:35 #73
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31380626
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 12:00 schreef NiteSpeed het volgende:
Het enige wat ik nog niet snap is dat alle getallen tot de macht 0 de waarde 1 krijgen... rare zooi .

Bij normale cijfers staat er in principe het getal 1 boven je cijfer, en kwadraat is twéé keer dat cijfer.. bij tot de macht 0 doe je dus in principe dat getal NIET.. maar het wordt wel een 1

51 = ( vijf ) 5
50 = ( geen vijf) 1
dat is in mijn ogen dan ook vijf keer nul = 0 maar dat klopt dan weer neit
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31380709
Het is niet zozeer vijf keer nul, maar géén vijf. Het verschil is lastig uit te leggen, maar het resultaat blijft hetzelfde. Hoe komt dat in godsnaam op één uit?
pi_31380774
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:50 schreef NiteSpeed het volgende:

a2 = 4
b2 = 25
c2 = 2 4 + 25
c2 = 29

Nu nog de wortel trekken en je bent klaar .
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_31381044
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 12:00 schreef NiteSpeed het volgende:

51 = ( vijf ) 5
50 = ( geen vijf) 1
Doe het de andere kant op, dan begrijp je het wel. Elke onderliggend getal is factor 5 kleiner:

53 /5 = 52 (125/5 =25)
52 / 5 =51 (25/5=5)
51 /5 =50 (5/5 =1)
  woensdag 12 oktober 2005 @ 12:25:27 #77
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_31381263
Zeg, openen jullie eens ff een rekensommetjesfetisj-topic

Voor de meeste mensen in dit topic is dit nachtmerrie-opwekkend!
pi_31381371
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:37 schreef Ynske het volgende:
lupa, als jij het systeem van tegenwoordig bekijkt, hoe denk je daar dan over?
ik hoorde toevallig dat ze een nieuw rekensysteem hebben tegenwoordig
6 erbij 12 eraf
ipv
plus 6 min 12

voor mij maakt dat het nog verwarrender...
Er zijn ontwikkelingen die ik heel positief vind, maar er zijn ook ontwikkelingen waarvan ik gruwel. Je 'mag' tegenwoordig bijna niet meer van leerlingen vragen dat ze bijvoorbeeld iets in hun kop stampen. Maar dat is imo gewoon nódig om dingen echt goed te leren. Je komt er niet met alleen maar gezellig groepswerk.
pi_31381399
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:41 schreef NiteSpeed het volgende:
Het valt me wel altijd op dat mensen met dyslectie enorm dom in mijn ogen zijn. Ik ben nog geen één uitzondering tegenkomen.
Nou, dat is dus echt grote onzin. Misschien moet je het boek The Gift of Dyslexia eens lezen.

http://www.dyslexia.com/bookstore/firstchapter.htm
pi_31381492
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 12:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Nou, dat is dus echt grote onzin. Misschien moet je het boek The Gift of Dyslexia eens lezen.

http://www.dyslexia.com/bookstore/firstchapter.htm
Mensen met het Syndroom van Down noemen ze ook uniek en bijzonder. En het is vrij normaal dat als je een groot gebrek hebt, dat een ander systeem dat opvangt. Blinde mensen ontwikkelen goede oren, en dyslecten houden zich simpelweg (vaak) meer met creatieve dingen bezig omdat ze onderontwikkeld zijn op een ander gebied.

