quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 09:16 schreef Pie.er het volgende:Mijn politiek incorrecte mening is dat dyscalculie net als dyslectie betekent dat je in een bepaald opzicht dom bent.
Daar is verder niks mis mee.
Ik was op de middelbare school niet goed in biologie. Moet ik nou gaan zeggen dat ik last had van dysbiologie? Ik kies ervoor om gewoon te zeggen dat ik niet goed was in biologie. Daar hoef ik me toch niet voor te schamen en een nieuw woord te verzinnen...
Niet iedereen is even slim, get over it.
(Ik heb dan ook nog nooit een echte dyscalculist/dyslectist meegemaakt... Alleen mensen die na 'ik wordt' of '12*4=36' de fout verhullen door termen als dyscalculie en dyslectie te gebruiken.)
Hier ben ik het wel mee eens. Je hebt zo veel verschillende vormen van intelligentie, en net zo veel verschillende vormen van domheid. Iedereen heeft wel gebieden waarop hij of zij gewoon dom is. Zelf ben ik bijvoorbeeld juist erg goed in wiskunde, maar heb ik weer een handicap waar het talen betreft. Ik ben erg slecht in dingen die niet 'logisch' in elkaar zitten (gek genoeg was ik dus weer wel heel goed in Latijn).
Anyway, dat je ergens niet goed bent is niets om je voor te schamen. Wat me wel irriteert echter is dat zodra er een labeltje op je tekortkoming is geplakt je op allerlei manieren moet worden gematst. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een half uur extra over mijn tentamen heb mogen doen omdat ik toevallig slecht was in talen. Van mij werd gewoon verwacht dat ik dan maar harder studeerde dan mensen die wel goed in talen waren. Ik snap werkelijk niet waarom dyslectici en dyscalculi dan wel voorgetrokken zouden moeten worden.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.