Daarnaast overtuigt het lezen van een boek mij er echt niet van dat de dyslecten die ik tot nu toe ontmoet heb allemaal NIET dom en simpel zijn.
pi_31381540
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 12:35 schreef NiteSpeed het volgende:
Mensen met het Syndroom van Down noemen ze ook uniek en bijzonder.
Dat soort eufemismen kots ik van, om eerlijk te zijn.
quote:
En het is vrij normaal dat als je een groot gebrek hebt, dat een ander systeem dat opvangt. Blinde mensen ontwikkelen goede oren, en dyslecten houden zich simpelweg (vaak) meer met creatieve dingen bezig omdat ze onderontwikkeld zijn op een ander gebied.
In dit geval werkt het anders denk ik. De hersenen van een (echte) dyslect wérken heel anders (niet beter of slechter, simpelweg anders). Magoed, dyslecten zijn dus niet 'dommer' dan andere mensen. Als ik naar mijn leerlingen kijk, is dat echt een opmerking die nergens op slaat.
pi_31381558
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 12:35 schreef NiteSpeed het volgende:
Daarnaast overtuigt het lezen van een boek mij er echt niet van dat de dyslecten die ik tot nu toe ontmoet heb allemaal NIET dom en simpel zijn.
Dat komt waarschijnlijk doordat jij bevooroordeeld bent. En tegen vooroordelen valt nu eenmaal niet op te lullen. Als iemand dyslectisch is, wíl jij blijkbaar graag denken dat diegen dom is. Dat proef ik althans in wat je zegt.
pi_31381656
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 12:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat soort eufemismen kots ik van, om eerlijk te zijn.
[..]
Het zijn gewoon mongooltjes, niets meer en niet minder. Maar aangezien sommige mensen ze in een slachtoffersrol plaatsen (want zo slecht hebben de meesten het niet, integendeel) moeten ze er meteen wat zogenaamd positieve eigenschappen aan toekennen .
quote:
In dit geval werkt het anders denk ik. De hersenen van een (echte) dyslect wérken heel anders. Magoed, dyslecten zijn dus niet 'dommer' dan andere mensen. Als ik naar mijn leerlingen kijk, is dat echt een opmerking die nergens op slaat.
Ze werken vrij anders ja, maar ik heb net tegen beter weten in toch het eerste hoofdstuk gelezen. In grote lijnen komt het er wel op neer dat hun andere talenten/zintuigen zich beter doorontwikkelen omdat ze iets anders missen.

Vandale zegt dit:

dom2 (bn.)
1 beperkt van verstand =>

ver·stand (het ~)
1 vermogen om te denken en te begrijpen =

En nu loop ik vast op het verstand gedeelte. Want blijkbaar snappen ze enorm belangrijke dingen in het leven niet (wiskunde en taal zijn vrij essentiëel) maar ze ontwikkelen wel een bredere kijk en visie op andere dingen.
pi_31381693
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 12:38 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat komt waarschijnlijk doordat jij bevooroordeeld bent. En tegen vooroordelen valt nu eenmaal niet op te lullen. Als iemand dyslectisch is, wíl jij blijkbaar graag denken dat diegen dom is. Dat proef ik althans in wat je zegt.
Nee hoor, ik ken een paar dyslecten en stuk voor stuk vind ik ze echt dom gewoon. Veel VMBO gepeupelte, typisch pubergedrag en meer van dat soort zooi. Lekker boeken op scootertjes .

Dyslectische vrouwen ken ik nog niet, dus wie weet .
pi_31381727
Evil Jur:

Ik heb een milde vorm van dyscalculie, maar 1 milioen 10 honderd duizend noemen is het niet. Dat valt onder de noemer gewoon dom...

>> het was maar een voorbeeld...
pi_31381728
Het heeft niks te maken met 'niet snappen'. Lees je eerst eens in in wat dyslexie eigenlijk inhoudt. Het heeft te maken met de verklanking van woorden en het niet goed kunnen zien van het verband tussen klank en abstract letterteken. Als het gaat om tekstinhoud zijn dyslecten vaak heel goed.

Magoed, dyslexie is iets waar je mee om kunt leren gaan. Ik ben ervan overtuigd dat een dyslect foutloos kan leren schrijven (zijn trouwens al niet veel normale mensen die dat kunnen ).
pi_31381792
Dyslectie is ook een kutwoord ook hoor, vrij ironisch . Maar een tekstinhoud kan je ook horen, dat gaat via een ander zintuig dan met je ogen. Dan komt het beter ontwikkelde gebied weer om de hoek kijken.

Ik gooide niet voor niets mijn uitleg bij de sommetjes in fonetische taal tussen haakjes erachter, dus dat snappen is eerder in de zin van "de logica achter de wiskunde en taal niet doorkrijgen omdat het nooit op een manier wordt uitgelegd die jij kan gebruiken".
pi_31381877
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 11:18 schreef XcUZ_Me het volgende:
Breuken
Staartdelingen
Vraagsommen

Pietje heeft 72 knikkers, Janetje heeft er 37. Ze gaan samen knikkeren. Tijdens het eerste potje verliest Pietje tweevijfde van zijn knikkers. Tijdens het tweede potje verliest Janetje, ze is 13 knikkers kwijt. Hoeveel knikkers hebben beide over aan het eind?

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH!!!!!
Twee boeren verkopen hun koeien op de markt. Boer A zegt tegen boer B: "Als jij mij nou een van je koeien geeft, dan hebben we allebei even veel koeien." Boer B zegt: "Ik heb een beter idee. Als jij mij een van jouw koeien geeft, dan heb ik twee keer zoveel koeien als jij."

Hoeveel koeien heeft iedere boer?
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 12:55:09 #89
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31381933
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 12:49 schreef NiteSpeed het volgende:
Dyslectie is ook een kutwoord ook hoor, vrij ironisch . Maar een tekstinhoud kan je ook horen, dat gaat via een ander zintuig dan met je ogen. Dan komt het beter ontwikkelde gebied weer om de hoek kijken.

Ik gooide niet voor niets mijn uitleg bij de sommetjes in fonetische taal tussen haakjes erachter, dus dat snappen is eerder in de zin van "de logica achter de wiskunde en taal niet doorkrijgen omdat het nooit op een manier wordt uitgelegd die jij kan gebruiken".
laat ik t zo omschrijven bij mij zit het probleem niet in de logica
maar puur in de getallen die ik omdraai
lees een 6 als er een 9 staat, schijf 58 als iemand 85 zegt etc
en je hebt gelijk dat wanneer er zes en negen en achtenvijftig en vijfentachtig staat voor mij het allemaal makkelijker gaat

maar dom, dat ben ik niet
en dat is ook de reden waarom ik een hekel heb aan die plakplaatjes.
jij hebt dat, dus je bent dom. nee neem je de moeite om me te leren kennen, dan weet je dat ik niet dom ben
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31382359
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 12:49 schreef NiteSpeed het volgende:
Dyslectie is ook een kutwoord ook hoor, vrij ironisch .
Het is dus dyslexie.
pi_31382448
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 13:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Het is dus dyslexie.
Dat zeg ik, een kutwoord .
  woensdag 12 oktober 2005 @ 13:21:18 #92
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_31382546
Ik vermoedde vroeger dat ik dyscalculie had.

Toen kwam ik erachter dat ik gewoon lui en dom ben
As your attorney I advise you to rent a very fast car with no top.
pi_31383442
Vijf jaar geleden waren ADHD en RSI heel populair. En een jaar geleden ofzo had iedereen borderline en dyslexie. Ik begon me de laatste tijd al heel erg af te vragen wat de nieuwe mode zou kunnen worden, maar dat is dus blijkbaar dyscalculie. En misschien nog wel iets anders erbij.

[ Bericht 0% gewijzigd door thabit op 12-10-2005 14:43:18 ]
pi_31384009
Als het nieuwe mode zou zijn, zou ik er niet een nieuw topic over beginnen lijkt me?
pi_31384090
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:34 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ik weet het niet, gebruik jij het dan als excuus?

Weet je, er zijn bij communicatie altijd een zender en meedere ontvangers. Als die niet op één lijn zitten, dan gaat de communicatie mis.

Nou kun je de zender EN de ontvangers afstemmen. Maar wat is handiger? De zender afstemmen op de ontvangers, of de ontvangers afstemmen op de zender? Het tweede natuurlijk. Als alle ontvangers op een onderling andere lijn zitten, kun je de zender afstemmen wat je wil, maar je zult nooit alle ontvangers bereiken. De ontvangers moeten zich dus op de zender afstemmen.

Zo ook bij communicatie op een forum. De zender kan alleen zijn best doen om een zo duidelijk mogelijk signaal af te geven, dwz. de schrijver van een post kan alleen zijn best doen om zo duidelijk mogelijk te maken wat hij bedoelt. De ontvangers moeten zich op de zender afstemmen, dwz. de lezers van de post moeten hun best doen om te snappen wat er bedoeld wordt.

Eén van de dingen die je kunt doen is door niet gelijk je eerste reactie op te schrijven, maar eventjes laten bezinken wat je zojuist gelezen hebt. Echt hoor, je zult zien hoe goed het Fok! forum op zou knappen als iedereen dat eens deed.
Ik zou domheid best als excuus willen gebruiken, helaas zal dat niet overtuigend overkomen. Feit is dat domheid niets anders is dan het bezitten van een stel hersens dat op bepaalde gebieden minder functioneert dan de norm. Als je maar genoeg van dit soort afwijkingen als dyscalculie etc hebt val je wel degelijk te kwalificeren als dom.
pi_31384138
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 14:01 schreef thabit het volgende:
Vijf jaar geleden waren ADHD en RSI heel populair. Tot een jaar geleden ofzo had iedereen borderline en dyslexie. Ik begon me de laatste tijd al heel erg af te vragen wat de nieuwe mode zou kunnen worden, maar dat is dus blijkbaar dyscalculie. En misschien nog wel iets anders erbij.
Binnenkort komt TBS zeker in de mode
pi_31384343
Ja maar wat kan die RetepV nou weten over mensen hier hun afwijkingen?

haha TBS, gezellig
  Moderator woensdag 12 oktober 2005 @ 14:38:49 #98
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_31384374
Doen we allemaal eens normaal
Dankje!

Als iedereen mensen zo lopen af te zeiken moeten ze maar buiten gaan spelen ofzo, op deze manier valt er dus niet een serieuse discussie te voeren.
Iemand stelt vast dat zij iets heeft en begint er een topic over, ze vermoed dat ze zoiets kan hebben.
Wel vind ik dat dit uitgezocht moet worden voordat je het kan vaststellen - Kan je best eens serieus naar gaan zoeken Nastybtch; Ik zou niet in onzekerheid willen lopen - want stel dat je het niet hebt!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_31384399
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 14:37 schreef Nastybtch het volgende:
Ja maar wat kan die RetepV nou weten over mensen hier hun afwijkingen?

haha TBS, gezellig
Ik denk niet dat RetepV veel weet. En TBS is inderdaad gezellig, lekker zeilen op de Friese meren
  woensdag 12 oktober 2005 @ 14:42:19 #100
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_31384473
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 14:01 schreef thabit het volgende:
Vijf jaar geleden waren ADHD en RSI heel populair. Tot een jaar geleden ofzo had iedereen borderline en dyslexie. Ik begon me de laatste tijd al heel erg af te vragen wat de nieuwe mode zou kunnen worden, maar dat is dus blijkbaar dyscalculie. En misschien nog wel iets anders erbij.
Jeetje zeg! Ik ben al sinds 1986 in de mode

pi_31384514
Dyslexie is nog steeds 'in de mode'. Een aantal jaar terug had ongeveer 5% van de kids dyslexie. Momenteel loopt het tegen de 10%...
pi_31384558
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 14:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dyslexie is nog steeds 'in de mode'. Een aantal jaar terug had ongeveer 5% van de kids dyslexie. Momenteel loopt het tegen de 10%...
Vraag is dan: werd het voorheen niet geconstateerd, of hebben ze de norm opgerekt, of komt het echt vaker voor?
  woensdag 12 oktober 2005 @ 14:47:45 #103
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_31384589
Het zal me mijn reet roesten of het "in de mode" is of niet. Bij mij is dyscalculie toentertijd officieel vastgesteld door een pedagoge en de docenten op school en geloof me, zo blij was ik er écht niet mee. Het verklaarde alleen volkomen waarom ik zo knetterhard faalde in rekenen en wiskunde en sowieso moeite had met getallen.
pi_31384626
Ik heb ook regelmatig het idee dat ik last het van dyscalculie, bijvoorbeeld als ik bij schaken zetten heb gemist in het vooruitrekenen. Dit wil echter niet zeggen dat die ziekte uberhaupt bestaat.
pi_31384632
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 14:46 schreef Diederik_Duck het volgende:
Vraag is dan: werd het voorheen niet geconstateerd, of hebben ze de norm opgerekt, of komt het echt vaker voor?
Da's idd de hamvraag... In de wetenschap dat de ene deskundige veel 'makkelijker' een dyslexieverklaring afgeeft dan de andere, zou het wel eens zo kunnen zijn dat er veel kinderen met een dyslexieverklaring rondlopen die feitelijk helemaal geen dyslexie hebben, maar die gewoon geen goed onderwijs hebben gehad...
pi_31384655
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 14:47 schreef XcUZ_Me het volgende:
Het zal me mijn reet roesten of het "in de mode" is of niet. Bij mij is dyscalculie toentertijd officieel vastgesteld door een pedagoge en de docenten op school en geloof me, zo blij was ik er écht niet mee. Het verklaarde alleen volkomen waarom ik zo knetterhard faalde in rekenen en wiskunde en sowieso moeite had met getallen.
Dat trekt niemand in twijfel. Ik in ieder geval niet. Wel vind ik het terecht dat er vragen gesteld worden bij het (veel) opplakken van bepaalde etiketjes.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 14:51:03 #107
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31384657
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 14:46 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

het werd wel geconstateerd, maar men gilde het niet zo rond denk ik.
tegenwoordig word er door artsen vaak gezegd je hebt dat of dat, zonder dat er echt een gedegen onderzoek gedaan is. zoals ook al eens eerder gezegd werd, is men soepeler geworden met het plakken van etiketjes.

daarbij ben ik ook vanmening dat het vaker voorkomt, doordat de disipline op scholen een stuk lager is dan 'vroeger' (lees: in mijn tijd) er word minder tijd aan kinderen individueel besteed waardoor juist kinderen die iets meer begeleiding nodig hebben langs de kant komen te staan, en zich niet of nauwelijks verder kunnen ontwikkelen
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31384750
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 14:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Da's idd de hamvraag... In de wetenschap dat de ene deskundige veel 'makkelijker' een dyslexieverklaring afgeeft dan de andere, zou het wel eens zo kunnen zijn dat er veel kinderen met een dyslexieverklaring rondlopen die feitelijk helemaal geen dyslexie hebben, maar die gewoon geen goed onderwijs hebben gehad...
Dat idee heb ik ook.
pi_31384754
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 14:51 schreef Ynske het volgende:
het werd wel geconstateerd, maar men gilde het niet zo rond denk ik.
tegenwoordig word er door artsen vaak gezegd je hebt dat of dat, zonder dat er echt een gedegen onderzoek gedaan is. zoals ook al eens eerder gezegd werd, is men soepeler geworden met het plakken van etiketjes.
Nogmaals, dit is onzin. Zowel dyslexie als dyscalculie worden vastgesteld door deskundigen (orthopedagoog / psycholoog). Je krijgt niet 'zomaar' een dyslexieverklaring. Er worden uitgebreide tests gedaan (kost ongeveer ¤ 450,-). Het heeft heel wat voeten in de aarde om zo'n verklaring te krijgen! Wat niet wegneemt dat ze mi soms wel te makkelijk gegeven worden.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 14:58:32 #110
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31384830
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 14:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Nogmaals, dit is onzin. Zowel dyslexie als dyscalculie worden vastgesteld door deskundigen (orthopedagoog / psycholoog). Je krijgt niet 'zomaar' een dyslexieverklaring. Er worden uitgebreide tests gedaan (kost ongeveer ¤ 450,-). Het heeft heel wat voeten in de aarde om zo'n verklaring te krijgen! Wat niet wegneemt dat ze mi soms wel te makkelijk gegeven worden.
ik ben het helemaal met je eens dat er genoeg voor gedaan moet worden, maar zoals je zelf al zegt, er zijn er genoeg die te gemakkelijk gegeven worden
daarnaast zijn er ook genoeg schoolartsen geweest die gilden dat kinderen last van dyslexie/dyscalculie hadden, terwijl dat niet zo bleek te zijn achteraf.

en dan heb ik het nog niet over de groep mensen die omdat ze wat moeite met rekenen hebben of problemen hebben met d, dt en t gillen dat ze dyscalculie of dyslexie hebben.
want dat is in mijn ogen alleen maar omdat mensen aandacht willen hebben
Today is life -

Dale Carnegie
pi_31384905
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 14:58 schreef Ynske het volgende:

[..]

ik ben het helemaal met je eens dat er genoeg voor gedaan moet worden, maar zoals je zelf al zegt, er zijn er genoeg die te gemakkelijk gegeven worden
daarnaast zijn er ook genoeg schoolartsen geweest die gilden dat kinderen last van dyslexie/dyscalculie hadden, terwijl dat niet zo bleek te zijn achteraf.

en dan heb ik het nog niet over de groep mensen die omdat ze wat moeite met rekenen hebben of problemen hebben met d, dt en t gillen dat ze dyscalculie of dyslexie hebben.
want dat is in mijn ogen alleen maar omdat mensen aandacht willen hebben
Problemen met de werkwoordsspelling zijn NIET dyslexiegerelateerd. Dingen die volgens regeltjes geschreven kunnen worden, kunnen prima worden geleerd door dyslecten.

Mensen kunnen wel roepen dat een kind dyslexie heeft, maar daar kan verder niets mee gedaan worden zoalng er geen officiële verklaring is.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 15:03:22 #112
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31384947
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 15:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Problemen met de werkwoordsspelling zijn NIET dyslexiegerelateerd. Dingen die volgens regeltjes geschreven kunnen worden, kunnen prima worden geleerd door dyslecten.
dat weet ik maar er zijn genoeg mensen die het daar wel op gooien
quote:
Mensen kunnen wel roepen dat een kind dyslexie heeft, maar daar kan verder niets mee gedaan worden zoalng er geen officiële verklaring is.
juist, en daar baal ik zo van, dat mensen maar blijven roepen van dit of dat, maar niet achter officiële verklaringen aan gaan.
Today is life -

Dale Carnegie
  Moderator woensdag 12 oktober 2005 @ 15:08:35 #113
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_31385064
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 15:03 schreef Ynske het volgende:

[..]

dat weet ik maar er zijn genoeg mensen die het daar wel op gooien
[..]

juist, en daar baal ik zo van, dat mensen maar blijven roepen van dit of dat, maar niet achter officiële verklaringen aan gaan.
Heel simpel.
Het is niet medisch aangetoont dus heb je het niet!
pi_31385549
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 10:47 schreef Nastybtch het volgende:
Met de rekenmachine is het dan misschien voor jou makkelijker om het als volgt te doen. Stel je wilt weten wat 35, 225 en 1395 voor percentages van 98 zijn. Het enige dat je hoeft te doen is vermenigvuldigen:
quote:
98 * 0,35
98 * 2,25
98 * 13,95
Wat je dus eigenlijk doet is een komma plaatsen voor de laatste twee getallen van het percentage. Uiteraard is ,35 gelijk aan 0,35. Uiteraard is deze methode voor hoofdrekenen weer wat minder geschikt, maar misschien heb je er wat aan.
Bananenyoghurt...
pi_31385652
Er zijn behoorlijk wat briljante wiskundigen die absoluut niet kunnen rekenen.
"Leidens ontzet was in 1574."
"Ah, dat was dus zo'n 300 jaar geleden."

Hebben die ook dyscalculie?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 12 oktober 2005 @ 15:35:00 #116
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_31385702
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 15:33 schreef thabit het volgende:

nee
het probleem zit hem niet in de wiskunde
wiskunde is het logisch toepassen van regels
maar in het toepassen van de formules met getallen

Wat is Dyscalculie?

Dyscalculie betekent letterlijk niet kunnen berekenen. Kinderen met dyscalculie hebben problemen met het leren van bepaalde basisvaardigheden van het rekenen. Zij hebben geen problemen met het inzicht in het rekenen.
Today is life -

Dale Carnegie
  Moderator woensdag 12 oktober 2005 @ 15:36:04 #117
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_31385723
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 15:33 schreef thabit het volgende:

Denk eens na jongen...

Het moet allemaal eerst eventjes wetenschappelijk vastgelegd worden.
Maar je kan wel tekenen er van vinden, maar zoals ik al zei: Laat het onderzoeken.
pi_31385787
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 15:35 schreef Ynske het volgende:

[..]

nee
het probleem zit hem niet in de wiskunde
wiskunde is het logisch toepassen van regels

dyscalculie is het problemen hebben met getallen
het omdraaien van getallen
als een getal gezegd word, deze in verkeerde volgorde opschrijven etc
Getallen in verkeerde volgorde opschrijven heeft volgens mij meer te maken met hoe getallen worden uitgesproken in het Nederlands en niets met een psychische aandoening. In het getal 34 schrijf je eerst een 3 en dan een 4, maar als je het uitspreekt is het "vierendertig", dus eerst een 4 en dan een 3.

Ook hier hebben veel briljante wiskundige last van, vaak na lange tijd in het buitenland gezeten te hebben.
pi_31385804
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 15:36 schreef Renesite het volgende:

[..]

Denk eens na jongen...

Maar je kan wel tekenen er van vinden, maar zoals ik al zei: Laat het onderzoeken.
Het bestaan van dyscalculie kan dan misschien wel wetenschappelijk aangetoond worden, het feitelijk vaststellen of iemand het heeft zal zeker niet wetenschappelijk zijn.
pi_31385833
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 15:36 schreef Renesite het volgende:

[..]

Denk eens na jongen...

Is het ook neurologisch vastgesteld dat dyscalculie bestaat (dus dat er echt een fysieke afwijking is in hersenstructuur?)
pi_31386513
Een stoornis op het gebied van rekenen, rekenzwakte >> betekent dat niet al dat het neurologisch is aangetoont dan?
pi_31386739
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 16:36 schreef Nastybtch het volgende:
Een stoornis op het gebied van rekenen, rekenzwakte >> betekent dat niet al dat het neurologisch is aangetoont dan?
stoor·nis (de ~ (v.), ~sen)
1 afwezigheid of afwijking van een functie die tot de normale menselijke ontwikkeling behoort

blijkbaar wel,
  Moderator woensdag 12 oktober 2005 @ 20:57:19 #123
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_31392305
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 15:40 schreef thabit het volgende:

[..]

Is het ook neurologisch vastgesteld dat dyscalculie bestaat (dus dat er echt een fysieke afwijking is in hersenstructuur?)
Geen idee, ik ga er van uit van wel, maar het is de vraag of iemand dat heeft, dus als het bestaat kan die gene het bést hebben.
pi_31393559
Ach, ik kan ook geen cijfers opschrijven!
Als iemand 58 zegt, dan schrijf ik eerst de 8 op (die hoor je het eerst) en dan de 5.
Ja dan krijg je 85
Ik ben gisteren tijdens een tentamen ook bijna de mist ingegaan omdat ik een wettekst voorlas en een percentage (6, 25%) niet kon voorlezen. De docent: "Er staat geen 2,65%"
Mijn oplossing? Alle cijfers die ik opschrijf een paar keer checken, of het door iemand anders laten controleren.
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_31395233
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 21:43 schreef Thisbe het volgende:
Ach, ik kan ook geen cijfers opschrijven!
Als iemand 58 zegt, dan schrijf ik eerst de 8 op (die hoor je het eerst) en dan de 5.
Ja dan krijg je 85
Ik ben gisteren tijdens een tentamen ook bijna de mist ingegaan omdat ik een wettekst voorlas en een percentage (6, 25%) niet kon voorlezen. De docent: "Er staat geen 2,65%"
Mijn oplossing? Alle cijfers die ik opschrijf een paar keer checken, of het door iemand anders laten controleren.
Ik zou maar niet zelf de onderhandelingen voeren bij de hypotheekadviseur. Thisbe: "Ja doe mij maar een rentepercentage van 6,25 %". Adviseur: "Deal".
pi_31395281
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 22:37 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ik zou maar niet zelf de onderhandelingen voeren bij de hypotheekadviseur. Thisbe: "Ja doe mij maar een rentepercentage van 6,25 %". Adviseur: "Deal".
Daarom zoek ik ook een man om voor me te zorgen
pi_31395614
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 22:39 schreef Thisbe het volgende:

[..]

Daarom zoek ik ook een man om voor me te zorgen
Is dat een open sollicitatie?
pi_31395948
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 22:48 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Is dat een open sollicitatie?
Ik zie nergens foto's van je!
Ik vergat trouwens "rijk"
  donderdag 13 oktober 2005 @ 09:16:46 #129
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_31402234
Mijn politiek incorrecte mening is dat dyscalculie net als dyslectie betekent dat je in een bepaald opzicht dom bent.
Daar is verder niks mis mee.

Ik was op de middelbare school niet goed in biologie. Moet ik nou gaan zeggen dat ik last had van dysbiologie? Ik kies ervoor om gewoon te zeggen dat ik niet goed was in biologie. Daar hoef ik me toch niet voor te schamen en een nieuw woord te verzinnen...

Niet iedereen is even slim, get over it.

(Ik heb dan ook nog nooit een echte dyscalculist/dyslectist meegemaakt... Alleen mensen die na 'ik wordt' of '12*4=36' de fout verhullen door termen als dyscalculie en dyslectie te gebruiken.)
pi_31404385
quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 09:16 schreef Pie.er het volgende:
Mijn politiek incorrecte mening is dat dyscalculie net als dyslectie betekent dat je in een bepaald opzicht dom bent.
Daar is verder niks mis mee.

Ik was op de middelbare school niet goed in biologie. Moet ik nou gaan zeggen dat ik last had van dysbiologie? Ik kies ervoor om gewoon te zeggen dat ik niet goed was in biologie. Daar hoef ik me toch niet voor te schamen en een nieuw woord te verzinnen...

Niet iedereen is even slim, get over it.

(Ik heb dan ook nog nooit een echte dyscalculist/dyslectist meegemaakt... Alleen mensen die na 'ik wordt' of '12*4=36' de fout verhullen door termen als dyscalculie en dyslectie te gebruiken.)
Hier ben ik het wel mee eens. Je hebt zo veel verschillende vormen van intelligentie, en net zo veel verschillende vormen van domheid. Iedereen heeft wel gebieden waarop hij of zij gewoon dom is. Zelf ben ik bijvoorbeeld juist erg goed in wiskunde, maar heb ik weer een handicap waar het talen betreft. Ik ben erg slecht in dingen die niet 'logisch' in elkaar zitten (gek genoeg was ik dus weer wel heel goed in Latijn).

Anyway, dat je ergens niet goed bent is niets om je voor te schamen. Wat me wel irriteert echter is dat zodra er een labeltje op je tekortkoming is geplakt je op allerlei manieren moet worden gematst. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een half uur extra over mijn tentamen heb mogen doen omdat ik toevallig slecht was in talen. Van mij werd gewoon verwacht dat ik dan maar harder studeerde dan mensen die wel goed in talen waren. Ik snap werkelijk niet waarom dyslectici en dyscalculi dan wel voorgetrokken zouden moeten worden.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')